Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 17 lipca 2025 20:36
  • Data zakończenia: 17 lipca 2025 20:57

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Informatyczny system z centralną bazą danych dotyczącą pojazdów, ich właścicieli oraz osób uprawnionych do prowadzenia pojazdów to

A. europejskie archiwum pojazdów i kierowców
B. centralna ewidencja pojazdów i kierowców
C. powiatowe archiwum pojazdów i kierowców
D. centralna organizacja kierowców
Centralna ewidencja pojazdów i kierowców (CEPiK) to system informatyczny, który gromadzi i zarządza danymi o wszystkich zarejestrowanych pojazdach w Polsce, ich właścicielach oraz kierowcach. Jest to kluczowy element dla efektywności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, pozwalający na szybką weryfikację stanu prawnego pojazdów oraz uprawnień kierowców. Dzięki tym informacjom organy zajmujące się bezpieczeństwem drogowym mogą podejmować odpowiednie działania, takie jak kontrola pojazdów, weryfikacja ważności ubezpieczeń czy sprawdzanie historii pojazdu. System ten pozwala również na integrację z innymi bazami danych, co zwiększa efektywność administracyjną. Na przykład, w sytuacji wypadku drogowego, policja ma dostęp do informacji o pojazdach i kierowcach, co przyspiesza proces dochodzenia i minimalizuje ryzyko nieprawidłowości. Warto zaznaczyć, że przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych jest kluczowe w kontekście funkcjonowania CEPiK, co jest zgodne z RODO i innymi standardami ochrony danych osobowych, zapewniając bezpieczeństwo informacji przechowywanych w systemie.

Pytanie 2

Materiałem odpadowym po zakończonej naprawie auta nie jest

A. szyba samochodowa
B. olej silnikowy
C. akumulator kwasowy
D. płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy, olej silnikowy oraz akumulator kwasowy to substancje, które są klasyfikowane jako odpady niebezpieczne, co wynika z ich właściwości chemicznych i potencjalnego wpływu na zdrowie ludzi oraz na środowisko. Płyn hamulcowy zawiera substancje chemiczne, które mogą być toksyczne oraz łatwopalne, a ich niewłaściwe składowanie lub usunięcie może prowadzić do poważnych zanieczyszczeń gleby i wód gruntowych. Olej silnikowy, po zużyciu, staje się niebezpiecznym odpadem, który może zawierać metale ciężkie oraz inne szkodliwe substancje, które mają negatywny wpływ na ekosystemy. Akumulatory kwasowe, w których stosuje się kwas siarkowy, są nie tylko niebezpieczne dla zdrowia, ale również mogą powodować zanieczyszczenia, gdy są niewłaściwie usuwane. Powszechnym błędem jest myślenie, że te materiały są bezpieczne, gdyż są stosowane w powszechnie eksploatowanych pojazdach, tymczasem ich niewłaściwa utylizacja może prowadzić do katastrofalnych skutków. Przywiązanie wagi do zasad segregacji oraz utylizacji odpadów niebezpiecznych jest kluczowe dla ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego, a obowiązujące normy i regulacje nakładają na przedsiębiorstwa motoryzacyjne odpowiedzialność za odpowiednie postępowanie z takimi substancjami.

Pytanie 3

Który z poniższych elementów jest kluczowy dla prawidłowego działania systemu chłodzenia silnika?

A. Termostat
B. Sprężarka klimatyzacji
C. Tłumik
D. Alternator
Alternator, choć jest nieodzownym elementem samochodu, jego rola koncentruje się głównie na dostarczaniu energii elektrycznej oraz ładowaniu akumulatora podczas pracy silnika. Nie ma on bezpośredniego wpływu na system chłodzenia, chociaż pośrednio może wpłynąć na działanie elektrycznych wentylatorów chłodnicy, jeśli te są zasilane elektrycznie. Natomiast tłumik jest częścią układu wydechowego i jego zadaniem jest redukcja hałasu oraz emisji spalin. Nie ma on żadnego związku z chłodzeniem silnika, choć awarie w układzie wydechowym mogą wpływać na ogólną wydajność pojazdu. Sprężarka klimatyzacji również nie jest związana z chłodzeniem silnika. Jej funkcja polega na sprężaniu czynnika chłodniczego, który następnie krąży w układzie klimatyzacji pojazdu, zapewniając komfort cieplny wewnątrz kabiny. Często błędnie uważa się, że elementy te mają wpływ na chłodzenie silnika, co prowadzi do mylnych wniosków. Kluczowe jest rozróżnienie między systemami wspomagającymi komfort jazdy a tymi, które bezpośrednio wpływają na wydajność i bezpieczeństwo pracy silnika. Zrozumienie tej różnicy jest istotne dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdów samochodowych.

Pytanie 4

W silniku V8 40V konieczna jest wymiana wszystkich sworzni tłokowych. Ile sworzni tłokowych powinno się pobrać z magazynu?

A. 40
B. 8
C. 10
D. 4
W silniku V8 40V każdy cylinder ma dwa zawory, co oznacza, że przy 4 cylindrach mamy 8 sworzni tłokowych do wymiany. Sworznie tłokowe są kluczowym elementem, który łączy tłok z korbowodem, umożliwiając prawidłowe przenoszenie ruchu i sił generowanych w silniku. Wymiana wszystkich sworzni tłokowych jest niezbędna, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika oraz uniknąć potencjalnych uszkodzeń spowodowanych zużyciem lub awarią. W praktyce, podczas serwisu silnika, inżynierowie często zalecają wymianę wszystkich sworzni, nawet jeśli tylko jeden z nich wykazuje oznaki zużycia. Taka praktyka wpisuje się w zasady tzw. 'prewencyjnej konserwacji', co ma na celu zwiększenie niezawodności całego układu napędowego. Ponadto, należy zwrócić uwagę na jakość używanych części zamiennych, zaleca się korzystanie z komponentów od renomowanych producentów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 5

Programy lojalnościowe, które często są wdrażane w warsztatach samochodowych, adresowane są do

A. klientów regularnie korzystających z usług
B. klientów niezadowolonych z jakości usług
C. klientów, którzy dopiero zaczynają korzystać z usług
D. wszystkich klientów obsługiwanych przez warsztat
Programy lojalnościowe w warsztatach samochodowych to super pomysł, żeby nagradzać klientów, którzy często korzystają z usług. Takie podejście naprawdę pomaga budować fajne relacje z klientami i sprawia, że są bardziej zaangażowani. Z mojego doświadczenia, klienci, którzy regularnie wracają, są najcenniejsi, bo zapewniają stały przychód dla warsztatu. Przykładowo, można mieć program, w którym zbiera się punkty za każdą wizytę, a potem można je wymieniać na zniżki albo jakieś darmowe usługi. To nie tylko zwiększa lojalność, ale też zachęca do częstszego korzystania, co jest w sumie świetną strategią w zarządzaniu relacjami z klientami. Warto pamiętać, że programy lojalnościowe często są częścią szerszej strategii marketingowej, która ma na celu wyróżnienie warsztatu na tle konkurencji i przyciągnięcie nowych klientów, na przykład przez polecenia zadowolonych użytkowników.

Pytanie 6

Aby sprawdzić funkcjonowanie układu zasilania paliwem w nowoczesnym samochodzie z silnikiem benzynowym, jakie urządzenie należy zastosować?

