Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu kolejowego
  • Kwalifikacja: TKO.08 - Planowanie i realizacja przewozów kolejowych
  • Data rozpoczęcia: 28 lipca 2025 00:30
  • Data zakończenia: 28 lipca 2025 00:31

Egzamin niezdany

Wynik: 1/40 punktów (2,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Harmonogram pracy lokomotywy manewrowej tworzy się na podstawie szczegółowego rozkładu jazdy, na każdy

A. dzień
B. miesiąc
C. tydzień
D. kwartał
Planowanie pracy lokomotywy manewrowej na podstawie rozkładu jazdy w skali tygodnia, kwartału lub miesiąca jest podejściem, które nie uwzględnia dynamicznej natury operacji kolejowych. Każdy dzień w ruchu kolejowym może różnić się pod względem intensywności, wymagań przewozowych oraz warunków atmosferycznych, co czyni tygodniowe lub miesięczne plany zbyt ogólnymi. W przypadku planowania na tydzień, mogą wystąpić istotne zmiany w natężeniu ruchu, które nie byłyby możliwe do przewidzenia na etapie tworzenia takiego rozkładu. Lokomotywy manewrowe często muszą reagować na bieżące potrzeby operacyjne, takie jak nagłe zlecenia na transport towarów czy zmiany w dostępności infrastruktury. Plany długoterminowe mogą prowadzić do nieefektywnego wykorzystania zasobów, a także do zwiększenia kosztów operacyjnych. Właściwe podejście do planowania pracy lokomotywy powinno więc opierać się na codziennym dostosowywaniu harmonogramów, co umożliwia szybką reakcję na zmiany oraz zapewnia optymalne wykorzystanie dostępnych lokomotyw. Przemiany w ruchu kolejowym wymagają elastyczności, której nie da się osiągnąć poprzez długoterminowe planowanie. Właściwe zrozumienie operacji lokomotyw manewrowych oraz ich funkcji w większym systemie transportowym jest kluczowe dla efektywnego zarządzania tymi zasobami.

Pytanie 2

Maszynista przygotowuje rozkład jazdy dla danej trasy w sposób odpowiedni

A. wykaz stałych ostrzeżeń
B. wykaz pracy zespołu trakcyjnego
C. kartę do próby hamulca
D. dokumentację dotyczącą pociągu
Wykaz ostrzeżeń stałych to kluczowy dokument, który maszynista musi mieć na uwadze podczas prowadzenia pociągu. Zawiera on informacje o stałych ograniczeniach prędkości, sygnałach oraz innych ważnych aspektach związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego na danej linii. Ustalenia te są zgodne z przepisami prawa kolejowego oraz krajowymi standardami. Przykładowo, jeśli na danym odcinku linii znajduje się ograniczenie prędkości do 60 km/h z powodu budowy, maszynista jest zobowiązany do przestrzegania tej informacji zawartej w wykazie. Na etapie planowania rozkładu jazdy, maszynista musi dostosować swoje działania do tych ostrzeżeń, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i terminowości transportu. Ponadto, regularne aktualizacje wykazu ostrzeżeń są niezbędne, aby zapewnić, że wszystkie załogi są na bieżąco informowane o zmianach w warunkach ruchowych.

Pytanie 3

Kto informuje dyżurnego ruchu o gotowości pociągu towarowego do odjazdu z stacji początkowej?

A. Maszynista lokomotywy pociągowej
B. Rewident wagonów
C. Koordynator transportu
D. Ustawiacz zespołu manewrowego
Wybór niewłaściwych odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia ról poszczególnych uczestników procesu zarządzania ruchem kolejowym. Ustawiacz drużyny manewrowej, choć jest integralną częścią operacji na stacji, zajmuje się głównie manewrowaniem wagonami i ustalaniem ich właściwej pozycji, a nie zgłaszaniem gotowości do odjazdu pociągu. Koordynator przewozów odpowiada za planowanie i organizację transportu, ale jego zadania nie obejmują bezpośredniego zgłaszania gotowości pociągu do odjazdu, co jest kluczowym zadaniem maszynisty. Rewident wagonów odpowiada za kontrolę stanu technicznego i bezpieczeństwa wagonów, ale również nie ma kompetencji do zgłaszania gotowości do odjazdu. Właściwe zrozumienie struktury organizacyjnej oraz odpowiedzialności w ruchu kolejowym jest istotne, aby uniknąć zamieszania w zakresie ról i obowiązków. Wszyscy uczestnicy procesu muszą działać w koordynacji, ale to maszynista lokomotywy pociągowej ma bezpośrednią odpowiedzialność za bezpieczeństwo i gotowość pociągu do odjazdu. Właściwe podejście do tego zagadnienia pozwala na efektywne i bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym, co jest kluczowe w kontekście nowoczesnych standardów transportu kolejowego.

Pytanie 4

W czasie 12-godzinnej pracy lokomotywy manewrowej zrealizowano 6 usług bocznicowych, podstawiając za każdym razem
15 wagonów, a na górce rozrządowej rozformowano 8 pociągów po 35 wagonów i ogółem podstawiono na stacyjne punkty ładunkowe 110 wagonów. Jaki jest współczynnik pracy manewrowej, wyrażony jako stosunek liczby wagonów do lokomotywo-godzin?

A. 50
B. 40
C. 60
D. 30
Jeśli chodzi o błędne odpowiedzi na to pytanie, to wydaje mi się, że wynikają one z problemów w zrozumieniu obliczeń. Dużo osób myli różne elementy operacji manewrowych, co prowadzi do nieprecyzyjnych wyników. Może się zdarzyć, że ktoś nie uwzględnił wszystkich wagonów, które były obsługiwane, co może wprowadzić zamieszanie. Na przykład mogą pominąć te wagony, które podstawiono na punkty ładunkowe albo pomylić całkowitą liczbę wagonów z tymi podstawionymi w jednej operacji. A obliczanie lokomotywo-godzin to też nie jest takie proste; niektórzy mogą przyjąć zły czas pracy lokomotywy albo zapomnieć o jakichś operacjach. Tego typu błędy mogą spowodować duże różnice w wynikach. Warto zwrócić uwagę na wzór - ilość wagonów podzielona przez lokomotywo-godziny - bo to klucz do właściwej analizy efektywności. Dobrze też regularnie sprawdzać dane i umiejętnie korzystać z informacji, które się zbiera podczas operacji.

