Filtrowanie pytań
Świadczenie usług w zakresie …
A. asertywnego zachowania
B. motywacji o charakterze wewnętrznym
C. aktywnego słuchania
D. konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej
Świadczenie usług w zakresie …
W jaki sposób można wyrażać empatię w formie werbalnej i niewerbalnej wobec bliskich pacjenta znajdującego się w hospicjum, stosując odpowiednią technikę?
A. parafrazowania
B. dowartościowania
C. potakiwania
D. odzwierciedlania
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie jest zastosowanie parafraz w pracy terapeuty zajęciowego?
A. sprawdzenia, czy właściwie zrozumiał podopiecznego
B. łączenia istotnych treści oraz faktów
C. sprecyzowania wypowiedzi podopiecznego
D. uznania wysiłku rozmówcy
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie ograniczenie wystąpi u osoby z afazją czuciową?
A. z rozumieniem mowy
B. z produkcją dźwięków
C. z postrzeganiem wzrokowym
D. z postrzeganiem słuchowym
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta zajęciowy powinien rozpocząć trening umiejętności społecznych z pacjentami oddziału psychiatrycznego od
A. powitania i ustalenia zasad funkcjonowania grupy
B. przywitania i zaplanowania przez uczestników działań na zajęciach
C. wywietrzenia pomieszczenia oraz pozbycia się odpadków
D. przygotowania materiałów edukacyjnych i stanowiska do pracy
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta, zwracając się do podopiecznej, mówi: Nie podoba mi się, że psujesz tę książkę, ponieważ również inni chcieliby z niej skorzystać, użył
A. informacji zwrotnej.
B. aktywnego słuchania.
C. komentarza.
D. naganę z ostrzeżeniem.
Świadczenie usług w zakresie …
Do kluczowych form komunikacji niewerbalnej należy kontakt wzrokowy, wygląd zewnętrzny, postawa ciała oraz
A. aktywne słuchanie
B. sposób wypowiedzi
C. gestykulację
D. odzwierciedlanie emocji
Świadczenie usług w zakresie …
W interakcji z podopiecznym terapeuta zajęciowy powinien
A. zawsze podejmować decyzje za podopiecznego
B. oceniać podopiecznego
C. akceptować podopiecznego
D. ulegać żądaniom podopiecznego
Świadczenie usług w zakresie …
Jakiego sposobu komunikacji powinien używać terapeuta zajęciowy, aby nawiązać oraz utrzymać właściwe relacje z rodziną pacjenta?
A. Asertywny
B. Bierny
C. Ekspresyjny
D. Agresywny
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta zajęciowy, który docenił podopiecznego za wsparcie kolegi przed całą grupą, zastosował nagrodę
A. społeczną
B. rzeczową
C. uznaniową
D. pieniężną
Świadczenie usług w zakresie …
Zarówno osądzanie, jak i podejmowanie decyzji w imieniu innych stanowią przeszkody w komunikacji o charakterze
A. wewnętrznym
B. percepcyjnym
C. zewnętrznym
D. kulturowym
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta zajęciowy, organizując serię warsztatów o zdrowym stylu życia, na początku każdego spotkania krótko podsumowuje treść wcześniejszych zajęć i sprawdza, czy uczestnicy zapamiętali kluczowe zagadnienia. W tej sytuacji terapeuta kieruje się zasadą
A. łatwości zrozumienia
B. systematyczności
C. praktyczności
D. ilustracyjności
Świadczenie usług w zakresie …
Metoda radzenia sobie z konfliktami, polegająca na osiągnięciu rozwiązania poprzez częściowe ustępstwo ze swoich potrzeb na rzecz odpowiednich kompromisów ze strony drugiej osoby, nazywana jest
A. rywalizacji
B. kompromisu
C. unikaniu
D. współpracy
Świadczenie usług w zakresie …
W trakcie rozmowy terapeuta nie kwestionuje argumentów swojego podopiecznego, nie stara się udowodnić własnych racji, a jego celem jest głębokie zrozumienie rozmówcy, jednocześnie zachowując spójność w obronie własnych przekonań oraz prawa do odmowy. Jaką technikę asertywnego zachowania, znaną jako ugięcie się, zastosował terapeuta?
A. Jestem słoniem
B. Jujitsu
C. FUKO
D. Zdarta płyta
MED.13 Pytanie 15
Świadczenie usług w zakresie …
Społeczność środowiskowego domu samopomocy ma podjąć decyzję o przeznaczeniu środków pieniężnych z wygranej w konkursie. W którym wierszu prawidłowo opisano etapy podejmowania decyzji, stosując burzę mózgów?