A. analizatora spalin
B. dymomierza
C. oscyloskopu
D. testera diagnostycznego
Tester diagnostyczny jest kluczowym narzędziem w diagnostyce nowoczesnych samochodów z silnikami benzynowymi. Umożliwia on odczyt kodów błędów zapisywanych w pamięci sterowników pojazdu, co pozwala zidentyfikować problemy związane z układem zasilania paliwem. Przykładowo, tester może wskazać, czy czujniki rzeczywiście prawidłowo monitorują ciśnienie paliwa, a także czy zawory są właściwie sterowane. W praktyce, diagnostyka przy użyciu testera diagnostycznego jest zalecana przez producentów pojazdów i stanowi standardową procedurę w warsztatach samochodowych. Dzięki takiemu podejściu technicy mogą szybko i skutecznie zlokalizować usterki, co przekłada się na oszczędność czasu i kosztów napraw. Ponadto, tester diagnostyczny umożliwia monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym, co dostarcza cennych informacji nie tylko o układzie zasilania, ale także o ogólnym stanie technicznym pojazdu, co jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie utrzymania flot samochodowych.

Pytanie 7

W pojeździe osobowym właściwe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić

A. od 12 do 13 V
B. od 12,4 do 13,5 V
C. od 13,8 do 14,5 V
D. dokładnie 12 V
Napięcie ładowania alternatora w autach osobowych powinno być na odpowiednim poziomie, by dobrze ładować akumulator. Odpowiedzi sugerujące wartości poniżej 13 V, jak na przykład 12 do 13 V czy dokładnie 12 V, są błędne, bo to za mało, żeby akumulator mógł się naładować. Takie napięcia są normalne dla akumulatora, jak jest w spoczynku, ale nie podczas ładowania. Kiedy silnik chodzi, alternator powinien dawać wyższe napięcie, żeby pokryć straty energii i spełnić potrzeby elektryczne auta. Z kolei jak ktoś wybiera zakres od 12,4 do 13,5 V, to też nie jest dobrze, bo to za mało i może prowadzić do rozładowania akumulatora i problemów z systemami elektrycznymi. Często mylimy napięcie ładowania alternatora z napięciem akumulatora, co wprowadza w błąd co do działania systemu ładowania. Zrozumienie tych rzeczy jest kluczowe, żeby utrzymać auto w dobrym stanie i uniknąć drobnych kłopotów finansowych.

Pytanie 8

Zanim przeprowadzisz badanie spalin w samochodzie na stacji diagnostycznej, powinieneś

A. wymienić świece zapłonowe
B. uzupełnić płyn chłodniczy
C. rozgrzać silnik
D. wymienić filtr powietrza
Rozgrzanie silnika przed przeprowadzeniem analizy spalin jest kluczowym krokiem, który ma na celu uzyskanie dokładnych i wiarygodnych wyników pomiarów. Działający silnik osiąga optymalną temperaturę roboczą, co pozwala na pełne spalanie paliwa i stabilizację parametrów pracy jednostki napędowej. Przy odpowiedniej temperaturze silnika, systemy takie jak sondy lambda oraz katalizatory działają efektywniej, co skutkuje bardziej miarodajnymi wynikami analizy spalin. W praktyce, przed testem zaleca się przeprowadzenie tzw. przejazdu próbnego, który pozwala na rozgrzanie silnika do odpowiedniej temperatury. Zgodnie z wytycznymi wielu stacji kontroli pojazdów, pomiar spalin powinien być przeprowadzany po osiągnięciu temperatury roboczej, co zapewnia zgodność z normami emisji spalin i przepisami ochrony środowiska. Przygotowanie pojazdu do analizy spalin zgodnie z dobrymi praktykami technicznymi jest podstawą rzetelnej oceny stanu technicznego pojazdu.

Pytanie 9

Podczas inspekcji świec zapłonowych mechanik zauważył na powierzchni stożka izolatora jasnobrązowy osad. Taki stan rzeczy świadczy

A. o prawidłowo dobranej świecy zapłonowej
B. o zużyciu pierścieni tłokowych
C. o przegrzaniu świecy zapłonowej
D. o niewłaściwym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej
Obie kwestie, czyli zużycie pierścieni tłokowych i przegrzanie świecy zapłonowej, mogą być problematyczne dla silnika, ale nie mają związku z jasnobrązowym nalotem na świecy. Zwykle, gdy tłokowe pierścienie są zużyte, to widać to po większym zużyciu oleju i dymieniu, a nie po osadach na świecach. Przegrzanie świecy zazwyczaj kończy się jej przypaleniem, a nie delikatnym nalotem. Chociaż niewłaściwy skład mieszanki może dawać różne osady, to jasnobrązowy nalot wskazuje na prawidłowe spalanie. Często mylimy osady z jakimiś awariami, co może prowadzić do niepotrzebnych wymian części. Ważne jest, aby zrozumieć, że różne osady na świecach mogą mieć różne przyczyny, a nie wszystkie są negatywne.

Pytanie 10

Który z dokumentów nie jest potrzebny do wyrejestrowania pojazdu z uwagi na jego złomowanie w Polsce?

A. Dowód rejestracyjny
B. Karta pojazdu, jeśli została wydana
C. Dokument potwierdzający trwałą i całkowitą utratę pojazdu
D. Podanie o wyrejestrowanie pojazdu
W procesie wyrejestrowania pojazdu z powodu złomowania można spotkać się z różnymi wymaganiami dokumentacyjnymi, które są istotne dla prawidłowego zakończenia procesu. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Jest to podstawowy dokument, który formalizuje intencję właściciela do pozbycia się pojazdu z ruchu drogowego. Podobnie, karta pojazdu, jeśli została wydana, stanowi ważny element identyfikacyjny, który potwierdza historię rejestracyjną oraz parametry techniczne pojazdu. Dowód rejestracyjny jest niezbędny, ponieważ potwierdza, że dany pojazd był wcześniej zarejestrowany i posiadał legitymację do poruszania się po drogach publicznych. Z kolei dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu może być mylnie postrzegany jako kluczowy element procesu wyrejestrowania. W rzeczywistości, jego brak nie wpływa na możliwość dokonania wyrejestrowania, co może prowadzić do błędnych przekonań na temat wymogów formalnych. Często pojawia się przekonanie, że wszystkie dokumenty związane z pojazdem muszą być dostarczane w kontekście wyrejestrowania, co jest nieprawdziwe. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że istnieje jasny zestaw wymogów, które trzeba spełnić, aby proces ten przebiegł sprawnie. Niestety, nieprzestrzeganie tych zasad oraz niedostateczna znajomość przepisów prawa może prowadzić do opóźnień oraz komplikacji w procesie wyrejestrowania, co pokazuje, jak ważne jest właściwe przygotowanie się do tej procedury.

Pytanie 11

Podczas planowania działalności serwisu w sezonie wiosennym, należy wziąć pod uwagę konieczność uzupełnienia zapasów w

A. klocki hamulcowe
B. świece zapłonowe
C. czynnik chłodniczy do układów klimatyzacji
D. olej silnikowy
Czynnik chłodniczy do układów klimatyzacji stanowi kluczowy element w zapewnieniu komfortu użytkowania pojazdów w okresie wiosennym, kiedy to następuje wzrost temperatury. Właściwe uzupełnienie stanu czynnika chłodniczego jest niezbędne dla efektywnego działania systemów klimatyzacyjnych, które często były nieużywane przez zimę. Zgodnie z praktykami branżowymi, przed rozpoczęciem sezonu wiosennego warto przeprowadzić serwis klimatyzacji, który obejmuje sprawdzenie szczelności układu, a także ewentualne uzupełnienie czynnika chłodniczego. Niedobór czynnika może prowadzić do obniżonej wydajności chłodzenia, co w konsekwencji wpływa negatywnie na komfort jazdy oraz może powodować przegrzewanie się komponentów układu. Warto również pamiętać, że stosowanie odpowiednich standardów, takich jak SAE J639, zapewnia zgodność z normami bezpieczeństwa oraz efektywności energetycznej, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska i zmniejszenia emisji CO2.

