Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 30 czerwca 2025 11:47
  • Data zakończenia: 30 czerwca 2025 12:01

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Cena formowania jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) wynosi 1,60 zł. Na swoje usługi magazyn nakłada 25% zysku. Oblicz jednostkową cenę brutto formowania 1 pjł, zakładając, że usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 2,00 zł
B. 1,48 zł
C. 2,46 zł
D. 1,97 zł
Aby obliczyć jednostkową cenę brutto formowania jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł), musimy wziąć pod uwagę koszty, narzut zysku oraz stawkę podatku VAT. Koszt formowania jednej pjł wynosi 1,60 zł. Do tego kosztu należy dodać 25% narzutu zysku. Obliczając narzut: 1,60 zł * 0,25 = 0,40 zł. Zatem cena netto po dodaniu narzutu wynosi 1,60 zł + 0,40 zł = 2,00 zł. Następnie, aby uzyskać cenę brutto, musimy dodać 23% VAT: 2,00 zł * 0,23 = 0,46 zł. Stąd cena brutto wynosi 2,00 zł + 0,46 zł = 2,46 zł. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne w obszarze logistyki i zarządzania magazynem, gdzie prawidłowe ustalanie cen usług jest kluczowe dla rentowności operacji. Utrzymywanie transparentności w kosztach oraz ich prawidłowe kalkulowanie są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co może mieć wpływ na strategię cenową firmy i jej konkurencyjność na rynku.

Pytanie 2

Konwencja, która reguluje umowy dotyczące międzynarodowego transportu artykułów spożywczych szybko psujących się, nosi nazwę

A. ADR
B. AETR
C. ARD
D. ATP
Odpowiedź ATP jest prawidłowa, ponieważ konwencja ATP (Accord européen relatif au transport international des denrées périssables et au matériel de transport applicable) dotyczy międzynarodowego przewozu żywności szybko psujących się. Została podpisana w Genewie 1970 roku i ma na celu zapewnienie odpowiednich warunków transportu i przechowywania artykułów spożywczych, co jest kluczowe dla zachowania ich jakości oraz bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania tej konwencji jest transport świeżych owoców i warzyw, mięsa czy nabiału, które wymagają ściśle określonych warunków temperaturowych. Konwencja ATP nakłada na przewoźników i operatorów obowiązek używania odpowiednich środków transportu, które są w stanie utrzymać wymagane parametry, co przyczynia się do minimalizacji ryzyka zepsucia się towarów podczas transportu. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw byli świadomi wymagań ATP i stosowali się do nich, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego oraz jakości żywności.

Pytanie 3

Jak nazywa się odbiorca w międzynarodowym liście przewozowym w języku angielskim?

A. Consignee
B. Carner
C. Sender
D. Established in
Pojęcia zawarte w niepoprawnych odpowiedziach są mylące, gdyż nie odnoszą się do kontekstu odbiorcy przesyłki w międzynarodowym liście przewozowym. 'Carner' to termin, który nie ma zastosowania w logistyce i nie odnosi się do procesu przewozu. Z kolei 'Established in' wskazuje na miejsce lub datę ustanowienia, co jest całkowicie nieadekwatne w odniesieniu do identyfikacji odbiorcy. Odpowiedź 'Sender' odnosi się do nadawcy przesyłki, co również jest niepoprawne w kontekście pytania o odbiorcę. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie ról w procesie przewozu; nadawca jest osobą lub firmą wysyłającą towar, podczas gdy odbiorca jest tym, kto go przyjmuje. Właściwe rozumienie tych terminów jest niezbędne dla efektywnej pracy w branży transportowej. Dokumenty przewozowe muszą być precyzyjnie wypełnione, aby uniknąć problemów z dostawami, odprawą celną i innymi formalnościami, co podkreśla znaczenie znajomości specjalistycznej terminologii w logistyce.

Pytanie 4

Zastosowanie zasady wyznaczania rozmiaru partii dostawy na podstawie formuły Wilsona umożliwia wykorzystanie metod uzupełniania zapasów

A. partia na partię oraz s-S
B. maksymalnej dostawy oraz s-C-S
C. stałego cyklu oraz ROP
D. stałej wielkości oraz ROC
Podejścia wymienione w niepoprawnych odpowiedziach opierają się na błędnych założeniach dotyczących zarządzania zapasami i metod uzupełniania. Metoda partia na partię oraz s-S, mimo że jest popularna w niektórych kontekstach, nie jest zgodna z zasadą ustalania wielkości partii dostawy w oparciu o formułę Wilsona. Zasada ta koncentruje się na optymalizacji wielkości zamówień, co jest kluczowe dla minimalizacji całkowitych kosztów zapasów. Metoda stałej wielkości oraz ROC opiera się na gorszej elastyczności w podejściu do zamówień, ponieważ nie uwzględnia zmieniających się warunków rynkowych i popytu, co prowadzi do niedoskonałości w zarządzaniu zapasami. Z kolei metoda maksymalnej dostawy oraz s-C-S nie jest odpowiednia, ponieważ nie uwzględnia cyklicznych aspektów zamawiania i nie optymalizuje punktu zamówienia, co może prowadzić do sytuacji nadmiernego gromadzenia zapasów lub ich braku. W kontekście dobrych praktyk, zarządzanie zapasami powinno być oparte na elastycznych i adaptacyjnych metodach, które pozwalają na szybkie reagowanie na zmiany w popycie i sytuacji rynkowej. Typowe błędy myślowe to zbytnie uproszczenie problemu zapasów oraz brak zrozumienia związku między kosztami a wielkością zamówienia, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i strat finansowych.

Pytanie 5

Przy wymianie zniszczonego elementu regału w magazynie wysokiego składowania, powinno się

A. usunąć jednostki paletowe, które znajdują się powyżej uszkodzenia
B. zabezpieczyć obszar wokół regału i całkowicie go opróżnić
C. przeprowadzić naprawę samodzielnie, stosując metodę gospodarczą
D. zabezpieczyć obszar wokół regału, bez potrzeby jego opróżniania
Zabezpieczenie terenu wokół regału i całkowite jego opróżnienie przed przystąpieniem do wymiany uszkodzonego elementu regału magazynowego jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników oraz integralności pozostałych towarów. Tego rodzaju działania są zgodne z ogólnymi zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek minimalizowania ryzyka w miejscu pracy. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, gdy uszkodzenie regału może prowadzić do osunięcia się jednostek paletowych. Opróżnienie regału umożliwia nie tylko bezpieczne usunięcie uszkodzonego elementu, ale także przeprowadzenie dokładnej inspekcji pozostałych struktur nośnych, co jest niezbędne dla zachowania odpowiednich standardów jakości i bezpieczeństwa. Ponadto, taka praktyka pozwala na skuteczne zminimalizowanie ryzyka wypadków, które mogłyby wyniknąć z nieprzewidzianych ruchów towarów. W kontekście norm ISO, takie działania są również kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu jakości i bezpieczeństwa w logistyce magazynowej.

Pytanie 6

Pracownik magazynu doznał porażenia prądem elektrycznym. Jakie czynności należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy?

