Szkolne stołówki są instytucjami, które zajmują się zapewnieniem wyżywienia dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych. Wyżywienie niepełne odnosi się do sytuacji, w której posiłki dostarczane w takich stołówkach nie zawsze spełniają wszystkie zalecane normy żywieniowe, co może być wynikiem ograniczonego budżetu lub niewłaściwego planowania jadłospisów. W Polsce, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia, stołówki szkolne powinny zapewnić dzieciom minimum dwa ciepłe posiłki dziennie, ale w praktyce mogą występować sytuacje, w których nie wszystkie składniki odżywcze są odpowiednio zbilansowane. Dobre praktyki w zakresie żywienia w szkołach obejmują wprowadzanie sezonowych warzyw i owoców do posiłków, co wspiera zdrowe nawyki żywieniowe. Ponadto, stołówki powinny współpracować z dietetykami w celu monitorowania jakości posiłków, co jest zgodne z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia. Takie działania mają na celu zapewnienie zdrowego rozwoju dzieci i młodzieży oraz promocję zdrowego stylu życia.
Zakłady karne, sanatoria oraz szpitale mają różne cele i zadania, które sprawiają, że nie są odpowiednie dla kontekstu wyżywienia niepełnego w rozumieniu dostarczania posiłków na co dzień dla dzieci i młodzieży. Zakłady karne, jako instytucje penitencjarne, koncentrują się na resocjalizacji i często zapewniają jedynie podstawowe wyżywienie, które nie zawsze jest zbilansowane ani dostosowane do specjalnych potrzeb żywieniowych osadzonych. Wyżywienie w takich miejscach nie jest projektowane z myślą o rozwoju dzieci, a raczej o utrzymaniu minimum funkcjonalnego. Sanatoria, z kolei, oferują specjalistyczne wyżywienie z myślą o leczeniu chorób, co oznacza, że ich oferta nie jest skierowana do ogółu dzieci i młodzieży, ale do pacjentów z problemami zdrowotnymi, co również wyklucza je jako odpowiedź na pytanie. Szpitale zapewniają wyżywienie w kontekście opieki medycznej, a posiłki są z reguły dostosowane do stanu zdrowia pacjentów, co również nie odnosi się do standardowej codziennej diety dzieci w szkołach. Dlatego też błędne jest utożsamianie tych instytucji z koncepcją wyżywienia niepełnego dla uczniów, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie planowania zdrowego żywienia w placówkach edukacyjnych.