Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 5 sierpnia 2025 18:17
  • Data zakończenia: 5 sierpnia 2025 18:28

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Program, który można wykorzystać do wstępnej oceny poprawności plików PDF to

A. Dreamweaver
B. Brigde
C. Fireworks
D. Acrobat
Program Adobe Acrobat jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do pracy z plikami PDF i jest uznawany za standard w branży. Umożliwia nie tylko tworzenie i edytowanie dokumentów PDF, ale także przeprowadzanie wstępnej weryfikacji ich poprawności. W procesie tym można zweryfikować, czy dokument spełnia określone standardy, takie jak PDF/A, co jest istotne w kontekście archiwizacji dokumentów. Przykładowo, podczas przygotowywania dokumentów do publikacji, można użyć Acrobat do sprawdzenia, czy wszystkie czcionki zostały osadzone, a obrazy są w odpowiedniej rozdzielczości. Ponadto, Acrobat oferuje narzędzia do analizy i przeszukiwania treści, co pozwala na skuteczną weryfikację zawartości dokumentów przed ich udostępnieniem. Dobre praktyki wskazują, że regularne korzystanie z takich narzędzi zwiększa jakość dokumentacji i minimalizuje ryzyko błędów przy publikacji.

Pytanie 2

Aby wydrukować kolorowe logo na koszulkach, jaka metoda powinna być zastosowana?

A. naświetlarka CtF
B. drukarka 3D
C. drukarka DTG
D. maszyna offsetowa DI
Drukowanie na koszulkach wielobarwnego logo za pomocą technologii DTG (Direct to Garment) jest odpowiednim rozwiązaniem ze względu na jej zdolność do precyzyjnego odwzorowania detali i kolorów. Drukarki DTG potrafią nanosić tusz bezpośrednio na materiał, co pozwala na uzyskanie wyjątkowo szczegółowych, wielobarwnych wydruków, które są również miękkie i elastyczne, co jest istotne przy noszeniu odzieży. Zastosowanie tej technologii jest szczególnie korzystne w przypadku zamówień na małe serie, co czyni ją popularnym wyborem wśród małych firm i artystów. Przykładem zastosowania mogą być personalizowane koszulki na wydarzenia, gdzie różnorodność wzorów i kolorów jest kluczowa. Dodatkowo, drukowanie DTG pozwala na szybkie prototypowanie, co ułatwia wprowadzenie innowacyjnych projektów na rynek. Standardy jakości w branży wymagają, aby nadruki były trwałe i odporne na pranie, co jest również możliwe dzięki nowoczesnym tuszom stosowanym w technologii DTG, spełniającym normy ekologiczne oraz zdrowotne.

Pytanie 3

Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk będzie realizowany

A. dwoma kolorami z jednej strony oraz jednym kolorem z drugiej strony
B. jednostronnie przy użyciu dwóch kolorów
C. dwustronnie jednym kolorem
D. czterema kolorami z jednej strony i dwoma kolorami z drugiej strony
Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk nakładu będzie wykonywany dwustronnie jednym kolorem. W tym kontekście '1 + 1' oznacza, że na każdej stronie stosowany będzie ten sam kolor, co jest typowe dla prostych materiałów drukowanych, takich jak ulotki czy broszury, gdzie jednolitość kolorystyczna jest kluczowa dla estetyki i czytelności. Druk jednostronny z różnymi kolorami z dwóch stron może być droższy i bardziej czasochłonny, co nie jest wymagane w wielu zastosowaniach. Ponadto, jednokolorowy druk jest również bardziej efektywny kosztowo, co czyni go popularnym wyborem w przypadku dużych nakładów. Przykładem zastosowania może być druk materiałów reklamowych, gdzie kluczowe jest szybkie i ekonomiczne dostarczenie informacji. Warto również zauważyć, że techniki druku cyfrowego i offsetowego dostosowują się do różnych wymagań kolorystycznych, a standardy ISO 12647 dotyczące kontroli jakości druku mogą być stosowane w takich procesach.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jedną z metod realizacji personalizacji druków jest

A. lakierowanie jednostronne
B. wykonanie na drukach tłoczeń logo
C. wydrukowanie na drukach indywidualnych kodów QR
D. wydrukowanie na drukach numeru ISBN
Wydrukowanie na drukach indywidualnych kodów QR jest istotnym sposobem na personalizację, ponieważ te kody mogą zawierać unikalne informacje dla każdego odbiorcy, co znacznie zwiększa interaktywność oraz zaangażowanie. Kody QR mogą prowadzić do dedykowanych stron internetowych, ofert promocyjnych lub formularzy, co sprawia, że każdy druk staje się narzędziem marketingowym. Przykładowo, w branży e-commerce, firmy mogą wydrukować kody QR na opakowaniach swoich produktów, które po zeskanowaniu przenoszą klienta do strony z dodatkowymi informacjami o produkcie, recenzjami lub specjalnymi promocjami. Tego typu personalizacja nie tylko zwiększa wartość informacyjną druku, ale także wspiera strategie omnichannel, łącząc doświadczenia online i offline. Praktyką branżową jest także stosowanie kodów QR w kampaniach reklamowych, gdzie angażują one odbiorców w inny sposób niż tradycyjne media. Wykorzystanie technologii kodów QR w personalizacji druku staje się standardem w komunikacji marketingowej.