| Etap I | Etap II | Etap III | Etap IV | |
|---|---|---|---|---|
| A. | Przedstawienie sytuacji do rozwiązania | Przedstawienie kandydatów do zespołu zadaniowego | Wybór członków zespołu zadaniowego | Liczenie głosów i ogłoszenie wyników |
| B. | Analiza wszystkich za i przeciw | Zaproponowanie możliwych rozwiązań | Głosowanie nad najlepszym rozwiązaniem | Ogłoszenie wyniku głosowania |
| C. | Przedstawienie sytuacji problemowej | Generowanie jak największej liczby pomysłów | Ocena zaproponowanych rozwiązań | Wybór najlepszego rozwiązania |
| D. | Ustalenie przeznaczenia środków pieniężnych | Otwarcie dyskusji nad podjętą decyzją | Zaopiniowanie przedsięwzięcia, podpisanie się | Dopuszczenie do udziału w planowanym przedsięwzięciu |
A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
Świadczenie usług w zakresie …
Jaką metodę aktywnego słuchania wykorzystał terapeuta zajęciowy, kierując do podopiecznego pytanie:Co masz na myśli, mówiąc, że to zadanie jest zbyt trudne?
A. Klaryfikację
B. Podsumowanie
C. Odzwierciedlenie
D. Parafrazę
Świadczenie usług w zakresie …
Aby jak najlepiej zrozumieć zdanie podopiecznego dotyczące jego doświadczeń w placówce, terapeuta zajęciowy powinien przede wszystkim zadawać pytania
A. przejściowe.
B. sugerujące.
C. otwarte.
D. zamknięte.
Świadczenie usług w zakresie …
Jakiego rodzaju barierą komunikacyjną jest wypowiedź: Gdyby Pan bardziej się postarał, mógłby Pan już samodzielnie korzystać z toalety?
A. Ocenianie.
B. Zaniedbywanie.
C. Rozkazywanie.
D. Aprobowanie.
MED.13 Pytanie 19
Świadczenie usług w zakresie …
Jaką metodę komunikacji alternatywnej może wykorzystać terapeuta zajęciowy, aby porozumieć się z dzieckiem, które nie mówi i ma zdiagnozowany autyzm wczesnodziecięcy?
A. Fonogesty
B. Alfabet Lorma
C. Znaki daktylograficzne
D. Piktogramy
Świadczenie usług w zakresie …
Faza poszukiwania rozwiązań w negocjacjach między stronami powinna koncentrować się przede wszystkim na
A. dokładnym zdefiniowaniu tematu sporu
B. przekształceniu stanowisk na potrzeby
C. analizie zaproponowanych koncepcji
D. tworzeniu różnych koncepcji
Świadczenie usług w zakresie …
Jaką metodę aktywnego słuchania wykorzystał terapeuta zajęciowy, kierując do podopiecznego zdanie: Co masz na myśli, mówiąc, że to zadanie jest zbyt trudne?
A. Streszczenie
B. Odbicie
C. Wyjaśnienie
D. Parafrazowanie
Świadczenie usług w zakresie …
W ramach komunikacji interpersonalnej, reakcja odbiorcy na przyjęty komunikat określana jest jako
A. szumem komunikacyjnym
B. dekodowaniem
C. sprzężeniem zwrotnym
D. kodowaniem
Świadczenie usług w zakresie …
Jaką metodę aktywnego słuchania wykorzystał terapeuta zajęciowy, zwracając się do podopiecznych stwierdzeniem: Innymi słowy, oczekuje Pan, że podczas zajęć skoncentrujemy się na poprawie Pana samodzielności w codziennych czynnościach?
A. Dowartościowanie
B. Podsumowanie
C. Odzwierciedlenie
D. Parafrazę
MED.13 Pytanie 24
Świadczenie usług w zakresie …
Które z poniższych zajęć najlepiej wspierają rozwój umiejętności społecznych u osób z autyzmem?
A. Zajęcia grupowe z komunikacji
B. Kursy informatyczne
C. Indywidualne lekcje matematyki
D. Szkolenia zawodowe
Świadczenie usług w zakresie …
Koniecznym warunkiem dla werbalnej komunikacji interpersonalnej jest
A. intonacja oraz gesty odpowiadające treści przekazu
B. możliwość obserwacji mimiki twarzy nadawcy przez odbiorcę
C. rozumienie przez odbiorcę dźwięków lub symboli nadawanych
D. bezpośredni osobisty kontakt pomiędzy nadawcą a odbiorcą
MED.13 Pytanie 26
Świadczenie usług w zakresie …
Osoba przebywająca w środowiskowym domu samopomocy dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi ma trudności z zarządzaniem swoim gospodarstwem domowym. Aby lepiej zrozumieć jej sytuację społeczną, należy zasięgnąć porady
A. z pracownikiem socjalnym
B. z pielęgniarką
C. z trenerem personalnym
D. z psychiatrą
Świadczenie usług w zakresie …
W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej do warsztatów terapii zajęciowej, aby jak najdokładniej poznać podopiecznego, terapeuta powinien głównie stawiać pytania
A. otwarte.
B. sugerujące.
C. zamknięte.
D. projekcyjne.
Świadczenie usług w zakresie …
Informacje uzyskane od respondenta, takie jak: imię, nazwisko, wiek czy miejsce urodzenia, klasyfikuje się jako dane
A. podmiotowe
B. przedmiotowe
C. osobowe
D. indywidualne
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta, który powiedział do podopiecznego: Rozumiem, że według ciebie organizacja wystawy prac to świetny pomysł, użył metody aktywnego słuchania zwanej
A. parafrazą
B. docenieniem
C. motywacją
D. reprezentowaniem
MED.13 Pytanie 30
Świadczenie usług w zakresie …
Uczeń ma problemy z płynnością mowy i wymawia słowa w sposób nieczytelny oraz bełkotliwy. Terapeuta zajęciowy powinien najpierw podjąć współpracę
A. z pedagogiem
B. z laryngologiem
C. z logopedą
D. z protetykiem słuchu
Świadczenie usług w zakresie …
W pierwszej kolejności dokumentacja działań w zakresie terapii zajęciowej w warsztacie terapii zajęciowej ma na celu
A. przygotowanie informacji zwrotnej dla osób bliskich uczestnika procesu terapeutycznego
B. przygotowanie informacji zwrotnej dla uczestnika procesu terapeutycznego
C. prowadzenie działań kontrolnych dotyczących realizacji programu ośrodka
D. ocenę kompetencji terapeutów zajęciowych
Świadczenie usług w zakresie …
Wyrażanie swoich poglądów i ocen na określony temat w sposób wolny, z jednoczesnym poszanowaniem potrzeb i praw innych, to inaczej
A. altruizm
B. allocentryzm
C. asertywność
D. egoizm
MED.13 Pytanie 33
Świadczenie usług w zakresie …
Na liście problemów dotyczących funkcjonowania psychicznego i społecznego uczestniczki zajęć w środowiskowym domu samopomocy typu A terapeuta zanotował: częste zakupy, zwłaszcza odzieży oraz kosmetyków, mimo braku dostępnych środków finansowych, pożyczanie pieniędzy od innych osób oraz narastające zadłużenie. Jakie w pierwszej kolejności działania powinien zaplanować terapeuta?
A. mieszkaniowy
B. asertywności
C. higieniczny
D. budżetowy
MED.13 Pytanie 34
Świadczenie usług w zakresie …
Planowanie działań przez terapeutę zajęciowego dla pacjenta po udarze mózgu, który zmaga się z afazją, powinno opierać się głównie na współpracy
A. z logopedą
B. z psychologiem
C. z dietetykiem
D. z pracownikiem socjalnym
Świadczenie usług w zakresie …
Przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej, które polega na formułowaniu wypowiedzi składającej się z trzech elementów, a mianowicie: pozytywnego, negatywnego i pozytywnego, jest typowe dla
A. modelu Pendeltona
B. zasady jestem słoniem
C. metody zacznij, przestań, kontynuuj
D. metody kanapki
Świadczenie usług w zakresie …
Jaką metodę rozwiązania konfliktów wykorzystał terapeuta, zmieniając temat dyskusji i przechodząc do analizy problemu, w którym łatwiej można uzyskać porozumienie z uczestnikiem zajęć, aby odroczyć rozwiązanie konkretnego zagadnienia?
A. Unikanie
B. Dominację
C. Uleganie
D. Kompromis
MED.13 Pytanie 37
Świadczenie usług w zakresie …
Aby zachęcić uczestnika do aktywnego działania oraz twórczości w czasie zajęć muzykoterapeutycznych i zredukować jego lęk związany z wystąpieniami publicznymi, terapeuta powinien
A. uzgodnić rodzaj nagrody materialnej z uczestnikiem i jego opiekunem
B. podkreślić uznanie i pochwałę grupy jako długoterminowy cel do osiągnięcia
C. wskazywać na błędy, aby uniknąć ich w przyszłości
D. za każdym razem doceniać przejawy jego aktywności podczas zajęć
MED.13 Pytanie 38
Świadczenie usług w zakresie …
W początkowej fazie terapii zajęciowej, aby właściwie zaplanować działania terapeutyczne dla nowo przyjętego uczestnika, należy
A. zachęcić go do podejmowania samodzielnych decyzji
B. obiektywnie przedstawić mu jego trudności
C. nawiązać relację między nim a terapeutą
D. ocenić umiejętności, którymi dysponuje
MED.13 Pytanie 39
Świadczenie usług w zakresie …
Z jakim specjalistą terapeuta zajęciowy powinien podjąć współpracę, aby rozszerzyć sieć wsparcia społecznego uczestnika środowiskowego domu samopomocy oraz ułatwić mu samodzielne załatwianie spraw urzędowych?
A. Z logopedą
B. Z pedagogiem specjalnym
C. Z fizjoterapeutą
D. Z pracownikiem socjalnym
Świadczenie usług w zakresie …
W kontekście interpersonalnej wymiany informacji, proksemika odnosi się do
A. zależności pomiędzy mimiką a rodzajem przekazywanego komunikatu
B. społecznego postrzegania relacji przestrzennych pomiędzy osobami prowadzącymi rozmowę
C. oddziaływania temperamentu osoby nadającej na interpretację komunikatu przez odbiorcę
D. znaczenia tempa wypowiedzi oraz intonacji dla zrozumiałości komunikatu