Kwalifikacja: TWO.09 - Obsługa siłowni statkowych, urządzeń pomocniczych i mechanizmów pokładowych
Zawód: Technik żeglugi śródlądowej
Przedstawiony na rysunku statek ma

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
To właśnie ruchoma furta dziobowa jest widoczna na tym zdjęciu. Takie rozwiązania stosuje się przede wszystkim na promach pasażersko-samochodowych – chodzi o to, żeby umożliwić wygodny i szybki załadunek i wyładunek pojazdów bez konieczności cofania czy manewrowania w porcie. Furtę dziobową otwiera się, unosząc jej ruchomą część do góry lub na bok – wszystko zależy od konstrukcji danego statku. To zapewnia szeroki wjazd na pokład, zwykle bezpośrednio na główny pokład samochodowy (ro-ro). Z mojego doświadczenia wynika, że takie furty muszą być bardzo solidnie projektowane, bo odpowiadają również za szczelność kadłuba – przecież dziób jest najbardziej narażony na uderzenia fal, bryzgi i ciśnienie wody podczas rejsu. W nowoczesnych promach stosuje się dodatkowe systemy ryglowania i alarmowania, zgodnie z normami SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea), żeby nie doszło do żadnych przypadkowych otwarć podczas żeglugi. Wiele głośnych katastrof morskich – jak choćby słynny wypadek promu Estonia – pokazało, jak kluczowe są odpowiednie zabezpieczenia furty dziobowej. W praktyce więc odpowiedzialny operator zawsze sprawdza jej zamknięcie przed wyjściem z portu. W branży to taki trochę kanon bezpieczeństwa – bezpieczna furta dziobowa to podstawa dla każdego promu.
Rysunek przedstawia element konstrukcyjny, który łatwo można pomylić z innymi typami furt czy ramp na statkach ro-ro i promach. Często zdarza się, że myli się drzwi rufowe i furty burtowe z furtami dziobowymi, bo wszystkie pełnią funkcje umożliwiające załadunek i wyładunek pojazdów, ale różnią się istotnie pod względem położenia i przeznaczenia. W praktyce drzwi rufowe są umieszczane na końcu statku i najczęściej otwierają się w kierunku nabrzeża, umożliwiając wyjazd pojazdów na ląd, głównie w portach, gdzie infrastruktura pozwala na obsługę od strony rufy. Furta burtowa natomiast znajduje się z boku kadłuba, co jest rzadziej spotykane i stosowane raczej w specjalistycznych jednostkach, na przykład promach lokalnych, gdzie dostęp od boku jest wygodniejszy. Z kolei ruchoma rampa rufowa to rozwiązanie bardzo popularne w promach, ale – jak sama nazwa wskazuje – znajduje się z tyłu statku i jej zadaniem jest kompensacja różnicy poziomów między pokładem a nabrzeżem. W przypadku promów kursujących na dłuższych trasach, furty dziobowe są stosowane po to, by umożliwić szybki załadunek i wyładunek z obu stron – minimalizuje to czas postoju w porcie, zwłaszcza w miejscach o ograniczonej przestrzeni manewrowej. Niestety, błędy w rozpoznawaniu tych elementów wynikają często z uproszczeń wizualnych – każda furta wydaje się podobna, ale lokalizacja i mechanizm działania są zupełnie inne. Warto pamiętać, że poprawne rozpoznanie tych konstrukcji jest kluczowe nie tylko ze względów eksploatacyjnych, lecz także bezpieczeństwa – bo każda nieprawidłowo zamknięta furta, niezależnie od położenia, zagraża stateczności i integralności statku. Moim zdaniem, umiejętność rozróżniania tych elementów to jeden z podstawowych nawyków w pracy marynarza czy operatora portowego.