Pytanie 6

Z jakiego powodu wymianę tonerów w urządzeniu laserowym należy przeprowadzać tylko po odłączeniu go od zasilania?

A. Gdyż tylko wtedy wygasają sygnały świetlne urządzenia
B. Ponieważ zabezpieczenia pojemników na papier uniemożliwiają ich wyjęcie w innym przypadku
C. Ze względu na normy ochrony środowiska oraz oszczędność energii
D. Z powodu ryzyka porażenia prądem
Wymiana tonerów w maszynie laserowej powinna być przeprowadzana po odłączeniu urządzenia od zasilania, aby uniknąć ryzyka porażenia prądem. Maszyny laserowe często wykorzystują wysokie napięcia do generowania obrazu na bębnie światłoczułym, co oznacza, że nawet po wyłączeniu urządzenia, pozostałe napięcia mogą być niebezpieczne. Zgodnie z zaleceniami producentów oraz standardami BHP, przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac konserwacyjnych, w tym wymiany tonera, zawsze należy odłączyć urządzenie od źródła zasilania. Przykładem może być sytuacja, w której użytkownik chce wymienić toner w biurze – upewnienie się, że maszyna jest odłączona, jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Dodatkowo, dobrze jest również odczekać chwilę po wyłączeniu, aby upewnić się, że wszelkie elementy, które mogły być pod napięciem, zdążyły się rozładować. Znajomość procedur bezpieczeństwa pozwala nie tylko na ochronę zdrowia, ale również na wydłużenie żywotności samego urządzenia.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Wskaż materiał papierniczy, który najczęściej wykorzystuje się jako podłoże do kart do gry?

A. Karton jednostronnie powlekany o gramaturze około 170 g/m2
B. Karton dwustronnie powlekany o gramaturze około 300 g/m2
C. Papier dwustronnie powlekany o gramaturze około 110 g/m2
D. Papier offsetowy o gramaturze około 140 g/m2
Karton dwustronnie powlekany o gramaturze około 300 g/m2 jest uznawany za najlepszy materiał na karty do gry ze względu na swoje właściwości. Jego wysoka gramatura i dwustronne powleczenie zapewniają optymalną sztywność i trwałość, co jest kluczowe w kontekście intensywnego użytkowania w grach karcianych. Tego typu karton charakteryzuje się doskonałą jakością druku, co przekłada się na wyraźne kolory i ostrość detali, a także na przyjemność z użytkowania. Karty wykonane z takiego materiału są odporne na zginanie i uszkodzenia mechaniczne, co jest istotne w kontekście częstego tasowania i manewrowania nimi. W praktyce, karty do gier takich jak poker, blackjack czy gry planszowe są często produkowane właśnie z kartonu dwustronnie powlekanego, co potwierdzają standardy branżowe, w tym normy ISO dotyczące papieru i kartonu. Dobrze wykonane karty nie tylko poprawiają estetykę gry, ale również wpływają na jej dynamikę i jakość rozgrywki, co jest szczególnie ważne w kontekście profesjonalnych turniejów.

Pytanie 9

Jakie składniki przestrzeni kolorystycznej CMYK powinny zostać użyte do przygotowania w projekcie cyfrowym aplę w odcieniu ciemnoniebieskim?

A. C90 M0 Y100 K0
B. C100 M60 Y0 K0
C. C0 M60 Y100 K0
D. C0 M80 Y0 K100
Odpowiedź C100 M60 Y0 K0 jest poprawna, ponieważ wykorzystuje wyższe nasycenie koloru cyjanowego (C) oraz umiarkowane nasycenie koloru magenta (M), co jest kluczowe przy tworzeniu barwy ciemnoniebieskiej w przestrzeni barw CMYK. W systemie CMYK, cyjan i magenta są kolorami podstawowymi, które łącząc się w odpowiednich proporcjach, mogą wytworzyć różnorodne odcienie niebieskiego. Przygotowując projekt do druku cyfrowego, konieczne jest, aby kolory były dobrane w taki sposób, aby najlepiej odwzorowywały zamierzony efekt wizualny. Ponadto, ważne jest, by pamiętać o standardach druku, takich jak ISO 12647, które pomagają w zachowaniu spójności kolorystycznej. W praktyce, gdybyśmy użyli tej formuły w programie graficznym, uzyskalibyśmy wyraźny, ciemnoniebieski odcień, idealny do zastosowań w druku, gdzie odcień i nasycenie mają kluczowe znaczenie dla finalnego efektu. Przykładem zastosowania może być projektowanie grafiki na okładki książek lub materiałów reklamowych, gdzie ważne jest mocne i wyraziste odwzorowanie barw.