A. założeniu jałowego opatrunku w miejscu porażenia
B. odłączeniu osoby porażonej od źródła prądu
C. założeniu opaski uciskowej Esmarcha powyżej miejsca porażenia
D. nałożeniu zimnych kompresów z wody na głowę i klatkę piersiową
Odpowiedź polegająca na odłączeniu porażonego od źródła prądu jest kluczowa, ponieważ prąd elektryczny stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia osoby porażonej. Natychmiastowe odłączenie od źródła prądu minimalizuje ryzyko dalszych obrażeń oraz zwiększa szanse na przeżycie. W praktyce, aby to zrobić, należy najpierw ocenić sytuację pod kątem bezpieczeństwa: jeśli to możliwe, należy wyłączyć zasilanie w danym obszarze lub usunąć źródło prądu, na przykład odłączając przewód z gniazdka lub używając izolacyjnych narzędzi do oddzielenia osoby od prądu. Ważne jest, aby pamiętać o zasadzie 'bezpieczeństwo na pierwszym miejscu' i unikać ryzykownych działań, które mogłyby również narazić ratownika na porażenie. Po odłączeniu od źródła prądu, można przystąpić do dalszych działań, takich jak ocena stanu zdrowia poszkodowanego oraz udzielenie dalszej pomocy, w tym wezwanie służb ratunkowych. Znajomość protokołów postępowania w sytuacjach awaryjnych jest niezbędna, a profesjonalne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy mogą pomóc w nabyciu tych umiejętności.

Pytanie 7

Opakowanie właściwie dopasowane do wyrobu powinno chronić oraz zabezpieczać go przed uszkodzeniami mechanicznymi, które obejmują między innymi

A. deszcz
B. pleśń
C. nacisk
D. pożar
Odpowiedź 'nacisk' jest prawidłowa, ponieważ opakowanie powinno zapewniać ochronę przed różnymi rodzajami narażeń mechanicznych, w tym naciskiem, który może wystąpić podczas transportu, magazynowania czy nawet na półkach sklepowych. Nacisk może prowadzić do uszkodzenia produktu, a odpowiednio dobrane materiały opakowaniowe, takie jak tektura falista czy tworzywa sztuczne, mogą zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Na przykład, w przypadku delikatnych produktów elektronicznych, stosuje się opakowania z pianki poliuretanowej, które absorbują energię uderzenia oraz rozkładają nacisk równomiernie. Dobre praktyki w dziedzinie pakowania, takie jak zastosowanie odpowiednich rozmiarów opakowań i materiałów o wysokiej wytrzymałości, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Standardy takie jak ISO 11607 określają wymagania dotyczące materiałów opakowaniowych, co potwierdza znaczenie ochrony przed narażeniami mechanicznymi, w tym naciskiem.

Pytanie 8

Podane w tabeli elementy infrastruktury punktowej są charakterystyczne dla

  • magazyn,
  • platforma przeładunkowa,
  • intermodalny terminal przeładunkowy,
  • pomieszczenie biurowe,
  • obiekt biurowy,
  • posterunek celny,
  • stacja tankowania pojazdów,
  • punkt technicznej obsługi pojazdów,
  • myjnia samochodowa,
  • obiekt gastronomiczny,
  • motel.
A. punktu ładunkowego.
B. centrum logistycznego.
C. obiektu magazynowego.
D. parku magazynowego.
Obiekty magazynowe, punkty ładunkowe i parki magazynowe, mimo że są ważnymi elementami infrastruktury logistycznej, różnią się znacznie od centrum logistycznego pod względem funkcjonalności i oferowanych usług. Obiekt magazynowy koncentruje się głównie na przechowywaniu towarów i nie zapewnia pełnej gamy usług logistycznych, które są dostępne w centrum logistycznym. Punkty ładunkowe, które są zazwyczaj prostymi strukturami przeładunkowymi, nie oferują zaawansowanych usług, takich jak obsługa celno-skarbowa czy kompleksowa organizacja transportu. Parki magazynowe to zespół obiektów magazynowych, które również nie zapewniają pełnej integracji usług logistycznych. W praktyce oznacza to, że wybór niewłaściwego obiektu może prowadzić do nieefektywności w procesach logistycznych, co jest sprzeczne z ideą optymalizacji łańcucha dostaw. Dlatego, aby zrozumieć, dlaczego centrum logistyczne jest najlepszym wyborem, ważne jest, aby przyjrzeć się funkcjom oferowanym przez te różne typy obiektów oraz ich zastosowaniu w praktyce. Właściwe zrozumienie tych różnic pozwala na skuteczniejsze planowanie i realizację działań logistycznych.

Pytanie 9

Jakie dane zawiera kod kreskowy EAN-8?

A. organizacji GS1, numer identyfikacyjny firmy oraz cyfra kontrolna
B. numer producenta, indywidualny kod towaru oraz cyfra kontrolna
C. organizacji GS1, indywidualny kod towaru, numer producenta
D. organizacji GS1, indywidualny kod towaru, cyfra kontrolna
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że kluczowym zagadnieniem jest zrozumienie struktury kodu EAN-8 oraz roli organizacji GS1. W pierwszej z niepoprawnych odpowiedzi pojawia się stwierdzenie dotyczące producenta, co jest mylne, ponieważ w kodzie EAN-8 nie ma bezpośrednich informacji identyfikujących konkretnego producenta, a jedynie kod identyfikujący produkt. Kolejna błędna odpowiedź sugeruje, że EAN-8 zawiera indywidualny numer towaru, co może wprowadzać w błąd, gdyż numer ten jest w rzeczywistości reprezentowany jako część większego kodu, a nie jako odrębny element. Ponadto, obecność cyfry kontrolnej jest istotna, lecz nie powinna być mylona z innymi danymi. Warto zaznaczyć, że błędne myślenie o kodach kreskowych często wynika z niepełnego zrozumienia ich funkcji w systemie identyfikacji towarów. Standardy GS1 zostały zaprojektowane, aby uprościć i zautomatyzować procesy logistyczne, a niepoprawne interpretacje mogą prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zapasami oraz dystrybucją produktów. Zrozumienie tych standardów jest kluczowe dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na skuteczne wdrażanie systemów automatyzacji i poprawę wydajności operacyjnej.

Pytanie 10

Do zadań wspierających centrum dystrybucji należy

A. serwis techniczny pojazdów
B. wynajem opakowań transportowych
C. rozładunek towarów
D. nadzór nad zapasami
Wielu uczestników testu może pomylić funkcje pomocnicze centrum dystrybucji z procesami, które są bezpośrednio związane z operacjami transportowymi lub magazynowymi. Techniczna obsługa pojazdów, mimo że jest istotna dla sprawnego funkcjonowania logistyki, nie jest funkcją pomocniczą centrum dystrybucji, lecz raczej elementem serwisowym związanym z utrzymaniem floty. Właściwe zarządzanie zapasami jest kluczowe, ale także należy do podstawowych funkcji zarządzania magazynem, co również różni się od funkcji pomocniczych. Wyładunek towarów jest procesem, który następuje na etapie dostawy, co sprawia, że nie można go zaliczyć do funkcji pomocniczych w sensie, w jakim definiuje się wynajem opakowań. Wyjaśniając te błędne odpowiedzi, warto zauważyć, że mylenie funkcji operacyjnych z pomocniczymi prowadzi do nieporozumień w zarządzaniu logistyką. Kluczowe jest zrozumienie, że funkcje pomocnicze powinny wspierać główne procesy, takie jak efektywne zarządzanie zapasami czy transportem, a nie bezpośrednio się z nimi utożsamiać. W praktyce, przedsiębiorstwa, które nie rozróżniają tych funkcji, mogą napotykać trudności w optymalizacji swoich procesów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia efektywności całego łańcucha dostaw. Dlatego zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania operacjami w centrum dystrybucji.

Pytanie 11

Na podstawie przedstawionego schematu regału magazynowego określ wyrażony procentowo wskaźnik wykorzystania miejsc składowych regału.

Ilustracja do pytania
A. 25%
B. 100%
C. 75%
D. 50%
Poprawna odpowiedź to 50%, co wynika z analizy ilości miejsc składowych w regale. W przedstawionym schemacie mamy 6 miejsc składowych, z których 3 są zajęte. Aby obliczyć wskaźnik wykorzystania miejsc składowych, stosujemy wzór: (liczba zajętych miejsc / całkowita liczba miejsc) * 100%. W tym przypadku obliczenie wygląda następująco: (3/6) * 100% = 50%. W praktyce wskaźnik ten jest kluczowy w zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala ocenić efektywność wykorzystania dostępnej przestrzeni. Wysoki wskaźnik wykorzystania miejsc składowych może wskazywać na dobrą organizację i efektywność systemu magazynowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak Just In Time (JIT) czy Lean Management. Monitorując ten wskaźnik, menedżerowie magazynów mogą podejmować świadome decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni, co z kolei prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia wydajności.

Pytanie 12

Pracownik magazynu zajmujący się obsługą komory chłodniczej jest zobowiązany do używania środków ochrony indywidualnej w postaci

A. ochraniaczy na kolana
B. rękawic ochronnych
C. ochraniaczy na twarz
D. ochraniaczy słuchowych
Rękawice ochronne są niezbędnym środkiem ochrony indywidualnej dla pracowników obsługujących komory chłodnicze, ponieważ zapewniają one ochronę przed zimnem oraz potencjalnymi zagrożeniami mechanicznymi i chemicznymi. W środowisku chłodniczym, niskie temperatury mogą prowadzić do odmrożeń, a odpowiednie rękawice zapobiegają tym urazom, zapewniając odpowiednią izolację termiczną. Ponadto, rękawice chronią dłonie przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą wystąpić podczas przenoszenia ciężkich lub ostrych przedmiotów. Wybierając rękawice, warto zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, upewniając się, że są odpowiednie do pracy w niskich temperaturach oraz że oferują odpowiednią odporność na przecieranie. Zgodnie z wytycznymi BHP, wszystkie środki ochrony indywidualnej powinny być regularnie kontrolowane i wymieniane w razie zużycia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pracowników. Przykładem mogą być rękawice termiczne, które często mają dodatkowe właściwości ochronne, takie jak odporność na przecięcia czy substancje chemiczne, co czyni je jeszcze bardziej uniwersalnym rozwiązaniem w trudnych warunkach magazynowych.

Pytanie 13

Przedstawiony harmonogram czasu pracy kierowców ilustruje liczbę kursów realizowanych przez przedsiębiorstwo logistyczne w ciągu dnia. Wyznacz trasę kierowcy IV zakładając, że każdy z kierowców spędza jednakową liczbę godzin za kierownicą.

Trasa
-X-
220 km
Trasa
-Y-
280 km
Trasa
-Z-
160 km
Trasa
-L-
340 km
Trasa
-K-
440 km
Trasa
-M-
440 km
Średnia prędkość
pojazdu na
trasie
w km/h
Kierowca I———Kierowca IKierowca I——————80
———Kierowca II——————Kierowca II———80
Kierowca III———Kierowca IIIKierowca III——————80
——————————————————Kierowca IV
A. Trasa K
B. Trasa Z
C. Trasa Y
D. Trasa J
Trasa Y jest prawidłowym wyborem, ponieważ aby kierowca IV spędził tyle samo czasu za kierownicą co pozostali kierowcy, musi pokonać łącznie 720 km. Zgodnie z harmonogramem, kierowca IV już pokonał trasę J, która ma długość 440 km. Dlatego pozostało mu do przejechania 280 km, co idealnie odpowiada trasie Y. W praktyce, zarządzanie czasem pracy kierowców w logistyce jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przestrzeganie norm dotyczących maksymalnego czasu jazdy oraz minimalnych przerw ma na celu nie tylko zwiększenie wydajności, ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Dobrze skonstruowany harmonogram pracy, uwzględniający równą liczbę godzin dla wszystkich kierowców, jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży transportowej. Dzięki temu możliwe jest optymalne wykorzystanie floty oraz zwiększenie satysfakcji klientów poprzez terminowość dostaw.

Pytanie 14

Magazyn jest przystosowany do przechowywania 2 120 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Na ogół w magazynie znajduje się 1 696 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Jakie jest współczynnikiem wykorzystania miejsc składowych w tym magazynie?

A. 0,6
B. 0,2
C. 1,2
D. 0,8
Współczynnik wykorzystania miejsc składowych w magazynie oblicza się, dzieląc liczbę przechowywanych paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przez całkowitą liczbę miejsc składowych dostępnych w magazynie. W tym przypadku mamy 1 696 pjł przechowywanych w magazynie, który może pomieścić 2 120 pjł. Wzór na obliczenie współczynnika jest następujący: Wykorzystanie = (Liczba pjł w magazynie) / (Całkowita liczba miejsc składowych), co daje 1 696 / 2 120 = 0,8. Taki wynik oznacza, że 80% dostępnych miejsc składowych jest wykorzystywanych, co jest bardzo dobrym wskaźnikiem efektywności składowania. W praktyce, utrzymywanie wysokiego współczynnika wykorzystania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej magazynów, ponieważ pozwala na optymalne zarządzanie przestrzenią i redukcję kosztów związanych z utrzymywaniem niewykorzystanych miejsc. Zarządzanie miejscami składowymi zgodnie z zasadami Lean Management i Just-In-Time (JIT) może pomóc w dalszej optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 15

Ile wynosi wartość zapasu nieprawidłowego na podstawie przedstawionego wykresu, jeżeli przedsiębiorstwo posiada zapas o łącznej wartości 120 000,00 zł?

Ilustracja do pytania
A. 86 400,00 zł
B. 9 600,00 zł
C. 12 000,00 zł
D. 24 000,00 zł
W przypadku nieprawidłowych odpowiedzi, często można zauważyć typowe błędy myślowe wynikające z niepełnego zrozumienia koncepcji zapasów. Odpowiedzi takie jak 86 400,00 zł oraz 12 000,00 zł mogą wynikać z nieprawidłowego zastosowania procentów lub błędnych założeń dotyczących klasyfikacji zapasów. Niekiedy osoby udzielające odpowiedzi mogą mylić wartość zapasu nieprawidłowego z innymi kategoriami zapasów, co prowadzi do mylnych wniosków. Na przykład, błędne obliczenia mogą sugerować, że zapas nieprawidłowy stanowi większą lub mniejszą część całkowitego stanu zapasów. Ważne jest, aby zrozumieć, że zapas nieprawidłowy to konkretna część zapasu, która została zdefiniowana na podstawie ustalonych standardów analizy zapasów. W praktyce, proces identyfikacji zapasu nieprawidłowego jest kluczowy, gdyż pozwala na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących zarządzania zapasami oraz ich optymalizacji. Firmy powinny regularnie analizować stany zapasów, aby uniknąć zablokowania kapitału w zbędnych lub przestarzałych towarach, co może prowadzić do nieefektywności finansowej. Zrozumienie tej analizy jest zatem istotne dla prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa zajmującego się zarządzaniem zapasami.

