Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 4 marca 2025 12:46
  • Data zakończenia: 4 marca 2025 13:21

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych zawartych w ramce oblicz wartość zapasu materiału A w magazynie na dzień 10 lutego, jeżeli wydania realizowane są zgodnie z metodą LIFO.

Do magazynu przyjęto następujące partie materiałów A:

– 3 lutego: 350 kg po 10,00 zł/kg

– 4 lutego: 400 kg po 15,00 zł/kg

– 6 lutego: 160 kg po 20,00 zł/kg

RAZEM: 910 kg


Z magazynu wydano następujące partie materiałów A:

– 8 lutego: 170 kg

– 9 lutego: 500 kg

RAZEM: 670 kg

A. 4 250,00 zł
B. 3 600,00 zł
C. 4 800,00 zł
D. 2 400,00 zł
Wartość zapasu materiały A, obliczona na dzień 10 lutego metodą LIFO, wynosi 2 400,00 zł. Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że jako pierwsze wydawane są ostatnio przyjęte materiały. W analizowanym przypadku, na dzień 10 lutego, pozostawały jedynie materiały z partii przyjętej 3 lutego, co oznacza, że to właśnie te materiały były uwzględniane w obliczeniach. Wartość pozostałych materiałów wynosi 240 kg * 10,00 zł/kg, co daje 2 400,00 zł. W praktycznym zastosowaniu tej metody, istotne jest ścisłe prowadzenie ewidencji magazynowej, aby móc precyzyjnie określić, które partie towaru pozostały na stanie. W branży magazynowej, prawidłowe stosowanie metod wyceny zapasów ma kluczowe znaczenie dla zarządzania finansami i zapewnienia płynności operacyjnej. Umożliwia to także lepsze prognozowanie kosztów i efektywne planowanie zakupów.

Pytanie 2

Ilu sztuk wyrobu gotowego brakuje do realizacji prognozy sprzedaży?

MagazynZapas w szt.Prognoza sprzedaży w szt.
ML12040
ML21030
ML31030
MR10-
MF--
Ilustracja do pytania
A. 120 szt.
B. 70 szt.
C. 50 szt.
D. 30 szt.
Zrozumienie, dlaczego niektóre odpowiedzi są błędne, wymaga analizy podstawowych koncepcji związanych z zarządzaniem zapasami oraz prognozowaniem sprzedaży. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 70, 30 lub 120 sztuk, kluczowym błędem jest brak uwzględnienia prawidłowego podejścia do kalkulacji braków. Często błędne odpowiedzi pochodzą z mylnego założenia, że wystarczy podać jakąkolwiek wartość z dostępnych opcji, nie analizując rzeczywistych danych. Przykładowo, wybór 70 sztuk może wynikać z nieporozumienia dotyczącego sumy zapasów i prognozy, gdzie brakuje zrozumienia, że kluczowe jest ich właściwe zestawienie. Odpowiedź 30 sztuk z kolei może sugerować, że osoba nie uwzględnia pełnej prognozy sprzedaży lub myli zapasy ze sprzedażą. Z kolei wybór 120 sztuk jest całkowitym błędem, ponieważ sugeruje, że brakuje więcej wyrobów, niż wynosi prognozowana sprzedaż, co jest logicznie niemożliwe. Właściwe podejście do analizy danych jest kluczem w skutecznym zarządzaniu operacjami w firmach, dlatego warto systematycznie doskonalić umiejętności w zakresie analizy prognoz oraz zarządzania zapasami, aby unikać takich powszechnych błędów w przyszłości.

Pytanie 3

Na podstawie przedstawionego schematu regału magazynowego określ wyrażony procentowo wskaźnik wykorzystania miejsc składowych regału.

Ilustracja do pytania
A. 100%
B. 50%
C. 25%
D. 75%
Poprawna odpowiedź to 50%, co wynika z analizy ilości miejsc składowych w regale. W przedstawionym schemacie mamy 6 miejsc składowych, z których 3 są zajęte. Aby obliczyć wskaźnik wykorzystania miejsc składowych, stosujemy wzór: (liczba zajętych miejsc / całkowita liczba miejsc) * 100%. W tym przypadku obliczenie wygląda następująco: (3/6) * 100% = 50%. W praktyce wskaźnik ten jest kluczowy w zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala ocenić efektywność wykorzystania dostępnej przestrzeni. Wysoki wskaźnik wykorzystania miejsc składowych może wskazywać na dobrą organizację i efektywność systemu magazynowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak Just In Time (JIT) czy Lean Management. Monitorując ten wskaźnik, menedżerowie magazynów mogą podejmować świadome decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni, co z kolei prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia wydajności.

Pytanie 4

Magazyn funkcjonuje przez 6 dni w tygodniu. W ciągu roku do magazynu dostarczono 11 910 pjł, natomiast wydano z niego 9 930 pjł. Rok ma 52 tygodnie. Jaki jest średni dzienny obrót w tym magazynie?

A. 1 985 pjł
B. 3 640 pjł
C. 420 pjł
D. 70 pjł
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących obliczeń lub niepełnego zrozumienia konstrukcji średniego dziennego obrotu. Na przykład, niektórzy mogą błędnie przyjąć, że średni obrót można obliczyć wyłącznie na podstawie przyjęć, ignorując istotne dane dotyczące wydania. Warto zauważyć, że w przypadku obliczenia 3 640 pjł mogło to być wynikiem pomnożenia jednostek przez liczbę tygodni czy dni, co jest niepoprawne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistych wydanych jednostek. Z kolei odpowiedzi 420 pjł czy 1 985 pjł mogą powstać na podstawie mylnych prób uśredniania wartości lub niewłaściwego zrozumienia proporcji między przyjęciami a wydaniami. Te błędne odpowiedzi pokazują, jak ważne jest dokładne analizowanie wszystkich danych oraz zastosowanie odpowiednich wzorów w praktyce. Właściwe podejście do tej kalkulacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami, ponieważ pozwala na dostosowanie strategii do rzeczywistych potrzeb magazynu oraz minimalizację nadmiaru zapasów.

Pytanie 5

Na podstawie danych podanych w tabeli oblicz całkowity koszt związany z uzupełnieniem i utrzymaniem zapasów.

KZ250 000 zł
LD365 dni
KU330 000 zł
A. 560 000 zł
B. 250 000 zł
C. 580 000 zł
D. 330 000 zł
Wybór innej kwoty jako całkowitego kosztu związanego z uzupełnieniem i utrzymaniem zapasów często wynika z błędnych założeń dotyczących struktury tych kosztów. Na przykład, wybierając kwotę 330 000 zł, można pomylić całkowity koszt z kosztami tylko utrzymania zapasów, co prowadzi do niepełnego obrazu sytuacji finansowej firmy. Koszty zakupu są równie istotne, a ich zignorowanie jest typowym błędem w analizie kosztów. Warto również zauważyć, że koszt 250 000 zł, który samodzielnie może wydawać się odpowiedni, w kontekście tylko kosztów zakupu nie uwzględnia pełnych wydatków związanych z funkcjonowaniem zapasów. Często w analizach finansowych pojawia się także problem z różnicowaniem kosztów bezpośrednich i pośrednich, co może prowadzić do niedoszacowania całkowitych wydatków. W prawdziwej praktyce biznesowej, całkowity koszt zapasów powinien uwzględniać nie tylko cenę zakupu, ale także wszystkie dodatkowe wydatki. W kontekście zarządzania zapasami, kluczowe jest zrozumienie, jak każdy z tych kosztów wpływa na ogólną rentowność przedsiębiorstwa oraz w jaki sposób mogą one być zoptymalizowane w celu redukcji wydatków oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Dlatego ważne jest, aby stosować kompleksowe podejście do analizy kosztów, aby uzyskać pełny obraz sytuacji finansowej i podejmować decyzje na podstawie rzetelnych danych.

