Kategorie:  Tabor kolejowy  Technika przewozów 
Wybór odpowiedzi "wolnodziałającego" jest poprawny, ponieważ litera "G" w numerze pociągu w Planie Zestawiania Pociągów jest związana z systemem hamulcowym, który jest przystosowany do hamowania w terenie górzystym. Hamulec zespolony wolnodziałający charakteryzuje się tym, że jego działanie jest zoptymalizowane do długotrwałego i stopniowego hamowania, co jest niezbędne w warunkach górskich, gdzie pociągi muszą często pokonywać strome wzniesienia oraz zjazdy. W praktyce oznacza to, że taki pociąg będzie miał lepszą kontrolę nad prędkością przy zjazdach, co zapobiega nadmiernemu przeciążeniu hamulców oraz minimalizuje ryzyko poślizgu. Zgodnie z normami branżowymi, zastosowanie hamulców o różnych parametrach w zależności od ukształtowania terenu jest kluczowe dla bezpieczeństwa operacji kolejowych. W związku z tym, odpowiednie oznaczenie pociągu w Planie Zestawiania nie tylko ułatwia zarządzanie ruchem, ale również przyczynia się do bezpieczeństwa i efektywności transportu towarów i pasażerów.