Pytanie 10

Jaką minimalną liczbę arkuszy papieru w formacie SRA3 (320 x 450 mm) trzeba przygotować do wydruku 800 biletów wstępu o wymiarach netto 146 x 56 mm?

A. 80 sztuk
B. 50 sztuk
C. 30 sztuk
D. 20 sztuk
Aby obliczyć minimalną liczbę arkuszy papieru formatu SRA3 potrzebnych do wydrukowania biletów o wymiarach 146 x 56 mm w nakładzie 800 sztuk, należy najpierw ustalić, ile biletów zmieści się na jednym arkuszu SRA3. Format SRA3 ma wymiary 320 x 450 mm, co daje pole powierzchni wynoszące 144000 mm². Pole powierzchni jednego biletu wynosi 8176 mm² (146 mm x 56 mm). Wykonując obliczenia, można ustalić, że na każdym arkuszu SRA3 zmieści się 17 biletów (5 wzdłuż krótszego boku i 3 wzdłuż dłuższego boku). Zatem, aby wydrukować 800 biletów, potrzebujemy 47 arkuszy (800/17). Jednak w praktyce, biorąc pod uwagę straty materiałowe oraz wymogi technologiczne, takich jak marginesy przycięcia czy nienaświetlone krawędzie, lepiej przygotować dodatkowe arkusze, co prowadzi nas do zaokrąglenia do 50 arkuszy. W przemyśle graficznym standardem jest uwzględnianie strat, co czyni tę odpowiedź najbardziej odpowiednią.

Pytanie 11

Aby otrzymać składki o formacie A5, należy podzielić arkusz papieru SRA3

A. 4 razy, równolegle
B. 2 razy, równolegle
C. 2 razy, prostopadle
D. 3 razy, prostopadle
Odpowiedź 2-krotnie, prostopadle jest prawidłowa, ponieważ aby uzyskać składki formatu A5 z arkusza SRA3 (który ma wymiary 320 x 450 mm), należy wykonać dwa zgięcia, które podzielą arkusz na cztery równe części. Pierwsze zgięcie wykonujemy wzdłuż dłuższego boku, co prowadzi do uzyskania formatu A4 (który ma wymiary 210 x 297 mm). Drugie zgięcie, wykonane prostopadle, dzieli A4 na dwa arkusze A5. Metoda ta jest zgodna z zasadami cięcia i zginania w branży poligraficznej, która preferuje efektywne wykorzystanie materiałów. W praktyce, takie podejście pozwala na minimalizację odpadów papierowych, co jest kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju. Warto również dodać, że wycinanie w ten sposób ułatwia późniejsze przygotowanie do dalszych procesów, takich jak drukowanie, pakowanie czy dystrybucja, co jest standardem w produkcji materiałów promocyjnych oraz wydawnictw.

Pytanie 12

Jakie materiały są potrzebne do stworzenia magnesów na lodówkę?

A. Folia metalizowana, warstwa litej tektury falistej
B. Folia magnetyczna, papier powlekany, lakier UV
C. Folia magnetyczna, papier samoprzylepny z laminatem
D. Folia polipropylenowa, papier samoprzylepny, laminat UV
Folia magnetyczna i papier samoprzylepny z laminatem są kluczowymi materiałami do produkcji magnesów na lodówkę. Folia magnetyczna, która ma właściwości przyciągające do metalu, umożliwia łatwe przymocowanie magnesu do lodówki. Z kolei papier samoprzylepny z laminatem zapewnia estetykę oraz trwałość. Laminat chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem wilgoci, co jest istotne w warunkach kuchennych. Przykładowo, wiele firm drukujących wykorzystuje tę kombinację do tworzenia personalizowanych magnesów reklamowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dodatkowo, folia magnetyczna jest dostępna w różnych grubościach i wykończeniach, co pozwala na dostosowanie produktu finalnego do specyficznych potrzeb klienta. Takie podejście zapewnia nie tylko funkcjonalność, ale również atrakcyjny wygląd, co jest istotne w kontekście produktów przeznaczonych do użytku domowego.

