Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 28 lipca 2025 10:26
  • Data zakończenia: 28 lipca 2025 10:33

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby rozwijać małą motorykę, należy zachęcać dziecko do

A. śpiewania
B. skakania
C. biegania
D. kolorowania
Kolorowanie jest kluczowym elementem w rozwijaniu motoryki małej u dzieci, ponieważ angażuje różne grupy mięśniowe oraz rozwija precyzyjne ruchy ręki. W trakcie kolorowania dziecko uczy się kontrolować ruchy dłoni i palców, co ma zasadnicze znaczenie dla dalszych umiejętności, takich jak pisanie czy korzystanie z narzędzi. Proces ten rozwija również koordynację wzrokowo-ruchową, co jest niezbędne w codziennym życiu. Oprócz aspektów fizycznych, kolorowanie stymuluje kreatywność i wyobraźnię, co jest nieodłącznym elementem rozwoju psychomotorycznego. Z perspektywy dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej, włączenie różnorodnych materiałów plastycznych, takich jak kredki, farby czy pisaki, umożliwia dzieciom eksperymentowanie z kolorami i kształtami, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi. Warto też zauważyć, że kolorowanie jest aktywnością, którą można łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania dziecka, co czyni ją uniwersalnym narzędziem w pracy z dziećmi.

Pytanie 2

Dziecko rozwijające się prawidłowo powinno nabyć zdolność cięcia papieru nożyczkami na kawałki do końca

A. 24. miesiąca życia
B. 36. miesiąca życia
C. 18. miesiąca życia
D. 30. miesiąca życia
Prawidłowo rozwijające się dziecko osiąga umiejętność posługiwania się nożyczkami i rozcinania papieru zazwyczaj w wieku 36 miesięcy. W tym okresie dzieci nabywają zdolności motoryczne, które pozwalają na precyzyjne manipulowanie narzędziami. Umiejętność ta jest kluczowa dla dalszego rozwoju zdolności manualnych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Przykładem praktycznym może być wprowadzenie dziecka w świat sztuki oraz rzemiosła, gdzie rozcinanie papieru jest często wykorzystywaną techniką. Warto również zwrócić uwagę na standardy rozwoju psychomotorycznego, które wskazują, że umiejętności manualne są powiązane z ogólnym rozwojem dziecka, w tym z procesami poznawczymi. W związku z tym, umiejętność ta nie tylko wpływa na zdolności manualne, ale także na rozwój kreatywności i samodzielności dziecka, co jest istotne w kontekście jego dalszej edukacji i życia codziennego.

Pytanie 3

Jakim roztworem należy kąpać dziecko zarażone ospą wietrzną?

A. fizjologicznym roztworem soli kuchennej
B. naparem z rumianku
C. krochmalem
D. roztworem nadmanganianu potasu
Roztwór nadmanganianu potasu jest najczęściej stosowanym środkiem dezynfekującym i łagodzącym objawy chorób skóry, w tym ospy wietrznej. Przygotowany roztwór działa przeciwzapalnie, co może pomóc w złagodzeniu swędzenia oraz podrażnienia skóry wywołanego przez pęcherzyki. Nadmanganian potasu ma właściwości antyseptyczne, które są niezbędne w leczeniu infekcji skórnych, ponieważ zmniejsza ryzyko wtórnych zakażeń. W praktyce, dodając niewielką ilość nadmanganianu potasu do kąpieli, rodzice mogą nie tylko łagodzić dolegliwości dziecka, ale także wspierać proces gojenia się zmian skórnych. To podejście jest zgodne z wytycznymi medycznymi, które zalecają stosowanie takich roztworów w celu poprawy komfortu pacjenta. Ponadto, nadmanganian potasu jest również używany w terapii wielu innych schorzeń dermatologicznych, co czyni go uniwersalnym narzędziem w pediatrii.

Pytanie 4

Głównym białkiem występującym w mleku, które zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, jest

A. albumina
B. kazeina
C. ergosterol
D. mannoza
Kazeina jest głównym białkiem mleka, które stanowi istotny składnik diety wielu ludzi, zwłaszcza w kontekście żywienia dzieci i osób aktywnych fizycznie. Jest to białko pełnowartościowe, co oznacza, że zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, które są niezbędne dla organizmu. Kazeina jest szczególnie cenna w diecie sportowców, ponieważ jej wolne uwalnianie aminokwasów wspiera procesy regeneracyjne mięśni po intensywnym wysiłku. Kazeina jest także stosowana w suplementach diety, a jej właściwości żelujące przyczyniają się do wydłużenia uczucia sytości, co może być korzystne w procesie kontrolowania masy ciała. W przemyśle spożywczym kazeina znajduje zastosowanie w produkcji różnych produktów mlecznych, a jej właściwości funkcjonalne, takie jak emulsja i stabilizacja, są wykorzystywane w przemyśle przetwórczym. Zgodnie z normami żywieniowymi, wprowadzenie kazeiny do diety może przyczynić się do zaspokojenia zapotrzebowania na białko, co jest istotne w kontekście zdrowego odżywiania.

Pytanie 5

Aby złagodzić ból u dziecka z zapaleniem ucha środkowego, można

A. przepłukać chore ucho przegotowaną wodą
B. przepłukać chore ucho płynną parafiną
C. zastosować zimny okład na chore ucho
D. zastosować ciepły okład na chore ucho
Zastosowanie ciepłego okładu na chore ucho w przypadku zapalenia ucha środkowego to naprawdę dobry sposób, żeby złagodzić ból. Ciepło pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, co z kolei może poprawić krążenie krwi w okolicy ucha i przyspieszyć gojenie. Poza tym, taki ciepły okład działa relaksująco na mięśnie wokół, a to może naprawdę pomóc w zmniejszeniu bólu. W praktyce, spoko będzie użyć ciepłego, wilgotnego ręcznika albo specjalnego okładu termicznego, ale trzeba uważać, żeby nie był za gorący, bo można się poparzyć. Jak mówimy o dzieciach, to lepiej stosować go krótko, tak 10-15 minut, bo to może przynieść ulgę. Warto też pamiętać, że takie ciepło to dobry sposób na złagodzenie bólu, co potwierdzają zalecenia medyczne. Jeśli jednak objawy się nasilają albo nie ma poprawy, zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem.

Pytanie 6

Dziecku w wieku 3 lat z rozpoznaną biegunką należy koniecznie podawać

A. świeże owoce bądź soki owocowe
B. mleko oraz produkty mleczne
C. świeże warzywa lub soki warzywne
D. wodę i elektrolity
Podanie wody i elektrolitów jest kluczowe w przypadku dzieci z biegunką, ponieważ ta choroba prowadzi do znacznych strat płynów oraz elektrolitów, takich jak sód, potas czy chlorki. Utrata tych substancji może prowadzić do odwodnienia, które jest szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci, w tym 3-letnich. Zaleca się stosowanie gotowych roztworów nawadniających, które zawierają odpowiednie proporcje soli i cukrów, co wspomaga wchłanianie wody i przywraca równowagę elektrolitową. W praktyce warto mieć w domu preparaty takie jak ORS (Oral Rehydration Solution), które są specjalnie zaprojektowane do stosowania w przypadku biegunki. Ponadto, przywracanie odpowiednich poziomów wody i elektrolitów powinno być prowadzone również w sytuacjach przewlekłych, aby zapobiegać nawrotom biegunki oraz dbać o ogólny stan zdrowia dziecka. W sytuacjach uzasadnionych, zaleca się konsultację z pediatrą, aby dostosować plan nawadniania do indywidualnych potrzeb dziecka.

