Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
W scenariuszu zajęć terapii zajęciowej, na liście materiałów i narzędzi do zajęć z wykorzystaniem techniki wikliny papierowej, w celu usprawnienia pracy terapeuta powinien umieścić
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Drut dziewiarski jest kluczowym narzędziem w technice wikliny papierowej, ponieważ pozwala na precyzyjne formowanie i łączenie witek wykonanych z papieru. W terapii zajęciowej drut może być wykorzystany do stabilizacji elementów konstrukcyjnych, co jest istotne dla utrzymania struktury finalnego wytworu. Przykładowo, podczas tworzenia koszyków, drut dziewiarski umożliwia bezpieczne mocowanie witek, co zwiększa trwałość i estetykę wyrobu. W terapii zajęciowej ważne jest także, aby do zajęć wykorzystywać materiały, które są przystosowane do umiejętności osób uczestniczących w terapii. Drut dziewiarski jest dostępny w różnych grubościach, co pozwala na dopasowanie go do poziomu sprawności manualnej pacjenta. Standardy pracy w terapii zajęciowej zalecają stosowanie narzędzi, które są bezpieczne i łatwe w obsłudze, co drut dziewiarski spełnia, ułatwiając jednocześnie rozwijanie motoryki małej oraz kreatywności uczestników.
Wybór innych narzędzi, takich jak dłuto stolarskie, igła do haftu czy pilnik do drewna, jest niewłaściwy dla techniki wikliny papierowej ze względu na ich specyfikę i zastosowanie. Dłuto stolarskie jest narzędziem przeznaczonym do obróbki drewna, co nie ma zastosowania w kontekście pracy z papierem. Użycie tego narzędzia w terapii zajęciowej może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza w pracy z osobami o ograniczonej sprawności manualnej, gdzie precyzyjna kontrola nad narzędziem jest kluczowa. Igła do haftu, mimo że może być używana w innych kontekstach, nie jest odpowiednia do łączenia elementów wikliny papierowej, gdyż jej przeznaczenie koncentruje się na szyciu i haftowaniu, a nie na formowaniu i stabilizowaniu konstrukcji. Pilnik do drewna, podobnie jak dłuto, jest narzędziem przeznaczonym do obróbki twardych materiałów i nie ma zastosowania w kontekście techniki wikliny papierowej. Użycie niewłaściwych narzędzi może prowadzić do frustracji uczestników zajęć, którzy nie będą w stanie zrealizować zamierzonych celów, co jest fundamentalnym problemem w terapii zajęciowej, gdzie kluczowe jest dostosowanie narzędzi do poziomu umiejętności i potrzeb pacjentów.