Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 6 lipca 2025 17:18
  • Data zakończenia: 6 lipca 2025 17:52

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 1 500 gier planszowych. W magazynie wyrobów gotowych znajduje się 645 gier planszowych, a produkcja w toku wynosi 185 gier planszowych. Uwzględniając stan magazynowy, produkcję w toku oraz strukturę wyrobu gotowego oblicz, ile kostek brakujących do realizacji zamówienia gier planszowych, należy wydać z magazynu?

Ilustracja do pytania
A. 2 010 kostek.
B. 3 120 kostek.
C. 670 kostek.
D. 4 020 kostek.
Odpowiedź 2010 kostek jest naprawdę trafna, bo świetnie uwzględnia wszystko, co potrzeba do zrealizowania zamówienia na 1500 gier planszowych. Żeby obliczyć, ile kostek nam brakuje, najpierw musimy ogarnąć, ile gier mamy w magazynie i które są w produkcji. W tym przypadku 645 gier czeka na półce, a 185 jest w produkcji, więc razem mamy 830 dostępnych gier. Jak odejmiemy tę liczbę od zamówionych 1500, to wyjdzie, że brakuje nam 670 gier do wyprodukowania. Skoro każda gra wymaga 3 kostek, to musimy pomnożyć 670 przez 3, co daje nam 2010. To podejście zgadza się z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami, bo pokazuje, jak ważne jest dokładne liczenie tego, co mamy, żeby zrealizować zamówienia na czas i nie trwonić kasy na produkcję. Zrozumienie tego procesu jest naprawdę istotne w logistyce i produkcji, bo pozwala lepiej planować zasoby i przyszłe zamówienia.

Pytanie 2

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość w kmObszar 1Obszar 2Obszar 3
10150155185
20228231245
30240265280
40285290330
50340355398
A. degresywny.
B. malejący.
C. progresywny.
D. stały.
Odpowiedzi takie jak "progresywny", "stały" i "malejący" są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego charakteru analizowanych stawek taryfowych. Stawka progresywna oznaczałaby, że koszt jednostkowy wzrasta w miarę wydłużania się odległości, co jest sprzeczne z przedstawionym przykładem. W praktyce, takie stawki zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdy chcemy zniechęcić do korzystania z określonych usług, co nie ma miejsca w przypadku omawianych taryf, które mają na celu optymalizację kosztów transportowych dla dłuższych tras. Z kolei stawki stałe oznaczają, że koszt za jednostkę pozostaje niezmienny niezależnie od dystansu, co również nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. Wreszcie, termin "malejący" może wydawać się zbliżony do degresywnego, ale w rzeczywistości odnosi się do sytuacji, gdzie koszt jednostkowy maleje w sposób nieprzewidywalny, co nie jest przypadkiem w kontekście stawki taryfowej. Kluczowe jest zrozumienie, że degresywność stawki jest świadomym podejściem do ustalania cen w transporcie, które nie tylko sprzyja efektywności kosztowej, ale także buduje relacje z klientami poprzez oferowanie im bardziej korzystnych warunków na podstawie historii współpracy oraz wolumenów zleceń.

Pytanie 3

Analiza zadowolenia klientów z wprowadzonej usługi należy do działań

A. kontrolnych w etapie dystrybucji
B. realizacyjnych w etapie dystrybucji
C. planistycznych w etapie dystrybucji
D. realizacyjnych w etapie zaopatrzenia
Wybór odpowiedzi dotyczących planowania czy też wykonawczych działań w fazie dystrybucji może wynikać z niepełnego zrozumienia roli, jaką pełnią różne fazy w cyklu życia produktu. Planowanie w fazie dystrybucji koncentruje się na strategiach, które mają na celu dotarcie do klienta, a nie na ocenie ich satysfakcji z już dostarczonego produktu. Odpowiedzi wskazujące na wykonawcze działania w fazie dystrybucji również są nieadekwatne, ponieważ koncentrują się na realizacji dostaw, a nie na monitorowaniu efektywności tych działań poprzez zbieranie informacji zwrotnej od klientów. W fazie zaopatrzenia natomiast, akcent kładzie się na zapewnienie odpowiednich zasobów do produkcji i dystrybucji, co również nie wiąże się z badaniem satysfakcji klienta. Typowe błędy myślowe, prowadzące do takich wniosków, mogą obejmować mylenie działań kontrolnych z planowaniem oraz niewłaściwe łączenie różnych faz procesu. Kluczowe jest zrozumienie, że badania satysfakcji klienta są integralną częścią działań kontrolnych, które mają na celu nieustanne doskonalenie usług i produktów, a ich miejsce jest ściśle związane z odpowiednim etapem cyklu życia produktu, który skupia się na interakcji z klientem po dokonaniu zakupu.

Pytanie 4

Co oznacza termin MRP?

A. planowanie potrzeb materiałowych
B. zarządzanie łańcuchem dostaw
C. planowanie możliwości produkcyjnych
D. zarządzanie zasobami firmy
System MRP, czyli planowanie potrzeb materiałowych, to naprawdę ważne narzędzie w zarządzaniu produkcją. Jego głównym celem jest zapewnienie, żeby wszystkie potrzebne materiały były w odpowiednich ilościach i czasie, co jest kluczowe do planowania produkcji i dostaw. Działa ono na podstawie prognoz popytu i harmonogramów produkcji, co pozwala na lepsze zarządzanie zapasami i obniżenie kosztów związanych z ich przechowywaniem. Na przykład, w fabryce samochodów MRP pomaga ustalić, kiedy i jakie części powinny być dostarczane na podstawie zamówień klientów oraz cykli produkcyjnych. System MRP jest wykorzystywany w wielu różnych branżach, a jego wdrożenie często opiera się na standardach jak ISO 9001, które promują jakość. Co więcej, MRP naprawdę poprawia efektywność operacyjną, co idealnie wpisuje się w zasady lean manufacturing.

Pytanie 5

W magazynie znajduje się 120 zgrzewek wody gazowanej, z czego 10 zgrzewek stanowi zapas ochronny.
W trakcie transportu do magazynu przybywa 4 paletowe jednostki ładunkowe, każda zawierająca 100 zgrzewek. Oblicz ilość dostępnego zapasu wody gazowanej w zgrzewkach.

A. 530 sztuk
B. 230 sztuk
C. 120 sztuk
D. 510 sztuk
Aby obliczyć wielkość zapasu dysponowanego wody gazowanej, należy uwzględnić aktualną ilość zgrzewek w magazynie oraz przybywające z dostawami. W magazynie znajduje się 120 zgrzewek, z czego 10 to zapas zabezpieczający, co oznacza, że faktyczna ilość dostępnych zgrzewek wynosi 110 sztuk. Następnie, dostawa 4 palet, z których każda zawiera 100 zgrzewek, przyniesie dodatkowe 400 sztuk. Łączna ilość zapasu dysponowanego będzie zatem sumą dostępnych zgrzewek i nowych dostaw: 110 + 400 = 510. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, które wymagają transparentnego monitorowania stanów magazynowych oraz prognozowania zapotrzebowania. Dzięki regularnej analizie stanu zapasów można optymalizować procesy logistyczne oraz minimalizować koszty związane z przechowywaniem towarów. W praktyce, takie podejście pozwala firmom lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów oraz unikać nadmiaru zapasów, co jest istotne w kontekście zarządzania ryzykiem i efektywności operacyjnej.

