Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 3 września 2025 13:59
  • Data zakończenia: 3 września 2025 14:01

Egzamin niezdany

Wynik: 4/40 punktów (10,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Regulacje dotyczące tworzenia międzynarodowego listu przewozowego dla transportu samochodowego oraz wykaz informacji, które powinny być w nim zawarte, określa konwencja

A. ATA
B. CMR
C. ATP
D. CIM
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów drogą (CMR) określa zasady sporządzania międzynarodowego samochodowego listu przewozowego. Dokument ten jest kluczowy dla transportu towarów, ponieważ reguluje prawa i obowiązki stron umowy przewozowej, w tym przewoźnika oraz nadawcy. W międzynarodowej praktyce transportowej, list przewozowy CMR służy jako dowód zawarcia umowy, potwierdzenie przyjęcia towaru do transportu oraz jako dokument przewozowy, który jest wymagany przy kontroli granicznej. W skład listu przewozowego wchodzą takie informacje jak dane nadawcy, odbiorcy, opis towaru oraz warunki przewozu. Przykładowo, w przypadku przewozu produktów spożywczych, szczegółowy opis towaru i jego warunków przechowywania może być kluczowy dla właściwego zarządzania transportem i zapewnienia zgodności z przepisami sanitarnymi. Oprócz tego, CMR wprowadza standardy, które wspierają legalność i bezpieczeństwo międzynarodowego transportu drogowego, co jest istotne w dobie globalizacji.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Przewozy realizowane w transporcie lądowym to

A. wodne śródlądowe i lotnicze
B. kolejowe i lotnicze
C. kolejowe i samochodowe
D. wodne śródlądowe i morskie
Wybrałeś 'kolejowe i samochodowe', co jest całkiem trafne. Transport naziemny to wszystkie te środki, które poruszają się po ziemi. Jeśli mówimy o kolei, to mamy na myśli cały ten skomplikowany system torów, który pozwala na przewóz dużych ilości ludzi i towarów przez długie dystanse. Z drugiej strony, samochody dają dużą swobodę, bo można dojechać tam, gdzie kolej nie ma dostępu. Przykładowo, transport kolejowy sprawdza się świetnie przy przewozach towarowych między miastami, bo jest zazwyczaj tańszy i szybszy przy dużych ładunkach. A samochody odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o dostarczanie rzeczy z magazynów do sklepów czy w podróżach lokalnych. Generalnie, normy jak ISO 9001 mówią o tym, jak ważne są efektywność i bezpieczeństwo w transporcie, więc te dwa rodzaje transportu są naprawdę istotne dla całego łańcucha dostaw.

Pytanie 5

Firma zajmuje się wynajmem sprzętu technicznego, który poprawia transport wewnętrzny. Koszt wynajmu jednego urządzenia wynosi 250,00 zł netto za dobę. Usługi są objęte 23% stawką VAT. Oblicz wartość brutto wynajmu 4 urządzeń technicznych na 3 dni dla stałego klienta, który ma przyznany rabat w wysokości 5%

A. 3 505,50 zł
B. 1 168,50 zł
C. 2 873,00 zł
D. 3 540,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, często problemem jest niewłaściwe podejście do obliczeń lub pominięcie kluczowych elementów, takich jak rabaty i podatki. Wiele osób może skupić się jedynie na obliczeniu wartości wynajmu bez uwzględnienia rabatu, co prowadzi do zawyżenia kosztów. Na przykład, obliczenie wartości wynajmu 4 urządzeń przez 3 dni bez rabatu może prowadzić do wysokości 3 000,00 zł, ale bez uwzględnienia rabatu, które obniża te koszty, wynik jest niekompletny. Dodatkowo, pominięcie VATu w obliczeniach to powszechny błąd, który może występować, gdy osoba nie ma doświadczenia w obliczeniach finansowych. Należy zawsze pamiętać o tym, że w Polsce wynajmując urządzenia, usługi te podlegają opodatkowaniu VAT, co powinno być integralną częścią kalkulacji. Zrozumienie, w jaki sposób obliczać rabaty, a następnie dodawać odpowiednie stawki VAT, to kluczowe umiejętności w zarządzaniu finansami w każdej firmie. Utrzymywanie dokładnych zapisów i właściwe obliczenia pomagają nie tylko w unikaniu błędów, ale również w budowaniu zaufania klientów oraz w zapewnieniu zgodności z przepisami prawa.

Pytanie 6

Ustal, na podstawie załączonego fragmentu rozporządzenia, wysokość opłaty za udzielenie 7-letniej licencji wspólnotowej na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy.

§ 3. 1. Za udzielenie licencji wspólnotowej na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy pobiera się następujące opłaty:

1) na okres do 5 lat – w wysokości 4 000 zł;

2) na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości 8 000 zł.

2. Za udzielenie licencji wspólnotowej na wykonywanie międzynarodowego przewozu osób autobusem lub autokarem pobiera się następujące opłaty:

1) na okres do 5 lat – w wysokości 3 600 zł;

2) na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości 7 200 zł.

