Aby zrozumieć, dlaczego odpowiedź 150 wagonów jest prawidłowa, musimy przyjrzeć się współczynnikowi obrotu wagonów oraz jego wpływowi na ilość wagonów roboczych. W przedstawionym pytaniu mamy zapotrzebowanie na 300 wagonów, co oznacza, że w danej chwili potrzebujemy obsłużyć tę ilość ładunków. Współczynnik obrotu wagonów odnosi się do liczby dni, w jakich wagon jest w stanie wykonać pełen cykl transportu. Zmiana współczynnika z 2,5 do 2,0 dób oznacza, że każdy wagon będzie wykorzystywany bardziej efektywnie, co przekłada się na zwiększenie ich wydajności. Obliczając ilostan roboczy wagonów, stosujemy wzór: ilość wagonów = zapotrzebowanie / współczynnik obrotu. Dla współczynnika 2,5: 300 / 2,5 = 120 wagonów. Dla współczynnika 2,0: 300 / 2 = 150 wagonów. Różnica, czyli 150 - 120, daje nam 30 wagonów, co pokazuje, że zmniejszenie współczynnika obrotu prowadzi do zmniejszenia ilości wagonów roboczych o 150. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy leży w optymalizacji floty transportowej, co jest kluczowe w zarządzaniu logistyką oraz kosztami operacyjnymi.
Analizując odpowiedzi, które nie są poprawne, możemy zauważyć, że wiele z nich opiera się na mylnych założeniach dotyczących obliczeń związanych z współczynnikiem obrotu wagonów. W przypadku odpowiedzi wskazujących na zmniejszenie o 200 wagonów, można zauważyć, że takie wyliczenia mogą wynikać z błędnego zrozumienia relacji między ilością wagonów a współczynnikiem obrotu. Współczynnik obrotu określa czas, w jakim wagon może wykonać pełny obrót transportowy, a jego zmniejszenie nie oznacza automatycznego zwiększenia zapotrzebowania na wagony. Zmniejszając współczynnik obrotu, wagony stają się bardziej efektywne, co zmniejsza potrzebę na ich większą ilość. Podobnie, odpowiedzi takie jak 100 wagonów czy 250 wagonów nie uwzględniają w pełni proporcji między zapotrzebowaniem a czasem obrotu. Chociaż obliczenia mogą być mylące, kluczowe jest zrozumienie, że spadek współczynnika obrotu oznacza, że dany wagon może obsługiwać większe ilości ładunków w krótszym czasie, co prowadzi do zmniejszenia całkowitej liczby wagony potrzebnych w danym okresie. Typowym błędem jest zatem myślenie o obrotach wagonów jako o bezpośredniej liczbie, a nie jako o relacji między czasem a efektywnością. W praktyce, umiejętność właściwego obliczania oraz interpretowania tych wartości jest kluczowa w zarządzaniu flotą wagonów w transporcie, a także w planowaniu logistycznym.