Pytanie 5

Plan działania lokomotywy manewrowej tworzy się na każdy

A. dzień tygodnia na podstawie indywidualnego rozkładu jazdy
B. dzień tygodnia na podstawie rocznego rozkładu jazdy
C. tydzień w roku na podstawie zamknięciowego rozkładu jazdy
D. tydzień w roku na podstawie konstrukcyjnego rozkładu jazdy
Wybór odpowiedzi dotyczącej tygodnia w roku jako podstawy do sporządzania planu pracy lokomotywy manewrowej jest niepoprawny, ponieważ w kontekście systemu kolejowego kluczowe jest uwzględnienie specyfiki codziennych operacji. Plany pracy powinny być dostosowane do dynamicznych warunków, które zmieniają się z dnia na dzień, w oparciu o roczny rozkład jazdy. Tworzenie planu na podstawie tygodniowego harmonogramu prowadzi do zbyt dużej sztywności i może uniemożliwić efektywne reagowanie na nieprzewidziane okoliczności, takie jak zmiany w ruchu pociągów, awarie lub inne sytuacje kryzysowe. Ponadto, koncepcje oparte na zamknięciowych lub konstrukcyjnych rozkładach jazdy nie odpowiadają realiom pracy lokomotyw manewrowych, które muszą często dostosowywać się do bieżących potrzeb operacyjnych. Typowym błędem jest mylenie ogólnego planowania z operacyjną elastycznością; planowanie ogólne może być użyteczne, ale w praktyce, codziennie opracowywany plan pracy pozwala na precyzyjne zarządzanie zasobami i czasem pracy, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Z tego względu, skupienie się na dniu jako jednostce planowania jest bardziej pragmatyczne i zgodne z powszechnie przyjętymi standardami w branży kolejowej.

Pytanie 6

Aby obliczyć masę brutto pociągu, należy zestawić dane z wykazu pojazdów w składzie pociągu oraz zsumować masę

A. wszystkich wagonów
B. przewożonych ładunków
C. własną wagonów i masę ładunków
D. własną wagonów w składzie pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na sumowanie własnej masy wagonów oraz masy ładunków, jest prawidłowa, ponieważ to właśnie te dwa elementy składają się na całkowitą masę brutto pociągu. Masa brutto to kluczowa wartość w transporcie kolejowym, ponieważ ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i efektywność przewozu. W praktyce, aby obliczyć masę brutto, należy uwzględnić masę wszystkich wagonów w składzie oraz wagę przewożonych ładunków. Przykładem może być pociąg towarowy, który składa się z kilku wagonów, a w każdym z nich znajduje się inny ładunek; suma tych wartości pozwala na ustalenie całkowitej masy pociągu. Zgodnie z normami branżowymi, dokładne obliczenie masy brutto jest niezbędne nie tylko dla bezpieczeństwa operacji kolejowych, ale także dla przestrzegania ograniczeń wagowych na poszczególnych odcinkach torów, co jest regulowane przez przepisy prawa oraz wewnętrzne regulacje operatorów kolejowych.

Pytanie 7

W wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów nie zamieszczane są informacje o

A. metodzie organizacji ruchu pociągów
B. serii i obciążeniu lokomotywy
C. maksymalnej, dopuszczalnej prędkości pociągu na trasie
D. rzeczywistej masie hamującej pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 'rzeczywista masa hamująca pociągu', ponieważ wewnętrzny rozkład jazdy pociągów koncentruje się na operacyjnych aspektach prowadzenia ruchu kolejowego, takich jak maksymalna prędkość oraz zasady prowadzenia ruchu. Rzeczywista masa hamująca pociągu, choć jest istotna dla obliczeń dotyczących bezpieczeństwa i efektywności działań operacyjnych, nie jest elementem, który jest na ogół zamieszczany w rozkładzie jazdy. Standardy branżowe, takie jak normy opracowane przez Międzynarodową Unię Kolejową (UIC), wskazują, że informacje dotyczące prędkości pociągu oraz klasyfikacji ruchu są kluczowe dla planowania i harmonogramowania, podczas gdy szczegóły dotyczące masy hamującej są danymi technicznymi, które są używane głównie w analizach inżynieryjnych i przeglądach technicznych. Dla przykładu, przy planowaniu rozkładu jazdy uwzględnia się różne kategorie pociągów i ich charakterystyki, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa operacji, ale nie ma potrzeby podawania konkretnej masy hamującej w publicznie dostępnych dokumentach.

Pytanie 8

W jakim przypadku możliwe jest wyprawienie pociągu, gdy Pr oznacza procent rzeczywistej masy hamującej, natomiast Pw to procent wymaganej masy hamującej określony w rozkładzie jazdy?

A. Pr=100%, Pw=106%
B. Pr=55%, Pw=56%
C. Pr=90%, Pw=85%
D. Pr=80%, Pw=90%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź Pr=90%, Pw=85% jest prawidłowa, ponieważ spełnia warunki dotyczące zarówno rzeczywistej masy hamującej (Pr), jak i wymaganej masy hamującej (Pw). W systemach transportu kolejowego, istotne jest, aby rzeczywista masa hamująca pociągu była co najmniej równa lub większa od procentu wymaganej masy hamującej. W tym przypadku Pr wynosi 90%, co oznacza, że pociąg ma wystarczającą siłę hamującą, aby spełnić wymogi bezpieczeństwa. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że pociąg o rzeczywistej masie hamującej na poziomie 90% będzie w stanie zatrzymać się w bezpiecznej odległości, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dobre praktyki w branży kolejowej zalecają, aby zawsze analizować warunki hamowania w odniesieniu do masy pociągu oraz charakterystyki torów, co pomaga w zapewnieniu bezpieczeństwa zarówno pasażerom, jak i ładunkom. Warto także pamiętać, że różne typy pociągów mogą mieć różne normy operacyjne, co należy uwzględnić w planowaniu tras i rozkładów jazdy.

Pytanie 9

Nadawca wystawia list przewozowy CIM w języku państwa, z którego wysyłana jest przesyłka, a także w języku

A. angielskim
B. rosyjskim
C. kraju docelowym przesyłki
D. kraj, przez który przesyłka jest transportowana w tranzycie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'angielski' jest jak najbardziej na miejscu! Według międzynarodowych standardów transportu, w tym zasad CIM, list przewozowy trzeba pisać po angielsku. Dlaczego? Bo to sprawia, że dokumenty są jasne i zrozumiałe dla wszystkich, gdy przesyłki wędrują przez różne kraje. Angielski to taki uniwersalny język, który ułatwia dogadanie się pomiędzy nadawcami, przewoźnikami i odbiorcami. Na przykład, jak wiozę towar z Polski do Francji przez Niemcy, to angielski na liście przewozowym skomunikuje się z każdą osobą zaangażowaną w transport. Dzięki temu łatwiej przejść przez odprawę celną i inne formalności.

Pytanie 10

Na stacji końcowej przeprowadza się przegląd techniczny wagonów w sytuacji, gdy są one kierowane

A. na bocznicę
B. do rozrządu
C. do punktów rozładunkowych
D. na tory boczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "do rozrządu" jest prawidłowa, ponieważ na stacji końcowej wagonów, które są kierowane do rozrządu, wykonuje się szczegółowe oględziny techniczne. Rozrząd to proces, w którym wagony są segregowane i kierowane do odpowiednich linii lub torów, w zależności od ich dalszego przeznaczenia. W trakcie tych oględzin sprawdzana jest ich ogólna kondycja, stan techniczny oraz ewentualne uszkodzenia, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu kolejowego. Praktyczna aplikacja tej wiedzy zawiera w sobie procedury takie jak inspekcja hamulców, kół, oraz stanu nadwozia wagonów. Zgodnie z normami branżowymi, regularne oględziny są niezbędne do utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa. Pozwala to na wczesne wykrywanie usterek, co może zapobiec poważnym awariom oraz wypadkom na torach. Wprowadzenie skutecznych procedur oględzin oraz ich dokumentacja mają kluczowe znaczenie dla efektywności operacji kolejowych, zgodnie z zaleceniami takich organizacji jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei).

