Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 10 sierpnia 2025 09:13
  • Data zakończenia: 10 sierpnia 2025 10:59

Egzamin niezdany

Wynik: 3/40 punktów (7,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest ciało, które zajmuje się sprawami spółki akcyjnej oraz jej reprezentowaniem?

A. zarząd spółki
B. rada nadzorcza
C. komisja rewizyjna
D. zgromadzenie wspólników
Zarząd spółki jest organem odpowiedzialnym za prowadzenie spraw spółki akcyjnej oraz jej reprezentację. Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, zarząd posiada pełnię władzy do podejmowania decyzji dotyczących bieżącego funkcjonowania i zarządzania spółką. Jego członkowie, pełniąc swoje funkcje, są zobowiązani do działania w najlepszym interesie spółki oraz jej akcjonariuszy. Przykłady praktycznych zadań zarządu obejmują podejmowanie decyzji dotyczących strategii rozwoju, zarządzanie finansami, zatrudnianie kluczowych pracowników oraz reprezentowanie spółki na zewnątrz. Dobrą praktyką jest, aby zarząd regularnie komunikował się z radą nadzorczą oraz akcjonariuszami, co sprzyja transparentności działań oraz budowaniu zaufania. Współczesne zarządzanie spółką akcyjną wymaga od zarządu nie tylko rzetelności, ale również umiejętności strategicznego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

Pytanie 2

W świetle przytoczonego przepisu, spór o właściwość między wojewodą lubuskim a naczelnikiem Urzędu Skarbowego nr 1 w Zielonej Górze rozstrzygnie

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art. 22. § 1.Spory o właściwość rozstrzygają:
1) między organami jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 2 – 4 – wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu – sąd administracyjny;
2) między kierownikami służb, inspekcji i straży administracji zespolonej tego samego powiatu, działających w imieniu własnym lub w imieniu starosty – starosta;
3) między organami administracji zespolonej w jednym województwie niewymienionymi w pkt 2 – wojewoda;
4) między organami jednostek samorządu terytorialnego w różnych województwach w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej – minister właściwy do spraw administracji publicznej;
5) (uchylony)
6) między wojewodami oraz organami administracji zespolonej w różnych województwach – minister właściwy do spraw administracji publicznej;
7) między wojewodą a organami administracji niezespolonej – minister właściwy do spraw administracji publicznej po porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad organem pozostającym w sporze z wojewodą;
8) między organami administracji publicznej innymi niż wymienione w pkt 1 – 4, 6 i 7 – wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu – minister właściwy do spraw administracji publicznej;
9) między organami administracji publicznej, gdy jednym z nich jest minister – Prezes Rady Ministrów
A. wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu – minister właściwy do spraw administracji publicznej.
B. minister właściwy do spraw administracji publicznej po porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad organem pozostającym w sporze z wojewodą.
C. marszałek województwa.
D. sąd administracyjny.
Odpowiedź wskazująca na ministra właściwego do spraw administracji publicznej jako organu rozstrzygającego spór między wojewodą lubuskim a naczelnikiem Urzędu Skarbowego nr 1 w Zielonej Górze jest prawidłowa zgodnie z art. 22 § 1 pkt 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. Ten przepis jasno określa, że w przypadku sporów o właściwość między wojewodą a organem administracji niezespolonej, w tym przypadku naczelnikiem urzędu skarbowego, odpowiedzialność spoczywa na ministrze po konsultacji z organem nadzorującym. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja, gdzie wojewoda kwestionuje decyzje naczelnika urzędu skarbowego w zakresie podatków lokalnych – wówczas minister, działając w porozumieniu z organem nadzorującym, ma za zadanie zapewnienie zgodności działań obu organów z przepisami prawa. Takie podejście wpisuje się w zasady dobrego zarządzania publicznego, zapewniając efektywność rozstrzygania sporów administracyjnych oraz promując współpracę między różnymi szczeblami administracji.

Pytanie 3

Zadanie wykonania budżetu województwa przypisane jest do

A. zarządu województwa.
B. sejmiku wojewódzkiego.
C. wyłącznie marszałka województwa.
D. wojewody.
Wybór wojewody jako organu odpowiedzialnego za wykonanie budżetu województwa jest błędny, ponieważ wojewoda pełni rolę przedstawiciela rządu w regionie i nie ma kompetencji do zarządzania budżetem samorządowym. Jego głównym zadaniem jest nadzorowanie realizacji zadań administracji rządowej oraz koordynowanie działań związanych z bezpieczeństwem publicznym, a nie gospodarowanie środkami finansowymi województwa. W przypadku sejmiku wojewódzkiego, jego rola ogranicza się do uchwalania budżetu, a nie do jego wykonania. Sejmik ustala kierunki rozwoju regionu i zatwierdza wydatki, jednak to zarząd województwa jest odpowiedzialny za ich realizację w praktyce. Mylenie tych ról może prowadzić do niedoprecyzowania kompetencji w zarządzaniu finansami publicznymi, co jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania samorządu. Marszałek województwa, będący przewodniczącym zarządu, również nie ma wyłącznej odpowiedzialności za wykonanie budżetu, ponieważ działa w zespole z innymi członkami zarządu. Właściwe zrozumienie podziału kompetencji pomoże uniknąć nieporozumień oraz wspierać efektywne zarządzanie w ramach administracji samorządowej.

Pytanie 4

Kiedy kończy się wspólność majątkowa w przypadku ustania lub unieważnienia małżeństwa?

A. Z dniem wyznaczonym przez jednego z małżonków
B. Z dniem wskazanym w wyroku sądu, który ją znosi
C. Z dniem pierwszego stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku sądu
D. Z dniem pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu
Odpowiedź, że wspólność ustawowa przestaje trwać z dniem oznaczonym w wyroku sądu, który ją znosi, jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, sąd ma prawo określić datę ustania wspólności w swoim wyroku. W praktyce oznacza to, że małżonkowie mogą mieć różne daty ustania wspólności, co jest istotne w kontekście podziału majątku. Na przykład, jeśli sąd orzeka rozwiązanie małżeństwa z datą 15 lipca, to od tego dnia wspólność majątkowa przestaje obowiązywać, co wpływa na sposób, w jaki majątek jest dzielony. Praktyczne znaczenie tej daty polega na tym, że od tego momentu każde z małżonków może samodzielnie zarządzać swoim majątkiem, co może mieć istotne konsekwencje podatkowe oraz dotyczące odpowiedzialności za długi. Dodatkowo, w kontekście podziału majątku, ważne jest, aby małżonkowie dokumentowali stan posiadania na dzień ustania wspólności, co ułatwia późniejsze rozliczenia. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe nie tylko dla prawidłowego podziału majątku, ale także dla zabezpieczenia swoich interesów finansowych.

