Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Kategorie: Nawigacja i oznakowanie Drogi wodne i hydrologia
W skład drogi wodnej Wisła-Odra wchodzą:
Dokładnie taki układ drogi wodnej Wisła-Odra, czyli Brda, Kanał Bydgoski, Noteć Dolna i Warta, jest od lat wykorzystywany zarówno w żegludze śródlądowej, jak i w transporcie towarowym o znaczeniu regionalnym. Te odcinki tworzą tzw. trasę wodną E70, która w Polsce ma strategiczne znaczenie – łączy dorzecze Wisły z dorzeczem Odry, umożliwiając przepływ statków, bark i innych jednostek pływających między największymi arteriami wodnymi kraju. W praktyce, Brda prowadzi do Kanału Bydgoskiego (historycznego i technicznego cudu z XVIII w.), potem przez Noteć Dolną, która jest lepiej żeglowna, bo posiada liczne śluzy i jest szerzej wykorzystywana przez transport wodny, a następnie Warta, będąca głównym dopływem Odry. W branży logistyki wodnej dużą wagę przykłada się do znajomości tych szlaków, bo to one pozwalają ominąć transport drogowy i kolejowy w przewozie ciężkich lub masowych ładunków – np. surowców, zbóż, a nawet kontenerów. Moim zdaniem, dobrze znać tą trasę, bo nawet jeśli w Polsce żegluga śródlądowa nie jest tak rozwinięta jak na Zachodzie, to jej potencjał rośnie wraz z rozwojem nowoczesnych portów rzecznych oraz dążeniem do ekologicznych rozwiązań transportowych. Warto też zwrócić uwagę, że poprawnie wyznaczone odcinki tej drogi wodnej to efekt kompromisu między warunkami hydrologicznymi a wymaganiami technicznymi dla żeglugi. Takie połączenie jest zgodne z oficjalnymi mapami polskich dróg wodnych i wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury.