Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 10 lipca 2025 17:42
  • Data zakończenia: 10 lipca 2025 18:14

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Stosując zamieszczone przepisy, prezydent miasta powinien odmówić udostępnienia informacji dotyczącej

Wyciąg z Ustawy o dostępie do informacji publicznej
Art. 1. ust.1.
Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.
Art. 5. ust.2.
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
(…)
A. wydanej decyzji w sprawie lokalizacji wysypiska śmieci.
B. stanu majątkowego burmistrza podanego w jego oświadczeniu majątkowym.
C. wysokości zaciągniętych przez miasto w bankach kredytów.
D. stanu zdrowia kierownika urzędu stanu cywilnego.
Odpowiedź "stanu zdrowia kierownika urzędu stanu cywilnego" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo do uzyskiwania informacji publicznej może być ograniczone w przypadku ochrony prywatności osoby fizycznej. Informacje dotyczące stanu zdrowia są szczególnie wrażliwe i nie dotyczą spraw związanych z pełnieniem funkcji publicznej przez tę osobę. Przykładowo, w przypadku informacji o stanie zdrowia pracowników publicznych, takich jak kierownicy jednostek, należy kierować się zasadą ochrony prywatności, co jest zgodne z praktykami stosowanymi w administracji publicznej. Ochrona danych osobowych jest kluczowym elementem w zarządzaniu informacjami publicznymi, co potwierdzają również regulacje RODO. W praktyce oznacza to, że informacje związane z prywatnością, takie jak dane medyczne, powinny być traktowane z najwyższą ostrożnością, a ich ujawnienie może prowadzić do naruszenia prawa i etyki zawodowej.

Pytanie 2

Przepisy dotyczące zakupu, zarządzania i działania spółki z o.o. są określone w

A. Kodeksie spółek handlowych
B. Kodeksie postępowania administracyjnego
C. Kodeksie cywilnym
D. Kodeksie pracy
Kodeks spółek handlowych to podstawowy akt prawny regulujący tworzenie, organizację oraz funkcjonowanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce. Przepisy zawarte w tym kodeksie określają zasady dotyczące zakupu i rejestracji spółki, kapitału zakładowego, odpowiedzialności wspólników oraz organów spółki. Na przykład, zgodnie z kodeksem, spółka z o.o. musi posiadać kapitał zakładowy w wysokości minimum 5 000 zł, co zapewnia stabilność finansową jej działalności. Dodatkowo, kodeks reguluje zasady podejmowania uchwał, prowadzenia dokumentacji oraz obowiązki informacyjne, co jest kluczowe dla przejrzystości działań spółki. Wiedza na temat tych przepisów jest niezbędna dla przyszłych przedsiębiorców, aby uniknąć nieporozumień i problemów prawnych, które mogą wyniknąć z niewłaściwego zarządzania spółką. Zastosowanie się do norm i standardów określonych w kodeksie zapewnia nie tylko legalność działalności, ale także buduje zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych.

Pytanie 3

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością traci osobowość prawną w momencie

A. wykreślenia z rejestru przedsiębiorców
B. skazania członka zarządu tej spółki prawomocnym wyrokiem sądu
C. odwołania zarządu tej spółki
D. ogłoszenia upadłości
Odpowiedzi, które sugerują inne przyczyny utraty osobowości prawnej spółki z o.o., są trochę nie na miejscu. Jak zrozumiałem, odwołanie zarządu nie znaczy od razu, że spółka traci osobowość prawną. Zarząd to po prostu grupa, która zarządza sprawami spółki, a jego odwołanie to wewnętrzna sprawa, która na status samej spółki nie wpływa. Spółka dalej jest bytem prawnym, dopóki nie zostanie wykreślona. Nawet skazanie członka zarządu prawomocnym wyrokiem nie oznacza, że spółka traci osobowość prawną. Osoba ta może stracić miejsce w zarządzie, ale spółka będzie działać, o ile nie zostanie wykreślona. Upadłość to inna sprawa, która może prowadzić do likwidacji, ale sama w sobie nie oznacza utraty osobowości prawnej. Z tego, co widzę, trzeba zwrócić uwagę, że osobowość prawna spółki z o.o. to naprawdę zależy od rejestracji, a nie od decyzji w środku czy wyroków sądowych, co często powoduje zamieszanie w interpretacji przepisów.

Pytanie 4

Właściwość organu administracji publicznej do podjęcia decyzji w postępowaniu administracyjnym, określana na podstawie miejsca zamieszkania strony, nazywa się właściwością

A. instancyjną
B. rzeczową
C. miejscową
D. funkcjonalną
Właściwość instancyjna odnosi się do hierarchii organów administracyjnych, które są odpowiedzialne za rozpatrywanie spraw w zależności od ich poziomu – od pierwszej instancji do instancji odwoławczych. Mimo iż może wydawać się, że instancyjność ma wpływ na rozstrzyganie spraw, nie jest to związane z miejscem zamieszkania stron. Właściwość rzeczowa natomiast określa, który organ administracyjny jest uprawniony do rozpatrywania konkretnego rodzaju spraw, co oznacza, że różne organy mogą mieć różne kompetencje w zależności od przedmiotu sprawy, ale nie ma to związku z lokalizacją strony postępowania. Właściwość funkcjonalna, z kolei, odnosi się do kompetencji organu wynikających z jego zadań i celów, co również nie uwzględnia miejsca zamieszkania strony. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie lokalizacji sprawy z instancją, rodzajem sprawy czy zadaniami organu, co prowadzi do nieporozumień. W kontekście administracyjnym, ważne jest zrozumienie, że właściwość miejscowa jest wyraźnie określona i skierowana na zapewnienie, że strony będą miały swój głos w swoich lokalnych sprawach, co jest fundamentem sprawiedliwości administracyjnej i dostępu do organów publicznych.

Pytanie 5

Rodzaj rynku, na którym funkcjonuje tylko jeden nabywca określonego towaru to

A. monopson.
B. kartel.
C. oligopol.
D. monopol.
Wybór monopolu, oligopolu lub kartelu jako formy rynku z jednym odbiorcą jest błędny z kilku powodów. Monopol odnosi się do sytuacji, w której istnieje tylko jeden dostawca danego dobra lub usługi, co oznacza, że nabywcy mają ograniczone możliwości wyboru. W przeciwieństwie do monopsonu, monopol nie koncentruje się na strukturze popytu, a raczej na kontroli podaży. Oligopol to rynek z kilkoma dużymi dostawcami, co prowadzi do współzawodnictwa między nimi, ale nadal nie odpowiada sytuacji z jednym odbiorcą. W oligopolu, nabywcy mają przynajmniej kilka opcji do wyboru, co zmienia dynamikę negocjacyjną. Kartel to forma współpracy między konkurentami, którzy starają się kontrolować rynek poprzez ustalanie cen lub podział rynku, co również różni się od monopsonu. Często błąd w rozumieniu monopsonu polega na myleniu go z monopolami i oligopolami, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Aby poprawnie zrozumieć te pojęcia, kluczowe jest rozróżnienie między rolą nabywców a dostawców oraz zrozumienie, jak te siły kształtują rynek. Znajomość tych zasad jest niezbędna, aby uniknąć typowych pułapek analitycznych i podejmować świadome decyzje zarówno w kontekście biznesowym, jak i ekonomicznym.