Pytanie 5

Dokument PW-przyjęcie wyrobów gotowych jest jednocześnie dowodem księgowym

A. obcym, wewnętrznym, dyspozycyjnym
B. własnym, wewnętrznym, magazynowym
C. własnym, pierwotnym, zewnętrznym
D. obcym, zbiorczym, potwierdzającym
Odpowiedzi, które wskazują na cechy 'pierwotne', 'zbiorcze', 'obce' oraz 'dyspozycyjne', nie są zgodne z rzeczywistością funkcjonowania dokumentów księgowych w obszarze magazynowania. Koncepcja dokumentu 'pierwotnego' jest myląca w kontekście PW, ponieważ dokument ten jest generowany wewnętrznie przez przedsiębiorstwo w momencie przyjęcia towaru, a jego celem jest bezpośrednia rejestracja zdarzenia gospodarczego. Dokumenty pierwotne to te, które są wykorzystywane do zapisania zdarzenia po raz pierwszy w systemie księgowym, ale w kontekście przyjęcia towarów w przedsiębiorstwie, nie chodzi tu o zewnętrznego dostawcę. Oznaczenie dokumentów jako 'zbiorczych' również nie jest właściwe, ponieważ PW dotyczy konkretnego przyjęcia towaru, a nie zbiorczego podsumowania wielu operacji. Ponadto, 'obcy' w kontekście dokumentów księgowych odnosi się do dokumentów pochodzących z zewnątrz jednostki, co w przypadku PW jest nieadekwatne, ponieważ jest to dokument wewnętrzny. Wreszcie, termin 'dyspozycyjny' sugeruje, że dokument ten pełniłby rolę w zarządzaniu przepływem towarów na podstawie poleceń, co jest niezgodne z rzeczywistym zastosowaniem PW, które ma na celu jedynie potwierdzenie przyjęcia wyrobów gotowych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych typów dokumentów oraz ich funkcji w systemie magazynowym i księgowym, co prowadzi do nieporozumień w zakresie ich zastosowania i klasyfikacji.

Pytanie 6

Zatwierdzenie taryfy dla usług dystrybucji energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w formie decyzji administracyjnej, ustalonej przez przedsiębiorstwo energetyczne, stanowi przykład

A. aktu administracyjnego
B. działania o charakterze społeczno-organizatorskim
C. czynności materialno-technicznej
D. aktu normatywnego
Zrozumienie, czym jest akt administracyjny, jest kluczowe w kontekście regulacji energetycznych. Z początku warto zauważyć, że działania o charakterze społeczno-organizatorskim odnoszą się do organizacji i mobilizacji społeczności, a nie do podejmowania decyzji administracyjnych. Takie działania mogą obejmować różne formy współpracy społecznej, ale nie mają one charakteru prawnego, który jest niezbędny w przypadku zatwierdzania taryf przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Akt normatywny to dokument, który zawiera ogólne normy prawne, jak ustawy czy rozporządzenia, ale nie odnosi się bezpośrednio do konkretnej decyzji mającej wpływ na indywidualnych odbiorców. W przypadku taryf elektrycznych mamy do czynienia z decyzją, która dotyczy konkretnych przedsiębiorstw oraz ich klientów. Czynność materialno-techniczna to zazwyczaj operacje o charakterze technicznym, takie jak konserwacja czy naprawa urządzeń, które również nie pasują do charakteru zatwierdzania taryf. Dla lepszego zrozumienia problemu można wskazać, że typowe błędy myślowe w tym zakresie często wynikają z mylenia różnych kategorii aktów prawnych oraz ich funkcji. Osoby mogą sądzić, że każde działanie w administracji musi być aktem normatywnym lub czynnością materialno-techniczną, co prowadzi do niewłaściwej interpretacji roli aktów administracyjnych w systemie prawa energetycznego.

Pytanie 7

Jakie sprawozdanie finansowe przedstawia informacje o wartości i strukturze majątku jednostki (aktywach) oraz źródłach finansowania (pasywach) na dzień 31 grudnia?

A. plan budżetowy
B. bilans
C. budżet
D. rachunek wyników
Preliminarz budżetowy, budżet oraz rachunek zysków i strat, pomimo że są istotnymi elementami sprawozdawczości finansowej, nie są dokumentami, które odzwierciedlają sytuację majątkową jednostki w danym momencie. Preliminarz budżetowy to plan wydatków i przychodów na przyszły okres, mający na celu kontrolę i planowanie finansowe. Jego wykorzystanie jest kluczowe w budżetowaniu, ale nie przedstawia rzeczywistej wartości aktywów i pasywów jednostki. Budżet natomiast to zestawienie przewidywanych przychodów i wydatków, które również nie odzwierciedlają aktualnego stanu majątku. Rachunek zysków i strat skupia się natomiast na wynikach finansowych jednostki za dany okres, pokazując przychody, koszty oraz zyski lub straty, ale nie przedstawia stanu aktywów ani pasywów. Typowym błędem jest mylenie tych dokumentów z bilansem, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków finansowych. Zrozumienie różnic między tymi sprawozdaniami jest kluczowe dla skutecznej analizy finansowej oraz podejmowania trafnych decyzji biznesowych, ponieważ każde z tych sprawozdań ma swoje unikalne funkcje i znaczenie w kontekście zarządzania finansami.

Pytanie 8

Gospodarka, w której nie stosuje się rachunku efektywności ekonomicznej i która opiera się na systemie produkcji samowystarczalnej, to gospodarka

A. nakazowa
B. towarowa
C. naturalna
D. rynkowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gospodarka naturalna charakteryzuje się brakiem zastosowania rachunku ekonomicznej efektywności, co oznacza, że produkcja i wymiana dóbr odbywają się na zasadzie samowystarczalności. W tym systemie jednostki produkcyjne skupiają się na zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb, co często prowadzi do produkcji na użytek własny. Przykładem gospodarki naturalnej mogą być wspólnoty wiejskie, które wytwarzają żywność i inne dobra niezbędne do codziennego życia, nie angażując się w wymianę towarów na rynkach. W takich systemach dominują tradycyjne metody produkcji, które opierają się na lokalnych zasobach i umiejętnościach, co może być korzystne w kontekście zrównoważonego rozwoju i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Warto zauważyć, że w gospodarkach naturalnych często występuje silna integracja społeczna oraz lokalne więzi, które wspierają współpracę i samowystarczalność.

Pytanie 9

Środki z opłaty uzdrowiskowej stanowią źródło dochodów własnych

A. państwa
B. województwa
C. gminy
D. powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opłata uzdrowiskowa stanowi istotne źródło dochodów dla gmin, które są odpowiedzialne za zarządzanie regionami uzdrowiskowymi. W Polsce, zgodnie z ustawą o zdrowiu publicznym, gminy mają prawo wprowadzać opłatę uzdrowiskową, której wysokość ustalana jest przez radę gminy. Środki pozyskane z tej opłaty mogą być przeznaczane na różnorodne cele, takie jak poprawa infrastruktury turystycznej, wsparcie lokalnych inwestycji czy finansowanie programów zdrowotnych. Przykładowo, gmina uzdrowiskowa może wykorzystać wpływy z opłaty na rozwój ścieżek zdrowotnych, co nie tylko podnosi jakość życia mieszkańców, ale również przyciąga turystów. Warto zauważyć, że gminy, jako jednostki samorządowe, mają bezpośrednią kontrolę nad tymi środkami, co pozwala im na szybsze i bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby lokalnej społeczności oraz na tworzenie zrównoważonego rozwoju regionu uzdrowiskowego. W ten sposób opłata uzdrowiskowa staje się narzędziem do realizacji strategii rozwoju lokalnego oraz poprawy jakości życia mieszkańców.

