Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 10 lipca 2025 18:10
  • Data zakończenia: 10 lipca 2025 18:11

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W międzynarodowym transporcie drogowym do przewozu ładunku wykorzystuje się list przewozowy

A. CIM
B. CMR
C. SMGS
D. MAWB
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ list przewozowy CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) jest dokumentem stosowanym w międzynarodowym transporcie drogowym. CMR reguluje prawa i obowiązki stron umowy przewozu, w tym przewoźnika oraz nadawcy. Dokument ten potwierdza zawarcie umowy przewozu, określa rodzaj przewożonego ładunku, miejsce nadania i odbioru, a także warunki przewozu. Praktyczne zastosowanie CMR jest kluczowe w logistyce, ponieważ umożliwia skuteczne zarządzanie procesem transportu oraz zapewnia ochronę prawną dla wszystkich zaangażowanych stron. CMR jest uznawany na całym świecie i jego stosowanie ułatwia rozliczenia oraz minimalizuje ryzyko sporów prawnych. Dodatkowo, znajomość tego dokumentu jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem, a właściwe jego wypełnienie może znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną przedsiębiorstw. Warto również zauważyć, że w przypadku braku listu CMR, przewoźnik może być narażony na trudności w dochodzeniu swoich praw w sytuacjach spornych.

Pytanie 2

Analogowa tarcza tachografu jest używana do rejestrowania

A. średniego zużycia paliwa
B. średniej prędkości pojazdu
C. motogodzin pracy silnika pojazdu
D. czasu pracy kierowcy
Tarcza tachografu analogowego jest kluczowym narzędziem w branży transportowej, które służy do rejestrowania czasu pracy kierowcy. W kontekście regulacji prawnych, zgodnie z europejskim prawodawstwem, kierowcy muszą przestrzegać określonych norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdu oraz czasu odpoczynku. Tarcza tachografu zapisuje dane w sposób automatyczny, co zapewnia ich wiarygodność i ułatwia kontrolę ze strony organów nadzorujących. Przykład praktyczny to sytuacja, w której inspektorzy transportu mogą w każdej chwili zanalizować dane z tachografu, aby upewnić się, że kierowca nie przekracza dozwolonych limitów pracy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach. Wiedza na temat funkcji tachografu jest również istotna z punktu widzenia zarządzania flotą pojazdów, gdzie przestrzeganie norm czasu pracy przekłada się na lepsze planowanie tras oraz wydajność operacyjną przedsiębiorstwa. Dobrze jest także znać zasady dotyczące przechowywania i archiwizacji zapisów, które mogą być wymagane w przypadku kontroli lub audytu.

Pytanie 3

Jaką minimalną liczbę wózków widłowych należy wykorzystać do rozładunku 160 pjł, jeśli średni czas cyklu transportowego wynosi 6 minut, każdy wózek obsługuje równocześnie 2 palety, a zadanie ma być zrealizowane w ciągu 4 godzin?

A. 4 wózki
B. 2 wózki
C. 3 wózki
D. 5 wózków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalną liczbę wózków widłowych potrzebnych do rozładunku 160 palet jednocześnie, należy najpierw określić całkowity czas potrzebny na rozładunek. Średni cykl transportowy wynosi 6 minut, co oznacza, że w ciągu godziny jeden wózek może wykonać 10 cykli (60 minut / 6 minut). Ponieważ każdy wózek obsługuje jednocześnie 2 palety, w ciągu godziny jeden wózek jest w stanie rozładować 20 palet (10 cykli * 2 palety). Magazyn ma wykonać pracę w ciągu 4 godzin, co daje łącznie 80 palet na jeden wózek (4 godziny * 20 palet). Aby rozładować 160 palet, potrzebujemy 2 wózków (160 palet / 80 palet na wózek = 2). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie efektywność operacyjna odgrywa kluczową rolę. W praktyce, wykorzystanie odpowiedniej liczby wózków minimalizuje czas przestoju i zwiększa wydajność procesu rozładunku, co jest niezbędne w branżach o dużym obrocie towarów.

Pytanie 4

Jakie będą koszty związane z usługą pakowania i przewozu mebli firmy IKAR, jeśli masa towaru wynosi 550 kg, a transport kierowany jest do strefy B?

A. 185 zł
B. 450 zł
C. 350 zł
D. 250 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 250 zł jest prawidłowa, ponieważ koszt realizacji usługi kompletowania i transportu mebli firmy IKAR zależy od wagi towaru oraz strefy dostawy. W tym przypadku, z uwagi na wagę 550 kg oraz transport do strefy B, cena została ustalona zgodnie z obowiązującymi standardami branżowymi i cennikami firmy. Warto zauważyć, że wiele firm transportowych stosuje zróżnicowane stawki w zależności od wagi przesyłki oraz odległości, co pozwala na efektywne zarządzanie kosztami. Przykładem może być koncepcja kosztów zmiennych, gdzie waga towaru bezpośrednio wpływa na całkowity koszt transportu. Koszt 250 zł jest również zgodny z praktykami rynkowymi, które uwzględniają dodatkowe usługi takie jak pakowanie, załadunek oraz rozładunek, co wpływa na finalną cenę usługi. Warto dodać, że zrozumienie struktury kosztów transportu jest kluczowe dla podejmowania decyzji biznesowych i optymalizacji wydatków.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Wymienione w przepisach wyposażenie dotyczy środków transportu drogowego przewożących

Załącznik B do umowy europejskiej ADR tom II

Przepisy dotyczące środków transportu i operacji transportowych - fragment

8.1.5.2 W jednostce transportowej powinno być przewożone następujące wyposażenie:

- klin pod koła, dla każdego pojazdu, o odpowiednim rozmiarze w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz średnicy kół;

- dwa stojące znaki ostrzegawcze;

- płyn do płukania oczu;

oraz dla każdego członka załogi pojazdu

- kamizelka ostrzegawcza;

- przenośne urządzenie oświetleniowe;

- para rękawic ochronnych;

- ochrona oczu.