Pytanie 16

Firma transportowa realizuje miesięcznie przewozy na dystansie 20 000 km, ponosząc przy tym wydatki w wysokości 80 000 zł. Przy założeniu zysku na poziomie 20% wydatków, firma ustaliła cenę

A. 4,60 zł/km
B. 5,00 zł/km
C. 4,20 zł/km
D. 4,80 zł/km
Aby obliczyć stawkę za przewozy, najpierw musimy uwzględnić zarówno koszty, jak i zakładany zysk. Przedsiębiorstwo ponosi koszty w wysokości 80 000 zł, a zysk na poziomie 20% tych kosztów wynosi 16 000 zł (80 000 zł * 0,2). Łączne przychody, które przedsiębiorstwo musi uzyskać, wynoszą zatem 96 000 zł (80 000 zł + 16 000 zł). Następnie, dzieląc tę kwotę przez miesięczny dystans 20 000 km, otrzymujemy stawkę 4,80 zł za km (96 000 zł / 20 000 km). Jest to zgodne z praktykami ustalania stawek w branży transportowej, gdzie przedsiębiorstwa często dodają marżę zysku do swoich kosztów operacyjnych, aby zapewnić stabilność finansową. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia pozwala firmom na skuteczne planowanie budżetu oraz określenie rentowności oferowanych usług, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 17

Hurtownia produktów spożywczych wdrożyła system wolnych miejsc składowania, co umożliwiło przechowywanie towaru

A. wymagającego specjalnych warunków przechowywania
B. wymagającego ustalonej lokalizacji
C. częściej wydawanego w strefie przyjęć
D. częściej wydawanego w strefie wydań
W przywołanych odpowiedziach pojawiają się błędne koncepcje dotyczące sposobu organizacji składowania w magazynach. Umieszczanie towarów w strefie przyjęć, mimo iż może wydawać się logiczne, jest nieefektywne, ponieważ strefa ta jest zazwyczaj miejscem, w którym towary są przetwarzane i nie są gotowe do wydania. W praktyce towary powinny znajdować się w lokalizacjach, które ułatwiają ich szybkie wydanie, co jest szczególnie ważne w przypadku towarów o dużej rotacji. Kolejnym błędnym podejściem jest umieszczanie towarów wymagających szczególnych warunków przechowywania w bezpośredniej bliskości strefy wydań. Takie towary, jak żywność wymagająca chłodzenia, powinny być składowane w odpowiednich warunkach klimatycznych, z dala od ogólnego przepływu towarów, aby zapewnić ich jakość. Utrzymywanie stałej lokalizacji dla towarów, niezależnie od ich rotacji, jest również nieefektywne, ponieważ nie uwzględnia zmieniającego się zapotrzebowania oraz sezonowości. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują brak analizy danych sprzedażowych oraz nieprzestrzeganie zasad zarządzania zapasami, co wskazuje na niewłaściwe zrozumienie zasad efektywnego składowania i dystrybucji w logistyce.

Pytanie 18

Proces, który obejmuje wymianę informacji, transfer środków finansowych oraz transport towarów od dostawcy do odbiorcy, nazywany jest

A. magazynowym
B. spedycyjnym
C. logistycznym
D. produkcji
Wybór odpowiedzi spedycyjny, magazynowy lub produkcji nie oddaje w pełni istoty procesu, który opisuje pytanie. Spedycja, choć jest kluczowym elementem logistyki, skupia się głównie na organizacji transportu towarów, co oznacza, że nie obejmuje całego zakresu przepływu informacji i zarządzania łańcuchem dostaw, jak ma to miejsce w logistyce. Dodatkowo, koncentrowanie się wyłącznie na spedycji może prowadzić do ignorowania istotnych elementów, takich jak zarządzanie zapasami, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Magazynowanie z kolei odnosi się do przechowywania produktów, co jest tylko jednym z wielu elementów logistyki. Właściwe zarządzanie magazynem ma wpływ na efektywność operacyjną, jednak nie obejmuje pełnego obrazu przepływów materiałowych i informacyjnych. Z kolei proces produkcji koncentruje się na wytwarzaniu dóbr, co również nie jest zgodne z definicją logistyki, gdyż pomija aspekt transportu i obsługi klientów. W praktyce, mylenie tych pojęć może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu łańcuchem dostaw i błędnych decyzji strategicznych, dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między nimi.

Pytanie 19

Transport towarów wózkiem platformowym z ładunkiem przekraczającym jego maksymalny udźwig jest

A. niedozwolony
B. dozwolony, gdy ładunek wystaje tylko do tyłu
C. dozwolony, gdy ładunek wystaje jedynie "na boki"
D. dozwolony, gdy ładunek podtrzymują pracownicy idący obok
Kiedy przewozisz towary wózkiem platformowym, ważne jest, żeby nie przekraczać maksymalnego udźwigu. To może wydawać się oczywiste, ale naprawdę może to prowadzić do poważnych problemów, zarówno dla osoby obsługującej wózek, jak i dla wszystkich wokół. Gdy wózek jest przeciążony, może się przewrócić albo ładunek po prostu spadnie. Wózki transportowe mają swoje limity ustalone przez producentów i normy BHP, które mówią, ile można załadować. Na przykład, wózki widłowe są testowane, żeby wiedzieć, ile można przewozić bezpiecznie. Dlatego przed rozpoczęciem przewozu, warto zawsze sprawdzić, czy to, co przewozisz, mieści się w dozwolonym udźwigu. Jeśli tego nie zrobisz, nie tylko stawiasz siebie w niebezpieczeństwie, ale również możesz narazić pracodawcę na różne konsekwencje. Dlatego przestrzeganie zasad i regularne szkolenia są kluczowe.

Pytanie 20

Na palecie EUR utworzono ładunek składający się z trzech warstw kartonów o wymiarach: 400 x 300 x 300 mm (dł. x szer. x wys.). Jaka jest wysokość paletowej jednostki ładunkowej?

A. 1044 mm
B. 900 mm
C. 1144 mm
D. 1000 mm
Wysokość paletowej jednostki ładunkowej, składającej się z trzech warstw kartonów o wymiarach 400 x 300 x 300 mm, obliczamy poprzez pomnożenie wysokości jednego kartonu przez liczbę warstw. Wysokość jednego kartonu wynosi 300 mm. Zatem, 300 mm (wysokość kartonu) x 3 (liczba warstw) = 900 mm. Jednakże, aby uzyskać całkowitą wysokość paletowej jednostki ładunkowej, musimy także uwzględnić wysokość samej palety EUR, która wynosi 144 mm. Dlatego 900 mm (wysokość ładunku) + 144 mm (wysokość palety) = 1044 mm. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdyż odpowiednie obliczenia wysokości ładunków pomagają w optymalizacji przestrzeni, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady Lean i Six Sigma. W praktyce, znajomość standardowych wymiarów palet i ładunków pozwala na efektywne planowanie transportu oraz maksymalizację pojemności magazynów.