Pytanie 6

Zorganizowany ciąg działań związanych z obiegiem zasobów to

A. zarządzanie logistyczne
B. proces logistyczny
C. system logistyczny
D. koszty logistyczne
Koszty logistyczne odnoszą się do wydatków związanych z realizacją procesów logistycznych, a nie do samego łańcucha operacji. Niekiedy można spotkać się z mylnym przekonaniem, że koszty te są wyznacznikiem efektywności logistyki, jednakże nie są one miarą ani opisem samego procesu. Zarządzanie logistyczne dotyczy szerokiego zakresu działań związanych z koordynacją i nadzorem nad całym procesem logistycznym, ale nie definiuje on konkretnego łańcucha operacji. Z kolei system logistyczny to termin, który odnosi się do złożonej sieci elementów, takich jak ludzie, technologie i procedury, które współdziałają w celu realizacji procesów logistycznych, ale również nie jest tożsamy z uporządkowanym łańcuchem operacji. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie aspektów kosztowych oraz zarządzających z procesem, co prowadzi do pominięcia kluczowych elementów tego złożonego tematu, jakimi są konkretne operacje i ich organizacja. Warto zrozumieć, że każdy z tych terminów ma swoje specyficzne znaczenie i kontekst, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką w przedsiębiorstwie.

Pytanie 7

Planowanie strefy magazynowej powinno uwzględniać między innymi

A. sposób płatności za dostarczone towary
B. liczbę pracowników zatrudnionych w dziale zaopatrzenia
C. rodzaj używanych jednostek ładunkowych
D. liczbę potencjalnych dostawców produktów
Rodzaj stosowanych jednostek ładunkowych jest kluczowym aspektem przy projektowaniu strefy składowania w magazynie, ponieważ wpływa na sposób przechowywania, transportu oraz organizacji przestrzeni. Przykładowo, różne jednostki ładunkowe, takie jak palety, kontenery czy skrzynie, mają różne wymiary i ciężar, co wymaga dostosowania systemów regałowych oraz metod załadunku i rozładunku. Przy wyborze jednostek ładunkowych warto również uwzględnić standardy branżowe, takie jak normy ISO, które definiują wymagania dotyczące wymiarów i nośności tych jednostek. Dobrze zaplanowana strefa składowania powinna umożliwiać efektywne wykorzystanie powierzchni oraz ułatwiać dostęp do towarów, co z kolei przekłada się na wydajność operacyjną magazynu. Przykład zastosowania to wybór wysokich regałów, jeśli dominującą jednostką ładunkową są palety, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni pionowej magazynu.

Pytanie 8

W kontekście systemu ekologicznego "czystej produkcji poprzez ruch" nie powinno się podejmować działań, które wiążą się z

A. zmniejszeniem wpływu produktu na środowisko w trakcie całego cyklu życia, zaczynając od pozyskiwania surowców, poprzez procesy przetwarzania, aż do składowania lub wykorzystania zużytego produktu.
B. zwiększaniem jakości i funkcjonalności produktu kosztem środowiska.
C. wykorzystywaniem technologii, które wytwarzają mniejsze ilości odpadów oraz szkodliwych emisji substancji do powietrza i wód.
D. udoskonalaniem procesów produkcyjnych z perspektywy ich wpływu na środowisko.
Podnoszenie jakości i funkcjonalności produktu kosztem środowiska jest podejściem, które stoi w sprzeczności z zasadami czystej produkcji, które zakładają dążenie do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Czysta produkcja to strategia, która koncentruje się na projektowaniu procesów produkcyjnych w taki sposób, aby ograniczyć generację odpadów oraz emisji substancji szkodliwych. Przykładem może być wdrożenie cyklu życia produktu, uwzględniającego wszystkie etapy - od pozyskania surowców, przez produkcję, aż po utylizację. W branży odzieżowej, zamiast wybierać tańsze materiały, które mogą być mniej ekologiczne, przedsiębiorstwa powinny decydować się na materiały z recyklingu lub organiczne, co nie tylko poprawi jakość produktu, ale również zminimalizuje wpływ na środowisko. Zasady odpowiedzialnego projektowania w duchu zrównoważonego rozwoju i innowacji ekologicznych są kluczowe dla osiągnięcia długoterminowego sukcesu. Zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 14001, skupiającymi się na zarządzaniu środowiskowym, może również pomóc firmom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 9

Znak towarowy umieszczony na opakowaniu informuje nas o maksymalnej

Ilustracja do pytania
A. liczbie dni przechowywania.
B. liczbie sztuk towaru w opakowaniu.
C. ilości opakowań.
D. ilości piętrzenia.
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest całkowicie na miejscu! Wiedza na temat maksymalnej ilości piętrzenia opakowań jest naprawdę ważna, zwłaszcza w logistyce i magazynowaniu. Znak towarowy na opakowaniu mówi nam, ile możemy bezpiecznie ułożyć opakowań na sobie. Ma to duże znaczenie, bo chodzi nie tylko o to, żeby wykorzystać przestrzeń, ale i o to, żeby nie uszkodzić zawartości. Jak nie będziemy stosować się do zaleceń, to opakowania mogą się zgnieść lub nawet pęknąć. Osobiście uważam, że to szczególnie istotne w branży spożywczej, gdzie musimy dbać o jakość produktów. Wiedza o tym, jak piętrzyć opakowania, może naprawdę pomóc w usprawnieniu łańcucha dostaw i zmniejszyć straty. A standardy ISO dodatkowo podkreślają, jak ważne są te oznaczenia w całym procesie logistycznym.

Pytanie 10

Kto odpowiada za analizę kosztów logistycznych związanych z działalnością magazynu?

A. analiza sprzedaży
B. system marketingu
C. transport wewnątrzzakładowy
D. kontroling magazynowy
Kontroling magazynowy to systematyczne monitorowanie i analizowanie danych dotyczących operacji magazynowych oraz związanych z nimi kosztów. Jego głównym celem jest optymalizacja procesów w zakresie zarządzania zapasami, co bezpośrednio wpływa na efektywność całego łańcucha dostaw. Przykładowo, kontroling magazynowy pozwala na identyfikację nadmiernych zapasów, co może prowadzić do znacznych kosztów przechowywania. Dzięki odpowiednim wskaźnikom, takim jak rotacja zapasów czy koszty składowania, przedsiębiorstwa mogą podejmować świadome decyzje o tym, jak zminimalizować wydatki i poprawić wydajność. Współczesne standardy branżowe, takie jak Lean Management czy Six Sigma, podkreślają znaczenie kontrolingu w eliminacji marnotrawstwa w procesach magazynowych. W efekcie, wiedza na temat kontrolingu magazynowego jest kluczowa dla menedżerów, którzy dążą do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej poprzez efektywne zarządzanie kosztami.

Pytanie 11

Jakie oprogramowanie informatyczne stosuje kody kreskowe w procesie dystrybucji?

