Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
Terapeuta zauważył, że uczestniczka środowiskowego domu samopomocy typu A kupuje mnóstwo zbędnych rzeczy, a potem pożycza pieniądze od innych, gdyż nie starcza jej na podstawowe artykuły żywnościowe. W tej sytuacji terapeuta powinien zaplanować dla niej trening
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "budżetowy" jest prawidłowa, ponieważ w opisanej sytuacji terapeuta powinien skupić się na nauce umiejętności zarządzania finansami osobistymi. Uczestniczka środowiskowego domu samopomocy typu A wykazuje zachowania związane z impulsywnym zakupem, co może prowadzić do poważnych problemów finansowych oraz braku dostępu do niezbędnych dóbr, jakimi są artykuły żywnościowe. Trening umiejętności budżetowych obejmuje naukę planowania wydatków, tworzenia budżetów oraz oszczędzania. Przykładowo, terapeuta może przeprowadzić warsztaty, w których uczestnicy uczą się, jak sporządzać miesięczny budżet, analizować swoje wydatki i identyfikować obszary, gdzie można zaoszczędzić. Dobre praktyki w pracy z osobami potrzebującymi wsparcia finansowego obejmują także korzystanie z narzędzi, takich jak arkusze kalkulacyjne, które pomagają wizualizować wydatki, a także techniki motywacyjne, które zachęcają do świadomego podejmowania decyzji finansowych. Dbanie o umiejętności budżetowe jest kluczowe dla poprawy jakości życia uczestniczki, a także dla jej niezależności finansowej.
Wybór odpowiedzi dotyczącej umiejętności interpersonalnych, asertywności czy umiejętności praktycznych nie adresuje bezpośrednio kluczowego problemu przedstawionego w scenariuszu. Umiejętności interpersonalne, choć istotne w wielu kontekstach terapeutycznych, koncentrują się na nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z innymi ludźmi. W przypadku uczestniczki, której problem polega na impulsywnym zakupie i braku funduszy na podstawowe potrzeby, umiejętności te nie są wystarczające do rozwiązania jej problemów finansowych. Podobnie, asertywność, czyli umiejętność wyrażania swoich potrzeb i praw w sposób pewny, nie bezpośrednio wskazuje na potrzebę nauki zarządzania finansami. Ostatecznie umiejętności praktyczne mogą obejmować różnorodne umiejętności życiowe, ale w tym kontekście nie koncentrują się one na specyficznych aspektach budżetowania i zarządzania finansami. Kluczowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, to ignorowanie podstawowych przyczyn problemu oraz brak zrozumienia, że w sytuacjach kryzysowych nie wystarczy jedynie rozwijać ogólnych umiejętności, lecz konieczne jest dostosowanie interwencji do konkretnych potrzeb osoby. Dlatego w tym przypadku najważniejsze jest skoncentrowanie się na edukacji finansowej, aby umożliwić uczestniczce wprowadzenie zasadności w swoje wydatki i lepsze zarządzanie swoimi funduszami.