Pytanie 6

Na przykładzie zamieszczonego fragmentu klasyfikacji budżetowej, wskaż właściwą klasyfikację budżetową wydatku poniesionego przez liceum ogólnokształcące, dotyczącego zapłaty za zużytą energię elektryczną.

Według działówWedług rozdziałówWedług paragrafów
750 – Nauka
757 – Obsługa długu
      publicznego
758 – Różne rozliczenia
801 – Oświata i wychowanie
803 – Szkolnictwo wyższe
851 – Ochrona zdrowia
853 – Opieka społeczna
80110 – Gimnazja
80111 – Gimnazja specjalne
80113 – Dowożenie uczniów do
      szkół
80114 – Zespoły ekonomiczno-
      administracyjne szkół
80120 – Licea ogólnokształcące
80121 – Licea ogólnokształcące
      specjalne
80122 – Licea wojskowe
80130 – Szkoły zasadnicze
80131 – Licea i technika
      zawodowe
424 – Zakup pomocy naukowych,
      dydaktycznych i książek
426 – Zakup energii
      Paragraf ten obejmuje opłaty
      za    dostawę    energii
      elektrycznej, cieplnej i innej,
      gazu oraz wody.
428 – Zakup usług zdrowotnych
429 – Zakup świadczeń
      zdrowotnych dla osób
      nieobjętych obowiązkiem
      ubezpieczenia zdrowotnego
435 – Zakup usług dostępu do sieci
      Internet
A. Dział 730 Nauka, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii.
B. Dział 803 Szkolnictwo wyższe, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii.
C. Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii.
D. Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80131 Licea i technika zawodowe, paragraf 426 Zakup energii.
Poprawna odpowiedź to "Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup energii". Wydatki na energię elektryczną ponoszone przez liceum ogólnokształcące muszą być klasyfikowane zgodnie z obowiązującymi standardami klasyfikacji budżetowej. Zgodnie z przepisami, liceum ogólnokształcące należy do systemu oświaty, co w naturalny sposób przypisuje je do działu 801. Wybrany rozdział 80120 jest specyficzny dla placówek kształcenia średniego, co dodatkowo potwierdza poprawność tej klasyfikacji. Paragraf 426 odnosi się do zakupu energii, co jest kluczowe dla działalności każdej szkoły, aby zapewnić odpowiednie warunki do nauki. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że każda placówka oświatowa powinna właściwie rozliczać swoje wydatki na energię, aby nie tylko przestrzegać przepisów, ale także efektywnie zarządzać swoim budżetem. Klasyfikacja budżetowa jest niezbędna do analizy wydatków i planowania przyszłych inwestycji. Właściwe przypisanie wydatków do odpowiednich działów i paragrafów zapewnia transparentność i kontrolę finansową w oświacie.

Pytanie 7

Na podstawie danych zawartych w tabeli, wskaż wartość zysku netto.

Wybrane pozycje z rachunku zysków i strat
Przedsiębiorstwa Produkcyjnego
WyszczególnienieWartość(w zł)
Wynik z działalności gospodarczej20 500 zł
Zyski nadzwyczajne500 zł
Wynik finansowy brutto21 000 zł
Podatek dochodowy3 990 zł
Wynik finansowy netto17 010 zł
A. 21 000 zł
B. 20 500 zł
C. 500 zł
D. 17 010 zł
Odpowiedź 17 010 zł jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla sposób obliczania zysku netto na podstawie wyniku finansowego brutto oraz podatku dochodowego. Zysk netto obliczamy, odejmując podatek dochodowy od wyniku finansowego brutto. W tym przypadku, mając wynik finansowy brutto równy 21 000 zł oraz podatek dochodowy wynoszący 3 990 zł, możemy wykonać obliczenie: 21 000 zł - 3 990 zł = 17 010 zł. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami rachunkowości, które wskazują, że zysk netto to rzeczywisty zysk przedsiębiorstwa po uwzględnieniu wszystkich obowiązkowych obciążeń podatkowych. W praktyce znajomość obliczania zysku netto jest kluczowa dla menedżerów oraz analityków finansowych, gdyż pozwala na ocenę rentowności firmy oraz podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Warto zauważyć, że zysk netto jest także istotnym wskaźnikiem w analizie finansowej, a jego dokładne obliczenie pozwala na lepsze zrozumienie wyników finansowych przedsiębiorstwa. Dodatkowo, w kontekście raportowania finansowego, zysk netto jest często prezentowany w sprawozdaniach finansowych, co czyni go jednym z kluczowych elementów oceny kondycji finansowej firmy.

Pytanie 8

Który z podatków generuje dochody dla wszystkich jednostek samorządowych?

A. Podatek akcyzowy
B. Podatek od wartości dodanej
C. Podatek dochodowy od osób fizycznych
D. Podatek od nieruchomości
Podatek od wartości dodanej (VAT) jest podatkiem pośrednim, który nie jest bezpośrednio związany z dochodami jednostek samorządu terytorialnego. VAT jest odprowadzany do budżetu państwa, a jego wpływy są następnie dzielone pomiędzy różne poziomy administracji publicznej. Z tego powodu nie stanowi on głównego źródła dochodów dla gmin. Podobnie, podatek od nieruchomości, mimo że jest pobierany przez samorządy, nie ma tak szerokiego zasięgu dochodowego jak PIT, ponieważ jego wysokość jest ograniczona do wartości poszczególnych nieruchomości i może być różna w zależności od lokalnych regulacji. Z kolei podatek akcyzowy, odnoszący się głównie do specyficznych towarów, takich jak alkohol czy paliwa, nie jest związany z szeroką bazą podatkową, co ogranicza jego wpływy do budżetu samorządowego. Błędem w rozumieniu podatków jest mylenie ich funkcji oraz źródła dochodu, ponieważ różne typy podatków mają odmienne cele i zasady funkcjonowania. Wiedza o tym, jak poszczególne podatki wpływają na budżet lokalny, jest kluczowa dla zrozumienia mechanizmów finansowych w Polsce.

Pytanie 9

W jakich sytuacjach organ administracji publicznej może wydać decyzję o odmowie rozpoczęcia postępowania?

A. W podaniu nie podano adresu wnoszącego
B. Strona nie złożyła wniosku w formie pisemnej
C. Podanie zawiera braki, które trzeba uzupełnić
D. Wniosek o wszczęcie postępowania składa osoba, która nie jest stroną
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ organ administracji publicznej ma obowiązek ocenić, czy osoba wnosząca żądanie wszczęcia postępowania jest rzeczywiście stroną w danej sprawie. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, tylko strony mają prawo wnosić żądania o wszczęcie postępowania administracyjnego. Osoby, które nie są stronami, a mimo to wnoszą takie żądanie, nie mają podstaw prawnych do tego działania, co skutkuje odmową wszczęcia postępowania. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba obca do sprawy, np. sąsiad czy inny interesant, wnosi o wydanie decyzji w sprawie, w której nie ma interesu prawnego. W takich sytuacjach organ administracji publicznej ma prawo i obowiązek odmówić wszczęcia postępowania, aby zapewnić, że tylko osoby posiadające odpowiednie uprawnienia mogą wpływać na decyzje administracyjne. Ponadto, stosowanie się do tej zasady wspiera prawidłowy bieg postępowania administracyjnego i uniemożliwia nadużycia.

