Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Grupa uczestników środowiskowego domu samopomocy przygotowuje zupę jarzynową w pracowni kulinarnej. Którymi słowami terapeuta powinien zmotywować ich do pracy w trakcie zajęć?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, która stwierdza, że terapeuta podziwia dokładność uczestników i sugeruje, że smak zupy zostanie doceniony, jest trafna ponieważ opiera się na pozytywnym wzmocnieniu. Tego typu motywacja jest zgodna z założeniami terapii zajęciowej, gdzie kluczowe jest budowanie poczucia własnej wartości i umiejętności współpracy w grupie. Pozytywne wzmocnienia, takie jak uznanie i docenienie postępów, mogą znacząco wpłynąć na zaangażowanie i chęć do pracy uczestników. W praktyce, terapeuci często stosują techniki oparte na pozytywnej psychologii, co zwiększa motywację do działania. Przykłady zastosowań obejmują pochwały za staranność przy krojeniu warzyw lub komplementowanie smaku zupy na etapie prób smakowych. Takie podejście nie tylko wzmacnia zaangażowanie, ale także sprzyja tworzeniu pozytywnej atmosfery, co jest niezbędne w środowisku terapeutycznym.
W przypadku pierwszej odpowiedzi, która sugeruje, że należy postarać się bardziej, aby uniknąć wyśmiania, podejście to opiera się na strachu i negatywnym wzmocnieniu. Tego typu motywacja może prowadzić do zwiększonego stresu i niepokoju wśród uczestników, co jest sprzeczne z zasadami wspierającego środowiska terapeutycznego. Praktyki terapeutyczne powinny skupiać się na pozytywnych emocjach i budowaniu relacji opartych na zaufaniu, a nie na lęku przed krytyką. Podobnie, stwierdzenie, że będzie wstyd, jeśli nie przygotują posiłku na czas, wprowadza dodatkowy stres i niepokój, co może zniechęcać do aktywności. W kontekście terapii zajęciowej, należy unikać sytuacji, które mogą wywoływać negatywne emocje w grupie. Propozycja otrzymania dokładki zupy po ukończeniu pracy, mimo że może wydawać się pozytywna, opiera się na zewnętrznym motywowaniu. Kluczowe jest, aby uczestnicy odczuwali wewnętrzną satysfakcję z wykonanej pracy, a nie tylko oczekiwanie na nagrodę. Wszelkie działania terapeuty powinny być zgodne z zasadami empatycznego podejścia oraz budowania pozytywnej atmosfery, co jest fundamentalne dla skuteczności terapii zajęciowej.