Pytanie 21

Przedstawiony znak oznacza nakaz stosowania ochrony

Ilustracja do pytania
A. oczu.
B. dróg oddechowych.
C. głowy.
D. twarzy.
Znak na zdjęciu mówi, że trzeba używać ochrony twarzy. To mega ważne w wielu zawodach, jak na przykład w budownictwie czy przemyśle chemicznym. Ochrona twarzy chroni nas przed różnymi niebezpieczeństwami, jak odpryski materiałów, iskry, a nawet chemikalia czy promieniowanie. Przepisy BHP nakładają na pracodawców obowiązek zapewnienia nam odpowiednich środków ochrony, a także informowania, że musimy je nosić. Weźmy spawanie – jeśli nie zabezpieczymy twarzy, możemy się strasznie poparzyć albo uszkodzić wzrok. Dlatego stosowanie ochrony twarzy, takiej jak przyłbice czy maski, jest kluczowe. To nie tylko przepis, ale też dbałość o nasze zdrowie i bezpieczeństwo w pracy.

Pytanie 22

Jak określamy pojemność statku handlowego?

A. tonażem
B. masą
C. objętością
D. toną
Odpowiedzi toną, objętością i masą są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają one właściwego pojęcia dotyczącego pojemności statku handlowego. Toną to jednostka masy, która nie odnosi się bezpośrednio do pojemności statków. Oznacza to, że mówiąc o tonie, skupiamy się na wadze ładunku, a nie na jego objętości, co jest kluczowe w kontekście transportu morskiego. Objaw takie jak objętość jest miarą przestrzeni zajmowanej przez przedmioty, lecz w kontekście statków handlowych nie oddaje ono istoty pojemności, która jest bardziej złożona i uwzględnia kształt oraz konstrukcję kadłuba. Masa, z kolei, odnosi się do ilości materii w obiekcie, co również nie ma bezpośredniego związku z pojemnością statku. Typowym błędem myślowym jest mylenie jednostek miary i ich zastosowania w kontekście pojemności. W przemyśle morskim precyzyjne zrozumienie terminologii, takiej jak tonaż, jest niezbędne, aby podejmować świadome decyzje dotyczące transportu, logistyki i zarządzania flotą. Użycie niewłaściwych terminów może prowadzić do nieporozumień i błędów w ocenie zdolności przewozowych statków, co w konsekwencji wpływa na efektywność operacyjną i koszty. Dlatego kluczowe jest, aby rozumieć, że tonaż jest specyficznym terminem technicznym, który wyraźnie definiuje zdolności transportowe statków, a inne pojęcia mogą prowadzić do mylnych interpretacji.

Pytanie 23

Świeże jabłka mogą być przechowywane w magazynie przez kilka miesięcy, gdy są trzymane w temperaturze

A. 5°C do 25°C
B. -4°C do 0°C
C. -10°C do -4°C
D. 0°C do 4°C
Niepoprawne odpowiedzi, takie jak 5°C do 25°C, -4°C do 0°C oraz -10°C do -4°C, bazują na nieporozumieniach dotyczących warunków przechowywania owoców. Temperatura 5°C do 25°C jest zbyt wysoka, co stwarza ryzyko przyspieszenia procesów dojrzewania i psucia się jabłek. W wyższych temperaturach dochodzi do intensywnej utraty wilgoci oraz szybkiej degradacji witamin, co znacząco obniża jakość owoców. Z kolei zakres -4°C do 0°C, mimo że teoretycznie mógłby wydawać się odpowiedni, zbyt niska temperatura może prowadzić do uszkodzeń komórkowych i odmiennych smaków, co negatywnie wpływa na ich walory organoleptyczne. Ostatecznie, temperatura -10°C do -4°C sprawia, że jabłka mogą zamarzać, co prowadzi do ich nieodwracalnych uszkodzeń. Należy pamiętać, że w przechowywaniu owoców kluczowe jest nie tylko ich chłodzenie, ale także odpowiednie zarządzanie wilgotnością i wentylacją. Właściwe warunki przechowywania są niezbędne dla zachowania jakości, a ich zaniedbanie powoduje nie tylko straty finansowe, ale również obniżenie jakości produktów. Dlatego zaleca się stosowanie standardów przechowywania, które uwzględniają specyfikę każdego rodzaju owoców.

Pytanie 24

W którym magazynie najefektywniej wykorzystywana jest przestrzeń w strefie składowania?

Magazyn 1Magazyn 2Magazyn 3Magazyn 4
Pojemność strefy składowania:
4 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
3 000 m3
Pojemność strefy składowania:
3 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
2 100 m3
Pojemność strefy składowania:
12 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
7 200 m3
Pojemność strefy składowania:
9 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
8 100 m3
A. W magazynie 3.
B. W magazynie 2.
C. W magazynie 4.
D. W magazynie 1.
Zgadza się, magazyn 4 jest faktycznie najlepszy pod względem wykorzystania przestrzeni w strefie składowania. Kluczową sprawą jest to, że jego stosunek objętości ładunku do pojemności strefy składowania wynosi 90%, co jest naprawdę świetnym wynikiem. To oznacza, że miejsce jest tam używane bardzo efektywnie w porównaniu z innymi magazynami. W praktyce dobrze wykorzystana przestrzeń w magazynach jest kluczowa dla rentowności w logistyce. Warto tu podać przykład systemów WMS, które pomagają w lepszym zarządzaniu przestrzenią i lokalizowaniem towarów. W branży popularne jest też stosowanie metody ABC, gdzie towary są dzielone według tego, jak często się sprzedają. To ułatwia umieszczanie popularnych produktów w łatwo dostępnych miejscach. Generalnie, im lepiej zorganizowana przestrzeń magazynowa, tym szybciej można załatwiać zamówienia i tym niższe są koszty operacyjne. Widać, że magazyn 4 naprawdę może być wzorem do naśladowania!

Pytanie 25

MRP I odnosi się do planowania

A. wymagań dystrybucyjnych
B. zapotrzebowania materiałowego
C. zapotrzebowania na magazynowanie
D. potrzeb związanych z transportem
Wybierając odpowiedzi dotyczące zapotrzebowania magazynowego, potrzeb dla procesów transportowych czy potrzeb dystrybucji, można popaść w pułapkę błędnych założeń dotyczących roli planowania materiałowego w przedsiębiorstwie. Odpowiedź dotycząca zapotrzebowania magazynowego nie odnosi się bezpośrednio do zasad MRP I, ponieważ MRP koncentruje się na planowaniu materiałów niezbędnych do produkcji, a nie na kwestiach związanych z samym zarządzaniem zapasami. Magazynowanie to złożony proces, który wymaga innego podejścia, obejmującego zarządzanie zapasami, optymalizację przestrzeni magazynowej oraz kontrolę poziomów zapasów. Ponadto, odpowiedź dotycząca potrzeb dla procesów transportowych ignoruje fakt, że MRP I nie zajmuje się logistyka transportową, chociaż dane z MRP mogą wspierać efektywność transportu poprzez właściwe planowanie dostaw. Potrzeby dystrybucji, z kolei, wiążą się z zarządzaniem dostawami i przepływem produktów do klientów, co jest innym aspektem zarządzania łańcuchem dostaw, a nie bezpośrednim celem MRP I. Zrozumienie, że MRP I koncentruje się na precyzyjnym określaniu zapotrzebowania materiałowego, jest kluczowe dla uniknięcia tych powszechnych nieporozumień, co pozwala lepiej wdrażać rozwiązania planistyczne w kontekście operacyjnym przedsiębiorstw.

