Wykonanie makijażu ciała, czyli body painting, powinno rozpocząć się od głowy, ponieważ jest to centralny punkt, który określa ogólną estetykę i charakter całej stylizacji. Zaczynając od twarzy, artysta ma możliwość dokładnego dopasowania kolorów i wzorów do reszty ciała, co pozwala na uzyskanie harmonijnego efektu końcowego. W praktyce oznacza to, że detale, takie jak makijaż oczu, ust czy czoła, mogą wpływać na to, jak odbiorca postrzega resztę malowanego ciała. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również zastosowanie wysokiej jakości farb, które są bezpieczne dla skóry i łatwe do aplikacji. Ponadto, wykonując makijaż od góry, można uniknąć problemów związanych z ruchami ciała, które mogłyby zniekształcić wcześniej nałożone wzory. Warto też wspomnieć, że odpowiednie oświetlenie i przygotowanie miejsca pracy są kluczowe dla uzyskania najlepszych rezultatów.
Rozpoczęcie makijażu ciała od innych części ciała, takich jak plecy, klatka piersiowa czy kończyny dolne, może prowadzić do szeregu problemów związanych z ostatecznym efektem artystycznym. Przede wszystkim, malując od dołu, artysta naraża się na ryzyko zniekształcenia wzorów, które zostały nałożone wcześniej. Ruchy ciała oraz naturalna interakcja z otoczeniem mogą spowodować, że farba na dolnych partiach ciała ulegnie rozmazywaniu, co utrudni precyzyjne wykonanie detali. Ponadto, w przypadku malowania pleców czy klatki piersiowej, widoczność wzorów dla odbiorcy jest ograniczona, co może prowadzić do niezadowolenia z efektu końcowego. Ważnym aspektem jest również zrozumienie, że twarz jest najbardziej ekspresyjną częścią ciała, a jej makijaż powinien być priorytetem. W praktyce, wiele artystów body painting zaczyna od głowy nie tylko z powodów estetycznych, ale również praktycznych, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia już nałożonych elementów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że nieodpowiednia kolejność nakładania farb może nie tylko wpłynąć na jakość pracy, ale także na odbiór artystyczny całego dzieła.