A. Efficient Consumer Response
B. Customer Relationship Management
C. Automatic Data Capture
D. Supply Chain Management
Wybór odpowiedzi związanych z Customer Relationship Management (CRM), Supply Chain Management (SCM) oraz Efficient Consumer Response (ECR) może prowadzić do nieporozumień dotyczących funkcji i zastosowania tych systemów. CRM jest systemem skoncentrowanym na zarządzaniu relacjami z klientami, który zbiera i analizuje dane dotyczące interakcji z klientami oraz ich preferencji, aby poprawić jakość obsługi i zwiększyć lojalność. Chociaż CRM może korzystać z informacji o produktach, nie obsługuje bezpośrednio procesu dystrybucji kodów kreskowych. SCM natomiast zarządza całym łańcuchem dostaw, w tym planowaniem, realizacją zamówień oraz zarządzaniem zapasami, ale również nie jest dedykowanym systemem do zbierania danych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, ECR to koncepcja mająca na celu zwiększenie efektywności odpowiedzi na potrzeby konsumentów poprzez lepsze zarządzanie zapasami i procesami sprzedaży. Choć wszystkie te systemy są istotne w kontekście zarządzania przepływem informacji i produktów, to jednak nie skupiają się na automatycznym zbieraniu danych opartych na kodach kreskowych, co jest kluczowym aspektem ADC. Typowym błędem jest mylenie samego gromadzenia danych z bardziej złożonymi systemami zarządzania, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat funkcji i zastosowania tych narzędzi.

Pytanie 12

Kto ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku niewłaściwego transportu towarów?

A. spedytora
B. nabywcy
C. przewoźnika
D. sprzedawcy
Odpowiedzialność za powstałe szkody wynikające z nieprawidłowego przewożenia towaru spoczywa na przewoźniku, który jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków transportu oraz dbałości o ładunek. Zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Przewozie Drogowym Towarów (CMR), przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody, które powstają w wyniku utraty lub uszkodzenia towaru, chyba że udowodni, że szkoda powstała wskutek okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności. Przykładowo, jeśli przewoźnik nie zabezpieczył należycie ładunku, co doprowadziło do jego uszkodzenia w trakcie transportu, to jest on bezpośrednio odpowiedzialny za wyrównanie szkód. W praktyce, firmy transportowe powinny stosować standardowe procedury pakowania i zabezpieczania towarów, aby minimalizować ryzyko uszkodzeń podczas transportu oraz wprowadzać systemy monitorowania, które potwierdzają stan przesyłki w trakcie przewozu. Dobrą praktyką jest również posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika, co daje dodatkową ochronę zarówno przewoźnikowi, jak i klientowi.

Pytanie 13

W skład infrastruktury technicznej centrum logistycznego wchodzą

A. środki transportowe, magazyny oraz pracownicy, którzy je obsługują
B. ludzie oraz środki umożliwiające zbieranie i przesyłanie danych
C. intermodalny terminal przeładunkowy, budowle magazynowe oraz personel
D. urządzenia transportowe, silosy i opakowania
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z nich zawierają istotne mylne interpretacje dotyczące infrastruktury technicznej centrum logistycznego. W pierwszej z propozycji, mówiącej o ludziach i środkach pozwalających gromadzić oraz przesyłać informacje, kluczowym błędem jest zbytnie skupienie się na aspektach informacyjnych, które choć ważne, nie stanowią bezpośredniej infrastruktury technicznej. Ludzie są niewątpliwie istotni w procesach logistycznych, jednak nie są częścią samej infrastruktury technicznej. Kolejna odpowiedź, dotycząca środków transportu, magazynów i obsługującego go personelu, również mija się z celem, ponieważ znowu łączy elementy operacyjne z infrastrukturą. Magazyny są częścią tej infrastruktury, ale w kontekście centrum logistycznego istotniejsze są konkretne urządzenia transportowe i systemy przechowywania. W odpowiedzi trzeciej podano intermodalny terminal przeładunkowy, budowle magazynowe i personel. Choć terminale mają znaczenie w logistyce, to nie są one samodzielnym elementem infrastruktury technicznej centrum, a raczej platformą do łączenia różnych środków transportu. Takie myślenie może prowadzić do nieefektywnego projektowania systemów logistycznych, gdzie kluczowe komponenty są pomijane na rzecz ogólnych kategorii. Właściwe zrozumienie infrastruktury technicznej pozwala nie tylko na lepsze zarządzanie procesami logistycznymi, ale także na wdrażanie odpowiednich standardów, takich jak Lean Management, które optymalizują przepływy towarów w obrębie łańcucha dostaw.

Pytanie 14

Produkty, które są klasyfikowane jako grupa C w analizie ABC zapasów, to

A. produkty o wysokiej wartości obrotu
B. produkty o niskiej wartości obrotu
C. produkty bezużyteczne
D. produkty o wartości obrotu średniej
Grupa C w analizie ABC odnosi się do produktów o niskiej wartości obrotu. W systemie klasyfikacji ABC, który służy do zarządzania zapasami, produkty są klasyfikowane na podstawie ich wartości obrotu, co jest kluczowym wskaźnikiem dla efektywności zarządzania zapasami. Grupa A obejmuje przedmioty o wysokiej wartości obrotu, które generują największy przychód, grupa B to produkty o średniej wartości, a grupa C to te, które mają niski wpływ na całkowity obrót. Klasyfikacja ta pomaga przedsiębiorstwom skoncentrować zasoby i działania na tych przedmiotach, które przynoszą największe korzyści finansowe. Przykładowo, przedsiębiorstwo produkcyjne może potrzebować zoptymalizować poziom zapasów dla produktów grupy C, minimalizując koszty przechowywania, ponieważ nie generują one znaczących przychodów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zapasami, które wskazują na konieczność różnicowania strategii w zależności od klasyfikacji produktów.

Pytanie 15

Magazyn jest przystosowany do przechowywania 2 120 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Na ogół w magazynie znajduje się 1 696 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Jakie jest współczynnikiem wykorzystania miejsc składowych w tym magazynie?

A. 0,8
B. 0,2
C. 0,6
D. 1,2
Współczynnik wykorzystania miejsc składowych w magazynie oblicza się, dzieląc liczbę przechowywanych paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przez całkowitą liczbę miejsc składowych dostępnych w magazynie. W tym przypadku mamy 1 696 pjł przechowywanych w magazynie, który może pomieścić 2 120 pjł. Wzór na obliczenie współczynnika jest następujący: Wykorzystanie = (Liczba pjł w magazynie) / (Całkowita liczba miejsc składowych), co daje 1 696 / 2 120 = 0,8. Taki wynik oznacza, że 80% dostępnych miejsc składowych jest wykorzystywanych, co jest bardzo dobrym wskaźnikiem efektywności składowania. W praktyce, utrzymywanie wysokiego współczynnika wykorzystania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej magazynów, ponieważ pozwala na optymalne zarządzanie przestrzenią i redukcję kosztów związanych z utrzymywaniem niewykorzystanych miejsc. Zarządzanie miejscami składowymi zgodnie z zasadami Lean Management i Just-In-Time (JIT) może pomóc w dalszej optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 16

Proces związany z lokalizowaniem zamówionych produktów w magazynie oraz ich przygotowaniem do wysyłki nazywa się

A. kompletowanie
B. optymalizacja
C. odbieranie
D. przechowywanie
Kompletowanie to kluczowy proces w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który polega na precyzyjnym wyszukiwaniu i zbieraniu zamówionych towarów z magazynu, aby przygotować je do wysyłki. Proces ten jest niezbędny dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz zadowolenia klientów. Kompletowanie obejmuje różne techniki, takie jak zbieranie towarów na podstawie zamówień klientów, a także organizację produktów w sposób, który ułatwia ich późniejsze załadunek i transport. W praktyce może to oznaczać użycie systemów zarządzania magazynem (WMS), które automatyzują procesy kompletacji poprzez skanowanie kodów kreskowych, co pozwala na zwiększenie precyzji i redukcję błędów. Stosowanie dobrych praktyk, takich jak analiza ABC, pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią w magazynie oraz optymalizowanie tras zbierania towarów. Dobrze zorganizowany proces kompletacji wpływa bezpośrednio na czas realizacji zamówień oraz koszty operacyjne, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Pytanie 17

Jaki system informatyczny jest używany do zarządzania obiegiem zapasów w magazynach?