Pytanie 10

Jaką należność pracodawca może odebrać z pensji pracownika jedynie za jego pisemną zgodą?

A. Składkę za przynależność do związku zawodowego
B. Grzywnę nałożoną przez pracodawcę w myśl przepisów dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
C. Kwotę pobieraną na podstawie tytułu wykonawczego w celu zaspokojenia świadczeń alimentacyjnych
D. Zaliczka finansowa przyznana pracownikowi
Wybór innych odpowiedzi opiera się na błędnych założeniach dotyczących zasadności potrąceń z wynagrodzenia pracownika. Potrącenia w zakresie świadczeń alimentacyjnych są regulowane przez odrębne przepisy prawa, które umożliwiają egzekucję takich należności bez zgody pracownika. Tytuł wykonawczy, wynikający z orzeczenia sądu, daje możliwość pracodawcy na realizację potrącenia niezależnie od woli pracownika, co oznacza, że ta odpowiedź jest niepoprawna. Zaliczkę pieniężną udzieloną pracownikowi można potrącić z wynagrodzenia, ale tylko w sytuacji, gdy pracownik wyrazi na to zgodę. W przeciwnym razie, jest to niezgodne z zasadami ochrony wynagrodzenia, które powinno być nienaruszalne w przeważającej części. Również kara pieniężna nałożona przez pracodawcę w ramach odpowiedzialności porządkowej wymaga wyraźnej podstawy prawnej i nie może być stosowana automatycznie bez uprzedniego ustalenia zasadności i wysokości kary. W kontekście prawa pracy, kluczowe jest zrozumienie, że wszelkie potrącenia z wynagrodzenia powinny być jasno określone w regulaminach lub umowach oraz wymagać zgody pracownika, co jest zgodne z zasadami dobrego zarządzania i przestrzegania standardów etycznych w relacjach pracodawca-pracownik.

Pytanie 11

Zadaniem związanym z realizacją budżetu gminy jest

A. rada powiatu
B. rada gminy
C. wójt
D. zarząd powiatu
Wybór rady gminy czy zarządu powiatu w tej sprawie jest trochę mylący. Rada gminy to taka grupa, która ustala różne rzeczy, ale to nie ona realizuje budżet, tylko wójt to robi. Dobrze jest wiedzieć, że rada gminy głównie zatwierdza budżet, ale sama nie ma mocy, żeby go wdrożyć. Sprawy związane z powiatem to już inna bajka – rada powiatu i zarząd powiatu zajmują się swoimi finansami, a nie tym, co się dzieje w gminie. Często ludzie mylą te dwa poziomy, co prowadzi do zamieszania w tym, kto za co odpowiada. Zrozumienie podziału kompetencji między tymi organami to klucz do skutecznego zarządzania budżetem lokalnym i do tego, żeby wszystko było jasne, bo to naprawdę ważne w zarządzaniu publicznymi pieniędzmi.

Pytanie 12

W procesie administracyjnym organy administracji publicznej zobowiązane są do wyjaśnienia stronom podstaw, którymi się kierują przy rozpatrywaniu sprawy, aby w ten sposób, jeśli to możliwe, skłonić strony do realizacji decyzji bez konieczności stosowania przymusu. Która zasada postępowania administracyjnego odnosi się do tego zapisu?

A. Zasadę przekonywania
B. Zasadę aktywnego uczestnictwa stron w postępowaniu
C. Zasadę obiektywnej prawdy
D. Zasadę szybkości i prostoty procedur administracyjnych
Zasada przekonywania w postępowaniu administracyjnym odgrywa kluczową rolę w budowaniu zaufania pomiędzy organami administracji a obywatelami. Wyrażenie potrzeby wyjaśnienia stronom zasadności przesłanek, którymi kierują się organy, wskazuje na intencję przedstawienia argumentów, które mogą przekonać strony do zaakceptowania decyzji. Przykładowo, w sytuacji, gdy organ administracyjny wydaje decyzję o odmowie wydania zezwolenia na budowę, wytłumaczenie przyczyn tej decyzji na podstawie przepisów prawa oraz analizy stanu faktycznego może skłonić inwestora do zrozumienia i akceptacji rozstrzygnięcia, a także do ewentualnych działań naprawczych. Zgodnie z zasadami dobrego zarządzania administracyjnego, takie działania wspierają transparentność i efektywność administracji publicznej, co jest zgodne z zaleceniami zawartymi w kodeksach postępowania administracyjnego oraz standardach dobrych praktyk w zarządzaniu sprawami publicznymi. Zasada ta ma na celu zminimalizowanie konfliktów oraz przyspieszenie realizacji decyzji administracyjnych bez konieczności sięgania po środki przymusu, co jest korzystne zarówno dla obywateli, jak i dla organów administracyjnych.

Pytanie 13

Uprawnienie organu administracyjnego do prowadzenia postępowania w sprawach indywidualnych rozstrzyganych poprzez decyzje administracyjne, ustalone na podstawie przepisów o jego zakresie działania, to rodzaj właściwości

A. miejscowa
B. delegacyjna
C. instancyjna
D. rzeczowa
Zauważ, że znajomość różnych rodzajów właściwości organów administracyjnych jest mega istotna. Właściwość miejscowa dotyczy tego, gdzie dany organ może działać, ale to nie wszystko. Mamy też właściwość delegacyjną, która mówi o tym, że jeden organ może przekazać swoje kompetencje innemu. I jeszcze właściwość instancyjna, gdzie wyższe organy kontrolują decyzje niższych. Gdy się pomyli te pojęcia, można łatwo skierować sprawę do niewłaściwego organu, a to może bardzo spowolnić całą procedurę. Fajnie by było pamiętać, że nie każde postępowanie da się załatwić wszędzie. Lepiej zawsze sprawdzić, który organ ma odpowiednie kompetencje, żeby uniknąć zbędnych problemów.

Pytanie 14

Zgodnie z przepisami dotyczącymi swobody prowadzenia działalności gospodarczej, co to jest promesa koncesji?

A. udzielenie koncesji
B. wstrzymanie koncesji
C. odmowa wydania koncesji
D. przyrzeczenie wydania koncesji
Promesa koncesji to tak naprawdę obietnica, że w określonym czasie i na ustalonych warunkach, organ administracji publicznej wyda koncesję na prowadzenie działalności, która podlega regulacjom. To dość ważna sprawa dla inwestorów, bo daje im poczucie, że ich wnioski mają szansę na pozytywne rozpatrzenie, jeśli tylko spełnią określone kryteria. Na przykład, jeżeli firma chce zainwestować w sektorze energetycznym i składa wniosek o koncesję na wytwarzanie energii, to uzyskanie promesy koncesji pozwoli jej ruszyć z innymi krokami, jak planowanie finansowe czy organizacyjne, co jest kluczowe przy większych projektach. Tego typu podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które stawiają na przejrzystość i przewidywalność w procesie przyznawania koncesji. Dzięki temu, inwestorzy mogą czuć się pewniej w tym, co robią.

Pytanie 15

Kwota netto zakupionego towaru wynosi 3 000 zł, a stawka VAT to 7%. Jaką sumę musi zapłacić klient za zakupiony towar?