8.1.5.3 Wyposażenie dodatkowe dla niektórych klas materiałów:

- maska ucieczkowa dla każdego członka załogi pojazdu, powinna być przewożona w jednostce transportowej, w przypadku nalepek ostrzegawczych 2.3 lub 6.1;

- łopata;

- osłona otworów kanalizacyjnych;

- pojemnik do zbierania pozostałości.

A. materiały szybko psujące się.
B. żywe zwierzęta.
C. materiały niebezpieczne.
D. dzieła sztuki.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "materiały niebezpieczne" jest poprawna, ponieważ wyposażenie wymienione w przepisach dotyczących transportu dotyczy przede wszystkim pojazdów przewożących towary, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, mienia lub środowiska. Przepisy ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego transportu drogowego towarów niebezpiecznych) szczegółowo określają wymagania dotyczące pojazdów i personelu, aby zapewnić bezpieczeństwo w trakcie transportu materiałów niebezpiecznych, takich jak chemikalia, materiały wybuchowe czy substancje toksyczne. Przykładowo, kliny pod koła są używane, aby zabezpieczyć pojazd przed niekontrolowanym ruchem, a znaki ostrzegawcze informują innych uczestników ruchu o potencjalnym niebezpieczeństwie. W przypadku transportu materiałów niebezpiecznych, posiadanie odpowiedniego wyposażenia jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków oraz ochrony zdrowia i życia ludzi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 7

Sztauowanie ładunku to proces jego

A. ubezpieczenia na czas transportu
B. właściwym rozmieszczeniu i umocowaniu na sutku
C. oznakowania w celu automatycznej identyfikacji w kanale dystrybucji
D. transportu wewnętrznego bez zabezpieczenia przed rozformowaniem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sztauowanie ładunku to kluczowy proces w logistyce, który polega na odpowiednim rozmieszczeniu i umocowaniu ładunku na środku transportowym, takim jak ciężarówka, statek czy kontener. Celem sztauowania jest zapewnienie stabilności ładunku podczas transportu, co przekłada się na bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i osób znajdujących się w pobliżu. Odpowiednie rozmieszczenie ładunku pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru, co minimalizuje ryzyko przewrócenia się pojazdu lub uszkodzenia towaru. Dobre praktyki w sztauowaniu obejmują stosowanie podpór, pasów mocujących oraz innych systemów zabezpieczeń, które pomagają utrzymać ładunek w stabilnej pozycji. Na przykład, w transporcie kontenerowym, zastosowanie tzw. „dunnage” (materiału amortyzującego) jest powszechną praktyką, aby zapobiec ruchom ładunku w kontenerze. Ponadto, przy sztauowaniu należy również uwzględnić przepisy dotyczące maksymalnych obciążeń oraz zasady dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i zgodności z normami branżowymi.

Pytanie 8

Ile zapłaci klient za przewóz 45 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) na odległość 325 km zgodnie z przedstawionym cennikiem?

Cennik
Przewoźne
do 15 pjł – 3,00 zł/km
16 – 30 pjł – 3,50 zł/km
31 – 50 pjł – 3,70 zł/km
powyżej 50 pjł – 3,90 zł/km
Rabaty
Wartość usługiRabat
powyżej 1 000,00 zł2%
powyżej 2 000,00 zł5%
powyżej 3 000,00 zł7%
powyżej 4 000,00 zł10%
A. 1 242,15 zł
B. 1 202,50 zł
C. 1 178,45 zł
D. 1 142,38 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1 178,45 zł, co wynika z dokładnego obliczenia kosztów przewozu 45 paletowych jednostek ładunkowych na dystansie 325 km. Zgodnie z przedstawionym cennikiem, stawka za kilometr dla tej ilości jednostek wynosi 3,70 zł/km. Dlatego całkowity koszt transportu przed zastosowaniem rabatu wynosi 1202,50 zł (325 km * 3,70 zł/km = 1202,50 zł). Zgodnie z tabelą rabatów dla wartości usług przekraczających 1000,00 zł przysługuje rabat w wysokości 2%, co daje kwotę rabatu 24,05 zł (1202,50 zł * 0,02 = 24,05 zł). Po odjęciu rabatu od całkowitego kosztu, otrzymujemy ostateczną kwotę do zapłaty, która wynosi 1178,45 zł (1202,50 zł - 24,05 zł = 1178,45 zł). Taki system rabatów jest powszechnie stosowany w branży transportowej, co sprawia, że znajomość zasad obliczania kosztów przewozu oraz rabatów jest kluczowa dla efektywnego zarządzania budżetem logistycznym.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Koszty związane z realizacją usług transportowych w minionym roku wyniosły 322 000,00 zł, natomiast w roku przed nim osiągnęły 280 000,00 zł. Jak zmieniły się wydatki na usługi transportowe w roku minionym w porównaniu do roku przed nim?

A. Obniżyły się o 42 000,00 zł
B. Spadły o 13%
C. Wzrosły o 15%
D. Zwiększyły się o 38 000,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszty realizacji usług transportowych wzrosły o 15% w ubiegłym roku w porównaniu do roku przedostatniego. Aby obliczyć procentową zmianę kosztów, należy skorzystać ze wzoru: ((koszt w roku ubiegłym - koszt w roku przedostatnim) / koszt w roku przedostatnim) * 100. W tym przypadku mamy: ((322 000 - 280 000) / 280 000) * 100 = (42 000 / 280 000) * 100 = 15%. Wzrost kosztów transportowych o 15% jest istotny, ponieważ może wpływać na decyzje dotyczące budżetowania i strategii finansowych przedsiębiorstw transportowych. Wzrost ten może wynikać z różnych czynników, takich jak zwiększenie kosztów paliwa, opłat drogowych, wynagrodzeń kierowców oraz kosztów utrzymania floty. W praktyce, zrozumienie tych zmian jest kluczowe dla menedżerów, aby mogli dostosować swoje strategie operacyjne i cenowe, a także przygotować się na zmiany w rynku usług transportowych.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Transport, który wymaga specjalistycznego pojazdu, odpowiednich oznaczeń, przeszkolenia kierowcy oraz pisemnej instrukcji dla niego, to przewóz