Pytanie 12

Na etykiecie wymiany oleju silnikowego znajduje się informacja dotycząca klasy lepkości oleju według klasyfikacji

A. ATF
B. SAE
C. ŁT4
D. API GL
Wybór odpowiedzi API GL, ŁT4 i ATF to nie to, co powinieneś był zaznaczyć, bo każda z tych klasyfikacji dotyczy czegoś innego niż lepkość oleju silnikowego. API GL, na przykład, to standard dotyczący olejów przekładniowych, a nie silnikowych. Chociaż te klasyfikacje są ważne, to odnoszą się bardziej do olejów do skrzyń biegów, co może prowadzić do niezłych pomyłek przy wyborze. ŁT4 to oznaczenie dla olejów do silników wysokoprężnych, ale również nie mówi nic o lepkości. A ATF to płyn do automatycznych skrzyń biegów, więc to też nie ten temat. Musisz znać te różnice, bo wiele osób myli te oznaczenia i przez to mogą wybrać niewłaściwy produkt, a to może uszkodzić silnik albo skrzynię biegów. Dobre dobranie oleju i płynów eksploatacyjnych jest naprawdę istotne, żeby pojazd działał jak trzeba i żeby jego części dłużej wytrzymały.

Pytanie 13

Silnik z systemem CNG jest zasilany przez

A. olej napędowy
B. gaz ziemny
C. wysokooktanową benzynę
D. gaz propan-butan
Olej napędowy, benzyna wysokooktanowa oraz gaz propan-butan to paliwa, które nie są odpowiednie dla silników z układem CNG. Olej napędowy jest używany w silnikach wysokoprężnych, które działają na zupełnie innej zasadzie niż silniki CNG. Silniki te charakteryzują się innym procesem spalania, co skutkuje wyższymi emisjami szkodliwych substancji oraz ogólnie większym zanieczyszczeniem środowiska. Z kolei benzyna wysokooktanowa jest paliwem przeznaczonym dla silników benzynowych, w których wykorzystuje się inną technologię zapłonu. Wybierając to paliwo do silnika CNG, narażamy się na poważne uszkodzenia, takie jak uszkodzenie układu wtryskowego czy komory spalania. Natomiast gaz propan-butan, mimo że może być używany jako paliwo alternatywne, nie jest tym samym co gaz ziemny, gdyż ma inną charakterystykę chemiczną i właściwości spalania. Propan-butan jest najczęściej stosowany w instalacjach LPG i również wymaga odrębnych układów zasilania, co czyni go nieodpowiednim dla silników przystosowanych do pracy na gazie ziemnym. Zrozumienie różnic między tymi rodzajami paliw jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji dotyczących eksploatacji pojazdów, a także dla minimalizacji wpływu na środowisko.

Pytanie 14

Po przeprowadzeniu naprawy układu hamulcowego w samochodzie osobowym, zmierzono siły hamowania kół na tej samej osi. Maksymalna różnica sił hamowania pomiędzy kołami powinno być zgodna z przepisami i nie może przekraczać

A. 20%
B. 25%
C. 35%
D. 30%
No, wybór 25%, 20% albo 35% jako maksymalnej różnicy w siłach hamowania to chyba nie do końca przemyślana sprawa. Te wartości są stanowczo za niskie, bo nie uwzględniają tego, jak działają hamulce w trudnych momentach. Takie różnice mogą prowadzić do poważnych problemów na drodze. Z kolei 35% wydaje mi się za dużo, bo może to wpłynąć na bezpieczeństwo, a przy takiej różnicy jedno z kół może nie działać tak, jak powinno. Wiedza o tym, jak działają hamulce i jakie są normy, jest ważna dla każdego, kto zajmuje się autami. Z mojego doświadczenia, warto wiedzieć, co oznaczają te różnice, bo to ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego dobrze jest przyswoić sobie te przepisy i normy.

Pytanie 15

Podstawowym warunkiem, który należy spełnić przed wykonaniem pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika ZI, jest

A. sprawdzenie stanu świec zapłonowych
B. całkowite zamknięcie przepustnicy
C. wykręcenie świec zapłonowych
D. ustawienie tłoka w pierwszym cylindrze w pozycji GMP
Ustawienie tłoka w pierwszym cylindrze w punkcie GMP przed pomiarem ciśnienia sprężania jest niewłaściwym podejściem. Choć ważne jest, aby pomiar był wykonywany przy odpowiednich warunkach, sam fakt ustawienia tłoka w górnym martwym punkcie nie wystarcza, by zapewnić dokładność pomiarów. Podczas pomiaru ciśnienia sprężania silnik powinien być uruchomiony przez kilka obrotów, co wiąże się z koniecznością usunięcia świec zapłonowych. Bez ich wykręcenia, będziemy mierzyć ciśnienie, które nie odzwierciedla rzeczywistego stanu sprężania, a jedynie wpływ oporu stawianego przez zapłon, co wprowadza w błąd. Innym błędem jest myślenie, że sprawdzenie wyglądu świec zapłonowych może zastąpić wykręcenie ich przed pomiarem. Choć analiza stanu świec może dostarczyć informacji o pracy silnika, nie ma ona wpływu na poprawność samego pomiaru ciśnienia sprężania. Również pełne zamknięcie przepustnicy nie jest konieczne, ponieważ silnik powinien być w stanie wolnym biegu, aby zapewnić prawidłowy pomiar. Tego typu błędne podejścia mogą prowadzić do mylnych wniosków co do stanu technicznego silnika, a tym samym do nieoptymalnych decyzji diagnostycznych i serwisowych.

Pytanie 16

W sytuacji, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie, najpierw powinno się przeprowadzić

A. pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła
B. sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów
C. analizę lepkości oleju w skrzyni biegów
D. ocenę zaolejenia tarczy sprzęgła
Prawidłowa odpowiedź to pomiar skoku jałowego pedału sprzęgła, ponieważ jest to kluczowy wskaźnik, który pozwala określić, czy sprzęgło działa prawidłowo. Skok jałowy pedału sprzęgła powinien mieścić się w określonych przez producenta granicach, co zapewnia odpowiednią separację tarczy sprzęgła od koła zamachowego. Niedostateczny lub nadmierny skok jałowy może prowadzić do niecałkowitego rozłączania się sprzęgła, co z kolei powoduje problemy z włączaniem biegów oraz zwiększa ryzyko przedwczesnego zużycia elementów układu. W praktyce, aby zmierzyć skok jałowy, należy użyć prostego narzędzia pomiarowego, takiego jak suwmiarka, i porównać wyniki z wartościami podanymi w dokumentacji pojazdu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, zaleca się regulację mechanizmu sprzęgła zgodnie z wytycznymi producenta, co jest standardową procedurą w diagnostyce i serwisie pojazdów.

Pytanie 17

W jakiej sytuacji przeprowadza się tzw. przegląd zerowy?