A. 3021 zł
B. 2979 zł
C. 2790 zł
D. 3210 zł
Aby obliczyć całkowity koszt nabycia towaru, należy uwzględnić wartość netto oraz podatek VAT. Wartość netto wynosi 3 000 zł, a stawka VAT to 7%. Obliczamy wartość VAT, mnożąc wartość netto przez stawkę VAT: 3 000 zł * 0,07 = 210 zł. Następnie dodajemy tę wartość do wartości netto: 3 000 zł + 210 zł = 3 210 zł. W ten sposób całkowita kwota, jaką zapłaci klient za nabyty towar, wynosi 3 210 zł. Zastosowanie poprawnego obliczenia VAT jest kluczowe w codziennym funkcjonowaniu firm, aby uniknąć problemów z organami podatkowymi oraz zapewnić prawidłowe księgowanie transakcji. Znajomość zasad dotyczących VAT-u jest niezbędna na każdym etapie obrotu towarami i usługami, co jest zgodne z obowiązującymi standardami rachunkowości i praktykami branżowymi.

Pytanie 16

W ramach jakiego postępowania organ administracji publicznej oficjalnie potwierdza konkretne fakty lub stan prawny?

A. Postępowania związane z sporami o właściwość
B. Postępowania dotyczące nakładania kar pieniężnych
C. Postępowania w kwestii skarg i wniosków
D. Postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń
Postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń to procedury administracyjne, w ramach których organy publiczne urzędowo potwierdzają określone fakty lub stan prawny. Takie zaświadczenia mogą dotyczyć wielu aspektów, takich jak potwierdzenie stanu cywilnego, zatrudnienia, czy odbycia określonych szkoleń. W praktyce, zaświadczenie ma na celu dostarczenie zainteresowanej stronie dokumentu, który poświadcza prawdziwość danych, co jest często wymagane w procedurach ubiegania się o różne świadczenia lub pozwolenia. Wydawanie zaświadczeń jest regulowane przepisami prawa administracyjnego, które zapewniają, że proces ten przebiega zgodnie z zasadami przejrzystości i obiektywności. W teorii i praktyce administracji publicznej, taki dokument ma również znaczenie dowodowe, a jego posiadanie może być kluczowe w kontekście ochrony praw obywateli oraz realizacji ich obowiązków. Standardy dobrych praktyk w tej dziedzinie wymagają, aby organy administracji działały nie tylko efektywnie, ale również rzetelnie, dbając o zgodność z prawem oraz o interesy stron postępowania.

Pytanie 17

Dnia 16 czerwca 2020 roku strona otrzymała postanowienie w formie pisemnej. Termin na złożenie zażalenia na to postanowienie upływa

A. 30.06.2020 r.
B. 23.06.2020 r.
C. 29.06.2020 r.
D. 22.06.2020 r.
Odpowiedź z 23 czerwca 2020 roku jest jak najbardziej trafna, bo według zasad, które rządzą procedurą cywilną, masz 7 dni na wniesienie zażalenia od momentu, kiedy dostaniesz postanowienie sądu. W tym przypadku, postanowienie przyszło 16 czerwca, więc termin na zażalenie mija 23 czerwca. To ważne, żeby dobrze śledzić terminy, bo inaczej można stracić swoje prawa w postępowaniu. Mam wrażenie, że błędy w liczeniu terminów są dość powszechne i mogą prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Dlatego warto mieć pod ręką jakieś kalendarze prawne albo narzędzia, które pomogą w liczeniu tych terminów. A jeśli termin akurat przypada na dzień wolny od pracy, to masz dodatkowy czas do najbliższego dnia roboczego. Znajomość tych zasad na pewno ułatwia życie w sprawach prawnych.

Pytanie 18

Która z poniższych spółek ma osobowość prawną?

A. Komandytowa
B. Akcyjna
C. Jawna
D. Cywilna
Spółki komandytowe, jawne i cywilne nie mają osobowości prawnej, co zupełnie różni je od spółki akcyjnej. Spółka komandytowa to taka forma, gdzie przynajmniej jeden komplementariusz odpowiada za długi całym swoim majątkiem, a drugi, to komplement, który odpowiada tylko do wysokości wniesionego wkładu. Tak więc, ryzyko spada głównie na komplementariuszy. Z kolei w spółce jawnej wszyscy wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem za długi, więc nie ma tu żadnej ochrony. A spółka cywilna to po prostu umowa między wspólnikami i też, każdy odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem. Wydaje mi się, że wiele osób może się pogubić w tych różnicach, co prowadzi do nieprzyjemnych sytuacji albo ryzykownych decyzji inwestycyjnych. Dlatego warto wiedzieć, jak to działa, żeby podejmować lepsze decyzje w biznesie.

Pytanie 19

Zasadniczo, na podstawie wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie wydanego przez wojewódzki sąd administracyjny, przysługuje

A. wznowienie postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym
B. skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego
C. odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
D. apelacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego
Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) jest właściwym środkiem zaskarżenia wyroków i postanowień wojewódzkich sądów administracyjnych, które kończą postępowanie w sprawie. Skarga kasacyjna jest regulowana przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawą o Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Jej celem jest kontrola legalności orzeczeń sądowych, a także zapewnienie jednolitości orzecznictwa. W praktyce, aby wnieść skargę kasacyjną, strona postępowania musi wykazać, że orzeczenie narusza prawo materialne lub procesowe, co czyni tę instytucję narzędziem do obrony praworządności. Przykładem zastosowania skargi kasacyjnej może być sytuacja, w której wojewódzki sąd administracyjny błędnie zinterpretował przepisy prawa dotyczące działalności administracyjnej, co miało wpływ na wynik sprawy. Wówczas strona, która czuje się pokrzywdzona, może złożyć skargę kasacyjną do NSA, co może prowadzić do uchwały wyjaśniającej zastosowanie przepisów prawa w danym kontekście.

Pytanie 20

Dyrektor placówki edukacyjnej ogłosił publicznie, iż wybierze jednego wykonawcę spośród tych, którzy złożą pisemne oferty na remont pracowni komputerowej. Następnie wybrał najkorzystniejszą z otrzymanych ofert i poinformował na piśmie wszystkich, którzy je złożyli. Umowa została zawarta w wyniku

A. rokowań
B. zaakceptowania oferty
C. przetargu
D. przetargu
Wybór odpowiedzi 'przyjęcia oferty' jest błędny, ponieważ ten termin odnosi się do sytuacji, w której jedna strona przyjmuje ofertę drugiej, co nie dotyczy opisanego przypadku. W kontekście umowy, przyjęcie oferty występuje wtedy, gdy oferta została złożona i druga strona wyraża na nią zgodę, ale w przypadku przetargów nie mamy do czynienia z bezpośrednim przyjmowaniem oferty, lecz z procesem selekcji. Odpowiedź 'aukcja' również nie jest właściwa, gdyż aukcja to forma sprzedaży, w której licytujący oferują coraz wyższe kwoty, podczas gdy przetarg polega na składaniu ofert cenowych, a nie licytacji. 'Negocjacje' to proces, w którym strony dyskutują warunki umowy, co znów odbiega od procedury przetargowej. Negocjacje mogą występować po zakończeniu przetargu, jeśli na przykład żadna z ofert nie spełnia oczekiwań zamawiającego. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to niewłaściwe utożsamianie różnych procedur związanych z zamówieniami publicznymi oraz mylenie ich specyfiki. Zrozumienie różnicy między przetargiem a innymi formami zawierania umów jest kluczowe dla właściwego podejścia do procesów zamówieniowych.