A. ładunków w kontenerach
B. materiałów niebezpiecznych
C. żywych zwierząt
D. ładunków dłużycowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "materiałów niebezpiecznych" jest prawidłowa, ponieważ transport takich materiałów wymaga szczególnych środków ostrożności oraz specjalistycznego przygotowania. Przewóz materiałów niebezpiecznych, zgodnie z Międzynarodowymi Przepisami Transportu Drogowego Materiałów Niebezpiecznych (ADR), obliguje przewoźników do używania taboru przystosowanego do transportu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub środowiska. Przykłady materiałów niebezpiecznych obejmują chemikalia, substancje łatwopalne, toksyczne gazy oraz materiały radioaktywne. Każdy pracownik zaangażowany w ten proces, w tym kierowcy, musi przejść specjalistyczne szkolenie oraz otrzymać pisemną instrukcję, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. Użycie odpowiednich oznakowań na pojeździe jest również wymogiem, aby informować innych uczestników ruchu o przewożonych substancjach. Przestrzeganie tych zasad nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia profesjonalny i odpowiedzialny transport.

Pytanie 13

Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli ustal, który typ wymienionych kontenerów ma najmniejszą powierzchnię ładunkową.

Typ konteneraDługość zewnętrzna [mm]Długość wewnętrzna [mm]Szerokość zewnętrzna [mm]Szerokość wewnętrzna [mm]Wysokość zewnętrzna [mm]Wysokość wewnętrzna [mm]
A.12192119982438233024382197
B.912589312438233024382197
C.605858672438233024382197
D.2991280224382330<2438-
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kontener typu D rzeczywiście ma najmniejszą powierzchnię ładunkową spośród wszystkich wymienionych typów. Powierzchnia ładunkowa kontenera jest istotnym parametrem w logistyce, ponieważ wpływa na efektywność transportu towarów. W praktyce, wybór kontenera o minimalnej powierzchni ładunkowej może być korzystny przy przewozie lżejszych i mniej objętnych ładunków, co pozwala na oszczędności w kosztach transportu. Dobrą praktyką w branży jest szczegółowe analizowanie powierzchni ładunkowej różnych typów kontenerów przed podjęciem decyzji o ich wykorzystaniu. Warto również zwrócić uwagę na wewnętrzne wymiary kontenera, ponieważ mogą one różnić się w zależności od standardów producentów. Na przykład, kontenery zgodne z normą ISO mają ściśle określone wymiary, co ułatwia ich interoperacyjność w międzynarodowym transporcie. Wiedza o powierzchni ładunkowej kontenerów jest kluczowa dla efektywnego planowania ładunków i maksymalizacji wykorzystania przestrzeni ładunkowej w transporcie morskim i drogowym.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Firma planuje transport wyrobów plastikowych na odległość 360 km z przeciętną prędkością 60 km/h. Czas załadunku wynosi godzinę, a rozładunku 30 minut. Podaj najkrótszy czas wymagany do zrealizowania procesu transportowego, uwzględniając normy czasu pracy kierowcy?

A. 8 godzin 15 minut
B. 7 godzin 45 minut
C. 8 godzin 45 minut
D. 7 godzin 15 minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć najkrótszy czas potrzebny do realizacji procesu transportowego, należy uwzględnić zarówno czas przejazdu, jak i czas załadunku oraz rozładunku. Średnia prędkość wynosi 60 km/h, a odległość do pokonania to 360 km. Czas przejazdu można obliczyć dzieląc odległość przez prędkość: 360 km / 60 km/h = 6 godzin. Dodatkowo, czas załadunku wynosi 1 godzinę, a czas rozładunku 30 minut (0,5 godziny). Suma tych czasów to: 6 godzin (przejazd) + 1 godzina (załadunek) + 0,5 godziny (rozładunek) = 7,5 godziny. Jednak należy również uwzględnić regulacje związane z czasem pracy kierowcy. Zgodnie z europejskimi przepisami, kierowcy muszą przestrzegać norm dotyczących czasu pracy i czasu odpoczynku, co może wydłużyć czas transportu. W związku z tym, przy minimalnym czasie odpoczynku, łączny czas realizacji procesu transportowego wynosi 8 godzin 15 minut. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, ponieważ pomagają w planowaniu i optymalizacji procesów dostaw.

Pytanie 16

Do czego służy etykieta logistyczna GS1?

A. do oznaczania jednostek logistycznych, które wymagają szczególnych czynności obsługowych podczas transportu
B. do oznaczania jednostek logistycznych w standardowy sposób dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw
C. do identyfikacji oraz oznaczania kontenerów, naczep i wymiennych nadwozi
D. do identyfikacji jednostek ładunkowych mających szczególny status

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Etykieta logistyczna GS1 jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na oznaczanie jednostek logistycznych w standardowy sposób, co jest istotne dla wszystkich uczestników tego procesu. GS1, jako międzynarodowa organizacja ustanawiająca standardy, zapewnia jednolitą metodę identyfikacji towarów, co z kolei pozwala na łatwiejszą wymianę informacji między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania etykiety logistycznej GS1 może być proces wysyłki towarów z magazynu do punktu sprzedaży – etykiety te zawierają nie tylko dane o produkcie, ale również informacje dotyczące jego pochodzenia, daty ważności czy warunków przechowywania. Dzięki temu, każdy uczestnik łańcucha dostaw, od producenta po detalistę, ma dostęp do tych samych danych, co minimalizuje ryzyko błędów oraz zwiększa efektywność operacyjną. Zastosowanie standardów GS1 sprzyja również automatyzacji procesów logistycznych, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej konkurencji i potrzeby optymalizacji kosztów.

Pytanie 17

Transport całopojazdowy został zrealizowany przy użyciu pojazdu drogowego o ładowności 24 t oraz wymiarach wewnętrznych naczepy 13 620 x 2 480 x 2 700 mm (dł. x szer. x wys.). Załadowano do naczepy: 40 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1 200 x 1 000 x 1 000 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 340 kg/pjł oraz 20 skrzyń o wymiarach 1 000 x 500 x 800 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 400 kg/skrzynię. Jakie jest, wyrażone w procentach, wykorzystanie ładowności pojazdu drogowego?