Pytanie 10

Przytoczony przepis wyraża zasadę

Fragment Kodeksu postępowania administracyjnego
Art. 16. § 1.
Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych.
A. szybkości i prostoty postępowania.
B. pisemności.
C. sądowej weryfikacji decyzji ostatecznych.
D. trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych,

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, dotycząca trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych, jest zgodna z zapisami zawartymi w Kodeksie postępowania administracyjnego. Zgodnie z artykułem 16 § 1, decyzje administracyjne, od których nie przysługuje odwołanie, są uznawane za ostateczne. Ta zasada zapewnia stabilność i pewność prawną, co jest kluczowe w procesach administracyjnych. Praktycznym zastosowaniem tej zasady jest sytuacja, gdy obywatel otrzymuje decyzję, która dotyczy np. pozwolenia na budowę. Jeśli decyzja jest ostateczna, oznacza to, że obywatel może przystąpić do realizacji projektu bez obaw o możliwość jej uchwały. Dobrą praktyką w administracji jest przekazywanie informacji na temat ostateczności decyzji już w jej treści, co zwiększa transparentność procesu. Warto również zaznaczyć, że trwałość decyzji administracyjnych jest podstawą do budowania zaufania między obywatelami a administracją publiczną, co jest istotnym elementem funkcjonowania demokratycznego państwa prawa.

Pytanie 11

Dokument administracyjny, który odnosi się do zagadnień pojawiających się w trakcie postępowania administracyjnego i zasadniczo nie rozwiązuje sprawy w meritum, to

A. rozporządzenie
B. postanowienie
C. decyzja
D. zarządzenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Postanowienie jest aktem administracyjnym, który odnosi się do kwestii proceduralnych w toku postępowania administracyjnego i nie przesądza o istocie sprawy. W praktyce postanowienia wydawane są w celu rozstrzygania kwestii wstępnych, takich jak określenie strony postępowania, wyznaczenie terminów, czy też zatwierdzenie dowodów. Przykładem może być postanowienie o wszczęciu postępowania administracyjnego, które nie rozstrzyga o zasadności żądania, ale otwiera drogę do dalszych działań. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, postanowienia mogą być zaskarżane, co umożliwia stronom odwołanie się od decyzji organu administracji publicznej. Warto zauważyć, że postanowienia są kluczowe w zapewnieniu prawidłowego przebiegu procedur administracyjnych oraz ochrony praw stron, stanowiąc istotny element systemu prawnego, który wpływa na efektywność i przejrzystość postępowań administracyjnych.

Pytanie 12

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, w metryce powinny być wskazane

A. dowody przedstawione przez uczestników postępowania administracyjnego
B. strony postępowania administracyjnego
C. wszystkie osoby, które brały udział w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym
D. podstawy prawne decyzji wydanej przez organ administracyjny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W kontekście Kodeksu postępowania administracyjnego metryka postępowania jest dokumentem, który zawiera kluczowe informacje o przebiegu danego postępowania. Wskazanie wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym jest istotne z perspektywy transparentności i odpowiedzialności organów administracyjnych. Pozwala to na identyfikację wszelkich stron, które miały wpływ na decyzje podejmowane w danym postępowaniu, co jest fundamentalne dla zapewnienia prawa do obrony oraz możliwości odwołania się od decyzji. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, w której strona postępowania chce wnieść skargę na decyzję administracyjną — znajomość wszystkich uczestników postępowania jest niezbędna do wykazania ewentualnych nieprawidłowości. Oprócz tego, dokumentacja dotycząca osób uczestniczących w postępowaniu stanowi ważny element archiwizacji spraw, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania dokumentacją administracyjną. Warto także zauważyć, że Kodeks postępowania administracyjnego dąży do zapewnienia, aby wszystkie czynności administracyjne były wykonywane w sposób rzetelny i zgodny z prawem, a metryka jest kluczowym narzędziem w tym zakresie.

Pytanie 13

Dokument, który zawiera wykaz wszystkich osób uczestniczących w działaniach w procedurze administracyjnej oraz opisuje wszystkie czynności podejmowane przez te osoby wraz z odpowiednim odnośnikiem do dokumentacji, to

A. spis spraw
B. metryka sprawy
C. protokół
D. notatka służbowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metryka sprawy to kluczowy dokument w postępowaniu administracyjnym, który dokumentuje wszystkie istotne informacje dotyczące sprawy, w tym uczestników oraz podjęte przez nich czynności. Zawiera ona szczegółowe dane, takie jak daty, rodzaje czynności, a także odniesienia do innych dokumentów związanych ze sprawą. Dzięki metryce sprawy można skutecznie śledzić postęp postępowania oraz zapewnić przejrzystość i odpowiedzialność w działaniach administracyjnych. Przykładem zastosowania metryki sprawy jest sytuacja, w której organ administracyjny musi dokonać przeglądu sprawy w celu podjęcia decyzji. Metryka umożliwia szybki dostęp do kluczowych informacji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania dokumentacją i efektywności procesów administracyjnych. Ponadto, metryka sprawy jest istotnym elementem w kontekście zapewnienia zgodności z przepisami prawa administracyjnego oraz prowadzenia ewidencji spraw, co przekłada się na lepszą jakość obsługi klienta w instytucjach publicznych.

Pytanie 14

Jeśli wniosek o rozpoczęcie postępowania nie został złożony w formie elektronicznej, to datą rozpoczęcia postępowania jest

A. dzień osobistego pojawienia się osoby składającej wniosek w urzędzie administracji publicznej
B. dzień nadania dokumentu z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania w punkcie pocztowym
C. dzień dostarczenia wniosku do organu administracji publicznej
D. data dokumentu z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej, jest prawidłowa z punktu widzenia przepisów prawa administracyjnego. Zgodnie z ogólną zasadą, momentem wszczęcia postępowania jest moment, w którym organ administracji publicznej otrzymuje żądanie, co wiąże się z jego obowiązkiem podjęcia działań w tej sprawie. Praktycznie oznacza to, że wszystkie czynności podejmowane przez organ administracji, zaczynają się od momentu formalnego doręczenia wniosku. Dobrym przykładem są sprawy dotyczące wydawania pozwoleń, gdzie opóźnienia w doręczeniu dokumentów mogą prowadzić do wydłużenia czasu oczekiwania na decyzję. Dobrą praktyką jest monitorowanie statusu doręczeń, co pozwala na ścisłe zarządzanie terminami oraz na bieżąco informowanie klientów o stanie ich sprawy. W związku z tym, kluczowe znaczenie ma nie tylko wiedza o formalnym momencie wszczęcia postępowania, ale także umiejętność zarządzania procesem administracyjnym w kontekście jego terminowości i efektywności.