Pytanie 11

Długość trasy transportu wagonu do miejsca przeznaczenia, która stanowi podstawę ustalenia kosztów przewozu, ustala się na podstawie danych zawartych

A. w Wykazie Odległości Taryfowych
B. w Rozkładzie jazdy pociągów
C. w Wykazie Ostrzeżeń Stałych
D. w Regulaminie Przewozów Towarowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykaz Odległości Taryfowych jest kluczowym dokumentem w procesie naliczania kosztów przewozu towarów koleją. To w nim określa się długość drogi, jaką przebywa wagon do stacji docelowej, co jest istotne dla ustalenia taryf za przewóz. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje o odległościach między różnymi stacjami, co pozwala na dokładne kalkulacje kosztów oraz planowanie logistyczne. Przykładowo, jeśli przewozimy ładunek z Warszawy do Krakowa, długość trasy wpisana w Wykazie Odległości Taryfowych będzie użyta do obliczenia odpowiednich opłat. Stosowanie tego wykazu jest zgodne z ogólnymi zasadami taryfikacji, zapewniając przejrzystość i zgodność z regulacjami branżowymi. Dobre praktyki wskazują na regularne aktualizowanie tych danych, aby odzwierciedlały zmiany w infrastrukturze kolejowej, co wpływa na poprawność naliczeń i zarządzanie kosztami transportu.

Pytanie 12

Harmonogramy pracy manewrowej dla konkretnej stacji rozrządowej są tworzone w trakcie przygotowywania

A. wewnętrznego rozkładu jazdy pociągów
B. planu obsługi stacji
C. procesu technologicznego pracy stacji
D. karty rozrządowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Harmonogramy pracy manewrowej na stacji rozrządowej są integralną częścią procesu technologicznego pracy stacji. Proces ten obejmuje wszystkie operacje związane z obsługą pociągów, w tym ich rozładunek, przeładunek, oraz formowanie nowych składów. Dzięki dokładnemu opracowaniu harmonogramów można efektywnie zarządzać ruchem pociągów, co prowadzi do zwiększenia wydajności pracy stacji oraz minimalizacji opóźnień. Przykładem zastosowania tego podejścia może być stacja rozrządowa, która musi zoptymalizować czas pracy, aby zrealizować wysokie normy przewozowe. W praktyce oznacza to, że harmonogramy są dostosowywane do zmieniających się warunków operacyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi. Warto również zauważyć, że proces technologiczny jest zgodny z przepisami i standardami, takimi jak Ustawa o transporcie kolejowym oraz normy PN-EN, które regulują działania na stacjach rozrządowych.

Pytanie 13

Co definiuje liczbę wozodni pracy?

A. liczbę dni, w których pojazdy były gotowe do pracy
B. rzeczywistą ilość pracy przewozowej zrealizowanej przez pojazdy w eksploatacji
C. poziom wykorzystania obecnego taboru kolejowego do realizacji zadań przewozowych
D. maksymalną liczbę dni pracy posiadanych pojazdów, jakie można wykorzystać w ciągu roku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Liczba wozodni pracy to kluczowy wskaźnik w zarządzaniu taborami kolejowymi, który określa maksymalną, możliwą do wykorzystania w ciągu roku liczbę dni pracy posiadanych pojazdów. To kryterium pozwala na ocenę efektywności operacyjnej taboru oraz planowanie jego wykorzystania. Znajomość liczby wozodni pracy umożliwia optymalne rozplanowanie rozkładów jazdy, co z kolei wpływa na rentowność przewozów. Przykładowo, jeśli posiadamy 10 lokomotyw, a każda z nich ma liczbę wozodni pracy wynoszącą 300 dni w roku, to teoretycznie możemy wykorzystać 3000 dni pracy. Praktyczne zastosowanie tej koncepcji jest widoczne w planowaniu konserwacji i napraw taboru, aby zminimalizować czas przestoju i maksymalizować dostępność. W branży kolejowej istotne jest również przestrzeganie norm dotyczących bezpieczeństwa i techniki pracy, co wpływa na liczbę dni, w których pojazdy są w stanie wykonywać przewozy, dlatego właściwe obliczenia tego wskaźnika są niezbędne do efektywnego zarządzania zasobami.

Pytanie 14

Po upływie miesiąca sprawozdawczego każda kasa niezależna tworzy

A. sprawozdanie kasowe.
B. zestawienie wpływów kasy.
C. dziennik kasowy.
D. zestawienie rachunku.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawozdanie kasowe to kluczowy dokument, który każda samodzielna kasa musi sporządzić po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego. Dokument ten zawiera szczegółowe zestawienie przychodów i wydatków kasy, co pozwala na dokładną ocenę jej działalności finansowej w danym okresie. Sprawozdanie kasowe jest nie tylko narzędziem do analizy finansowej, ale również obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa oraz zasad rachunkowości. W praktyce, sprawozdanie to umożliwia identyfikację wszelkich nieprawidłowości w obiegu gotówki, co jest kluczowe dla zapobiegania oszustwom i błędom księgowym. Na przykład, w przypadku audytu, sprawozdanie kasowe będzie stanowić podstawę do weryfikacji zgodności między rzeczywistym stanem gotówki a zapisami księgowymi. Dobre praktyki branżowe zalecają, aby sprawozdanie kasowe było sporządzane regularnie, a jego zawartość była starannie weryfikowana przez osoby odpowiedzialne za finansowe aspekty działalności firmy, co zwiększa transparentność i dokładność raportowania finansowego.

Pytanie 15

Ile elementów zawiera międzynarodowy kolejowy list przewozowy CIM?

A. 5
B. 4
C. 2
D. 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy CIM składa się z pięciu części, co jest zgodne z regulacjami zawartymi w Konwencji o międzynarodowym przewozie towarów (COTIF) oraz regulaminem CIM. Te pięć części obejmuje: dane nadawcy, dane odbiorcy, szczegóły dotyczące przewożonego ładunku, warunki transportu oraz informacje dotyczące przewoźnika. Przykładowo, w praktyce odpowiednia dokumentacja jest kluczowa dla zapewnienia efektywnej logistyki i ścisłego przestrzegania regulacji celnych i transportowych. Użycie poprawnego formularza listu przewozowego CIM przyspiesza proces odprawy celnej oraz minimalizuje ryzyko błędów, które mogą prowadzić do opóźnień lub strat finansowych. W kontekście międzynarodowego transportu kolejowego, znajomość i umiejętność poprawnego wypełnienia tych pięciu części listu przewozowego jest niezbędna dla każdego profesjonalisty w branży logistycznej.

