Odpowiedź, że potrzeba 150 wagonów mniej jest poprawna, ponieważ zmiana współczynnika obrotu wagonów wpływa na efektywność wykorzystania floty. Przy współczynniku obrotu wynoszącym 3,5 doby, aby pokryć zapotrzebowanie na 500 wagonów dziennie, potrzebujemy 1750 wagonów (500 wagonów * 3,5 doby). Gdy zmniejszamy współczynnik obrotu do 3,2 doby, oznacza to, że wagony są wykorzystywane efektywniej i mogą być załadowane w krótszym czasie. W obliczeniach dla 3,2 doby, potrzebujemy jedynie 1600 wagonów (500 wagonów * 3,2 doby). Różnica wynosi 150 wagonów, co wskazuje, że zmniejszenie współczynnika obrotu o 0,3 doby pozwala na znaczną redukcję potrzebnej floty. Ta sytuacja ilustruje, jak ważne jest efektywne zarządzanie zasobami oraz jak optymalizacja procesu logistycznego wpływa na koszty operacyjne. W praktyce takie podejście stosuje się w branży transportowej, gdzie ciągłe doskonalenie metod pracy prowadzi do ograniczenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności. Warto również zauważyć, że w logistyce istotne jest monitorowanie i analizowanie współczynników obrotu, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących floty i jej eksploatacji.
Wybór odpowiedzi, że potrzeba 600 wagonów, jest oparciem na błędnym zrozumieniu zasad obliczania zapotrzebowania na wagony w kontekście obrotu floty. Sugerując, że potrzebne będzie 600 wagonów, można zakładać, że nowy współczynnik obrotu w jakimś sensie zwiększa wymagania dotyczące floty, co jest nieprawidłowe. Kluczowym błędem jest niezrozumienie, że niższy współczynnik obrotu wagonów oznacza, iż wagony mają krótszy czas w obiegu i są dostępne do załadunku częściej. Właściwe obliczenie zapotrzebowania opiera się na zastosowaniu poprawnych wzorów, które uwzględniają zarówno ilość załadunku, jak i czas, przez jaki dany wagon pozostaje w obiegu. Zatem, przy współczynniku obrotu wynoszącym 3,5 doby, do zaspokojenia zapotrzebowania na 500 wagonów dziennie potrzeba 1750 wagonów, a przy zmniejszeniu tego współczynnika do 3,2 doby, ilość potrzebnych wagonów spada do 1600. Nieprawidłowe rozumienie tego procesu prowadzi do błędnych założeń, jak w przypadku odpowiedzi sugerujących wzrost liczby wagonów. W takich sytuacjach ważne jest zwracanie uwagi na dynamikę operacji logistycznych i realne wykorzystanie floty, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami w branży transportowej.