Pytanie 13

Wymiana tonerów w drukarce laserowej powinna być dokonana po wcześniejszym odłączeniu urządzenia od źródła zasilania z powodu

A. możliwości wystąpienia niekontrolowanego wzrostu natężenia prądu.
B. ochrony kaset tonerów przed działaniem napięcia elektrycznego.
C. dążenia do ograniczenia zużycia energii elektrycznej.
D. ryzyka porażenia prądem.
Dobra odpowiedź! Kiedy wymieniamy tonery w drukarce laserowej, ważne jest, żeby zadbać o nasze bezpieczeństwo. Odłączenie urządzenia od prądu to kluczowa rzecz, bo eliminuje ryzyko przypadkowego włączenia. W praktyce wiele firm ma swoje procedury, które mówią, że zanim zaczniemy coś robić przy drukarce, najpierw musimy upewnić się, że jest odłączona. To wszystko ma sens w kontekście zasad BHP, bo chodzi o to, żeby minimalizować ryzyko jakichkolwiek wypadków. Pamiętaj też, że niektóre drukarki mogą mieć kondensatory, które dość długo przechowują ładunek, nawet jak urządzenie jest wyłączone. Dlatego naprawdę warto przestrzegać tych zasad. Zgłaszanie zagrożeń i trzymanie się instrukcji producenta dotyczących bezpieczeństwa to podstawa w tym zawodzie.

Pytanie 14

Spad drukarski stosuje się zawsze wtedy, gdy

A. powierzchnia druku sięga krawędzi przycięcia arkusza
B. materiał graficzny jest achromatyczny
C. liniatura rastra przekracza 200 lpi
D. publikacja ma od 5 do 48 stron
Obszar druku dochodzący do krawędzi przycięcia arkusza, znany również jako druk pełnoformatowy lub druku w pełnym pokryciu, jest kluczowym parametrem w procesie produkcji materiałów drukowanych. W przypadku, gdy projekt graficzny wymaga, aby kolor lub obraz rozciągał się aż do krawędzi arkusza, stosuje się spad drukarski, aby zapewnić, że nie wystąpią białe krawędzie po przycięciu. Standardową praktyką branżową jest dodanie minimum 3-5 mm spadu, co pozwala na tolerancję w trakcie procesu cięcia. Przykładem zastosowania spadu drukarskiego są ulotki, plakaty czy wizytówki, gdzie estetyka i spójność wizualna mają ogromne znaczenie. Dzięki zastosowaniu spadu, projektanci mogą być pewni, że ich wizje będą w pełni zrealizowane, nawet w sytuacjach, gdy drukarki mogą mieć niewielkie odchylenia w cięciu. Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie pliku do druku, w tym dodanie spadu, jest istotnym krokiem dla uzyskania wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 15

Który z programów nie pozwala na modelowanie obiektów do druku w technologii 3D?

A. Adobe Dreamweaver
B. 3dMax
C. Autodesk 123D
D. Blender
Adobe Dreamweaver to program zaprojektowany z myślą o tworzeniu i edytowaniu stron internetowych oraz aplikacji internetowych. Jego funkcjonalność koncentruje się na HTML, CSS i JavaScript, co czyni go nieodpowiednim narzędziem do modelowania obiektów dla druku 3D. W kontekście projektowania do druku 3D, kluczowe oprogramowanie takie jak Blender, Autodesk 123D oraz 3dMax oferują specjalistyczne narzędzia do tworzenia trójwymiarowych modeli, które są odpowiednie do eksportu w formatach wspierających druk 3D, takich jak STL czy OBJ. Przykładowo, Blender jest otwartym oprogramowaniem, które pozwala na zaawansowane modelowanie, teksturowanie oraz animację, a także na import i eksport plików 3D w różnych formatach. Zrozumienie różnic między tymi programami jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania narzędzi w odpowiednich zastosowaniach.

Pytanie 16

Zjawisko "paskowania druku", które może wystąpić przy drukowaniu wielkoformatowym, można zredukować dzięki

A. zmianie używanych farb
B. zmniejszeniu prędkości drukowania
C. obniżeniu kontrastu druku
D. zwiększeniu wilgotności materiału
Zmniejszenie prędkości druku to naprawdę dobry sposób na to, żeby uniknąć paskowania, zwłaszcza w druku wielkoformatowym. Kiedy głowica drukująca szaleje zbyt szybko, to farba może się nakładać nierówno. Jak zwolnisz ten proces, to farba lepiej wchodzi w podłoże i pokrywa je równomiernie. Przykładowo, w takich sytuacjach, kiedy zależy nam na super jakości, jak w reklamach czy druku artystycznym, warto wziąć pod uwagę to wolniejsze tempo, bo poprawi to detale i ogólne wrażenia wizualne. Fajnie jest też zrobić parę testów na różnych materiałach, żeby znaleźć najlepsze ustawienia prędkości. Potem efekty będą dużo lepsze! No i pamiętaj, żeby korzystać z zaleceń producentów sprzętu, bo oni wiedzą, co mówią, a to naprawdę może pomóc w walce z paskowaniem.

Pytanie 17

Jak określa się proces dzielenia obrazu wielotonowego na punkty?

