Kwalifikacja: TWO.08 - Planowanie i prowadzenie żeglugi po śródlądowych drogach wodnych i morskich wodach wewnętrznych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Zakaz wyprzedzania między zestawami na odcinkach oznakowanych znakiem żeglugowym zakazu dotyczy zestawów pchanych o

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dobrze wskazałeś – zakaz wyprzedzania między zestawami na odcinkach oznakowanych znakiem żeglugowym zakazu dotyczy właśnie tych pchanych zestawów, które mają długość przekraczającą 110 m i szerokość przekraczającą 12 m. Wynika to z przepisów żeglugowych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu na wąskich lub trudnych odcinkach dróg wodnych. Tak duże jednostki mają znacznie dłuższą drogę hamowania i potrzebują więcej miejsca na manewr, a wyprzedzanie przy tej skali zawsze wiąże się z podwyższonym ryzykiem kolizji czy nawet utknięcia w kanale. Z mojego doświadczenia wynika, że ignorowanie tego przepisu może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza przy dużym natężeniu ruchu albo w trudnych warunkach pogodowych. Przepisy branżowe jasno precyzują gabaryty jednostek, których zakaz dotyczy – to nie jest kwestia dowolnej interpretacji, tylko konkretne liczby. W praktyce sporo załóg żeglugi śródlądowej zwraca na to szczególną uwagę, bo w razie wypadku konsekwencje mogą być bardzo poważne – nie tylko jeśli chodzi o uszkodzenie jednostek, ale i środowisko wodne. Warto zapamiętać tę zasadę i stosować na wodzie zawsze, bo bardzo upraszcza organizację ruchu na torze i minimalizuje ryzyko nieporozumień.
Wybór innej odpowiedzi niż ta dotycząca zestawów pchanych o długości przekraczającej 110 m i szerokości przekraczającej 12 m wskazuje na pewne nieporozumienie w zakresie stosowania przepisów żeglugowych dotyczących zakazu wyprzedzania. W praktyce, organizacja ruchu na śródlądowych drogach wodnych jest bardzo precyzyjnie regulowana i nie pozostawia miejsca na dowolność – nie ma znaczenia, czy zestaw pchany jest w układzie kombinowanym czy jakimkolwiek innym, jeżeli jego wymiary nie przekraczają wyraźnie określonych w przepisach progów, zakaz go po prostu nie obejmuje. Częstym błędem jest też przekonanie, że zakaz wyprzedzania dotyczy wszystkich zestawów niezależnie od ich długości i szerokości – tutaj liczą się twarde dane techniczne, które mają swoje uzasadnienie w praktyce manewrowej i bezpieczeństwie nawigacji. Minimalne czy maksymalne wymiary jednostek, na które nakładane są takie ograniczenia, są wynikiem wielu lat obserwacji i analiz sytuacji kolizyjnych na wodzie. Dlatego zestawy mniejsze (nieprzekraczające 110 m i 12 m szerokości) mogą bezpiecznie wyprzedzać, jeśli tylko nie występują inne ograniczenia, a zakaz dotyczy tych największych, bo to one stanowią największe zagrożenie dla płynności i bezpieczeństwa ruchu. Moim zdaniem warto sięgnąć po oficjalne materiały instruktażowe lub nawet konsultować konkretne przypadki z bardziej doświadczonymi nawigatorami, żeby nie popaść w rutynowe myślenie, które prowadzi do błędnych decyzji na wodzie. Takie drobne niedopatrzenia potrafią mieć konsekwencje nie tylko formalne, ale też praktyczne – łatwo wtedy o niepotrzebne zagrożenie na szlaku żeglownym.