Anoda tytanowa jest kluczowym elementem w zabezpieczaniu zbiorników ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) przed korozją. Korozja elektrochemiczna jest powszechnym problemem w zbiornikach, które są narażone na kontakt z wodą, szczególnie w przypadku wody o wysokiej agresywności. Anoda tytanowa działa na zasadzie katodowej ochrony, gdzie stanowi alternatywne miejsce redukcji reakcji elektrochemicznej, co w rezultacie spowalnia proces korozji na powierzchni zbiornika. Praktycznym zastosowaniem anod tytanowych jest ich instalacja w zbiornikach c.w.u. w budynkach mieszkalnych oraz przemysłowych, gdzie ich obecność znacząco wydłuża żywotność systemu. Dodatkowo, według norm i standardów branżowych, takich jak PN-EN 12897, stosowanie anod tytanowych jest rekomendowane jako efektywna metoda ochrony przed korozją. To podejście nie tylko zwiększa trwałość zbiornika, ale także ogranicza koszty związane z jego serwisowaniem oraz wymianą, co czyni je rozwiązaniem ekonomicznym i ekologicznym.
Wybór zaworu bezpieczeństwa, filtra siatkowego lub zaworu zwrotnego jako metod zabezpieczenia zbiornika c.w.u. przed korozją opiera się na błędnym rozumieniu mechanizmów korozji oraz funkcji tych komponentów. Zawór bezpieczeństwa ma na celu ochronę przed nadmiernym ciśnieniem w systemie, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa, ale nie wpływa na ochronę przed korozją. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie odprowadzenia nadmiaru ciśnienia, co może w rzeczywistości prowadzić do uszkodzenia zbiornika, ale nie przyczynia się do ochrony jego materiału przed korozją. Z kolei filtr siatkowy służy do usuwania zanieczyszczeń z wody, co może poprawić jakość wody, ale nie zabezpiecza samego zbiornika przed reakcjami chemicznymi, które prowadzą do korozji. Zawór zwrotny zapobiega cofaniu się wody w systemie, ale jego funkcja również nie ma związku z ochroną przed korozją. Zrozumienie tego, jak korozja działa oraz jakie mechanizmy ją powodują, jest kluczowe dla dokonania właściwego wyboru środków ochronnych. Błąd w zakresie wiedzy o tych elementach prowadzi do nieefektywnego zarządzania systemami c.w.u. oraz potencjalnych awarii związanych z korozją, co może prowadzić do znacznych kosztów napraw czy wymiany całych instalacji.