A. 61%
B. 90%
C. 44%
D. 95%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jeżeli chcesz obliczyć wskaźnik wykorzystania ładowności zestawu drogowego, na początku musisz wiedzieć, jaka jest maksymalna ładowność pojazdu. Dla zestawu drogowego, który ma ładowność 24 t, ta informacja jest naprawdę ważna. W ładunku mamy 40 palet, każda o wymiarach 1200 x 1000 x 1000 mm i masie brutto 340 kg, a do tego 20 skrzyń o wymiarach 1000 x 500 x 800 mm i masie brutto 400 kg. Jak to policzymy? Całkowitą masę ładunku dostajemy tak: (40 * 340 kg) + (20 * 400 kg), czyli 13 600 kg + 8 000 kg, co daje razem 21 600 kg. Następnie dzielimy całkowitą masę ładunku przez maksymalną ładowność pojazdu: (21 600 kg / 24 000 kg) * 100% = 90%. Taki wskaźnik to w miarę dobre podejście, bo w logistyce warto mieć wskaźnik powyżej 85%, żeby transport był efektywny. Im lepsze wykorzystanie ładowności, tym mniejsze koszty i mniej emisji CO2, co w obecnych czasach jest dość istotne dla naszej planety.

Pytanie 18

Zgodnie z regulacjami umowy dotyczącej transportu substancji niebezpiecznych, cysterna do przewozu benzyny 95-oktanowej może być załadowana maksymalnie w 92%. Wskaż cysternę o najmniejszej pojemności, do której da się załadować 20 000 litrów benzyny 95-oktanowej?

A. Cysterna o pojemności 30 000 litrów
B. Cysterna o pojemności 20 200 litrów
C. Cysterna o pojemności 23 000 litrów
D. Cysterna o pojemności 31 500 litrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cysterna o pojemności 23 000 litrów jest odpowiednia do przewozu 20 000 litrów benzyny 95-oktanowej, ponieważ zgodnie z przepisami, można załadować maksymalnie 92% jej pojemności. Wyliczając 92% z 23 000 litrów, otrzymujemy 21 160 litrów, co jest wystarczające do załadunku wymaganej ilości benzyny. W branży transportu materiałów niebezpiecznych kluczowe jest przestrzeganie norm dotyczących obsługi i transportu substancji, aby zminimalizować ryzyko wycieków i zagrożeń dla środowiska. Przykładem dobrych praktyk jest regularne szkolenie kierowców oraz zapewnienie, że cysterny są odpowiednio oznakowane i sprawdzane przed każdym transportem. Ponadto, zgodność z Międzynarodowym Przepisem o Transportach Materiałów Niebezpiecznych (IMDG) oraz innymi lokalnymi regulacjami jest niezbędna w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności operacji transportowych.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Przewozy realizowane w transporcie lądowym to

A. kolejowe i lotnicze
B. wodne śródlądowe i morskie
C. kolejowe i samochodowe
D. wodne śródlądowe i lotnicze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrałeś 'kolejowe i samochodowe', co jest całkiem trafne. Transport naziemny to wszystkie te środki, które poruszają się po ziemi. Jeśli mówimy o kolei, to mamy na myśli cały ten skomplikowany system torów, który pozwala na przewóz dużych ilości ludzi i towarów przez długie dystanse. Z drugiej strony, samochody dają dużą swobodę, bo można dojechać tam, gdzie kolej nie ma dostępu. Przykładowo, transport kolejowy sprawdza się świetnie przy przewozach towarowych między miastami, bo jest zazwyczaj tańszy i szybszy przy dużych ładunkach. A samochody odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o dostarczanie rzeczy z magazynów do sklepów czy w podróżach lokalnych. Generalnie, normy jak ISO 9001 mówią o tym, jak ważne są efektywność i bezpieczeństwo w transporcie, więc te dwa rodzaje transportu są naprawdę istotne dla całego łańcucha dostaw.

Pytanie 21

W tabeli zawarte są informacje dotyczące czasu trwania czynności manipulacyjnych wózka widłowego. Wózek przed rozpoczęciem pracy znajduje się przy paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), które będą przemieszczane do pojazdu i po zakończeniu załadunku ma tam wrócić. Wózek jednorazowo pobiera jedną pjł. Ile czasu należy zaplanować na załadunek 33 pjł z miejsca składowania do pojazdu?

Lp.CzynnośćCzas trwania
w sekundach
1.Czas przejazdu bez ładunku10
2.Ustawienie wideł i wjazd pod pjł13
3.Podniesienie ładunku4
4.Czas przejazdu z ładunkiem15
5.Odstawienie ładunku w pojeździe18
A. 33 minuty.
B. 3 500 sekund.
C. 34 minuty.
D. 32 minuty 50 sekund.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 33 minuty to dobry wybór. Jak to się oblicza? Proszę bardzo: mamy 33 paletowe jednostki ładunkowe, a załadunek jednej zajmuje 60 sekund. Więc jeśli pomnożymy 60 sekund przez 33, dostajemy 1980 sekund. Jak to przeliczymy na minuty, to wychodzi właśnie 33 minuty. W logistyce to jest naprawdę ważne, żeby dobrze planować czas operacji. Im dokładniej obliczymy czas, tym lepiej wszystko działa, a koszty są niższe. Poza tym, to też pomaga ocenić, jak wydajnie pracują wózki widłowe i czy operatorzy muszą przejść dodatkowe szkolenia. W końcu chodzi o bezpieczeństwo i efektywność w pracy.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Ustal, biorąc pod uwagę przepisy dotyczące czasu pracy oraz przerw kierowców, najkrótszy czas potrzebny na wykonanie transportu ładunku na dystansie 510 km, jeżeli pojazd porusza się ze średnią prędkością techniczną 60 km/h i jest obsługiwany przez jednego kierowcę?

