Odpowiedź 5 km/h jest poprawna, ponieważ zgodnie z zasadami bezpieczeństwa oraz wytycznymi dla operacji na górkach rozrządowych, prędkość pchania wagonów powinna być ograniczona do umiarkowanego poziomu. W przypadku sygnału 'Pchać z umiarkowaną prędkością', zwykle przyjmuje się maksymalną wartość 5 km/h. Taka prędkość zapewnia odpowiednią kontrolę nad wagonami, co jest kluczowe w kontekście minimalizacji ryzyka wykolejenia czy kolizji. W praktyce, przy takiej prędkości łatwiej jest operatorom i maszynistom reagować na nieprzewidziane sytuacje, a także przeprowadzać skuteczne manewry. Utrzymanie prędkości na poziomie 5 km/h jest zgodne z normami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, co podkreślają regulacje zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Warto również zaznaczyć, że faworyzowanie niższych prędkości na górkach rozrządowych, z uwagi na ich specyfikę, jest praktyką powszechnie stosowaną w branży, co przekłada się na większe bezpieczeństwo operacji transportowych.
Wybór prędkości innej niż 5 km/h na górce rozrządowej może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zasad bezpieczeństwa i operacyjnych w transporcie kolejowym. Przyjmowanie wyższych prędkości, takich jak 7 km/h, 8 km/h czy 10 km/h, ignoruje fakt, że na górkach rozrządowych wagonów nie prowadzi się manewrów w warunkach wysokiej prędkości, co może skutkować utratą kontroli nad ruchem. Wysoka prędkość zwiększa ryzyko wykolejenia wagonów, co może prowadzić do poważnych wypadków. W przypadku wagonów poruszających się z prędkościami powyżej 5 km/h, trudniej jest przewidzieć i skorygować niebezpieczne sytuacje, co z kolei może prowadzić do wypadków lub kolizji. Warto również zauważyć, że zasadą dobrej praktyki w branży kolejowej jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na górkach oraz do specyfiki transportowanych ładunków. Obowiązujące regulacje często nakładają na operatorów obowiązek przestrzegania określonych prędkości, które są bezpieczne dla wykonywanych operacji. Ignorowanie tych zasad nie tylko narusza przepisy, ale również stawia w niebezpieczeństwie życie ludzi oraz mienie. Dlatego ważne jest, aby operacje kolejowe były przeprowadzane zgodnie z ustalonymi standardami, które promują niskie prędkości w warunkach manewrowych.