Pytanie 6

Najważniejszą cechą transportu lotniczego jest

A. wysoka dostępność
B. wysokie wydatki na przewóz
C. niskie wydatki na transport
D. szybkość transportu
Dostępność, koszty oraz inne czynniki, które nie są związane z czasem przewozu, mogą wprowadzać w błąd, jeśli chodzi o ocenę zalet transportu lotniczego. Duża dostępność sugeruje, że transport lotniczy jest powszechnie dostępny, co jest częściowo prawdą, ale nie oddaje pełnego obrazu jego unikalnych korzyści. Istnieją wciąż regiony, w których transport lotniczy jest ograniczony, zwłaszcza w mniej rozwiniętych krajach, co może ograniczać dostępność usług. Co więcej, wysokie koszty przewozu są często postrzegane jako negatywna cecha transportu lotniczego, ale nie są one związane z jego zaletami. Koszty te wynikają z utrzymania zaawansowanej technologii, co w konsekwencji podnosi ceny usług, ale nie wpływa na ich czas realizacji. Niskie koszty przewozu, z kolei, są bardziej charakterystyczne dla transportu lądowego lub morskiego, co w kontekście szybkości dostaw jest nieadekwatne. Kluczowym błędem myślowym jest przekonanie, że czynniki kosztowe mogą zastąpić szybkość jako najważniejszy atut transportu lotniczego. W praktyce, szybkość przewozu jest kluczowym czynnikiem w wielu branżach, a skupienie się na dostępności lub kosztach może prowadzić do niewłaściwych decyzji logistycznych, które wpływają na całościową efektywność operacyjną przedsiębiorstw.

Pytanie 7

Stosowanie optymalnej wielkości zamówienia prowadzi do

A. minimalizacji wydatków na uzupełnianie oraz przechowywanie zapasów w magazynie
B. minimalizacji odpadów powstałych w procesie produkcji
C. zwiększenia kosztów obsługi powierzchni magazynowej
D. wzrostu jednostkowego kosztu składowania
Stosowanie ekonomicznej wielkości zamówienia, czyli EOQ, jest super ważne, bo pomaga zredukować koszty związane z zarządzaniem zapasami. Jeśli zaznaczyłeś poprawną odpowiedź, to już wiesz, że dzięki EOQ można skuteczniej planować zakupy. To znaczy, że firmy zamawiają rzadziej, co z kolei obniża koszty transportu. W praktyce, mówiąc krótko, to pozwala na lepsze zarządzanie tym, co mamy w magazynie. Na przykład, sklep detaliczny może obliczyć, ile dokładnie powinien zamówić różnych produktów. Dzięki temu unika nadmiaru zapasów, które mogą się przeterminować. No i w efekcie, wszystko to prowadzi do oszczędności. W końcu, dobry system zarządzania zapasami to klucz do tego, by firma była konkurencyjna. Z mojego doświadczenia, im lepiej się to ogarnia, tym mniej problemów później w prowadzeniu interesu.

Pytanie 8

Centrum dystrybucji poniosło miesięczne wydatki na transport w wysokości 100 000 zł oraz na utrzymanie zapasów w wysokości 800 000 zł. W kolejnym miesiącu prognozuje się, że koszty transportu wzrosną o 5%, podczas gdy wydatki na utrzymanie zapasów pozostaną bez zmian. Jakie będą łączne koszty transportu i utrzymania zapasów w nadchodzącym miesiącu?

A. 840 000 zł
B. 945 000 zł
C. 950 000 zł
D. 905 000 zł
Przy analizie kosztów transportu oraz utrzymania zapasów ważne jest, żeby zrozumieć, co wpływa na wysokość wydatków. Jakbyśmy nie zwrócili uwagi na wzrost kosztów transportu, to możemy dojść do błędnych wniosków. Na przykład, jeżeli założymy, że koszty transportu nie zmienią się i zostaną na 100 000 zł, to całkowite koszty wyniosą 900 000 zł, co jest po prostu błędem. Nawet jak koszty utrzymania zapasów się nie zmieniają, ich wysokość ma znaczenie przy obliczeniach. Typowym błędem jest też kiepskie dodawanie wartości kosztów, co zaniża całkowitą kwotę wydatków. Dobrze jest podejść do tego z wiedzą o przewidywanych zmianach, bo to wpływa na kondycję finansową firmy. No i warto pamiętać, że zarządzanie kosztami to nie tylko teoria, ale regularne monitorowanie i dostosowywanie strategii do tego, co się dzieje na rynku. Ignorowanie tych rzeczy może prowadzić do decyzji, które nie są oparte na pełnych informacjach, a to nie jest dobre dla rentowności firmy.

Pytanie 9

Materiały opakowaniowe charakteryzują się wrażliwością na: biodegradację, fotodegradację, rozpuszczanie w wodzie oraz utlenianie. Który z tych materiałów jest odporny na wszystkie wymienione procesy?

A. Celofan
B. Szkło
C. Kartka
D. Żelazo
Wybierając stal, papier lub celofan jako materiał opakowaniowy, można napotkać wiele problemów związanych z ich degradacją i interakcjami ze środowiskiem. Stal, choć jest materiałem trwałym, może korodować w wyniku utleniania, zwłaszcza w wilgotnych warunkach. To sprawia, że stalowe opakowania nie są idealnym rozwiązaniem dla produktów, które wymagają dłuższego okresu przechowywania bez kontaktu z powietrzem. Z kolei papier, będący materiałem organicznym, jest podatny na biodegradację, co może być korzystne w kontekście ekologicznego rozkładu, ale sprawia, że jest mniej trwały w porównaniu do szkła. Papierowe opakowania mogą również absorbować wilgoć, co prowadzi do utraty integralności strukturalnej. Celofan, jako materiał syntetyczny, może być odporny na działanie wody, jednak jego podatność na fotodegradację oznacza, że pod wpływem promieni UV może tracić swoje właściwości fizyczne. Zrozumienie właściwości tych materiałów jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji w procesie wyboru odpowiednich opakowań, dlatego warto kierować się wytycznymi dobrych praktyk oraz normami branżowymi, które wskazują na korzyści płynące z użycia szkła w kontekście długoterminowej trwałości oraz zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 10

Wyznacz optymalną wielkość dostawy, biorąc pod uwagę planowany roczny popyt na poziomie 40 000 sztuk, koszt realizacji jednego zamówienia wynoszący 500,00 zł, cenę jednostkową równą 100,00 zł oraz wskaźnik rocznego kosztu utrzymania zapasów wynoszący 0,1.