Pytanie 15

Która z poniższych spółek należy do kategorii spółek kapitałowych?

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
B. Spółka komandytowa
C. Spółka partnerska
D. Spółka jawna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) jest typowym przykładem spółki kapitałowej, co oznacza, że jej kapitał jest podzielony na udziały, które mogą być posiadane przez różne osoby lub podmioty. W przypadku spółek kapitałowych, odpowiedzialność wspólników jest ograniczona do wysokości wniesionych wkładów, co zapewnia im większe bezpieczeństwo finansowe w porównaniu do spółek osobowych. Przykładem zastosowania sp. z o.o. jest działalność małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie właściciele chcą ograniczyć ryzyko osobistej odpowiedzialności. Spółka ta jest również preferowana w przypadku pozyskiwania inwestorów, gdyż umożliwia łatwiejsze zbywanie udziałów oraz wprowadzenie nowych wspólników. Ponadto, regulacje prawne dotyczące spółek z o.o. są bardziej przejrzyste i stabilne, co sprzyja długoterminowemu planowaniu działalności gospodarczej. Dodatkowo, spółki kapitałowe często cieszą się większym zaufaniem wśród partnerów biznesowych oraz instytucji finansowych.

Pytanie 16

Zgodnie z regulacjami Kodeksu pracy wydatki związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków w miejscu pracy ponosi

A. pracownik
B. pracodawca
C. Skarb Państwa
D. ubezpieczyciel zakładu pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, odpowiedzialność za koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca. To on jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy oraz do realizacji działań związanych z analizą zdarzeń, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. W praktyce oznacza to, że pracodawca powinien przeprowadzać szczegółowe dochodzenia w przypadku wypadków, aby określić ich przyczyny, co jest kluczowe dla wprowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych. Działania te są zgodne z zasadami zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, które stanowią fundament efektywnego systemu zarządzania ryzykiem w organizacji. Ponadto, regularne szkolenia i audyty bezpieczeństwa mogą znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie wszystkich zdarzeń oraz działań podjętych w wyniku analiz, co może pomóc w budowaniu kultury bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 17

W związku z nietrzymaniem się przepisów przez starostę podczas wykonywania zadań powiatowych, organem odpowiedzialnym za rozpatrzenie złożonej na niego skargi jest

A. rada powiatu
B. sejmik województwa
C. wojewoda
D. marszałek województwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rada powiatu jest organem właściwym do rozpatrywania skarg na starostę w zakresie realizacji zadań własnych powiatu. Zgodnie z Ustawą o samorządzie powiatowym, starosta jest odpowiedzialny za wykonanie uchwał rady powiatu oraz za realizację zadań powiatu. W sytuacji, gdy starosta nie przestrzega prawa, obywatele mają prawo wnieść skargę, która jest następnie rozpatrywana przez radę powiatu. Przykładem może być sytuacja, gdy starosta podejmuje decyzje, które są niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co może prowadzić do naruszeń prawa miejscowego czy administracyjnego. W takich przypadkach rada powiatu ocenia działania starosty oraz podejmuje odpowiednie kroki, takie jak uchwała o przeprowadzeniu kontroli. Warto pamiętać, że rada powiatu pełni ważną rolę w zapewnieniu legalności i transparentności działań administracji samorządowej, co jest kluczowe dla budowania zaufania społecznego oraz prawidłowego funkcjonowania samorządów.

Pytanie 18

Zjawisko prawa cywilnego, które pozwala dłużnikowi na unikanie realizacji zobowiązania po upływie ustalonego przez przepisy terminu, nazywane jest

A. prekluzją
B. zasiedzeniem
C. przedawnieniem
D. milczeniem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'przedawnienia' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do instytucji prawa cywilnego, która pozwala dłużnikowi na uchylenie się od spełnienia świadczenia po upływie określonego terminu. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, przedawnienie ma na celu ochronę dłużnika przed nieograniczoną odpowiedzialnością oraz sprzyja stabilności stosunków cywilnoprawnych. Przykładowo, w przypadku roszczeń mających na celu zapłatę długu, jeśli wierzyciel nie dochodzi swojego roszczenia w ciągu 6 lat, to dłużnik może skutecznie powołać się na przedawnienie. Warto zauważyć, że przedawnienie nie wygasa samoistnie; musisz jako dłużnik aktywnie podnieść ten zarzut w obronie. Z perspektywy praktycznej, przedawnienie wpływa na strategię zarządzania ryzykiem oraz na decyzje dotyczące windykacji należności, a także na ogólną efektywność procesów sądowych. W codziennym życiu prawnym, znajomość terminów przedawnienia jest kluczowa dla obydwu stron umowy, by uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji związanych z utratą możliwości dochodzenia roszczeń.

Pytanie 19

Ewa Mróz wynajęła mieszkanie od Anny Nowak, która jest jego właścicielką. Po zakończeniu okresu najmu Ewa Mróz odmówiła opuszczenia lokalu. Anna Nowak postanowiła złożyć pozew do sądu. Czy roszczenie właścicielki mieszkania wobec Ewy Mróz to roszczenie

A. regresowe
B. windykacyjne
C. posesoryjne
D. negatoryjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Anna Nowak, właścicielka mieszkania, chce odzyskać swoją nieruchomość od Ewy Mróz, która mimo zakończenia umowy nadal tam mieszka. To tak zwane roszczenie windykacyjne, czyli po prostu żądanie zwrotu rzeczy, która nie powinna być w czyichś rękach. Tu mamy do czynienia z sytuacją, w której Ewa łamie prawo właściciela, bo powinna opuścić lokal. Właściciel musi udowodnić swoje prawo do mieszkania i pokazać, że Ewa nie powinna go zajmować. Jeśli wynajmujący nie dostaje zgody na opuszczenie mieszkania, ma prawo iść do sądu po eksmisję. Warto też skonsultować się z prawnikiem, żeby wszystko było załatwione zgodnie z prawem, bo to zwiększa szanse na wygraną sprawę.