A. Po odbyciu jazdy próbnej
B. Przed sprzedażą pojazdu
C. W trakcie obsługi OT-2
D. Podczas pierwszej wizyty klienta w ASO
Przegląd zerowy, wykonywany przed sprzedażą samochodu, jest kluczowym etapem w procesie przygotowania pojazdu do transakcji. Jego celem jest zapewnienie, że samochód jest w odpowiednim stanie technicznym oraz wizualnym, co zwiększa atrakcyjność oferty i minimalizuje ryzyko reklamacji po sprzedaży. Przegląd zerowy obejmuje szczegółową inspekcję wszystkich istotnych komponentów pojazdu, takich jak układ hamulcowy, zawieszenie, oświetlenie, stan nadwozia oraz wnętrza. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek usterek, sprzedawca ma możliwość ich naprawy przed wystawieniem samochodu na sprzedaż. To nie tylko poprawia wrażenie wizualne, ale również buduje zaufanie potencjalnych nabywców, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta i sprzedaży. Na przykład, w standardach ASO (Autoryzowanej Stacji Obsługi), właściciele pojazdów są często zachęcani do przeprowadzania przeglądów zerowych, aby upewnić się, że samochód spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i emisji przed jego sprzedażą.

Pytanie 18

Na etykiecie lub zawieszce potwierdzającej dokonanie wymiany oleju silnikowego pomija się dane

A. o typie wymienionego oleju
B. o przebiegu kilometrów podczas wymiany
C. o rodzaju zastosowanej utylizacji
D. o dacie przeprowadzonej wymiany
Pytanie o wymianę oleju silnikowego i informacje, które powinny znaleźć się na zawieszce lub naklejce, wskazuje na szereg nieporozumień dotyczących kluczowych elementów dokumentacji serwisowej. Często błędnie zakłada się, że informacje takie jak data wymiany lub przebieg są mniej istotne niż utylizacja, co jest mylnym podejściem. Data wymiany oleju jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala na ścisłe monitorowanie harmonogramu serwisowego pojazdu. Regularna wymiana oleju wpływa na jego żywotność oraz wydajność silnika, a wszelkie zaniedbania w tej kwestii mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Przebieg kilometrów przy wymianie oleju jest równie istotny, gdyż służy jako wskaźnik dla przyszłych wymian i kontroli stanu technicznego pojazdu. Informacja o rodzaju oleju stosowanego podczas wymiany ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia optymalnej ochrony silnika i jego właściwej pracy. Właściwie dobrany olej silnikowy ma wpływ na zużycie paliwa, emisję spalin oraz wydajność pracy silnika. Oprócz tego, wiele producentów zaleca konkretne klasy olejów, co jest związane z konstrukcją silnika i jego wymaganiami eksploatacyjnymi. Ignorowanie tych elementów w dokumentacji serwisowej jest poważnym błędem, który może prowadzić do utraty gwarancji i pogorszenia stanu technicznego pojazdu. Dlatego kluczowe jest, aby wszystkie te informacje były dokładnie dokumentowane na naklejce potwierdzającej wymianę oleju.

Pytanie 19

Podczas jazdy testowej pracownik działu kontroli jakości zauważył lekkie ściąganie pojazdu przy hamowaniu. Co powinien najpierw zlecić do sprawdzenia?

A. ustawienia zbieżności
B. cylinderków hamulcowych
C. ciśnienia w oponach
D. geometrii ustawienia kół
Sprawdzanie ustawienia zbieżności, cylinderków hamulcowych oraz geometrii ustawienia kół, choć to również istotne aspekty kontroli jakości pojazdów, nie są pierwszymi krokami, które należy podjąć w przypadku ściągania pojazdu podczas hamowania. Ustawienie zbieżności może wpływać na kierowalność pojazdu, jednak nie jest główną przyczyną, gdy problem manifestuje się wyłącznie podczas hamowania. Zbieżność kół jest bardziej istotna w kontekście ich zużycia i stabilności na prostych odcinkach drogi, a niekoniecznie wpływa na reakcję pojazdu podczas hamowania. Cylindry hamulcowe, choć krytyczne dla efektywności systemu hamulcowego, najczęściej powodują problemy z hamowaniem w postaci spadku efektywności, a nie ściągania pojazdu w bok. Z kolei geometria kół dotyczy ustawienia kół względem podwozia, ale zmiany te są zazwyczaj długoterminowe i wynikają z uszkodzeń mechanicznych lub zużycia, co nie jest natychmiastowym czynnikiem w przypadku ściągania pojazdu podczas hamowania. Dlatego kluczowe jest, aby skupić się na ciśnieniu w oponach jako pierwszym kroku diagnostycznym, ponieważ jest to najprostsza i najszybsza metoda identyfikacji problemu, który może być łatwo i szybko naprawiony. Zrozumienie tego hierarchicznego podejścia do diagnostyki jest istotne dla każdej osoby zajmującej się kontrolą jakości w motoryzacji.

Pytanie 20

Wzrastające drgania kierownicy oraz nadwozia podczas hamowania pojazdu mogą być spowodowane

A. deformacją tarczy hamulcowej
B. uszkodzoną poduszką silnika
C. niewłaściwym wyważeniem kół pojazdu
D. niedziałającym amortyzatorem
Niewyważenie kół pojazdu może prowadzić do drgań, jednak najczęściej objawia się to podczas jazdy z określoną prędkością, a niekoniecznie podczas hamowania. Krzywa tarcza hamulcowa jest bardziej bezpośrednią przyczyną wibracji w tym kontekście. Uszkodzona poduszka silnika może powodować nieprawidłowe przenoszenie drgań silnika na nadwozie, ale nie jest to typowa przyczyna drgań podczas hamowania. Również niesprawny amortyzator wpływa na prowadzenie pojazdu i komfort jazdy, jednak jego wpływ na drgania podczas hamowania jest mniej bezpośredni. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to mylenie źródła drgań z ich skutkiem, a także nieprawidłowe przypisanie objawów do niewłaściwych usterek. Przy diagnozowaniu problemów z układem hamulcowym kluczowe jest zrozumienie, że drgania podczas hamowania są najczęściej związane z niewłaściwym stanem tarczy hamulcowej, co wymaga szczegółowego sprawdzenia tego elementu.

Pytanie 21

W ramach codziennej obsługi samochodu należy

A. sprawdzić poprawność ustawienia świateł
B. zwrócić uwagę, czy pod pojazdem nie występują ślady wycieków płynów eksploatacyjnych
C. przeprowadzić kontrolę stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia
D. sprawdzić jakość płynu hamulcowego
Zarówno kontrola jakości płynu hamulcowego, jak i stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia, mają znaczenie, jednak nie są one kluczowe w kontekście codziennej obsługi samochodu. Sprawdzanie jakości płynu hamulcowego jest istotne, lecz nie jest to czynność, którą należy przeprowadzać na co dzień. Zazwyczaj zaleca się to podczas regularnych przeglądów technicznych lub w przypadku zauważenia problemów z hamulcami. Z kolei kontrola stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia jest ważna, ale nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo jazdy w krótkim okresie. Takie kontrole powinny być wykonywane przynajmniej raz w roku lub po intensywnym użytkowaniu pojazdu w trudnych warunkach atmosferycznych. Z drugiej strony, kontrola ustawienia świateł, chociaż istotna dla bezpieczeństwa na drodze, również nie należy do standardowych procedur codziennej kontroli. Użytkownicy często mylą te zadania z codziennymi czynnościami, co prowadzi do zaniedbań istotnych aspektów, takich jak monitorowanie potencjalnych wycieków, które mogą wskazywać na poważniejsze problemy. Zrozumienie, które czynności są kluczowe dla codziennej eksploatacji pojazdu, pozwala na skuteczniejsze zarządzanie jego stanem technicznym i bezpieczeństwem.