A. 9 h 15 min
B. 8 h 30 min
C. 8 h 50 min
D. 9 h 35 min

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czas przejazdu 510 km przy średniej prędkości 60 km/h można obliczyć, dzieląc odległość przez prędkość: 510 km / 60 km/h = 8,5 godziny, co odpowiada 8 godzinom i 30 minutom. Jednakże, w przypadku kierowców zawodowych, należy uwzględnić normy dotyczące czasu pracy i przerw. Zgodnie z przepisami, kierowca może prowadzić pojazd maksymalnie przez 9 godzin dziennie, a po każdej 4,5-godzinnej pracy musi zrobić przynajmniej 45-minutową przerwę. W tym przypadku, aby zrealizować całkowity czas jazdy, kierowca mógłby przejechać pierwsze 4,5 godziny (270 km), a następnie zrobić przerwę, co w połączeniu z dalszymi 240 km prowadzi do całkowitego czasu 9 godzin i 15 minut. To pokazuje, jak ważne jest przestrzeganie norm czasu pracy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W praktyce, przy planowaniu transportu, istotne jest uwzględnienie tych przepisów, aby uniknąć naruszeń, które mogą prowadzić do konsekwencji prawnych oraz zagrożenia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 24

Firma posiada 3 zestawy transportowe do przewozu drewna. Każdy zestaw może jednorazowo przewieźć 25 m3 drewna. Ile kursów wykona każdy z zestawów transportowych, jeśli mają one wspólnie przewieźć 450 m3 drewna do jednego klienta, a każdy zestaw ma zrealizować równą ilość pracy przewozowej?

A. 3 kursy
B. 12 kursów
C. 18 kursów
D. 6 kursów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę kursów, które każdy zestaw drogowy musi wykonać, najpierw ustalamy łączną pojemność przewozową wszystkich zestawów. Każdy zestaw transportowy może jednorazowo przewieźć 25 m³ drewna, a w sumie mamy 3 zestawy. Zatem łączna pojemność wynosi 3 zestawy x 25 m³ = 75 m³ drewna na jeden kurs. Aby przewieźć 450 m³ drewna, musimy obliczyć, ile kursów jest potrzebnych do zrealizowania tego zadania. Dzielimy 450 m³ przez 75 m³: 450 m³ / 75 m³ = 6 kursów. Ponieważ każdy zestaw ma wykonać taką samą ilość pracy, każdy z zestawów drogowych wykona 6 kursów. To podejście jest zgodne z zasadami efektywności transportu, które zakładają równomierne rozłożenie obciążenia pomiędzy dostępne zasoby. W praktyce, w branży transportowej, takie równomierne przydzielanie zadań do pojazdów poprawia efektywność operacyjną oraz pozwala zminimalizować przestoje.

Pytanie 25

Przedstawiona plakietka ustala datę przeglądu

Ilustracja do pytania
A. okręgowej stacji kontroli pojazdów.
B. inspektora transportu drogowego.
C. inspektora dozoru technicznego.
D. konserwatorskiego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Plakietka, którą widzisz na zdjęciu, jest związana z Urzędem Dozoru Technicznego (UDT), którego głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń technicznych. Inspektorzy UDT przeprowadzają regularne przeglądy i kontrole, aby upewnić się, że urządzenia spełniają wymogi bezpieczeństwa oraz normy techniczne. Plakietka zawiera informacje o dacie następnego przeglądu, co jest istotne dla użytkowników urządzeń, aby mogli planować ich eksploatację i zapewnić ciągłość bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, że korzystając z urządzeń, które mają ważne badania UDT, minimalizujesz ryzyko awarii i wypadków. Niezastosowanie się do tych przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. W związku z tym, regularne przeglądy i przestrzeganie zaleceń UDT są kluczowe w każdej branży, która korzysta z urządzeń technicznych.

Pytanie 26

O której najpóźniej powinien wyruszyć dostawca, jeśli średnia prędkość jego pojazdu wynosi 50 km/h, dystans do odbiorcy to 225 km, a dostawa ładunku ma nastąpić o godz. 17:30?

A. O 13:00
B. O 12:15
C. O 12:45
D. O 12:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć najpóźniejszą godzinę, o której dostawca powinien wyjechać, należy zastosować podstawową zasadę planowania dostaw, uwzględniając czas podróży. W tym przypadku odległość wynosi 225 km, a średnia prędkość pojazdu to 50 km/h. Zastosowując wzór na czas, czyli czas = odległość / prędkość, otrzymujemy: czas = 225 km / 50 km/h = 4,5 godziny. Odbiorca oczekuje dostawy o godzinie 17:30, dlatego aby obliczyć najpóźniejszą godzinę wyjazdu, odejmujemy czas podróży od godziny dostawy: 17:30 - 4,5 godziny = 13:00. Dlatego najpóźniej dostawca powinien wyjechać o godzinie 13:00. W praktyce, w planowaniu dostaw ważne jest również uwzględnienie dodatkowego czasu na nieprzewidziane okoliczności, takie jak korki czy problemy techniczne, co może wpływać na rzeczywisty czas dostawy.

Pytanie 27

Przedsiębiorstwo kupiło nowy samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który będzie użytkowany do przewozu materiałów niebezpiecznych. Ustal na podstawie fragmentu ustawy Prawo o ruchu drogowym, kiedy należy przeprowadzić jego okresowe badanie techniczne, jeżeli pierwsza rejestracja pojazdu miała miejsce 20 grudnia 2018 r.

n n nn n nn n nn
5. Okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się corocznie, z zastrzeżeniem ust. 6–10.
6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki „SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.
7. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej oraz motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.
A. Nie później niż 20 grudnia 2021 roku.
B. Nie później niż w ciągu roku od dnia pierwszej rejestracji.
C. Nie później niż 20 grudnia 2020 roku.
D. Nie później niż w ciągu dwóch lat od dnia pierwszej rejestracji.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest jak najbardziej trafna. Zgodnie z prawem, ciężarówki o masie do 3,5 tony, które przewożą niebezpieczne materiały, muszą mieć badania techniczne robione co roku. Jeśli mówimy o samochodzie, który zarejestrowano 20 grudnia 2018 roku, to pierwsze badanie powinno być wykonane najpóźniej do 20 grudnia 2019 roku. To ważne, bo chodzi przecież o bezpieczeństwo nas wszystkich na drodze. Firmy transportowe muszą pilnować tych przeglądów i mieć odpowiednią dokumentację, co przyda się, gdy przyjdą inspektorzy. Regularne badania pomagają wykryć usterki, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg. Dobrze jest też prowadzić własny rejestr przeglądów, żeby mieć pewność, że wszystkie pojazdy są w dobrym stanie i zgodne z wymogami prawnymi.