A. 1 415 szt.
B. 2 000 szt.
C. 20 000 szt.
D. 200 szt.
Podczas analizy błędnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które mogą prowadzić do mylnych obliczeń. W przypadku odpowiedzi, które sugerują zbyt małe ilości, takie jak 200 szt. czy 1 415 szt., można zauważyć, że te wartości nie uwzględniają rzeczywistych kosztów związanych z utrzymaniem zapasów oraz częstości zamówień. Zbyt niska wielkość zamówienia może prowadzić do zwiększenia całkowitych kosztów logistycznych związanych z częstymi zamówieniami, co jest sprzeczne z celem optymalizacji kosztów. Z kolei odpowiedź sugerująca 20 000 szt. ignoruje zasadę, że większa ilość zamówienia powoduje znaczny wzrost kosztów utrzymania, co również negatywnie wpływa na efektywność gospodarowania zapasami. W rzeczywistości, model EOQ koncentruje się na równowadze pomiędzy kosztami zamówienia a kosztami utrzymania, co otwiera drogę do bardziej zrównoważonego podejścia w zarządzaniu zapasami. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla skutecznego planowania i realizacji strategii zarządzania zapasami, a także dla poprawy zyskowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 11

Firma zajmująca się dostawami na rynek krajowy nie dysponuje własnym zapleczem transportowym. Wraz z innymi firmami zawarła umowę o współpracy z przedsiębiorstwem transportowym. Opisane działania stanowią przykład

A. transportu bimodalnego
B. controlingu usług transportowych
C. transportu intermodalnego
D. outsourcingu usług transportowych
Odpowiedzi takie jak transport intermodalny, controlling usług transportowych oraz transport bimodalny wiążą się z różnymi koncepcjami, które nie są zgodne z opisanym przypadkiem. Transport intermodalny odnosi się do wykorzystania więcej niż jednego środka transportu w ramach jednego przewozu, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie firma korzysta z jednego zewnętrznego dostawcy. Controlling usług transportowych to proces zarządzania i analizy kosztów oraz wydajności usług transportowych, który również nie dotyczy bezpośrednio umowy partnerskiej z firmą transportową. Natomiast transport bimodalny, łączący cechy transportu morskiego i drogowego, nie ma zastosowania w kontekście zlecania usług transportowych zewnętrznemu dostawcy. Typowym błędem myślowym jest mylenie outsourcingu z innymi modelami współpracy, co wynika z braku zrozumienia ich definicji i zastosowań. Outsourcing koncentruje się na zlecaniu szczególnych funkcji zewnętrznym firmom, podczas gdy inne podejścia dotyczą różnych aspektów logistyki i transportu. Aby poprawnie zrozumieć te koncepcje, istotne jest przyswojenie podstawowych definicji oraz ich praktycznych zastosowań w realiach biznesowych.

Pytanie 12

Do transferu plików zawierających różnorodne dane dotyczące handlu w kontekście procesu dystrybucji stosuje się m.in. rozwiązania internetowe?

A. EDI, MRP
B. QR. WMS
C. www. ERP
D. e-mail, FTP
Odpowiedź "e-mail, FTP" jest poprawna, ponieważ oba te narzędzia są powszechnie używane do przesyłania plików z danymi handlowymi związanymi z procesem dystrybucji. E-mail stanowi podstawowy kanał komunikacji, który pozwala na łatwe przesyłanie dokumentów, takich jak faktury, zamówienia czy raporty, bez konieczności korzystania z dodatkowego oprogramowania. FTP (File Transfer Protocol) to protokół, który umożliwia transfer dużych plików pomiędzy komputerami w sieci. Jest to szczególnie przydatne w kontekście wymiany dużych baz danych czy plików magazynowych, co jest istotne w zarządzaniu łańcuchem dostaw. W praktyce, wiele firm korzysta z tych narzędzi w połączeniu z systemami ERP, co pozwala na automatyzację procesów oraz integrację różnych źródeł danych, zgodnie z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa danych.

Pytanie 13

Jakie jest zadanie dystrybucji?

A. zmniejszanie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym zwiększaniu kosztów
B. podnoszenie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym zwiększaniu kosztów
C. zmniejszanie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów
D. podnoszenie standardu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów
Celem dystrybucji jest przede wszystkim podnoszenie poziomu jakości obsługi klienta przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów, co jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności na rynku. Efektywna dystrybucja polega na zapewnieniu, że produkty i usługi są dostępne dla klientów w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu oraz w odpowiedniej formie. Przykładem może być wdrożenie zintegrowanych systemów zarządzania łańcuchem dostaw, które pozwalają na optymalizację procesów logistycznych i redukcję zbędnych kosztów. Dobrą praktyką branżową jest również stosowanie analizy danych do przewidywania potrzeb klientów oraz dostosowywania oferty do ich oczekiwań, co prowadzi do zwiększenia satysfakcji klientów. W kontekście dystrybucji, warto również zwrócić uwagę na automatyzację procesów, która znacząco wpływa na poprawę jakości obsługi klienta poprzez skrócenie czasu realizacji zamówień. Takie podejście wpisuje się w standardy zarządzania jakością, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na zadowolenie klienta i ciągłe doskonalenie procesów.

Pytanie 14

Gromadzony przez firmę zajmującą się produkcją soków zapas świeżych owoców w czasie ich dostępności, mający na celu zapewnienie ciągłości produkcji, nosi nazwę

A. spekulacyjny
B. bezpieczeństwa
C. sezonowy
D. buforowy
Wybór pozostałych opcji pokazuje, że może jest tu jakieś nieporozumienie co do zarządzania zapasami. Odpowiedź "spekulacyjny" to inna strategia, bo tu firmy zbierają zapasy, mając nadzieję na przyszłe zmiany cen, a to zupełnie coś innego niż gromadzenie zapasów sezonowych. Zapas "buforowy" pomaga z kolei chronić przed nagłymi zmianami w popycie czy dostawach, ale w przypadku sezonowego zapasu mamy do czynienia z regularnymi wzorcami. Odpowiedź "bezpieczeństwa" to minimalna ilość zapasów, która zabezpiecza produkcję przed niespodziankami, co też nie ma nic wspólnego z gromadzeniem owoców w sezonie. Właściwie często błędne odpowiedzi wynikają z pomylenia celów gromadzenia zapasów; sezonowy zapas jest po to, by dostosować się do dostępności surowców, a nie na nieprzewidziane zawirowania rynkowe. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, bo wpływa na zarządzanie łańcuchem dostaw, co obniża koszty i zwiększa zyski.

Pytanie 15

Korzystając z informacji zamieszczonych w tabelach, określ którego dnia Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę.

Informacje dotyczące sieci dostaw
WyszczególnienieZapas początkowy [szt.]Wielkość dostawy [szt.]Czas dostawy [dzień]
Centrum dystrybucji I2301002
Centrum dystrybucji II130501
Magazyn centralny2003004


Informacje dotyczące zapotrzebowania brutto w Centrum dystrybucji i
WyszczególnienieDzień
1011121314151617
Potrzeby brutto [szt.]3050402050302040
A. 16-go dnia.
B. 14-go dnia.
C. 17-go dnia.
D. 10-go dnia.
Wybór niewłaściwego dnia na złożenie zamówienia, jak na przykład 10-go, 16-go czy 17-go dnia, wynika często z błędnej analizy potrzeb zapasowych oraz zignorowania kluczowych wskaźników dotyczących zapotrzebowania. Złożenie zamówienia 10-go dnia skutkuje niewystarczającym czasem na dostawę potrzebnych towarów. Po pierwsze, nie uwzględnia to rzeczywistego zapotrzebowania na produkty, które wzrastają w nadchodzących dniach. Z kolei, zamówienie złożone 16-go dnia prowadziłoby do natychmiastowego braku zapasu, ponieważ zapas na ten dzień jest już ujemny. Takie podejście jest sprzeczne z zasadami zarządzania zapasami i optymalizacji łańcucha dostaw, które podkreślają znaczenie przewidywania potrzeb oraz planowania z wyprzedzeniem. Nieprzemyślane decyzje mogą prowadzić do przestojów w produkcji, co w ostateczności negatywnie wpływa na zadowolenie klientów i reputację firmy. Typowym błędem jest także zignorowanie czasu realizacji zamówień oraz brak uwzględnienia zmienności popytu. W związku z tym, kluczowe jest, aby menedżerowie łańcucha dostaw posiadali umiejętności analizy danych oraz prognozowania, co pozwoli im podejmować świadome decyzje w zakresie zarządzania zapasami.