Pytanie 16

Po załadunku materiałów budowlanych na wagony, kierownik manewrów jest zobowiązany do dokonania inspekcji stanu

A. całości rampy wraz z infrastrukturą
B. odwodnienia rampy
C. dróg dojazdowych do rampy
D. nawierzchni toru w okolicy rampy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca sprawdzenia całości rampy wraz z infrastrukturą jest poprawna, ponieważ kierownik manewrów ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa oraz odpowiedniego stanu technicznego całego obszaru, na którym odbywają się operacje załadunkowe. Kontrola całości rampy obejmuje zarówno powierzchnię, jak i elementy takie jak balustrady, urządzenia do transportu oraz systemy odprowadzania wody. Zgodnie z normami bezpieczeństwa, takim jak PN-EN 13001, które regulują warunki pracy przy transporcie materiałów, konieczne jest, aby wszystkie te elementy były w dobrym stanie technicznym, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Praktycznie, sprawdzenie całości rampy pozwala na wykrycie potencjalnych zagrożeń, takich jak luźne elementy infrastruktury czy uszkodzenia, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo pracowników oraz transportowanych materiałów. Regularne kontrole i konserwacje rampy oraz jej infrastruktury są kluczowe dla utrzymania wysokich standardów operacyjnych i zgodności z przepisami BHP.

Pytanie 17

Przy ustalaniu maksymalnego obciążenia wagonu towarowego, poza nośnością, należy brać pod uwagę dozwolone

A. obciążenie przypadające na metr długości podłogi
B. naciski na podłużnice wagonu
C. naciski na łożyska osi w zestawach kołowych
D. obciążenie przypadające na oś wagonu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obciążenie przypadające na oś wagonu jest kluczowym parametrem przy określaniu granicznego obciążenia wagonu towarowego. W praktyce oznacza to, że każdy wagon ma określoną maksymalną nośność, która nie może być przekroczona, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność transportu. Przykładowo, w standardach kolejowych często stosuje się normy dotyczące maksymalnych nacisków na osie, które są definiowane przez organizacje takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei). W przypadku załadunku wagonu towarowego, należy precyzyjnie obliczyć, jak rozkłada się ciężar ładunku na osie. Niekontrolowane obciążenie może prowadzić do uszkodzenia infrastruktury kolejowej, zwiększonego zużycia części mechanicznych, a w ekstremalnych przypadkach do katastrof. Dlatego dokładne obliczenia i przestrzeganie norm są niezbędne dla bezpieczeństwa operacji kolejowych.

Pytanie 18

Zgodnie z wytycznymi Ir-1, do obowiązków związanych z oględzinami technicznymi nie należy zaliczać sprawdzania

A. poprawności załadunku i mocowania ładunków
B. poprawności zestawienia i sprzęgania
C. stanu parku taborowego
D. stanu plomb na wagonach krytych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca stanu plomb na wagonach krytych jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z instrukcją Ir-1, oględziny techniczne koncentrują się na aspektach związanych z bezpieczeństwem i funkcjonalnością pojazdów kolejowych. Sprawdzanie plomb dotyczy procedur zabezpieczających, które są przeprowadzane w innych kontekstach, głównie w zakresie transportu towarów i ochrony ładunków przed kradzieżą lub uszkodzeniem. W praktyce, załadowanie i umocowanie ładunków, stan taboru oraz prawidłowość zestawiania i sprzęgania są kluczowe dla zapewnienia bezpiecznego i efektywnego transportu kolejowego. Oględziny powinny skupić się na elementach, które bezpośrednio mogą wpłynąć na bezpieczeństwo operacyjne, takich jak stan torów, hamulców czy urządzeń zabezpieczających. Dlatego też wiedza o tych aspektach jest niezbędna dla pracowników branży kolejowej, by mogli skutecznie zidentyfikować potencjalne zagrożenia i podjąć odpowiednie działania.

Pytanie 19

Z równania:
X = Pp,woz. * kwoz.km gdzie: Pp,woz. — praca przewozowa, kwoz.km — koszt jednego wozokilometra oblicza się

A. koszt jednego kilometra
B. koszt przewozu
C. cenę biletu
D. cenę jednego wozokilometra

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zależność X = P_{p,woz.} * k_{woz.km} odnosi się do obliczenia całkowitego kosztu przewozu na podstawie pracy przewozowej oraz kosztu jednego wozokilometra. Praca przewozowa, oznaczona jako P_{p,woz.}, jest miarą ilości transportowanych ładunków w jednostce czasu i jest kluczowym wskaźnikiem efektywności operacji przewozowych. Koszt jednego wozokilometra, k_{woz.km}, reprezentuje wydatki związane z realizacją transportu na odległość jednego kilometra, obejmując m.in. paliwo, wynagrodzenia kierowców, amortyzację pojazdów oraz inne koszty eksploatacyjne. Dlatego poprawna odpowiedź na pytanie to koszt przewozu, który jest całkowitym wydatkiem związanym z realizacją przewozów i umożliwia efektywne planowanie budżetu w firmach transportowych. Zrozumienie tej zależności pomaga w optymalizacji kosztów oraz w podejmowaniu świadomych decyzji o cenach usług transportowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu transportem.

Pytanie 20

Który z poniższych dokumentów jest wymagany do planowania przewozów towarowych?

A. Umowa o pracę
B. Regulamin stacji
C. Plan przewozowy
D. Instrukcja obsługi lokomotywy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Plan przewozowy jest kluczowym dokumentem w planowaniu przewozów towarowych. W praktyce jego rolą jest szczegółowe określenie tras, terminów oraz warunków transportu towarów. W planie przewozowym uwzględnia się harmonogramy jazd, dostępność taboru oraz inne zasoby niezbędne do realizacji przewozu. Plan taki musi uwzględniać również przepisy bezpieczeństwa oraz regulacje prawne dotyczące transportu kolejowego, co jest kluczowe dla zachowania zgodności z obowiązującymi standardami. Dzięki planowi przewozowemu możliwe jest efektywne zarządzanie ruchem kolejowym, minimalizowanie opóźnień oraz optymalizacja kosztów operacyjnych. Planowanie przewozów to także proces, który wymaga odpowiedniej koordynacji z różnymi działami firmy, w tym operacyjnym i logistycznym, oraz współpracy z klientami w celu spełnienia ich oczekiwań. Przygotowanie i realizacja planu przewozowego to zadanie złożone, wymagające wiedzy o systemach transportowych, logistyce oraz zarządzaniu zasobami.

Pytanie 21

Jakie wytyczne należy przestrzegać podczas transportu ładunków ponadgabarytowych?

