Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Opis faktów w kontekście własnych uczuć i konsekwencji danego zachowania oraz wskazanie oczekiwanych działań w przyszłości, jest charakterystyczne dla sposobu udzielania informacji zwrotnej zgodnie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Metoda FUKO, będąca akronimem od "Fakt, Uczucia, Konsekwencje, Oczekiwania", jest skutecznym narzędziem do udzielania informacji zwrotnej. W odróżnieniu od innych technik, FUKO skupia się na wyrażeniu osobistych odczuć związanych z danym zachowaniem, co sprzyja budowaniu relacji opartych na zrozumieniu i empatii. Przykładowo, zamiast tylko opisywać problem, osoba udzielająca informacji zwrotnej może powiedzieć: "Zauważyłem, że nie dotrzymałeś terminu (Fakt). Czułem się zaniepokojony, ponieważ w zespole wszyscy polegają na punktualności (Uczucia). To może prowadzić do opóźnień w projekcie (Konsekwencje). Oczekuję, że w przyszłości będziesz informować nas o ewentualnych trudnościach (Oczekiwania)." Tego rodzaju komunikacja jest zgodna z aktualnymi standardami praktyk feedbackowych, które podkreślają znaczenie otwartości i konstruktywnej krytyki. Wprowadzenie metody FUKO w zespołach może poprawić atmosferę pracy oraz zwiększyć efektywność współpracy.
Zastosowanie innych metod, takich jak technika kanapki, może prowadzić do nieporozumień. Chociaż ta metoda proponuje rozdzielenie krytyki między pozytywne uwagi, co ma na celu osłabienie negatywnego wpływu, często skutkuje tym, że odbiorcy nie potrafią zidentyfikować rzeczywistych problemów. Dzięki temu, zamiast konstruktywnej krytyki, mogą otrzymać zbyt ogólnikową informację, co nie sprzyja poprawie ich zachowań. Podobnie, zastosowanie modelu Pendletona, który koncentruje się na wyodrębnieniu mocnych i słabych stron, nie uwzględnia osobistych emocji i kontekstu, co jest kluczowe w procesie feedbackowym. Przykładowo, zamiast zrozumieć osobiste odczucia związane z daną sytuacją, osoba może skupić się wyłącznie na technicznych aspektach, co ogranicza skuteczność informacji zwrotnej. W przypadku techniki "Zacznij, Przestań, Kontynuuj", również brak jest elementu emocjonalnego, co sprawia, że feedback staje się mechaniczny, a nie osobisty. Takie podejścia mogą prowadzić do sytuacji, w których pracownicy czują się niepewnie i nie wiedzą, w jaki sposób wprowadzić zmiany, co jest sprzeczne z ideą rozwoju osobistego i zawodowego. Kluczowym błędem jest pomijanie aspektu emocjonalnego w feedbacku, co w wielu przypadkach prowadzi do nieefektywnej komunikacji i osłabienia relacji w zespole.