Pytanie 7

W którym miesiącu życia można zacząć wprowadzać warzywa do diety prawidłowo rozwijającego się niemowlęcia, które jest karmione sztucznie?

A. W 8-9. miesiącu życia
B. W 10-11. miesiącu życia
C. W 5-6. miesiącu życia
D. W 3-4. miesiącu życia
Wprowadzanie warzyw do diety niemowlęcia karmionego sztucznie powinno nastąpić w 5-6. miesiącu życia, co jest zgodne z zaleceniami światowych organizacji zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia niemowląt. W tym okresie układ pokarmowy dziecka staje się bardziej dojrzały, co umożliwia wprowadzanie nowych pokarmów stałych obok mleka sztucznego. Warzywa są doskonałym źródłem witamin, minerałów oraz błonnika, co jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka. Przykładowe warzywa, które można wprowadzić, to marchewka, ziemniaki, czy dynia, które powinny być dobrze ugotowane i zblendowane na gładką masę. Ważne jest, aby wprowadzać nowe produkty pojedynczo, co pozwala na obserwację ewentualnych reakcji alergicznych. Ponadto, właściwa kolejność wprowadzania pokarmów stałych wspiera rozwój sensoryczny oraz umiejętności żucia u niemowlęcia, co ma znaczenie w późniejszym etapie rozwoju żywieniowego. Dostosowanie diety do etapu rozwoju dziecka jest kluczowe dla jego zdrowia i prawidłowego wzrostu.

Pytanie 8

Według wytycznych Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, dziecko ma przeciwwskazanie do karmienia piersią, gdy występuje

A. cytomegalia
B. infekcja wirusowa
C. żółtaczka
D. galaktozemia
Galaktozemia jest metaboliczną chorobą wrodzoną, polegającą na braku enzymu odpowiedzialnego za rozkład galaktozy, co prowadzi do kumulacji tej substancji we krwi. Karmienie piersią w przypadku dzieci z galaktozemią jest przeciwwskazane, ponieważ mleko matki zawiera znaczną ilość galaktozy, co może prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych, takich jak uszkodzenie wątroby, zaćma czy uszkodzenia neurologiczne. Zgodnie ze standardami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, w takich przypadkach zaleca się stosowanie specjalistycznych preparatów mlekozastępczych, które są bezgalaktozowe. W praktyce oznacza to, że wczesne rozpoznanie galaktozemii i wprowadzenie diety eliminującej galaktozę są kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz zapobiegania poważnym powikłaniom zdrowotnym. Edukacja rodziców na temat tej choroby i jej wpływu na dietę dziecka jest niezwykle ważna, aby zapewnić mu zdrowy rozwój.

Pytanie 9

W jakim celu stosuje się siatki centylowe?

A. Do oceny społecznego funkcjonowania dziecka
B. Do analizy reakcji emocjonalnych dziecka
C. Do weryfikacji psychicznego funkcjonowania dziecka
D. Do oceny fizycznego rozwoju dziecka
Siatki centylowe służą do oceny rozwoju dziecka pod względem fizycznym, zwłaszcza w kontekście wzrostu, wagi oraz innych parametrów antropometrycznych. Wykorzystuje się je, aby określić, jak rozwój dziecka porównuje się do norm wzrostu i wagi dla jego grupy wiekowej oraz płci. Na przykład, jeśli dziecko znajduje się w 75. percentylu wzrostu, oznacza to, że 75% dzieci w jego wieku jest niższych. Takie dane są niezwykle istotne w praktyce pediatrycznej, ponieważ pozwalają na identyfikację potencjalnych problemów zdrowotnych, takich jak niedożywienie, otyłość czy zaburzenia endokrynologiczne. Warto także zauważyć, że siatki centylowe są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz innych organizacji zajmujących się zdrowiem dzieci, co czyni je standardem w ocenie rozwoju fizycznego dzieci. W praktyce, lekarze i dietetycy często korzystają z tych narzędzi w ramach rutynowych badań kontrolnych, aby monitorować postępy w rozwoju dzieci i w razie potrzeby wdrażać odpowiednie interwencje zdrowotne.

Pytanie 10

Czy skuteczną metodą ochrony przed wirusowym zapaleniem wątroby typu B jest

A. mycie owoców
B. szczepienie ochronne
C. mycie rąk
D. wyparzanie sztućców
Szczepienie ochronne jest kluczowym elementem w zapobieganiu wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, które jest wywołane przez wirus HBV. Szczepionka na wirusowe zapalenie wątroby typu B jest jedną z najskuteczniejszych metod ochrony, ponieważ pobudza układ immunologiczny do produkcji przeciwciał, które neutralizują wirusa. Przykładowo, osobom narażonym na wirusa, takim jak pracownicy służby zdrowia czy osoby z grup ryzyka, zaleca się szczepienie w ramach standardów ochrony zdrowia. Programy szczepień są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC), które podkreślają jego znaczenie w szerszym kontekście zdrowia publicznego. Ponadto, szczepienie jest skuteczną metodą eliminacji wirusa z populacji, co przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności i umieralności związanej z tą chorobą.

Pytanie 11

Opiekunka pracująca w żłobku, do którego uczęszcza 25 dzieci, powinna w pierwszej kolejności zgłosić zauważone objawy chorobowe u dziecka

A. lekarzowi rodzinnemu dziecka
B. pielęgniarce zatrudnionej w żłobku
C. opiekunowi dziecka
D. kierownikowi żłobka
Prawidłowa odpowiedź to zgłoszenie objawów chorobowych pielęgniarce zatrudnionej w żłobku. Pielęgniarka pełni kluczową rolę w monitorowaniu stanu zdrowia dzieci oraz w ocenie sytuacji medycznych, co jest szczególnie istotne w środowisku żłobkowym, gdzie z uwagi na bliskość dzieci, łatwo o epidemie. W przypadku stwierdzenia objawów chorobowych, pielęgniarka ma kompetencje do przeprowadzenia wstępnej oceny stanu zdrowia dziecka oraz podejmowania decyzji o dalszym postępowaniu, co może obejmować konsultację z lekarzem lub powiadomienie rodziców. Działania takie są zgodne z wytycznymi i standardami w zakresie opieki nad dziećmi, które zalecają, aby w sytuacjach medycznych w pierwszej kolejności zgłaszać objawy personelowi medycznemu w placówce, co pozwala na szybką i adekwatną reakcję. Przykładowo, jeśli dziecko ma objawy infekcji, pielęgniarka może ocenić jego stan i zdecydować, czy wymaga natychmiastowej interwencji medycznej, czy też można poczekać na przybycie rodziców.