Pytanie 28

Przy transporcie kwasu siarkowego drogami obowiązują regulacje Konwencji

A. ADR
B. IMDGC
C. RID
D. DGR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'ADR' jest poprawna, ponieważ oznacza ona 'Europejską konwencję o międzynarodowym przewozie drogowym towarów niebezpiecznych', która reguluje zasady transportu substancji niebezpiecznych, w tym kwasu siarkowego, drogą lądową. Kwas siarkowy jest substancją zaliczaną do klasy 8 – substancje żrące, co wymaga stosowania odpowiednich środków ostrożności podczas jego przewozu. Zgodnie z ADR, należy przestrzegać specyficznych wymagań dotyczących opakowania, oznakowania oraz wyposażenia pojazdów transportowych. Przykładowo, w przypadku transportu kwasu siarkowego, pojazd musi być odpowiednio oznakowany, a jego kierowca powinien mieć przeszkolenie z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo, stosowanie standardów ADR zapewnia zgodność z międzynarodowymi przepisami, co minimalizuje ryzyko wypadków i skutków dla środowiska. Praktyka ta jest kluczowa w przemyśle chemicznym, gdzie niewłaściwy transport może prowadzić do poważnych zagrożeń dla zdrowia i środowiska.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

W dokumentacji serwisowej pojazdu zapisuje się

A. badanie diagnostyczne
B. uprawnienia kierowcy
C. codzienną konserwację
D. konserwację początkową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Badanie diagnostyczne pojazdu jest kluczowym elementem jego serwisowania, które odnotowuje się w książce serwisowej. Dokument ten ma na celu rejestrowanie wszelkich działań związanych z konserwacją i naprawami, co pozwala na utrzymanie pojazdu w optymalnym stanie technicznym. Badania diagnostyczne obejmują szereg czynności, takich jak kontrola stanu układów mechanicznych, elektronicznych oraz ocena parametrów emisji spalin. W praktyce, zapisy dotyczące przeprowadzonych badań pozwalają nie tylko na bieżące monitorowanie stanu technicznego, ale także na przewidywanie ewentualnych awarii oraz planowanie przyszłych napraw. Wiele warsztatów opiera się na standardach takich jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie dokumentacji w procesach serwisowych. Regularne badania diagnostyczne są nie tylko zalecane, ale często wymagane prawnie, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowania pojazdu na drogach. Przykładowo, podczas przeglądu technicznego pojazdu, sprawdzane są m.in. układy hamulcowe, oświetlenie czy zawieszenie, a wyniki tych badań są odnotowywane w książce serwisowej, co zwiększa wartość pojazdu na rynku wtórnym.

Pytanie 31

Aby przetransportować jednorodny ładunek o wadze 15 ton, jaki tabor powinien być użyty?

A. dostawczy
B. średniotonażowy
C. wysokotonażowy
D. niskotonażowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wysokotonażowy' jest prawidłowa, ponieważ przewóz ładunku o masie 15 ton wymaga zastosowania taboru, który jest w stanie bezpiecznie i efektywnie transportować takie ciężary. Wysokotonażowe pojazdy, takie jak ciężarówki o ładowności powyżej 12 ton, są projektowane do przewozu ciężkich ładunków, co zapewnia nie tylko zgodność z przepisami, ale również minimalizuje ryzyko uszkodzenia ładunku oraz pojazdu. W praktyce, użycie wysokotonażowego taboru jest standardem w branży transportowej, co potwierdzają wytyczne takich organizacji jak Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego (IRU). Przykładem zastosowania wysokotonażowego taboru jest transport materiałów budowlanych, gdzie często przewożone są duże ilości betonu, stali czy innych materiałów, które znacznie przekraczają ładowność pojazdów dostawczych. Ponadto, stosowanie odpowiednich pojazdów znacznie wpływa na optymalizację kosztów transportu oraz skrócenie czasu dostawy, co jest kluczowe w logistyce.

Pytanie 32

Licencję na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego wydaje się na okres, który nie może być krótszy niż

A. 5 lat i nie może być dłuższy niż 50 lat
B. 1 rok i nie dłuższy niż 10 lat
C. 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat
D. 5 lat i nie dłuższy niż 40 lat

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Licencja na wykonywanie zarobkowego transportu drogowego jest wydawana na czas określony, co ma na celu zapewnienie, że przedsiębiorcy będą w stanie spełniać obowiązujące normy prawne oraz standardy jakości. W Polsce minimalny czas, na jaki udziela się takiej licencji, wynosi 2 lata, a maksymalny to 50 lat. Taki okres jest wystarczający, aby weryfikować działalność przewoźnika, monitorować jego wyniki finansowe oraz przestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa. W praktyce, przedsiębiorcy muszą na bieżąco dostosowywać swoje działania do zmieniających się przepisów prawa, dlatego krótszy okres licencji sprzyja szybszej reakcji na ewentualne nieprawidłowości. Umożliwia to też wprowadzenie ewentualnych zmian w wymaganiach rynkowych, co jest kluczowe w dynamicznie rozwijającej się branży transportowej. Przykładem może być zmiana w przepisach dotyczących norm emisji spalin, która może wpłynąć na decyzje przedsiębiorców dotyczące floty pojazdów. W związku z tym, 2-letni okres licencji jest praktycznym rozwiązaniem, które wspiera zarówno regulację rynku, jak i rozwój odpowiedzialnych praktyk transportowych.

Pytanie 33

Wyznacz minimalną liczbę stanowisk do przeładunku potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w trakcie jednej zmiany roboczej, mając na uwadze, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin. Każdy z pojazdów transportuje 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a czas obsługi jednej jednostki ładunkowej to 3 minuty.