A. 7 200,00 zł
B. 8 000,00 zł
C. 4 000,00 zł
D. 3 600,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, czyli 8 000,00 zł, została określona na podstawie załączonego fragmentu rozporządzenia, który jednoznacznie wskazuje, że opłata za udzielenie licencji na okres od 5 do 10 lat wynosi 8 000 zł. W kontekście praktycznym, zrozumienie struktury opłat za licencje jest kluczowe dla firm zajmujących się międzynarodowym przewozem drogowym. Posiadanie odpowiedniej licencji jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również dowodem na profesjonalizm przedsiębiorstwa. Warto również zauważyć, że przestrzeganie przepisów związanych z uzyskiwaniem licencji wpływa na reputację firmy oraz jej zdolność do konkurowania na rynku. Dobrze jest znać aktualne stawki opłat, aby móc odpowiednio planować budżet i unikać potencjalnych nieporozumień z organami regulacyjnymi. Przykładem stosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której przedsiębiorstwo transportowe planuje ekspansję na rynki europejskie, co wiąże się z koniecznością uzyskania licencji na dłuższy okres, co w tym przypadku przekłada się na wyższą opłatę.

Pytanie 7

Jaki typ kontenera służy do transportu ładunków, które przekraczają wysokość standardowego kontenera lub których nie można załadować do standardowego kontenera przez drzwi z powodów technicznych?

A. Open Top
B. Box
C. Frigo
D. Tank Generator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Open Top to specjalny rodzaj kontenera, który jest przeznaczony do przewozu ładunków o znacznej wysokości, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach, jak również do przewozu ładunków, które wymagają załadunku od góry. Tego typu kontenery są wyposażone w otwartą górną część, co umożliwia łatwe umieszczanie i usuwanie ładunków, które ze względu na swoje wymiary lub kształt nie mogą być załadowane przez standardowe drzwi kontenera. Przykładem mogą być maszyny budowlane, elementy konstrukcyjne, a także ładunki, które wymagają podnoszenia za pomocą dźwigu. Zgodnie z międzynarodowymi standardami ISO, kontenery Open Top są produkowane w różnych rozmiarach, co pozwala na ich wszechstronność w transporcie morskim i lądowym. Wybór takiego kontenera powinien być zgodny z wymaganiami ładunku oraz specyfiką transportu, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności przewozu.

Pytanie 8

Przedstawiony piktogram wskazujący rodzaj zagrożenia dla zdrowia oznacza działanie

Ilustracja do pytania
A. drażniące na skórę.
B. drażniące na oczy.
C. uczulające na drogi oddechowe.
D. uczulające na skórę.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "uczulające na drogi oddechowe" jest poprawna, ponieważ piktogram przedstawiony w pytaniu jasno wskazuje na substancje, które mogą wywoływać reakcje alergiczne związane z układem oddechowym. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, ten symbol jest stosowany do klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych, które mogą powodować poważne problemy zdrowotne. W praktyce, substancje oznaczone tym piktogramem mogą występować w różnych branżach, takich jak przemysł chemiczny, kosmetyczny czy farmaceutyczny. Przykłady to niektóre środki czyszczące, farby czy aerozole, które po wdychaniu mogą wywołać reakcje alergiczne lub astmatyczne. Zrozumienie znaczenia tego oznakowania jest kluczowe dla bezpieczeństwa pracowników, którzy mogą być narażeni na te substancje, a także dla osób korzystających z produktów zawierających te chemikalia. W odpowiednich warunkach pracy należy stosować odpowiednie środki ochrony osobistej, aby zminimalizować ryzyko kontaktu z tymi substancjami.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Przedstawiony znak, umieszczony na ładunku, oznacza substancję

Ilustracja do pytania
A. drażniącą.
B. niebezpieczną dla środowiska.
C. trującą.
D. bardzo toksyczną.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Znak przedstawiony na ładunku to międzynarodowy symbol oznaczający substancje niebezpieczne dla środowiska, co jest zgodne z przepisami ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Symbol ten, przedstawiający martwą rybę i drzewo, wskazuje na potencjalne zagrożenie dla organizmów wodnych oraz ekosystemów lądowych. W praktyce, oznaczenie to jest kluczowe dla transportu substancji chemicznych, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko ludzi, ale i środowiska naturalnego. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest konieczność odpowiedniego oznaczania zbiorników z chemikaliami, które mogą być szkodliwe w przypadku przypadkowego uwolnienia do wód gruntowych czy rzek. Zgodnie z normą ISO 14001 dotyczącą systemów zarządzania środowiskowego, przedsiębiorstwa powinny identyfikować i oceniać wpływ swoich działań na środowisko, co podkreśla znaczenie odpowiedniego oznaczenia substancji niebezpiecznych.

Pytanie 11

Dokumentem, który potwierdza zgodność techniczną pojazdów z odpowiednimi regulacjami, jest

A. raport techniczny pojazdu
B. dowód rejestracyjny
C. świadectwo homologacji
D. karta pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Świadectwo homologacji jest kluczowym dokumentem, który potwierdza, że pojazd spełnia wszelkie wymagania techniczne oraz normy bezpieczeństwa określone w odpowiednich przepisach krajowych i unijnych. Proces homologacji obejmuje dokładne testy dotyczące emisji spalin, bezpieczeństwa, a także efektywności paliwowej. Posiadanie świadectwa homologacji jest niezbędne do rejestracji pojazdu oraz jego legalnego użytkowania na drogach. Przykład praktyczny: przed wprowadzeniem nowego modelu samochodu na rynek, producent musi uzyskać homologację, co oznacza, że wszystkie testy zostały pomyślnie zakończone. Warto zauważyć, że brak świadectwa homologacji może skutkować karami finansowymi oraz unieważnieniem rejestracji pojazdu. Dodatkowo, świadectwo homologacji stanowi również podstawę do wprowadzenia ewentualnych zmian w konstrukcji pojazdu w przyszłości, ponieważ każda modyfikacja musi być zgodna z wcześniej zatwierdzonymi normami.

