Kwalifikacja: TWO.08 - Planowanie i prowadzenie żeglugi po śródlądowych drogach wodnych i morskich wodach wewnętrznych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Łączność poprzedzona sygnałem ostrzegawczym Securite oznacza, że stacja zamierza nadać komunikat dotyczący
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Sygnał ostrzegawczy Securite jest bardzo ważnym elementem międzynarodowej łączności morskiej, szczególnie na obszarach, gdzie bezpieczeństwo żeglugi może być zagrożone przez nietypowe warunki lub sytuacje. Samo słowo „Securite” pochodzi z języka francuskiego i oznacza 'bezpieczeństwo'. Kiedy słyszysz na radiu VHF lub MF/HF komunikat poprzedzony tym sygnałem, oznacza to, że za chwilę nadana zostanie informacja istotna dla bezpieczeństwa żeglugi, ale nie jest to sytuacja bezpośredniego zagrożenia życia (jak przy sygnale Mayday) czy pilnego wezwania pomocy (jak Pan Pan). Typowe przykłady takich komunikatów to ostrzeżenia o niebezpiecznych obiektach dryfujących, niesprawnych światłach nawigacyjnych, nagłej mgle, zanieczyszczeniach czy zmianach w oznakowaniu szlaków wodnych. Z mojego doświadczenia wynika, że ignorowanie takich komunikatów to po prostu proszenie się o kłopoty – czasem informacja o kawałku drewna na kursie czy czasowej awarii boi ratuje skórę całej załodze. Międzynarodowe przepisy GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) wyraźnie określają, by każdy statek obowiązkowo monitorował kanał, na którym nadawane są komunikaty Securite. Standardy branżowe, np. IMO, zalecają, by takie komunikaty były krótkie, rzeczowe i rozpoczynane zawsze dwukrotną zapowiedzią słowa „Securite”, dzięki czemu szybko zorientujesz się, że nadawana informacja ma znaczenie dla twojego bezpieczeństwa na wodzie. Dobrą praktyką jest notowanie takich komunikatów w dzienniku pokładowym, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie dotyczą bezpośrednio twojego statku – sytuacja na morzu zmienia się dynamicznie. Takie podejście naprawdę podnosi poziom świadomości i bezpieczeństwa na jednostce.
W komunikacji morskiej bardzo łatwo pomylić rodzaje sygnałów ostrzegawczych, szczególnie jeśli nie zna się kilku kluczowych zasad i skrótów. Sygnał Securite nie ma nic wspólnego z warunkowym zawieszeniem czy uciszeniem – taka interpretacja może wynikać z mylenia z sygnałami radiowymi typu Silence Mayday (Seelonce Mayday), które rzeczywiście oznaczają nakaz milczenia radiowego w sytuacjach zagrożenia życia. Natomiast Securite dotyczy szeroko rozumianych informacji o bezpieczeństwie żeglugi, nie nakazuje wstrzymania komunikacji, tylko informuje o potencjalnym zagrożeniu, które nie wymaga natychmiastowej pomocy ratowniczej. Odwołanie korespondencji to zupełnie inna operacja, która polega na anulowaniu wcześniej wysłanego komunikatu alarmowego (np. Cancel Mayday), a nie na przekazywaniu ostrzeżeń dla żeglugi. Wezwanie w zagrożeniu natomiast funkcjonuje pod sygnałem Mayday albo Pan Pan – pierwszy dotyczy sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia, drugi pilnych, ale nie krytycznych przypadków. Tutaj najczęstszy błąd polega na utożsamianiu każdego sygnału ostrzegawczego z zagrożeniem życia lub koniecznością natychmiastowej reakcji – tymczasem Securite to ostrzeżenie prewencyjne, mające zminimalizować ryzyko, zanim dojdzie do wypadku. W praktyce, pomylenie tych sygnałów może prowadzić do niepotrzebnego stresu na jednostce lub wręcz zignorowania istotnej informacji, która nie jest ani alarmem, ani zwykłą korespondencją. Warto więc dobrze utrwalić, że Securite, zgodnie ze standardami GMDSS i konwencją SOLAS, dotyczy wyłącznie komunikatów o bezpieczeństwie żeglugi, takich jak niebezpieczeństwo na szlaku, zmiany w oznakowaniu nawigacyjnym czy warunki pogodowe, i jest jednym z trzech głównych sygnałów bezpieczeństwa w etykiecie radiowej. Moim zdaniem takie rozróżnienie jest kluczowe dla bezpiecznej nawigacji i efektywnej pracy na radiu, niezależnie od wielkości jednostki.