Pytanie 22

Jaką łączną kwotę należy zapłacić za wymianę zestawu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, jeśli koszt wymiany jednej opony wynosi 10 zł, a przyznany rabat to 10% od całkowitej wartości usługi?

A. 450 zł
B. 500 zł
C. 2 000 zł
D. 1 800 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, najpierw należy ustalić koszt wymiany jednej opony, który wynosi 10 zł. W przypadku kompletu czterech opon, koszt ten wynosi 4 x 10 zł = 40 zł na pojazd. Przy 50 pojazdach całkowity koszt przed rabatem wynosi 50 x 40 zł = 2000 zł. Następnie należy uwzględnić rabat w wysokości 10%. Rabat ten obliczamy jako 10% z 2000 zł, co daje nam 200 zł. W związku z tym, całkowity koszt po zastosowaniu rabatu wynosi 2000 zł - 200 zł = 1800 zł. Obliczenia te są zgodne z ogólnymi zasadami kalkulacji kosztów usług w branży motoryzacyjnej, gdzie rabaty są standardową praktyką, a zrozumienie ich wpływu na końcową cenę jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w warsztatach samochodowych.

Pytanie 23

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h
A. 191,00 zł
B. 153,00 zł
C. 213,00 zł
D. 181,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia całkowitego kosztu naprawy, który obejmuje zarówno koszt części, jak i koszt robocizny. W przypadku naprawy łożyska piasty koła, kluczowe jest zrozumienie, że powinno się skalkulować wszystkie elementy związane z naprawą. Koszt części składa się z ceny łożyska oraz nakrętki, które są niezbędne do wykonania naprawy. Dodatkowo, koszt robocizny to iloczyn liczby roboczogodzin oraz stawki za roboczogodzinę, która może różnić się w zależności od warsztatu. W praktyce, przed przystąpieniem do pracy, mechanicy powinni zawsze sporządzać szczegółowy kosztorys, co pozwala na transparentność kosztów dla klienta. Stosowanie takiego podejścia jest standardem w branży motoryzacyjnej i pozwala na uniknięcie nieporozumień związanych z kosztami napraw. Warto również pamiętać, że regularna konserwacja pojazdu może pomóc w uniknięciu takich problemów, a także obniżyć koszty związane z naprawami. Zastosowanie odpowiednich narzędzi i technik naprawczych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. używanie oryginalnych części zamiennych, znacząco wpływa na bezpieczeństwo i trwałość pojazdu.

Pytanie 24

Która osoba z ASO przekazuje klientowi auto po dokonaniu naprawy i przedstawia szczegóły dotyczące zrealizowanych usług?

A. Pracownik BOK
B. Specjalista działu części
C. Kierownik serwisu
D. Mechanik samochodowy
Kierownik serwisu, mimo że pełni ważną rolę w zarządzaniu procesami serwisowymi, nie zajmuje się bezpośrednim przekazywaniem pojazdów klientom. Jego zadania skupiają się raczej na nadzorowaniu pracy całego zespołu oraz podejmowaniu strategicznych decyzji. Specjalista działu części ma do czynienia z zarządzaniem zapasami oraz sprzedażą części zamiennych, a jego rola koncentruje się wokół dostarczania odpowiednich komponentów do napraw, co sprawia, że nie odpowiada on za kontakt z klientem przy odbiorze pojazdu. Mechanik samochodowy, jako osoba realizująca faktyczne naprawy, nie ma zazwyczaj kontaktu z klientem w momencie wydawania pojazdu, ponieważ jego praca kończy się z chwilą zakończenia usługi. Kluczowym elementem tego procesu jest zrozumienie, że to właśnie pracownik BOK jest odpowiedzialny za stworzenie relacji z klientem, co jest fundamentalne w zaspokajaniu potrzeb klientów i budowaniu lojalności. Warto zauważyć, że często występuje mylne przekonanie, że każda osoba pracująca w serwisie ma za zadanie obsługiwać klienta bezpośrednio, podczas gdy każda rola ma swoje specyficzne zadania i odpowiedzialności. Nie zrozumienie tej struktury może prowadzić do zamieszania w procesie obsługi klienta oraz obniżenia jakości świadczonych usług.

Pytanie 25

Jaką metodą wykonuje się naprawę nieszczelności w miedzianej chłodnicy cieczy chłodzącej?

A. kołkowania
B. spawania
C. zgrzewania
D. lutowania
Lutowanie jest metodą naprawczej stosowaną do uszczelniania nieszczelności w miedzianych chłodnicach cieczy chłodzącej ze względu na jego zdolność do łączenia materiałów metalowych w sposób, który zapewnia trwałe i szczelne połączenie. W procesie lutowania, mniej topny materiał lutowniczy, często na bazie cyny, jest używany do wypełnienia szczeliny pomiędzy połączonymi elementami. Ta technika jest szczególnie efektywna w przypadku miedzi ze względu na jej doskonałe przewodnictwo cieplne oraz łatwość w lutowaniu. Lutowanie pozwala na osiągnięcie połączeń o wysokiej wytrzymałości i odporności na korozję, co jest kluczowe w aplikacjach motoryzacyjnych i przemysłowych. Ponadto, zgodność z normami, takimi jak ISO 9453, wskazuje na standardy dotyczące materiałów lutowniczych, co pozwala na uzyskanie profesjonalnych i trwałych efektów. W praktyce, lutowanie miedzianych elementów znajduje zastosowanie nie tylko w naprawach, ale także w produkcji nowych układów chłodniczych, co podkreśla jego wszechstronność i znaczenie w branży.

Pytanie 26

W pojeździe, w którym dokonano wymiany pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu, zaleca się jednoczesne zlecenie

A. wymiany termostatu
B. wymiany paska rozrządu
C. wymiany paska napędu osprzętu silnika
D. wymiany chłodnicy silnika
Wymiana paska rozrządu jest kluczowym krokiem w konserwacji silnika, zwłaszcza w kontekście wymiany pompy cieczy chłodzącej. Te dwa elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ pompa cieczy chłodzącej jest zazwyczaj napędzana przez pasek rozrządu. Jeśli nie wymienimy paska rozrządu podczas wymiany pompy, istnieje ryzyko, że stary pasek może ulec zużyciu i zerwaniu, co prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Wymiana paska rozrządu jest zalecana zgodnie z harmonogramem serwisowym producenta, który wskazuje na określone przebiegi lub okresy czasu. Przykładowo, w wielu samochodach zaleca się wymianę paska co 60-100 tys. km. Ignorowanie tej wymiany może prowadzić do kosztownych napraw silnika, a nawet do jego całkowitego zniszczenia. Dlatego, zlecając wymianę pompy cieczy chłodzącej, rozsądne jest także zlecenie wymiany paska rozrządu, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić długoterminową niezawodność pojazdu.