Pytanie 16

Średni miesięczny popyt na artykuły biurowe wynosi 80 sztuk. W pierwszym tygodniu wyniósł 20 sztuk, natomiast w trzecim tygodniu osiągnął 120 sztuk. Jakie są wskaźniki sezonowości dla pierwszego i trzeciego tygodnia?

A. I tydzień 0,25, III tydzień 1,50
B. I tydzień 0,20, III tydzień 2,50
C. I tydzień 0,50, III tydzień 1,30
D. I tydzień 0,80, III tydzień 1,05
Wskaźnik sezonowości jest miarą, która pokazuje, jak zmienia się popyt w danym okresie w porównaniu do średniego popytu. Aby obliczyć wskaźniki sezonowości dla pierwszego i trzeciego tygodnia, należy podzielić rzeczywisty popyt w danym tygodniu przez średni miesięczny popyt, a następnie pomnożyć przez liczbę tygodni w miesiącu. W przypadku pierwszego tygodnia, popyt wyniósł 20 sztuk, co daje wskaźnik sezonowości równy 20/80 = 0,25. W trzecim tygodniu popyt wzrósł do 120 sztuk, co daje wskaźnik sezonowości równy 120/80 = 1,50. Dzięki temu podejściu możemy lepiej zrozumieć, jak popyt zmienia się w różnych okresach i jakie czynniki mogą wpływać na te zmiany, co jest kluczowe dla planowania zamówień i zarządzania zapasami. Przykładowo, jeśli dane te są stosowane w praktyce, można dostosować strategie zaopatrzenia, aby lepiej odpowiadać na potrzeby klientów w szczytowych okresach popytu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 17

Kary umowne nałożone na przedsiębiorstwo z powodu nieosiągnięcia zamówionej części przez odbiorcę zaliczają się do kosztów

A. zmiennych braku zapasów
B. stałych uzupełniania zapasów
C. stałych braku zapasów
D. zmiennych uzupełniania zapasów
Kary umowne naliczane przedsiębiorstwu w stosunku do niezrealizowanej części zamówienia odbiorcy rzeczywiście zaliczają się do kosztów zmiennych braku zapasów. Koszty te są związane z sytuacją, gdy przedsiębiorstwo nie jest w stanie zrealizować zamówienia w terminie, co prowadzi do konieczności wypłaty kar umownych. W praktyce, takie kary stanowią zewnętrzny koszt, który jest zmienny, ponieważ jego wysokość zależy od stopnia niezrealizowania zamówienia oraz warunków umowy. Warto zauważyć, że zmienne koszty są kluczowym elementem analizy rentowności przedsiębiorstwa, ponieważ ich zmiana bezpośrednio wpływa na wyniki finansowe. W kontekście zarządzania zapasami, przedsiębiorstwa powinny dążyć do minimalizacji ryzyka związane z nieterminowym realizowaniem zamówień. Przykładem mogą być techniki optymalizacji zarządzania zapasami, takie jak Just-in-Time (JIT), które pomagają w redukcji ryzyka braku towarów i związanych z tym kosztów. Przy wdrażaniu takich strategii, przedsiębiorstwa mogą zredukować ryzyko naliczania kar umownych, co w dłuższej perspektywie wpływa na ich efektywność operacyjną.

Pytanie 18

Na podstawie cennika usług magazynowych oblicz, ile wyniesie całkowity koszt wynajęcia 350 m2 powierzchni budynków magazynowych zamkniętych i 300 m2 powierzchni placów składowych otwartych na okres dwóch miesięcy.

PowierzchniaMagazyny
zamknięte
Magazyny
półotwarte
Magazyny
otwarte
1 m² - 250 m²20 zł/m²/miesiąc15 zł/m²/miesiąc8 zł/m²/miesiąc
251 m² - 500 m²19 zł/m²/miesiąc14 zł/m²/miesiąc7 zł/m²/miesiąc
501 m² - 750 m²18 zł/m²/miesiąc13 zł/m²/miesiąc6 zł/m²/miesiąc
751 m² - 1000 m²17 zł/m²/miesiąc12 zł/m²/miesiąc5 zł/m²/miesiąc
A. 10 850 zł
B. 8 750 zł
C. 21 700 zł
D. 17 500 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia podstawowych zasad obliczania kosztów wynajmu powierzchni magazynowych. Często problemem jest pomijanie kluczowych elementów, takich jak różnice w stawkach za wynajem różnych typów powierzchni. Na przykład, stawka za magazyny zamknięte może różnić się od stawki za place składowe, co prowadzi do nieprawidłowych obliczeń, jeśli zostanie przyjęta jednolita stawka dla obu typów powierzchni. Innym typowym błędem jest nieuwzględnienie długości okresu wynajmu; jeśli zostaną przyjęte tylko jednostkowe stawki miesięczne bez pomnożenia przez liczbę miesięcy, końcowy koszt może być znacznie zaniżony. Również, jeżeli dokonuje się zaokrągleń w obliczeniach, co może skutkować błędami w końcowej kwocie. Tego rodzaju problemy ilustrują, jak ważne jest dokładne zapoznanie się z cennikiem oraz staranna analiza wszystkich warunków wynajmu. W praktyce, skuteczne zarządzanie magazynami i placami składowymi wymaga nie tylko umiejętności matematycznych, ale także zrozumienia różnorodnych czynników wpływających na koszty, co jest niezbędne do optymalizacji wydatków operacyjnych i efektywnego gospodarowania zasobami.

Pytanie 19

Jakie kwestie reguluje konwencja ATP?

A. międzynarodowego transportu artykułów żywnościowych o krótkim terminie przydatności.
B. transportu drogowego niebezpiecznych towarów.
C. prawa oraz obowiązki stron umowy w międzynarodowych przewozach.
D. czas pracy kierowców ciężarówek.
Konwencja ATP, czyli Agencja Transportu Przewoźników, zajmuje się międzynarodowym przewozem żywności, która łatwo psuje się. To naprawdę ważne z perspektywy bezpieczeństwa i jakości tego, co jemy. Wprowadzenie tej konwencji miało na celu ustalenie jednolitych reguł, które mówią jak przechowywać i transportować jedzenie, kiedy potrzebna jest odpowiednia temperatura i warunki, żeby wszystko było świeże. Na przykład, jeśli przewozimy ryby, warzywa czy mleko, muszą być w chłodnych warunkach, żeby nie straciły na jakości. Przewoźnicy, którzy stosują się do zasad tej konwencji, mają przewagę, bo klienci mogą być pewni, że dostaną towar w dobrym stanie. Ważne, żeby dokumentacja przewozowa zawierała info o temperaturze transportu oraz warunkach przechowywania, bo to kluczowe dla jakości. W branży logistycznej konwencja ATP uznawana jest za coś, co każdy powinien znać, zwłaszcza osoby zajmujące się transportem żywności.