Pytanie 12

10-miesięczne zdrowe niemowlę powinno mieć w ciągu dnia zapewnione 2-3 godziny snu, w postaci

A. dwóch drzemek
B. jednej drzemki
C. trzech drzemek
D. czterech drzemek
Odpowiedź wskazująca na dwie drzemki w ciągu dnia dla 10-miesięcznego niemowlęcia jest zgodna z zaleceniami ekspertów w dziedzinie pediatrii oraz rozwoju dzieci. W tym etapie rozwoju, niemowlęta potrzebują od 12 do 16 godzin snu na dobę, w tym zarówno snu nocnego, jak i drzemek w ciągu dnia. Dwie drzemki, każda trwająca około 1-1.5 godziny, zapewniają odpowiednią ilość snu potrzebną do prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego. W praktyce, pierwsza drzemka zazwyczaj odbywa się rano, a druga po południu, co pozwala na utrzymanie harmonogramu snu, który sprzyja lepszemu nastrojowi i aktywności dziecka. Warto również zauważyć, że regularne drzemki pomagają w regulacji rytmu dobowego, co jest kluczowe dla zdrowego snu w przyszłości. Należy pamiętać o tworzeniu odpowiednich warunków do snu, takich jak cicha i ciemna przestrzeń, aby sprzyjać zasypianiu.

Pytanie 13

Jakie substancje powinno się podawać 3-letniemu dziecku z biegunką, aby uniknąć odwodnienia?

A. mleko oraz przetwory mleczne
B. świeże warzywa i owoce
C. wodę i elektrolity
D. zwiększoną ilość produktów stałych
Odpowiedź "wodę i elektrolity" jest na pewno właściwa. Kiedy mamy do czynienia z biegunką, zwłaszcza u małych dzieci, to kluczowe jest, żeby uzupełnić płyny, bo one są mocno tracone w trakcie choroby. Dzieci w wieku przedszkolnym są szczególnie narażone, bo mają mniej płynów w organizmie i łatwo mogą się odwodnić. Woda to podstawa, żeby wszystko działało jak należy, a elektrolity, jak sód i potas, są super ważne dla naszych komórek i równowagi kwasowo-zasadowej. Z mojego doświadczenia, najlepszym rozwiązaniem w takich sytuacjach są specjalne płyny nawadniające, takie jak ORS, które poleca Światowa Organizacja Zdrowia. Są one zaprojektowane tak, żeby uzupełniać zarówno płyny, jak i elektrolity, co naprawdę działa i pomaga dziecku wrócić do zdrowia.

Pytanie 14

Pomieszczenie, w którym realizowany jest żłobek zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3, powinno mieć przynajmniej

A. dwa pokoje, w tym jedno przystosowane do wypoczynku dzieci.
B. pięć pokoi, w tym dwa przystosowane do wypoczynku dzieci.
C. cztery pokoje, w tym dwa przystosowane do wypoczynku dzieci.
D. trzy pokoje, w tym jedno przystosowane do wypoczynku dzieci.
Lokal, w którym tworzony i prowadzony jest żłobek, powinien spełniać określone wymogi zawarte w Ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Przyjęta odpowiedź informuje, że wymagane są co najmniej dwa pomieszczenia, w tym jedno przystosowane do odpoczynku dzieci. Taki układ pomieszczeń jest zgodny z zasadami funkcjonalności i bezpieczeństwa, które mają na celu zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków do rozwoju. Przykładem praktycznym może być podział przestrzeni na pomieszczenie do zabawy i edukacji oraz na sypialnię, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem dzieci. W przypadku żłobków kluczowe jest również dostosowanie pomieszczeń do potrzeb najmłodszych, co obejmuje odpowiednie wyposażenie oraz przestrzeń do odpoczynku. Dbałość o takie standardy przyczynia się do poprawy jakości opieki nad dziećmi i ich bezpieczeństwa. Warto również zauważyć, że zgodność z przepisami prawnymi jest podstawowym obowiązkiem każdego prowadzącego żłobek, co ma istotne znaczenie dla rodziców, którzy powierzają dzieci w opiekę.

Pytanie 15

Jakie jest następstwo wyrzynania się zębów mlecznych u dzieci?

A. Górne jedynki, dolne jedynki, dolne dwójki
B. Dolne jedynki, górne jedynki, górne dwójki
C. Górne jedynki, górne dwójki, kły
D. Dolne jedynki, dolne dwójki, kły
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na kolejność wyrzynania się zębów mlecznych, która jest zgodna z ogólnie przyjętymi standardami w stomatologii dziecięcej. Zęby mleczne zaczynają wyrzynać się zazwyczaj w wieku około 6 miesięcy. Na początku pojawiają się dolne jedynki (sieczne), następnie górne jedynki, a później górne dwójki. Kolejność ta jest istotna, ponieważ odpowiednia sekwencja wyrzynania ma wpływ na rozwój zgryzu oraz na ogólne zdrowie jamy ustnej dziecka. W praktyce dentyści często monitorują ten proces, aby zapewnić, że zęby wyrzynają się prawidłowo. Dobrze zrozumiana kolejność wyrzynania się zębów mlecznych pozwala rodzicom na lepszą obserwację i wczesne wychwytywanie ewentualnych nieprawidłowości, takich jak opóźnienia w wyrzynaniu się zębów. Wiedza na temat tego procesu jest kluczowa dla skutecznego planowania wizyt u stomatologa oraz dla edukacji rodziców, którzy powinni być świadomi, jakie zmiany zachodzą w jamie ustnej ich dzieci.

Pytanie 16

W odpowiednio ułożonym dziennym menu dla zdrowego dziecka w wieku półtora roku powinno się zawrzeć co najmniej

A. 4 posiłki, w których jest mięso
B. 3 posiłki, w których są produkty mleczne
C. 3 posiłki, w których znajdują się ryby
D. 4 posiłki, w których obecne są warzywa i owoce w formie surowej
Kiedy myślimy o tym, co je półtoraroczne dziecko, to wybór posiłków powinien być przemyślany. Odpowiedzi mówiące o dużej ilości ryb, mięsa czy owoców i warzyw raczej nie zgadzają się z tym, co mówią eksperci. Pomysł, żeby aż cztery posiłki były bogate w mięso, może być zbyt surowy, bo to może prowadzić do nadmiaru białka, co nie jest najlepsze dla malucha. Mięso jest ok, ale nie za dużo. Z rybami też trzeba uważać, bo mogą zawierać metale ciężkie, więc lepiej je jeść do dwóch razy w tygodniu. Co do warzyw i owoców, są ważne, ale nie muszą być surowe w dużych ilościach, bo niektóre dzieciaki mogą mieć z nimi problemy. Lepiej je podawać w różnych formach, na przykład gotowane albo pieczone. Kluczowe w diecie emocjonalnej dziecka są produkty mleczne, więc odpowiedź, że to one są podstawą diety, to dobry kierunek. A inne opcje mogą być nie do końca na miejscu, gdyż proporcje składników są ważne.

