Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Kategorie: Bezpieczeństwo i ratownictwo Łączność i systemy informacyjne
Sygnał ostrzegawczy Securite jest bardzo ważnym elementem międzynarodowej łączności morskiej, szczególnie na obszarach, gdzie bezpieczeństwo żeglugi może być zagrożone przez nietypowe warunki lub sytuacje. Samo słowo „Securite” pochodzi z języka francuskiego i oznacza 'bezpieczeństwo'. Kiedy słyszysz na radiu VHF lub MF/HF komunikat poprzedzony tym sygnałem, oznacza to, że za chwilę nadana zostanie informacja istotna dla bezpieczeństwa żeglugi, ale nie jest to sytuacja bezpośredniego zagrożenia życia (jak przy sygnale Mayday) czy pilnego wezwania pomocy (jak Pan Pan). Typowe przykłady takich komunikatów to ostrzeżenia o niebezpiecznych obiektach dryfujących, niesprawnych światłach nawigacyjnych, nagłej mgle, zanieczyszczeniach czy zmianach w oznakowaniu szlaków wodnych. Z mojego doświadczenia wynika, że ignorowanie takich komunikatów to po prostu proszenie się o kłopoty – czasem informacja o kawałku drewna na kursie czy czasowej awarii boi ratuje skórę całej załodze. Międzynarodowe przepisy GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) wyraźnie określają, by każdy statek obowiązkowo monitorował kanał, na którym nadawane są komunikaty Securite. Standardy branżowe, np. IMO, zalecają, by takie komunikaty były krótkie, rzeczowe i rozpoczynane zawsze dwukrotną zapowiedzią słowa „Securite”, dzięki czemu szybko zorientujesz się, że nadawana informacja ma znaczenie dla twojego bezpieczeństwa na wodzie. Dobrą praktyką jest notowanie takich komunikatów w dzienniku pokładowym, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie dotyczą bezpośrednio twojego statku – sytuacja na morzu zmienia się dynamicznie. Takie podejście naprawdę podnosi poziom świadomości i bezpieczeństwa na jednostce.