Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Która z wypowiedzi terapeuty stanowi przykład konstruktywnej informacji zwrotnej w odniesieniu do podopiecznego, który używa wulgaryzmów wobec innych?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wypowiedź "Obraża Pan inne osoby, uważam, że to psuje atmosferę na zajęciach. Proszę przestać używać wulgarnych słów." spełnia warunki konstruktywnej informacji zwrotnej, ponieważ jasno wskazuje na problem, którym jest używanie wulgarnych słów, oraz jego negatywne konsekwencje dla grupy. Zastosowanie zwrotu "uważam, że to psuje atmosferę" dodaje osobistego wymiaru do feedbacku, co może zwiększyć empatię i zrozumienie sytuacji przez podopiecznego. Ważne jest, aby terapeuta nie tylko wskazywał na negatywne zachowania, ale także opisywał ich wpływ na innych, co jest kluczowym elementem budowania samoświadomości u osoby z problemami behawioralnymi. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w interwencjach terapeutycznych jest technika „ja” komunikacji, która polega na formułowaniu zdań zaczynających się od „ja”, co minimalizuje defensywność odbiorcy i zachęca do refleksji nad własnym zachowaniem. Tego typu konstruktywna informacja zwrotna jest kluczowa w pracy z osobami, które mogą mieć trudności w rozumieniu społecznych norm i oczekiwań.
Niektóre wypowiedzi terapeuty nie spełniają kryteriów konstruktywnej informacji zwrotnej ze względu na swoje negatywne sformułowanie oraz brak zrozumienia kontekstu sytuacji. Na przykład, zwrot "Proszę nie przeklinać. Jeśli nie zmieni Pan swojego zachowania, proszę już więcej nie przychodzić do mnie na zajęcia." jest problematyczny, ponieważ nie tylko wyraża wyraźny zakaz, ale także stawia ultimatum, co może prowadzić do frustracji i zamknięcia na dalszą komunikację. Takie podejście może zniechęcać podopiecznego do otwartości i refleksji nad swoim zachowaniem, co jest kluczowe w procesie terapeutycznym. Podobnie, stwierdzenie "Pan przeklina cały czas, to denerwuje pozostałych uczestników zajęć. Dlaczego Pan zachowuje się tak niegrzecznie?" opiera się na ocenie moralnej i może być odebrane jako atak na osobowość uczestnika, co jest mało konstruktywne. Wywołuje to obronne zachowania, a nie sprzyja zmianom. Wypowiedź "Jest Pan arogancki wobec innych ludzi i przeszkadza Pan w prowadzeniu zajęć. Proszę więcej nie przychodzić." również nie dostarcza informacji o wpływie zachowania na innych, a zamiast tego osądza postawę uczestnika. Tego typu krytyka może prowadzić do alienacji i braku zrozumienia, zamiast do konstruktywnej zmiany. Kluczowe w pracy terapeutycznej jest dążenie do zrozumienia istoty problemu oraz promowanie rozwoju osobistego poprzez odpowiednio sformułowane informacje zwrotne, które nie tylko wskazują na problem, ale także zachęcają do autorefleksji i rozwoju.