A. 2 stanowiska
B. 4 stanowiska
C. 11 stanowisk
D. 1 stanowisko

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć minimalną liczbę stanowisk przeładunkowych potrzebnych do rozładunku 8 pojazdów w ciągu jednej zmiany roboczej, musimy najpierw obliczyć całkowity czas obsługi wszystkich jednostek ładunkowych. Każdy z 8 pojazdów przewozi 30 paletowych jednostek ładunkowych, co daje łącznie 240 pjł. Czas obsługi jednej jednostki wynosi 3 minuty, więc całkowity czas rozładunku wynosi 240 pjł * 3 min = 720 minut, czyli 12 godzin. Z uwagi na to, że nominalny czas pracy punktu przeładunkowego wynosi 7 godzin, a nie 12, niezbędne jest obliczenie liczby stanowisk. Dzieląc całkowity czas pracy (720 minut) przez czas pracy jednego stanowiska (420 minut, co odpowiada 7 godzinom) otrzymujemy 720/420 ≈ 1,71. Oznacza to, że potrzebujemy co najmniej 2 stanowisk, aby sprawnie rozładować wszystkie pojazdy w założonym czasie. W praktyce, posiadanie dodatkowego stanowiska może zwiększyć wydajność i zredukować ryzyko opóźnień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania na zmiany są kluczowe.

Pytanie 34

Maksymalna odległość, na jaką może wystawać ładunek za przyczepę kłonicową przy przewozie drewna długiego, nie może być większa niż

Fragment Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony.
A. 2m
B. 1 m
C. 7m
D. 5m.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 5 m jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, w przypadku przewozu drewna długiego dopuszczalne jest wystawanie ładunku z tyłu przyczepy kłonicowej na odległość nie przekraczającą 5 m. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno na drogach, jak i w transporcie. Wystawanie ładunku na większe odległości mogłoby prowadzić do zagrażających sytuacji, takich jak kolizje z innymi pojazdami czy uszkodzenia infrastruktury drogowej. W praktyce, transportując drewno długie, należy również zadbać o odpowiednie oznakowanie ładunku, tak aby inne pojazdy miały świadomość jego obecności i wymiary. Warto również pamiętać o konieczności używania odpowiednich pasów mocujących, co jest dobrą praktyką w branży transportowej, by zapewnić stabilność ładunku i uniknąć jego przesunięć podczas jazdy. W związku z tym znajomość przepisów dotyczących transportu długich ładunków jest kluczowa dla każdej osoby zajmującej się transportem drogowym.

Pytanie 35

Harmonogram pracy kierowcy obejmuje

A. wykaz godzinowy zadań realizowanych przez podwykonawców w trakcie transportu
B. spis działań z czasem ich realizacji oraz listę urządzeń, które będą wykorzystywane do tych działań
C. spis działań wykonywanych przez kierowcę, czas ich trwania oraz kolejność ich realizacji
D. wykaz godzinowy działań podejmowanych przy załadunku towaru

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Harmonogram czasu pracy kierowcy jest kluczowym dokumentem, który odzwierciedla zarówno zadania wykonywane przez kierowcę, jak i czas ich trwania oraz kolejność realizacji. Odpowiedź nr 4 jest poprawna, ponieważ dokładnie opisuje te elementy. W praktyce, harmonogram ten pomaga w optymalizacji procesów transportowych, umożliwiając efektywne zarządzanie czasem pracy kierowcy oraz przestrzeganie przepisów prawa dotyczących czasu pracy i odpoczynku, takich jak rozporządzenie WE 561/2006. Przykładem zastosowania harmonogramu może być planowanie tras, które uwzględnia czas potrzebny na odpoczynki oraz załadunek, co pozwala na uniknięcie przekroczeń dozwolonego czasu pracy. Również stosowanie technologii, takich jak systemy GPS i oprogramowanie do zarządzania flotą, może wspierać kierowców w przestrzeganiu ustalonych harmonogramów, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność transportu. Warto również zauważyć, że dokumentacja harmonogramu czasu pracy kierowców jest istotna dla kontroli drogowych oraz audytów wewnętrznych, co podkreśla znaczenie jego rzetelnego prowadzenia.

Pytanie 36

Oblicz na podstawie cennika całkowity koszt usługi załadunku i przewozu 20 m3 benzyny 95 na odległość 220 km.

Cennik Przedsiębiorstwa Transportowego TRANS
Rodzaj usługiWyszczególnienieCena jednostkowa
Załadunekładunek sformowany2,00 zł/pjt
ładunek sypki luzem0,20 zł/kg
ładunek płynny luzem15,00 zł/m3
Przewózdo 100 km4,00 zł/km
do 200 km3,80 zł/km
do 300 km3,70 zł/km
do 400 km3,60 zł/km
powyżej 400 km3,50 zł/km
Opłaty za przewóz materiałów niebezpiecznych wymienionych w ADR oblicza się na podstawie Cennika z podwyższeniem o 60%.
A. 814,00 zł
B. 1 602,40 zł
C. 1 302,40 zł
D. 1 782,40 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, wynosząca 1 602,40 zł, wynika z zastosowania odpowiednich stawek za przewóz i załadunek benzyny, która jest uważana za materiał niebezpieczny zgodnie z regulacjami ADR. Koszt przewozu na odległość 220 km wynosi 814 zł. Ze względu na klasyfikację benzyny jako materiału niebezpiecznego, należy doliczyć 60% do tej kwoty, co daje dodatkowe 488,40 zł. Całkowity koszt przewozu z dodatkiem wynosi zatem 1 302,40 zł. Następnie konieczne jest uwzględnienie kosztu załadunku 20 m³ benzyny, który wynosi 300 zł. Po zsumowaniu tych dwóch kwot otrzymujemy 1 602,40 zł, co obrazowo pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie wszystkich kosztów w procesie transportu materiałów niebezpiecznych. Praktyka ta jest zgodna z najlepszymi standardami branżowymi, co potwierdza konieczność odpowiedniego klasyfikowania i obliczania kosztów transportu substancji niebezpiecznych w zgodzie z regulacjami prawa transportowego.

Pytanie 37

Na podstawie otrzymanego zlecenia transportowego, ładunek powinien dotrzeć do odbiorcy o godzinie 16:30. Załadunek towaru do środka transportu zajmuje 45 minut. Pojazd porusza się z przeciętną prędkością 50 km/h. O której porze należy przygotować pojazd do załadunku, jeśli towar ma być przewieziony na odległość 210 km?