A. WMS
B. CRM
C. SCM
D. DRP
WMS, czyli Warehouse Management System, to system informatyczny, który ma na celu optymalizację zarządzania zapasami w magazynie. Jego głównym zadaniem jest kontrola i monitorowanie procesów związanych z przyjmowaniem, składowaniem, komplementowaniem i wydawaniem towarów. Przykładowo, WMS umożliwia śledzenie lokalizacji produktów w magazynie, co z kolei pozwala na szybkie i efektywne realizowanie zamówień. Systemy WMS są szczególnie przydatne w branżach, gdzie duża rotacja towarów wymaga ciągłej aktualizacji danych o stanach magazynowych. Dzięki zastosowaniu najlepszych praktyk, takich jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), WMS pomaga minimalizować straty związane z przestarzałymi zapasami. Dodatkowo, integracja WMS z systemami ERP (Enterprise Resource Planning) pozwala na lepszą synchronizację danych, co zwiększa efektywność operacyjną całego przedsiębiorstwa.

Pytanie 18

Fragment Instrukcji wysyłkowej - eksport przedstawia część informacji dotyczących wysyłki towarów. Wskaż, której stacji dla przesyłek nie podano

INSTRUKCJA WYSYŁKOWA – EKSPORT
................
................
Opis ładunku: Dostawy wagonowe: towar należy wysłać do portu, aby nadszedł w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku, nr kontraktu oraz specyfikacji podany w instrukcji
Stacja przeznaczenia:
dla przesyłek morskich - Gdynia XXXXXXX-
dla przesyłek drobnicowych - Gdynia XXXXXXX
dla przesyłek wagonowych - Gdańsk XXXXXXX -
dla przesyłek morskich - Gdańsk XXXXXXX
A. wagonowych - Gdańsk port.
B. morskich - Gdynia port.
C. morskich - Gdańsk port.
D. wagonowych - Gdynia port.
Wybór odpowiedzi wagonowych - Gdynia port jest poprawny, ponieważ fragment instrukcji wysyłkowej - eksport rzeczywiście nie zawiera informacji o stacji dla przesyłek wagonowych w Gdyni. W analizowanej instrukcji wskazano stacje przeznaczenia dla przesyłek morskich i drobnicowych w Gdyni oraz dla przesyłek wagonowych i morskich w Gdańsku. Jest to szczególnie istotne w kontekście organizacji transportu, gdzie precyzyjne określenie punktów załadunku i rozładunku jest kluczowe dla efektywności logistycznej. Zgodnie z najlepszymi praktykami, dokumentacja wysyłkowa powinna być jasna i zrozumiała, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do opóźnień w dostawach. W przypadku transportu intermodalnego, gdzie różne środki transportu są łączone w jednej przesyłce, znajomość dostępnych stacji jest niezbędna do optymalizacji kosztów i czasu transportu. Dlatego też, biorąc pod uwagę przedstawione informacje, odpowiedź ta jest w pełni uzasadniona.

Pytanie 19

Dostosowanie zewnętrznych rozmiarów opakowań transportowych do wymiarów przestrzeni ładunkowej palet, wymiarów wewnętrznych kontenerów oraz objętości ładunkowej stosowanych środków transportu to

A. odpowiednie zagospodarowanie granicy ładowności środków transportu
B. koordynacja wymiarowa
C. optymalne zagospodarowanie powierzchni magazynowej
D. formowanie ładunku
Zrozumienie, dlaczego wskazane odpowiedzi są niepoprawne, wymaga analizy koncepcji związanych z logistyką i transportem. Odpowiedź odwołująca się do "odpowiedniego zagospodarowania granicy ładowności środków transportu" sugeruje, że chodzi o maksymalne obciążenie pojazdu, co jest ważne, ale nie odnosi się bezpośrednio do dostosowywania wymiarów opakowań. Granica ładowności dotyczy w szczególności ciężaru, a nie wymiarów, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną w kontekście pytania. Podobnie, "formowanie ładunku" wskazuje na proces organizacji produktów w ładunku, ale nie obejmuje aspektu wymiarów opakowań oraz ich zgodności z przestrzenią transportową, co jest kluczowe dla efektywności logistycznej. W przypadku "optymalnego zagospodarowania powierzchni magazynowej", koncepcja odnosi się głównie do wykorzystania dostępnej przestrzeni w magazynach, a nie bezpośrednio do wymiarów opakowań transportowych. Ta odpowiedź ignoruje związek między wymiarami a transportem jako takim. W praktyce, często występuje błąd myślowy polegający na myleniu szerokich pojęć logistycznych z wąskimi aspektami, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków. Właściwe zrozumienie tych zagadnień wymaga zatem uwzględnienia specyfiki działania w łańcuchu dostaw oraz zastosowania odpowiednich norm w celu osiągnięcia synergii między magazynowaniem a transportem.

Pytanie 20

Jeśli strefa składowania ma długość 24 m, szerokość 4 m oraz powierzchnię zajmowaną przez towary wynoszącą 48 m2, to w jakim stopniu wykorzystana jest ta strefa składowania?

A. 40%
B. 200%
C. 100%
D. 50%
Strefa składowania o długości 24 m i szerokości 4 m ma całkowitą powierzchnię wynoszącą 96 m² (24 m * 4 m). Powierzchnia zajmowana przez towary wynosząca 48 m² stanowi połowę dostępnej powierzchni w tej strefie. Aby obliczyć wykorzystanie strefy składowania, należy podzielić powierzchnię zajmowaną przez towary przez całkowitą powierzchnię strefy, a następnie pomnożyć przez 100, co daje: (48 m² / 96 m²) * 100 = 50%. Tego rodzaju analiza jest kluczowa dla efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, firmy często dążą do maksymalizacji wykorzystania stref składowania, stosując różne techniki, takie jak analiza ABC, która pomaga w identyfikacji kluczowych towarów i ich optymalnym rozmieszczeniu. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie eliminacji marnotrawstwa przestrzeni, co bezpośrednio wpływa na koszty operacyjne oraz wydajność procesów magazynowych.

Pytanie 21

Czym jest integracja w łańcuchu dostaw?

A. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
B. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
C. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
D. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
Wiele osób mylnie interpretuje integrację w łańcuchu dostaw jako proces skupiający się na funkcjonowaniu pojedynczych przedsiębiorstw. Często błędne jest postrzeganie integracji jako wyłącznie wewnętrznego usprawnienia, co wskazuje na niedostateczne zrozumienie koncepcji współpracy w sieci dostaw. Na przykład, odpowiedzi sugerujące tworzenie kolejnych etapów przemieszczania dóbr wskazują na podejście, które może prowadzić do zwiększenia złożoności procesów, a nie ich uproszczenia. W rzeczywistości, efektywność łańcucha dostaw polega na uproszczeniu procesów poprzez eliminację zbędnych kroków. Ponadto, koncepcje te często pomijają istotny aspekt współpracy między różnymi podmiotami w łańcuchu, co jest kluczowe dla osiągnięcia synergii. Zbyt duża koncentracja na wewnętrznych procesach przedsiębiorstw prowadzi do izolacji i braku komunikacji z innymi uczestnikami łańcucha, co może skutkować opóźnieniami i zwiększonymi kosztami. Warto zauważyć, że skuteczna integracja wymaga zaangażowania wszystkich uczestników łańcucha dostaw w dążeniu do wspólnych celów, co w konsekwencji prowadzi do lepszej koordynacji i płynności przepływu dóbr. W obliczu zmieniającego się rynku, zrozumienie i wdrażanie koncepcji integracji na poziomie całego łańcucha staje się nie tylko korzystne, ale wręcz niezbędne.

Pytanie 22

Roczny wskaźnik kosztu przechowywania w magazynie wynosi 900,00 zł/pjł. Na nadchodzący rok przewiduje się zwiększenie wskaźnika o 10%. Jaka będzie wartość wskaźnika dla 1 pjł w nowym roku?

A. 909,00 zł/pjł
B. 900,90 zł/pjł
C. 990,00 zł/pjł
D. 900,09 zł/pjł
Wskaźnik kosztu miejsca składowania w magazynie w skali roku wynosi obecnie 900,00 zł za jednostkę przestrzenną (pjł). Aby obliczyć nową wartość wskaźnika po planowanym wzroście o 10%, należy zastosować prostą formułę: nowa wartość = obecna wartość + (obecna wartość * procent wzrostu). W tym przypadku obliczenia wyglądają następująco: 900,00 zł + (900,00 zł * 0,10) = 900,00 zł + 90,00 zł = 990,00 zł/pjł. Taki wskaźnik jest istotny dla zarządzania kosztami w magazynie, ponieważ pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz optymalizację przestrzeni magazynowej. Ponadto, znajomość wskaźników kosztowych jest kluczowa w kontekście kalkulacji kosztów operacyjnych oraz oceny efektywności działalności magazynowej. Dobrze obliczone wskaźniki mogą wspierać menedżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji w infrastrukturę magazynową, co przekłada się na efektywność całego łańcucha dostaw.

Pytanie 23

W przedsiębiorstwie utworzono jednostki ładunkowe zawierające materiały sypkie, stosując w tym celu

A. pakiety
B. palety płaskie
C. palety siatkowe
D. palety skrzyniowe
Wybór palet płaskich, pakietów czy palet siatkowych do transportu wyrobów sypanych luzem nie jest właściwy z kilku istotnych powodów. Palety płaskie, choć powszechnie stosowane w logistyce, nie mają ścianek osłonowych, co sprawia, że nie nadają się do przewozu materiałów sypkich, które mogą łatwo się rozsypywać. Tego typu palety są bardziej odpowiednie dla towarów o stałych kształtach i takich, które nie wymagają dodatkowej ochrony przed upadkiem czy rozprzestrzenieniem. Natomiast pakiety, które zazwyczaj odnoszą się do zestawienia produktów w opakowania, również nie są przystosowane do transportu towarów luzem, ponieważ brak im struktury, która zapobiegałaby ich przemieszczaniu się podczas transportu. Palety siatkowe, choć użyteczne w przypadku niektórych produktów, również nie są idealnym rozwiązaniem. Ich konstrukcja, bazująca na siatce, nie zapewnia wystarczającego zabezpieczenia dla materiałów sypkich, które mogą w łatwy sposób wydostać się na zewnątrz. W praktyce, wybór niewłaściwego typu jednostki ładunkowej może prowadzić do strat finansowych oraz problemów z bezpieczeństwem transportu. Efektywne zarządzanie logistyką wymaga zatem wiedzy na temat odpowiednich jednostek ładunkowych, które odpowiadają charakterystyce transportowanych towarów.

Pytanie 24

Przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją i transportem otrzymało zlecenie na transport ozdób choinkowych w 136 kartonach o wymiarach 800 x 600 x 1000 mm. Jeśli jedna naczepa może pomieścić 34 palety EURO, a palet i kartonów nie wolno układać na sobie, to towar powinien zostać załadowany do

A. 2 naczep
B. 4 naczep
C. 3 naczep
D. 1 naczepy
Dwie naczepy to odpowiednia liczba do przewozu tych ładunków. Jak to działa? Musimy spojrzeć na objętość ładunku i na to, ile mieści jedna naczepa. Mamy te ozdoby choinkowe w 136 kartonach, każdy z wymiarami 800 na 600 na 1000 mm. Jak obliczymy objętość jednego kartonu, to wychodzi 0,8 m * 0,6 m * 1 m, co daje 0,48 m³. Jak teraz pomnożysz 0,48 m³ przez 136 kartonów, to dostaniesz 65,28 m³. Standardowa naczepa ma pojemność od 33 do 36 m³, więc spokojnie zmieści się tam 34 palety EURO, które mają 1200 na 800 mm. Więc tak, dwie naczepy wystarczą, żeby bezpiecznie przewieźć wszystko. Pamiętaj też, żeby dobrze ułożyć ładunek, bo to ważne dla bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 25

Wśród bezpiecznych technologii usuwania oraz unieszkodliwiania niebezpiecznych odpadów, które stosują metody biologiczne, znajduje się

A. fermentacja
B. stabilizowanie
C. spalanie
D. strącanie
Spalanie, jako metoda unieszkodliwiania odpadów, polega na ich poddawaniu wysokotemperaturowemu procesowi, który prowadzi do ich redukcji objętościowej i eliminacji niektórych substancji szkodliwych. Jednak spalanie nie jest technologią biologiczną, co wyklucza ją jako odpowiedź na to pytanie. Problemem związanym ze spalaniem jest emisja szkodliwych gazów do atmosfery, co może prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz negatywnego wpływu na zdrowie ludzi. Strącanie to proces, który polega na oddzielaniu i usuwaniu zanieczyszczeń ze ścieków przy użyciu różnych reagentów chemicznych, co również nie jest metodą biologiczną. Stabilizowanie natomiast odnosi się do procesów chemicznych mających na celu przekształcanie odpadów w mniej reaktywne formy, co również nie wykorzystuje metod biologicznych. Wszystkie te metody, choć mogą być skuteczne w pewnych kontekstach, nie przekształcają odpadów w sposób, który jest zgodny z biologicznymi metodami utylizacji, takimi jak fermentacja. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla odpowiedzialnego zarządzania odpadami niebezpiecznymi, które powinno korzystać z bezpiecznych i efektywnych technologii zgodnych z najlepszymi praktykami. W przeciwnym razie, stosowanie niewłaściwych metod może prowadzić do dalszego zanieczyszczenia środowiska oraz zagrożeń dla zdrowia publicznego.

Pytanie 26

Jaki będzie całkowity koszt wyładunku kontenerów na terminalu, jeżeli stawka za maszynogodzinę suwnicy wynosi 105,00 zł, wynagrodzenie operatora za godzinę pracy to 45,00 zł, a czas wyładunku to 4,5 godziny?

