Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Kategorie: Manewrowanie statkiem Ładunki i transport
Prawidłowo, bo właśnie pachołki cumownicze są dedykowanymi elementami infrastruktury portowej i śluzowej, które zostały zaprojektowane specjalnie do mocowania lin cumowniczych podczas śluzowania. W praktyce to one zapewniają stabilność statku w czasie, gdy poziom wody dynamicznie się zmienia. Moim zdaniem, często niedoceniany jest fakt, że pachołki są ustawione w odpowiednich odstępach i na różnych wysokościach, co pozwala na bezpieczną obsługę jednostek o zróżnicowanych rozmiarach. To one gwarantują, że statek nie przemieści się niekontrolowanie podczas napełniania lub opróżniania komory śluzy, a nawet niewielki poślizg liny na pachołku jest znacznie mniej groźny niż np. na kabestanie. W codziennej pracy marynarza spotyka się sytuacje, gdzie tylko szybkie i właściwe obłożenie liny na pachołku pozwala zapobiec poważnym uszkodzeniom kadłuba lub infrastruktury śluzy. Stosowanie pachołków cumowniczych to także zgodność z przepisami eksploatacyjnymi konkretnych dróg wodnych, bo to one są przewidziane w dokumentacji technicznej śluz i są regularnie kontrolowane pod względem wytrzymałości. Gdy statek jest utrzymywany na pachołkach, załoga ma większą kontrolę nad manewrem i bezpieczeństwo ludzi również jest wyższe. W wielu podręcznikach nawigacyjnych i standardach branżowych znajdziesz wyraźne zalecenia, żeby zawsze wykorzystywać pachołki zamiast prowizorycznych rozwiązań. Dobre praktyki sugerują też, żeby podczas śluzowania załoga stale obserwowała liny na pachołkach i była gotowa do ich skracania lub luzowania w zależności od ruchu wody, co jeszcze bardziej podkreśla ich rolę w całym procesie.