A. Instrukcji obsługi lokomotywy
B. Zasad przewozu materiałów niebezpiecznych
C. Specjalnych przepisów dotyczących transportu ładunków ponadgabarytowych
D. Standardowych procedur przewozu pasażerów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Transport ładunków ponadgabarytowych wymaga szczególnej uwagi i przestrzegania specjalnych przepisów, ponieważ takie ładunki często przekraczają standardowe wymiary i wagę, co może wpływać na bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego. Wytyczne te obejmują szczegółowe planowanie trasy, uwzględniając ograniczenia infrastruktury kolejowej, takie jak rozmiar tuneli, wysokość mostów czy promienie zakrętów. Kolejnym kluczowym aspektem jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku, aby zapobiec jego przemieszczeniu podczas transportu, co jest szczególnie istotne w przypadku ładunków o nietypowych kształtach. Przepisy te również nakładają obowiązek uzyskania odpowiednich zezwoleń oraz koordynacji z różnymi podmiotami odpowiedzialnymi za zarządzanie infrastrukturą kolejową. W praktyce, planowanie przewozu ładunków ponadgabarytowych wymaga współpracy z ekspertami, którzy posiadają wiedzę na temat specyfiki tego typu transportu oraz potrafią przewidzieć i zminimalizować potencjalne ryzyka związane z takimi operacjami. Tego rodzaju przewozy są często realizowane w określonych oknach czasowych, aby zminimalizować wpływ na regularny ruch kolejowy. Przestrzeganie tych wytycznych jest kluczowe dla zapewnienia bezpiecznego i skutecznego transportu.

Pytanie 22

Informacje dotyczące wymaganej masy hamującej pociągu umieszcza się w karcie prób hamulcowych i urządzeń pneumatycznych na podstawie danych z

A. planu obsługi stacji.
B. regulaminu technicznego stacji.
C. wewnętrznego rozkładu jazdy.
D. wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wewnętrzny rozkład jazdy zawiera szczegółowe informacje dotyczące planów przejazdu pociągów, w tym dane o składach pociągów, ich masie oraz wymaganym procentowym udziale masy hamującej. Dzięki tym informacjom, personel techniczny może dokładnie ocenić, czy pociąg spełnia normy bezpieczeństwa dotyczące hamowania, co jest kluczowe dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa operacji kolejowych. W kontekście dobrych praktyk branżowych, analiza danych zawartych w wewnętrznym rozkładzie jazdy jest niezbędna do przygotowania kompleksowej karty próby hamulca i urządzeń pneumatycznych, co jest z kolei związane z przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa oraz norm technicznych. Na przykład, w przypadku pociągu towarowego, odpowiedni procent masy hamującej jest wymagany, aby zapewnić skuteczne zatrzymanie się pociągu w awaryjnej sytuacji. Właściwe zrozumienie i interpretacja danych z wewnętrznego rozkładu jazdy pozwala na lepsze planowanie operacji oraz minimalizowanie ryzyka wystąpienia niebezpiecznych sytuacji na torach.

Pytanie 23

Jak powinno się wprowadzić na bocznicę pociąg o wadze 1200 ton, jeśli na stacji mamy do dyspozycji dwie lokomotywy typu SM42?

A. Nie dzieląc pociągu, wykorzystując dwie lokomotywy
B. Dzieląc pociąg na dwie części, korzystając z jednej lokomotywy
C. Nie dzieląc pociągu, wykorzystując jedną lokomotywę
D. Dzieląc pociąg na dwie części, korzystając z dwóch lokomotyw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na użycie dwóch lokomotyw bez dzielenia pociągu jest prawidłowa, ponieważ zapewnia odpowiednią moc trakcyjną do wprowadzenia pociągu o masie 1200 ton na bocznicę. Lokomotywy typu SM42, które mają moc nominalną wynoszącą około 1000 kW każda, są w stanie współpracować, co znacząco zwiększa efektywność manewrów. Dzięki zastosowaniu dwóch lokomotyw można zminimalizować ryzyko związane z przeciążeniem, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji. W sytuacji, gdy pociąg jest zbyt ciężki, jedna lokomotywa mogłaby nie być w stanie wygenerować wystarczającej siły ciągu, co mogłoby prowadzić do problemów z trakcją lub uszkodzeń infrastruktury. Użycie dwóch lokomotyw umożliwia również lepsze rozłożenie obciążenia na torach, co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia oraz zwiększa komfort jazdy. Praktyki operacyjne w branży kolejowej zalecają użycie odpowiedniej ilości lokomotyw w zależności od masy pociągu oraz specyfiki torowiska, co podkreśla znaczenie tej odpowiedzi.

Pytanie 24

Kto podejmuje decyzję o dopuszczeniu wagonu do ruchu po jego ugaszeniu?

A. dyżurny ruchu
B. przedstawiciel straży pożarnej
C. drużyna pociągowa
D. uprawniony pracownik

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Decyzja o zdatności wagonu do ruchu po ugaszeniu pożaru jest kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. W praktyce, uprawniony pracownik, czyli osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i szkolenia, jest odpowiedzialny za ocenę stanu technicznego pojazdu. Taki pracownik przeprowadza szczegółową inspekcję, która obejmuje nie tylko oględziny wizualne, ale także ocenę ewentualnych uszkodzeń strukturalnych oraz systemów wagonu. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, przed wprowadzeniem wagonu do ruchu, należy upewnić się, że nie występują jakiekolwiek zagrożenia, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo pasażerów oraz personelu. Przykładem może być sytuacja, w której pożar spalił elementy elektryczne lub strukturalne, co mogłoby prowadzić do awarii podczas jazdy. Dlatego też, decyzja uprawnionego pracownika jest nie tylko formalnością, ale kluczowym procesem, który musi być zgodny z normami zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, takimi jak normy EN oraz krajowe przepisy dotyczące eksploatacji kolejowej.

Pytanie 25

Wskaźnik użycia czasu pracy lokomotywy manewrowej uzależniony jest od

A. ilorazu czasu pracy lokomotywy do liczby przewiezionych wagonów w ciągu doby.
B. ilorazu czasu pracy lokomotywy do czasu spędzonego na jeździe.
C. ilorazu przejechanego dystansu lokomotywy manewrowej do czasu jazdy.
D. ilorazu prędkości operacyjnej do prędkości technicznej.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wskaźnik wykorzystania czasu pracy lokomotywy manewrowej, który jest równy ilorazowi prędkości eksploatacyjnej do prędkości technicznej, stanowi kluczowy wskaźnik efektywności operacyjnej w transporcie kolejowym. Prędkość eksploatacyjna odnosi się do rzeczywistej prędkości, z jaką lokomotywa porusza się w warunkach operacyjnych, uwzględniając różne czynniki, takie jak zatrzymania, manewry oraz ograniczenia trakcyjne. Prędkość techniczna natomiast to maksymalna prędkość, jaką lokomotywa może osiągnąć w idealnych warunkach. Wysoki wskaźnik wykorzystania czasu pracy wskazuje na optymalne wykorzystanie czasu pracy lokomotywy, co przekłada się na lepszą efektywność kosztową operacji kolejowych. Przykładem praktycznym może być analiza danych z systemu monitorowania pracy lokomotywy, który pozwala na utrzymanie optymalnego poziomu prędkości eksploatacyjnej, minimalizując jednocześnie czas przestojów. W branży kolejowej przyjęto standardy, które promują maksymalizację wskaźnika wykorzystania czasu pracy, co jest kluczowe dla poprawy efektywności i rentowności operacji przewozowych.

