Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 22 września 2025 23:56
  • Data zakończenia: 23 września 2025 00:03

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Aby zmierzyć spadek napięcia przy uruchamianiu na akumulatorze, należy zastosować woltomierz o zakresie pomiarowym

A. 20 VDC
B. 2 VAC
C. 2 VDC
D. 20 VAC
Wybór woltomierza z zakresem 20 VDC do pomiaru napięcia podczas rozruchu akumulatora to naprawdę dobry wybór. Dlaczego? Bo ten zakres pozwala na dokładne zmierzenie napięcia stałego, które jest typowe dla akumulatorów. Kiedy rozruch silnika ma miejsce, napięcie na akumulatorze może spadać przez duży pobór prądu. Dlatego warto mieć woltomierz, który ogarnie te zmiany, bo to kluczowe dla oceny, w jakiej kondycji jest akumulator oraz jak działa cały system elektryczny w aucie. Przykłady branżowe, jak SAE J537, mówią, że kontrolowanie napięcia jest ważne dla diagnozowania problemów z akumulatorami. Na przykład, jeśli widzimy spadek napięcia powyżej 0,5 V przy uruchamianiu, to może być znak, że akumulator jest do wymiany albo źle naładowany. Regularne pomiary to też dobra praktyka, bo można wcześniej wychwycić potencjalne problemy.

Pytanie 4

Z układu wydechowego samochodu wydobywa się znaczna ilość białego dymu. Możliwą przyczyną tego zjawiska może być

A. nieprawidłowe ustawienie zapłonu.
B. zablokowany filtr powietrza.
C. zbyt duża ilość paliwa wtryskiwanego.
D. uszkodzenie uszczelki głowicy silnika
Odpowiedzi takie jak 'lanie wtryskiwaczy' czy 'niepoprawnie ustawiony zapłon' są niepoprawne, ponieważ odnoszą się do zupełnie innych problemów technicznych. Lanie wtryskiwaczy, czyli nadmierne wtryskiwanie paliwa, może prowadzić do bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej, co objawia się czarnym dymem i zwiększonym zużyciem paliwa, a nie białym dymem. Niepoprawnie ustawiony zapłon również nie jest przyczyną białego dymu; najczęściej skutkuje on szarpaniem silnika, spadkiem mocy lub zwiększonym zużyciem paliwa, ale nie prowadzi do przedostawania się płynów chłodniczych do komory spalania. Z kolei zator w filtrze powietrza, choć może wpływać na wydajność silnika, nie będzie generował białego dymu, lecz raczej spadek mocy oraz problemy z uruchomieniem silnika. Kluczowe jest zrozumienie, że białe dymy najczęściej wskazują na problemy z uszczelką głowicy, a nie na kwestie związane z wtryskiwaczami czy zapłonem. Dlatego ważne jest, by diagnostyka silnika była oparta na solidnych podstawach technicznych oraz praktykach branżowych, co pozwoli na szybkie i trafne zidentyfikowanie rzeczywistych przyczyn problemu.

Pytanie 5

Podczas wymiany uszkodzonej tarczy sprzęgłowej zaleca się również wymianę

A. koła zamachowego
B. wałka sprzęgłowego
C. tarczy dociskowej
D. linki sprzęgła
Wymiana tarczy sprzęgła często wymaga również wymiany tarczy dociskowej, ponieważ obie te części są ze sobą ściśle powiązane. Tarcza dociskowa ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania sprzęgła, ponieważ to właśnie ona naciska na tarczę sprzęgłową, umożliwiając przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. W przypadku zużycia tarczy sprzęgłowej, tarcza dociskowa także może być uszkodzona, co prowadzi do problemów z załączaniem i wyłączaniem sprzęgła. Przykładowo, jeśli tarcza dociskowa jest zbyt zużyta, może nie zapewniać wystarczającego ciśnienia, co skutkuje ślizganiem się sprzęgła. Zgodnie z zaleceniami wielu producentów pojazdów oraz specjalistów zajmujących się naprawami, wymiana obu elementów jest standardową praktyką, co zapobiega przyszłym problemom i zapewnia optymalne działanie układu przeniesienia napędu. Dodatkowo, przy wymianie tych komponentów warto zwrócić uwagę na stan pozostałych elementów układu, takich jak koło zamachowe, ponieważ ich uszkodzenie również może wpływać na efektywność sprzęgła.

Pytanie 6

Kiedy należy zrealizować wymianę filtra oleju silnikowego?

A. przy każdej drugiej wymianie oleju silnikowego
B. za każdym razem przy wymianie oleju silnikowego
C. tylko po przejechaniu 20 tys. km
D. wyłącznie po przejechaniu 10 tys. km
Filtr oleju silnikowego odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania silnika. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń oraz cząstek stałych, które mogą powstawać podczas pracy silnika. Wymiana filtra oleju powinna następować przy każdej wymianie oleju, ponieważ stary filtr może być już zanieczyszczony i nieefektywny, co prowadzi do zanieczyszczenia nowego oleju. Przy regularnej wymianie filtra, silnik jest chroniony przed uszkodzeniami, a jego żywotność jest znacznie wydłużona. Dobry praktyką jest stosowanie filtrów oleju od renomowanych producentów, które zapewniają wysoką efektywność filtracji. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami wielu producentów samochodów, nieprzestrzeganie wymiany filtra przy każdej wymianie oleju może skutkować utratą gwarancji. Warto również pamiętać, że w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu, jak jazda w trudnych warunkach, częstotliwość wymiany filtra powinna być zwiększona.

Pytanie 7

Gdzie wykorzystywana jest przekładnia planetarna?