Pytanie 17

Podany opis dotyczy prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

Zaczyna mówić krótkimi zdaniami i prowadzić krótką rozmowę. Większość tego, co mówi staje się zrozumiałe. Nabywa umiejętność przeliczania 2-3 rzeczy. Umie bawić się sam, zaczyna bawić się z innymi dziećmi.
A. pięciu lat.
B. trzech lat.
C. czterech lat.
D. sześciu lat.
Wybór odpowiedzi dotyczącej sześciu, pięciu lub czterech lat wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie rozwoju dziecka. Dzieci w wieku sześciu lat są zazwyczaj w okresie przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, co wiąże się z bardziej złożonymi umiejętnościami komunikacyjnymi, takimi jak prowadzenie dłuższych rozmów czy korzystanie z bardziej skomplikowanego języka. Umiejętności te nie są jeszcze typowe dla trzyletnich dzieci, które wciąż kształtują swoje podstawowe umiejętności językowe. Ponadto, pięcioletnie dzieci, choć bardziej zaawansowane niż trzyletnie, nadal mogą mieć trudności z samodzielną zabawą oraz rozpoczęciem interakcji z innymi dziećmi w sposób, który jest całkowicie niezależny i w pełni rozwinięty. Na tym etapie dzieci często nadal potrzebują wsparcia dorosłych w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Jeżeli chodzi o czteroletnie dzieci, prawidłowym jest zauważyć, że chociaż mogą one już zrozumieć proste koncepcje matematyczne, takie jak przeliczanie, nadal mogą mieć problemy z mówieniem w złożony sposób i organizowaniem dłuższych rozmów. To prowadzi do sytuacji, w której rodzice lub opiekunowie mogą zbyt wcześnie oczekiwać od dziecka umiejętności, które są dla niego nieosiągalne. Zrozumienie typowych etapów rozwoju dzieci jest kluczowe, aby uniknąć nieuzasadnionych oczekiwań i stwarzać odpowiednie warunki dla ich wszechstronnego rozwoju.

Pytanie 18

Jakie narzędzie najlepiej wspiera rozwijanie umiejętności manipulacyjnych u malucha w wieku dwóch lat?

A. grzechotkę wykonaną z plastiku
B. piramidę PIKO
C. ksiażeczki z ilustracjami
D. ilustracje do zestawienia
Piramidka PIKO jest narzędziem, które doskonale wspiera rozwój umiejętności manipulacyjnych u dzieci w drugim roku życia. Jej konstrukcja umożliwia dziecku ćwiczenie zdolności chwytania, układania oraz rozpoznawania kształtów i kolorów, co jest kluczowe w tym etapie rozwoju. Dzięki różnym elementom o różnych rozmiarach, dziecko uczy się precyzyjnych ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Używając piramidki, maluch ma możliwość eksperymentowania z równowagą, co jest istotnym aspektem rozwijania umiejętności manipulacyjnych. Przykładem praktycznego zastosowania piramidki jest zachęcanie dziecka do układania jej w różnych konfiguracjach, co dodatkowo wspiera kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. Takie zabawy są zgodne z zaleceniami psychologów dziecięcych, którzy podkreślają znaczenie aktywności manualnych w rozwoju małych dzieci, a także z zasadami metodyki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, które promują zabawy sensoryczne i manipulacyjne.

Pytanie 19

Jakie symptomy mogą wskazywać na odwodnienie u niemowlęcia?

A. Sucha skóra, zwiększona objętość oddawanego moczu, intensywne pragnienie
B. Sucha skóra, większy apetyt, błyszczące oczy
C. Zapadnięte ciemiączko, spierzchnięte usta, niewielka ilość oddawanego moczu
D. Czerwona skóra, zapadnięte ciemiączko, nadmierne pobudzenie psychoruchowe
Wskazałeś na zapadnięte ciemiączko, spierzchnięte usta i małą ilość moczu, co jest całkiem trafne. Te objawy są typowe dla odwodnienia u maluszków. Gdy ciemiączko się zapada, to znak, że organizm traci wodę, a ciśnienie w czaszce spada, co może być groźne. Spierzchnięte usta to kolejny sygnał, bo to oznacza, że błony śluzowe nie mają wystarczająco płynów. Mała ilość moczu mówi nam, jak działa organizm i co z nawodnieniem. Jak maluch jest odwodniony, to może być mniej aktywny, a jego dieta powinna być tak skomponowana, żeby uzupełnić płyny. Według Światowej Organizacji Zdrowia ważne jest, by monitorować te objawy, bo inaczej mogą się pojawić poważne problemy zdrowotne, więc rodzice powinni być czujni, szczególnie w upalne dni czy w trakcie chorób.

Pytanie 20

Podrażnienie podeszwy stopy noworodka powoduje wystąpienie odruchu Babińskiego, który jest widoczny u dziecka poprzez

A. podeszwowe wygięcie dużego palca, rozszerzenie pozostałych palców, wygięcie stopy do wewnątrz
B. grzbietowe wygięcie dużego palca, zgięcie pozostałych palców, wygięcie stopy na zewnątrz
C. grzbietowe wygięcie dużego palca, rozszerzenie pozostałych palców, wygięcie stopy do wewnątrz
D. podeszwowe wygięcie dużego palca, zgięcie pozostałych palców, wygięcie stopy na zewnątrz
Odpowiedź dotycząca grzbietowego wygięcia dużego palca, rozszerzenia pozostałych palców oraz wygięcia stopy do wewnątrz jest prawidłowa, ponieważ odruch Babińskiego jest charakterystycznym odruchem neurologicznym występującym u noworodków. Po podrażnieniu podeszwy stopy stymulowane są receptory, a w wyniku tego dochodzi do aktywacji dróg nerwowych w rdzeniu kręgowym. Grzbietowe wygięcie dużego palca oraz rozszerzenie pozostałych palców są typowymi reakcjami, które wskazują na zdrowie układu nerwowego dziecka. Ten odruch jest istotny w kontekście rozwoju neurologicznego, ponieważ jego obecność świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego na etapie noworodkowym. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w badaniach rozwojowych oraz w praktyce klinicznej, gdzie ocena odruchów jest integralnym elementem diagnostyki pediatrycznej. Monitorowanie, czy odruch Babińskiego jest obecny lub nie, może pomóc w wczesnym wykrywaniu potencjalnych problemów neurologicznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w pediatrii i neurologii dziecięcej.