Pytanie 20

W dniu 20 czerwca strony umówiły się, że wy danie użyczającemu przedmiotu użyczenia nastąpi za pół miesiąca. Który dzień jest ostatnim dniem tego terminu?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(...)
Art. 113.§ 1. Jeżeli termin jest oznaczony na początek, środek lub koniec miesiąca, rozumie się przez to pierwszy, piętnasty lub ostatni dzień miesiąca.
§ 2. Termin półmiesięczny jest równy piętnastu dniom.
(...)
A. 2 lipca.
B. 4 lipca.
C. 3 lipca.
D. 5 lipca.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 5 lipca. Zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, zgodnie z art. 113 § 2, termin półmiesięczny wynosi piętnaście dni. W kontekście umowy użyczenia, kluczowe jest zrozumienie, że liczenie dni odbywa się od daty zawarcia umowy, w tym przypadku od 20 czerwca. Dodając piętnaście dni, dochodzimy do 5 lipca, który jest ostatnim dniem tego terminu. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne w przypadku wszelkiego rodzaju umów cywilnoprawnych, w których terminy są istotne dla realizacji zobowiązań. Umiejętność poprawnego obliczania terminów jest fundamentalna dla zapewnienia zgodności z przepisami prawa oraz dla ochrony interesów obu stron umowy. Warto również pamiętać, że w sytuacjach, gdy termin przypada na dzień wolny od pracy, przepisy przewidują, że termin ulega przesunięciu na pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Zrozumienie tych zasad pozwala na uniknięcie potencjalnych konfliktów i zapewnia płynność w realizacji zobowiązań.

Pytanie 21

Organ prowadzący sprawę o wznowienie postępowania, w związku z pozyskaną informacją, że decyzja ostateczna wydana została w wyniku przestępstwa, w świetle powołanych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, odmawia uchylenia decyzji, jeżeli od dnia doręczenia stronie decyzji upłynęło

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art. 145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe;
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa;
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu
(…);
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu;
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję;
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (…);
8) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(…)
Art. 146. § 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło dziesięć lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 (…), jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
§ 2. Nie uchyla się decyzji także w przypadku, jeżeli w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej.
(…)
A. 6 lat.
B. 5 lat.
C. 10 lat.
D. 8 lat.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 10 lat jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 146 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, uchwały o uchwałach wydanych w wyniku przestępstwa mogą być zaskarżane tylko w określonych ramach czasowych. W szczególności, jeżeli decyzja została wydana na skutek przestępstwa, termin na wznowienie postępowania wynosi 10 lat od dnia doręczenia decyzji. W praktyce oznacza to, że po upływie tego terminu, strona nie może skutecznie domagać się uchwały decyzji, co zabezpiecza stabilność obrotu prawnego oraz ochronę praw nabytych. Przykładem może być sytuacja, gdy decyzja administracyjna dotycząca pozwolenia na budowę została wydana w wyniku fałszywych dokumentów. Jeśli od dnia jej doręczenia minęło 10 lat, nawet odkrycie przestępstwa nie pozwala na jej uchwałę. Dobrze jest również znać inne przepisy dotyczące postępowania administracyjnego, aby w pełni zrozumieć ramy czasowe, które mogą mieć wpływ na różne decyzje administracyjne.

Pytanie 22

Kto dokonuje wyboru starosty powiatu?

A. Mieszkańcy powiatu w wyborach bezpośrednich
B. Rada powiatu
C. Marszałek województwa wybierający spośród zaproponowanych mu kandydatów
D. Wojewoda z grona przedstawionych mu kandydatów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Starosta powiatu jest wybierany przez Radę Powiatu, co jest zgodne z art. 27 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Rada powiatu, składająca się z radnych, pełni kluczową rolę w zarządzaniu lokalnymi sprawami i podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju powiatu. Wybór starosty przez radę pozwala na uwzględnienie lokalnych potrzeb i priorytetów, co jest niezbędne dla efektywnego zarządzania zasobami. Przykładowo, starosta, wybrany przez radę, jest odpowiedzialny za koordynację działań administracyjnych, takich jak transport, edukacja i zdrowie publiczne, co ma wpływ na codzienne życie mieszkańców. W praktyce oznacza to, że rada może wybrać osobę, która najlepiej rozumie specyfikę i wyzwania lokalnej społeczności i ma doświadczenie niezbędne do skutecznego zarządzania. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania lokalnego, które promują partycypację i uwzględniają lokalne uwarunkowania. Dzięki temu starosta ma silne wsparcie ze strony rady, co pozwala na realizację ambitnych projektów i strategii rozwoju powiatu.

Pytanie 23

Najważniejszą jednostką administracji samorządowej jest

A. gmina
B. miasto
C. powiat
D. województwo

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce, co oznacza, że to właśnie ona odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu lokalnymi sprawami publicznymi. Gminy są odpowiedzialne za wiele aspektów życia mieszkańców, takich jak edukacja, infrastruktura, zdrowie czy kultura. Każda gmina posiada swoje władze, które są wybierane przez mieszkańców. Przykładowo, w miastach gminy zajmują się organizacją transportu publicznego, utrzymaniem zieleni miejskiej oraz zarządzaniem lokalnymi instytucjami kultury. Dodatkowo, gminy mają prawo do uchwalania lokalnych przepisów i regulacji, co pozwala im skutecznie reagować na potrzeby społeczności. Gmina jako samorząd lokalny jest kluczowym elementem systemu decentralizacji, który ma na celu zbliżenie władzy do obywateli oraz zwiększenie ich udziału w procesach decyzyjnych. Warto również zaznaczyć, że gmina może przyjmować różną formę: gminy wiejskie, gminy miejskie oraz gminy miejsko-wiejskie.

Pytanie 24

Osoba, która ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji niejawnych, może być świadkiem w sprawach objętych tą tajemnicą, jeśli

A. organ prowadzący postępowanie zwolni ją z obowiązku zachowania tej tajemnicy
B. ujawnienie tej tajemnicy nie wpłynie negatywnie na realizację przez organy władzy publicznej ich zadań
C. uczestnicy postępowania zapewniają poszanowanie tej tajemnicy
D. zostanie ona w trybie określonym obowiązującymi przepisami zwolniona od obowiązku zachowania tej tajemnicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z przepisami prawa, osoba zobowiązana do zachowania tajemnicy informacji niejawnych może zostać świadkiem w sytuacji, gdy zostanie formalnie zwolniona z tego obowiązku w trybie przewidzianym przez odpowiednie przepisy. Takie zwolnienie jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że zeznania świadka nie będą naruszały tajemnicy, co może być istotne dla bezpieczeństwa państwa i ochrony interesów publicznych. W praktyce, takie zwolnienia są często stosowane w kontekście postępowań sądowych lub administracyjnych, gdzie ujawnienie istotnych informacji jest konieczne dla zapewnienia sprawiedliwości lub przeprowadzenia rzetelnego dochodzenia. Na przykład, w sprawach dotyczących przestępstw zorganizowanych, zeznania świadków, którzy posiadają dostęp do tajnych informacji, mogą być kluczowe dla wykrycia sprawców i zabezpieczenia dowodów. W takich sytuacjach organ prowadzący postępowanie, na przykład prokuratura, może wydać stosowne decyzje pozwalające na ujawnienie informacji, co jest zgodne z zasadami ochrony danych oraz dobrymi praktykami w zakresie zarządzania informacjami.