A. w alternatorze
B. w rozruszniku
C. w pompie wtryskowej
D. w prądnicy
Alternator, pompa wtryskowa oraz prądnica to urządzenia, które pełnią różne funkcje w systemach zasilania i napędu, jednak nie wykorzystują przekładni planetarnych w takim samym zakresie jak rozrusznik. Alternator, odpowiedzialny za generowanie energii elektrycznej, stosuje zasadę indukcji elektromagnetycznej, a jego budowa opiera się na wirniku i statorze, co nie wymaga zastosowania przekładni planetarnych. Z kolei pompy wtryskowe, które mają na celu dostarczenie paliwa do silników spalinowych, operują na zasadzie ciśnienia i nie potrzebują złożonych mechanizmów przekładniowych do działania. Prądnica, podobnie jak alternator, służy do produkcji energii elektrycznej w oparciu o ruch obrotowy. W tych urządzeniach, przy użyciu przekładni planetarnych, mogłoby to wprowadzać niepotrzebne komplikacje oraz zwiększać masę i koszty produkcji. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każde urządzenie mechaniczne, które wymaga przekształcenia momentu obrotowego, powinno korzystać z przekładni planetarnej, podczas gdy w rzeczywistości dobór mechanizmów zależy od specyficznych wymagań konstrukcyjnych i funkcjonalnych danego systemu. Stąd w przypadku alternatora, pompy wtryskowej czy prądnicy, inne rozwiązania mechaniczne są bardziej odpowiednie, co wpływa na efektywność oraz ekonomikę ich działania.

Pytanie 8

Retarder to element charakterystyczny dla budowy pojazdów

A. osobowych
B. ciężarowych
C. hybrydowych
D. elektrycznych
Pojęcie retardera często jest mylone z funkcjami i systemami występującymi w innych typach pojazdów, co może prowadzić do błędnych wniosków. W przypadku pojazdów osobowych, standardowe systemy hamulcowe są zazwyczaj wystarczające do zapewnienia odpowiedniego hamowania, zwłaszcza w kontekście miejskiego ruchu czy jazdy po autostradach. Oczywiście, niektóre modele samochodów osobowych mogą mieć systemy wspomagające, jednak nie są one nazywane retarderami, ponieważ nie pełnią one tej samej funkcji co w pojazdach ciężarowych. W pojazdach hybrydowych czy elektrycznych, hamowanie regeneracyjne jest kluczowym elementem, ale również nie odnosi się bezpośrednio do działania retardera. Hamowanie regeneracyjne ma na celu odzyskiwanie energii, co jest zupełnie inną koncepcją niż opór hydrauliczny retardera, który działa na zasadzie przekształcania energii kinetycznej w ciepło. W rezultacie, interpretacja funkcji retardera w kontekście pojazdów osobowych, hybrydowych czy elektrycznych może prowadzić do mylnych wniosków, ponieważ te systemy nie są zaprojektowane z myślą o potrzebach i wymaganiach, które napotykają pojazdy ciężarowe, które transportują znaczne ładunki w trudnych warunkach.

Pytanie 9

Jakie urządzenie jest niezbędne do właściwego zainstalowania tulei metalowo-gumowej w uchu resoru pojazdu?

A. wciągarkę linową
B. młotek oraz pobijak
C. ściągacz do łożysk
D. prasę hydrauliczną
Prasa hydrauliczna jest narzędziem, które umożliwia precyzyjne i równomierne wprowadzenie tulei metalowo-gumowej do uchu resoru, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego montażu. Dzięki zastosowaniu hydrauliki można łatwo kontrolować siłę nacisku, co jest szczególnie ważne, aby uniknąć uszkodzenia elementów resoru lub tulei. W praktyce, podczas montażu tulei, użycie prasy hydraulicznej pozwala na osiągnięcie odpowiedniego momentu siły, co jest zgodne z wymaganiami producentów i normami branżowymi. Wydajność tego narzędzia sprawia, że jest ono powszechnie wykorzystywane w zakładach zajmujących się serwisowaniem pojazdów, co przyczynia się do poprawy efektywności prac i bezpieczeństwa mechaników. Prasa hydrauliczna jest także zalecana w standardach jakości, np. w dokumentacji ISO dotyczącej montażu elementów mechanicznych, gdzie dokładność i powtarzalność procesu są kluczowe.

Pytanie 10

Aby zamówić właściwe części do naprawy pojazdu,

A. wystarczy podać jego markę oraz model.
B. należy dostarczyć uszkodzony element do porównania z zamiennikiem.
C. wystarczy podać numer VIN.
D. wystarczy podać rok produkcji pojazdu.
Podanie numeru VIN (Vehicle Identification Number) jest kluczowe w procesie zamawiania części do pojazdu, ponieważ ten unikalny identyfikator zawiera wszystkie istotne informacje dotyczące konkretnego egzemplarza samochodu. Numery VIN składają się z 17 znaków, które obejmują m.in. informacje o marce, modelu, roku produkcji, miejscu produkcji oraz specyfikacji silnika. Dzięki temu, kiedy zamawiamy części, dostawcy mogą dokładnie zidentyfikować, które elementy będą odpowiednie do danego pojazdu, co pozwala zminimalizować ryzyko pomyłek i niezgodności. Przykładowo, dwa modele tego samego pojazdu mogą mieć różniące się specyfikacje, a użycie VIN zapewnia, że zamówione części będą idealnie pasować. W praktyce, stosowanie numeru VIN jest standardem w branży motoryzacyjnej, co z kolei wspiera procesy logistyczne i serwisowe, podnosząc efektywność obsługi klienta oraz zmniejszając koszty związane z błędnymi zamówieniami.

Pytanie 11

Podczas naprawy układu zawieszenia wymieniono amortyzatory. Jakie mogą być konsekwencje ich nieprawidłowego montażu?