Pytanie 26

Czas, w którym wagony towarowe pozostają do dyspozycji klienta na bocznicy, liczy się od momentu

A. podstawienia wagonu w trakcie planowej obsługi do momentu jego zabrania z bocznicy
B. wyładunku podstawionego wagonu do ponownego załadunku
C. podstawienia wagonu w trakcie planowej obsługi przed jego załadunkiem lub wyładunkiem
D. podstawienia wagonu w czasie planowej obsługi do momentu najbliższej obsługi bocznicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czas pozostawania wagonów towarowych w dyspozycji klienta na bocznicy liczy się od chwili podstawienia wagonu w czasie planowej obsługi do czasu zabrania go z bocznicy. Ta definicja doskonale odzwierciedla rzeczywistość operacyjną w transporcie kolejowym, gdzie kluczowe jest monitorowanie czasu, w którym wagony są dostępne dla klientów. Podstawienie wagonu oznacza, że jest on gotowy do załadunku lub wyładunku, a jego czas na bocznicy powinien być jasno określony, aby uniknąć nieporozumień dotyczących opłat i odpowiedzialności. Praktycznie, dobrze zdefiniowany czas pozostawania wagonu na bocznicy pozwala na efektywne planowanie operacji logistycznych oraz lepsze zarządzanie zasobami transportowymi. W wielu przypadkach, przewoźnicy i klienci uzgadniają z góry warunki korzystania z wagonów, co ma na celu minimalizację kosztów i optymalizację procesów. Zgodnie z normami branżowymi, takie podejście wpływa pozytywnie na całkowity czas transportu i efektywność operacyjną.

Pytanie 27

Jednym z kluczowych wskaźników oceny efektywności stacji rozrządowej jest

A. przeciętny dobowy przebieg wagonu
B. liczba robocza wagonów
C. średni czas postoju wagonu
D. miernik wydajności przewozowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Średni czas postoju wagonu jest kluczowym wskaźnikiem oceny pracy stacji rozrządowej, ponieważ bezpośrednio wpływa na efektywność procesów logistycznych i operacyjnych w transporcie kolejowym. Krótszy czas postoju wagonu wskazuje na lepszą organizację pracy, co z kolei przekłada się na szybsze realizowanie zadań przewozowych oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych. Na przykład, w praktyce można to zauważyć w stacjach, które stosują nowoczesne systemy zarządzania ruchem, takie jak automatyzacja procesów przyjęcia i wydania wagonów. Te systemy zwiększają przepustowość stacji, a także poprawiają synchronizację działań związanych z załadunkiem i rozładunkiem. Dobre praktyki w branży często uwzględniają analizę średniego czasu postoju w celu identyfikacji i eliminacji wąskich gardeł, co prowadzi do systematycznego zwiększania wydajności stacji rozrządowej oraz poprawy zadowolenia klientów końcowych.

Pytanie 28

W międzynarodowym sektorze kolejowego transportu towarowego, jakie czynniki wpływają na ceny usług przewozowych?

A. zależą od popytu i podaży usług na rynku
B. wymusza to klient
C. ustala to Minister Finansów
D. wymusza to przewoźnik

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że ceny usług przewozowych na międzynarodowym rynku kolejowym zależą od popytu i podaży, jest zgodna z podstawowymi zasadami ekonomii. Rynki działają w oparciu o mechanizmy, w których ceny są ustalane przez interakcję pomiędzy dostępnością usług oraz potrzebami klientów. W praktyce, gdy popyt na usługi przewozowe wzrasta, przewoźnicy mogą podnieść ceny, aby zmaksymalizować swoje zyski. Przykładem może być okres świąteczny, kiedy zapotrzebowanie na transport towarów rośnie, co prowadzi do wzrostu cen. Z kolei, w sytuacji nadwyżki dostępnych usług, na przykład w przypadku spadku gospodarczego, przewoźnicy mogą obniżać ceny, aby przyciągnąć klientów. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla firm zajmujących się logistyką i transportem, które muszą elastycznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe oraz monitorować trendy, aby podejmować właściwe decyzje biznesowe.

Pytanie 29

Zadaniem związanym z tworzeniem listy pojazdów kolejowych w pociągu na stacji rozrządowej zajmuje się

A. koordynator przewozów
B. rewident wagonów
C. dyżurny ruchu
D. odprawiacz pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odprawiacz pociągu jest kluczową osobą odpowiedzialną za sporządzenie wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu na stacji rozrządowej. Jego zadaniem jest dokładne zidentyfikowanie wszystkich wagonów w składzie, co jest istotne nie tylko dla utrzymania porządku, ale także dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu kolejowego. Przykładem dobrych praktyk w tej dziedzinie jest stosowanie systemów informatycznych, które wspierają odprawiacza w gromadzeniu danych o poszczególnych wagonach, ich stanie technicznym oraz dokumentacji przewozowej. Wykaz taki pozwala na efektywne zarządzanie ruchem pociągów, a także na identyfikację ewentualnych problemów związanych z wagonami, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i terminowości przewozów. Odprawiacz pociągu również współpracuje z innymi pracownikami kolei, co jest niezbędne w kontekście koordynacji różnych operacji na stacji. Ustalenia dotyczące składu pociągu mają również znaczenie dla dalszych etapów przewozu, w tym dla planowania ewentualnych napraw czy konserwacji wagony, co jest zgodne z obowiązującymi normami branżowymi.

Pytanie 30

Podczas przetaczania wagonu kolejowego przy użyciu pojazdu drogowego, pojazd powinien być umiejscowiony

A. wyłącznie na torze za wagonem
B. na torze przed lub za wagonem
C. na zewnątrz toru
D. wyłącznie na torze przed wagonem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź, że pojazd powinien znajdować się na zewnątrz toru, jest zgodna z zasadami bezpieczeństwa oraz praktykami stosowanymi w transporcie kolejowym. W przypadku przetaczania wagonów kolejowych za pomocą pojazdów drogowych, istotne jest, aby zachować odpowiednią odległość od torów kolejowych. Pozwala to na uniknięcie niebezpiecznych sytuacji, takich jak zderzenie z innymi pojazdami lub wagony. W praktyce oznacza to, że pojazd drogi powinien być umiejscowiony w bezpiecznej strefie, gdzie nie zakłóca ruchu kolejowego, co jest kluczowe dla zapewnienia sprawności operacji. Przykładem może być sytuacja, w której pojazdy transportowe są używane do przetaczania wagonów do punktu rozładunku, gdzie wymagane jest zachowanie odpowiednich norm bezpieczeństwa, takich jak te określone w dyrektywach dotyczących transportu kolejowego. Ważne jest również przestrzeganie procedur komunikacyjnych oraz stosowanie odpowiednich sygnałów i oznaczeń, aby zapewnić ochronę zarówno operatorów, jak i osób postronnych. Właściwe umiejscowienie pojazdu na zewnątrz toru jest elementem zgodnym z najlepszymi praktykami branżowymi, które mają na celu minimalizację ryzyka w operacjach transportowych.