Pytanie 12

Nadawca przesyłki określił cztery równo ważne kryteria, które muszą być spełnione podczas transportu: koszt, bezpieczeństwo, punktualność oraz czas dostarczenia. Firma przewozowa nie spełniła jednego z tych wymogów. Określ, na jakim poziomie zrealizowano wymagania postawione przez nadawcę?

A. 85%
B. 65%
C. 95%
D. 75%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ta odpowiedź 75% ma sens, bo pokazuje sytuację, gdzie nadawca ładunku ustalił cztery ważne wymagania: cena, bezpieczeństwo, terminowość i czas dostawy. Przewoźnik nie spełnił jednego z tych punktów, więc w sumie zrealizował tylko 3 z 4 kryteriów. Żeby policzyć poziom spełnienia wymagań, można użyć prostej formuły: (liczba spełnionych wymagań / całkowita liczba wymagań) * 100%. Czyli tutaj mamy (3/4) * 100% = 75%. W branży często się tak robi, że traktuje się wszystkie wymagania na równi, bo każde z nich ma wpływ na jakość usługi transportowej. Przykładem może być taka sytuacja, że firma transportowa ma niską cenę, ale nie dba o bezpieczeństwo przesyłek, co oczywiście może prowadzić do strat. Ważne jest, żeby zrozumieć, że spełnienie wymagań powinno być całościowe i żadnego z nich nie można lekceważyć.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Do firmy transportowej wpłynęło zamówienie na przewiezienie 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Przedsiębiorstwo dysponuje naczepami, z których każda w jednej warstwie może pomieścić 34 pjł, a ich wysokość pozwala na piętrzenie ładunku w dwóch warstwach. Oblicz, ile minimum naczep jest koniecznych do zrealizowania tego zamówienia?

A. 5 naczep
B. 3 naczepy
C. 4 naczepy
D. 2 naczepy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź cztery naczepy jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), należy wziąć pod uwagę zarówno pojemność naczep, jak i możliwość piętrzenia ładunku. Każda naczepa pomieści 34 pjł w jednej warstwie, co oznacza, że w dwóch warstwach można przewieźć łącznie 68 pjł. Aby określić liczbę naczep, dzielimy całkowitą liczbę pjł przez liczbę pjł, którą można przewieźć w jednej naczepie: 272 pjł / 68 pjł/naczepę = 4 naczepy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni ładunkowej, co wpływa na efektywność kosztową transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe dążą do optymalizacji tras i wykorzystania naczep, co pozwala na zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie satysfakcji klientów przez terminowe dostarczanie towarów.

Pytanie 15

Jakim terminem nazywa się pojazd złożony z ciągnika oraz naczepy niskopodwoziowej, używany do transportu kontenerów na terminalu?

A. Obrotowy
B. Wózek widłowy
C. Rolltrailer
D. Reachstacker

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rolltrailer to taki specjalny pojazd, który naprawdę ułatwia życie w transporcie. Składa się z ciągnika i naczepy niskopodwoziowej, i jest zaprojektowany z myślą o przewożeniu kontenerów w terminalach portowych i logistycznych. Dzięki jego konstrukcji ładowanie i rozładowanie kontenerów jest o wiele łatwiejsze i bezpieczniejsze. To narzędzie jest naprawdę kluczowe w branży transportowej, bo pozwala na transport standardowych kontenerów. A co najlepsze, jego ruchoma platforma sprawia, że można nim łatwo manewrować w ciasnych przestrzeniach terminalowych. W praktyce to oznacza, że rolltrailery są używane do przewożenia kontenerów pomiędzy różnymi punktami w obrębie terminali i do ich ładowania oraz rozładowywania. Jak to zwykle bywa w logistyce, dzięki tym pojazdom operacje stają się bardziej efektywne, a bezpieczeństwo pracy rośnie, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia ładunków. Użycie rolltrailera jest naprawdę zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co czyni go super ważnym elementem w nowoczesnych operacjach terminalowych.

Pytanie 16

Grahamiczna forma przedstawiania danych w postaci dwuwymiarowych obrazów zbudowanych z czarno-białych kwadratów to

A. tag RFID
B. kod kreskowy 1D
C. kod kreskowy 2D
D. czytnik RFID

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod kreskowy 2D, znany również jako kod QR (Quick Response), to forma graficznego zapisu informacji, która wykorzystuje dwuwymiarowe obrazy składające się z czarno-białych kwadratów w celu efektywnego przechowywania danych. W przeciwieństwie do tradycyjnych kodów kreskowych 1D, które mogą zakodować jedynie ograniczoną ilość informacji, kody 2D potrafią pomieścić znacznie więcej danych, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnych zastosowaniach. Przykłady ich użycia obejmują skanowanie kodów QR na produktach, które prowadzą do stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz informacji o produktach. Kody 2D są wykorzystywane w logistyce, marketingu oraz w płatnościach mobilnych, gdzie szybkość i dokładność są kluczowe. Zastosowanie kodów 2D jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO/IEC 18004 dla kodów QR, co zapewnia ich szeroką akceptację w branży. Warto również zwrócić uwagę, że kody 2D mogą być skanowane przez większość smartfonów, co czyni je dostępnymi dla szerokiego kręgu użytkowników.

