Dokarmianie pszczół wiosną polega na podawaniu im cukru, ponieważ w tym okresie, gdy temperatura zaczyna rosnąć, pszczoły budzą się z zimowego snu i potrzebują energii do wznowienia aktywności. Cukier, najczęściej w postaci syropu cukrowego, jest łatwo przyswajalny i szybko dostarcza pszczołom niezbędnych węglowodanów. W praktyce, zaleca się przygotowanie syropu w proporcji 1:1 (jedna część wody do jednej części cukru) lub 2:1, zależnie od temperatury otoczenia. Podawanie takiego syropu wspomaga rozwój rodzin pszczelich, co jest kluczowe dla produkcji miodu i zapylania. Warto również wspomnieć, że wczesne dokarmianie pszczół przyczynia się do wzmocnienia kolonii, co pozwala na lepsze przetrwanie sezonu i zwiększenie wydajności produkcji. Ważne jest, aby monitorować stan pszczół i dostosowywać ilość pokarmu w zależności od ich potrzeb oraz warunków atmosferycznych, co jest zgodne z dobrymi praktykami pszczelarskimi.
Podawanie pszczół nektaru wiosną, mimo że może wydawać się naturalnym wyborem, nie jest praktykowane ze względu na jego niedostępność w tym okresie. Nektar jest produktem pracy kwiatów, które zaczynają kwitnąć dopiero w późniejszym czasie. Dlatego wiosną pszczoły nie mają wystarczającego dostępu do nektaru, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Pyłek, chociaż jest cennym źródłem białka, nie pełni roli energetycznej, której pszczoły potrzebują tuż po zimie. Pszczoły potrzebują głównie węglowodanów, aby uzyskać energię do pracy, a pyłek nie jest wystarczającym źródłem tych składników. Wosk, z kolei, jest materiałem budulcowym, który pszczoły produkują same, ale nie ma zastosowania w kontekście dokarmiania. Wosk nie dostarcza żadnych wartości odżywczych, więc pomysł podawania go pszczołom nie ma sensu. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie potrzeb energetycznych pszczół z ich potrzebami budowlanymi czy odżywczymi. Dlatego zrozumienie bazowych zasad żywienia pszczół oraz ich potrzeb w różnych porach roku jest istotne dla każdego pszczelarza, aby skutecznie zarządzać rodzinami pszczelimi i zapewnić im optymalne warunki do rozwoju.