Kategorie: Energetyka wiatrowa i wodna Bezpieczeństwo i eksploatacja
Odpowiedź, że skrajne pasy oznakowania mogą być koloru białego jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi normami i wytycznymi dotyczącymi oznakowania przeszkód lotniczych, pasy skrajne powinny być w kolorze czerwonym. W przypadku elektrowni wiatrowych, które stanowią potencjalne zagrożenie dla ruchu powietrznego, istotne jest, aby ich łopaty były odpowiednio oznakowane, aby zwiększyć widoczność dla pilotów. Przykładem praktycznego zastosowania jest oznaczanie łopat, które powinno obejmować pięć pasów o jednakowej szerokości, z pasami czerwonymi na przemian z białymi, co zapewnia ich lepszą widoczność w zmiennych warunkach oświetleniowych. Oznakowanie powinno również pokrywać 1/3 długości łopaty, aby zminimalizować ryzyko kolizji z samolotami. Stosowanie nieprawidłowych kolorów, takich jak białe pasy skrajne, nie tylko narusza przepisy, ale także może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w ruchu lotniczym.