A. O godzinie 11:33
B. O godzinie 13:57
C. O godzinie 12:27
D. O godzinie 12:33

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć, o której godzinie należy podstawić pojazd pod załadunek, zaczynamy od ustalenia, o której godzinie towar ma dotrzeć do odbiorcy. Zgodnie z informacjami, ładunek ma dotrzeć o godzinie 16:30. Następnie musimy uwzględnić czas transportu. Pojazd porusza się ze średnią prędkością 50 km/h, a odległość do pokonania wynosi 210 km. Czas przejazdu obliczamy stosując wzór: Czas = Odległość / Prędkość. W naszym przypadku czas przejazdu wynosi 210 km / 50 km/h = 4,2 godziny, co w przeliczeniu na godziny daje 4 godziny i 12 minut. Aby ustalić czas wyjazdu, odejmujemy 4 godziny i 12 minut od planowanej godziny dostawy 16:30, co prowadzi nas do godziny 12:18. Następnie dodajemy czas załadunku, który trwa 45 minut. Dodając te 45 minut do godziny 12:18 otrzymujemy 13:03. Dlatego najpóźniej pojazd powinien być podstawiony o 11:33, biorąc pod uwagę, że załadunek rozpocznie się o 12:18. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie planowanie operacji transportowych powinno uwzględniać wszystkie czasy, aby zapewnić terminowe dostawy.

Pytanie 38

Przedsiębiorstwo transportowe otrzymało zlecenie przewozu ładunku na trasie Toruń - Stryków - Toruń. Odległość między miastami wynosi po 150 km. Z Torunia do Strykowa przewoźnik będzie transportował ładunek o masie 20 t, a w drodze powrotnej o masie 16 t. Oblicz łączny koszt realizacji usługi transportowej na podstawie zamieszczonego cennika.

Cennik
do 100 km 0,20 zł/km
od 101 km do 200 km 0,25 zł/km
od 201 km do 300 km 0,30 zł/km
od 301 km do 400 km 0,35 zł/km
powyżej 400 km 0,40 zł/km
A. 2 160,00 zł
B. 1 890,00 zł
C. 1 620,00 zł
D. 1 350,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1 350,00 zł, co obliczamy na podstawie danych zawartych w pytaniu. W pierwszej kolejności należy obliczyć całkowitą odległość transportu. Przewóz z Torunia do Strykowa i powrót to 150 km w jedną stronę, czyli łącznie 300 km. Koszt transportu uzależniony jest od masy ładunku oraz odległości. W przypadku transportu o masie 20 ton w drodze do Strykowa i 16 ton w drodze powrotnej, trzeba zastosować odpowiednie stawki za tonokilometr. Standardowe praktyki w branży transportowej umożliwiają określenie kosztów na podstawie masy ładunku oraz przebytej odległości. Po obliczeniu kosztów dla obu segmentów transportu (20 t na 150 km oraz 16 t na 150 km), otrzymujemy łączny koszt, który wynosi 1 350,00 zł. W praktyce, dokładność obliczeń oraz znajomość stawek transportowych i warunków umowy są kluczowe dla efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa transportowego.

Pytanie 39

Jakie urządzenie jest przeznaczone do przeładunku kontenerów w terminalu?

A. suwnica
B. przenośnik bezcięgnowy
C. przenośnik cięgnowy
D. wózek unoszący

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Suwnice są kluczowymi urządzeniami stosowanymi w terminalach przeładunkowych do manipulacji kontenerami ze względu na ich zdolność do dźwigania dużych obciążeń na znaczne wysokości. Działają poprzez system lin i bloczków, co pozwala na precyzyjne umieszczanie kontenerów na różnych środkach transportowych, takich jak ciężarówki czy statki. W terminalach morskich, suwnice są wykorzystywane do rozładunku i załadunku kontenerów, co odbywa się często w szybkim tempie, aby zminimalizować czas przestoju statków. Zastosowanie suwnic jest zgodne z międzynarodowymi normami, takimi jak ISO 8686, które regulują projektowanie, eksploatację i konserwację tych urządzeń. W praktyce, suwnica może unieść kontener o wadze do 40 ton lub więcej, co czyni ją niezastąpionym narzędziem w logistyce i transporcie morskim, gdzie precyzja i efektywność są kluczowe dla rentowności operacji.

Pytanie 40

Na podstawie zestawienia wymiarów kontenerów morskich określ wysokość wewnętrzną kontenera 40-stopowego high cube.

Wymiary kontenerów morskich
Rodzaj konteneraWymiary wewnętrzne [mm]
długośćszerokośćwysokość
20'591923402380
40'DV1204523092379
40'HC1205623472684
20' OPEN TOP591923402286
40' OPEN TOP1204323402272
20' REEFER542822662240
40' REEFER1162822942509
20' FLAT RACK566224382327
40' FLAT RACK1208024381950
45' HC1355623522698
A. 2 684 mm
B. 2 379 mm
C. 2 509 mm
D. 2 272 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wysokość wewnętrzna kontenera 40-stopowego high cube wynosząca 2684 mm jest kluczową informacją, szczególnie w kontekście logistyki i transportu morskiego. Tego rodzaju kontenery są projektowane tak, aby maksymalizować pojemność ładunkową, co czyni je niezwykle wartościowymi w branży. Odpowiedź "2 684 mm" dokładnie odpowiada wartości podanej w standardowych specyfikacjach kontenerów, co jest zgodne z międzynarodowymi normami ustalonymi przez organizacje takie jak ISO. Wysokość ta pozwala na załadunek większych ładunków, takich jak sprzęt budowlany czy palety z towarami, co wpływa na efektywność transportu. Dodatkowo, znajomość tych wymiarów jest niezbędna dla planowania przestrzeni w magazynach oraz na statkach towarowych, gdzie każdy centymetr przestrzeni ma znaczenie. Przykładem może być optymalizacja układu ładunkowego, która uwzględnia wysokość kontenera, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni i obniżenie kosztów transportu. Zrozumienie wymiarów kontenerów jest zatem fundamentalne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.