Pytanie 21

Jakiego rodzaju odpowiedzialność reguluje przytoczony przepis?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 415.Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
(…)
A. Kontraktową.
B. Deliktową.
C. Solidarną.
D. Porządkową.
Odpowiedź, która wskazuje na odpowiedzialność deliktową, jest zgodna z brzmieniem Art. 415 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że osoba, która wyrządza szkodę drugiemu człowiekowi, jest zobowiązana do jej naprawienia. Odpowiedzialność deliktowa jest kluczowym elementem prawa cywilnego, ponieważ dotyczy sytuacji, w których szkoda powstaje na skutek działania lub zaniedbania sprawcy. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba A nieostrożnie prowadzi pojazd i uderza w auto osoby B, wyrządzając szkodę majątkową i osobową. W tym przypadku osoba A jest zobowiązana do naprawienia szkody, co ilustruje zasadę odpowiedzialności deliktowej. Prawidłowe zrozumienie tego przepisu jest istotne dla prawników i osób zajmujących się ubezpieczeniami, ponieważ pozwala na właściwe określenie odpowiedzialności za powstałe szkody, a także umożliwia dochodzenie roszczeń. Odpowiedzialność deliktowa ma zatem szerokie zastosowanie w praktyce, nie tylko w kontekście prawa cywilnego, ale również w sferze ubezpieczeń i ochrony prawnej jednostek.

Pytanie 22

Jakim organem rządowej administracji zespolonej jest

A. wojewódzki komendant Policji
B. kierownik urzędu skarbowego
C. dyrektor urzędu statystycznego
D. szef izby celnej
Słuchaj, jak mówimy o naczelnika urzędów skarbowych czy dyrektorach izb celnych, to tu coś się nie zgadza. Naczelnik urzędu skarbowego to nie jest część administracji zespolonej, a jego zadania to głównie pilnowanie poboru podatków i tego, żeby wszyscy przestrzegali przepisów. Tak samo z dyrektorami izb celnych i urzędów statystycznych - oni działają w innych obszarach i nie są częścią tej administracji. Te urzędy skarbowe koncentrują się na finansach, a ich kompetencje są zupełnie inne. Fajnie jakbyś zrozumiał, że administracja zespolona łączy różne organy, żeby lepiej koordynować działania na poziomie regionu, a te inne instytucje mają swoje własne, szczegółowe zadania.

Pytanie 23

Organ publicznej administracji wstrzymuje postępowanie administracyjne w wyniku

A. postanowienia, na które służy zażalenie
B. decyzji administracyjnej
C. postanowienia, na które nie można wnieść zażalenia
D. zarządzenia porządkowego
Jeśli chodzi o zażalenie, to jest to jak najbardziej właściwa droga, żeby zawiesić postępowanie administracyjne. Z Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że organ ma prawo to zrobić, kiedy są ku temu powody. Kluczowe jest to, że takie zawieszenie powinno być wyrażone w postaci postanowienia. Nie zapominaj, że stronie przysługuje zażalenie na to postanowienie, co daje możliwość kwestionowania decyzji organu. Na przykład, jak organ zawiesza sprawę przez brak dokumentów, to można złożyć zażalenie, żeby domagać się dalszego rozpatrzenia. To wszystko jest zgodne z najlepszymi praktykami w administracji, które promują przejrzystość i zaufanie obywateli do instytucji publicznych. Moim zdaniem, dobrze jest mieć te zasady na uwadze, żeby wszystko działało sprawnie.

Pytanie 24

Spółka z o.o. sprzedała w dniu 16.08.2016 r. przedsiębiorcy handlowemu artykuły biurowe. Przedsiębiorca miał zapłacić za towar w ciągu 14 dni, lecz, mimo upływu tego terminu, nie uiścił należności. Na podstawie przytoczonych przepisów Kodeksu cywilnego ustal, kiedy roszczenie spółki z o.o. o zapłatę za towar ulegnie przedawnieniu.

Wyciąg z ustawy Kodeks cywilny
(...)
Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata.
(...)
A. 30.08.2026 r.
B. 29.08.2026 r.
C. 30.08.2019 r.
D. 29.08.2019 r.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na późniejsze daty przedawnienia, wynika z nieprawidłowego zrozumienia przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących przedawnienia roszczeń. Kodeks jasno określa, że roszczenia o zapłatę za towar sprzedany ulegają przedawnieniu po trzech latach od momentu, gdy stały się wymagalne. W tym przypadku termin płatności, który upłynął 30.08.2016 r., wyznacza początek biegu terminu przedawnienia. Odpowiedzi wskazujące na daty w 2026 r. są oparte na błędnym założeniu, że termin ten trwa dłużej niż trzy lata. Często przedsiębiorcy myślą, że dłuższe terminy przedawnienia są stosowane w przypadku stosunków gospodarczych, co jest nieprecyzyjnym podejściem. Ponadto, terminy przedawnienia nie są automatycznie przedłużane ani przerywane, chyba że zachodzi szczególna sytuacja, jak uznanie roszczenia przez dłużnika. Z tego powodu kluczowe jest, aby skrupulatnie monitorować terminy płatności i daty wymagalności roszczeń oraz podejmować odpowiednie kroki w zakresie dochodzenia należności, zanim minie okres przedawnienia.

Pytanie 25

Jaką wspólną cechę posiadają umowa zlecenia oraz umowa o dzieło?

A. Zawsze mają charakter odpłatny
B. Są umowami wymagającymi staranności.
C. Nakładają obowiązek osiągnięcia określonego rezultatu
D. Są umowami cywilnoprawnymi.
Umowa zlecenia oraz umowa o dzieło są klasyfikowane jako umowy cywilnoprawne, co oznacza, że regulują je przepisy Kodeksu cywilnego. W praktyce, umowy te są stosowane w relacjach pomiędzy osobami fizycznymi oraz prawnymi w celach wykonywania określonych zadań. Umowa zlecenia dotyczy wykonania czynności prawnych na rzecz zleceniodawcy, przy czym zleceniobiorca zobowiązuje się do starannego działania, ale nie do osiągnięcia konkretnego rezultatu. Przykładem może być umowa o świadczenie usług konsultingowych. Z kolei umowa o dzieło skupia się na osiągnięciu określonego rezultatu, np. stworzenia projektu graficznego. Jednak obie umowy nie są regulowane przepisami prawa pracy, co istotnie wpływa na stosunek prawny między stronami. Warto jednak pamiętać, że obie umowy muszą być sformalizowane, aby mogły być skutecznie egzekwowane, co podkreśla znaczenie dokumentacji w współczesnym obrocie prawnym.