Pytanie 31

Nadawca, po umieszczeniu sprzętu elektronicznego w wagonie krytym, zastosował dodatkowe zabezpieczenie drzwi poprzez zamontowanie kłódki. Taki sposób ochrony wagonu jest

A. prawidłowy, ponieważ zabezpiecza przed kradzieżą
B. możliwy do zastosowania tylko za zgodą przewoźnika
C. dozwolony jedynie podczas konwojowania przesyłki
D. niedopuszczalny, ponieważ może spowodować uszkodzenie wagonu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zastosowanie dodatkowego zamknięcia drzwi wagonu krytego przy użyciu kłódki ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa przewożonego sprzętu elektronicznego. Tego rodzaju zabezpieczenia są powszechnie stosowane w branży transportowej, szczególnie w przypadku wartościowych lub łatwo podatnych na kradzież towarów. Odpowiednie zamknięcie nie tylko chroni przed nieautoryzowanym dostępem, ale także minimalizuje ryzyko utraty towaru w wyniku kradzieży. Praktycznym przykładem może być transport cennych urządzeń elektronicznych, takich jak komputery czy komponenty telekomunikacyjne, które są często celem złodziei. W takich przypadkach, zastosowanie kłódki jako dodatkowego środka ochrony jest zgodne z politykami bezpieczeństwa wielu przewoźników, którzy zalecają takie praktyki. Warto również zaznaczyć, że odpowiednie zabezpieczenia powinny być zgodne z regulacjami przewoźnika oraz przepisami prawa, a ich stosowanie powinno być dokumentowane w odpowiednich protokołach.

Pytanie 32

Określ wymaganą liczbę wagonów, aby utrzymać ciągłość pracy stacji, na której codziennie załadunku podlega 20 wagonów, a czas ich obracania wynosi 3 dni?

A. 80 wagonów
B. 40 wagonów
C. 20 wagonów
D. 60 wagonów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby zapewnić ciągłość pracy stacji, na której codziennie ładowane są 20 wagonów, a ich obrót trwa 3 dni, konieczne jest prawidłowe obliczenie liczby wagonów potrzebnych do utrzymania ciągłości operacji. W ciągu 3 dni stacja musi obsłużyć 60 wagonów (20 wagonów dziennie * 3 dni), co oznacza, że w danym momencie na stacji musi być dostępnych 60 wagonów. Spełnienie tego warunku jest kluczowe, aby uniknąć opóźnień w procesie ładowania oraz zapewnić terminowe dostawy. W praktyce, stacje kolejowe oraz terminale towarowe często stosują zasady rotacji i planowania zasobów, które uwzględniają takie scenariusze, aby utrzymać płynność operacyjną. Standardy branżowe podkreślają również potrzebę minimalizacji przestojów oraz optymalizacji procesów logistycznych, co można osiągnąć dzięki odpowiedniej liczbie dostępnych wagonów. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy mogą być stacje intermodalne, gdzie liczba wagonów jest szacowana na podstawie prognozowanego zapotrzebowania, aby zapewnić sprawność i efektywność operacyjną.

Pytanie 33

Jakim wskaźnikiem ocenia się intensywność działania lokomotywy manewrowej?

A. współczynnik pracy manewrowej
B. liczba godzin pracy zespołu lokomotywowego w ciągu doby
C. średni czas postoju wagonu na dworcu
D. współczynnik obrotu wagonów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Współczynnik pracy manewrowej jest kluczowym miernikiem, który określa intensywność pracy lokomotywy manewrowej. Zdefiniowany jako stosunek czasu pracy lokomotywy do czasu, w którym wykonuje ona rzeczywiste manewry, współczynnik ten pozwala na ocenę efektywności operacyjnej lokomotywy. Przykładem praktycznego zastosowania tego miernika jest monitorowanie wydajności floty lokomotyw w dużych węzłach kolejowych. Poprzez analizę współczynnika pracy manewrowej, zarządcy infrastruktury mogą zidentyfikować ewentualne opóźnienia oraz zapotrzebowanie na modernizację taboru. Warto dodać, że według norm i regulacji transportowych, efektywność lokomotywy manewrowej wpływa na całkowity czas obiegu pociągu oraz na logistykę operacyjną w transporcie towarowym. Dobry wskaźnik pracy manewrowej wspiera również podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej i planowania rozkładów jazdy, co przekłada się na ogólną efektywność systemu transportowego.

Pytanie 34

W dokumentacji przewozowej PKP Cargo SA, nazwa towaru, która ma wpływ na koszt transportu, ustalana jest na podstawie

A. Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług
B. nazwa wskazana przez nadawcę
C. ogólnopolskiego wykazu towarów przewożonych w transporcie
D. zharmonizowanego spisu towarów NHW

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zharmonizowany spis towarów NHW (Nomenklatura Harmonizowana Wspólnoty) jest kluczowym dokumentem w kontekście transportu kolejowego, który definiuje klasyfikację towarów w sposób spójny i ujednolicony. Ustalenie nazwy towaru na podstawie tego spisu jest istotne dla określenia odpowiednich stawek opłat za przewóz, ponieważ klasyfikacja wpływa na koszt transportu oraz na wymagania dotyczące dokumentacji. Przykładem może być przewóz materiałów budowlanych, które mogą mieć różne kategorie w spisie NHW, co może skutkować różnymi taryfami i warunkami przewozu. W praktyce, korzystanie z zharmonizowanego spisu towarów NHW zapewnia, że wszystkie strony zaangażowane w łańcuch dostaw mają jednolite i zgodne informacje, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień, które mogą wystąpić, gdy różne klasyfikacje są stosowane. Dzięki temu, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoimi kosztami transportowymi, planować logistykę oraz spełniać wymagania regulacyjne, co jest niezbędne w dynamicznej rzeczywistości rynku transportowego.

Pytanie 35

Jaką prędkość należy stosować przy spychanie wagonów z górki rozrządowej na sygnał z tarczy "Pchać z umiarkowaną prędkością"?

A. 10 km/h
B. 5 km/h
C. 7 km/h
D. 8 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 5 km/h jest poprawna, ponieważ zgodnie z zasadami bezpieczeństwa oraz wytycznymi dla operacji na górkach rozrządowych, prędkość pchania wagonów powinna być ograniczona do umiarkowanego poziomu. W przypadku sygnału 'Pchać z umiarkowaną prędkością', zwykle przyjmuje się maksymalną wartość 5 km/h. Taka prędkość zapewnia odpowiednią kontrolę nad wagonami, co jest kluczowe w kontekście minimalizacji ryzyka wykolejenia czy kolizji. W praktyce, przy takiej prędkości łatwiej jest operatorom i maszynistom reagować na nieprzewidziane sytuacje, a także przeprowadzać skuteczne manewry. Utrzymanie prędkości na poziomie 5 km/h jest zgodne z normami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, co podkreślają regulacje zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Warto również zaznaczyć, że faworyzowanie niższych prędkości na górkach rozrządowych, z uwagi na ich specyfikę, jest praktyką powszechnie stosowaną w branży, co przekłada się na większe bezpieczeństwo operacji transportowych.