Pytanie 26

Aby utrzymać zamierzony standard obsługi klienta w łańcuchu dostaw oraz jednocześnie zredukować poziom zapasów, konieczne jest spełnienie warunku

A. nieprzypisywania żadnego przedsiębiorstwa do roli koordynatora.
B. używania różnych kodów do oznaczania i identyfikacji towarów, zaczynając od dostawcy.
C. konkurencyjności firm biorących udział w łańcuchu logistycznym.
D. automatycznego rejestrowania przepływu towarów i zbierania informacji na ich temat.
Automatyczna rejestracja ruchu towarów oraz gromadzenie informacji o nich jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Umożliwia to ścisłe monitorowanie zapasów oraz ich lokalizacji w czasie rzeczywistym, co znacząco wpływa na poziom obsługi klienta. Przy pomocy nowoczesnych technologii, takich jak RFID (Radio Frequency Identification) czy kodów QR, przedsiębiorstwa mogą szybko i dokładnie rejestrować przyjęcia i wydania towarów, co pozwala na minimalizowanie błędów oraz redukcję stanów magazynowych. Przykładowo, firma zajmująca się dystrybucją produktów spożywczych może zautomatyzować proces śledzenia dat ważności towarów, co z kolei pozwala na efektywne zarządzanie rotacją produktów i unikanie strat. Ponadto, zbierane dane mogą być analizowane w celu prognozowania przyszłych potrzeb, co wpływa na lepsze planowanie zakupów i optymalizację stanów magazynowych. Wdrożenie takich rozwiązań jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw, które kładą nacisk na przejrzystość, efektywność oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 27

Proces technologiczny, w ramach którego materiał niepełnowartościowy i uszkodzony został wykluczony z dalszej obróbki, pozwala na rejestrację

A. wielkości zapasów w toku
B. taktu wytwarzania
C. harmonogramu obciążeń
D. miejsca powstawania braku
Wybór odpowiedzi 'miejsca powstawania braku' jest prawidłowy, ponieważ każda operacja technologiczna, w której dochodzi do dyskwalifikacji materiału, umożliwia identyfikację obszarów, w których występują problemy jakościowe. Analiza miejsc powstawania braków jest kluczowym elementem zarządzania jakością, pozwalającym na eliminację przyczyn problemów i poprawę procesów produkcyjnych. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być wdrażanie metodologii Six Sigma, w której istotną rolę odgrywa identyfikacja i eliminacja źródeł defektów w celu zwiększenia wydajności i jakości produkcji. Zgodnie z normą ISO 9001, organizacje powinny prowadzić analizy przyczyn i skutków, aby nie tylko poprawić bieżące procesy, ale również zapobiegać przyszłym defektom. Dzięki temu podejściu możliwe jest osiągnięcie lepszej efektywności operacyjnej oraz satysfakcji klientów.

Pytanie 28

Zapas strategiczny w firmie produkcyjnej odnosi się do towarów

A. o kluczowym znaczeniu dla kontynuacji procesu produkcyjnego
B. z jeszcze nieosiągniętych dostaw
C. niepotrzebnych do produkcji
D. przeznaczonych do realizacji dla konkretnego odbiorcy
W kontekście zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie produkcyjnym, nie wszystkie odpowiedzi mogą być uznane za prawidłowe. Odpowiedzi związane z towarami przeznaczonymi na dostawę do określonego klienta oraz tymi z jeszcze niezrealizowanych dostaw wydają się mylące, ponieważ nie dotyczą one bezpośrednio strategicznego zapasu. Odpowiedź dotycząca zbędnych towarów do produkcji jest również problematyczna, gdyż takie zapasy nie mają pozytywnego wpływu na proces produkcji, a wręcz przeciwnie – mogą generować dodatkowe koszty związane z przechowywaniem, zarządzaniem i ewentualną utratą wartości. W rzeczywistości zapas strategiczny nie jest związany z towarami, które mogą być uznane za nadmiarowe lub zbędne, gdyż priorytetem jest zapewnienie nieprzerwanego procesu produkcyjnego. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to mylenie terminów i koncepcji związanych z zapasami. Kluczowe jest zrozumienie, że zapas strategiczny to nie to samo co zapas operacyjny, który może być używany do zaspokojenia bieżącego popytu, ale odnosi się bezpośrednio do zabezpieczenia kluczowych materiałów niezbędnych do produkcji. Właściwe identyfikowanie i klasyfikowanie zapasów w przedsiębiorstwie produkcyjnym jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i finansowej firmy.

Pytanie 29

Jedną z korzyści krótkiego łańcucha dystrybucji jest

A. mniejsza konkurencyjność
B. większy zasięg dystrybucji
C. wysoki koszt dystrybucji
D. szybka reakcja na potrzeby klientów
Zwiększony zasięg dystrybucji często jest mylony z koniecznością stosowania długich łańcuchów dystrybucji, co zazwyczaj prowadzi do większej liczby pośredników. Długie łańcuchy mogą ograniczać elastyczność i zdolność firmy do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się oczekiwań klientów. Dodatkowo, mniejsza konkurencyjność nie jest zaletą krótkich łańcuchów dystrybucji, ponieważ w rzeczywistości bliższy kontakt z klientem i szybsze reagowanie na jego potrzeby mogą zwiększać konkurencyjność na rynku. Przykładami mogą być firmy, które stosują bezpośrednią sprzedaż lub model dropshippingu, co pozwala im na skoncentrowanie się na obsłudze klienta, a nie na kosztownych działaniach związanych z zarządzaniem dużymi zapasami. Wysoki koszt dystrybucji również nie jest charakterystyczny dla krótkich łańcuchów, ponieważ eliminacja pośredników zazwyczaj prowadzi do obniżenia kosztów transportu i logistyki. W świetle powyższego, podejście do zarządzania łańcuchami dostaw powinno uwzględniać zrównoważony rozwój oraz potrzeby rynku, co jest zgodne z aktualnymi trendami w branży.

Pytanie 30

Przykładem opakowania, które służy do tworzenia jednostek ładunkowych w magazynach oraz podczas transportu, jest

A. flaszka
B. tektura
C. pudełko
D. paleta
Paleta jest istotnym elementem w procesie formowania jednostek ładunkowych, zarówno w magazynach, jak i podczas transportu towarów. Została zaprojektowana w celu zwiększenia efektywności przechowywania i transportu, co znajduje odzwierciedlenie w powszechnym stosowaniu palet w branży logistycznej. Dzięki standardowym wymiarom, które są zgodne z międzynarodowymi normami, palety umożliwiają łatwe załadunki i rozładunki, przyspieszając procesy logistyczne. Umożliwiają one także efektywne wykorzystanie przestrzeni, zarówno w magazynach, jak i w środkach transportu, takich jak ciężarówki czy kontenery. Warto również zauważyć, że stosowanie palet wspiera systemy zarządzania łańcuchem dostaw, umożliwiając łatwe śledzenie i kontrolę zapasów. Każda paleta, w zależności od materiału i konstrukcji, może być dostosowana do specyficznych wymagań ładunków, co czyni je niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 31

Firma transportowa "Smyk" używa następującego cennika przewozu: 1 - 10 palet: 2,00 zł/km, 11 - 21 palet: 2,50 zł/km. Jaką kwotę poniesie firma za transport 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 270 zł
B. 250 zł
C. 300 zł
D. 240 zł
Aby obliczyć koszt przewozu 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz, musimy skorzystać z odpowiedniego cennika przewozów firmy 'Smyk'. Zgodnie z podanym cennikiem, przewóz 11-21 palet kosztuje 2,50 zł/km. Dystans między Poznaniem a Bydgoszczą wynosi 120 km. Zatem całkowity koszt przewozu można obliczyć, mnożąc stawkę za kilometr przez dystans: 2,50 zł/km * 120 km = 300 zł. Warto zauważyć, że poprawne zrozumienie cennika jest kluczowe w działalności przewozowej, ponieważ nieprawidłowe oszacowanie kosztów może prowadzić do znacznych strat finansowych. Firmy przewozowe powinny dążyć do precyzyjnego obliczania kosztów, aby dostarczać konkurencyjne oferty oraz utrzymywać transparentność wobec swoich klientów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest również istotne w kontekście negocjacji umów przewozowych, gdzie dokładne obliczenia mogą wpłynąć na warunki współpracy.