Pytanie 26

Zamieszczone pismo to

Zespół Szkół Nr 3
Ul. Bydgoska 12
64-920 w Pile
Piła, dnia 25.02.2008 r.
Zs.V- 0715/15/2008Wojewódzki Urząd Statystyczny
Oddział w Pile
Al. Niepodległości 40
64 – 920 w Pile
W załączeniu przesyłamy sprawozdanie ZN-15 z zatrudnienia pracowników administracji i obsługi w roku 2007.
Załącznik: 1
Dyrektor Szkoły
Jan Migalski
A. notatka służbowa.
B. pismo informacyjne
C. zawiadomienie
D. pismo przewodnie
Zrozumienie różnicy między rodzajami pism urzędowych jest kluczowe w kontekście efektywnej komunikacji. Często dochodzi do pomyłek związanych z klasyfikowaniem dokumentów, co może skutkować nieporozumieniami i opóźnieniami w procesach administracyjnych. Na przykład, zawiadomienie jest dokumentem informującym o czymś, ale niekoniecznie towarzyszy mu żadna dodatkowa informacja czy załącznik, co jest kluczowe w przypadku pisma przewodniego. Wybór odpowiedzi dotyczącej pisma informacyjnego może wynikać z mylnego przekonania, że każda forma pisma, która zawiera informacje, może być zaliczona do tej kategorii. Jednak pismo informacyjne ma na celu jedynie przekazanie faktów, często bez załączników, co nie pasuje do opisanego przypadku. Notatka służbowa z kolei ma bardziej wewnętrzny charakter, służy do komunikacji pomiędzy pracownikami w ramach organizacji i nie jest przeznaczona do formalnej korespondencji zewnętrznej. W związku z tym, pomylenie tych form dokumentów wskazuje na brak zrozumienia ich funkcji i zastosowania, co może prowadzić do nieefektywnej korespondencji oraz utraty czasu w procesach decyzyjnych. Warto zatem zwracać uwagę na kontekst, w jakim dokumenty są używane oraz ich formalne struktury, aby uniknąć takich nieporozumień.

Pytanie 27

Zgodnie z przytoczonymi przepisami organ administracji publicznej załatwia sprawę w postępowaniu uproszczonym, jeżeli

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art.163b.
§ 1. Organ administracji publicznej załatwia sprawę w postępowaniu uproszczonym, jeżeli przepis szczególny tak stanowi.
§ 2. Postępowanie uproszczone może dotyczyć interesu prawnego lub obowiązku tylko jednej strony, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. (…)
§ 3. W sprawie rozpoznawanej w postępowaniu uproszczonym stosuje się przepisy o milczącym załatwieniu sprawy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
Art. 163c.
§ 1. W postępowaniu uproszczonym strona może wnieść podanie z wykorzystaniem urzędowego formularza, w którym wskazuje okoliczności mające znaczenie dla sprawy oraz przedstawia dowody wraz z żądaniem wszczęcia postępowania.
§ 2. Urzędowy formularz zawiera pouczenie o treści § 4.
(…)
§ 4. W sprawie wszczętej na skutek podania złożonego z wykorzystaniem urzędowego formularza nie jest dopuszczalne późniejsze zgłaszanie przez stronę nowych żądań.
(…)
A. podanie zostanie wniesione na urzędowym formularzu.
B. przepis szczególny tak stanowi.
C. strony wyrażą na to zgodę.
D. dotyczy obowiązku wszystkich stron.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że postępowanie uproszczone może być stosowane wyłącznie w przypadku wniesienia podania na urzędowym formularzu, jest nieprawidłowy. Z punktu widzenia przepisów prawa, forma podania nie ma decydującego znaczenia dla decyzji o zastosowaniu uproszczonego trybu postępowania. Wiele spraw administracyjnych można załatwić zarówno na formularzach, jak i w innym formacie, pod warunkiem, że spełniają one wymogi formalne. Wskazanie konieczności zgody stron na stosowanie postępowania uproszczonego również jest niewłaściwe, ponieważ to organy administracji publicznej, w oparciu o określone przepisy, podejmują decyzję o zastosowaniu odpowiedniego trybu. Sprawy, w których przepisy nie przewidują uproszczonego postępowania, nie mogą być rozpatrywane w ten sposób, bez względu na wolę stron. Dlatego ważne jest, aby nie mylić uproszczonego postępowania z elastycznością w podejściu administracyjnym. Zrozumienie kontekstu prawnego oraz zastosowanych przepisów jest kluczowe dla prawidłowego interpretowania możliwości postępowania administracyjnego.

Pytanie 28

Kto ma prawo brać udział w postępowaniu administracyjnym na zasadach strony?

A. biegłemu
B. prokuratorowi
C. świadkowi
D. osobie zaproszonej do przedstawienia przedmiotu oględzin
Prawo udziału w postępowaniu administracyjnym na prawach strony przysługuje prokuratorowi, co wynika z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Prokurator ma możliwość włączenia się w postępowanie w celu ochrony interesu publicznego oraz zapewnienia przestrzegania prawa. Jego obecność w sprawie może mieć istotne znaczenie w kontekście monitorowania legalności działań organów administracji publicznej. Prokurator, jako osoba reprezentująca interesy społeczeństwa, ma prawo do składania wniosków, odwołań czy zastrzeżeń. Przykładowo, prokurator może uczestniczyć w postępowaniach dotyczących wydania decyzji administracyjnych, które mogą wpływać na szeroką grupę obywateli, jak decyzje o lokalizacji inwestycji czy zezwolenia na prowadzenie działalności mogącej zagrażać środowisku. Z praktycznego punktu widzenia, jego rola jest kluczowa dla zapewnienia transparentności i odpowiedzialności organów administracyjnych. Wzmacnia to również zaufanie obywateli do instytucji publicznych oraz ich działania, co jest zgodne z zasadami dobrej administracji.

Pytanie 29

W publicznej szkole umowę o pracę z nauczycielem zawiera

A. dyrektor szkoły
B. wójt, burmistrz lub prezydent miasta
C. gminny zarząd oświaty
D. pracownik działu kadr szkoły
Odpowiedź "dyrektor szkoły" jest prawidłowa, ponieważ to dyrektor jest osobą odpowiedzialną za nawiązywanie stosunków pracy z nauczycielami w szkole publicznej. Zgodnie z przepisami prawa oświatowego, dyrektor wykonuje funkcje zarządzające oraz organizacyjne, które obejmują m.in. zatrudnianie pracowników pedagogicznych. Dyrektor ma także obowiązek przestrzegania przepisów prawa pracy oraz regulacji dotyczących zatrudnienia w instytucjach edukacyjnych. Przykładowo, w momencie, gdy dyrektor szkoły podejmuje decyzję o zatrudnieniu nowego nauczyciela, musi uwzględnić nie tylko kwalifikacje kandydata, ale także zapewnić zgodność z wymaganiami formalnymi, takimi jak posiadanie odpowiednich uprawnień pedagogicznych. Dobre praktyki w zakresie zatrudniania nauczycieli obejmują przeprowadzanie rzetelnych rozmów kwalifikacyjnych oraz analizę doświadczenia zawodowego kandydatów, co wpływa na jakość edukacji w danej placówce. Współpraca dyrektora z organami prowadzącymi szkołę, takimi jak gminny zarząd oświaty, jest również kluczowa dla skutecznego zarządzania szkołą.