Pytanie 20

Logistyka, która zajmuje się procesami logistycznymi zachodzącymi w obrębie całej krajowej gospodarki, nazywana jest

A. mikrologistyka
B. mezologistyka
C. eurologistyka
D. makrologistyka
Pojęcia mezologistyka, mikrologistyka oraz eurologistyka, mimo że brzmią złożenie i mogą sugerować różne aspekty logistyki, nie są poprawnymi terminami określającymi procesy logistyczne na poziomie krajowym. Mezologistyka, jako termin, nie jest powszechnie uznawany w literaturze logistycznej i nie odnosi się do żadnych uznawanych standardów praktyki. Mikrologistyka koncentruje się na aspektach lokalnych, takich jak zarządzanie procesami na poziomie pojedynczej firmy lub regionu, co ogranicza jej zasięg i nie obejmuje szerszych interakcji zachodzących w całym kraju. Z kolei eurologistyka sugeruje podejście europejskie, ale nie odnosi się bezpośrednio do koncepcji makrologistyki, która ma na celu zrozumienie i zarządzanie złożonymi relacjami w skali krajowej. Wnioski z takich blednych koncepcji wskazują na typowy błąd myślowy, polegający na myleniu lokalnych i krajowych perspektyw logistycznych, co prowadzi do nieprawidłowej interpretacji koncepcji logistycznych. Dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi istotne jest posiadanie świadomości o różnych poziomach i zakresach logistyki, co pozwala na zastosowanie odpowiednich strategii oraz narzędzi w odpowiednim kontekście.

Pytanie 21

ERP to akronim oznaczający planowanie

A. wytwórczych zasobów
B. dystrybucji zasobów
C. zapotrzebowania na zasoby
D. zasobów w firmie
Odpowiedź "zasobów przedsiębiorstwa" jest zgodna z definicją systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które są zintegrowanymi systemami do zarządzania zasobami wewnętrznymi przedsiębiorstwa. Systemy te umożliwiają planowanie, monitorowanie oraz optymalizację zasobów, takich jak materiały, kapitał ludzki czy technologie. Przykładem zastosowania ERP w praktyce jest zautomatyzowane zarządzanie stanami magazynowymi, co pozwala firmom na lepsze prognozowanie zapotrzebowania i ograniczenie kosztów związanych z nadmiernym lub niedostatecznym wykorzystaniem zasobów. Standardy branżowe, takie jak SAP ERP czy Oracle ERP Cloud, dostarczają narzędzi, które wspierają przedsiębiorstwa w procesach decyzyjnych oraz w analizie danych, co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej. Dzięki implementacji systemów ERP przedsiębiorstwa mogą uzyskać lepszą kontrolę nad swoimi operacjami oraz zintegrować różne działy, co w konsekwencji przyczynia się do poprawy wyników finansowych.

Pytanie 22

Prognozowane wydatki na magazynowanie, które zostały poniesione w maju 2012 roku w firmie "X", wyniosły 70 000 zł, natomiast wartość stanów z rejestrów magazynowych to 25 000 zł. Koszt magazynowania przypadający na jednostkę zapasu w maju 2012 roku wyniósł

A. 2,10 zł
B. 2,80 zł
C. 3,00 zł
D. 2,50 zł
Koszt magazynowania na jednostkę zapasu oblicza się dzieląc całkowite przewidywane koszty magazynowania przez wartość stanów z kartotek magazynowych. W tym przypadku mamy 70 000 zł kosztów magazynowania i 25 000 zł wartości stanów zapasu. Dzieląc te dwie wartości otrzymujemy 70 000 zł / 25 000 zł = 2,80 zł na jednostkę zapasu. Taki sposób obliczania kosztu magazynowania jest zgodny z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które podkreślają znaczenie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Zrozumienie kosztów magazynowania jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych, ponieważ pozwala na lepsze planowanie i kontrolę finansów. Przykładowo, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać te informacje do podejmowania decyzji o redukcji zapasów lub renegocjacji warunków umowy z dostawcami. Ponadto, monitorowanie kosztów magazynowania jest niezbędne dla analizy rentowności poszczególnych produktów, co może prowadzić do bardziej świadomego zarządzania asortymentem i strategią sprzedażową.

Pytanie 23

Znak umieszczony na opakowaniu transportowym oznacza, że towar jest

Ilustracja do pytania
A. substancją żrącą.
B. trucizną.
C. promieniotwórczy.
D. łatwopalny.
Odpowiedź "łatwopalny" jest poprawna, ponieważ znak umieszczony na opakowaniu transportowym to międzynarodowy symbol materiałów łatwopalnych. Symbol ten, przedstawiający czarny kwadrat obrócony o 45 stopni z białym tłem i płomieniem w środku, jasno wskazuje na to, że zawartość opakowania jest łatwopalna. W praktyce oznaczenie to stosowane jest w transporcie różnych substancji chemicznych, które mogą stanowić zagrożenie pożarowe. W branży transportowej, zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak UN Model Regulations oraz ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), właściwe oznakowanie towarów niebezpiecznych jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu. Wiedza na temat klasyfikacji materiałów niebezpiecznych i odpowiednich oznaczeń jest niezbędna dla pracowników zajmujących się logistyką oraz zarządzaniem magazynami. Przykładem mogą być substancje takie jak benzyna czy etanol, które są łatwopalne i wymagają szczególnych procedur transportowych oraz składowania, aby zminimalizować ryzyko pożaru.

Pytanie 24

Zapotrzebowanie na produkty lub usługi w dziedzinie logistyki w danym czasie oraz po danej cenie nazywane jest

A. podażą rynkową
B. równowagą rynkową
C. popytem rynkowym
D. elastycznością rynkową
Zrozumienie różnicy pomiędzy pojęciami popytu rynkowego, podaży rynkowej, elastyczności rynkowej i równowagi rynkowej jest kluczowe dla efektywnego zarządzania w obszarze logistyki. Podaż rynkowa, w przeciwieństwie do popytu, odnosi się do ilości towarów lub usług, które producenci są gotowi dostarczyć na rynek przy określonej cenie. Pojęcie to jest kluczowe w kontekście produkcji i sprzedaży, ponieważ zrozumienie, ile produktu można wprowadzić na rynek, bezpośrednio wpływa na strategię dystrybucji. Elastyczność rynkowa natomiast dotyczy reakcji popytu lub podaży na zmiany cen. W przypadku gdy cena towaru wzrasta, popyt może maleć, co odzwierciedla elastyczność popytu. Równowaga rynkowa występuje, gdy ilość dostarczana przez producentów równa się ilości, którą konsumenci chcą kupić. Wszystkie te pojęcia są ze sobą powiązane, ale istotne jest, aby zrozumieć, iż popyt rynkowy koncentruje się na zachowaniach konsumentów w odpowiedzi na ceny i czas, co jest kluczowe dla skutecznego planowania w logistyce. Typowym błędem jest mylenie tych pojęć lub ich stosowanie zamiennie, co prowadzi do nieefektywności w strategiach logistycznych oraz podejmowaniu niewłaściwych decyzji biznesowych.

Pytanie 25

Jakie wyposażenie magazynu umożliwia efektywną rotację przechowywanych towarów oraz przyspieszenie operacji związanych z obsługą palet?

A. regał przepływowy
B. widłowiec
C. platforma magazynowa
D. dźwig
Regał przepływowy to naprawdę fajne urządzenie do magazynowania. Zapewnia, że towar rotuje w optymalny sposób, co pozwala zaoszczędzić sporo czasu, gdy musisz przemieszczać palety. Działa na zasadzie grawitacji, więc razem z nachylonymi półkami towar sam przemieszcza się w dół. To sprawia, że produkty są na wyciągnięcie ręki, co przyspiesza zbieranie zamówień. Często takie regały są wykorzystywane w magazynach, gdzie mamy produkty z krótkim terminem ważności, a szybka rotacja towaru jest istotna. Jak wiadomo, w magazynach stosuje się różne standardy, np. FIFO, czyli pierwsze weszło, pierwsze wyszło. Regały przepływowe są tutaj na czołowej pozycji, pomagając wykorzystać tę zasadę. Z mojego doświadczenia, jeżeli masz do czynienia z towarami o różnych rozmiarach, to warto pomyśleć o tych regałach z regulowanymi półkami, bo to zwiększa ich wszechstronność i efektywność działania.