Pytanie 25

Testament ma moc prawną, jeśli został sporządzony przez spadkodawcę

A. przez pełnomocnika
B. pod wpływem zastraszenia
C. osobiście
D. w stanie nieprzytomności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Testament sporządzony osobiście przez spadkodawcę jest ważny, ponieważ taki dokument odzwierciedla jego autonomiczną wolę. W polskim prawie cywilnym, zgodnie z art. 949 Kodeksu cywilnego, testament powinien być sporządzony własnoręcznie przez testatora, co zapewnia, że jego intencje są wyrażone w sposób niebudzący wątpliwości. Własnoręczne spisanie testamentu eliminuje ryzyko manipulacji lub błędnego zrozumienia jego woli przez osoby trzecie. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy spadkodawca, chcąc uregulować sprawy majątkowe po swojej śmierci, samodzielnie pisze testament, co gwarantuje, że nie był pod wpływem osób trzecich. Dobrymi praktykami w sporządzaniu testamentu są również konsultacje z prawnikiem, aby upewnić się, że dokument jest zgodny z obowiązującymi przepisami i że jego treść jest zrozumiała oraz odzwierciedla prawdziwe zamiary testatora. Takie działania są kluczowe dla uniknięcia późniejszych sporów prawnych.

Pytanie 26

Działania, które polegają na przekształceniu danych wejściowych na dane wyjściowe, to

A. duplikowanie
B. przetwarzanie
C. zapis danych
D. klasyfikowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "przetwarzanie" jest poprawna, ponieważ odnosi się do procesu, który przekształca dane wejściowe w dane wyjściowe. W kontekście informatyki, przetwarzanie danych obejmuje różne operacje, takie jak obliczenia, transformacje, analizy i agregacje, które mają na celu uzyskanie użytecznych informacji z surowych danych. Przykładem może być system zarządzania bazą danych, w którym dane wprowadzone przez użytkownika są analizowane i modyfikowane w celu generowania raportów. Dobre praktyki w przetwarzaniu danych obejmują stosowanie algorytmów optymalizacyjnych dla zwiększenia efektywności oraz przestrzeganie zasad etyki w przetwarzaniu danych osobowych, zgodnie z regulacjami, takimi jak RODO. Współczesne aplikacje, takie jak systemy analityczne czy narzędzia BI, w dużej mierze opierają się na złożonym przetwarzaniu danych, aby wzbogacić decyzje biznesowe o cenne spostrzeżenia. Przetwarzanie danych jest zatem kluczowym elementem zarówno w codziennych zastosowaniach, jak i w większych projektach informatycznych.

Pytanie 27

Sądy administracyjne funkcjonują jako sądy

A. okręgowe
B. wojewódzkie
C. rejonowe
D. apelacyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sądy administracyjne w Polsce działają jako sądy wojewódzkie, co oznacza, że rozpatrują sprawy związane z działalnością administracji publicznej na poziomie regionalnym. Ich zadaniem jest kontrolowanie legalności działań organów administracji oraz zapewnienie ochrony praw obywateli w trakcie postępowań administracyjnych. Przykładem zastosowania sądów wojewódzkich jest rozpatrywanie skarg na decyzje administracyjne wydawane przez wojewodów czy inne organy administracji rządowej. Dobrą praktyką w tej dziedzinie jest znajomość przepisów prawa administracyjnego oraz umiejętność interpretacji norm prawnych, co pozwala na skuteczne dochodzenie swoich praw. Dodatkowo, sądy te stosują różnorodne procedury, które mają na celu zapewnienie sprawiedliwości i efektywności w rozstrzyganiu sporów administracyjnych, co jest kluczowe dla zachowania równowagi w systemie prawnym.

Pytanie 28

Wywłaszczenie nieruchomości może być przeprowadzone na korzyść

A. osoby fizycznej
B. spółki prawa handlowego
C. stowarzyszenia
D. jednostki samorządu terytorialnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wywłaszczenie nieruchomości na rzecz jednostek samorządu terytorialnego jest przewidziane w polskim prawie cywilnym oraz w Ustawie o gospodarce nieruchomościami. Tego rodzaju wywłaszczenie ma miejsce zazwyczaj w sytuacjach, gdy niemożliwe jest realizowanie celów publicznych, takich jak budowa dróg, szkół czy infrastruktury komunalnej. Przykładem może być sytuacja, w której gmina potrzebuje terenu na budowę nowej szkoły, co jest zgodne z jej planami zagospodarowania przestrzennego. W takich przypadkach, przeprowadza się procedurę wywłaszczeniową, która musi spełniać wymogi ustawowe dotyczące odszkodowania oraz zapewnienia interesów właścicieli nieruchomości. Warto również zauważyć, że wywłaszczenie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego odbywa się zawsze dla dobra publicznego, co jest kluczowe w kontekście ochrony prawa własności. Z tego powodu, jednostki te są jedynymi podmiotami, którym przysługuje prawo do wywłaszczenia nieruchomości w ramach realizacji zadań publicznych, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i dobrych praktyk w zakresie planowania przestrzennego.

Pytanie 29

Kim może być pełnomocnik strony w procesie administracyjnym?

A. każda osoba fizyczna, która ma zdolność prawną
B. podmiot prawa
C. organizacja, która nie ma osobowości prawnej
D. osoba fizyczna, posiadająca zdolność do czynności prawnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że pełnomocnikiem strony w postępowaniu administracyjnym może być osoba fizyczna, posiadająca zdolność do czynności prawnych, jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (KPA), pełnomocnikiem może być każda osoba, która ma zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Zdolność prawna to zdolność do posiadania praw i obowiązków, natomiast zdolność do czynności prawnych oznacza, że osoba może samodzielnie podejmować decyzje i działać w obrocie prawnym. Przykładowo, w praktyce administracyjnej, osoba fizyczna, która jest pełnomocnikiem, może reprezentować stronę w postępowaniach dotyczących uzyskania pozwolenia na budowę, skarg administracyjnych czy odwołań. Zastosowanie tej zasady jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że osoby, które nie są zdolne do działania (np. małoletni czy ubezwłasnowolnieni), nie mogą występować w charakterze pełnomocników. Warto również zauważyć, że pełnomocnictwo powinno być odpowiednio udokumentowane, co jest zgodne z praktykami zarówno w administracji publicznej, jak i w obrocie prawnym.

Pytanie 30

Jakie zadanie leży w zakresie obowiązków wójta?