A. Rastrowanie
B. Kalibracja
C. Optymalizacja
D. Personalizacja
Rastrowanie to kluczowy proces w grafice komputerowej, który polega na przekształceniu obrazu wektorowego lub wielotonalnego na siatkę pikseli, co umożliwia jego wyświetlenie na urządzeniach takich jak monitory czy drukarki. Dzięki rastrowaniu obraz zostaje podzielony na mniejsze jednostki - punkty (piksele), które mają przypisane wartości kolorów. Ten proces jest niezbędny w przypadku obrazów bitmapowych, gdzie jakość i szczegółowość są uzależnione od rozdzielczości rastrowania. Przykładem zastosowania rastrowania jest przygotowanie grafik do druku, gdzie jakość obrazu musi być dostosowana do wymagań sprzętu drukarskiego. Ponadto, w standardach branżowych, takich jak Adobe Photoshop, rastrowanie jest integralną częścią edycji obrazu, co podkreśla jego znaczenie w obszarze grafiki komputerowej. Rastrowanie pozwala również na zastosowanie różnych technik filtrowania i efektów, które wzbogacają wizualną stronę projektów graficznych i są uznawane za jedną z podstawowych umiejętności grafików.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie środki ochrony osobistej powinien stosować operator cyfrowej maszyny drukującej atramentami utwardzanymi promieniowaniem UV?

A. Obuwie z noskami i ochraniacze słuchu
B. Maskę przeciwpyłową oraz kask
C. Fartuch ochronny oraz obuwie z antypoślizgową podeszwą
D. Okulary i rękawice ochronne
Operator cyfrowej maszyny drukującej atramentami utrwalanymi światłem UV jest narażony na działanie różnych substancji chemicznych oraz promieniowania UV. Dlatego kluczowe jest stosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej, takich jak okulary ochronne i rękawice. Okulary ochronne chronią wzrok przed promieniowaniem UV, które może prowadzić do uszkodzeń siatkówki i innych poważnych problemów ze wzrokiem. Rękawice ochronne natomiast zabezpieczają skórę przed kontaktami z substancjami chemicznymi, które mogą być toksyczne lub drażniące. W kontekście dobrych praktyk w branży, pracodawcy są zobowiązani do oceny ryzyka i zapewnienia odpowiednich środków ochrony, zgodnie z przepisami dotyczącymi BHP. Przykładem zastosowania tych środków jest sytuacja, w której operator obsługuje maszyny podczas procesu drukowania, co wiąże się z bezpośrednim narażeniem na substancje chemiczne oraz promieniowanie. Wybierając odpowiednie środki ochrony indywidualnej, pracownicy mogą minimalizować ryzyko wystąpienia urazów i chorób zawodowych.

Pytanie 20

Jakie szerokości spadu drukarskiego są najczęściej używane?

A. 5+10 mm
B. 3+5 mm
C. 4+8 mm
D. 1+2 mm
Szerokości spadu drukarskiego mają kluczowe znaczenie w procesie przygotowania materiałów do druku. Odpowiedź 3+5 mm jest powszechnie stosowana w branży drukarskiej i odpowiada standardom, które zapewniają odpowiednie marginesy oraz spady w projektach graficznych. Spad 3 mm z jednej strony oraz 5 mm z drugiej strony to optymalny wybór, który pozwala na zachowanie estetyki i funkcjonalności wydruku, minimalizując ryzyko obcięcia kluczowych elementów projektu. W praktyce, stosując takie szerokości spadów, można bezpiecznie przygotować projekty takich materiałów jak broszury, ulotki czy plakaty, gdzie precyzyjne wykończenie jest niezbędne. Dodatkowo, przestrzeganie tych standardów ułatwia współpracę z drukarnią, ponieważ wiele z nich preferuje określone parametry, co znacznie przyspiesza proces produkcji. Warto również pamiętać, że odpowiednie przygotowanie plików do druku z uwzględnieniem spadów eliminuje możliwość wystąpienia niepożądanych efektów na krawędziach, co podnosi jakość finalnego produktu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Ile arkuszy B4 jest niezbędnych do przygotowania 120 wizytówek o wymiarach 100x50 mm?

A. 10 szt.
B. 8 szt.
C. 12 szt.
D. 14 szt.
Wybór niewłaściwej liczby arkuszy B4 na wizytówki często wynika z błędnego zrozumienia układu wizytówek na arkuszu lub z pominięcia aspektów logistycznych produkcji. Niektórzy mogą pomyśleć, że wystarczy podzielić liczbę wizytówek przez pojedynczy arkusz, nie biorąc pod uwagę, ile wizytówek faktycznie można zmieścić. Na przykład, wybierając 8 arkuszy, wiele osób może myśleć, że to wystarczająca liczba, ponieważ 8 wizytówek na arkuszu B4 brzmi rozważalnie dla 120 wizytówek. Jednak w rzeczywistości, potrzebne jest więcej arkuszy, ponieważ łącznie daje to tylko 64 wizytówki. Inni mogą założyć, że większa liczba arkuszy oznacza większe straty materiałowe, co jest błędnym rozumowaniem, gdyż optymalizacja produkcji opiera się na efektywnym wykorzystaniu dostępnej powierzchni. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem produkcji dokładnie przeanalizować wymiarowanie i układ wizytówek na arkuszu, co pozwala uniknąć zbędnych kosztów. W branży druku, planowanie produkcji oparte na dokładnych obliczeniach i uwzględnieniu rzeczywistych wymiarów jest kluczowe dla efektywności i opłacalności, a pominięcie tych kroków może prowadzić do znacznych strat.