Pytanie 17

W celu transportu mieszanki betonowej, powinno się użyć samochodu ciężarowego o nadwoziu typu

A. uniwersalnego
B. skrzynia
C. specjalnego
D. izoterma

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'specjalnego' jest poprawna, ponieważ do przewozu mieszanki betonowej najczęściej wykorzystuje się samochody ciężarowe o nadwoziu przystosowanym do transportu betonu, zwane betonomieszarkami. Te pojazdy są wyposażone w bębny obrotowe, które zapewniają nieprzerwane mieszanie betonu, co zapobiega jego zastygnięciu w czasie transportu. W praktyce, betonomieszarki są projektowane zgodnie z normami dotyczącymi transportu materiałów budowlanych, co zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale również efektywność dostaw. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technologii, betonomieszarki minimalizują ryzyko kontaminacji mieszanki, co jest kluczowe dla jakości betonu. W branży budowlanej, korzystanie z pojazdów specjalistycznych, takich jak betonomieszarki, jest standardem, ponieważ gwarantuje to, że mieszanka betonowa dotrze na miejsce budowy w odpowiedniej konsystencji i czasie.

Pytanie 18

Opcja "Eco-driving" w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdu pozwala na

A. monitorowanie poziomu paliwa w zbiorniku
B. ocenę stylu jazdy kierowcy
C. rozpoznawanie kierowcy
D. ustalanie pozycji pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Funkcja 'Eco-driving' w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdu koncentruje się na analizie sposobu jazdy kierowcy, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy efektywności paliwowej oraz zmniejszenia emisji CO2. Ta funkcjonalność umożliwia zbieranie danych dotyczących prędkości, przyspieszenia, hamowania oraz zachowań podczas jazdy, co pozwala na identyfikację obszarów wymagających poprawy. Przykładowo, analiza nagłych hamowań i gwałtownego przyspieszania może prowadzić do szkoleń dla kierowców, które zachęcają do płynniejszej jazdy. W rezultacie, może to nie tylko obniżyć koszty związane z zużyciem paliwa, ale także przyczynić się do wydłużenia żywotności pojazdu. W kontekście standardów branżowych, wiele firm transportowych wdraża takie systemy w celu efektywniejszego zarządzania flotą i zgodności z regulacjami dotyczącymi ochrony środowiska. Eco-driving sprzyja również wzrostowi bezpieczeństwa na drogach poprzez promowanie bardziej ostrożnego stylu jazdy.

Pytanie 19

Pojazd o ładowności 10 ton transportuje 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Waga jednej pjł wynosi 700 kg. Oblicz, jaki będzie współczynnik wykorzystania ładowności tego pojazdu?

A. 0,50
B. 0,30
C. 0,70
D. 0,90

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik wykorzystania ładowności pojazdu oblicza się, dzieląc masę ładunku przez całkowitą ładowność samochodu. W tym przypadku, ładowność pojazdu wynosi 10 ton, co odpowiada 10 000 kg. Samochód przewozi 10 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda waży 700 kg. Zatem całkowita masa przewożonego ładunku wynosi 10 * 700 kg = 7000 kg. Współczynnik wykorzystania ładowności obliczamy jako: 7000 kg / 10000 kg = 0,70. Oznacza to, że pojazd jest wykorzystywany w 70% swojej ładowności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce. Optymalne wykorzystanie ładowności pojazdów transportowych jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i redukcji kosztów transportu. Na przykład, w logistyce dąży się do maksymalizacji wykorzystania pojazdów, aby obniżyć emisję CO2 oraz zwiększyć rentowność operacyjną. Dlatego znajomość i umiejętność obliczania współczynnika wykorzystania ładowności jest niezbędna dla profesjonalistów w branży transportowej.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

General Packet Radio Services to zestaw usług umożliwiających aktualne monitorowanie towarów, który jest oznaczany jako

A. RFID
B. GPRS
C. EDI
D. GSM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
General Packet Radio Services (GPRS) to technologia umożliwiająca przesył danych w sieciach komórkowych, co sprawia, że jest kluczowym elementem w kontekście śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. GPRS pozwala na przesyłanie pakietów danych, co jest istotne w aplikacjach takich jak monitorowanie lokalizacji pojazdów czy zarządzanie flotą. Dzięki GPRS, przedsiębiorstwa mogą efektywnie śledzić swoje zasoby, co zwiększa efektywność operacyjną oraz pozwala na szybsze podejmowanie decyzji. Przykładem zastosowania GPRS jest system śledzenia paczek, gdzie informacje o lokalizacji i statusie przesyłki mogą być dostarczane w czasie rzeczywistym do klientów i pracowników. Warto również zwrócić uwagę, że GPRS wspiera różnorodne aplikacje, takie jak IoT, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem. Zgodność z normami technicznymi i standardami branżowymi, takimi jak 3GPP, zapewnia integrację z innymi systemami telekomunikacyjnymi oraz bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Pytanie 22

Jak długo trwa jeden cykl pracy wózka widłowego przy załadunku jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł), a godzina wyjazdu z ładunkiem zaplanowana jest na 7:00? Jeżeli średni czas jednego cyklu wynosi 5 minut i do załadunku jest 24 pjł, o której najpóźniej kierowca musi podstawić pojazd?

