Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Którą technikę aktywnego słuchania zastosował terapeuta zajęciowy, zwracając się do podopiecznego słowami: Co masz na myśli, mówiąc, że to zadanie jest zbyt trudne?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Klaryfikacja jest techniką aktywnego słuchania, która polega na zadawaniu pytań w celu uzyskania lepszego zrozumienia wypowiedzi rozmówcy. W sytuacji, gdy terapeuta zajęciowy pyta podopiecznego: 'Co masz na myśli, mówiąc, że to zadanie jest zbyt trudne?', stara się dowiedzieć, jakie konkretne aspekty zadania sprawiają trudność. Takie podejście jest zgodne z zasadami efektywnej komunikacji w terapii zajęciowej, gdzie istotne jest zrozumienie indywidualnych potrzeb i obaw podopiecznych. Klaryfikacja pozwala na głębsze wniknięcie w problemy, co z kolei umożliwia terapeucie dostosowanie metod pracy do specyficznych wymagań i oczekiwań pacjenta. W praktyce, umiejętność skutecznej klaryfikacji może prowadzić do lepszych wyników terapii oraz zwiększenia zaangażowania podopiecznych w proces terapeutyczny, a także wspiera budowanie zaufania i relacji terapeutycznej, co jest jednym z kluczowych elementów skutecznej interwencji. W kontekście standardów branżowych, klaryfikacja wspiera zasady zindywidualizowanej opieki oraz współpracy w procesie terapeutycznym.
Odpowiedzi takie jak 'odzwierciedlenie', 'parafraza' czy 'podsumowanie' są często mylone z klaryfikacją, jednak każda z tych technik ma swoje unikalne cele i zastosowania. Odzwierciedlenie polega na naśladowaniu lub powtarzaniu emocji i znaczenia wypowiedzi rozmówcy, co może być pomocne w budowaniu relacji, ale niekoniecznie przyczynia się do głębszego zrozumienia intencji czy myśli rozmówcy. Parafraza z kolei jest techniką, która polega na przekształceniu wypowiedzi rozmówcy w inne słowa, co może pomóc w potwierdzeniu, że terapeuta zrozumiał przekaz, ale nie zawsze prowadzi do uzyskania dodatkowych informacji o intencjach mówcy. W przypadku podsumowania, terapeuta zestawia kluczowe elementy rozmowy w jeden spójny kontekst, co może być użyteczne na zakończenie sesji, lecz nie skupia się na wyjaśnianiu niejasności w trakcie rozmowy. Te techniki, choć istotne w kontekście aktywnego słuchania, nie spełniają funkcji klaryfikacji, która ma na celu wyjaśnienie i zrozumienie specyficznych treści wypowiedzi. Właściwe stosowanie tych technik w praktyce terapeutycznej wymaga umiejętności ich rozróżniania oraz zrozumienia, kiedy zastosować każdą z nich, co jest kluczowe dla efektywności komunikacji w terapii.