Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Terapeuta zajęciowy udzielając informacji zwrotnej podopiecznemu, który zachowuje się niezgodnie z regulaminem pracowni, powinien przede wszystkim
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na ocenę zachowania niezgodnego z regulaminem pracowni oraz na określenie oczekiwań wobec zmiany jest prawidłowa, ponieważ opiera się na zasadach konstruktywnej informacji zwrotnej. Terapeuta zajęciowy powinien w sposób jasny i precyzyjny ocenić, jakie zachowania są nieakceptowalne, aby podopieczny miał pełną świadomość ich wpływu na środowisko pracowni oraz na innych uczestników zajęć. Warto podkreślić, że konkretne wskazanie oczekiwań dotyczących zmiany zachowania pozwala na stworzenie jasnych ram, w których podopieczny może się poruszać. Na przykład, jeśli zachowanie polega na nieprzestrzeganiu zasad współpracy, terapeuta powinien wyraźnie przedstawić, jakie konkretne działania są pożądane, takie jak aktywne słuchanie czy przestrzeganie zasad komunikacji. Tego typu podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w pracy terapeutycznej, które koncentrują się na wspieraniu rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych, a także na budowaniu odpowiedzialności za własne zachowanie.
Niepoprawne podejścia zawarte w alternatywnych odpowiedziach bazują na niekompletnym zrozumieniu roli terapeuty zajęciowego oraz zasad skutecznej komunikacji w kontekście informacji zwrotnej. Ogólnikowe formułowanie wypowiedzi, jak sugerowane w jednej z opcji, może prowadzić do nieporozumień i braku jasności co do oczekiwań wobec podopiecznych. Taka nieprecyzyjność może skutkować tym, że podopieczny nie zrozumie, które konkretne zachowania są niewłaściwe, a tym samym nie będzie w stanie ich zmienić. Ponadto, koncentrowanie się na przeszłych negatywnych zachowaniach może stworzyć atmosferę obwiniania, co jest niezgodne z zasadami psychologii pozytywnej oraz konstruktywnej krytyki. Ważne jest, aby zamiast oskarżeń, skupić się na teraźniejszości i przyszłości, co pozwala na zbudowanie bardziej motywującego środowiska. Ocena podopiecznego jako jednostki oraz określenie jego predyspozycji do zmiany, jak sugerowane w innej opcji, również jest niewłaściwa, ponieważ nie uwzględnia dynamicznego charakteru rozwoju osobistego oraz możliwości nauki i adaptacji. Skuteczna informacja zwrotna powinna inspirować do samodzielnej refleksji i podejmowania świadomych decyzji, a nie ograniczać się do oceniania czy etykietowania. Dlatego kluczowym aspektem pracy terapeutycznej jest umiejętność wyważonego podejścia, które łączy konstruktywną krytykę z jasnym określeniem oczekiwań wobec zmiany zachowania.