A. 5:00
B. 5:30
C. 6:00
D. 6:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć, o której godzinie kierowca musi podstawić wózek widłowy pod załadunek, należy wziąć pod uwagę średni czas jednego cyklu pracy, który wynosi 5 minut oraz liczbę paletowych jednostek ładunkowych, które mają zostać załadowane. W tym przypadku mamy 24 pjł, co oznacza, że całkowity czas załadunku wynosi 24 pjł * 5 minut = 120 minut, co odpowiada 2 godzinom. Planowany wyjazd z ładunkiem odbywa się o godzinie 7:00, więc aby obliczyć, o której godzinie wózek powinien być podstawiony pod załadunek, należy odjąć 2 godziny od 7:00. Ostatecznie, kierowca powinien podstawić pojazd najpóźniej o godzinie 5:00. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie precyzyjne planowanie czasowe ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacji. Zrozumienie tych zasad pozwala na uniknięcie opóźnień i zapewnienie terminowego dostarczenia ładunków."

Pytanie 23

Koszt transportu 1 tony ładunku na dystansie 1 kilometra to 0,30 zł. Jakie będą łączne wydatki na transport 24 ton ładunku na odległość 50 kilometrów oraz 20 ton ładunku na dystansie 70 kilometrów?

A. 780.00 zł
B. 1 400,00 zł
C. 1 584,00 zł
D. 1 200.00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć łączny koszt przewozu ładunków, najpierw musimy zrozumieć, jak obliczamy koszty transportu. Cena przewozu 1 tony ładunku na 1 kilometr wynosi 0,30 zł. Obliczamy koszt przewozu dla dwóch odrębnych zleceń. Dla pierwszego zlecenia, przewozimy 24 tony na odległość 50 kilometrów, co daje: 24 tony x 50 km x 0,30 zł = 360 zł. Dla drugiego zlecenia, przewozimy 20 ton na odległość 70 kilometrów, co daje: 20 ton x 70 km x 0,30 zł = 420 zł. Łączny koszt przewozu to suma kosztów obu zleceń, czyli 360 zł + 420 zł = 780 zł. Takie obliczenia są powszechnie stosowane w branży transportowej, gdzie precyzyjne szacowanie kosztów jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Dobre praktyki wymagają, aby przedsiębiorstwa transportowe regularnie weryfikowały swoje stawki za przewóz, aby dostosować je do zmieniających się warunków rynkowych oraz kosztów paliwa i innych zasobów.

Pytanie 24

Oblicz największą liczbę palet ładunkowych, z których każda waży 600 kg, jakie można załadować na pojazd o ładowności 20 t, przy założeniu, że maksymalne wykorzystanie ładowności pojazdu nie przekracza 80%?

A. 24 palety
B. 26 palet
C. 34 palety
D. 27 palet

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć, ile palet zmieści się na samochodzie o ładowności 20 ton, najpierw musimy wyliczyć maksymalne wykorzystanie ładowności. Ono nie może przekraczać 80%, więc mamy 20 t x 0,8 = 16 t. Teraz zamieniamy masę palety na tony, czyli 600 kg to 0,6 t. Jak podzielimy 16 t przez 0,6 t, to wychodzi nam 26,67. Ale nie możemy włożyć części palety, więc zaokrąglamy do 26 palet. To dość istotne obliczenia w logistyce i transporcie, bo jak dobrze wiemy, przestrzeganie norm ładowności poprawia efektywność i bezpieczeństwo na drodze. Praktyczna wiedza na ten temat pomoże w planowaniu transportu, co pozwoli uniknąć przeciążenia pojazdu, a to z kolei zmniejsza ryzyko kar i wypadków.

Pytanie 25

Jaki model organizacji transportu wykorzystuje firma oferująca usługi transportowe, które polegają na załadunku towaru w jednym punkcie, a następnie jego dostarczeniu do różnych punktów odbioru w trakcie jednej trasy, bez potrzeby powrotu do miejsca załadunku?

A. Sztafetowy
B. Promienisty
C. Wahadłowy
D. Obwodowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Model obwodowy (3) jest najodpowiedniejszym podejściem w kontekście opisanego procesu transportowego. W tym modelu pojazd transportowy wykonuje jedną trasę, podczas której dostarcza towary do wielu punktów odbioru, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem i zasobami. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostawa paczek przez firmy kurierskie, które odbierają przesyłki z jednego magazynu, a następnie rozwożą je do różnych lokalizacji w danym obszarze. Efektywność tego rozwiązania polega na minimalizacji kosztów transportu oraz zwiększeniu liczby dostaw w krótkim czasie. Dobrą praktyką w branży logistycznej jest optymalizacja tras, co w modelu obwodowym można osiągnąć poprzez zastosowanie oprogramowania do planowania transportu, które uwzględnia różne czynniki, takie jak warunki drogowe, czas dostawy oraz priorytety klientów. W ten sposób przedsiębiorstwa transportowe mogą nie tylko poprawić swoją wydajność, ale także zwiększyć satysfakcję klientów, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku.

Pytanie 26

Podstawowa opłata za transport nawozów wynosi 2 400,00 zł, a współczynnik korekcyjny to 0,8. Jakie będą wydatki na przewóz tego ładunku?