Pytanie 32

Jaka metoda zabezpieczania ładunku uniemożliwia jego przemieszczanie w opakowaniu?

A. Blokowanie
B. Owijanie
C. Przekładanie
D. Amortyzowanie
Blokowanie to technika zabezpieczenia towaru, która polega na wprowadzaniu elementów, takich jak kliny, pomoce mocujące, czy też specjalne przegrody, które uniemożliwiają przesuwanie się produktów w opakowaniu. Tego rodzaju zabezpieczenie jest szczególnie istotne w transporcie i magazynowaniu towarów, gdzie stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe. Przykładowo, w przypadku transportu mebli, często stosuje się blokady, aby zapobiec przesuwaniu się elementów w trakcie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń. Blokowanie jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają minimalizację ryzyka uszkodzeń poprzez odpowiednie zabezpieczenie ładunku. Warto również pamiętać, że zgodnie z normami ISO 28000, odpowiednie zabezpieczenia ładunków są integralnym elementem zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw. W rezultacie, skuteczne blokowanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo towarów, ale także może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z reklamacjami i naprawami uszkodzonego towaru.

Pytanie 33

Przedstawiony symbol informuje, że opakowanie nadaje się do

Ilustracja do pytania
A. recyklingu.
B. utylizacji.
C. wielokrotnego użytku.
D. kompostowania.
Poprawna odpowiedź to recykling. Symbol przedstawiony na zdjęciu, znany jako międzynarodowy znak recyklingu, informuje konsumentów, że dane opakowanie można poddać procesowi odzysku i ponownego przetwarzania. Recykling jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju, gdyż przyczynia się do ograniczenia ilości odpadów oraz oszczędności zasobów naturalnych. Przykładem może być recykling papieru, który pozwala na ponowne wykorzystanie włókien celulozowych, co zmniejsza potrzebę pozyskiwania surowców z lasów. W praktyce, gdy opakowanie jest oznaczone tym symbolem, powinno być wrzucane do pojemników przeznaczonych do recyklingu, co wspiera efektywne zarządzanie odpadami i zmniejsza negatywny wpływ na środowisko. Warto również zaznaczyć, że wiele krajów i organizacji przyjęło standardy dotyczące oznaczeń recyklingowych, co ułatwia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji o selektywnej zbiórce odpadów.

Pytanie 34

Czym jest sieć logistyczna?

A. zbiorem firm wykonujących wspólne zadania, konieczne do zaspokojenia zapotrzebowania na produkty w łańcuchu przepływu dóbr
B. zbiorowiskiem przedsiębiorstw, które konkurują i współpracują w celu zwiększenia sprawności oraz efektywności przepływu towarów
C. zbiorowiskiem potencjalnych łańcuchów dostaw, w ramach których aktualnie realizowane są te, w których zachodzą operacje współpracy gospodarczej
D. siecią relacji między przedsiębiorstwami biorącymi udział w procesach oraz działaniach, których celem jest transport dóbr fizycznych
Określenie sieci logistycznej jako zbioru potencjalnych łańcuchów dostaw wydaje się trochę mylące, bo to pomija ważną kwestię współpracy i rywalizacji, które są fundamentem tego, jak sieci działają. Mówiąc o potencjalnych łańcuchach dostaw, bardziej koncentrujemy się na teoretycznych możliwościach, a nie na tym, co naprawdę dzieje się między firmami. Z kolei nazywanie sieci grupą przedsiębiorstw, które razem działają, żeby zaspokoić popyt, to tylko jedna strona medalu, bo nie uwzględnia też dynamiki konkurencji mającej wpływ na procesy logistyczne. Definicja sieci logistycznej powinna brać pod uwagę i współpracę, i rywalizację, co w praktyce oznacza, że firmy muszą starać się być bardziej efektywne zarówno przez współdziałanie, jak i innowacje. Opisanie sieci jako powiązań między firmami zajmującymi się fizycznym przepływem dóbr pomija ważne procesy informacyjne i decyzje strategiczne, które są kluczowe w nowoczesnej logistyce. I jeszcze to, że ograniczenie definicji tylko do przepływu fizycznych dóbr ignoruje znaczenie usług w logistyce, które są niezbędne w zintegrowanym łańcuchu dostaw. To wszystko pokazuje, że poprawne zrozumienie sieci logistycznej powinno obejmować zarówno współpracę, jak i konkurencję, co jest naprawdę kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchami dostaw.

Pytanie 35

Podczas organizowania transportu ładunków, zwłaszcza tych o dużych rozmiarach lub ciężkich, niezbędne jest ustalenie trasy przejazdu przez

A. przewoźnika w porozumieniu ze spedytorem
B. zleceniodawcę w uzgodnieniu ze spedytorem oraz przewoźnikiem
C. odpowiednie władze administracyjne
D. spedytora na własną rękę, po przetestowaniu trasy
Zleceniodawca, spedytor oraz przewoźnik pełnią istotne role w organizacji transportu, jednak nie mają uprawnień do samodzielnego wyznaczania trasy przejazdu dla ładunków ponadnormatywnych. Wspólnie mogą oni planować logistykę przewozu, jednak kluczowe decyzje o zatwierdzeniu trasy należą do odpowiednich władz administracyjnych. Często popełnianym błędem jest założenie, że spedytor ma wystarczające kompetencje, aby samodzielnie ocenić możliwości transportu w przypadku ładunków o nietypowych wymiarach. Spedytorzy odpowiadają za organizację transportu, ale ich działania muszą być zgodne z przepisami prawa, które wymagają uzyskania stosownych zezwoleń i opinii od organów administracji. Kolejnym typowym błędem jest przekonanie, że zleceniodawca może wyłącznie polegać na wskazaniach spedytora bez uwzględnienia przepisów prawnych, co może prowadzić do nieprzewidzianych komplikacji, takich jak mandaty lub opóźnienia związane z koniecznością uzyskania dodatkowych zgód. Przykłady pokazują, że każdy transport ponadnormatywny powinien być dokładnie planowany w oparciu o obowiązujące przepisy, a wszystkie zainteresowane strony powinny współpracować z władzami lokalnymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz zgodności z prawem.

