Kwalifikacja: TWO.09 - Obsługa siłowni statkowych, urządzeń pomocniczych i mechanizmów pokładowych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Który z wymienionych elementów wyposażenia pokładowego oznaczono na rysunku cyfrą 1?

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Element oznaczony na rysunku cyfrą 1 to zdecydowanie poler. Poler to jeden z podstawowych elementów wyposażenia pokładu każdego statku, spotykany zarówno na jednostkach żeglarskich jak i dużych statkach handlowych. Służy do bezpiecznego mocowania lin cumowniczych podczas postoju jednostki przy nabrzeżu. Zazwyczaj ma postać dwóch solidnych, pionowo ustawionych słupków osadzonych na wspólnej podstawie – właśnie taki kształt widzimy na zdjęciu. W praktyce, wiązanie lin na polerze wymaga znajomości odpowiednich węzłów cumowniczych, co zresztą jest elementem codziennej pracy załogi. Moim zdaniem bardzo ważne jest, żeby nie mylić polera np. z knagą – choć oba służą do mocowania lin, poler jest o wiele masywniejszy i wytrzymalszy, przeznaczony do przenoszenia dużych obciążeń. Według dobrych praktyk i rekomendacji branżowych (choćby Normy PN-ISO 13713 czy przepisów PRS), polery muszą być odpowiednio rozmieszczone na pokładzie i solidnie zamocowane, żeby zapewnić bezpieczeństwo zarówno jednostki, jak i obsługi portowej. Z mojego doświadczenia, poprawne wykorzystanie polera podczas cumowania to podstawa – nie raz widziałem, jak źle założona lina powodowała sporo zamieszania, a nawet uszkodzenia. Dlatego warto dobrze zapamiętać, jak wygląda poler i do czego służy – to taki „must have” na pokładzie!
Na zdjęciu pojawiło się kilka typowych elementów wyposażenia pokładowego, jednak łatwo można się pomylić, zwłaszcza na początku przygody z żeglugą. Najczęściej spotykaną pomyłką jest uznanie, że element wskazany przez strzałkę to chwyt łańcuchowy lub odbijacz – oba te urządzenia wyglądają inaczej i pełnią zupełnie inne funkcje. Chwyt łańcuchowy stosuje się do unieruchamiania łańcucha kotwicznego, co jest kluczowe podczas postoju na kotwicy, ale konstrukcyjnie jest to coś zupełnie innego – najczęściej metalowy hak lub specjalna prowadnica położona bliżej kabestanu lub windy kotwicznej. Odbijacz z kolei to element ruchomy, wykonany zazwyczaj z tworzywa sztucznego lub gumy, zawieszany na burcie, chroniący kadłub przed uszkodzeniem podczas cumowania – absolutnie nie jest to masywny, stalowy słupek zamocowany na stałe do pokładu, jak widzimy na zdjęciu. Z kolei przewłoka jest mniej znanym elementem i raczej dotyczy prowadzenia lin lub łańcuchów przez otwory w nadburciu lub pokładzie, czasem w formie tulei czy rolki. Typowym problemem jest utożsamianie przewłoki z jakimkolwiek wystającym elementem technicznym, ale to zupełnie inna kategoria osprzętu – przewłoki rzadko mają tak masywną i prostą formę jak polery. Moim zdaniem takie pomyłki biorą się z braku praktycznych doświadczeń na pokładzie – teoria teorią, ale dopiero podczas cumowania można docenić funkcję i charakterystyczny wygląd polera. Warto poświęcić chwilę, by zapamiętać, że poler to solidny, nieruchomy słupek do wiązania lin na stałe – to podstawa bezpieczeństwa i podstawowy punkt orientacyjny na każdym pokładzie.