Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 28 września 2025 22:18
  • Data zakończenia: 28 września 2025 22:36

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakiej dziedziny transportu dotyczy konwencja chicagowska?

A. Transportu lotniczego
B. Transportu wodnego
C. Transportu kolejowego
D. Transportu drogowego
Konwencja chicagowska, przyjęta w 1944 roku, dotyczy transportu lotniczego i jest kluczowym dokumentem regulującym międzynarodowe lotnictwo cywilne. Jej celem jest zapewnienie bezpiecznego i uporządkowanego rozwoju lotnictwa, a także ułatwienie międzynarodowych połączeń lotniczych. Konwencja ta wprowadza szereg standardów dotyczących m.in. bezpieczeństwa lotów, ochrony środowiska, a także organizacji przestrzeni powietrznej. Przykładem praktycznego zastosowania konwencji chicagowskiej jest ustanowienie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), która nadzoruje przestrzeganie norm i standardów w lotnictwie na całym świecie. Zgodnie z zasadami konwencji, każde państwo jest zobowiązane do zapewnienia, że loty odbywają się zgodnie z ustalonymi normami, co przyczynia się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa. Ponadto, konwencja wprowadza zasadę wzajemnego uznawania certyfikatów i licencji, co ułatwia międzynarodowe operacje lotnicze i współpracę między krajami.

Pytanie 2

Jeżeli na pasie mocującym brak jest etykiety lub jest ona nieczytelna, to zgodnie z załączonym fragmentem normy EN 12195 taki pas

Norma EN 12195, Część 2: Pasy mocujące

– Norma EN 12195-2 reguluje oznaczanie pasów mocujących i posługiwanie się nimi.

– Zgodnie z nią wszystkie pasy mocujące muszą być zaopatrzone w czytelną etykietę.

– Jeśli nie ma etykiety (nawet gdy wcześniej była) lub jest ona już nieczytelna, takiego pasa nie wolno już używać.

– Pasów nie wolno już stosować, gdy pojawiają się na nich wyraźne oznaki zużycia, np. przetarcia, pęknięcia.

– Niedozwolone jest wiązanie pasów.

– Kierowca musi wozić ze sobą przynajmniej instrukcję obsługi urządzeń mocujących (ulotkę informacyjną) i móc ją okazać na żądanie.

– Nie wyznacza się ogólnych terminów zdatności do użytku pasów mocujących.

A. może być użyty bez ograniczeń.
B. wymaga zastosowania odpowiedniego sposobu zamocowania.
C. może być użyty tylko pod nadzorem służby BHP.
D. nigdy nie może być używany do mocowania ładunków.
Odpowiedź, że pas mocujący nigdy nie może być używany do mocowania ładunków w przypadku braku etykiety lub jej nieczytelności, jest zgodna z normą EN 12195, która stanowi, że brak czytelnej etykiety dyskwalifikuje pas do dalszego użytku. Etykieta pasów mocujących zawiera kluczowe informacje o ich specyfikacji, maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu oraz instrukcjach użytkowania. Użycie pasa bez tych informacji może prowadzić do niewłaściwego zabezpieczenia ładunków, co stwarza ryzyko wypadków, uszkodzeń towarów oraz naruszenia przepisów BHP. Przykładowo, w transporcie drogowym, gdzie odpowiednie mocowanie ładunków jest kluczowe dla bezpieczeństwa drogowego, stosowanie pasów bez etykiet może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi. Dlatego zawsze należy upewnić się, że pasy mocujące są w dobrym stanie, mają czytelne etykiety i spełniają normy branżowe, co jest niezbędnym elementem odpowiedzialnego zarządzania transportem i logistyką.

Pytanie 3

Korzystając z Cennika netto obsługi kontenerów na terminalu, oblicz ile wyniesie koszt netto usługi obejmujący obsługę dwóch kontenerów 40’, polegającą na wyładunku pełnych kontenerów ze statku na plac składowy, a następnie ich przeładunek z placu składowego na środki transportu samochodowego.

Cennik netto obsługi kontenerów na terminalu
Nazwa usługiObsługa jednego kontenera 20'Obsługa jednego kontenera 40'
Kontenery pełne
Wyładunek/załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie190,00 zł210,00 zł
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie95,00 zł105,00 zł
Kontener pusty
Wyładunek/załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie180,00 zł195,00 zł
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie80,00 zł95,00 zł
A. 580,00 zł
B. 315,00 zł
C. 630,00 zł
D. 570,00 zł
Poprawna odpowiedź, 630,00 zł, wynika z dokładnego obliczenia kosztów usług terminalowych w kontekście obsługi dwóch kontenerów 40’. Aby obliczyć ten koszt, należy zsumować koszty związane z wyładunkiem pełnych kontenerów ze statku na plac składowy oraz ich przeładunkiem na środki transportu samochodowego. W praktyce, te koszty są określone w cenniku netto i obejmują zarówno opłaty stałe, jak i zmienne, które mogą się różnić w zależności od lokalizacji terminalu i specyfiki transportu. Warto zaznaczyć, że poprawne ustalenie kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i minimalizacji wydatków. Stosując dobre praktyki branżowe, firmy powinny regularnie analizować i aktualizować swoje cenniki oraz obliczenia, aby dostosować je do zmieniających się warunków rynkowych. Podobne obliczenia można stosować w innych aspektach logistyki, takich jak transport morski czy lądowy, co pozwala na lepsze planowanie budżetowego oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 4