A. Skrócony czas pracy akumulatora
B. Zmniejszenie mocy silnika
C. Zwiększone drgania i niestabilność pojazdu
D. Zmniejszenie efektywności układu hamulcowego
Amortyzatory są kluczowym elementem układu zawieszenia, który odpowiada za tłumienie drgań i utrzymanie stabilności pojazdu podczas jazdy. Prawidłowy montaż amortyzatorów jest niezbędny, aby zapewnić odpowiednie właściwości jezdne samochodu. Jeżeli amortyzatory są zamontowane nieprawidłowo, mogą powodować zwiększone drgania pojazdu, co prowadzi do obniżenia komfortu jazdy i zmniejszenia kontroli nad pojazdem. Z mojego doświadczenia, nieprawidłowo zamontowane amortyzatory mogą również prowadzić do nadmiernego zużycia innych komponentów układu zawieszenia, takich jak tuleje czy łożyska, przez co pojazd staje się bardziej podatny na awarie. Dodatkowo, nieprawidłowy montaż może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co jest szczególnie niebezpieczne podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. W praktyce, aby tego uniknąć, zaleca się zawsze stosować się do instrukcji producenta i używać odpowiednich narzędzi do montażu.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Aby zmierzyć wielkość luzu na zamku pierścienia tłokowego, jaki przyrząd należy zastosować?

A. mikrometr
B. szczelinomierz
C. suwmiarka
D. czujnik zegarowy
Mikrometr, suwmiarka oraz czujnik zegarowy to narzędzia pomiarowe, które mają swoje unikalne zastosowania, jednakże w kontekście pomiaru luzu na zamku pierścienia tłokowego nie są one optymalnymi rozwiązaniami. Mikrometr, choć bardzo precyzyjny, jest narzędziem przeznaczonym do pomiarów wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych z dużą dokładnością, ale nie jest wystarczająco elastyczny, aby efektywnie mierzyć luz w ciasnych szczelinach, gdzie wymagana jest różnorodność pomiarów. Suwmiarka, z drugiej strony, jest narzędziem o szerokim zastosowaniu, ale ze względu na swoją konstrukcję nie zapewnia odpowiedniej precyzji przy pomiarze luzów, co może prowadzić do błędnych pomiarów. Czujnik zegarowy, znany z zastosowania w pomiarach przesunięć i odchyleń, również nie jest dedykowany do mierzenia szczelin. Wykorzystanie tych narzędzi w tym kontekście może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników, co w przypadku komponentów silnika może mieć poważne konsekwencje. Zrozumienie właściwego doboru narzędzi pomiarowych jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów w analizie luzów, co jest niezbędne dla prawidłowej pracy silnika oraz jego wydajności.

Pytanie 14

Wymiana 4 dm3 oleju silnikowego i filtra oleju trwa 1 godzinę. Na podstawie fragmentu cennika ustal koszt usługi.

Fragment cennika

WyszczególnienieJednostka miaryCena w zł
Robocziznaroboczogodzina50,00
Olej silnikowy1dm³20,00
Filtr olejusztuka20,00
A. 110,00 zł
B. 150,00 zł
C. 90,00 zł
D. 130,00 zł
Odpowiedź 150,00 zł jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla całkowity koszt związany z wymianą oleju silnikowego i filtra. Koszt roboczogodziny wynosi 50,00 zł, co jest standardowym stawka w branży motoryzacyjnej, uwzględniającym wynagrodzenie technika oraz ogólne koszty operacyjne warsztatu. Następnie, do wymiany potrzebne są 4 dm³ oleju silnikowego, a przy cenie za 1 dm³ wynoszącej 20,00 zł, koszt oleju wyniesie 80,00 zł. Koszt filtra oleju, standardowo wynoszący 20,00 zł, również musi być uwzględniony w całkowitym kosztorysie. Sumując wszystkie składniki: 50,00 zł (robocizna) + 80,00 zł (olej) + 20,00 zł (filtr), otrzymujemy 150,00 zł. Takie podejście do kalkulacji kosztów jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, co pozwala na przejrzystość w ustalaniu cen usług motoryzacyjnych, a także umożliwia klientom dokładne zrozumienie, za co płacą.

Pytanie 15

Diagnostyka systemu hamulcowego na stanowisku rolkowym nie umożliwia

A. wykrycia deformacji oraz bicia tarcz hamulcowych
B. oceny stopnia zużycia elementów ciernych
C. wykrycia owalizacji bębnów hamulcowych
D. ustalenia różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu
Diagnostyka układu hamulcowego na stanowisku rolkowym rzeczywiście ma swoje ograniczenia, jednak wiele osób może błędnie wywnioskować, że pozwala ona na zidentyfikowanie deformacji i bicia tarcz hamulcowych, owalizacji bębnów hamulcowych oraz różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu. W rzeczywistości, przy użyciu stanowiska rolkowego można z powodzeniem wykrywać deformacje i bicie tarcz hamulcowych. Te defekty są często spowodowane zużyciem, korozją lub nieprawidłowym montażem, co prowadzi do wibracji i obniżenia skuteczności hamowania. Stanowiska rolkowe umożliwiają oceny siły hamowania, co pozwala na wykrycie różnic między poszczególnymi kołami, co jest istotnym wskaźnikiem stanu układu hamulcowego. W przypadku owalizacji bębnów hamulcowych, testy na rolkach również mogą dostarczyć informacji o ich stanie, ponieważ owalność wpływa na równomierne rozłożenie siły hamowania. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że stanowisko rolkowe jedynie mierzy siłę hamowania, podczas gdy w rzeczywistości dostarcza ono cennych danych na temat całego układu hamulcowego. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że chociaż stanowisko rolkowe jest narzędziem diagnostycznym, nie jest w stanie ocenić rzeczywistego zużycia materiałów ciernych, co powinno być realizowane w trakcie regularnych inspekcji.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Ustawienie świateł mijania w pojazdach samochodowych przeprowadza się przy pomocy urządzenia, które funkcjonuje na zasadzie porównania granicy światła oraz cienia reflektora z