A. 1 920 zł
B. 1 900 zł
C. 2 200 zł
D. 2 270 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt przewozu ładunku oblicza się poprzez pomnożenie opłaty podstawowej za przewóz nawozów przez współczynnik korygujący. W tym przypadku, opłata podstawowa wynosi 2 400,00 zł, a współczynnik korygujący jest równy 0,8. Zatem, koszt przewozu to 2 400,00 zł * 0,8 = 1 920,00 zł. Taki sposób obliczania kosztów transportu jest powszechnie stosowany w branży logistycznej, gdzie różne czynniki, takie jak rodzaj przewożonego towaru, jego wartość oraz warunki transportu, mogą wpływać na ostateczny koszt. Używanie współczynników korygujących pozwala na elastyczne dostosowywanie cen w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe oraz specyfikę przewozu. Warto również zaznaczyć, że znajomość tego typu obliczeń jest niezbędna dla profesjonalistów zajmujących się logistyką, aby mogli efektywnie zarządzać kosztami i optymalizować procesy transportowe.

Pytanie 27

Znak "X" umieszczony przed numerem niebezpieczeństwa na tablicy ADR znajdującej się na pojeździe transportującym materiały niebezpieczne oznacza, że

A. zwiększa się intensywność zagrożenia podstawowego
B. transportowane materiały niebezpieczne mogą być przewożone jedynie w cysternach
C. przewożone materiały niebezpieczne wchodzą w reakcję z wodą
D. nie występuje żadne dodatkowe niebezpieczeństwo

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Znak "X" przed numerem niebezpieczeństwa na tablicy ADR oznacza, że przewożone materiały niebezpieczne reagują z wodą. Reakcja z wodą może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wydzielanie gazów toksycznych lub wybuchowych, co czyni odpowiednie oznakowanie kluczowym elementem bezpieczeństwa transportu. Przykładami takich substancji są niektóre metale alkaliczne, jak sód, czy też niektóre kwasy, które mogą tworzyć niebezpieczne związki chemiczne w kontakcie z wodą. Zgodnie z przepisami ADR, konieczne jest, aby kierowcy oraz osoby zajmujące się transportem materials niebezpiecznych byli odpowiednio przeszkoleni i znali zasady postępowania w przypadku kontaktu tych substancji z wodą. Przestrzeganie tych standardów jest istotne nie tylko dla bezpieczeństwa osób zaangażowanych w transport, ale także dla ochrony środowiska oraz mienia.

Pytanie 28

Aby zrealizować bezpośredni przeładunek kontenerów z jednostki pływającej na wagony kolejowe, jakie urządzenie powinno być użyte?

A. wóz podsiębierny
B. suwnicę pomostową
C. wózek widłowy
D. suwnicę STS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Suwnice STS (Ship-to-Shore) są specjalistycznymi urządzeniami przeładunkowymi, które zostały zaprojektowane do bezpośredniego transferu kontenerów z jednostek pływających na nabrzeże oraz na inne środki transportu, takie jak wagony kolejowe czy ciężarówki. Cechują się dużą nośnością oraz zdolnością do pracy na dużych wysokościach, co umożliwia efektywne operacje w portach kontenerowych. Suwnice te są zazwyczaj zdalnie sterowane i wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, co pozwala na minimalizację ryzyka wypadków w czasie operacji. W praktyce, suwnice STS są w stanie przeładować kontenery w bardzo krótkim czasie, co znacząco zwiększa efektywność logistyki portowej. Zastosowanie suwnic STS prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych, poprawy szybkości usług oraz zwiększenia ogólnej wydajności procesów przeładunkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 29

Monitoring pojazdów, który pozwala na precyzyjne śledzenie ruchu floty, zapewnia urządzenie zainstalowane w pojeździe

A. system EDI
B. lokalizator GPS
C. lokalizator IP
D. system RFID

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lokalizator GPS (Global Positioning System) jest kluczowym narzędziem w monitorowaniu środków transportu, które pozwala na dokładne śledzenie pozycji pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki sygnałom z satelitów, lokalizator GPS umożliwia określenie współrzędnych geograficznych, co jest niezbędne dla efektywnego zarządzania flotą. Poza podstawową funkcją lokalizacji, systemy GPS często oferują dodatkowe funkcje, takie jak monitorowanie prędkości, trasy przejazdu, a także możliwość generowania raportów dotyczących efektywności paliwowej. W praktyce, wiele firm transportowych korzysta z aplikacji GPS w celu optymalizacji tras, co prowadzi do redukcji kosztów oraz poprawy czasu dostaw. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, integracja GPS z systemem zarządzania flotą (FMS) umożliwia automatyczne zbieranie danych, co zwiększa przejrzystość operacyjną i pozwala na podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących zarządzania transportem.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Firma zajmuje się transportem 2 000 skrzyń przy użyciu środków transportu drogowego. Maksymalna ilość skrzyń, które mogą być przewiezione w trakcie jednego kursu, wynosi 60 sztuk, a koszt takiego kursu to 1 000,00 zł. Jak obliczyć minimalny koszt transportu wszystkich skrzyń?

A. 20 000,00 zł
B. 18 000,00 zł
C. 34 000,00 zł
D. 60 000,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalny koszt przewozu 2 000 skrzyń przy maksymalnej liczbie 60 skrzyń na jeden kurs, należy najpierw ustalić liczbę kursów potrzebnych do przewozu całej ładunku. Dzielimy 2 000 skrzyń przez 60 skrzyń na kurs, co daje nam 33,33. Ponieważ nie możemy wykonać ułamkowego kursu, zaokrąglamy w górę do 34 kursów. Koszt jednego kursu wynosi 1 000,00 zł, więc całkowity koszt przewozu obliczamy mnożąc liczbę kursów przez koszt jednego kursu: 34 kursy * 1 000,00 zł = 34 000,00 zł. Taki sposób kalkulacji kosztów transportu jest standardem w branży logistycznej, gdzie efektywne planowanie i optymalizacja kosztów są kluczowe dla rentowności. Dobrą praktyką jest również monitorowanie kosztów jednostkowych transportu, co może pomóc w przyszłych negocjacjach z przewoźnikami oraz w planowaniu budżetu.

