Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Terapeuta zajęciowy, udzielając informacji zwrotnej podopiecznemu, dotyczącej jego negatywnego zachowania wobec innych osób powinien
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Ocena konkretnego zachowania, a nie podopiecznego, jest kluczowym elementem konstruktywnej informacji zwrotnej w terapii zajęciowej. Taka strategia minimalizuje ryzyko wywołania defensywnej reakcji u podopiecznego i zamiast tego skupia się na poprawie zachowań, które mogą być niepożądane. Przykładem może być sytuacja, w której terapeuta zauważa, że podopieczny jest często nieuprzejmy w stosunku do rówieśników. Zamiast mówić: 'Jesteś niegrzeczny', co może wywołać opór, lepiej jest powiedzieć: 'Zauważyłem, że wczoraj rozmawiając z innymi, używałeś tonu, który mógł być odebrany jako nieuprzejmy'. Tego typu podejście nie tylko utrzymuje pozytywną relację między terapeutą a podopiecznym, ale także koncentruje się na możliwościach rozwoju i wprowadzenia zmian. W praktyce stosowanie takiej strategii jest zgodne z zasadami empatii i zrozumienia, które są fundamentem skutecznej terapii zajęciowej, promując rozwój umiejętności interpersonalnych i samoświadomości podopiecznych.
Ocena podopiecznego zamiast konkretnego zachowania prowadzi do nieproduktywnych interakcji i może znacząco zaszkodzić relacji terapeutycznej. Gdy terapeuta ocenia podopiecznego, używając ogólnych sformułowań, takich jak 'jesteś niedobry' czy 'zawsze się spóźniasz', podopieczny może poczuć się atakowany, co może wywołać uczucia wstydu, krzywdy lub frustracji. Takie podejście może prowadzić do zamknięcia się na feedback, co jest sprzeczne z celem terapii. Prowadzi to do myślenia czarno-białego, gdzie podopieczny postrzega siebie jako całkowicie pozytywnego lub negatywnego, co utrudnia konstruktywny rozwój. Używanie komunikatów typu 'ty zawsze' także jest nieefektywne, ponieważ generalizuje negatywne zachowania i nie pozwala na dostrzeganie kontekstu lub sytuacji, w których dany podopieczny może zachowywać się inaczej. Takie sformułowania mogą prowadzić do pogorszenia relacji i obniżenia motywacji do zmiany. Niezrozumienie skutków takich komunikatów wskazuje na brak znajomości zasad skutecznej komunikacji oraz teorii zachowań ludzkich, które są fundamentem pracy terapeutycznej. Dlatego ważne jest, aby terapeuci rozwijali umiejętności w zakresie komunikacji i wiedzę na temat konstruktywnej krytyki, aby lepiej wspierać swoich podopiecznych w ich rozwoju osobistym.