A. liniami odcięcia według wzoru urządzenia
B. wartościami zdefiniowanymi dla pojazdów z maksymalną prędkością do 130 km/h
C. wartościami ustalonymi przez producenta auta
D. wartościami określonymi w tabelach naświetleń
Wybór odpowiedzi na temat wartości podanych przez producentów pokazuje pewne nieporozumienia, bo ustawienie świateł mijania to nie tylko proste przyjęcie wartości. Producenci dają ogólne wytyczne, ale w praktyce potrzebujemy dokładnych narzędzi, jak szablony. Gdy tylko opieramy się na wartościach producenta, może to być mylące. Często te parametry nie mówią, jak je właściwie stosować w rzeczywistości. Co więcej, tabela naświetleń sugeruje, że wszystkie samochody są do siebie podobne, a to wcale nie jest prawda. Każdy model ma swoje unikalne cechy, więc potrzebne jest indywidualne podejście. Użycie takich tabel zazwyczaj opiera się na teoretycznych danych, a nie na fizycznym ustawieniu świateł. To może prowadzić do złych regulacji i oślepienia innych kierowców. Odpowiedź związana z prędkością do 130 km/h może dawać wrażenie, że ustawienia są tylko zależne od maksymalnej prędkości, co jest błędne. Ustawienia świateł mijania powinny być zgodne z normami dla wszystkich pojazdów, niezależnie od ich prędkości. Te błędy w myśleniu mogą skutkować złymi praktykami w diagnostyce i konserwacji pojazdów.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jak wiele znaków zawiera numer VIN?

A. 11 znaków
B. 13 znaków
C. 15 znaków
D. 17 znaków
Numer identyfikacyjny pojazdu, znany jako VIN (Vehicle Identification Number), składa się z 17 znaków, co czyni go unikalnym dla każdego pojazdu. VIN został wprowadzony, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację pojazdów na całym świecie. Składa się z kombinacji liter i cyfr, które zawierają istotne informacje, takie jak producent, rok produkcji, miejsce produkcji oraz unikalny numer seryjny pojazdu. Przykładowo, pierwsze trzy znaki VIN to tzw. WMI (World Manufacturer Identifier), które identyfikują producenta. Wiedza na temat VIN jest kluczowa dla takich procesów jak rejestracja pojazdu, ubezpieczenia, a także przy transakcjach sprzedaży, ponieważ pozwala na szybkie sprawdzenie historii pojazdu oraz jego stanu prawnego. Zgodnie z międzynarodowymi standardami ISO 3779, długość VIN powinna być stała, co ułatwia zarówno producentom, jak i użytkownikom identyfikację i śledzenie pojazdów.

Pytanie 20

Popychacz w systemie rozrządu wpływa bezpośrednio na

A. otwieranie zaworu
B. lubrykację silnika
C. spalanie paliwa
D. chłodzenie silnika
Odpowiedzi związane z zużyciem paliwa, smarowaniem i chłodzeniem silnika nie są bezpośrednio powiązane z funkcją popychacza w układzie rozrządu. Zużycie paliwa w silniku jest głównie determinowane przez efektywność spalania, która jest zależna od wielu czynników, takich jak ciśnienie, temperatura i skład mieszanki paliwowej, co nie jest bezpośrednio związane z działaniem popychacza. Smarowanie silnika jest procesem, który ma na celu redukcję tarcia pomiędzy ruchomymi częściami, a popychacz, choć uczestniczy w tym procesie, nie jest odpowiedzialny za jego regulację ani za właściwe smarowanie. Chłodzenie silnika z kolei opiera się na systemach chłodzenia, takich jak pompy, chłodnice i płyny chłodzące, które mają za zadanie odprowadzenie ciepła generowanego w silniku. Zrozumienie funkcji popychacza w kontekście układu rozrządu jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które prowadzą do nieprawidłowych wniosków. Właściwe połączenie między otwarciem zaworu a działaniem popychacza ma fundamentalne znaczenie dla pracy silnika, co pokazuje, jak ważne jest zrozumienie dynamiki tego elementu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

W celu sporządzenia kosztorysu naprawy powypadkowej, zakłady serwisowe korzystają z dedykowanego programu, który nosi nazwę

A. Auto VIN
B. AutoData
C. Moto-Profil
D. Audatex
AutoData, Auto VIN i Moto-Profil to inne programy, które mogą być używane w branży motoryzacyjnej, jednak ich funkcjonalność i przeznaczenie różnią się od Audatex. AutoData skupia się na dostarczaniu danych technicznych, takich jak specyfikacja pojazdów, co jest pomocne w diagnozowaniu usterek, ale nie jest dedykowane do tworzenia kosztorysów napraw. Używanie AutoData do tego celu może prowadzić do nieprecyzyjnych oszacowań, ponieważ program nie jest zoptymalizowany do analizy kosztów naprawy. Z kolei Auto VIN jest narzędziem, które umożliwia identyfikację pojazdów na podstawie numeru VIN, co jest ważne, ale nie związane bezpośrednio z wyceną napraw. Wykorzystanie tego programu w kontekście kosztorysu naprawy mogłoby prowadzić do błędów w oszacowaniu kosztów, ponieważ nie dostarcza on informacji o uszkodzonych elementach czy cenach części zamiennych. Moto-Profil natomiast jest narzędziem, które może służyć do zarządzania warsztatem, ale jego funkcjonalności w zakresie kosztorysowania są ograniczone. Korzystanie z mniej wyspecjalizowanych programów do wyceny napraw może prowadzić do błędnych kalkulacji i w konsekwencji do sporów z ubezpieczycielami lub klientami, dlatego kluczowe jest wybieranie narzędzi sprawdzonych i zgodnych z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 23