Pytanie 30

Powołany przepis Kodeksu postępowania administracyjnego realizuje zasadę

Wyciąg z Kodeksu pracy
(…)
Art. 36.
§ 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
(…)
A. pisemności.
B. szybkości i prostoty postępowania.
C. czynnego udziału stron w postępowaniu.
D. ugodowego załatwiania spraw.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do zasady czynnego udziału stron w postępowaniu, wskazuje na niepełne zrozumienie struktury Kodeksu postępowania administracyjnego i jego założeń. Często pojawiają się przekonania, że postępowanie administracyjne powinno być szybkie i proste, co jest w rzeczywistości tylko jednym z aspektów efektywności w administracji publicznej. Szybkość i prostota postępowania nie powinny odbywać się kosztem praw stron do rzetelnego uczestnictwa w sprawie. Z kolei zasada ugodowego załatwiania spraw, choć cenna, nie stanowi podstawowego założenia KPA, a w niektórych sytuacjach może prowadzić do pomijania ważnych kwestii prawnych w imię kompromisu. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że aby proces był prawidłowy, musi umożliwiać stronom aktywny udział, co ma fundamentalne znaczenie dla legitymacji wszelkich decyzji podejmowanych przez organy administracyjne. Ponadto, pisemność w postępowaniu nie jest równoznaczna z aktywnym uczestnictwem; dobrze skonstruowane procedury powinny zapewniać jasno określony sposób informowania stron o ich prawach i obowiązkach. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do nadużyć oraz podważać zaufanie do instytucji publicznych.

Pytanie 31

Aby formalnie poświadczyć określone fakty bądź stan prawny, organ wydaje

A. zaświadczenie
B. postanowienie
C. decyzję
D. zezwolenie
Zaświadczenie jest dokumentem urzędowym, który służy do potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego. Wydaje je organ administracji publicznej na wniosek osoby zainteresowanej, co czyni je narzędziem służącym do ułatwienia obiegu informacji w procesie administracyjnym. Przykładem zastosowania zaświadczenia może być sytuacja, w której osoba ubiega się o kredyt i musi przedstawić bankowi zaświadczenie o zarobkach lub statusie zatrudnienia. Wydanie zaświadczenia przez odpowiedni organ umożliwia szybkie i formalne potwierdzenie stanu faktycznego, co jest kluczowe w wielu sytuacjach życiowych, takich jak ubieganie się o różne przywileje czy wsparcie finansowe. W praktyce, zaświadczenia są regulowane przez przepisy prawa administracyjnego, co zapewnia ich ważność i skuteczność. Standardy dobrej praktyki administracyjnej wymagają, aby zaświadczenia były wydawane w sposób przejrzysty, z zachowaniem terminów oraz pełnej informacji dla wnioskodawcy.

Pytanie 32

Badając struktury zatrudnienia w firmie, zauważono, że najwięcej pracowników mieści się w grupie wiekowej 30 - 40 lat. W ten sposób uzyskano

A. medianę.
B. średnią arytmetyczną
C. średnią geometryczną.
D. dominantę.
Odpowiedź "dominantę" jest prawidłowa, ponieważ w analizie danych statystycznych dominanta (lub moda) to wartość, która występuje najczęściej w danym zbiorze danych. W kontekście zatrudnienia w przedsiębiorstwie, stwierdzenie, że najwięcej pracowników znajduje się w przedziale wiekowym 30-40 lat, oznacza, że to właśnie ten przedział jest dominujący w analizowanej grupie. W praktyce, zrozumienie i identyfikacja dominanty mogą być kluczowe dla strategii HR, na przykład w kontekście planowania szkoleń, podejmowania decyzji o rekrutacji, czy kształtowania polityki zatrudnienia. Dobrą praktyką w analizie danych jest nie tylko identyfikacja dominanty, ale także jej porównanie z innymi miarami tendencji centralnej, jak średnia czy mediana, co pozwala na lepsze zrozumienie struktury danych. Na rynku pracy wiedza o tym, które grupy wiekowe dominują w danym sektorze, może również wpływać na marketing i strategię produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo.

Pytanie 33

Strona złożyła wniosek o wszczęcie postępowania oraz dołączyła wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których można rozwiązać daną sprawę. W jakim terminie organ administracji publicznej powinien zająć się sprawą, która nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego?

A. W ciągu trzech dni od daty wszczęcia postępowania
B. Niezwłocznie
C. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty wszczęcia postępowania
D. Nie później niż w ciągu miesiąca od daty wszczęcia postępowania
Wybór odpowiedzi 'Niezwłocznie' jest całkiem trafny, jeśli chodzi o administrację publiczną. Z przepisów wynika, że organ musi zająć się sprawą bez zbędnego czekania, jeśli wszystko jest w porządku z dokumentami. W praktyce oznacza to, że jeśli ktoś złożył wszystkie wymagane papiery, to organ powinien jak najszybciej podjąć decyzję. Na przykład, jeżeli obywatel wnosi o pozwolenie na budowę, mając do dyspozycji pełną dokumentację, to organ powinien działać od razu. Gdyby tego nie zrobił, mogłoby to skutkować problemami, a nawet skargami. Prawo kładzie nacisk na to, żeby administracja działała sprawnie i w terminie, bo to przekłada się na efektywność całego systemu.

Pytanie 34

Na jakiej podstawie funkcjonuje system ewidencji ludności?

A. uprawnienia do ubezpieczenia społecznego
B. obowiązku posiadania dowodu osobistego
C. obowiązku zameldowania
D. zobowiązania do wykonywania pracy
Obowiązek meldunkowy jest kluczowym elementem systemu ewidencji ludności w Polsce. Wynika to z potrzeby posiadania aktualnych informacji о obywatelach, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej. Meldunek umożliwia gromadzenie danych o miejscu zamieszkania oraz o osobach przebywających w danym miejscu. Praktycznie, ma to zastosowanie w wielu aspektach życia społecznego, takich jak organizacja wyborów, planowanie infrastruktury czy przydzielanie usług publicznych. Na przykład, w przypadku katastrof naturalnych, wiedza o rozmieszczeniu ludności pozwala na skuteczne planowanie ewakuacji i wsparcia. Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności, każdy obywatel ma obowiązek zarejestrowania swojego miejsca zamieszkania, co z kolei wpływa na właściwe funkcjonowanie systemów informacji publicznej. Warto również zauważyć, że ewidencja ludności jest podstawowym dokumentem wykorzystywanym w wielu procedurach administracyjnych, takich jak uzyskiwanie dowodu osobistego czy rejestrowanie pojazdów.

Pytanie 35

Zasada wolnego przepływu pracowników pomiędzy krajami Unii Europejskiej nie odnosi się do zatrudnienia

A. w oświacie
B. w administracji publicznej
C. w służbie zdrowia
D. w handlu
Zasada swobodnego przepływu pracowników w Unii Europejskiej jest fundamentem rynku pracy, który pozwala obywatelom państw członkowskich na podejmowanie pracy w dowolnym kraju UE. Jednakże istnieją wyjątki, które dotyczą przede wszystkim zatrudnienia w administracji publicznej. W przypadku administracji publicznej, państwa członkowskie mają prawo wprowadzać ograniczenia dotyczące dostępu do stanowisk, które wiążą się z wykonywaniem funkcji publicznych. Przykładem może być wymóg posiadania obywatelstwa danego kraju na stanowiskach urzędniczych, co ma na celu zapewnienie lojalności wobec kraju oraz ochrony jego interesów politycznych i społecznych. W praktyce oznacza to, że osoba z innego kraju UE może mieć trudności w aplikowaniu na takie stanowiska, jeżeli wymogi dotyczące obywatelstwa są ściśle egzekwowane. Dobre praktyki w zakresie rekrutacji w administracji publicznej powinny uwzględniać te ograniczenia, a także promować różnorodność i inkluzyjność, gdzie to możliwe.

