Kwalifikacja: TKO.08 - Planowanie i realizacja przewozów kolejowych
Zjawisko podstawiania i zabierania wagonów z różnych miejsc ładunkowych na stacji oraz spis pociągów, którymi należy wysłać wagony po załadunku lub rozładunku, jest zawarty w
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Plan obsługi stacji jest kluczowym dokumentem w procesie zarządzania ruchem kolejowym, który szczegółowo określa harmonogram oraz zasady dotyczące podstawiania i zabierania wagonów z poszczególnych miejsc ładunkowych na stacji. Zawiera on także wykaz pociągów, które są odpowiedzialne za transport wagonów po ich naładunku lub wyładunku. Dzięki temu planowi możliwe jest efektywne koordynowanie działań związanych z obsługą stacji, co przekłada się na zwiększenie wydajności operacyjnej. Na przykład, w przypadku stacji towarowej, plan obsługi pozwala na precyzyjne zaplanowanie, kiedy i gdzie wagony będą podstawione do załadunku, co minimalizuje czas przestoju wagonów oraz optymalizuje wykorzystanie infrastruktury stacyjnej. W praktyce, każdy pracownik stacji powinien być zaznajomiony z tym dokumentem, aby efektywnie wykonywać swoje obowiązki, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu transportem kolejowym.
Pomimo że inne odpowiedzi mogą wydawać się na pierwszy rzut oka logiczne, to jednak nie spełniają one definicji oraz funkcji, jaką pełni plan obsługi stacji. Plan pracy manewrowej, choć istotny, koncentruje się głównie na operacyjnych aspektach manewrów pociągów w obrębie stacji, a nie na szczegółowym harmonogramie podstawiania i zabierania wagonów. Tymczasem wewnętrzny rozkład jazdy pociągów skupia się głównie na czasach odjazdów i przyjazdów pociągów, a nie na operacjach związanych z wagonami. Z kolei plan przejścia wagonów obejmuje jedynie procedury dotyczące ich przemieszczania, co również nie pokrywa się z funkcją planu obsługi stacji. Przy wyborze odpowiedzi, powszechnym błędem myślowym jest dezinformacja dotycząca zakresu poszczególnych dokumentów. Brak zrozumienia, że każdy z tych planów pełni odmienną rolę w systemie transportu kolejowego, prowadzi do wyboru niewłaściwej odpowiedzi. Kluczowe jest, aby technicy kolejowi oraz osoby zarządzające stacjami miały świadomość specyfiki każdego dokumentu, co pozwala na ich efektywne wykorzystanie w codziennych zadaniach operacyjnych.