Pytanie 32

Jak powinna przebiegać kolejność działań przy rozładunku towaru za pomocą wózka widłowego?

A. podjęcie towaru, przewiezienie, odłożenie, powrotny przejazd bez towaru
B. odłożenie towaru, przewiezienie, podjęcie, powrotny przejazd bez towaru
C. podjęcie towaru, odłożenie, przewiezienie, podjęcie, powrotny przejazd bez towaru
D. odłożenie towaru, podjęcie, przewiezienie, powrotny przejazd bez towaru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota! Odpowiedź to 'podjęcie ładunku, przewiezienie, odłożenie, powrotny przejazd bez ładunku'. To już standardowa procedura przy rozładunku z użyciem wózka widłowego. Najpierw, podjęcie ładunku jest mega ważne, bo trzeba dobrze ustawić widełki, żeby wszystko było stabilne i bezpieczne podczas transportu. Potem, przewiezienie ładunku do celu musi być zrobione z głową, bo czasami w przestrzeni roboczej są różne przeszkody. Na koniec, odłożenie ładunku w wyznaczonym miejscu to też istotny krok – trzeba to zrobić ostrożnie, żeby nie uszkodzić towaru ani samego wózka. A powrotny przejazd bez ładunku to coś, co zapewnia, że wszystko idzie gładko i można przygotować wózek na następne zadania. Jak się trzymasz tej kolejności, to pracuje się lepiej i jest bezpieczniej, co jest super ważne w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 33

Zgodnie z przedstawionym fragmentem umowy ADR przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne instrukcje pisemne stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu. Kierowcy powinni się z nią zapoznać

Fragment Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR)
Tom II Część 5 Procedury nadawcze
Dział 5.4 Dokumentacja
5.4.3 Instrukcje pisemne

5.4.3.1 W kabinie kierowcy, w miejscu łatwo dostępnym, powinny być przewożone instrukcje pisemne (...), stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu.

5.4.3.2 Przed rozpoczęciem przewozu przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu instrukcje sporządzone w języku(-ach), które każdy członek załogi pojazdu może przeczytać i zrozumieć przed rozpoczęciem przewozu. Przewoźnik powinien zapewnić, aby każdy członek załogi pojazdu, którego to dotyczy, rozumiał instrukcje i potrafił je prawidłowo wykonywać.

5.4.3.3 Przed rozpoczęciem przewozu, członkowie załogi pojazdu powinni dowiedzieć się jakie towary niebezpieczne są załadowane oraz sprawdzić w instrukcjach pisemnych, jakie czynności powinny być podjęte w razie zaistnienia wypadku lub zagrożenia.
A. po zaistniałym wypadku drogowym.
B. przed przekazaniem ładunku odbiorcy.
C. przed wyjazdem z ładunkiem w trasę.
D. po dostarczeniu ładunku odbiorcy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "przed wyjazdem z ładunkiem w trasę" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Umową ADR, przewoźnik ma obowiązek dostarczenia instrukcji pisemnych załodze pojazdu przed rozpoczęciem transportu materiałów niebezpiecznych. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo zarówno dla kierowców, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Przygotowanie przed wyjazdem pozwala załodze nie tylko na zapoznanie się z potencjalnymi zagrożeniami związanymi z przewożonym ładunkiem, ale również na przyswojenie procedur działania w przypadku wystąpienia wypadku. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni mieć czas na zrozumienie wszystkich instrukcji, co może wpłynąć na ich reakcję w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, zgodność z wymogami ADR nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również chroni firmę przed konsekwencjami prawnymi związanymi z niewłaściwym przewozem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 34

Firma transportowa zaplanowała realizację przewozu z nadawcy do odbiorcy na godzinę 10:00, aby dostarczyć towar w systemie Just in Time. Najpóźniej o której godzinie pojazd powinien wyjechać z bazy do nadawcy po odbiór ładunku, jeżeli czas załadunku wynosi 26 minut, odległość między bazą a nadawcą to 40 km, a średnia prędkość poruszania się pojazdu to 50 km/h?

A. O 8:46
B. O 9:34
C. O 9:38
D. O 9:12

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć, o której godzinie najpóźniej pojazd powinien wyjechać z bazy do nadawcy, należy uwzględnić czas przejazdu oraz czas załadunku. Dystans między bazą a nadawcą wynosi 40 km, a średnia prędkość pojazdu to 50 km/h. Czas przejazdu można obliczyć ze wzoru: czas = odległość / prędkość, co daje 40 km / 50 km/h = 0,8 godziny, co w minutach wynosi 48 minut. Następnie dodajemy czas załadunku, wynoszący 26 minut. Łączny czas potrzebny na dotarcie do nadawcy i załadunek to 48 minut + 26 minut = 74 minuty. Jeżeli dostawa ma być zrealizowana na godzinę 10:00, to powinniśmy odjąć 74 minuty, co skutkuje godziną 8:46. Takie podejście jest zgodne z zasadami zarządzania dostawami Just in Time, gdzie kluczowe jest precyzyjne planowanie czasu oraz minimalizacja opóźnień. W praktyce, w przypadku organizacji łańcucha dostaw, skoordynowanie takich działań ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 35

Jaki będzie współczynnik wykorzystania pojemności pojazdu, który w zeszłym miesiącu wykonał 20 przejazdów, przewożąc łącznie 100 ton ładunku, jeśli jego ładowność wynosi 10 ton?

