Kwalifikacja: TWO.08 - Planowanie i prowadzenie żeglugi po śródlądowych drogach wodnych i morskich wodach wewnętrznych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Nadanie sygnału "SECURITE" podaje się w przypadku
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Sygnał „SECURITE” stosuje się w łączności morskiej, gdy chcemy przekazać ważne ostrzeżenie nawigacyjne lub meteorologiczne, które nie jest bezpośrednio związane z zagrożeniem życia czy akcją ratunkową. Chodzi tu np. o informacje dotyczące przeszkód na trasie, zamkniętych akwenów, nowych nieoznakowanych sieci rybackich, albo o prognozowane ciężkie warunki pogodowe. Moim zdaniem to jedna z najważniejszych procedur, bo pozwala uniknąć kłopotów zanim jeszcze się pojawią, a wielu młodych żeglarzy nie docenia, jak często się jej używa. Według standardów GMDSS i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU), „SECURITE” nadajemy na początku komunikatu, zarówno w formie głosowej, jak i cyfrowej (np. przez Navtex), by zwrócić uwagę na fakt, że zaraz przekażemy ważną, choć nie alarmową informację. Z mojego doświadczenia wynika, że na morzu dobre ostrzeżenie potrafi uratować niejedną sytuację, nawet jeśli nie brzmi tak groźnie jak „MAYDAY” czy „PANPAN”. Warto praktycznie ćwiczyć taką komunikację, bo później w stresującej chwili łatwiej przekazać wszystko poprawnie i spokojnie.
Często można się pogubić w tych sygnałach, bo wszystko wydaje się nagłe i ważne. Jednak w rzeczywistości każdy z nich ma ściśle określone zastosowanie. Sygnał „SECURITE” jest przeznaczony do nadawania ostrzeżeń – takich, które nie wymagają natychmiastowej akcji ratunkowej czy nie sygnalizują bezpośredniego zagrożenia życia. Sygnałów „MAYDAY” i „PANPAN” nie używamy zamiennie z „SECURITE”, ponieważ ich znaczenie i skutki są zupełnie inne. Jeśli chodzi o rozpoczęcie akcji ratunkowej lub sytuację zatopienia, tutaj zawsze priorytet ma „MAYDAY” – to on uruchamia procedury SAR (Search and Rescue) i mobilizuje wszystkie dostępne środki, bo chodzi o życie ludzkie lub bardzo poważne zagrożenie dla jednostki. Nadanie sygnału „SECURITE” w takim przypadku byłoby poważnym błędem proceduralnym i mogłoby wprowadzić zamieszanie – w praktyce nikt by nie zareagował tak szybko, jak powinien. Co do uzyskiwania porady meteorologicznej, no tutaj rolą „SECURITE” nie jest zadawanie pytań, tylko szerzenie ostrzeżeń – to kapitan jednostki kontaktuje się z odpowiednimi służbami lub odbiera komunikaty, ale to nie jest sytuacja do nadawania tego sygnału. Często myli się to z rutynowymi zapytaniami lub raportami pogodowymi, które nie wymagają żadnego specjalnego sygnału. W skrócie – „SECURITE” służy do ostrzeżeń nawigacyjnych i meteorologicznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo żeglugi, ale nie są sytuacją alarmową. To bardzo ważne, by zawsze właściwie dobierać używany sygnał – od tego zależy efektywność i bezpieczeństwo komunikacji na morzu, a niestety w praktyce dużo osób nadal popełnia tu podstawowe błędy, często przez rutynę albo niewystarczające praktyczne przeszkolenie.