Pytanie 36

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie wyraził zgody na utworzenie niepublicznej uczelni. Osoba niezadowolona z tej decyzji może

A. odwołać się do Prezesa Rady Ministrów
B. odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego
C. wnioskować skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego
D. zwrócić się do Ministra z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy
W analizowanej sytuacji pojawiają się różne niepoprawne wnioski dotyczące możliwości odwołania się od odmownej decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wniesienie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w tym przypadku nie jest właściwe, ponieważ skarga kasacyjna dotyczy wyroków sądów administracyjnych, a nie decyzji administracyjnych. Takie nieporozumienie może wynikać z mylnego utożsamienia decyzji administracyjnej z orzeczeniem sądowym. Z kolei odwołanie się do samorządowego kolegium odwoławczego jest także niewłaściwe, ponieważ kolegium to zajmuje się sprawami decyzji administracyjnych wydawanych przez organy gminne i powiatowe, a w tej sprawie właściwym organem jest Minister. Natomiast odwołanie do Prezesa Rady Ministrów nie znajduje podstaw w systemie prawnym, ponieważ Prezes Rady Ministrów nie jest organem właściwym do rozpatrywania tego typu spraw. Niezrozumienie hierarchii organów administracyjnych oraz zakresu ich kompetencji może prowadzić do nieefektywnego działania i wydłużenia procesu odwoławczego. Kluczowe jest zrozumienie, że każde działanie w procesie administracyjnym powinno być zgodne z przepisami prawa oraz procedurami odwoławczymi, aby mogło prowadzić do pozytywnego rezultatu.

Pytanie 37

Jaki stosunek prawny odznacza się równouprawnieniem stron?

A. cywilnoprawny
B. administracyjnoprawny
C. karnoprawny
D. proceduralno-administracyjny
Odpowiedzi, które wskazują na stosunki proceduralno-administracyjne, administracyjnoprawne czy karnoprawne, nie pokazują tej równorzędności stron. W tych przypadkach jedna strona, najczęściej organ administracji, ma przewagę, co zaburza tę równowagę. W takich relacjach władza publiczna podejmuje decyzje, które mogą wpływać na obywateli, przez co nie są sobie równi. W prawie administracyjnym też nie ma tej równorzędności, bo strony są często w innych pozycjach. A w karnym to już w ogóle nie ma mowy o równorzędności, bo oskarżony jest w trudnej sytuacji wobec prokuratora. Takie różnice prowadzą do pomyłek, bo myli się ludziom równorzędność z innymi rodzajami interakcji prawnych, co może wprowadzać w błąd w zrozumieniu zasad prawa cywilnego.

Pytanie 38

Która z podanych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych może być powołana przez jednostkę samorządu terytorialnego?

A. Jednostka straży pożarnej
B. Straż gminna
C. Główny urząd statystyczny
D. Urząd skarbowy
Wybór innych jednostek organizacyjnych, takich jak urząd statystyczny, straż pożarna czy urząd skarbowy, wskazuje na niepełne zrozumienie struktury sektora finansów publicznych oraz kompetencji poszczególnych instytucji. Urząd statystyczny jest instytucją, która działa w obszarze statystyki publicznej, a jego zadania są ściśle związane z gromadzeniem, przetwarzaniem i publikowaniem danych statystycznych. Chociaż jest kluczowy dla analizy danych dotyczących finansów publicznych, jego utworzenie nie leży w gestii jednostek samorządu terytorialnego, lecz organów centralnych, co sprawia, że nie jest właściwą odpowiedzią na postawione pytanie. Straż pożarna, z kolei, jest jednostką odpowiedzialną za działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej, a jej organizacja i finansowanie również podlegają regulacjom państwowym i regionalnym, co wyklucza możliwość jej tworzenia na poziomie gminy. Natomiast urząd skarbowy jako instytucja zajmująca się poborem podatków i kontrolą finansową, jest częścią administracji rządowej, a jego kompetencje są ściśle określone przepisami prawa. Prawidłowe zrozumienie różnicy między jednostkami organizacyjnymi a ich kompetencjami jest kluczowe w kontekście funkcjonowania sektora publicznego, co często prowadzi do mylnych wniosków w analizie struktury administracyjnej.

Pytanie 39

W przypadku sprawy zakończonej decyzją ostateczną, która została doręczona osobie niebędącej uczestnikiem sprawy?

A. osoba, do której decyzja została doręczona, ma prawo wnieść odwołanie od tej decyzji
B. z urzędu lub na wniosek strony może nastąpić wznowienie postępowania
C. z urzędu lub na wniosek strony organ administracji stwierdza nieważność tej decyzji
D. osoba będąca uczestnikiem sprawy ma prawo wnieść odwołanie od tej decyzji
W przypadku decyzji administracyjnej, która została wydana w sprawie, w której osoba, do której decyzja została skierowana, nie była stroną, organ administracji ma możliwość stwierdzenia nieważności tej decyzji. Taka procedura jest regulowana przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, które przewidują, że organ z urzędu lub na żądanie strony może ocenić, czy decyzja narusza zasady postępowania administracyjnego, w tym prawo stron do równego traktowania. Stwierdzenie nieważności jest kluczowym narzędziem służącym ochronie praw obywateli oraz zapewnieniu, że wszystkie decyzje administracyjne są zgodne z przepisami prawa. Przykładem może być sytuacja, gdy organ administracyjny wydał decyzję, która bezpośrednio wpływa na prawa osoby, która nie miała możliwości udziału w postępowaniu. W takim przypadku, osoba ta może wnieść żądanie o stwierdzenie nieważności decyzji, co będzie miało na celu przywrócenie jej praw. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują zapewnienie pełnej transparentności procedur oraz możliwość złożenia skarg przez zainteresowane strony, co prowadzi do lepszego zabezpieczenia praw obywatelskich.

Pytanie 40

Zgodnie z Konstytucją RP, główną jednostką samorządu terytorialnego jest

A. dzielnica
B. gmina
C. powiat
D. województwo
Zgadza się, podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce jest gmina. Zgodnie z Konstytucją RP oraz Ustawą o samorządzie gminnym, gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, co czyni ją kluczowym elementem w strukturze administracyjnej kraju. Gminy mogą różnić się wielkością, od małych gmin wiejskich po duże gminy miejskie, i mają szeroki zakres kompetencji, w tym w zakresie edukacji, infrastruktury, ochrony środowiska czy kultury. Przykładem może być gmina, która zarządza lokalnymi szkołami podstawowymi oraz przedszkolami, organizuje wydarzenia kulturalne, a także dba o utrzymanie dróg i przestrzeni publicznej. W praktyce, takie zróżnicowanie pozwala na dostosowanie działań do specyfiki lokalnej społeczności, co jest zgodne z zasadą subsydiarności, która stanowi, że decyzje powinny być podejmowane jak najbliżej obywateli. Warto również pamiętać, że gmina jest miejscem, w którym obywatele mogą najłatwiej wziąć udział w życiu publicznym, poprzez różne formy konsultacji czy budżet obywatelski.