Pytanie 21

Aby ukołysać i usypiać małe dziecko, opiekunka powinna korzystać z utworów o rodzaju

A. muzycznej bajki.
B. muzyki relaksacyjnej.
C. muzyki do tańca.
D. kołysanki dziecięcej.
Kołysanka dziecięca jest formą muzyki, która została stworzona z myślą o usypianiu i uspokajaniu niemowląt. Jej charakterystyka opiera się na delikatnych melodiach, spokojnych rytmach i niskiej dynamice, co sprzyja relaksacji oraz wprowadza dziecko w stan snu. Przykłady takich utworów mogą obejmować tradycyjne polskie kołysanki, jak 'Aaa, kotki dwa' czy 'Kołysanka dla Oskarka'. Badania wykazują, że muzyka, która jest wolna i rytmicznie regularna, może zmniejszać poziom stresu u niemowląt, a także wpływać na ich rozwój emocjonalny. Warto podkreślić, że kołysanki często zawierają powtarzalne frazy, co może działać kojąco na zmysły dziecka. Zgodnie z zaleceniami specjalistów w dziedzinie pediatrii i psychologii dziecięcej, stosowanie kołysanek w codziennej rutynie usypiania jest uznawane za skuteczną praktykę, która nie tylko wspomaga zasypianie, ale również wzmacnia więź emocjonalną między opiekunem a dzieckiem.

Pytanie 22

Odruch, który można zaobserwować u zdrowego noworodka w odpowiedzi na nagły hałas, zmianę pozycji ciała lub głośny dźwięk, objawiający się gwałtownym wyprostem kończyn górnych i dolnych, wygięciem tułowia w łuk, zgięciem głowy do tyłu, a następnie zaciśnięciem dłoni, przytuleniem klatki piersiowej oraz płaczem, to odruch

A. Palmara
B. Moro
C. Babińskiego
D. Galanta
Odruch Moro, znany również jako odruch startowy, to jeden z podstawowych odruchów noworodkowych, który jest obserwowany u zdrowych niemowląt. Pojawia się w odpowiedzi na nagłe bodźce, takie jak głośny dźwięk czy zmiana pozycji ciała. Charakteryzuje się skurczem mięśni kończyn górnych i dolnych, wygięciem pleców oraz zaciśnięciem dłoni. Odruch ten jest istotny z punktu widzenia rozwoju dziecka, ponieważ pomaga w ocenie funkcji neurologicznych oraz reagowania na otoczenie. W praktyce, lekarze i pielęgniarki często oceniają obecność odruchu Moro podczas rutynowych badań noworodków, aby upewnić się, że rozwój układu nerwowego przebiega prawidłowo. Odruch ten jest również istotny w kontekście bezpieczeństwa - jego obecność może wskazywać na odpowiednią reakcję noworodka na zagrożenia. W kontekście klinicznym, brak odruchu Moro może sugerować problemy neurologiczne, co wymaga dalszej diagnostyki i interwencji. Warto pamiętać, że odruchy noworodkowe, w tym Moro, są tylko jednym z wielu wskaźników zdrowia dzieci, ale ich analiza pozostaje ważnym elementem opieki pediatrycznej.

Pytanie 23

Aby złagodzić zbytnią suchość oraz uczucie swędzenia skóry u dziecka cierpiącego na atopowe zapalenie skóry, wskazane jest, aby wykąpać je w wodzie z dodatkiem

A. sody
B. naparu z rumianku
C. emolientu
D. naparu z nagietka
Emolienty to naprawdę ważne substancje, które pomagają w dermatologii, zwłaszcza dla dzieci. Kiedy mówimy o atopowym zapaleniu skóry, emolienty odgrywają kluczową rolę. Działają jak bariera na skórze, która zatrzymuje wodę, co jest mega istotne, bo dzieci często mają problem z przesuszoną i swędzącą skórą. Dodatkowo, pomagają złagodzić podrażnienia i stan zapalny, a to przynosi ulgę. Kąpiel w wodzie z emolientem naprawdę nawilża skórę i wspiera jej regenerację. Można na przykład używać parafiny, gliceryny albo różnych olejków roślinnych. Z mojego doświadczenia, fajnie jest aplikować emolienty zarówno w trakcie kąpieli, jak i po, żeby efekt nawilżenia był jeszcze lepszy. No i warto pamiętać, że dermatolodzy i pediatrzy polecają emolienty jako standard w terapii atopowego zapalenia skóry, więc to naprawdę niezbędny element, by pomóc dzieciom.

Pytanie 24

Jakie umiejętności językowe są charakterystyczne dla dziecka prawidłowo rozwijającego się w 9.-10. miesiącu życia?

A. Modyfikacja intonacji wydawanych dźwięków
B. Różnicowanie słów składających się z dwóch sylab
C. Zrozumienie pojedynczych słów
D. Wymawianie pierwszych słów z zrozumieniem
Odpowiedź wskazująca na rozumienie znaczenia pojedynczych słów jest prawidłowa, ponieważ w 9.-10. miesiącu życia dzieci zaczynają wykazywać zdolność do rozumienia i reagowania na proste polecenia i słowa, takie jak 'mama' czy 'tata'. Ten etap rozwoju językowego jest kluczowy, ponieważ oznacza, że dziecko rozwija swoje umiejętności poznawcze oraz zaczyna budować fundamenty do późniejszej komunikacji werbalnej. Na przykład, dziecko może zareagować na prośbę, by podać mu ulubioną zabawkę, co świadczy o tym, że rozumie znaczenie tych słów. W praktyce, rodzice i opiekunowie mogą wspierać ten proces poprzez nazywanie przedmiotów i czynności w codziennych sytuacjach, co sprzyja rozwijaniu słownictwa oraz umiejętności komunikacyjnych. Zgodnie z teorią rozwoju języka, na tym etapie dziecko zaczyna budować mentalne reprezentacje słów, co jest niezbędne do późniejszego posługiwania się bardziej złożonymi strukturami językowymi. Wspieranie tego rozwoju poprzez interakcję i zabawę jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie wczesnej edukacji dzieci.

Pytanie 25

Opiekunka, która zauważyła, że dziecko z zapaleniem gardła ma problemy z przyjmowaniem leku w formie kapsułki, powinna

A. podać lek o podobnym działaniu drogą wziewną
B. poprosić lekarza o przepisanie leku w formie syropu
C. wysypać lek z kapsułki i rozpuścić w soku
D. wysypać lek z kapsułki i rozpuścić w wodzie
Mówienie o podawaniu leku w postaci wziewnej zamiast rozpuszczenia go w wodzie, gdy dziecko ma trudności z połykaniem, to nie najlepszy pomysł. Wziewne leki są głównie dla układu oddechowego i nie zawsze pasują do leczenia innych schorzeń. Poza tym, nie każdy lek można znaleźć w formie wziewnej, co ogranicza jego użycie. Zamiana leku doustnego na wziewny nie jest prosta, bo różnią się one w tym, jak działają w organizmie. Inna błędna opcja to rozpuszczenie leku w soku, szczególnie owocowym, bo to może wpłynąć na skuteczność leku. Zdarza się, że takie interakcje utrudniają wchłanianie leku. Prośba o syrop też nie jest najlepszym wyjściem, bo nie każdy lek występuje w tej formie. W pediatrii ważne jest, żeby leki były skuteczne i dostosowane do potrzeb dzieci. W tej sytuacji lepiej po prostu rozpuścić zawartość kapsułki w wodzie, żeby ułatwić dziecku przyjęcie leku.