Pytanie 24

Jaką wadę mają mobilne systemy wystawiennicze?

A. łatwy oraz szybki proces montażu
B. możliwość łączenia kilku systemów
C. powierzchnia narażona na uszkodzenia
D. możliwość zmiany grafiki
Wadą mobilnych systemów wystawienniczych jest powierzchnia podatna na uszkodzenia, co może znacząco wpłynąć na ich długoletnią funkcjonalność oraz estetykę. Mobilne stoiska często wykonane są z lekkich materiałów, takich jak tworzywa sztuczne lub cienki aluminiowy profil, co ułatwia transport, ale jednocześnie czyni je bardziej wrażliwymi na uszkodzenia mechaniczne. Przykładowo, intensywne użytkowanie podczas różnych wydarzeń może prowadzić do zarysowań, wgnieceń czy innych uszkodzeń, które obniżają ich walory wizualne. W praktyce, aby zminimalizować te wady, ważne jest stosowanie odpowiednich osłon, wyposażenie stanowisk w dodatkowe elementy ochronne oraz regularne kontrole stanu technicznego, co jest zgodne z dobrą praktyką zarządzania zasobami w branży eventowej. Warto również rozważyć inwestycję w materiały o większej odporności na uszkodzenia, co przyczyni się do dłuższej żywotności systemu wystawienniczego.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Podgrzanie matrycy do około 100°C jest typowym etapem w przygotowaniu do pracy

A. kaszerówki
B. drukarki tampondrukowej
C. drukarki termodrukowej
D. lakierówki
Podgrzanie matrycy do temperatury około 100°C jest kluczową czynnością w procesie przygotowania drukarki termodrukowej do pracy. W technologii druku termicznego, matryca grzewcza odgrywa istotną rolę w procesie przenoszenia barwnika na materiał, na którym zachodzi drukowanie. Właściwa temperatura matrycy wpływa na jakość wydruku oraz trwałość naniesionych obrazów. Praktyka pokazuje, że osiągnięcie optymalnej temperatury zapewnia równomierne uwalnianie barwnika, co przekłada się na wyraźne i dokładne odwzorowanie kolorów. Standardy przemysłowe dla urządzeń termicznych nakładają na producentów wymogi dotyczące utrzymywania określonych warunków pracy, w tym temperatury. Przykładowo, w zastosowaniach handlowych, takich jak druk etykiet czy paragonów, zgodność z tymi standardami jest kluczowa dla zachowania wysokiej jakości i efektywności produkcji.

Pytanie 28

Jakie wymiary należy uzyskać, przycinając arkusze papieru SRA3, gdy do dyspozycji jest drukarka z maksymalnym obszarem zadruku w formacie A3?

A. 450 x 500 mm
B. 297 x 420 mm
C. 320 x 450 mm
D. 210 x 297 mm
Odpowiedź 297 x 420 mm jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odpowiada wymiarom arkusza formatu A3, który wynosi 297 x 420 mm. Arkusz SRA3 ma większe wymiary (320 x 450 mm) i jest przeznaczony do zastosowań, gdzie wymagane jest dodatkowe miejsce na spady i marginesy, co jest istotne w procesie druku. Aby dostosować arkusz SRA3 do drukarki obsługującej format A3, konieczne jest przycięcie go do tych wymiarów. W zastosowaniach drukarskich standard A3 jest powszechnie wykorzystywany w produkcji ulotek, broszur oraz innych materiałów reklamowych. Zastosowanie formatu A3 jest zgodne z normami ISO 216, które definiują standardowe wymiary arkuszy papieru. Dzięki znajomości wymiarów można efektywniej planować proces druku oraz uniknąć marnotrawienia materiałów, co jest kluczowe w każdej produkcji drukarskiej.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie ustawienie należy określić przy regulacji parametrów laminatora?

A. Wymiar materiału laminowanego
B. Skład używanej folii do laminacji
C. Czas działania walca kalandrującego
D. Współczynnik lambda folii
Wymiar laminowanego użytku jest kluczowym parametrem, który należy ustalić do regulacji ustawień laminatora, ponieważ wpływa on na efektywność procesu laminowania oraz na jakość finalnego produktu. Laminatory są projektowane do pracy z materiałami o określonych rozmiarach, a zbyt małe lub zbyt duże wymiary mogą prowadzić do problemów, takich jak zacięcia folii czy nierównomierne laminowanie. Przykładowo, jeśli laminujemy dokumenty o standardowym formacie A4, musimy upewnić się, że maszyna jest odpowiednio ustawiona, aby folia pokrywała całą powierzchnię papieru bez pozostawiania niezalaminowanych krawędzi. W praktyce, producent laminatora dostarcza specyfikacje dotyczące maksymalnych i minimalnych wymiarów laminowanych materiałów, a także zaleca odpowiednie parametry pracy, takie jak temperatura i prędkość laminacji. Zrozumienie tych zależności pozwala na osiągnięcie optymalnych rezultatów oraz minimalizację ryzyka uszkodzeń sprzętu. W branży druku i wykończenia dokumentów, przestrzeganie tych standardów jest kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości usług.