Pytanie 26

Konosament jest globalnym dokumentem wykorzystywanym w transporcie

A. lotniczym
B. drogowym
C. morskim
D. kolejowym
Konosament to taki ważny dokument w transporcie morskim. Działa jak dowód umowy przewozu i potwierdza, że przewoźnik przyjął towar. Co ciekawe, ten dokument to także tytuł własności do towaru, więc osoba, która go ma, ma prawo odebrać paczkę w porcie. Jak to wygląda w praktyce? No, przykładowo, przy eksporcie towarów, po załadunku na statek, armator wydaje konosament, który później dostaje importer. Warto wiedzieć, że konosament jest zgodny z Międzynarodową konwencją o jednolitym prawie przewozu morskiego towarów z 1924 roku, czyli tzw. Konwencją Haskijską, i jej późniejszą wersją z 1968 roku. Dzięki tym standardom handel międzynarodowy staje się łatwiejszy, ponieważ wszystko jest jasne i bezpieczne.

Pytanie 27

Średni miesięczny popyt w przedsiębiorstwie PXM na asortyment sportowy wyniósł 550 sztuk. Największym zainteresowaniem cieszyło się zapotrzebowanie wynikłe w II tygodniu badanego miesiąca na piłkę siatkową, które wyniosło 650 sztuk, a najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się piłki do koszykówki - 80 sztuk w tygodniu IV badanego miesiąca. Ustal wskaźnik sezonowości na tydzień II i IV.

II tydzieńIV tydzień
A.1,180,15
B.1,180,13
C.1,110,11
D.1,100,10
A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Odpowiedź A jest prawidłowa, ponieważ wskaźnik sezonowości oblicza się jako stosunek popytu w danym tygodniu do średniego miesięcznego popytu. W przypadku II tygodnia obliczamy wskaźnik jako 650 sztuk (popyt w tygodniu II) podzielone przez 550 sztuk (średni miesięczny popyt). Wynik to 1,18, co wskazuje, że popyt w tym tygodniu był o 18% wyższy niż średni. Dla IV tygodnia dokonujemy podobnego obliczenia: 80 sztuk (popyt w tygodniu IV) podzielone przez 550 sztuk, co daje wskaźnik 0,15. Oznacza to, że popyt w tym tygodniu był o 85% niższy niż średni. Wskaźniki sezonowości są kluczowe w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, ponieważ pozwalają przedsiębiorstwom na lepsze dostosowanie się do zmieniających się trendów popytu w różnych okresach. Dzięki tym wskaźnikom można skuteczniej przewidywać potrzeby klientów oraz optymalizować procesy logistyczne, co przekłada się na poprawę efektywności działania firmy. Warto również zauważyć, że analiza sezonowości pozwala na identyfikację potencjalnych okresów wzmożonego zainteresowania określonymi produktami, co może być wykorzystane do lepszego planowania kampanii marketingowych i promocji.

Pytanie 28

Transport realizowany pojazdem samochodowym, który jest zarejestrowany za granicą lub przez zagraniczne przedsiębiorstwo, pomiędzy miejscami znajdującymi się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się przewozem

A. kombinowanym
B. okazjonalnym
C. intermodalnym
D. kabotażowym
Odpowiedź "kabotażowy" jest rzeczywiście w punkt, bo to mówi o sytuacji, kiedy przewoźnik zagraniczny, albo pojazd z zagraniczną rejestracją, robi transport na terenie Polski. Kabotaż jest ważny w regulacjach transportu drogowego i ma na celu zwiększenie konkurencyjności w branży oraz lepsze wykorzystanie floty. Przykładowo, jak firma z Niemiec załadowuje towary w Gdańsku i dowozi je do Warszawy - to właśnie kabotaż. Zgodnie z unijnymi zasadami, kabotaż musi spełniać pewne warunki, jak limit liczby takich przewozów w danym kraju po załadunku. Te standardy są po to, żeby nie zaszkodzić lokalnemu rynkowi pracy i ochronić krajowe firmy przed nieuczciwą konkurencją. Moim zdaniem, znajomość kabotażu jest kluczowa dla każdej firmy zajmującej się międzynarodowym transportem.

Pytanie 29

Firma otrzymała zlecenie na 200 paletowych jednostek ładunkowych skrzynek z napojami w szklanych butelkach. Skrzynki z napojami są układane na paletach w 7 poziomach, po 4 skrzynki w każdym poziomie. Ile butelek będzie potrzebnych do wykonania zamówienia, jeśli w jednej skrzynce znajduje się 24 butelki?

A. 5 600 szt.
B. 134 400 szt.
C. 4 800 szt.
D. 33 600 szt.
Aby prawidłowo obliczyć liczbę butelek potrzebnych do zrealizowania zamówienia, należy najpierw ustalić, ile skrzynek znajduje się na jednej palecie. W opisanym przypadku jedna paleta zawiera 7 warstw, a w każdej z nich znajdują się 4 skrzynki, co daje łącznie 28 skrzynek na paletę (7 warstw x 4 skrzynki). Następnie, ponieważ przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 200 palet, musimy obliczyć ogólną liczbę skrzynek: 200 palet x 28 skrzynek = 5600 skrzynek. Każda skrzynka zawiera 24 butelki, co prowadzi nas do obliczenia całkowitej liczby butelek: 5600 skrzynek x 24 butelki = 134400 butelek. Tego rodzaju kalkulacje są typowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykład ten obrazuje, jak ważne jest zrozumienie struktury ładunkowej oraz umiejętność wykonywania obliczeń, co jest niezbędne dla sprawnego zarządzania magazynem oraz realizacji zamówień.

Pytanie 30

Naruszenie zasad BHP dotyczących ręcznego transportu oraz przenoszenia ładunków o masie przekraczającej ustalone normy może prowadzić do

A. reakcji alergicznych
B. urazów głowy
C. urazów kręgosłupa
D. zapalenia gardła
Nieprzestrzeganie zasad BHP dotyczących ręcznego przemieszczania i przenoszenia ciężarów o masie przekraczającej obowiązujące normy może prowadzić do poważnych urazów kręgosłupa. Kręgosłup jest kluczową strukturą w ludzkim ciele, odpowiedzialną za podtrzymywanie ciężaru oraz umożliwiającą ruch. Niewłaściwe techniki podnoszenia, takie jak zginanie w pasie zamiast w kolanach, mogą powodować nadmierne obciążenie kręgów oraz dysków międzykręgowych, co w dłuższej perspektywie prowadzi do urazów, takich jak dyskopatia czy wywinięcie kręgów. Stosowanie się do zasad BHP, takich jak używanie odpowiednich narzędzi do przenoszenia ciężarów, jak wózki transportowe, czy korzystanie z pomocy współpracowników, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka urazów. Odpowiednie szkolenia z zakresu BHP, w tym technik podnoszenia i przenoszenia ciężarów, powinny być integralną częścią procesu kształcenia pracowników, aby zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu pracy i zredukować liczbę wypadków.

Pytanie 31

Firma handlowa zamierza nawiązać współpracę z jednym dostawca palet. W tabeli przedstawiono kryteria doboru dostawcy oraz ich wagi. Który dostawca palet powinien zostać zaproszony do nawiązania współpracy z firmą handlową?