Pytanie 26

Nauczanie dziecka form grzecznościowych oraz okazywanie szacunku i życzliwości innym to działania wychowawcze, które wspierają jego rozwój w obszarze

A. motoryki i lokomocji
B. mowy i myślenia
C. sensomotoryki
D. kontaktów społecznych
Uczenie dziecka form grzecznościowych oraz okazywanie szacunku i serdeczności innym są kluczowymi elementami rozwijania umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne w budowaniu zdrowych relacji społecznych. Poprawna odpowiedź, dotycząca kontaktów społecznych, podkreśla znaczenie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi. W kontekście wychowania, dzieci uczą się nie tylko komunikować, ale także rozumieć emocje innych, co jest podstawą empatii. Przykładowo, nauczenie dziecka, jak używać zwrotów grzecznościowych, może skutkować lepszymi interakcjami w przedszkolu czy szkole, gdzie umiejętności społeczne są często oceniane. Dobrze rozwinięte kontakty społeczne wpływają na poczucie własnej wartości, a także na zdolność do efektywnej współpracy z innymi. Wspieranie dzieci w nauce tych umiejętności jest zgodne z najlepszymi praktykami pedagogicznymi i standardami wychowawczymi, które zalecają rozwój kompetencji społecznych jako kluczowego składnika ogólnego rozwoju dziecka.

Pytanie 27

Aby przeprowadzić higienę jamy ustnej dziecka, osoba opiekująca się nim powinna nałożyć na szczoteczkę pastę do zębów w ilości odpowiadającej

A. połowie długości główki szczoteczki
B. całej długości główki szczoteczki
C. ziarnku fasoli
D. ziarnku grochu
Odpowiedź "ziarnka grochu" jest poprawna, ponieważ ilość pasty do zębów, która powinna być stosowana dla dzieci, jest znacznie mniejsza niż dla dorosłych. Zgodnie z zaleceniami dentystów oraz organizacji zdrowotnych, takich jak American Dental Association, dla dzieci poniżej 6. roku życia zaleca się stosowanie pasty o wielkości ziarnka grochu. Taka ilość jest wystarczająca do skutecznego oczyszczenia zębów, a jednocześnie minimalizuje ryzyko połknięcia nadmiernej ilości fluoru, co może prowadzić do fluorozy. W praktyce, nakładając pastę o tej wielkości, opiekun zapewnia, że dziecko nie będzie miało problemów związanych z nadmiernym użyciem pasty. Ważne jest, aby przyzwyczajać dzieci do odpowiednich nawyków higienicznych od najmłodszych lat, co wpłynie na ich zdrowie jamy ustnej w przyszłości. Używanie małych ilości pasty jest również zgodne z zasadami bezpieczeństwa i higieny, które powinny być stosowane w codziennej pielęgnacji jamy ustnej.

Pytanie 28

Do odruchów wrodzonych zauważanych u noworodków nie zalicza się odruch

A. Babińskiego
B. Moro
C. źreniczny
D. pełzania
Odpowiedź źreniczny jest poprawna, ponieważ odruch źreniczny nie należy do odruchów pierwotnych występujących u niemowląt. Odruchy pierwotne to reakcje, które są wrodzone i pojawiają się w odpowiedzi na określone bodźce. Działają one jako mechanizmy ochronne i adaptacyjne. Przykłady to odruch Moro, który jest reakcją na nagły hałas lub ruch, oraz odruch Babińskiego, który polega na wyginaniu palców stopy w odpowiedzi na drażnienie podeszwy. Odruch pełzania, obecny u niemowląt, polega na poruszaniu się w stronę stymulacji dotykowej. Odruch źreniczny dotyczy reakcji źrenic na światło i jest bardziej złożonym mechanizmem neurologicznym, który nie jest bezpośrednio związany z wrodzonymi odruchami. W praktyce, zrozumienie różnicy między tymi odruchami jest istotne dla specjalistów zajmujących się opieką nad dziećmi, ponieważ pozwala na ocenę ich rozwoju neurologicznego oraz identyfikację ewentualnych nieprawidłowości.

Pytanie 29

Jakie działania opiekunki nie wpływają na wydłużenie czasu koncentracji trzyletniego dziecka na zabawie edukacyjnej?

A. Używanie zachęty oraz pochwał
B. Wprowadzanie coraz bardziej rozbudowanych wypowiedzi
C. Zastosowanie nieznanych dzieciom materiałów dydaktycznych
D. Dopasowanie tematu zabawy do pasji dzieci
Wprowadzanie coraz dłuższych wypowiedzi słownych nie wspiera, a wręcz osłabia zdolność koncentracji uwagi trzyletniego dziecka na zabawie dydaktycznej. W tym wieku dzieci charakteryzują się ograniczoną zdolnością do przetwarzania informacji, a ich uwaga łatwo się rozprasza. Długie i złożone wypowiedzi mogą być dla nich zbyt trudne do zrozumienia, co prowadzi do frustracji i utraty zainteresowania zabawą. Zamiast tego, warto stosować krótkie, zrozumiałe komunikaty, które są dostosowane do poziomu rozwoju dziecka. Praktycznym podejściem jest korzystanie z prostych pytań oraz zachęt, które zachęcają do aktywnego uczestnictwa. Dostosowanie tematu zabawy do zainteresowań dzieci oraz wprowadzanie nowych pomocy dydaktycznych są skutecznymi strategiami, które mogą przedłużyć czas skupienia uwagi. Badania w zakresie rozwoju dziecka wskazują, że angażujące i interesujące aktywności sprzyjają dłuższemu utrzymywaniu uwagi, co jest kluczowe w procesie nauczania.

Pytanie 30

Waga niemowlęcia, które prawidłowo się rozwija, w dwunastym miesiącu życia w porównaniu do wagi przy urodzeniu wzrasta średnio

A. dwukrotnie
B. trzykrotnie
C. pięciokrotnie
D. czterokrotnie
Odpowiedź 'trzykrotnie' jest poprawna, ponieważ według norm wzrostu i rozwoju niemowląt opracowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), waga niemowlęcia w wieku 12 miesięcy powinna być średnio trzykrotnością jego wagi urodzeniowej. To oznacza, że jeśli niemowlę urodziło się z wagą 3 kg, to w wieku 12 miesięcy powinno ważyć około 9 kg. To zjawisko jest wynikiem intensywnego wzrostu i rozwoju, które mają miejsce w pierwszym roku życia dziecka. W tym okresie zachodzą liczne zmiany w organizmie, w tym rozwój mięśni, tkanki tłuszczowej oraz narządów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ma ogromne znaczenie dla rodziców oraz specjalistów zajmujących się zdrowiem dzieci, ponieważ pozwala na monitorowanie wzrostu i rozwoju niemowlęcia oraz identyfikację ewentualnych problemów zdrowotnych. Regularne ważenie i kontrolowanie wzrostu dziecka zgodnie z wykresami wzrostu WHO jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego rozwoju i dostosowania diety, co wpływa na ogólny stan zdrowia dziecka.