Pytanie 32

Zaplanuj operacje wykończeniowe potrzebne do oprawy zeszytowej 48-stronicowej broszury:

A. kompletowania, zszywania, okrawania
B. zbierania, bindowania, prasowania
C. gumowania, bigowania, foliowania
D. nagniatania, klejenia, wykrawania
Odpowiedź 'kompletowania, zszywania, okrawania' jest prawidłowa, ponieważ stanowi kompletny proces oprawy broszury, który jest zgodny z normami branżowymi. Kompletowanie oznacza połączenie wszystkich arkuszy w odpowiedniej kolejności, co jest kluczowe dla zapewnienia porządku i spójności treści broszury. Następnie zszywanie łączy złożone arkusze w jedną całość, co jest standardową metodą dla publikacji tego typu. Użycie zszywacza to jedna z najczęściej stosowanych technik w oprawie broszur, która zapewnia trwałość i estetykę. Ostatni krok, okrawanie, polega na usunięciu nadmiaru materiału, co nadaje broszurze ostateczny kształt i poprawia jej wygląd. W praktyce, te operacje są często realizowane przy użyciu maszyny do bindowania lub specjalnych urządzeń do okrawania, co pokazuje ich znaczenie w procesie wykończeniowym. Zastosowanie tych technik zarówno w dużych zakładach poligraficznych, jak i w małych drukarniach potwierdza ich uniwersalność i efektywność.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jakie urządzenie należy wykorzystać do zadrukowania folii samochodowej?

A. maszynę sitodrukową typu karuzelowego
B. maszynę rotograwiurową
C. cyfrową maszynę offsetową
D. ploter wielkoformatowy
Ploter wielkoformatowy to urządzenie, które najlepiej sprawdza się w zadrukowywaniu folii samochodowej ze względu na swoją zdolność do pracy z różnorodnymi materiałami oraz dużymi formatami. Dzięki technologii druku atramentowego, ploter ten umożliwia uzyskanie wysokiej jakości wydruków z żywymi kolorami i szczegółami, co jest kluczowe w branży reklamowej i motoryzacyjnej. Zastosowanie ploterów wielkoformatowych pozwala na tworzenie grafik o wysokiej rozdzielczości, które doskonale przylegają do krzywizn samochodów, zapewniając estetykę i trwałość. W praktyce można spotkać się z wykorzystaniem takich urządzeń do produkcji folii do pełnego zadruku pojazdów oraz mniejszych elementów, jak naklejki czy reklamy na szybach. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również stosowanie odpowiednich atramentów odpornych na warunki atmosferyczne, co zwiększa żywotność wydruków. Ponadto, ploter wielkoformatowy pozwala na automatyzację procesu produkcji, co znacząco zwiększa efektywność i redukuje czas realizacji zamówień, co jest niezbędne w branży z dynamicznie zmieniającymi się wymaganiami klientów.

Pytanie 35

Blejtram to platforma służąca do wystawiania, na której prezentuje się

A. cyfrowe reklamy
B. flagi
C. fototapety
D. płócienne obrazy
Blejtram to specjalistyczny system wystawienniczy, który służy do eksponowania płóciennych obrazów, zwłaszcza tych malowanych ręcznie. Struktura blejtramu składa się z ramy, najczęściej wykonanej z drewna, na którą naciąga się materiał płócienny. W ten sposób obrazy uzyskują odpowiednią sztywność i stabilność, a także estetyczny wygląd, co jest kluczowe w kontekście wystaw artystycznych. Użycie blejtramów jest standardem w branży sztuki i wystawiennictwa, ponieważ umożliwia artystom prezentację ich dzieł w profesjonalny sposób. Przykłady zastosowania blejtramów można znaleźć nie tylko w galeriach, ale również w domach prywatnych, gdzie stanowią one popularny sposób na dekorację wnętrz. Warto dodać, że odpowiedni dobór materiałów oraz technik naciągania płótna na blejtram jest istotną kwestią, która wpływa na trwałość i estetykę finalnego dzieła.

Pytanie 36

Który typ druku nie jest drukiem dostosowanym do odbiorcy?