Podczas montażu pierścieni uszczelniających Simmera wyjętych ze skrzyni biegów należy

A. zamienić miejscami
B. wymienić na nowe
C. pozostawić w oryginalnych gniazdach
D. zregenerować, gdy uległy zniszczeniu
Regeneracja uszkodzonych pierścieni uszczelniających Simmera może wydawać się rozwiązaniem ekonomicznym, jednak takie podejście wiąże się z poważnymi ryzykami. Pierścienie te, wykonane z materiałów elastycznych, po długotrwałym użytkowaniu tracą swoje właściwości uszczelniające. Proces regeneracji zazwyczaj polega na ich czyszczeniu, co w praktyce nie gwarantuje przywrócenia oryginalnych parametrów technicznych. Zastosowanie regenerowanych pierścieni może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia, a w efekcie do wycieków fluidów, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku układów smarnych. Wymiana miejscami uszczelnień również jest błędnym podejściem, gdyż każdy pierścień jest projektowany do konkretnych gniazd w skrzyni biegów. Ich zamiana może zaburzyć integralność całego układu uszczelniającego, prowadząc do nierównomiernego zużycia i potencjalnych awarii. Pozostawienie zużytych pierścieni w ich gniazdach z kolei nie rozwiązuje problemu, ponieważ ich degradacja sprawia, że nie będą one spełniały swojej funkcji, co skutkuje nieszczelnością. W kontekście standardów branżowych, zaleca się wymianę wszelkich uszczelnień i o-ringów na nowe w trakcie serwisowania lub naprawy, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa użytkowania oraz efektywności działania urządzeń mechanicznych. Dlatego kluczowe jest stosowanie się do najlepszych praktyk dotyczących wymiany tych kluczowych elementów, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 24

Jakim narzędziem dokonuje się pomiaru zużycia otworu tulei cylindrowej?

A. szczelinomierzem
B. liniałem krawędziowym
C. średnicówką mikrometryczną
D. suwmiarką
Szczelinomierz jest narzędziem używanym do pomiaru szczelin i luzów, a nie średnic otworów. Jego zastosowanie ogranicza się głównie do kontrolowania przestrzeni między dwoma elementami, co czyni go niewłaściwym wyborem do pomiaru średnic tulei cylindrowych, gdzie wymagane są precyzyjne pomiary średnicy. Użycie liniału krawędziowego również mija się z celem, ponieważ jest to narzędzie do pomiaru długości, a jego dokładność w kontekście pomiarów średnic jest niewystarczająca. Suwmiarka, choć bardziej uniwersalna i przydatna do pomiarów szerokości, grubości i średnic, nie osiąga takiej precyzji jak średnicówka mikrometryczna. Często w praktyce, użycie suwmiarki do pomiaru średnicy otworu może prowadzić do błędów wynikających z niewłaściwego ułożenia narzędzia lub techniki pomiaru. Typowe błędy myślowe, prowadzące do wyboru niewłaściwych narzędzi, obejmują niedokładną ocenę wymagań dotyczących precyzji i tolerancji wymiarowych, a także brak znajomości właściwych narzędzi pomiarowych dostępnych na rynku. W kontekście inżynierii mechanicznej, gdzie precyzja jest kluczowa, nie można zignorować znaczenia odpowiednich narzędzi pomiarowych.

Pytanie 25

Jakie jest typowe rozstawienie wykorbienia wału korbowego w silniku o trzech cylindrach w stopniach?

A. 90°
B. 120°
C. 270°
D. 180°
Odpowiedzi wskazujące na inne kąty rozstawienia wykorbienia, takie jak 90°, 180° czy 270°, są błędne z kilku istotnych powodów. Rozstawienie 90° mogłoby prowadzić do nadmiernych drgań i nierównomiernego rozkładu sił na wał korbowy, co negatywnie wpływałoby na żywotność silnika oraz komfort pracy. Kąt 180° sugerowałby, że cylindry są położone naprzeciwko siebie, co w przypadku silników 3-cylindrowych jest technicznie niemożliwe i nieefektywne, ponieważ wymagałoby to zastosowania dodatkowych mechanizmów do zrównoważenia jednostki. Z kolei rozstawienie 270° byłoby również niepraktyczne, ponieważ prowadziłoby do jeszcze większych nierówności w pracy silnika i zwiększonego zużycia paliwa. Takie błędne podejścia często wynikają z niepełnego zrozumienia zasad działania silników oraz mechaniki wykorbienia, co jest kluczowe w pracy inżyniera. Prawidłowe zrozumienie rozstawienia wykorbienia cylindrów jest niezbędne do projektowania silników o odpowiednich właściwościach dynamicznych i wydajnościowych. Dlatego ważne jest, aby przy projektowaniu silników kierować się sprawdzonymi normami i praktykami branżowymi, które zapewniają efektywność i niezawodność jednostek napędowych.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Jak powinno odbywać się przetransportowanie osoby poszkodowanej z podejrzeniem urazu kręgosłupa?

