Kwalifikacja: TWO.08 - Planowanie i prowadzenie żeglugi po śródlądowych drogach wodnych i morskich wodach wewnętrznych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Które z dróg wodnych Polski wchodzą w skład międzynarodowej drogi wodnej E 70?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Międzynarodowa droga wodna E 70 to bardzo istotny szlak transportowy, łączący zachodnią i wschodnią część Europy wodami śródlądowymi. Przebiega przez kilka krajów, a w Polsce jej przebieg obejmuje właśnie Nogat, Wisłę oraz Noteć. Moim zdaniem wiedza o tym szlaku to absolutna podstawa dla każdego, kto poważnie myśli o pracy w logistyce śródlądowej albo przemyśle transportowym. Nogat jest ważnym odgałęzieniem Wisły, prowadzącym do Zalewu Wiślanego i dalej do portów nad Bałtykiem. Wisła stanowi oczywiście główną arterię wodną kraju, a Noteć umożliwia połączenie z systemem Odry przez Kanał Bydgoski. To dlatego E 70 jest tak atrakcyjna – pozwala zorganizować transport wodny kontenerów, materiałów masowych czy nawet turystykę wodną na dużą skalę. Zresztą, zgodnie z wytycznymi ONZ oraz Komisji Gospodarczej ds. Europy, właśnie takie kombinacje dróg wodnych są brane pod uwagę przy tworzeniu międzynarodowych korytarzy transportowych. Z mojego doświadczenia wynika, że znajomość tej drogi to też podstawa przy sporządzaniu dokumentacji transportowej czy projektowaniu infrastruktury portowej. Warto pamiętać, że w praktyce planowanie transportu wodnego wymaga patrzenia szerzej, nie tylko na główne rzeki, ale też na połączenia kanałowe, śluzy i systemy regulacji poziomu wody. W Polsce te trzy drogi: Nogat, Wisła i Noteć, spełniają wymagania E 70 – są żeglowne, zintegrowane z innymi szlakami oraz rozwijane według standardów UE.
Wybór odpowiedzi innych niż Nogat, Wisła i Noteć sugeruje pewne nieporozumienie co do przebiegu międzynarodowej drogi wodnej E 70 na terenie Polski. W branży transportu śródlądowego kluczowe jest dokładne rozpoznanie układu głównych szlaków, które mają znaczenie nie tylko lokalne, ale przede wszystkim międzynarodowe. Odra, chociaż jest bardzo ważną rzeką w Polsce i fragmentem międzynarodowej drogi wodnej E 30, nie wchodzi w skład E 70 na terytorium Polski. Podobnie kanał Ślesiński, chociaż funkcjonuje w systemie wodnym Polski, nie jest częścią tej konkretnej drogi. Z kolei Kanał Gliwicki oraz Biebrza również nie należą do E 70 – kanał ten to raczej element szlaku rzecznego powiązanego z Odrą, a Biebrza w ogóle nie jest drogą wodną o znaczeniu międzynarodowym. Wybierając Wisłę Martwą, Szkarpawę czy Pisę można łatwo się pomylić, bo są one powiązane z systemem Wisły, ale nie mają znaczenia w kontekście głównego przebiegu E 70. Typowym błędem w tym zakresie jest mylenie elementów lokalnej infrastruktury wodnej z głównymi korytarzami transportowymi uznanymi na arenie międzynarodowej przez Komisję Gospodarczą ds. Europy ONZ. W praktyce zawodowej precyzja w rozróżnianiu takich szlaków jest niezbędna, bo determinuje wybór odpowiedniego środka transportu, a także sposób planowania inwestycji hydrotechnicznych czy koordynacji transportu multimodalnego. Warto więc dokładnie śledzić przebieg i funkcje każdej drogi wodnej, bo to podstawa do skutecznego projektowania i zarządzania transportem wodnym w Polsce.