A. Wydawanie paszportów
B. Wydawanie dokumentów prawa jazdy
C. Nadanie obywatelstwa polskiego
D. Dokonywanie wpisów w rejestrze stanu cywilnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokonywanie wpisów w rejestrze stanu cywilnego to zadanie, które rzeczywiście należy do kompetencji wójta. Wójt, jako organ wykonawczy gminy, ma obowiązek prowadzenia rejestru stanu cywilnego, co obejmuje m.in. obiegi dokumentów dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów. Praktycznym przykładem tego działania jest rejestracja urodzenia dziecka, gdzie wójt potwierdza fakt narodzin na podstawie przedstawionych dokumentów. Warto zauważyć, że kompetencje wójta w tej dziedzinie są regulowane przez przepisy ustawy o aktach stanu cywilnego, która precyzuje zarówno procedury, jak i odpowiedzialność wójta w zakresie prowadzenia takich rejestrów. Zgodnie z dobrą praktyką, wójt powinien dbać o prawidłowy obieg informacji oraz zapewniać, że wszystkie wpisy są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 31

Czas na złożenie zażalenia na postanowienie, liczony od dnia doręczenia postanowienia adresatowi lub jego ustnego ogłoszenia, wynosi

A. 14 dni
B. 7 dni
C. 21 dni
D. 30 dni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgadza się, odpowiedź z 7 dniami jest jak najbardziej trafna. Z Kodeksu postępowania cywilnego wynika, że na złożenie zażalenia mamy właśnie 7 dni od momentu, kiedy postanowienie dotrze do nas albo zostanie ogłoszone. To krótki czas, więc trzeba działać szybko, żeby nie przegapić tej szansy. Na przykład, jeśli dostaniesz postanowienie 1 marca, to na zażalenie masz czas do 8 marca. Dlatego dobrze jest być czujnym i śledzić takie terminy, żeby nie stracić możliwości odwołania się od decyzji sądu. Pamiętaj też, żeby zażalenie złożyć w odpowiednim sądzie i spełniało formalne wymagania – musi mieć uzasadnienie i wskazywać strony postępowania. Fajnie by było skonsultować się z prawnikiem, który pomoże napisać zażalenie i oceni, czy w danym przypadku warto się odwoływać. Zrozumienie tych rzeczy jest naprawdę ważne, bo chroni nasze prawa w postępowaniach cywilnych.

Pytanie 32

Od postanowienia odmawiającego wydania koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w obszarze usług ochrony osób i mienia, wydanego w pierwszej instancji przez ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne, przysługuje

A. odwołanie do Prezesa Rady Ministrów
B. możliwość złożenia do ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy
C. odwołanie do Rady Ministrów
D. możliwość złożenia do ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne wniosku o wznowienie postępowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na możliwość złożenia do ministra właściwego do spraw wewnętrznych wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest poprawna, ponieważ wynika z obowiązujących regulacji dotyczących koncesjonowania działalności gospodarczej w Polsce. Zgodnie z przepisami prawa, osoba, której wniosek o koncesję został odrzucony, ma prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Taki wniosek powinien być uzasadniony nowymi okolicznościami lub dowodami, które nie były dostępne w pierwotnym postępowaniu. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca dostarczy dodatkowe dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów koncesyjnych, minister może być zobowiązany do ponownej analizy sprawy, co jest zgodne z zasadami rzetelności i sprawiedliwości w administracji publicznej. Ważne jest, aby zgłaszając taki wniosek, przedsiębiorca precyzyjnie wskazał powody, dla których uważa decyzję za błędną, oraz jakie okoliczności zasługują na ponowne rozpatrzenie. Zastosowanie tej procedury jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie transparentności i skuteczności działania administracji państwowej.

Pytanie 33

Jakie są działania pierwszej pomocy przy oparzeniu pierwszego stopnia?

A. przemyciu oparzonej skóry zimną, czystą wodą
B. nałożeniu na dotkniętą skórę maści o tłustej konsystencji
C. zastosowaniu środków uspokajających
D. posypaniu oparzonej skóry talkiem kosmetycznym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przemycie poparzonej skóry czystą, chłodną wodą to najważniejszy krok w pierwszej pomocy przy poparzeniu pierwszego stopnia. Poparzenia tego typu obejmują jedynie naskórek, co skutkuje zaczerwienieniem i bólem, ale nie uszkadzają głębszych warstw skóry. Chłodna woda (około 15-25°C) działa kojąco, zmniejszając ból i obrzęk, a także hamując dalsze uszkodzenia tkanek. Ważne jest, aby nie stosować lodu ani bardzo zimnej wody, ponieważ to może prowadzić do odmrożeń i pogorszenia stanu. W przypadku poparzenia, skórę należy schładzać przez co najmniej 10-20 minut. Dodatkowo, po przemyciu warto nałożyć na skórę chłodny kompres lub żel aloesowy, który przyspieszy proces regeneracji. W praktyce, umiejętność udzielania pierwszej pomocy przy poparzeniach opiera się na jasnych standardach, takich jak wytyczne Amerykańskiego Czerwonego Krzyża oraz inne międzynarodowe zalecenia, które promują bezpieczeństwo i skuteczność interwencji medycznych.

Pytanie 34

Stroną w procesie administracyjnym jest każda osoba, która domaga się działania organu

A. na podstawie obowiązującego przepisu prawa
B. w trosce o zabezpieczenie interesu publicznego
C. w wyniku zaistniałego zdarzenia prawnego
D. w związku z własnym interesem prawnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "ze względu na swój interes prawny" jest prawidłowa, ponieważ w ogólnym postępowaniu administracyjnym strona to podmiot, który ma bezpośredni i osobisty interes w uzyskaniu określonego rozstrzygnięcia. Interes prawny oznacza, że osoba żąda czynności organu administracji publicznej w celu ochrony swoich praw lub zaspokojenia swoich potrzeb, które są prawnie uzasadnione. Przykładowo, obywatel może wystąpić do organu administracji o wydanie pozwolenia na budowę, ponieważ ma zamiar zrealizować projekt budowlany na swojej działce. W takim przypadku jego interes wynika z posiadania tytułu prawnego do nieruchomości oraz chęci legalnego jej zagospodarowania. Istotne jest, aby strona mogła wykazać, że jej interes jest nie tylko subiektywny, ale także obiektywnie uzasadniony w świetle przepisów prawa. W praktyce administracyjnej, organy powinny podejmować decyzje uwzględniające te interesy, co jest kluczowe dla zapewnienia sprawiedliwości i ochrony praw obywateli. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, każdy, kto ma interes prawny, ma prawo do udziału w postępowaniu administracyjnym, co podkreśla znaczenie tego pojęcia w kontekście całego procesu administracyjnego.

Pytanie 35

Jak nazywa się zorganizowany rynek, gdzie odbywa się licytacja różnorodnych towarów?

A. aukcja
B. wystawa
C. przetarg
D. giełda towarowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aukcja jest formą zorganizowanego rynku, na którym odbywa się licytacja niejednorodnych towarów, co oznacza, że każdy sprzedawany przedmiot może mieć unikalne cechy i wartość. Na aukcjach uczestnicy składają oferty, które mogą rosnąć w miarę postępu licytacji, co zwiększa konkurencję między kupującymi i potencjalnie podnosi cenę towaru. Przykłady zastosowania aukcji można znaleźć w różnych branżach, od sztuki po nieruchomości. Na przykład, aukcje sztuki, takie jak te organizowane przez renomowane domy aukcyjne, pozwalają na sprzedaż unikalnych dzieł, które nie mają ustalonej ceny rynkowej. W branży nieruchomości aukcje mogą być stosowane do sprzedaży domów w sytuacjach, gdy istnieje duże zainteresowanie i konkurencja, co może prowadzić do uzyskania wyższej ceny. Dobre praktyki na aukcjach obejmują jasne określenie zasad licytacji, transparentność w pozyskiwaniu informacji o przedmiotach oraz zapewnienie fair play dla wszystkich uczestników.

