Zawód: Terapeuta zajęciowy
Kategorie: Proces terapii zajęciowej Zaburzenia i potrzeby podopiecznych
Realność planu terapii zajęciowej obejmuje możliwość wykonania zaplanowanych zadań w ustalonych terminach, z wykorzystaniem odpowiednich środków w przewidzianych warunkach. Taki plan powinien być oparty na realistycznej ocenie zasobów dostępnych dla terapeuty i uczestników zajęć. Na przykład, jeśli planowane są warsztaty plastyczne dla osób z ograniczeniami ruchowymi, kluczowe jest, aby zadania były dostosowane do ich możliwości fizycznych oraz dostępnych materiałów. W praktyce oznacza to, że terapeuta musi z wyprzedzeniem przygotować przestrzeń oraz zasoby, które umożliwią uczestnikom swobodne i bezpieczne działania. Dobre praktyki w terapii zajęciowej podkreślają, że każdy plan powinien być elastyczny, co daje możliwość modyfikacji w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby uczestników lub nieprzewidziane okoliczności. Standardy dotyczące planowania terapii zajęciowej zazwyczaj uwzględniają również regularną ewaluację postępów, co przyczynia się do skuteczniejszego dostosowywania działań do rzeczywistych warunków i potrzeb. W ten sposób zapewnia się, że każdy uczestnik ma szansę na maksymalne wykorzystanie swojego potencjału w trakcie zajęć.