A. Bilet lotniczy
B. Folder reklamowy
C. Recepta pacjenta
D. Identyfikator pracowniczy
Folder reklamowy jest przykładem druku, który nie jest spersonalizowany, ponieważ jest on tworzony w dużych nakładach i skierowany do szerokiego grona odbiorców. W odróżnieniu od druku spersonalizowanego, który zawiera szczegółowe dane dotyczące konkretnej osoby lub grupy, foldery reklamowe zazwyczaj mają ogólną treść i grafikę, które nie są dostosowane do indywidualnych potrzeb czy preferencji. Praktycznym przykładem wykorzystania folderów reklamowych jest ich użycie na targach czy prezentacjach, gdzie firma chce dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. W ten sposób zastosowanie folderów reklamowych wspiera standardy marketingu, które zalecają dotarcie do szerokiej bazy odbiorców z jednolitą informacją, co jest kluczowe w budowaniu marki i jej wizerunku rynkowego.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Brak tuszu ekosolwentowego w ploterze drukującym sygnalizowany jest przez

A. odcięcie zasilania urządzenia
B. wkręcanie papieru podczas procesu drukowania
C. wysunięcie zasobnika z papierem
D. pojawią się komunikatu na ekranie komputera
Brak tuszu ekosolwentowego w ploterze drukującym sygnalizowany jest poprzez komunikat na pulpicie komputera, co jest standardową praktyką w nowoczesnych urządzeniach drukujących. Tego rodzaju komunikaty mają na celu nie tylko informowanie użytkownika o bieżącym stanie urządzenia, ale także pomagają w unikaniu uszkodzeń związanych z niewłaściwym użytkowaniem. W przypadku braku tuszu, kontynuowanie pracy ploterem mogłoby prowadzić do uszkodzenia głowicy drukującej lub innych elementów mechanicznych. Przykładem zastosowania tej funkcji może być sytuacja, w której ploter jest używany do produkcji materiałów reklamowych na dużą skalę; wczesne wykrycie problemu z tuszem pozwala na szybszą reakcję i minimalizację przestojów. Dlatego producenci urządzeń drukujących stosują systemy monitorowania poziomu tuszu, które informują użytkownika o konieczności uzupełnienia materiałów eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu tuszu oraz inne konserwacyjne działania, które mogą poprawić efektywność pracy urządzenia.

Pytanie 39

Przy ocenie jakości dwustronnych wydruków cyfrowych, na co należy zwrócić szczególną uwagę?

A. wodoodporność podłoża w miejscach zadrukowanych
B. długość włókien w zadrukowanym podłożu
C. talerzowanie podłoża
D. pasowanie obrazu na awersie i rewersie wydruku
Pasowanie obrazu na przodzie i tyle druku to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o ocenę jakości wydruków dwustronnych. Jak coś nie jest dobrze dopasowane, to może się rozmyć, a to wpływa na ogólny wygląd i to, jak czytelny jest finalny produkt. Z tego, co widzę w praktyce, ludzie często używają kalibratorów i różnych narzędzi pomiarowych, żeby upewnić się, że wszystko jest na swoim miejscu. Wydaje mi się, że standardy jak ISO 12647 mogą pomóc w tym, żeby druki były na dobrym poziomie. Przy dwustronnym druku ważne jest, żeby obrazy na przodzie i tyle były idealnie wyrównane, bo to daje naprawdę profesjonalny efekt. Na przykład w reklamach jak ulotki czy broszury, każde niedopasowanie może sprawić, że klienci się zniechęcą, a to może zaszkodzić reputacji producenta. Dlatego warto zwracać uwagę na detale, zwłaszcza przy pasowaniu obrazu w druku cyfrowym.

Pytanie 40

Jak można zabezpieczyć kartonowe identyfikatory drukowane cyfrowo w formie elektronicznych kluczy przed mechanicznymi uszkodzeniami oraz działaniem wilgoci?

A. Lakierując selektywnie
B. Zaklejając zewnętrznie
C. Kaszerując z obu stron
D. Dwustronnie laminując
Dwustronne laminowanie identyfikatorów kartonowych stanowi jedną z najskuteczniejszych metod zabezpieczania ich przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem wilgoci. Proces laminacji polega na pokryciu powierzchni materiału specjalną folią, co nie tylko wzmacnia strukturę kartonu, ale również tworzy barierę ochronną przed wodą i innymi czynnikami zewnętrznymi. W praktyce, identyfikatory laminowane dwustronnie zyskują zwiększoną odporność na zarysowania, rozdarcia oraz kontakt z wilgocią, co jest szczególnie istotne w różnych środowiskach pracy, w których mogą być narażone na intensywne użytkowanie. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie zabezpieczeń materiałów, a laminacja wpisuje się w te normy jako efektywne rozwiązanie. Dodatkowo, laminowane identyfikatory charakteryzują się lepszą estetyką, co ma znaczenie w kontekście reprezentacyjnym i budowaniu wizerunku organizacji. Przykłady zastosowania obejmują identyfikatory używane na konferencjach, targach oraz w biurach, gdzie dbałość o detale jest kluczowa.