Kryteria doboru i ich wagiDostawca opakowań
Dostawca AlfaDostawca BetaDostawca GammaDostawca Delta
Cena (0,4)3545
Jakość (0,3)4344
Terminowość (0,3)5334
A. Dostawca Beta.
B. Dostawca Gamma.
C. Dostawca Alfa.
D. Dostawca Delta.
Dostawca Delta został wybrany jako najlepszy kandydat do współpracy z firmą handlową na podstawie analizy średniej ważonej kryteriów doboru dostawcy. Oznacza to, że wzięto pod uwagę różne czynniki, takie jak jakość produktów, terminowość dostaw, ceny oraz obsługę klienta, a następnie przypisano im odpowiednie wagi, które odzwierciedlają ich znaczenie dla firmy. Przykładem praktycznego zastosowania tej metody może być analiza dostawców na podstawie danych historycznych dotyczących współpracy z nimi. Dzięki temu firma może nie tylko wybrać najbardziej odpowiedniego dostawcę, ale także nawiązać długoterminową współpracę, co jest korzystne w przypadku stabilnych relacji z dostawcami. Dobrze przeprowadzona analiza dostawców przyczynia się do optymalizacji kosztów operacyjnych i zwiększenia konkurencyjności na rynku. W branży handlowej standardem staje się korzystanie z takich metod analitycznych, co pozwala na podejmowanie lepszych decyzji opartych na danych.

Pytanie 32

W celu przenoszenia półwyrobów pomiędzy stanowiskami w procesie produkcji gniazdowej stosuje się sprzęt transportowy

A. dalekiego
B. zewnętrznego
C. alternatywnego
D. bliskiego
Urządzenia transportu bliskiego są kluczowe w procesie przemieszczania półwyrobów w produkcji gniazdowej. Ich głównym zadaniem jest efektywne i szybkie przesuwanie materiałów na niewielkich odległościach, co jest szczególnie istotne w zautomatyzowanych liniach produkcyjnych. Przykłady takich urządzeń to wózki widłowe, przenośniki taśmowe oraz systemy transportowe oparte na rolkach. W praktyce, wykorzystanie transportu bliskiego pozwala na minimalizację czasu przestoju maszyn i zwiększenie wydajności. Dobre praktyki branżowe zalecają również odpowiednie planowanie układów stanowisk roboczych, aby zminimalizować dystans, jaki muszą pokonać pracownicy i maszyny transportowe. Warto również zauważyć, że stosowane rozwiązania powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 45001, które regulują kwestie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 33

Podczas załadunku samochodu pracownik doznał kontuzji z podejrzeniem uszkodzenia kręgosłupa. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu przed przybyciem karetki?

A. umieszczeniu na prawym boku
B. umieszczeniu na brzuchu
C. zapewnieniu poszkodowanemu pozycji siedzącej
D. położeniu na płasko na plecach, na twardej powierzchni
Ułożenie poszkodowanego płasko na wznak, na twardym podłożu jest kluczowe w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa, ponieważ minimalizuje to ruchy, które mogą pogłębić uraz. Pozycja ta zapewnia równomierne rozłożenie ciężaru ciała, co jest ważne dla stabilizacji kręgosłupa. Twarde podłoże jest preferowane, ponieważ umożliwia lepsze podparcie całego ciała, co również zmniejsza ryzyko dalszych uszkodzeń tkanek. W praktyce, ta technika jest zgodna z ogólnymi standardami udzielania pierwszej pomocy, które zalecają unikanie jakichkolwiek ruchów, które mogą wpłynąć na kręgosłup. W sytuacjach, gdy nie mamy pewności co do stanu poszkodowanego, kluczowe jest, aby nie próbować go przenosić ani zmieniać jego pozycji, chyba że jest to absolutnie konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa. W takich przypadkach, ważne jest również, aby nie stosować żadnych poduszek ani innych materiałów, które mogłyby podnieść głowę lub szyję, co mogłoby prowadzić do dodatkowych urazów.

Pytanie 34

Miesięczne koszty stałe związane z utrzymaniem magazynu, które trwają 30 dni, wynoszą 72 000,00 zł. Koszt zmienny za składowanie jednego tony ładunku przez dobę wynosi 50,00 zł. Jakie są dzienne całkowite koszty magazynowania jednej tony zapasu, jeżeli każdego dnia w magazynie znajduje się średnio 120 ton ładunku?

A. 30,00 zł
B. 70,00 zł
C. 550,00 zł
D. 650,00 zł
Aby zrozumieć, dlaczego pozostałe odpowiedzi są nieprawidłowe, warto przyjrzeć się pojęciom kosztów stałych i zmiennych. Niektórzy mogą uważają, że koszt zmienny 50 zł za t należy po prostu pomnożyć przez 120 t, co daje 6 000 zł, a następnie dodać to do 72 000 zł, co prowadzi do błędnego wniosku o wysokości całkowitego kosztu magazynowania 1 t. Taki błąd myślowy wynika z pomylenia całkowitego kosztu magazynowania z kosztami na jednostkę. Koszty stałe należy przeliczyć na koszt dzienny, a następnie uwzględnić je w obliczeniach całościowych, zamiast traktować je jako koszt całkowity. Kolejnym błędem może być pomijanie podziału kosztów między ilość składowanego towaru. W kosztach logistyki istotne jest rozumienie, że całkowity koszt magazynowania musi być podzielony przez liczbę jednostek. Bez tego kluczowego kroku uzyskane wyniki będą niepoprawne, co może prowadzić do błędnych decyzji w zarządzaniu zapasami i nieoptymalnych wyborów dotyczących lokalizacji magazynów czy alokacji zasobów. W branży logistycznej i zarządzania łańcuchem dostaw kluczowe jest stosowanie analizy kosztów, aby zwiększać efektywność operacyjną i minimalizować niepotrzebne wydatki.

Pytanie 35

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W dniu dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) tego cukru. Cukier był pakowany w workach po 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były ułożone w 8 warstwach, a w każdej warstwie znajdowały się 4 worki. Po przeprowadzeniu kontroli ilościowej magazynier zauważył,

A. niedobór 1 800 kg cukru
B. nadwyżkę 72 worków cukru
C. nadwyżkę 1 600 kg cukru
D. niedobór 64 worków cukru
Odpowiedź wskazująca na nadwyżkę 72 worków cukru jest prawidłowa, ponieważ wynika z dokładnych obliczeń dotyczących ilości towaru dostarczonego do magazynu. Hurtownia dostarczyła 33 palety cukru, a każda paleta zawierała 8 warstw, w których z kolei znajdowały się 4 worki. To daje nam 33 palety x 8 warstw/paleta x 4 worki/warstwę = 1056 worków cukru. Każdy worek waży 25 kg, zatem 1056 worków to 1056 x 25 kg = 26 400 kg cukru. Przedsiębiorstwo zamówiło 24 600 kg, więc dostarczono 26 400 kg - 24 600 kg = 1 800 kg nadwyżki. Po przeliczeniu na worki, 1 800 kg podzielone przez 25 kg/worek daje 72 worki nadwyżki. Takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce i zarządzaniu zapasami, gdzie precyzyjne rozliczenie dostaw wpływa na efektywność operacyjną. Dobrą praktyką jest ciągłe monitorowanie stanów magazynowych, co pozwala na unikanie nadwyżek oraz niedoborów, a także optymalizację kosztów.

Pytanie 36

Producent jabłek pakuje swoje produkty w kartony z wytłoczkami przedstawione na ilustracji. W ciągu roku przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek 1 600 t opakowań kartonowych i 25 t wytłoczek. Ile opakowań, zgodnie z przedstawionym fragmentem przepisów, przedsiębiorstwo powinno poddać recyklingowi?