Pytanie 27

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zużycia uszczelniaczy zaworów.
B. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
C. zbyt niskiego stanu oleju.
D. uszkodzenia pompy olejowej.
Niski poziom oleju w silniku to nie bezpośrednia przyczyna dużego zużycia, raczej efekt złego stanu silnika. Owszem, jak oleju jest mało, to może to doprowadzić do uszkodzeń, ale nie znaczy, że sam w sobie powoduje on większe zużycie. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do jego przegrzania i tarcia, ale nie do wycieku czy spalania. Jeśli chodzi o zużycie panewek czopów głównych wału, to też nie jest bezpośrednia przyczyna straty oleju, chociaż wpływa na wydajność. Uszkodzenie pompy oleju to kolejna sprawa, może zmniejszać ciśnienie, co utrudnia smarowanie, ale nie jest przyczyną nadmiernego zużycia oleju, raczej skutkiem problemów z ciśnieniem. Warto to wszystko rozumieć, żeby się nie mylić i diagnozować silnik na podstawie odpowiednich kryteriów. Regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju też powinno być rutyną, a przeglądy techniczne pomogą wychwycić problemy z systemem smarowania.

Pytanie 28

W pojeździe po przebiegu 120 000 km wykonano obsługę techniczną. Na podstawie danych zawartych w tabeli w książce serwisowej pojazdu należy zapisać, że wymieniono

Częstotliwość wymiany elementów obsługi technicznej
−   Filtr oleju/ Co 15 000 km
−   Filtr paliwa/ Co 60 000 km
−   Filtr powietrza/ Co 60 000 km
−   Filtr kabinowy/ Co 30 000 km
−   Olej silnikowy/ Co 15 000 km
−   Pasek rozrządu/ Co 120 000 km
−   Świece zapłonowe/ Co 60 000 km
A. filtr paliwa, filtr powietrza, filtr kabinowy, pasek rozrządu i świece zapłonowe.
B. filtr oleju, filtr paliwa, filtr powietrza, filtr kabinowy, olej silnikowy, pasek rozrządu i świece zapłonowe.
C. filtr paliwa, filtr powietrza i świece zapłonowe.
D. pasek rozrządu i filtr oleju.
Twoja odpowiedź jest trafiona! Z tego, co można znaleźć w książce serwisowej, po osiągnięciu 120 000 km trzeba wymienić kilka ważnych części w aucie. Filtr oleju, olej silnikowy i filtr kabinowy należy wymieniać co 15 000 km, więc po 120 000 km te elementy już na pewno potrzebują wymiany. Filtr paliwa i świece zapłonowe wymienia się co 60 000 km, więc… wiesz, po 120 000 km też są już do wymiany. No a pasek rozrządu? Też się wymienia co 120 000 km, więc to właśnie ten moment. Regularna wymiana tych rzeczy jest mega ważna, żeby silnik działał jak należy i żeby jeździć bezpiecznie. Jak będziesz się trzymał planu serwisowego, to Twój samochód dłużej posłuży i rzadziej będą się zdarzały jakieś awarie, co jest w sumie najważniejsze w motoryzacji.

Pytanie 29

Jakie jest dozwolone natężenie przyciemnienia dla szyb przednich oraz bocznych przednich?

A. 40%
B. 20%
C. 50%
D. 30%
Przyciemnienie szyb w pojazdach jest kwestią, która wymaga szczególnej uwagi, ponieważ wpływa nie tylko na estetykę, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Wybór 50% jako dopuszczalnego stopnia przyciemnienia to fundamentalny błąd, który wynika z nieznajomości przepisów ruchu drogowego. W rzeczywistości zbyt ciemne szyby mogą prowadzić do ograniczenia widoczności zarówno w dzień, jak i w nocy, co stanowi zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Przyciemnienie na poziomie 40% oraz 20% również nie spełnia wymogów określonych przez prawo, które jasno definiuje, że maksymalne dozwolone przyciemnienie szyb przednich i przednich bocznych to 30%. Takie podejście do modyfikacji pojazdu może skutkować nie tylko mandatem, ale także koniecznością przywrócenia oryginalnych szyb, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Przyciemnienie szyb ma swoje standardy, które są uzasadnione badaniami nad wpływem widoczności na bezpieczeństwo jazdy. Kierowcy często błędnie sądzą, że ciemniejsze szyby zapewniają lepszą ochronę przed słońcem czy wzrokiem ciekawskich, nie zdając sobie sprawy z tego, że zbyt wysokie przyciemnienie ogranicza ich własną widoczność. Dlatego tak ważne jest, aby przed dokonaniem jakichkolwiek modyfikacji, zapoznać się z obowiązującymi przepisami oraz zaleceniami branżowymi, aby nie narażać się na nieprzyjemności prawne oraz nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych na drodze.

Pytanie 30

W jakim dokumencie pracownicy działu obsługi klienta wprowadzają dane dotyczące klienta oraz szczegóły związane z pojazdem?

A. W umowie serwisowej
B. W zleceniu wstępnym
C. Na paragonie fiskalnym
D. W zleceniu magazynowym
Zlecenie wstępne jest kluczowym dokumentem używanym w biurze obsługi klienta do rejestrowania danych klienta oraz szczegółowych informacji dotyczących pojazdu. To narzędzie umożliwia zbieranie wszystkich istotnych danych na samym początku procesu obsługi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Przykładowo, gdy klient zgłasza się z prośbą o serwis lub naprawę, pracownik wprowadza informacje takie jak: imię i nazwisko klienta, numer telefonu, adres e-mail oraz szczegóły dotyczące pojazdu, takie jak marka, model i numer rejestracyjny. Takie podejście pozwala na szybkie i sprawne zarządzanie procesami serwisowymi, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klientów. Ponadto, zlecenie wstępne jest dokumentem, który może być później wykorzystany do dalszej analizy danych, co wspiera procesy decyzyjne w firmie oraz pozwala na lepsze dostosowanie usług do oczekiwań klientów, zgodnie z zasadami zarządzania jakością. W branży motoryzacyjnej dokumentacja ta jest zazwyczaj zgodna z normami ISO, co dodatkowo podkreśla jej istotność.

Pytanie 31

Kolor żółty używany w oznaczeniach w miejscu pracy informuje pracowników

A. o zakazie dostępu
B. o zagrożeniach, utrudnieniach
C. o potrzebie używania określonego środka ochrony indywidualnej
D. o drogach ewakuacyjnych, wyjściach ratunkowych
Barwa żółta, używana do oznaczeń w zakładach pracy, jest standardowo stosowana do informowania pracowników o niebezpieczeństwach oraz przeszkodach. Zgodnie z normami, takimi jak PN-EN ISO 7010, kolor żółty ma za zadanie zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia, które mogą wystąpić w danym miejscu. Przykładem może być oznaczenie stref, w których występuje ryzyko potknięcia się, wypadków związanych z maszynami czy innymi przeszkodami. Pracownicy powinni być świadomi, że oznaczenia w kolorze żółtym wymagają szczególnej uwagi i ostrożności. Ważne jest, aby każda osoba w zakładzie pracy potrafiła rozpoznać te znaki i stosować się do ich wskazówek, co może znacznie zmniejszyć ryzyko wypadków. Wprowadzenie takich oznaczeń jest częścią szerokiego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem w miejscu pracy, które opiera się na identyfikacji i ocenie ryzyka oraz podejmowaniu działań zapobiegawczych.