A. 202,50 zł
B. 150,00 zł
C. 675,00 zł
D. 472,50 zł
Koszt wyładunku kontenerów na terminalu wynosi 675,00 zł, co obliczamy poprzez dodanie kosztów za maszynogodziny suwnicy oraz stawki za pracę operatora. Aby to obliczyć, najpierw obliczamy koszt maszynogodziny: 105,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 472,50 zł. Następnie obliczamy koszt pracy operatora: 45,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 202,50 zł. Sumując te dwa wyniki, otrzymujemy 472,50 zł + 202,50 zł = 675,00 zł. W praktyce, przy planowaniu operacji wyładunkowych, kluczowe jest dokładne obliczenie kosztów, aby prawidłowo oszacować budżet operacyjny oraz zyski z działalności. Sprawne zarządzanie kosztami jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, w której dokładność i efektywność finansowa są kluczowymi elementami sukcesu.

Pytanie 27

Jaki jest wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, jeśli roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 400 000 zł, a powierzchnia magazynu to 500 m2?

A. 0,125 m2/zł
B. 800 zł/m2
C. 800 m2/zł
D. 0,125 zł/m2
W przypadku prób obliczenia wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, ważne jest, aby zrozumieć odpowiednie jednostki oraz zasady matematyczne. Odpowiedzi, które przedstawiają wskaźniki w jednostkach, które nie mają sensu w tym kontekście, prowadzą do błędnych wniosków. Na przykład, jeśli ktoś wskazuje 800 m2/zł, sugeruje, że za 1 zł można wynająć 800 m2 powierzchni, co jest niepoprawne w kontekście obliczania kosztów magazynowania. Tego typu podejście nie uwzględnia rzeczywistych wydatków związanych z utrzymaniem powierzchni magazynowej. Inna błędna odpowiedź - 0,125 zł/m2 - wynika prawdopodobnie z niepoprawnego podziału kosztów. Jeżeli w wyniku obliczeń otrzymujemy wartość mniejszą od 800 zł, oznacza to, że doszło do pomyłki w operacjach matematycznych. Odpowiedzi sugerujące jednostki takie jak m2/zł są również nieadekwatne, ponieważ nie oddają relacji kosztów do powierzchni. W praktyce, właściwe zrozumienie wskaźników kosztowych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami magazynowymi. Warto pamiętać, że analiza kosztów w kontekście powierzchni magazynowej jest podstawą podejmowania decyzji o inwestycjach i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 28

Korzystając z danych zawartych w tabeli, ustal wielkość dostawy w czwartym okresie według metody stałej wielkości zamówienia.

Okres1234
Zapotrzebowanie [szt.]3510-40
Wielkość dostawy [szt.]60--?
A. 15 sztuk.
B. 60 sztuk.
C. 40 sztuk.
D. 25 sztuk.
Wybór odpowiedzi, która nie jest równoznaczna z potrzebami zapotrzebowania, może wynikać z różnych nieporozumień dotyczących metodyki zarządzania zapasami. Odpowiedzi wskazujące na mniejszą ilość dostawy, takie jak 15 sztuk, 25 sztuk czy nawet 40 sztuk, nie uwzględniają, że celem jest zawsze dostarczenie towaru w ilości odpowiadającej stałej wielkości zamówienia, która w tej sytuacji wynosi 60 sztuk. Utrzymanie stałej wielkości zamówienia jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania procesu logistycznego, a wszelkie odstępstwa mogą prowadzić do wyczerpania zapasów i, w konsekwencji, przerw w produkcji lub sprzedaży. Typowym błędem jest również ignorowanie zmienności zapotrzebowania na początku analizy, co skutkuje błędnymi wnioskami na temat ilości potrzebnych dostaw. Zbyt niska wartość zamówienia prowadzi do sytuacji, w której zapasy nie są wystarczające do zaspokojenia potrzeb w danym okresie, co może powodować opóźnienia i dodatkowe koszty związane z nagłymi dostawami. Kluczowe jest, aby wziąć pod uwagę nie tylko aktualne zapotrzebowanie, ale i dane historyczne oraz przewidywania, które mogą wskazać na potrzebę dostosowania stałej wielkości zamówienia w przyszłości.

Pytanie 29

Kodowanie EAN-13 składa się z

A. 13 cyfr informacyjnych i jednej cyfry kontrolnej
B. 11 cyfr informacyjnych i dwóch cyfr kontrolnych
C. 7 cyfr informacyjnych i jednej cyfry kontrolnej
D. 12 cyfr informacyjnych i jednej cyfry kontrolnej
System kodów EAN-13, który jest szeroko stosowany na całym świecie, składa się z 13 cyfr, z których 12 stanowi dane dotyczące produktu, a jedna pełni rolę cyfry kontrolnej. Cyfra kontrolna jest wyliczana na podstawie pozostałych cyfr w kodzie, co pozwala na weryfikację poprawności odczytu. Przykładem zastosowania kodów EAN-13 może być przemysł detaliczny, gdzie produkty są oznaczane tymi kodami w celu ułatwienia identyfikacji i zarządzania stanem magazynowym. W praktyce, system EAN-13 wspiera automatyzację procesów sprzedażowych, co zwiększa efektywność operacyjną. Kody te są zgodne z międzynarodowymi standardami GS1, co oznacza, że są rozpoznawane globalnie. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie poprawnego skanowania kodów EAN-13 w punktach sprzedaży, co może wpłynąć na szybkość obsługi klienta oraz dokładność danych sprzedażowych. Zrozumienie struktury i funkcji kodów EAN-13 jest kluczowe dla wszystkich, którzy pracują w logistyce, handlu detalicznym oraz w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 30

Przedstawiona tabela zawiera dane dotyczące stanu zapasów oraz liczbę wyrobów gotowych montowanych w przedsiębiorstwie na dwóch zmianach. W związku z koniecznością realizacji 9 przenośników taśmowych, firma powinna zamówić

Elementy montażuStan zapasów w sztukachMontaż wykonywany podczas I zmiany w sztukachMontaż wykonywany podczas II zmiany w sztukach
silniki454
taśmy545
A. 5 silników i 4 taśmy.
B. 4 silniki i 5 taśm.
C. 4 silniki i 3 taśmy.
D. 5 silników i 5 taśm.
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak "5 silników i 5 taśm" lub "4 silniki i 5 taśm", może wynikać z błędnej interpretacji danych dotyczących stanu zapasów oraz wymagań produkcyjnych. W przypadku pierwszej z tych odpowiedzi, błędne jest założenie, że wystarczy 5 taśm, aby zrealizować zamówienie na 9 przenośników. Reality przedstawia, że do każdego przenośnika potrzebna jest taśma, co oznacza konieczność posiadania ich w wystarczającej liczbie. Jeśli dostępnych jest tylko 5 taśm, to brakującą ilość, w tym przypadku 4 taśmy, musimy zamówić. Podobnie, wybór "4 silniki i 5 taśm" również myli się w ocenie dostępnych zasobów. W rzeczywistości by zrealizować 9 przenośników, sięganie po 4 silniki jest niewystarczające, ponieważ w magazynie brakuje 5 silników. Niedoszacowanie potrzeb na silniki i taśmy może prowadzić do przerw w produkcji, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną. W branży produkcyjnej, kluczowe jest, aby planować zakupy na podstawie dokładnych analiz zapotrzebowania i stanu zapasów. Warto zastosować techniki zarządzania zapasami, takie jak Just-In-Time (JIT), które mogą pomóc w optymalizacji procesów zakupowych i ograniczeniu kosztów magazynowania.

Pytanie 31

Jeśli w ciągu 30 dni roboczych awarie urządzeń spowodowały 6 dni przerwy w produkcji, to jaki jest procentowy wskaźnik dostępności linii produkcyjnej?