Pytanie 36

W trakcie remontu torów na trasie kolejowej do rozładunku tłucznia wykorzystuje się wagony

A. samowyładowcze
B. węglowe
C. zamknięte
D. na cieczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór wagonów samowyładowczych do transportu tłucznia na szlaku kolejowym jest uzasadniony ich specyficznymi właściwościami konstrukcyjnymi oraz funkcjonalnością. Wagony te są zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić szybki i efektywny proces rozładunku materiałów sypkich, takich jak tłuczeń. Wyposażone są w mechanizm samowyładunkowy, który pozwala na automatyczne opróżnianie ładunku poprzez przechylenie wagonu lub otwarcie odpowiednich klap. Dzięki temu proces rozładunku jest znacznie szybszy w porównaniu do innych typów wagonów. W praktyce, wykorzystanie wagonów samowyładowczych przyczynia się do zwiększenia wydajności prac związanych z utrzymaniem infrastruktury kolejowej, co jest zgodne z normami jakościowymi i standardami branżowymi, takimi jak normy UIC (Międzynarodowego Związku Kolei). Warto również zauważyć, że stosowanie tego typu wagonów zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno materiałów, jak i torów, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa operacji kolejowych.

Pytanie 37

Po zakończeniu wyładunku odbiorca przesyłki transportowanej w wagonie krytym powinien zostawić drzwi

A. uchylone i zabezpieczone hakiem zarzutowym
B. zamknięte i zabezpieczone hakiem
C. całkowicie otwarte z obu stron wagonu
D. zamknięte i zaplombowane

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że drzwi powinny być uchylone i zabezpieczone hakiem zarzutowym jest prawidłowa, ponieważ ma na celu zapewnienie, że wagon będzie dostępny dla przyszłych odbiorców oraz umożliwi łatwe sprawdzenie zawartości przez inspektorów. Uchylone drzwi z obu stron pozwalają na wentylację wnętrza, co jest istotne dla zachowania jakości transportowanych towarów, zwłaszcza tych wrażliwych na wilgoć czy ciśnienie. Haki zarzutowe stanowią dodatkowe zabezpieczenie, które uniemożliwia przypadkowe otwarcie drzwi podczas transportu w przeciwnym kierunku, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na torach. W praktyce, kooperacja między przewoźnikiem a odbiorcą często wymaga, aby takie zasady były ściśle przestrzegane, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i efektywność w procesie transportowym. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Unię Kolei (UIC), kładą duży nacisk na odpowiednie zabezpieczenie transportowanych ładunków, co podkreśla znaczenie uchylonych drzwi i ich właściwego zabezpieczenia.

Pytanie 38

Największa liczba wagonów, którą można rozrządzić i zestawić w ciągu doby na stacji we wszystkich kierunkach, przy zachowaniu określonej technologii pracy stacji, nazywana jest

A. potokiem ładunków
B. ilostanem rozporządzalnym
C. zdolnością przeróbczą stacji
D. zdolnością przelotową stacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zdolność przeróbcza stacji to taka ważna rzecz, bo mówi o tym, ile wagonów można rozrządzić i zestawić w ciągu całego dnia. To kluczowy temat w logistyce kolejowej, który pokazuje, jak dobrze działa stacja. Na to wpływa sporo czynników, jak infrastruktura stacji, liczba torów, czy dostępność sprzętu rozrządowego. Z mojego doświadczenia, dobra organizacja pracy załogi też ma duże znaczenie. Możesz to wykorzystać, planując różne operacje transportowe. Przykładowo, firmy kolejowe potrzebują optymalizować swoje procesy, żeby maksymalizować zdolność przerobową i jednocześnie nie tracić czasu na przestoje. W branży dobrze jest regularnie monitorować wyniki wydajności, dzięki czemu można na bieżąco dostosowywać strategie zarządzania ruchem towarowym i efektywnie zarządzać zasobami. Zrozumienie zdolności przerobowej stacji to klucz do efektywności operacyjnej i zadowolenia klientów, którzy potrzebują przewozów towarowych.

Pytanie 39

Na torach ogólnodostępnych przesyłkę wydaje się odbiorcy po okazaniu pracownikowi stacji

A. dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy
B. oryginału listu przewozowego
C. ceduły listu przewozowego
D. wtórnika listu przewozowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "oryginału listu przewozowego" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z regulacjami dotyczącymi przesyłek na torach ogólnego użytku, odbiorca musi przedstawić oryginał dokumentu przewozowego, aby móc odebrać przesyłkę. Oryginał listu przewozowego jest kluczowy, ponieważ stanowi formalne potwierdzenie warunków przewozu oraz identyfikuje przesyłkę i jej nadawcę. W praktyce, oryginał listu przewozowego zawiera niezbędne informacje, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, opis przesyłki oraz warunki transportu, co czyni go niezastąpionym dokumentem w procesie odbioru. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, posiadanie oryginału jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa oraz transparentności w operacjach logistycznych. Przykładowo, w przypadku zgubienia przesyłki, oryginał listu przewozowego jest niezbędny do dochodzenia roszczeń oraz wyjaśniania sytuacji z przewoźnikiem. Dlatego, aby zapewnić sprawny proces odbioru przesyłki, konieczne jest posiadanie oryginału dokumentu przewozowego, co stanowi standardową praktykę w branży.

Pytanie 40

Przed odebraniem wagonów z miejsca załadunku należy

A. wykonać przegląd techniczny
B. przeprowadzić uproszczoną próbę hamulca
C. oznakować koniec pociągu
D. zrealizować szczegółową próbę hamulca

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oględziny techniczne wagonów przed ich odbiorem z punktu ładunkowego są kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności operacyjnej w transporcie kolejowym. Oględziny te obejmują zarówno wizualną inspekcję stanu technicznego wagonu, jak i kontrolę podstawowych parametrów, takich jak stan kół, hamulców, zawieszenia oraz układów elektrycznych. W praktyce, przed odebraniem wagonów, pracownicy powinni zwrócić szczególną uwagę na wszelkie widoczne uszkodzenia czy oznaki zużycia, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo transportu. Oględziny są zgodne z normami ISO oraz procedurami ustalonymi przez PKP Intercity i inne organizacje kolejowe, które podkreślają znaczenie regularnych kontrol i dbałości o stan techniczny pojazdów. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której wykrycie uszkodzonego hamulca podczas oględzin pozwala na jego naprawę przed wyruszeniem w trasę, co redukuje ryzyko wypadków i zwiększa bezpieczeństwo pasażerów oraz ładunków.