A. z użyciem miękkich noszy
B. na wózku inwalidzkim
C. na materacu piankowym
D. z użyciem twardych noszy
Transport poszkodowanego z podejrzeniem urazu kręgosłupa nie powinien odbywać się z wykorzystaniem miękkich noszy, ponieważ ich konstrukcja nie zapewnia odpowiedniego wsparcia dla kręgosłupa. W sytuacjach związanych z urazami kręgosłupa niezwykle istotne jest, aby unikać jakichkolwiek ruchów, które mogą prowadzić do dalszych obrażeń. Miękkie nosze, będące bardziej elastycznymi, mogą powodować niekontrolowane zgięcia lub skręty kręgosłupa, co zwiększa ryzyko poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak uszkodzenie rdzenia kręgowego. Podobnie, transport na wózku inwalidzkim nie jest odpowiednią metodą, ponieważ wózek nie pozwala na odpowiednie unieruchomienie ciała i zwiększa ryzyko nagłych ruchów, które mogą być niebezpieczne dla osoby z podejrzeniem urazu. W przypadku materaca piankowego, mimo że oferuje pewien stopień komfortu, również nie zapewnia wystarczającej stabilizacji, co jest kluczowe w kontekście urazów kręgosłupa. Zastosowanie niewłaściwych metod transportu może prowadzić do błędów w ocenie stanu poszkodowanego, a także przekładać się na dłuższy czas potrzebny na rehabilitację oraz potencjalnie nieodwracalne efekty zdrowotne. Dlatego kluczowe jest, aby w takich sytuacjach zawsze korzystać z twardych noszy, które byłyby zgodne z aktualnymi wytycznymi i najlepszymi praktykami w ratownictwie medycznym.

Pytanie 28

Czas wymiany uszczelki podgłowicowej w silniku wynosi 2,3 rbg, a całkowity koszt części zamiennych to 339,00 zł netto. Jaki jest całkowity koszt brutto naprawy (VAT 23%), przy założeniu, że cena za 1 rbg to 70,00 zł netto?

A. 600,00 zł
B. 500,00 zł
C. 595,00 zł
D. 615,00 zł
Obliczanie całkowitego kosztu naprawy silnika wymaga precyzyjnego uwzględnienia zarówno kosztów pracy, jak i części zamiennych. W przypadku błędnych odpowiedzi, które nie uwzględniają zarówno stawki za roboczogodzinę, jak i VAT, pojawiają się podstawowe błędy koncepcyjne. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą ignorować konieczność dodawania VAT do całkowitego kosztu netto. Przyjęcie, że koszt pracy jest stały, a następnie nie uwzględnienie VAT, prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów naprawy. Ważne jest również, aby zrozumieć, że każde zlecenie naprawy powinno być dokładnie kalkulowane na podstawie rzetelnych danych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dobre praktyki obejmują dokładne przeliczanie godzin pracy oraz materiałów, a także transparentność w stosunku do klienta, co pozwala na uniknięcie nieporozumień. Zrozumienie pełnego procesu kosztorysowania, w tym wpływu VAT na cenę końcową usługi, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w warsztatach. Ignorowanie tych elementów może prowadzić do nie tylko błędnych ocen kosztów, ale także do utraty zaufania klientów oraz nieefektywności operacyjnej.

Pytanie 29

Klient odwiedził warsztat, aby wymienić amortyzatory tylnej osi. Jaki jest łączny koszt tej usługi, jeśli czas potrzebny na wymianę jednego amortyzatora tylnej osi wynosi 0,6 rbg, stawka za roboczogodzinę to 125,00 zł, a koszt jednego amortyzatora to 70,00 zł?

A. 215,00 zł
B. 220,00 zł
C. 145,00 zł
D. 290,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany amortyzatorów osi tylnej, należy uwzględnić zarówno koszt robocizny, jak i koszt części. Czas pracy na wymianę jednego amortyzatora wynosi 0,6 rbg. Dla dwóch amortyzatorów, czas roboczy wynosi 0,6 rbg × 2 = 1,2 rbg. Koszt robocizny wynosi 125,00 zł za roboczogodzinę, co oznacza, że za 1,2 rbg zapłacimy 1,2 × 125,00 zł = 150,00 zł. Koszt dwóch amortyzatorów to 70,00 zł × 2 = 140,00 zł. Zatem całkowity koszt naprawy to 150,00 zł (robocizna) + 140,00 zł (amortyzatory) = 290,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardem w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są niezbędne do prawidłowego wyceny usług. Zrozumienie struktury kosztów pozwala na dostosowanie cen do oczekiwań klientów oraz utrzymanie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 30

Jakie urządzenie powinno być zastosowane do pomiaru siły hamowania w serwisie samochodowym?

A. manometru
B. opóźnieniomierza
C. wakuometru
D. urządzenia rolkowego
Urządzenie rolkowe jest kluczowym narzędziem stosowanym do pomiaru siły hamowania w pojazdach. Działa na zasadzie symulacji warunków rzeczywistych, co pozwala na ocenę skuteczności układów hamulcowych w warunkach testowych. Zastosowanie takiego urządzenia pozwala na dokładne pomiary siły, jakie są generowane podczas hamowania, co jest niezbędne do oceny bezpieczeństwa i wydajności pojazdu. W praktyce, urządzenia rolkowe są wykorzystywane w warsztatach do przeprowadzania testów przed i po serwisie, co pozwala na weryfikację poprawności działania układu hamulcowego. Standardy branżowe, takie jak normy ISO, podkreślają znaczenie testowania hamulców w rzeczywistych warunkach, co potwierdza, że urządzenia rolkowe są niezbędnym elementem wyposażenia warsztatowego. Umożliwiają one również porównanie wyników pomiarów siły hamowania z wartościami określonymi przez producentów pojazdów, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 31