A. 80%
B. 25%
C. 120%
D. 20%
Jednym z typowych błędów przy obliczaniu wskaźnika dostępności jest zrozumienie pojęcia 'dostępności' w kontekście czasu pracy maszyny. Odpowiedzi sugerujące 120%, 25% i 20% wynikają z błędnych założeń dotyczących sposobu obliczania wskaźnika. Na przykład, 120% jest zupełnie niemożliwe, ponieważ wartość ta przekracza 100%, co oznaczałoby, że maszyna pracuje dłużej, niż jest to fizycznie możliwe, co jest logicznie nieuzasadnione. Wskaźnik dostępności nie może przekraczać 100%, jako że oznacza on stosunek czasu działania do całkowitego czasu planowanego. Odpowiedzi 25% i 20% mogą wynikać z błędnego zrozumienia przerw w produkcji. Należy pamiętać, że dostępność mierzy nie tylko czas, ale również efektywność działania, a wartość 80% uznawana jest w branży za dobry wynik, świadczący o solidnej organizacji pracy oraz dobrze funkcjonujących systemach utrzymania ruchu. Kluczowe jest, aby przy obliczeniach brać pod uwagę tylko rzeczywisty czas pracy maszyn, a wszelkie przestoje traktować jako czynniki obniżające ten wskaźnik. Warto również zwrócić uwagę na dobre praktyki w zakresie planowania konserwacji maszyn, które mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie dostępności linii technologicznej.

Pytanie 32

Częścią wewnętrznego łańcucha dostaw jest

A. dział zaopatrzenia
B. rynek dostawców
C. rynek klientów
D. pośrednicy w dystrybucji
Dział zaopatrzenia jest kluczowym elementem wewnętrznego łańcucha dostaw, ponieważ odpowiada za pozyskiwanie surowców i komponentów niezbędnych do produkcji. Efektywne zarządzanie tym działem wpływa na jakość końcowego produktu oraz na koszty produkcji. W ramach działu zaopatrzenia realizowane są procesy takie jak analiza potrzeb materiałowych, selekcja dostawców, negocjacje warunków zakupu oraz kontrola jakości dostarczanych surowców. Przykładowo, w firmach produkcyjnych, dział zaopatrzenia współpracuje z działem produkcji, aby przewidzieć zapotrzebowanie oraz dostosować zamówienia do planów produkcyjnych, co przyczynia się do ograniczenia kosztów magazynowania i ryzyka przestojów. W najlepszych praktykach zarządzania łańcuchem dostaw, np. w modelu SCM (Supply Chain Management), działania te są zintegrowane z innymi funkcjami, co pozwala na optymalizację całego procesu dostaw i zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 33

Zakład zajmujący się produkcją soku jabłkowego ma wybrać najlepszego dostawcę jabłek. Z którym dostawcą zakład powinien nawiązać współpracę, biorąc pod uwagę podane kryteria doboru wraz z wagami oraz przydzielone punkty w skali od 1 do 6, gdzie 1 punkt oznacza najniższą, a 6 punktów najwyższą ocenę?

DostawcaKryteria doboru
Jakość produktu
(waga 0,3)
Cena produktu
(waga 0,3)
Wielkość dostawy
(waga 0,2)
Forma płatności
(waga 0,2)
A.4563
B.4434
C.5555
D.6453
A. B.
B. A.
C. C.
D. D.
Wybór niewłaściwego dostawcy jabłek, jak w przypadku dostawców A, B lub D, może prowadzić do szeregu problemów, które negatywnie wpłyną na jakość produkowanego soku. Takie decyzje często wynikają z niepełnej analizy kryteriów oceny lub błędów w przydzielaniu wag do poszczególnych aspektów. Na przykład, dostawca A, mimo atrakcyjnej ceny, może oferować jabłka o gorszej jakości, co obniża wartość końcowego produktu. W branży produkcji żywności niezwykle ważne jest, aby surowce były dostosowane do standardów jakości, które zapewniają bezpieczeństwo i zdrowotność produktów. Często błędne podejście do wyboru dostawcy wynika z uproszczeń, jak przyjęcie, że najniższa cena zawsze oznacza najlepszą wartość. Tego typu myślenie prowadzi do niebezpiecznych kompromisów, które mogą skutkować utratą zaufania konsumentów i wprowadzeniem na rynek produktów, które nie spełniają oczekiwań jakościowych. Przy ocenie dostawców istotne jest, aby stosować podejście holistyczne, które uwzględnia różnorodne kryteria, takie jak jakość, cena, dostępność oraz zgodność z normami ekologicznymi. Warto również zwrócić uwagę na doświadczenie i reputację dostawcy, co może wpłynąć na stabilność współpracy i długofalowe efekty dla zakładu.

Pytanie 34

Jakie znaczenie ma skrót MRPII w kontekście wdrożonego systemu w przedsiębiorstwie?

A. prognozowanie zapotrzebowania materiałowego
B. planowanie zasobów wytwórczych
C. prognozowanie zapotrzebowania dystrybucji
D. organizowanie zdolności produkcyjnych
Planowanie zdolności produkcyjnych, planowanie zapotrzebowania dystrybucji i planowanie zapotrzebowania materiałowego to procesy, które, choć związane z zarządzaniem produkcją, nie oddają pełnego zakresu zadań, które realizuje MRPII. Planowanie zdolności produkcyjnych koncentruje się na określeniu, jakie zdolności produkcyjne są dostępne w danym czasie oraz jak można je optymalizować, aby zaspokoić zapotrzebowanie. To podejście, choć istotne, jest tylko częścią szerszego systemu zarządzania zasobami. Planowanie zapotrzebowania dystrybucji z kolei dotyczy strategii dostarczania produktów do klientów, a nie bezpośrednio zarządzania procesami produkcyjnymi. Podobnie, planowanie zapotrzebowania materiałowego, choć ważne dla zapewnienia ciągłości produkcji, nie angażuje wszystkich aspektów zasobów wytwórczych, jak na przykład zarządzanie ludźmi czy sprzętem. W rezultacie, wybór odpowiedzi dotyczących tych procesów może prowadzić do mylnego przekonania, że wszystkie aspekty zarządzania produkcją są uwzględnione w MRPII. Kluczową różnicą jest to, że MRPII integruje wszystkie te elementy w jedną całość, umożliwiając bardziej kompleksowe podejście do planowania, co jest niezbędne w dzisiejszym dynamicznym środowisku produkcyjnym.

Pytanie 35

Jaką metodę wydawania towarów należy zastosować, jeżeli pierwsze w kolejności mają być wydawane towary, które najpóźniej dotarły?

