Pytanie 1
W lutym 2015 roku osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zatrudniała na podstawie umowy o pracę
- pracownika w wieku 32 lat, którego wynagrodzenie brutto wynosiło 3 000,00 zł;
- pracownika w wieku 28 lat z wynagrodzeniem brutto 400,00 zł, który nie miał innego tytułu do ubezpieczeń społecznych;
- pracownicę w wieku 63 lat, otrzymującą wynagrodzenie brutto w wysokości 2 000,00 zł.
Jaką kwotę płatnik składek uiścił na Fundusz Pracy za zatrudnionych?
Brak odpowiedzi na to pytanie.
W przypadku obliczania składek na Fundusz Pracy, należy uwzględnić wynagrodzenia brutto pracowników oraz ich wiek. W lutym 2015 r. składka na Fundusz Pracy wynosiła 2,45% podstawy, czyli wynagrodzenia brutto. W analizowanym przypadku mamy trzech pracowników. Pracownik w wieku 32 lat z wynagrodzeniem brutto 3 000,00 zł, pracownik w wieku 28 lat z wynagrodzeniem brutto 400,00 zł oraz pracownicę w wieku 63 lat z wynagrodzeniem brutto 2 000,00 zł. Pracownik w wieku 28 lat, zarabiający 400,00 zł, nie miał prawa do ubezpieczenia społecznego, co oznacza, że składka na Fundusz Pracy dla niego nie jest naliczana. Pozostali dwaj pracownicy są objęci obowiązkiem uiszczania składek. Dla pracownika w wieku 32 lat kwota składki wynosi: 3 000,00 zł * 2,45% = 73,50 zł. Dla pracownicy w wieku 63 lat składka wynosi: 2 000,00 zł * 2,45% = 49,00 zł, ale również jest objęta zasadą przejrzystości w stosunku do Funduszu Pracy. Łączna kwota składek wynosi więc 73,50 zł. Zrozumienie zasad naliczania składek na Fundusz Pracy jest kluczowe dla każdego pracodawcy, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na koszty zatrudnienia oraz obowiązki wobec instytucji ubezpieczeniowych.