Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Grupa uczestników środowiskowego domu samopomocy typu A przygotowuje zupę jarzynową w pracowni kulinarnej. Którymi słowami terapeuta powinien zmotywować ich do pracy w trakcie zajęć?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "Bardzo podoba mi się wasza dokładność, myślę, że wszyscy docenią smak zupy" jest prawidłowa, ponieważ wykorzystuje pozytywne wzmocnienie, które jest kluczowym elementem w pracy terapeutycznej. Tego typu podejście wspiera rozwój umiejętności społecznych oraz wzmacnia pewność siebie uczestników, co jest szczególnie istotne w środowisku wsparcia. Motywacja oparta na pozytywnych aspektach osiągnięć, jak dokładność w przygotowywaniu potraw, przyczynia się do budowania poczucia wartości i zaangażowania w wykonywaną pracę. Dodatkowo, uznanie umiejętności kulinarnych podkreśla znaczenie współpracy i kolektywnego wysiłku, co jest zgodne z zasadami pracy w grupie. Dzięki temu uczestnicy czują, że ich wkład ma znaczenie i jest doceniany, co sprzyja ich dalszemu rozwojowi. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie terapii zajęciowej i wspierania osób z niepełnosprawnościami, gdzie kluczowe jest stawianie na pozytywne doświadczenia oraz budowanie relacji opartych na zaufaniu i wsparciu.
Wszystkie nieprawidłowe odpowiedzi bazują na negatywnym podejściu do motywacji uczestników, co może prowadzić do obniżenia ich motywacji i zaangażowania w wykonywane zadania. Wykorzystanie fraz, które sugerują wstyd czy strach przed wyśmianiem, jak w przypadku stwierdzeń "Na waszym miejscu bardziej bym się postarał, jeśli nie chcecie zostać wyśmiani" czy "Będzie wam wstyd, jeśli nie przygotujecie posiłku na czas dla wszystkich", jest szkodliwe i przeczy zasadom etyki terapeutycznej. Tego rodzaju podejście generuje stres i negatywne emocje, co nie sprzyja efektywnej nauce ani współpracy. Warto zauważyć, że motywacja oparta na strachu może zmniejszać chęć do podejmowania wyzwań oraz odkrywania nowych umiejętności. Ponadto, stwierdzenia, które obiecują nagrody materialne, takie jak "W nagrodę dostaniecie dokładkę zupy po ukończeniu pracy", mogą prowadzić do uzależnienia od zewnętrznych nagród, a nie do rozwijania wewnętrznej motywacji i satysfakcji z realizacji zadań. Terapeuci powinni dążyć do tworzenia środowiska sprzyjającego pozytywnemu wzmocnieniu, które jest kluczowe dla stymulacji rozwoju osobistego i społecznego uczestników. W kontekście dobrej praktyki w terapii zajęciowej, kluczowe jest wspieranie uczestników w osiąganiu sukcesów w sposób, który buduje ich pewność siebie i poczucie przynależności.