Pytanie 31

Przeciętne roczne przyrosty masy ciała zdrowego dziecka w wieku przedszkolnym wynoszą mniej więcej

A. 2-2,5 kg
B. 4-4,5 kg
C. 1-1,5 kg
D. 3-3,5 kg
Odpowiedzi sugerujące przyrosty masy ciała wynoszące 1-1,5 kg, 4-4,5 kg czy 3-3,5 kg są nieadekwatne w kontekście typowego rozwoju dzieci w wieku poniemowlęcym. Przyrost masy ciała na poziomie 1-1,5 kg jest zdecydowanie zbyt niski i nie odpowiada rzeczywistości, gdyż zdrowe dzieci w tym okresie życia przybierają na wadze w tempie znacznie szybszym. Zbyt niskie wartości mogą prowadzić do nieuzasadnionych obaw o rozwój dziecka oraz mogą być mylnie interpretowane jako oznaki niedożywienia lub problemów zdrowotnych, mimo że w rzeczywistości może to być normalny przebieg. Z kolei przyrosty wynoszące 4-4,5 kg czy 3-3,5 kg są zbyt wysokie i mogą wskazywać na nadmierny przyrost masy, co jest możliwe w przypadku dzieci z nadwagą lub otyłością. W takim przypadku istotne jest, aby rodzice i opiekunowie zwracali uwagę na odpowiednią dietę oraz aktywność fizyczną, aby uniknąć długofalowych konsekwencji zdrowotnych. Takie sytuacje mogą prowadzić do problemów metabolicznych i psychologicznych, dlatego ważne jest, aby stosować się do wytycznych pediatrycznych, które zalecają monitorowanie przyrostu masy ciała w granicach uznawanych za zdrowe i prawidłowe.

Pytanie 32

Recytując wiersz, opiekunka wykonuje odpowiednie gesty, które pomagają dzieciom w zrozumieniu treści utworu. Następnie ponownie recytuje i umieszcza na tablicy rysunki ilustrujące treść wiersza. Jak opisane działania opiekunki wpływają na rozwój dzieci?

A. motoryki małej
B. mowy i wyobraźni
C. słuchu i koordynacji
D. ruchu precyzyjnego
Recytacja wiersza przez opiekunkę, połączona z odpowiednimi gestami oraz ilustrowaniem treści rysunkami, ma kluczowe znaczenie dla kształtowania mowy i wyobraźni dzieci. Gesty wzmacniają przekaz werbalny, co jest zgodne z teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera, która podkreśla rolę różnych kanałów percepcyjnych w procesie uczenia się. Dzieci, obserwując i angażując się w takie działania, rozwijają zdolność do interpretacji i ekspresji emocji, co wpływa na ich umiejętności komunikacyjne. Przykłady zastosowania takiej metody w praktyce mogą obejmować organizowanie zajęć, w trakcie których dzieci recytują wiersze, jednocześnie ilustrując je w formie rysunków lub ruchów, co sprzyja ich aktywności i kreatywności. Wspieranie rozwoju mowy i wyobraźni jest również zgodne z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które podkreśla znaczenie integracji sztuki w edukacji wczesnoszkolnej. Właściwe wykorzystanie takich narzędzi może przyczynić się do lepszego zrozumienia tekstu i rozwijania wyobraźni dzieci, co jest niezbędne w ich dalszym rozwoju edukacyjnym i społecznym.

Pytanie 33

Aby pomóc dziecku z zapaleniem płuc w odksztuszaniu zalegającej wydzieliny z dróg oddechowych, oklepywanie klatki piersiowej powinno być przeprowadzone tuż po

A. wyczyszczeniu jamy ustnej.
B. wypiciu płynu.
C. jedzeniu.
D. inhalacji.
Oklepywanie klatki piersiowej po zrobieniu inhalacji to naprawdę dobry pomysł. Chodzi o to, że jak drogi oddechowe są nawilżone i rozszerzone, to łatwiej jest odkrztuszać wydzielinę. Inhalacje pomagają, bo rozrzedzają śluz, co ułatwia jego usunięcie. Po inhalacji, zwłaszcza jak podajemy leki, takie jak bronchodilatatory, warto wykonać oklepywanie klatki piersiowej. To pomaga w oczyszczaniu dróg oddechowych. Dobrze jest przez chwilę skupić się na górnej części klatki piersiowej, bo tam często zbiera się najwięcej wydzieliny. A jeśli chodzi o pozycję – dzieci powinny być lekko pochylone do przodu. To naprawdę zwiększa efektywność oklepywania. Można się na tym oprzeć, bo to wszystko jest zgodne z wytycznymi WHO oraz lokalnymi standardami medycznymi, które mówią, że kompleksowe podejście do leczenia chorób układu oddechowego to kluczowa sprawa.

Pytanie 34

Aby odpowiednio kształtować odbiór, analizę i przetwarzanie bodźców zmysłowych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, w pracy z nimi zaleca się stosowanie metody

A. gimnastyki mózgu
B. gimnastyki twórczej Rudolfa Labana
C. integracji sensorycznej
D. ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
Różne metody, takie jak gimnastyka mózgu, ruch rozwijający Weroniki Sherborne czy gimnastyka twórcza Rudolfa Labana, chociaż są fajne, to nie pomagają w tym, co najważniejsze - w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Gimnastyka mózgu głównie działa na poprawę pamięci i koncentracji, ale nie zajmuje się tym, jak dzieci odbierają różne zmysły. Ruch rozwijający, który wymyśliła Weronika Sherborne, jest super do rozwoju ruchowego, ale nie do przetwarzania sensorycznego. A co do gimnastyki twórczej Rudolfa Labana, to ona skupia się na ekspresji i twórczości, co jest wartościowe, ale nie pomaga w odbiorze bodźców. Często ludzie myślą, że różne formy aktywności fizycznej mogą zastąpić specjalistyczne metody integracji sensorycznej, co jest błędne. Dlatego ważne jest, żeby w pracy z dziećmi korzystać z potwierdzonych metod, które odpowiadają ich szczególnym potrzebom.

Pytanie 35

Jaką umiejętność potrafi właściwie zrealizować 6-miesięczne rozwijające się niemowlę?

A. Usiąść z pozycji leżącej bez wsparcia
B. Przekręcić się z brzuszka na plecy
C. Stać przy wsparciu
D. Stać bez jakiejkolwiek podpory
Wybór odpowiedzi związanych z siedzeniem z pozycji leżącej, staniem bez podparcia lub staniem z podparciem wskazuje na nieporozumienie dotyczące naturalnego przebiegu rozwoju motorycznego niemowląt. Niemowlęta w wieku sześciu miesięcy zazwyczaj nie są w stanie usiąść samodzielnie z pozycji leżącej bez pomocy. Ta umiejętność zwykle pojawia się między siódmym a dziewiątym miesiącem życia, kiedy to dziecko zyskuje więcej siły w mięśniach kręgosłupa oraz koordynacji. Podobnie, umiejętność stania bez podparcia występuje znacznie później, zazwyczaj po pierwszym roku życia, gdy niemowlęta zaczynają chodzić i rozwijać równowagę. Stanie z podparciem jest bardziej realistyczne dla dzieci w tym wieku, ale wymaga, aby miały one wsparcie zewnętrzne, co nie spełnia kryteriów podanej umiejętności. Wybierając te nieprawidłowe odpowiedzi, można łatwo wpaść w pułapkę błędnych przekonań o rozwoju dziecka, które często wynikają z obserwacji innych dzieci lub z porównań, które nie uwzględniają indywidualnych różnic w tempie rozwoju. Kluczowe jest, aby pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, a rodzice powinni skupić się na wspieraniu naturalnych kamieni milowych, a nie na narzucaniu nierealistycznych oczekiwań.

