Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Wybierając zabawki do realizacji programu terapii zajęciowej dla dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, warto pamiętać, że powinny one pełnić rolę
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór zabawek spełniających funkcję usprawniającą i kształcącą jest kluczowy w terapii zajęciowej dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Takie zabawki nie tylko pomagają w rozwijaniu umiejętności motorycznych, ale także wspierają procesy poznawcze i społeczne. Przykłady takich zabawek to układanki, klocki czy gry wymagające współpracy. Zabawki te stymulują rozwój zarówno u dzieci z ograniczeniami ruchowymi, jak i ich rówieśników, co sprzyja integracji społecznej i budowaniu relacji. Zgodnie z wytycznymi American Occupational Therapy Association (AOTA), zabawki powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka, aby maksymalizować ich efektywność w terapii. Usprawniające i kształcące zabawki pomagają również w rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów, co jest niezbędne dla ich ogólnego rozwoju.
Wybór zabawek o funkcji inspirującej i wychowawczej może wydawać się atrakcyjny, lecz nie uwzględnia on szczególnych potrzeb dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, które wymagają bardziej zindywidualizowanego podejścia. Inspirujące zabawki mogą stymulować kreatywność, ale niekoniecznie wspierają rozwój motoryczny i umiejętności kognitywnych, które są kluczowe dla tych dzieci. Wybierając zabawki, które mają być odprężające i wyciszające, można pomylić potrzebę relaksu z rzeczywistymi wymaganiami terapeutycznymi. Choć takie zabawki mogą być użyteczne w chwilach stresu, nie przyczyniają się do rozwijania umiejętności praktycznych, które są fundamentalne dla dzieci z tym schorzeniem. Zabawki o funkcji uspokajającej i społecznej, choć mogą wspierać interakcje, nie koncentrują się na kształtowaniu umiejętności potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania. Błędem w myśleniu jest zatem przypisanie zabawkom ogólnych funkcji, które nie są dostosowane do specyficznych potrzeb terapeutycznych dzieci. W kontekście terapii zajęciowej, kluczowe jest, aby zabawki były nie tylko atrakcyjne, ale przede wszystkim funkcjonalne i ukierunkowane na rozwój motoryczny oraz umiejętności poznawcze, co ma swoje odzwierciedlenie w światowych standardach terapii zajęciowej.