A. HIFO
B. FIFO
C. LIFO
D. FEFO
Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że towary, które przybyły najpóźniej, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie wartość towarów szybko się zmienia lub w przypadku produktów, które mogą się łatwo zestarzeć lub zdezaktualizować. Przykładem zastosowania LIFO mogą być magazyny z elektroniką, gdzie nowoczesne modele zastępują starsze, a zatem logiczne jest, aby najnowsze urządzenia były wydawane jako pierwsze. Ta metoda pomaga również w zachowaniu aktualności oferty produktowej i minimalizowaniu strat związanych z przestarzałym asortymentem. Warto zauważyć, że LIFO nie jest powszechnie stosowana w obrocie artykułami spożywczymi, gdzie preferuje się podejście FIFO (First In, First Out), ale w kontekście innych branż LIFO staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Stosowanie LIFO jest zgodne z wieloma standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów magazynowania i dystrybucji w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 36

Podmioty ekonomiczne, które mają na celu zunifikowanie różnych usług logistycznych w jednym miejscu, przejmując część działań realizowanych przez macierzyste jednostki przedsiębiorstw - klientów, to

A. magazyny branżowe
B. zakłady produkcyjne
C. centra logistyczne
D. supermarkety
Centra logistyczne pełnią kluczową rolę w nowoczesnym łańcuchu dostaw, integrując różnorodne usługi logistyczne w jednym miejscu. Działają jako huby, które umożliwiają efektywne zarządzanie przepływem towarów, co przekłada się na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania centrów logistycznych może być outsourcing usług magazynowych i transportowych przez firmy produkcyjne, które zamiast zarządzać własnymi magazynami i flotą, korzystają z wyspecjalizowanych operatorów logistycznych. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które sugerują, że koncentracja na rdzeniu działalności oraz zlecanie na zewnątrz zadań logistycznych może prowadzić do lepszego wykorzystania zasobów i obniżenia kosztów operacyjnych. Warto zauważyć, że centra logistyczne często spełniają normy ISO związane z zarządzaniem jakością i bezpieczeństwem, co dodatkowo zwiększa ich wartość dla klientów.

Pytanie 37

Rodzaje transportu wewnętrznego, w których urządzenia dźwigowe są zawieszone na wciągniku żurawia lub wciągarki jezdnej, poruszające się wzdłuż mostu, to

A. podnośniki
B. przenośniki
C. wózki unoszące
D. suwnice
Podnośniki, wózki unoszące oraz przenośniki są różnymi typami urządzeń transportowych, które nie spełniają kryteriów definicji suwnic. Podnośniki to konstrukcje zaprojektowane głównie do podnoszenia ludzi lub ładunków na określoną wysokość, jednak nie poruszają się w sposób poziomy w obrębie większej przestrzeni, jak to ma miejsce w przypadku suwnic. Wózki unoszące, chociaż mogą wykonywać funkcje transportowe, nie są w stanie podnosić ciężkich ładunków na dużą wysokość, a ich konstrukcja jest przystosowana głównie do przemieszczania ładunków w obrębie krótkich odległości. Przenośniki zaś to urządzenia stałe, służące do ciągłego transportu materiałów, ale nie mają możliwości podnoszenia ich do góry w sposób typowy dla suwnic. Typowe błędy myślowe prowadzące do takiego wniosku to mylenie funkcji tych urządzeń oraz brak zrozumienia różnic w ich konstrukcji i przeznaczeniu. W przemyśle kluczowa jest świadomość, że wybór odpowiedniego środka transportu wewnętrznego ma wpływ na efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracy, co podkreśla znaczenie odpowiedniej wiedzy technicznej w tym zakresie.

Pytanie 38

Ustal średnią sprzedaż w I kwartału 2012 r. w przedsiębiorstwie ABC, opierając się na danych podanych w tabeli.

MiesiącPrzychody miesięczne ze sprzedaży w złotych
styczeń5 000,-
luty3 500,-
marzec4 500,-
A. 4 333 zł
B. 2 500 zł
C. 3 166 zł
D. 6 500 zł
W I kwartale 2012 roku średnia sprzedaż wynosiła 4 333 zł. Jak to policzyliśmy? Zsumowaliśmy przychody z każdego miesiąca i podzieliliśmy przez 3, bo w kwartale mamy trzy miesiące. Na przykład, jeśli w styczniu zarobiliśmy 4 000 zł, w lutym 4 500 zł, a w marcu 3 500 zł, to razem daje nam 12 000 zł. Dzielimy to przez 3 i wychodzi 4 000 zł jako średnia. To standardowa metoda, która przydaje się, gdy analizujemy dane finansowe. Dzięki niej łatwiej zrozumieć, jak wygląda sprzedaż w danym okresie i ocenić, co może działać lepiej w marketingu. Ustalanie średniej jest istotne, bo pozwala nam dostrzegać sezonowe wahania i sprawdzać, jak nasze działania mogą wpływać na wyniki. Firmy często korzystają z takich wskaźników, żeby dobrze zaplanować budżet i przewidzieć przyszłe przychody, co jest w końcu kluczem do sukcesu w biznesie.

Pytanie 39

Jak wiele opakowań zbiorczych można maksymalnie umieścić na palecie EUR o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm, jeśli będą one ustawione w trzech warstwach, a wymiary opakowań zbiorczych to: 150 x 200 x 100 mm (dł. x szer. x wys.)?

A. 60 opakowań
B. 76 opakowań
C. 80 opakowań
D. 96 opakowań
Poprawna odpowiedź to 96 opakowań. Aby obliczyć maksymalną liczbę opakowań zbiorczych, które można zmieścić na palecie EUR, należy najpierw ustalić, ile opakowań zmieści się w jednej warstwie na palecie. Wymiary palety to 1200 mm długości i 800 mm szerokości. Opakowanie zbiorcze ma wymiary 150 mm długości i 200 mm szerokości. Możemy obliczyć liczbę opakowań w jednej warstwie, dzieląc wymiary palety przez wymiary opakowania: 1200 mm / 150 mm = 8 opakowań wzdłuż długości palety oraz 800 mm / 200 mm = 4 opakowania wzdłuż szerokości palety. Mnożąc te wartości, otrzymujemy 8 * 4 = 32 opakowania w jednej warstwie. Skoro opakowania mogą być układane w trzech warstwach, całkowita liczba opakowań wynosi 32 opakowania/warstwę * 3 warstwy = 96 opakowań. Taki sposób obliczeń jest zgodny z zasadami optymalnego wykorzystania przestrzeni magazynowej, co jest niezbędne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 40

W którym magazynie najlepiej wykorzystywana jest powierzchnia w strefie kompletacji?

Magazyn 1Magazyn 2Magazyn 3Magazyn 4
Powierzchnia strefy
kompletacji: 3 000 m2
Powierzchnia strefy
kompletacji: 3 500 m2
Powierzchnia strefy
kompletacji: 12 000 m2
Powierzchnia strefy
kompletacji: 9 000 m2
Średnia powierzchnia
ładunku: 2 200 m2
Średnia powierzchnia
ładunku: 2 300 m2
Średnia powierzchnia
ładunku: 7 200 m2
Średnia powierzchnia
ładunku: 8 100 m2
A.B.C.D.
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
Odpowiedź D jest poprawna, ponieważ w analizie efektywności wykorzystania powierzchni w strefie kompletacji kluczowe jest obliczenie stosunku średniej powierzchni ładunku do powierzchni strefy kompletacji. W przypadku Magazynu 4 uzyskano najwyższy stosunek 0.9, co wskazuje, że powierzchnia w tej strefie jest wykorzystywana najbardziej efektywnie. Ekspertzy logistyki podkreślają, że optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej jest istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność operacyjną. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie i analizowanie tych wskaźników, aby identyfikować obszary wymagające poprawy. Na przykład, w kontekście zarządzania magazynem, można zastosować techniki takie jak Lean Warehousing, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększaniu wartości dodanej. Rekomenduje się także stosowanie systemów WMS (Warehouse Management System), które pomagają w optymalizacji procesów i lepszym zarządzaniu przestrzenią.