Pytanie 32

Przy wymianie uszczelki pod głowicą silnika zaleca się wykonanie

A. planowania głowicy
B. docierania zaworów
C. honowania cylindrów
D. wymiany popychaczy zaworów
Planowanie głowicy jest kluczowym etapem w wymianie uszczelki pod głowicą silnika. Celem tego procesu jest zapewnienie idealnej płaskiej powierzchni głowicy, co jest niezbędne do uzyskania prawidłowego uszczelnienia. Niewłaściwie zamontowana uszczelka pod głowicą, na przykład na nierównych powierzchniach, może prowadzić do nieszczelności, co z kolei skutkuje utratą mocy, przegrzewaniem silnika oraz poważnymi uszkodzeniami. Proces planowania polega na usunięciu cienkiej warstwy materiału z powierzchni głowicy za pomocą specjalistycznych narzędzi, co gwarantuje precyzyjne dopasowanie do cylindra. W praktyce, po planowaniu głowicy, konieczne może być również dopasowanie długości popychaczy zaworów, co jeszcze bardziej podkreśla znaczenie tego etapu. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej podkreślają, że planowanie głowicy powinno być przeprowadzane w warunkach warsztatowych przez wyspecjalizowane osoby, a pomiary grubości głowicy powinny być regularnie kontrolowane, aby uniknąć nadmiernego szlifowania, które może prowadzić do osłabienia struktury.

Pytanie 33

Olej napędowy "zimowy" jest stosowany w celu

A. eliminuje nadmierne dymienie silnika w niskich temperaturach
B. minimalizowania zużycia paliwa w warunkach niskiej temperatury
C. zapobiega tworzeniu się kryształków lodu z wody w nim obecnej
D. zapobiega zablokowaniu filtra paliwa przez parafiny, które mogą się z niego wytrącać
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczące ograniczenia nadmiernego dymienia silnika, przeciwdziałania powstawaniu kryształków lodu z wody w paliwie oraz ograniczenia zużycia paliwa w niskich temperaturach mogą prowadzić do nieporozumień. Ograniczenie dymienia silnika nie jest bezpośrednio związane z rodzajem oleju napędowego, a bardziej z jego jakością oraz stanem silnika. Silniki nowoczesne są projektowane tak, aby minimalizować emisję szkodliwych substancji, a nadmierne dymienie może być spowodowane innymi czynnikami, jak niewłaściwe ustawienia wtrysku paliwa czy zużycie silnika. Z kolei tworzenie kryształków lodu z wody w paliwie to zjawisko, które występuje w przypadku zanieczyszczonego lub wilgotnego paliwa, a olej zimowy nie jest bezpośrednim rozwiązaniem tego problemu. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie jakości paliwa oraz stosowanie filtrów, które eliminują wodę z układu paliwowego. Jeśli chodzi o zużycie paliwa w warunkach niskich temperatur, to olej napędowy nie ma bezpośredniego wpływu na efektywność spalania w zimie, lecz czynniki takie jak temperatura otoczenia, waga pojazdu oraz styl jazdy mają znacznie większe znaczenie. Rozpoznanie właściwych praktyk dotyczących użytkowania paliw w trudnych warunkach jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów.

Pytanie 34

Łączny koszt wymiany czterech świec zapłonowych dla klienta serwisu, posiadającego zniżkę 10% na zakup części i 15% na robociznę, zgodnie z tabelami wynosi

Opis czynnościRoboczogodzinaCena za roboczogodzinę
Wymiana świec0,3100 zł
Wymiana wycieraczek0,2100 zł
Wymiana przewodów0,25100 zł

Nazwa częściCena
Świeca zapłonowa szt.25 zł
Pióro wycieraczki szt.15 zł
Przewody zapłonowe kpl.90 zł
A. 115,50 zł
B. 105,50 zł
C. 112,50 zł
D. 125,50 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych i nieprecyzyjnego podejścia do obliczeń. Kluczowe jest zrozumienie, że zniżka na części i robociznę nie jest sumowana, lecz stosowana indywidualnie do każdego z elementów kosztów. Odpowiedzi, które wskazują na kwoty takie jak 112,50 zł, 125,50 zł czy 105,50 zł, mogą sugerować, że zniżki zostały źle obliczone lub pominięte. Na przykład, odpowiedź 112,50 zł mogła powstać poprzez nieprawidłowe dodanie kosztów po zniżkach lub przez zignorowanie zniżki na robociznę. Typowym błędem jest także nieumiejętność prawidłowego obliczenia procentów od kwot, co prowadzi do zawyżenia lub zaniżenia kosztów. Odpowiedź 125,50 zł mogła wyniknąć z dodania całkowitych kosztów przed zniżkami, co jest sprzeczne z zasadą obliczania kosztów z uwzględnieniem rabatów. Ważne jest, aby przy takich obliczeniach stosować właściwe wzory i zasady matematyczne, które są standardem w branży. Rekomenduje się, aby wprowadzać zniżki na poziomie jednostkowym, a następnie sumować te wartości. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne do efektywnego i poprawnego zarządzania kosztami w serwisach i warsztatach samochodowych.

Pytanie 35

Serwis został poproszony o wymianę akumulatorów w 12 pojazdach floty. Cena za jeden akumulator to 300 zł, a koszt 1 godziny pracy elektromechanika wynosi 120 zł. Czas potrzebny na wymianę jednego akumulatora to 10 minut. Jaki łączny koszt poniesiony na wymianę akumulatorów?

A. 3600 zł
B. 3860 zł
C. 3840 zł
D. 3720 zł
Wiele osób może popełniać błędy w obliczeniach związanych z kosztami wymiany akumulatorów, co często wynika z braku zrozumienia struktury kosztów operacyjnych. Na przykład, niektórzy mogą myśleć, że całkowity koszt można obliczyć tylko na podstawie sumy cen akumulatorów. Jednakże, aby uzyskać pełen obraz kosztów operacyjnych, należy również uwzględnić koszt robocizny. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do niedoszacowania całkowitych wydatków, co jest niezgodne z zasadami efektywnego zarządzania budżetem w branży motoryzacyjnej. Kolejnym typowym błędem jest niepoprawne przeliczenie czasu pracy mechanika, co w tym przypadku wynika z nieuwzględnienia, że wymiana każdego akumulatora zajmuje 10 minut. Pomijanie takich detali może skutkować poważnymi różnicami w końcowym koszcie, co z kolei wpływa na rentowność operacji. W praktyce, istotne jest, aby zawsze analizować zarówno koszty materiałów, jak i roboczogodziny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu projektem i finansami w firmach zajmujących się utrzymaniem floty pojazdów. Takie podejście umożliwia nie tylko dokładne oszacowanie wydatków, ale również pozwala na lepsze planowanie przyszłych kosztów i przygotowanie się na nieprzewidziane wydatki.

Pytanie 36

Osoba nabywająca nowy pojazd powinna również otrzymać

A. listę czynności konserwacyjnych
B. broszurę z częściami zamiennymi
C. podręcznik naprawy samochodu
D. instrukcję obsługi pojazdu
Katalog części zamiennych, instrukcja naprawy pojazdu oraz wykaz czynności przeglądowych, choć mogą być pomocnymi dokumentami, nie są kluczowe na etapie zakupu nowego samochodu. Katalog części zamiennych jest bardziej użyteczny dla mechaników oraz specjalistów zajmujących się konserwacją i naprawą pojazdów. Klienci rzadko potrzebują tego rodzaju informacji tuż po zakupie, ponieważ ich głównym celem jest korzystanie z pojazdu, a nie jego naprawa. Z kolei instrukcja naprawy pojazdu jest technicznym dokumentem, który jest używany przez profesjonalnych mechaników i serwisantów, zawierającym szczegółowe procedury naprawcze. Taki dokument nie jest przeznaczony dla przeciętnego użytkownika, który może nie mieć odpowiednich umiejętności do przeprowadzania skomplikowanych napraw. Wykaz czynności przeglądowych odnosi się do harmonogramu regularnych przeglądów i konserwacji, co jest istotne, ale nie stanowi priorytetu w momencie zakupu. Nowi właściciele powinni przede wszystkim znać sposób obsługi pojazdu oraz podstawowe zasady użytkowania, a nie szczegóły dotyczące napraw czy konserwacji, które przyjdą w późniejszym etapie eksploatacji. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każdy z tych dokumentów jest równie istotny, co instrukcja obsługi, co nie znajduje uzasadnienia w praktyce użytkowania pojazdów.