Po zrealizowanej naprawie systemu hamulcowego powinno się przeprowadzić

A. odczyt danych z kodów błędów sterownika ABS
B. pomiar długości drogi hamowania pojazdu
C. test na szarpaku
D. test na stanowisku rolkowym
Odczyt kodów błędów sterownika ABS, pomiar długości drogi hamowania oraz test na szarpaku, chociaż mogą być użyteczne w niektórych kontekstach diagnostycznych, nie są wystarczające ani odpowiednie jako jedyne działania po naprawie układu hamulcowego. Odczyt kodów błędów ABS może dostarczyć informacji o ewentualnych problemach z systemem, jednakże nie ocenia rzeczywistej efektywności hamulców. Koncentruje się jedynie na elektronicznych aspektach działania układu, co nie daje pełnego obrazu stanu hamulców po naprawie. Pomiar długości drogi hamowania, mimo że może być użyteczny, nie odzwierciedla kompleksowej reakcji układu hamulcowego w różnych warunkach eksploatacyjnych. Test na szarpaku, który mierzy siły działające podczas hamowania, również nie dostarcza pełnych informacji o równomierności i skuteczności hamulców na nawierzchni drogi. Właściwa diagnostyka układu hamulcowego po naprawie wymaga zastosowania metod, które uwzględniają rzeczywiste warunki pracy pojazdu, a test na stanowisku rolkowym jest w tym aspekcie zdecydowanie najskuteczniejszy. Dlatego opieranie się na tych innych metodach może prowadzić do błędnych wniosków i niewystarczającego zabezpieczenia pojazdu przed awarią układu hamulcowego.

Pytanie 32

W samochodzie zauważono nierówną pracę silnika przy wyższych obrotach. Na początku należy zweryfikować

A. ciśnienie w układzie smarowania
B. drożność filtra paliwa
C. szczelność układu chłodzenia
D. opory w układzie napędowym
Drożność filtra paliwa jest kluczowym aspektem, który wpływa na właściwą pracę silnika. Filtr paliwa ma za zadanie zatrzymywanie zanieczyszczeń i zanieczyszczeń w paliwie, co zapewnia czystość układu paliwowego. Nierówna praca silnika przy wyższych prędkościach obrotowych może być spowodowana niedostatecznym dopływem paliwa do komory spalania, co może wynikać z zatykania się filtra. W praktyce, kiedy filtr jest zanieczyszczony, silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości paliwa, co może prowadzić do spadku mocy i niestabilnego biegu. Dobre praktyki serwisowe sugerują regularną wymianę filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, a także kontrolę jego stanu w przypadku wystąpienia problemów z pracą silnika. Warto również zwrócić uwagę na jakość paliwa, gdyż niskiej jakości paliwo może szybciej zatykać filtr. Zrozumienie tej zasady pozwala na szybsze diagnozowanie problemów i skuteczniejsze działania naprawcze.

Pytanie 33

Jaki jest koszt robocizny mechanika, który pracował przez 1 godzinę i 30 minut, przy stawce 40,00 zł za jedną roboczogodzinę?

A. 60,00 zł
B. 20,00 zł
C. 40,50 zł
D. 80,50 zł
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia zagadnienia dotyczącego wyceny robocizny oraz błędnego przeliczenia czasu pracy na roboczogodziny. Na przykład, 20,00 zł jest wynikiem niewłaściwego przeliczenia, przy którym zignorowano fakt, że 1 godzina i 30 minut to 1,5 godziny, a nie 0,5 godziny. Tego rodzaju mylne wyliczenia są powszechnym problemem, ponieważ mogą wynikać z przeoczenia elementarnych zasad matematycznych lub nieznajomości jednostek miary czasu pracy. Odpowiedź 40,50 zł sugeruje, że ktoś mógł pomylić się w dodawaniu stawek, co również jest typowym błędem. Kolejna nieprawidłowa odpowiedź to 80,50 zł, co może być wynikiem podwójnego doliczenia stawki godzinowej za dodatkowy czas pracy lub błędnych założeń dotyczących długości pracy. Wycena kosztów robocizny opiera się na zrozumieniu, jak czas pracy jest przeliczany na stawki, a także na umiejętnym posługiwaniu się jednostkami miary. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, warto stosować dobrze zdefiniowane procedury wyceny, które uwzględniają wszystkie aspekty czasu pracy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 34

Podstawowym aspektem naprawy wiążącej się z wymianą uszczelki pod głowicą w silniku diesla jest odpowiedni jej wybór w odniesieniu do

A. grubości
B. elastyczności
C. długości
D. twardości
Wybór elastyczności, długości czy twardości uszczelki pod głowicą może prowadzić do różnych nieporozumień dotyczących jej funkcji i zastosowania. Elastyczność uszczelki jest istotna, ale nie jest kluczowym czynnikiem w doborze uszczelki pod głowicą. Zbyt elastyczna uszczelka może nie zapewnić odpowiedniej szczelności, a nadmierne odkształcenie może prowadzić do uszkodzenia silnika. Długość nie ma znaczenia, ponieważ uszczelki pod głowicą są produkowane w standardowych rozmiarach, które pasują do konkretnych modeli silników. Wybór twardości też może być mylący, gdyż uszczelki nie są dobierane głównie na podstawie twardości, ale raczej pod kątem ich grubości, co wpływa na ich działanie. Twardość wpływa na wytrzymałość materiału, ale nie jest decydującym czynnikiem w kontekście wymiany uszczelki pod głowicą. W praktyce, kluczowym błędem jest pomijanie specyfikacji producenta, co może prowadzić do nieodpowiedniego doboru uszczelek, a w rezultacie do poważnych awarii silnika. Ważne jest, aby technicy i mechanicy zdawali sobie sprawę z tych różnic i nie kierowali się mylnymi przesłankami, które mogą zniekształcić postrzeganą efektywność naprawy.