Pytanie 36

Wójt pełni funkcję organu

A. stanowiącym powiatu
B. wykonawczym powiatu
C. wykonawczym gminy
D. stanowiącym gminy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wójt jest organem wykonawczym gminy, co oznacza, że odpowiada za realizację uchwał rady gminy oraz wykonanie zadań publicznych. W systemie samorządowym w Polsce wójt pełni kluczową rolę w zarządzaniu sprawami lokalnymi, podejmując decyzje w zakresie bieżącej administracji gminy, organizacji pracy urzędów oraz współpracy z innymi instytucjami. Na przykład, wójt ma uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych, co jest istotnym elementem jego kompetencji. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wójt działając na rzecz mieszkańców, może inicjować lokalne projekty inwestycyjne, takie jak budowa dróg czy modernizacja infrastruktury społecznej. Rola wójta jest zatem niezbędna dla efektywnego funkcjonowania gminy, a jego działania są kluczowe dla zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej oraz realizacji polityki rozwoju regionalnego.

Pytanie 37

W trwającym postępowaniu administracyjnym świadkowie mają stanowić dowód. Czy organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany poinformować stronę o dacie oraz miejscu przeprowadzenia tego dowodu?

A. Tak, co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem
B. Nie, ponieważ strona będzie mogła później zapoznać się zeznaniami i sporządzić notatki
C. Tak, co najmniej na 21 dni przed ustalonym terminem
D. Nie, bowiem nieobecność strony nie stanowi przeszkody do złożenia zeznań przez świadków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Organ prowadzący postępowanie administracyjne ma obowiązek zawiadomienia strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu w postaci przesłuchania świadków co najmniej na 7 dni przed tym terminem. Taki wymóg wynika z zasady zapewnienia stronom postępowania możliwości obrony swoich interesów i prowadzenia skutecznej strategii procesowej. Informując strony o dacie przesłuchania świadków, organ umożliwia im nie tylko osobiste stawiennictwo, ale także przygotowanie się do tego zdarzenia, co może obejmować opracowanie pytań do świadków czy zebranie dodatkowych dowodów. W praktyce oznacza to, że strona ma szansę skutecznie uczestniczyć w postępowaniu, co może pozytywnie wpłynąć na wynik sprawy. Standardy postępowania administracyjnego wskazują na konieczność transparentności działań organów, co zwiększa zaufanie do systemu prawnego. Przykładowo, jeśli strona zażąda przesłuchania konkretnego świadka, to brak wcześniejszego powiadomienia o dacie przesłuchania może być podstawą do zarzutu naruszenia prawa do obrony.

Pytanie 38

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracodawca może nałożyć na pracownika następującą karę porządkową:

A. obniżenie wynagrodzenia
B. kara pieniężna
C. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
D. przeniesienie na inne stanowisko

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kara pieniężna to jeden z rodzajów kar porządkowych, które znajdziesz w Kodeksie pracy. Pracodawca może ją nałożyć, jeśli pracownik łamie pewne zasady, na przykład spóźnia się do pracy albo nie trzyma się regulaminu. Ważne, żeby kara była adekwatna do przewinienia – to znaczy, że jeśli ktoś ciągle się spóźnia, to pracodawca może zdecydować się na karę pieniężną, żeby go zdyscyplinować. Przed nałożeniem kary jednak, pracodawca powinien dać pracownikowi szansę na wyjaśnienie sytuacji. Dobrze jest też wszystko dokumentować, bo może się przydać, jeśli pojawią się jakieś niejasności w przyszłości. W sumie, chodzi o to, żeby kara była sprawiedliwa i zgodna z tym, co mówią przepisy.

Pytanie 39

W trakcie remontu elewacji zewnętrznej budynku, w wyniku lekkomyślności jednego z pracowników, z rusztowania spadło wiadro z farbą, które uszkodziło odzież przechodzącego obok człowieka. Wobec poszkodowanego będzie miała miejsce odpowiedzialność

A. deliktowa
B. karna
C. kontraktowa
D. porządkowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedzialność deliktowa w prawie cywilnym odnosi się do odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną innym osobom na skutek działania lub zaniechania, które narusza przepisy prawa. W analizowanym przypadku, pracownik remontowy nieumyślnie spowodował szkodę, gdy wiadro z farbą spadło z rusztowania, co doprowadziło do zniszczenia ubrania przechodnia. Zgodnie z zasadą odpowiedzialności deliktowej, poszkodowany ma prawo domagać się naprawienia szkody od sprawcy zdarzenia. Kluczowe w tym kontekście jest ustalenie winy, jednak w przypadku niewłaściwego nadzoru nad pracami remontowymi, odpowiedzialność może zostać przeniesiona także na pracodawcę. Przykładem zastosowania tego rodzaju odpowiedzialności może być sytuacja, gdy ktoś doznaje uszczerbku na zdrowiu lub szkodę w mieniu na skutek działań innych osób, co prowadzi do roszczeń odszkodowawczych. Dobre praktyki w budownictwie obejmują zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń na placu budowy, co minimalizuje ryzyko wypadków i szkód.

Pytanie 40

Jeżeli klient hotelu z powodu własnej nieuwagi poślizgnął się w prysznicu hotelowym i złamał rękę, to

A. hotel nie ponosi odpowiedzialności, ponieważ nie można mu przypisać winy
B. hotel odpowiada wobec klienta za szkody deliktowe
C. mamy do czynienia ze zbiegiem odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej
D. hotel odpowiada wobec klienta za szkody kontraktowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fajnie, że wybrałeś opcję, że hotel nie ponosi winy. To właściwe podejście, bo odpowiedzialność deliktowa rzeczywiście wymaga pokazania, kto jest winny za sytuację. Jeśli gość w hotelu miał jakiś wypadek przez własne niedopatrzenie, to nie można zrzucać winy na hotel, o ile spełniał normy bezpieczeństwa. Odpowiedzialność kontraktowa działa w inny sposób - tu mówimy o naruszeniu umowy, a w tej sytuacji takiego naruszenia nie było. Wyobraź sobie gościa, który widząc, że podłoga jest śliska, wchodzi pod prysznic bez przemyślenia ryzyka. Wtedy hotel nie ma za co odpowiadać, bo wykonał swoje zadania związane z bezpieczeństwem. Dobrze, że to rozumiesz, bo w praktyce sądy często badają takie przypadki, sprawdzając, czy poszkodowany sam przyczynił się do swojego nieszczęścia, a to kluczowe w ocenianiu odpowiedzialności deliktowej.