Kwalifikacja: TWO.08 - Planowanie i prowadzenie żeglugi po śródlądowych drogach wodnych i morskich wodach wewnętrznych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Który z wymienionych przypadków uzasadnia konieczność wykonania połączenia na kanale 70 DSC w paśmie VHF?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Kanał 70 DSC w paśmie VHF został specjalnie przeznaczony do cyfrowej selektywnej łączności alarmowej, bezpieczeństwa i wywołań rutynowych, ale nie do prowadzenia rozmów głosowych. W praktyce morska służba radiokomunikacyjna opiera się na tym, że kanał 70 służy do automatycznego nawiązywania połączenia (wywołania selektywnego) pomiędzy stacjami VHF. Najważniejsze jednak, że w sytuacji zagrożenia życia na morzu (czyli statek w niebezpieczeństwie – distress), właśnie ten kanał wykorzystuje się do cyfrowego przesłania sygnału niebezpieczeństwa do wszystkich lub konkretnych stacji w zasięgu. To rozwiązanie wynika bezpośrednio z regulacji GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Moim zdaniem, znając realia, bez DSC na kanale 70 czas reakcji i szansa dotarcia sygnału distress do odpowiednich służb byłaby dużo mniejsza, zwłaszcza jeśli coś się stanie nagle i nie ma czasu na rozmowę głosową. Praktycznie każdy statek wyposażony w GMDSS musi mieć DSC na VHF i być gotowym do natychmiastowego wysłania alarmu właśnie na tym kanale. W codziennej praktyce marynarze wiedzą, że rozmowy operacyjne, meldunki czy kontakty z agentami załatwia się na innych kanałach i nie blokuje się 70. A już na pewno nie prowadzi się tam zwykłych pogaduszek. Kanał 70 jest tylko dla automatycznych sygnałów wywołania, zwłaszcza w sytuacjach bezpieczeństwa lub zagrożenia. Takie podejście ratuje życie – i to wielokrotnie potwierdziły realne przypadki na morzu.
Częstym błędem wśród osób rozpoczynających przygodę z radiokomunikacją morską jest mylenie funkcji poszczególnych kanałów VHF, w szczególności kanału 70 DSC. Ten kanał nie służy do prowadzenia rozmów głosowych ani do codziennej korespondencji związanej z obsługą statku, jak kontakty z agentami, wysyłanie raportów do armatora czy uzyskanie zgody kapitanatu portu. Takie operacje odbywają się na kanałach rutynowych przewidzianych do korespondencji portowej, operacyjnej lub służbowej (najczęściej kanały 6, 13, 16 czy inne lokalnie ustalone). Kanał 70 został wyznaczony wyłącznie do cyfrowych, selektywnych wywołań (Digital Selective Calling), szczególnie w systemie GMDSS. Jego kluczową rolą jest umożliwienie szybkiego przekazania sygnałów alarmowych, pilnych lub związanych z bezpieczeństwem. Co ważne, na tym kanale w ogóle nie prowadzi się rozmów głosowych – jest on zarezerwowany tylko do przesyłania krótkich komunikatów cyfrowych, automatycznie generowanych przez urządzenia DSC. Z doświadczenia wynika, że największe nieporozumienia biorą się z przekonania, że skoro kanał jest cyfrowy i nowoczesny, to można na nim załatwiać wszelkie formalności, jednak to naprawdę nie tak działa – użycie kanału 70 do rutynowych zgłoszeń czy rozmów może wręcz zakłócić działanie systemu alarmowego i jest niezgodne ze standardami międzynarodowymi, np. IMO i ITU. W praktyce marynarz, który przez pomyłkę próbowałby wywołać agenta czy kapitanat przez DSC na 70, mógłby nawet narazić się na konsekwencje prawne i utrudnić dotarcie sygnału distress do odpowiednich służb. Z całkowitą pewnością: tylko w przypadkach zagrożenia życia, bezpieczeństwa lub testów systemowych (przy zachowaniu procedur), kanał 70 DSC w VHF jest właściwym wyborem. Warto o tym pamiętać na każdym etapie pracy na morzu.