Pytanie 36

Transport realizowany pojazdem samochodowym, który jest zarejestrowany za granicą lub przez zagraniczne przedsiębiorstwo, pomiędzy miejscami znajdującymi się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się przewozem

A. kabotażowym
B. okazjonalnym
C. intermodalnym
D. kombinowanym
Odpowiedź "kabotażowy" jest rzeczywiście w punkt, bo to mówi o sytuacji, kiedy przewoźnik zagraniczny, albo pojazd z zagraniczną rejestracją, robi transport na terenie Polski. Kabotaż jest ważny w regulacjach transportu drogowego i ma na celu zwiększenie konkurencyjności w branży oraz lepsze wykorzystanie floty. Przykładowo, jak firma z Niemiec załadowuje towary w Gdańsku i dowozi je do Warszawy - to właśnie kabotaż. Zgodnie z unijnymi zasadami, kabotaż musi spełniać pewne warunki, jak limit liczby takich przewozów w danym kraju po załadunku. Te standardy są po to, żeby nie zaszkodzić lokalnemu rynkowi pracy i ochronić krajowe firmy przed nieuczciwą konkurencją. Moim zdaniem, znajomość kabotażu jest kluczowa dla każdej firmy zajmującej się międzynarodowym transportem.

Pytanie 37

Osoba odpowiedzialna za odbiór dostaw magazynowych pod względem ilościowym i jakościowym sprawdza

A. prawidłowe umiejscowienie dostarczonych produktów w strefie składowania
B. warunki, w których uprzednio przechowywano dostarczony towar
C. zgodność dostarczonych produktów z dokumentacją inwentaryzacyjną
D. stan opakowania zbiorczego chroniącego dostarczony towar
Wybór odpowiedzi dotyczącej zgodności dostarczonych towarów z dokumentacją inwentaryzacyjną jest niewłaściwy, ponieważ chociaż to aspekt ważny, nie jest on kluczowy w kontekście odbioru ilościowo-jakościowego. Odbiór powinien koncentrować się na fizycznym stanie towaru oraz jego zabezpieczeniach. Z kolei analiza warunków, w jakich towar był wcześniej magazynowany, odnosi się do aspektów logistycznych zewnętrznych i nie ma bezpośredniego wpływu na obecny stan towaru. W praktyce, stan opakowania zbiorczego jest bardziej krytyczny, gdyż od niego zależy bezpieczeństwo transportowanego towaru. W przypadku niewłaściwego zabezpieczenia, nawet idealnie zgodne ze stanem dokumentacji towary mogą ucierpieć podczas transportu. Warto również zauważyć, że niewłaściwe rozmieszczenie towaru w strefie składowania odnosi się do procesu zarządzania magazynem, ale nie do samego odbioru. Często, w praktyce, pracownicy mylnie przywiązują wagę do dokumentacji, zapominając o rzeczywistej kondycji towaru. To może prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenia lub straty, co podkreśla znaczenie właściwej kontroli jakości w miejscu dostawy.

Pytanie 38

Produkty głęboko mrożone, takie jak lody czy ryby, powinny być przechowywane w temperaturze

A. poniżej -22°C
B. od -8°C do -14°C
C. od -15°C do -22°C
D. od 0°C do -7°C
Zrozumienie właściwego zakresu temperatur do przechowywania produktów mrożonych jest kluczowe dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Odpowiedzi sugerujące przechowywanie w temperaturze od -8°C do -14°C oraz od 0°C do -7°C są niewłaściwe, ponieważ nie osiągają wymaganych warunków dla głęboko mrożonych produktów. Przechowywanie w takich temperaturach prowadzi do częściowego rozmrożenia produktów, co skutkuje ich degradacją oraz utratą wartości odżywczych. Ponadto, w tych zakresach temperatur może dochodzić do namnażania się mikroorganizmów, co zwiększa ryzyko zatrucia pokarmowego. Z kolei odpowiedź dotycząca temperatury od -15°C do -22°C również jest niewłaściwa, ponieważ nie zapewnia wystarczająco niskich warunków do długoterminowego przechowywania. Producenci żywności i dostawcy są zobowiązani do przestrzegania rygorystycznych norm dotyczących przechowywania mrożonek, aby zminimalizować ryzyko utraty jakości. Ogólnie rzecz biorąc, utrzymywanie temperatury poniżej -22°C jest najlepszą praktyką, ponieważ zapewnia dłuższy okres przydatności do spożycia oraz zachowanie odpowiednich parametrów sensorycznych i odżywczych. Właściwe przechowywanie produktów mrożonych jest kluczowe dla ochrony zdrowia konsumentów oraz jakości oferowanej żywności.

Pytanie 39

W tabeli przedstawiono dane o optymalnej wielkości i dynamice dostaw siewników dostarczanych w latach 2000 - 2004 do firmy zajmującej się sprzedażą sprzętu rolniczego. Określ metodę analizy, którą zastosowano przy obliczaniu wskaźników dynamiki.

LataOptymalna wielkość partii dostawy w szt.Wskaźnik dynamiki %
200054-
200160111
200271118
200377108
200494122
A. Wyznaczania trendu.
B. Struktury przewozów.
C. Szeregów czasowych.
D. Struktury zapasów.
Odpowiedź "Szeregów czasowych" jest prawidłowa, ponieważ analiza szeregów czasowych jest kluczową metodą w badaniach ekonomicznych, która pozwala na obserwację oraz interpretację zmian wartości w określonych okresach czasu. W kontekście dostaw siewników w latach 2000-2004, analiza ta umożliwia identyfikację trendów oraz sezonowości, co jest niezwykle istotne dla efektywnego planowania i optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, analiza szeregów czasowych może być wykorzystywana do prognozowania przyszłych potrzeb w zakresie dostaw, co pozwala na lepsze zarządzanie zapasami i minimalizację kosztów. Na przykład, jeśli w tabeli zauważono rosnącą tendencję w dostawach siewników, przedsiębiorstwo może odpowiednio dostosować swoje strategie zakupowe, przewidując zwiększone zapotrzebowanie w nadchodzących latach. Metoda ta jest szeroko stosowana w branżach takich jak rolnictwo, gdzie zmiany sezonowe mogą znacząco wpłynąć na planowanie produkcji oraz sprzedaży.

Pytanie 40

Zdefiniuj ilość towarów znajdujących się w firmie lub w łańcuchu dostaw, które nie są aktualnie wykorzystywane, ale są przeznaczone do dalszego przetworzenia lub sprzedaży, jako

A. materiały.
B. produkty.
C. surowce.
D. zapas.
Wybór odpowiedzi dotyczących produktów, materiałów czy surowców wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii używanej w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Produkty to gotowe wyroby, które są przeznaczone do sprzedaży i już przeszły proces produkcji, więc nie mogą być klasyfikowane jako zapasy, które obejmują zarówno surowce, półprodukty, jak i gotowe wyroby. Materiały odnoszą się do komponentów wykorzystywanych w procesie produkcyjnym, które mogą być częścią zapasów, ale same w sobie nie definiują zapasu jako całości. Surowce natomiast to podstawowe składniki, które są przetwarzane w procesie produkcyjnym, a ich ilość również może być częścią zapasów, ale nie wyczerpuje definicji tego pojęcia. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie zapasów z innymi kategoriami towarów, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania i planowania. Zrozumienie różnicy między zapasami a tymi pojęciami jest istotne dla skutecznego zarządzania operacjami w firmie, ponieważ wpływa na procesy takie jak prognozowanie, planowanie zakupów oraz zarządzanie produkcją.