Pytanie 37

Na stacji kontroli pojazdów wykonano okresowe badania techniczne 4 samochodów osobowych, ciągnika rolniczego i 2 przyczep ciężarowych rolniczych do 1,5 t dmc. Oblicz całkowity koszt badań dla wszystkich pojazdów.

Rodzaj pojazduCena brutto [zł]
Samochód osobowy,98,00
Motocykl, ciągnik rolniczy62,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5t do 16t dmc153,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16t dmc, ciągnik samochodowy balastowy176,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5t dmc40,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5t do 6 t dmc50,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6t dmc70,00
A. 439,00 zł
B. 554,00 zł
C. 534,00 zł
D. 695,00 zł
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi można zauważyć kilka typowych błędów, które mogą wprowadzać w błąd. Przede wszystkim, wiele osób może pomylić się w obliczeniach lub nie uwzględnić właściwych stawek za różne typy pojazdów. Niewłaściwe podejście do obliczenia kosztu badań technicznych często wynika z braku znajomości cenników oraz zasad ustalania kosztów dla różnych kategorii pojazdów. Na przykład, niektórzy mogą przyjąć zbyt ogólną stawkę dla wszystkich pojazdów, co prowadzi do błędnych wyników. Ponadto, pomijanie szczegółowych informacji o liczbie pojazdów również przyczynia się do nieprawidłowych kalkulacji. Kiedy zliczamy koszty badań technicznych, istotne jest, aby każdy typ pojazdu był traktowany indywidualnie według przyjętych norm. Obliczenia powinny być oparte na precyzyjnych danych oraz przepisach, które regulują wysokość opłat. Dlatego każda niepoprawna odpowiedź, która nie uwzględnia tych zasad, wprowadza w błąd i nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów związanych z badaniami technicznymi. Kluczowym elementem przygotowania do obliczeń jest także bieżąca znajomość zmian w przepisach oraz cennikach, co pozwala uniknąć pułapek związanych z przestarzałymi informacjami.

Pytanie 38

Tabela zawiera fragment wpisów w książce serwisowej. Przeglądy należy wykonywać co 12 miesięcy lub 15 000 km - w zależności, co nastąpi wcześniej. Który z przeglądów został wykonany w terminie niezgodnym z zaleceniami producenta?

Nr nadwozia JF1SHDLZ123456789
Data przeglądu1 przegląd2 przegląd3 przegląd4 przegląd5 przegląd
14.11.200827.08.200913.01.201010.01.201110.10.2012
Stan licznika [km]
w dniu przeglądu
00001015 00029 89943 50069 999
A. Przegląd 2
B. Przegląd 5
C. Przegląd 3
D. Przegląd 4
Podczas rozwiązywania tego pytania, mogą wystąpić różne błędy myślowe, prowadzące do wyboru nieprawidłowych odpowiedzi. Użytkownicy mogą uznawać, że przeglądy odbywające się w krótkich odstępach czasu, nawet jeśli przekraczają rok, są nadal akceptowalne. Tego rodzaju założenie jest mylne, ponieważ nie uwzględnia ono kluczowego wymogu, jakim jest nieprzekraczanie zalecanej maksymalnej wartości czasowej ustalonej przez producenta. Z kolei niektórzy mogą sądzić, że przebieg 15 000 km jest bardziej kluczowy niż czas, co także jest nieprawidłowe. Zalecenia producenta powinny być traktowane całościowo. Dodatkowo, błędne jest zakładanie, że przeglądy przeprowadzane w regularnych odstępach czasowych są wystarczające, jeśli nie są zgodne z wymaganiami producenta. Ignorowanie tych standardów prowadzi do ryzyka wyższych kosztów napraw oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu. W branży motoryzacyjnej istnieją ścisłe normy i standardy, których przestrzeganie jest kluczowe dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa pojazdów. Dlatego warto zrozumieć, że każdy przegląd musi być realizowany zgodnie z ustalonym harmonogramem, aby uniknąć późniejszych problemów i zapewnić długotrwałe użytkowanie pojazdu.

Pytanie 39

Aby zweryfikować powłokę lakierniczą na nadwoziu z aluminium, powinno się zastosować warstwomierz

A. z magnesem trwałym
B. pojemnościowego
C. ultradźwiękowego
D. kulometrycznego
Pojemnościowy warstwomierz nie jest odpowiednim urządzeniem do pomiaru grubości powłok lakierniczych na aluminium, gdyż jego działanie opiera się na pomiarze pojemności elektrycznej, co jest skuteczne jedynie w przypadku powłok na materiałach magnetycznych, jak stal. W przypadku aluminium, brak odpowiedniego przewodnictwa magnetycznego uniemożliwia uzyskanie dokładnych wyników, co prowadzi do błędnych wniosków o grubości powłoki. W praktyce, wybierając warstwomierz, warto znać właściwości materiału, na którym będą prowadzone pomiary. Zastosowanie z magnesem trwałym również nie znajdzie zastosowania w przypadku nadwozia aluminiowego, ponieważ magnesy są skuteczne tylko na materiałach ferromagnetycznych. Kulometryczne metody pomiaru są skomplikowane i mniej praktyczne w codziennym użyciu, szczególnie w kontekście samochodowego rynku lakierniczego. Wszystkie te pomysły bazują na błędnym założeniu, że metody pomiaru grubości powłok są uniwersalne, podczas gdy w rzeczywistości wymagają dobrania odpowiedniego narzędzia do specyfiki materiału. Dobrze jest pamiętać, że wybór odpowiedniego urządzenia pomiarowego ma kluczowe znaczenie dla dokładności i wiarygodności pomiarów, a stosowanie niewłaściwych technik może prowadzić do poważnych konsekwencji w ocenie stanu powłok lakierniczych.

Pytanie 40

Metoda bezpośrednia w interakcji z klientem obejmuje kontakt

A. negocjacyjny.
B. interpersonalny.
C. pocztowy.
D. pośredni.
Metoda bezpośrednia w komunikowaniu się z klientem to podejście, które opiera się na bezpośrednim, osobistym kontakcie z klientem. Odpowiedź interpersonalna jest właściwa, ponieważ ta forma komunikacji pozwala na natychmiastowe reagowanie na potrzeby i oczekiwania klientów. W praktyce, interakcja twarzą w twarz, przez telefon lub podczas spotkań biznesowych sprzyja budowaniu relacji i zaufania, co jest kluczowe w działaniach sprzedażowych oraz w obsłudze klienta. Przykładowo, podczas osobistej rozmowy sprzedawca może dostosować swoją ofertę do specificznych potrzeb klienta, obserwować jego reakcje i w czasie rzeczywistym modyfikować swoje podejście, co znacząco zwiększa szanse na finalizację transakcji. W kontekście standardów branżowych, podejście interpersonalne jest zalecane przez wiele organizacji zajmujących się obsługą klienta, które podkreślają znaczenie empatii i aktywnego słuchania w procesie komunikacji. Warto również pamiętać, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na zrozumieniu różnorodności potrzeb klientów, co można osiągnąć poprzez bezpośredni kontakt.