Kotły z paleniskiem rusztowym są najczęściej stosowane do spalania materiałów o wysokiej zawartości żużla, ponieważ ich konstrukcja umożliwia efektywne odprowadzanie popiołów oraz żużla powstającego podczas procesu spalania. Palenisko rusztowe charakteryzuje się dużą powierzchnią grzewczą, co pozwala na równomierne spalanie paliwa. Dzięki różnym typom rusztów, takim jak ruszty stałe czy ruchome, możliwe jest dostosowanie procesu spalania do specyficznych właściwości paliwa, co zwiększa efektywność energetyczną kotła. Przykładem zastosowania kotłów rusztowych mogą być elektrociepłownie, które wykorzystują węgiel o dużej zawartości popiołu. Dodatkowo, zgodnie z normami emisji, kotły te są zaprojektowane w taki sposób, aby minimalizować emisję zanieczyszczeń, co jest istotnym aspektem w kontekście ochrony środowiska. Warto także zauważyć, że wiele nowoczesnych kotłów rusztowych jest wyposażonych w systemy automatycznego podawania paliwa, co zwiększa komfort eksploatacji oraz efektywność procesu spalania.
Paleniska przednie, korytkowe i narzutowe, mimo że mogą być stosowane w różnych aplikacjach, nie są optymalnym rozwiązaniem dla materiałów o wysokiej zawartości żużla. Paleniska przednie charakteryzują się inną konstrukcją, która nie sprzyja efektywnemu odprowadzaniu powstałego żużla. W przypadku materiałów o dużej zawartości popiołu, zjawisko nagromadzenia żużla może prowadzić do blokady systemu, co obniża efektywność spalania oraz zwiększa ryzyko awarii. Paleniska korytkowe, z kolei, są bardziej odpowiednie dla paliw o niższej popielatości, a ich konstrukcja nie przystosowuje się dobrze do intensywnego odprowadzania żużla. Ponadto, paleniska narzutowe, które działają na zasadzie podawania paliwa z góry, również mogą prowadzić do podobnych problemów, ponieważ proces spalania nie jest wystarczająco kontrolowany, co skutkuje nieefektywnym wykorzystaniem paliwa. Warto zrozumieć, że dobór odpowiedniego typu paleniska jest kluczowy dla efektywności energetycznej oraz minimalizacji emisji zanieczyszczeń, co powinno być zgodne z aktualnymi standardami branżowymi. Typowe błędy związane z wyborem nieodpowiedniego paleniska wynikają z niepełnej analizy właściwości materiału i niezrozumienia wymagań dotyczących spalania, co prowadzi do nieefektywności energetycznej i potencjalnych problemów eksploatacyjnych.