Pytanie 36

Techniką artystyczną, w której dzieło składa się z różnych materiałów i tworzyw przyklejanych do powierzchni, jest

A. collage
B. dekalkomania
C. monotypia
D. frottage
Collage to technika artystyczna, która polega na tworzeniu kompozycji z różnych materiałów, takich jak papier, tkaniny, fotografie czy inne przedmioty, które są naklejane na podłoże. Ta forma sztuki odnosi się do łączenia elementów wizualnych o różnorodnych teksturach i kolorach, co pozwala na uzyskanie unikalnych efektów estetycznych. Przykłady zastosowania collagu można obserwować zarówno w sztuce współczesnej, jak i w projektowaniu graficznym, gdzie często wykorzystuje się tę technikę w tworzeniu plakatów, ilustracji czy okładek książek. Dobrze zaprojektowany collage potrafi w efektywny sposób opowiadać historie i przekazywać emocje, co czyni go popularnym narzędziem w rękach artystów. Technika ta czerpie również z tradycji dadaizmu i surrealizmu, gdzie zestawiane były ze sobą niepasujące do siebie elementy, tworząc nowe znaczenia. Współcześnie, w kontekście artystycznym i edukacyjnym, collage stał się również narzędziem wykorzystywanym do pracy z dziećmi, pomagając rozwijać ich kreatywność i zdolności manualne.

Pytanie 37

Główne objawy zakażenia dziecka owsikami to ból brzucha, swędzenie w okolicy odbytu oraz

A. niepokój, rozdrażnienie
B. przyrost masy ciała, bladość cery
C. zażółcenie skóry, nudności
D. niepokój, wysypka krwotoczna
Odpowiedź "niepokój, rozdrażnienie" jest na pewno trafna, bo te objawy są typowe przy owsicy, szczególnie u dzieci. Owsica, którą wywołuje pasożyt Enterobius vermicularis, daje o sobie znać nie tylko fizycznie, ale też emocjonalnie. Świąd w okolicy odbytu, spowodowany migracją samic owsików, może znacząco wpływać na sen i ogólne samopoczucie. Dzieci, które to przeżywają, często mają problemy z koncentracją i mogą czuć się przytłoczone. To wszystko ma wpływ na ich codzienne życie. Dlatego rodzice powinni zwracać uwagę na te objawy i nie wahać się, żeby skonsultować się z lekarzem. Z tego, co wiem, leczenie owsicy jest zazwyczaj skuteczne – wystarczy zastosować odpowiednie leki i wprowadzić zasady higieny, żeby uniknąć nawracających infekcji.

Pytanie 38

Aby zapobiec anemii u zdrowo rozwijającego się niemowlęcia w II półroczu życia, konieczne jest wzbogacenie jego jadłospisu

A. o jogurt, pieczywo, fasolę
B. o kasze, ryby, owoce
C. o jaja, mięso, warzywa
D. o serki, makarony, soki
Wzbogacenie diety niemowlęcia o jaja, mięso i warzywa jest kluczowe w zapobieganiu anemii, szczególnie w II półroczu życia, kiedy to zapotrzebowanie na żelazo i inne składniki odżywcze wzrasta. Jaja są źródłem wysokiej jakości białka oraz witamin, takich jak B12, które wspierają rozwój mózgu i układu nerwowego. Mięso, zwłaszcza czerwone, jest jednym z najlepszych źródeł żelaza hemowego, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. Warzywa, takie jak brokuły czy szpinak, dostarczają nie tylko żelazo, ale także witaminę C, która wspomaga jego wchłanianie. Warto pamiętać, że dieta niemowlęcia powinna być zróżnicowana i dostosowana do jego potrzeb, co zgodne jest z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia dzieci. Regularne wprowadzanie nowych pokarmów oraz obserwacja reakcji dziecka na nie, pozwala na tworzenie zdrowych nawyków żywieniowych na całe życie.

Pytanie 39

Jakiego środka należy użyć do mycia oczu i twarzy niemowlęcia?

A. gazika nasączonego przegotowaną wodą
B. gazika zwilżonego tonikiem bezzapachowym
C. gazika nasączonego wodą z mydłem
D. sterylnego gazika w wersji suchej
Użycie gazika zwilżonego w przegotowanej wodzie do mycia oczu i twarzy niemowlęcia jest zgodne z zaleceniami pediatrów i standardami higieny. Przegotowana woda jest wolna od zanieczyszczeń oraz mikroorganizmów, co zmniejsza ryzyko infekcji, które mogą być szczególnie niebezpieczne dla niemowląt o wrażliwej skórze. Gazik, który powinien być jednorazowy i sterylny, pozwala na delikatne oczyszczenie skóry wokół oczu i twarzy bez podrażnień. W praktyce stosowanie przegotowanej wody zamiast mydła lub innych substancji chemicznych zapobiega wystąpieniu alergii oraz podrażnień skórnych. Ponadto, używanie gazika po każdej zmianie pieluszki lub po jedzeniu jest dobrym nawykiem, który wspiera ogólną higienę i zdrowie dziecka. W związku z tym, stosowanie przegotowanej wody z gazikiem jest najlepszym rozwiązaniem w codziennej pielęgnacji niemowlęcia, zgodnie z zaleceniami ekspertów w dziedzinie pediatrii oraz dermatologii.

Pytanie 40

O nadwadze u dziecka może świadczyć wartość BMI, która na siatce centylowej znajduje się powyżej

A. 90 centyla
B. 70 centyla
C. 60 centyla
D. 80 centyla
Wskaźnik BMI (Body Mass Index) jest używany jako narzędzie do oceny masy ciała w stosunku do wzrostu. O nadwadze u dzieci świadczy wartości BMI, które znajdują się powyżej 90. centyla na siatkach centylowych. Oznacza to, że dziecko ma większą masę ciała niż 90% dzieci w tej samej grupie wiekowej i płci. Przykładowo, jeśli BMI dziecka wynosi 25 i znajduje się powyżej 90. centyla, to wskazuje na to, że jego masa ciała jest ponad przeciętną, co może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak otyłość, cukrzyca typu 2 czy choroby sercowo-naczyniowe. W praktyce, pediatrzy i dietetycy wykorzystują te siatki centylowe jako narzędzie do monitorowania zdrowia dziecka oraz do podejmowania decyzji dotyczących interwencji dietetycznych i programów aktywności fizycznej. Regularne śledzenie wskaźnika BMI w kontekście siatek centylowych jest zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących zdrowia dzieci i młodzieży.