Fragment ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe z
rodzaj opakowań
Poziom w %
odzyskrecykling
1.opakowań razem6156
2.opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3.opakowań z aluminium51
4.opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5.opakowań z papieru i tektury61
6.opakowań ze szkła61
7.opakowań z drewna16
Ilustracja do pytania
A. Opakowania z tworzyw sztucznych - 4 000 kg i opakowania z papieru i tektury - 816 000 kg
B. Opakowania z tworzyw sztucznych - 12 750 kg i opakowania z papieru i tektury - 816 000 kg
C. Opakowania z tworzyw sztucznych - 587,5 kg i opakowania z papieru i tektury - 97 600 kg
D. Opakowania z tworzyw sztucznych - 5 875 kg i opakowania z papieru i tektury - 976 000 kg
Decyzje podjęte w odpowiedziach, które nie są poprawne, mogą wynikać z błędnego zrozumienia zasad recyklingu opakowań. W przypadku opakowań z papieru i tektury, w większości odpowiedzi wskazano wartości znacznie odbiegające od wymagań ustawowych, które określają, że przedsiębiorstwo powinno poddać recyklingowi aż 61% masy tych opakowań. Niektóre z niepoprawnych odpowiedzi sugerują znacznie niższe wartości, co może sugerować, że osoby odpowiadające mogły nie uwzględnić wszystkich opakowań w swoich obliczeniach lub mylnie przyjęły inne procenty recyklingu. Podobnie, w odniesieniu do opakowań z tworzyw sztucznych, wymagany poziom recyklingu wynosi 23,5%, co również zostało pominięte lub źle obliczone w wielu odpowiedziach. Te pomyłki mogą wynikać z braku znajomości przepisów dotyczących gospodarki odpadami lub z nieprawidłowego podejścia do obliczeń, gdzie możliwe jest, że użyto niewłaściwych danych do kalkulacji. Ważne jest, aby dokładnie analizować dane oraz stosować się do wymogów prawnych, co pozwala nie tylko na zgodność z regulacjami, ale również na właściwe zarządzanie zasobami w firmie. Edukacja w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz recyklingu opakowań jest kluczowa, aby unikać takich błędów w przyszłości.

Pytanie 37

Wartość wskaźnika utrzymania powierzchni magazynowej wynosi 2 zł/m2. W kolejnym kwartale planuje się jego zwiększenie o 1 %. Jaką wartość osiągnie wskaźnik?

A. 2,02 zł
B. 2,20 zł
C. 2,10 zł
D. 2,01 zł
Poprawna odpowiedź wynika z obliczenia nowego wskaźnika utrzymania powierzchni magazynowej, który został ustalony na poziomie 2 zł/m2. Wzrost o 1% oznacza, że należy pomnożyć pierwotną wartość przez 1,01 (co odpowiada 100% + 1%). Zatem nowe obliczenie wygląda następująco: 2 zł * 1,01 = 2,02 zł. Taki sposób obliczania jest standardem w branży, gdzie kalkulacje dotyczące kosztów operacyjnych są kluczowe dla zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Wzrost wskaźnika może być wynikiem różnych czynników, takich jak inflacja, zwiększone koszty utrzymania nieruchomości czy poprawa jakości usług. Przykładowo, w logistyce, regularne aktualizowanie wskaźników kosztowych jest praktyką umożliwiającą efektywne planowanie budżetu oraz optymalizację kosztów operacyjnych. Ponadto przedsiębiorstwa często stosują prognozy oparte na analizie danych historycznych, co pozwala na lepsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 38

Zaopatrzenie linii produkcyjnej w materiały odbywa się w regularnych cyklach przez

A. na żądanie
B. w miarę potrzeb bezpośrednio na linię produkcyjną
C. po zakończeniu procesu produkcji
D. w równych odstępach czasu
Zaopatrywanie linii produkcyjnej w materiały w miarę potrzeb wydaje się może być elastyczne, ale w praktyce może to prowadzić do wielu problemów. To podejście zwiększa ryzyko opóźnień i przestojów, bo każde zlecenie na dostawę to dodatkowy czas oczekiwania. Potem, kiedy materiały przyjeżdżają po zakończeniu produkcji, to jest po prostu nieefektywne i stwarza niepotrzebne opóźnienia. W efekcie może zdarzyć się, że linie produkcyjne zatrzymują się przez brak kluczowych komponentów, co na pewno wpływa na całą efektywność produkcji. Nie można też zapominać o zarządzaniu ryzykiem związanym ze zmianami popytu. Bez odpowiedniego planowania elastyczność w dostawach może prowadzić do nadwyżek lub niedoborów zapasów. Z mojego doświadczenia wynika, że lepsze podejście to regularne cykle dostaw, które ograniczają te problemy i wspierają stabilność operacyjną w dłuższej perspektywie.

Pytanie 39

Do elementów obsługi klienta, które występują po zakończeniu transakcji, zalicza się

A. wygodę składania zamówień
B. dostępność towarów
C. częstotliwość dostaw
D. rozpatrywanie reklamacji
Zarządzanie obsługą klienta obejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnienie satysfakcji klientów, jednak nie wszystkie wymienione aspekty są odpowiednie w kontekście potransakcyjnej obsługi klienta. Częstotliwość dostaw, choć istotna, odnosi się bardziej do logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw niż do bezpośrednich interakcji z klientem po dokonaniu zakupu. Klienci mogą być zadowoleni z częstotliwości dostaw, ale to nie wpływa bezpośrednio na ich doświadczenia związane z obsługą reklamacji. Podobnie, dogodność składania zamówień jest kluczowa na etapie zakupu, ale po dokonaniu transakcji jej znaczenie maleje. Klienci oczekują, że po złożeniu zamówienia firma zapewni im wsparcie w przypadku problemów, co nie jest spełniane przez jedynie dogodny proces zamówień. Dostępność produktów jest również ważnym czynnikiem, ale dotyczy głównie fazy przed dokonaniem zakupu. Po dokonaniu transakcji, klienci często koncentrują się na tym, jak firma reaguje na ich potrzeby i problemy, co jest kluczowe dla budowania długotrwałych relacji. W kontekście potransakcyjnym, efektywne rozpatrywanie reklamacji jest tym, co naprawdę definiuje jakość obsługi klienta i wpływa na przyszłe decyzje zakupowe klientów.

Pytanie 40

Jaką funkcję pełni system informatyczny ERP?

A. rozliczania czasu pracy kierowcy
B. analizy ilości i jakości odpadów poprodukcyjnych
C. odczytywania kodów kreskowych na opakowaniach transportowych
D. planowania zasobów przedsiębiorstwa
Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) są zazwyczaj wykorzystywane do całościowego planowania zasobów przedsiębiorstwa. Ich głównym celem jest integracja wszystkich procesów biznesowych w jedną spójną platformę, co umożliwia efektywne zarządzanie danymi oraz zasobami. Dzięki takiemu podejściu przedsiębiorstwa mogą lepiej kontrolować swoje działania, planować produkcję, zarządzać finansami oraz śledzić skuteczność działań w różnych obszarach. Przykładowo, firma produkcyjna może wykorzystać system ERP do zarządzania zapasami surowców, optymalizując procesy zamawiania i produkcji, co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie zintegrowanego zarządzania procesami, co potwierdza rolę ERP w osiąganiu zgodności z normami jakości. Oprócz tego, rozwiązania ERP wspierają analizy danych, co pozwala na lepsze podejmowanie decyzji strategicznych, przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa.