Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Ataksja móżdżkowa stanowi przeciwwskazanie do udziału w zajęciach
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Ataksja móżdżkowa to zaburzenie koordynacji ruchowej, które wynika z dysfunkcji móżdżku, odpowiedzialnego za precyzyjne ruchy i utrzymanie równowagi. W przypadku wykonywania witrażu z użyciem szlifierki, wymagana jest wysoka precyzja oraz kontrola ruchów, co może być trudne dla osób z ataksją móżdżkową. Użytkowanie szlifierki wiąże się z obsługą narzędzi, które mogą generować niebezpieczeństwo przy niestabilnych ruchach. Natomiast aktywności takie jak malowanie palcami, kształtowanie gliny czy modelowanie masy solnej są bardziej elastyczne, umożliwiając większą swobodę ruchów bez narażania uczestnika na niebezpieczeństwo. W kontekście witraży istotne jest przestrzeganie norm bezpieczeństwa i zdrowia w pracy z narzędziami, co wyklucza osoby z zaburzeniami koordynacji. Warto zwrócić uwagę na to, jakie umiejętności są wymagane do bezpiecznego i efektywnego wykonywania danej czynności, co jest kluczowe w edukacji artystycznej.
Wybór odpowiedzi dotyczących malowania palcami, kształtowania gliny oraz modelowania masy solnej może wynikać z niepełnego zrozumienia wpływu ataksji móżdżkowej na zdolności manualne. Te aktywności, choć wymagają pewnych umiejętności motorycznych, są znacznie bardziej przystępne dla osób z zaburzeniami koordynacji. Malowanie palcami pozwala na większą swobodę działania, a technika ta ma na celu rozwój kreatywności oraz wyrażania emocji, co może być korzystne dla osób z ograniczeniami w ruchach. Kształtowanie gliny ręcznie metodą wężyków także jest techniką, która nie wymaga ekstremalnej precyzji, co może czynić ją dostępną dla osób z ataksją. Modelowanie masy solnej również nie wiąże się z tak dużym ryzykiem, jak w przypadku szlifierki. Kluczowym błędem myślowym w podejściu do tego pytania jest zbytnie uogólnienie, które pomija różnice w poziomie trudności i ryzyka między różnymi technikami artystycznymi. Ważne jest, aby w edukacji artystycznej uwzględniać indywidualne możliwości uczestników oraz dostosowywać zadania do ich umiejętności, co jest zgodne z zasadami inkluzji i różnorodności w nauczaniu.