Pytanie 35

Częścią mechaniczną układu hamulcowego jest

A. cylinderek hamulcowy
B. dźwignia hamulca ręcznego
C. zbiornik płynu hamulcowego
D. korektor siły hamowania
Dźwignia hamulca ręcznego to jeden z najważniejszych elementów w mechanice auta, który pozwala kierowcom zatrzymać pojazd, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy trzeba działać szybko. Używa się jej do zaciągania hamulców tylnej osi i działa na zasadzie przenoszenia siły mechanicznej, co jest bardzo praktyczne. Na przykład, gdy parkujesz na stoku, zaciągnięcie hamulca ręcznego jest wręcz kluczowe, żeby auto się nie stoczyło. W branży motoryzacyjnej obowiązują różne normy, jak ISO 26262, które mówią o bezpieczeństwie tych systemów, więc dźwignia ta musi być niezawodna. Ważne, żeby regularnie sprawdzać jej stan, bo wpływa to na nasze bezpieczeństwo na drodze. Moim zdaniem, każdy kierowca i mechanik powinien rozumieć, jak działa ta dźwignia, bo to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Czym są elementy wałka rozrządu?

A. gniazda
B. pierścienie
C. krzywki
D. łożyska
Krzywki to istotne elementy wałka rozrządu, które mają kluczowe znaczenie dla synchronizacji ruchu zaworów w silniku spalinowym. Ich głównym zadaniem jest przekształcanie obrotowego ruchu wałka w liniowy ruch zaworów, co pozwala na odpowiednie otwieranie i zamykanie zaworów w ustalonych momentach cyklu pracy silnika. Krzywki są zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić precyzyjne działanie oraz minimalizować tarcie, a ich kształt i rozmiar są dostosowane do specyfikacji danego silnika. W praktyce, projektanci silników bazują na standardach takich jak ISO 9001, co zapewnia wysoką jakość produkcji i niezawodność działania wałków rozrządu. W zastosowaniu motoryzacyjnym, odpowiedni dobór krzywek może znacząco wpłynąć na osiągi silnika, jego efektywność paliwową oraz emisję spalin, dlatego inżynierowie często korzystają z symulacji komputerowych oraz testów w warunkach rzeczywistych, aby zoptymalizować te elementy. Ostatecznie, krzywki są nie tylko kluczowym komponentem, ale również istotnym czynnikiem wpływającym na ogólną wydajność i kulturę pracy silnika.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

W tabeli przedstawiono wartości dotyczące prawidłowych średnic nominalnych i naprawczych silników. Podczas pomiaru średnic cylindrów w kadłubie silnika ABS stwierdzono maksymalny wymiar ϕ81,35. Oznacza to, że blok silnika

Typ silnika/
Średnica
ABDAAM,
ABS
2E
Nominalna75,0181,0182,51
Naprawcza +0,2575,2681,2682,76
Naprawcza +0,5075,5181,5183,01
Naprawcza +0,7575,76--
Granica zużycia+0,08
A. podlega naprawie na średnicę naprawczą +0,50.
B. osiągnął granicę zużycia i nie nadaje się do naprawy.
C. podlega naprawie na wymiar nominalny.
D. podlega naprawie na średnicę naprawczą +0,25.
Analizując inne odpowiedzi, należy zwrócić uwagę na błędne podejście do definicji wymiarów nominalnych oraz naprawczych. Odpowiedź sugerująca, że blok silnika "osiągnął granicę zużycia i nie nadaje się do naprawy" jest mylna, ponieważ, pomimo przekroczenia nominalnego wymiaru, istnieje możliwość naprawy do określonej średnicy. Wartości graniczne dla poszczególnych elementów silnika są ściśle określone przez normy techniczne, a ich znajomość jest kluczowa w procesie diagnostyki i naprawy. Kolejną niepoprawną koncepcją jest twierdzenie, że silnik "podlega naprawie na wymiar nominalny". Tego rodzaju naprawa nie jest możliwa, ponieważ przeszły wymiar oznacza, że cylinder jest w stanie przekroczyć maksymalne tolerancje, a zatem nie ma możliwości przywrócenia go do stanu nominalnego bez ryzyka dalszego zużycia. Odpowiedzi, które odwołują się do określonej średnicy naprawczej +0,25, również ignorują standardy wskazujące na to, że przy wymiarze ϕ81,35 mm naprawa musi być przeprowadzona zgodnie z wytycznymi dla średnicy +0,50 mm. W praktyce, każdy mechanik powinien być świadomy tych różnic, gdyż niewłaściwa ocena stanu technicznego może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze oraz znacznych kosztów naprawy w przyszłości. Zrozumienie odpowiednich standardów pozwala na podjęcie trafnych decyzji w zakresie naprawy silników i innych komponentów mechanicznych.

Pytanie 40

Proporcja objętości cylindra powyżej tłoka w pozycjach DMP oraz GMP definiuje

A. długość skoku tłoka
B. stopień sprężania
C. ciśnienie sprężonego powietrza
D. objętość jednego skoku silnika
Stopień sprężania jest kluczowym parametrem w silnikach spalinowych, określającym stosunek objętości cylindra w położeniu dolnym martwym (DMP) do objętości cylindra w położeniu górnym martwym (GMP). Jest to fundamentalny wskaźnik, który wpływa na wydajność silnika oraz jego moc. Wysoki stopień sprężania przyczynia się do efektywniejszego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do zwiększenia mocy wyjściowej silnika. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest tuning silników, gdzie inżynierowie często dążą do optymalizacji stopnia sprężania, aby poprawić osiągi pojazdu. Wartością standardową w silnikach benzynowych wynosi 9:1 do 12:1, podczas gdy w silnikach diesla może wynosić od 14:1 do 25:1, co podkreśla różnice w technologiach silnikowych. Przy projektowaniu silników, zrozumienie i kontrolowanie stopnia sprężania jest niezbędne dla osiągnięcia pożądanej dynamiki i efektywności paliwowej, co wpisuje się w egzekwowane standardy emisji oraz wydajności energetycznej.