A. 0,05
B. 0,20
C. 0,50
D. 0,10

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik wykorzystania ładowności pojazdu oblicza się, dzieląc przewożony ładunek przez maksymalną ładowność pojazdu, a następnie mnożąc przez liczbę kursów. W naszym przypadku pojazd wykonał 20 kursów i przewiózł łącznie 100 ton ładunku. Jego maksymalna ładowność wynosi 10 ton. Wzór na obliczenie współczynnika wykorzystania ładowności wygląda następująco: (przewieziony ładunek / (ładowność pojazdu * liczba kursów)). Podstawiając wartości, otrzymujemy: (100 ton / (10 ton * 20)) = 0,5. Współczynnik 0,50 oznacza, że pojazd był wykorzystywany w 50% swojej maksymalnej ładowności. Taki współczynnik wykorzystania jest istotny w logistyce, ponieważ pozwala na ocenę efektywności transportu oraz optymalizację kosztów operacyjnych. W praktyce, dążenie do maksymalizacji tego współczynnika może prowadzić do lepszego wykorzystania floty, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju w branży transportowej.

Pytanie 36

Na podstawie wykresu określ, w którym roku nastąpił największy przyrost przychodów przedsiębiorstw z branży TSL, w stosunku do roku poprzedniego

Ilustracja do pytania
A. w 2019 r.
B. w 2017 r.
C. w 2018 r.
D. w 2015 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór roku 2018 jako momentu największego przyrostu przychodów przedsiębiorstw z branży TSL jest prawidłowy, ponieważ analizy wykresu wykazują, że przychody wzrosły o 7,73 mld zł w porównaniu do roku 2017. Taki wzrost jest znaczący i wskazuje na dynamiczny rozwój sektora transportu i logistyki w Polsce. Warto zauważyć, że wzrost w tym roku był wynikiem kilku czynników, takich jak rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz rozwój infrastruktury transportowej. Praktycznie, znajomość tych danych jest istotna dla analityków rynkowych, którzy muszą podejmować decyzje o inwestycjach oraz strategiach rozwoju. Zrozumienie trendów przychodowych pozwala również na lepsze prognozowanie przyszłych wyników finansowych i planowanie działań marketingowych zgodnych z rynkowymi potrzebami. Ponadto, raporty branżowe oraz analizy rynku, bazujące na takich danych, są kluczowe dla kształtowania polityki transportowej i logistycznej w kraju, co wpisuje się w standardy dobrych praktyk w zarządzaniu przedsiębiorstwami w branży TSL.

Pytanie 37

Przewóz węgla z Wrocławia do Gdańska barką, która jest zarejestrowana pod niemiecką banderą, można określić jako

A. tranzytowy
B. kabotażowy
C. zunifikowany
D. specjalistyczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź kabotażowy jest poprawna, ponieważ odnosi się do transportu towarów, który odbywa się w ramach jednego kraju przez jednostki zarejestrowane w innym państwie. W przypadku transportu węgla z Wrocławia do Gdańska, barka zarejestrowana pod niemiecką banderą wykonuje przewóz towarów w obrębie Polski, co kwalifikuje ten transport jako kabotażowy. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, kabotaż umożliwia zagranicznym przewoźnikom prowadzenie działalności transportowej na terytorium innego państwa członkowskiego. Przykładem może być sytuacja, w której niemiecka firma transportowa przewozi towary pomiędzy miastami w Polsce, co przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności na rynku transportowym oraz poprawy efektywności logistycznej. Warto pamiętać, że kabotaż wiąże się z przestrzeganiem lokalnych przepisów oraz standardów, co zapewnia bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami transportowymi.

Pytanie 38

W morskiej liście przewozowym dane odbiorcy przesyłki oraz jego adres znajdują się w polu oznaczonym literą

A. D.
B. C.
C. A.
D. B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W morskim liście przewozowym, nazwę odbiorcy przesyłki oraz jego adres umieszcza się w polu oznaczonym literą D. Jest to zgodne z międzynarodowymi standardami transportu morskiego, które określają, jak powinny być strukturalnie zorganizowane dokumenty przewozowe. W praktyce, poprawne umieszczenie danych odbiorcy jest kluczowe dla prawidłowej identyfikacji przesyłki, co umożliwia jej sprawne dostarczenie. W przypadku transportu morskiego, gdzie przesyłki mogą być transportowane przez różne kraje i kontynenty, dokładne dane odbiorcy są niezbędne do uniknięcia opóźnień i problemów celnych. Warto również pamiętać, że w dokumentach przewozowych, takich jak morski list przewozowy (Bill of Lading), dane muszą być zgodne z danymi podanymi w umowach przewozowych oraz fakturach handlowych. Błędy w tej sekcji mogą prowadzić do znacznych trudności w ewentualnych roszczeniach związanych z uszkodzeniami lub zaginięciem przesyłki, co podkreśla znaczenie precyzyjnych informacji w tym kontekście.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.