Jaką maksymalną liczbę ładunków o masie 25 kg oraz wymiarach (dł. x sz. x w.) 0,4 x 0,4 x 1,3 m można umieścić na palecie o masie 20 kg i wymiarach (dł. x sz. x w.) 1,2 x 1,2 x 0,15 m, aby całkowita masa brutto jednej paletowej jednostki ładunkowej nie przekraczała 250 kg?

A. 10 sztuk
B. 9 sztuk
C. 12 sztuk
D. 11 sztuk
Wybór odpowiedzi 12 sztuk sugeruje, że zapomniano o ograniczeniach masy brutto. Zgodnie z danymi, paleta ma masę 20 kg, co oznacza, że całkowita masa ładunku wraz z paletą nie może przekroczyć 250 kg. Przy tej masie maksymalnej możemy założyć, że ładunki o masie 25 kg mogą być dostosowane do tego limitu. Jednak obliczenie 12 sztuk prowadzi do błędnych wniosków, ponieważ 12 sztuk ważyłoby 300 kg (12 x 25 kg), co znacznie przekracza dopuszczalną masę brutto. Takie myślenie opiera się na ignorowaniu podstawowych zasad związanych z logistyką i transportem, które wymagają uwzględnienia zarówno masy, jak i wymiarów załadunku. W przypadku odpowiedzi 10 sztuk i 11 sztuk również pojawia się problem z masą brutto. Przykładowo przy 10 sztukach masa wyniesie 250 kg, co równocześnie zrównuje się z maksymalnym limitem, nie biorąc pod uwagę masy palety. Dodatkowo, wymiary palety mogą pomieścić jedynie 6 ładunków na poziomie, co ogranicza możliwość załadunku do 18 sztuk w trzech poziomach, co z kolei wymusza szereg obliczeń przestrzennych, które są kluczowe w procesie planowania transportu. Podsumowując, błędne odpowiedzi bazują na niedostatecznym uwzględnieniu zasadności obliczeń masy oraz dostępnej przestrzeni, co jest fundamentalnym błędem w logistyce.

Pytanie 5

Która z formuł INCOTERMS 2010 zobowiązuje sprzedającego do dostarczenia towaru do wskazanego miejsca przeznaczenia oraz udostępnienia go kupującemu, umieszczonego na środku transportu, gotowego do rozładunku, podczas gdy kupujący ma obowiązek rozładowania towaru?

A. FAS
B. DDP
C. FCA
D. EXW
Odpowiedź DDP (Delivered Duty Paid) jest prawidłowa, ponieważ ta formuła INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego pełną odpowiedzialność za dostarczenie towaru do oznaczonego miejsca przeznaczenia, a także za opłacenie wszelkich należności celnych i podatków. Sprzedający musi dostarczyć towar gotowy do wyładunku w miejscu wskazanym przez kupującego. W praktyce oznacza to, że sprzedający organizuje transport, zajmuje się formalnościami celnymi i pokrywa wszelkie koszty związane z przewozem i odprawą celną. Przykładem może być sytuacja, gdy firma eksportująca maszyny budowlane dostarcza je do fabryki zagranicznego klienta, zajmując się wszystkimi aspektami transportu i odprawy celnej. Dzięki temu kupujący nie musi martwić się o formalności, co ułatwia mu prowadzenie działalności i planowanie logistyki. Zastosowanie DDP jest szczególnie korzystne w handlu międzynarodowym, gdzie różnice w przepisach celnych mogą być skomplikowane. Warto również pamiętać, że wybór DDP wiąże się z większym ryzykiem i odpowiedzialnością dla sprzedającego, co może wpływać na cenę towaru.

Pytanie 6

Firma zajmująca się transportem towarów w kontenerach wykorzystuje technologię

A. specjalizowaną
B. uniwersalną
C. zunifikowaną
D. bimodalną
Często zdarza się, że błędne odpowiedzi wynikają z niezrozumienia podstaw transportu kontenerowego. Odpowiedź uniwersalna sugeruje, że kontenery mogą być używane wszędzie, co nie do końca ma sens, bo różne towary i warunki transportowe potrzebują specjalnych rozwiązań. Odpowiedź bimodalna dotyczy łączenia różnych metod transportu w jednej akcji, ale nie mówi o ujednoliceniu systemu kontenerowego. W transporcie kontenerowym ważne jest, by kontenery były tak zaprojektowane, żeby dało się je używać z różnymi środkami transportu, a nie tylko łączyć różne metody. Odpowiedź specjalizowana wskazuje na transport kontenerowy dla konkretnych towarów, co też nie pasuje do idei zunifikowanej technologii. W praktyce, żeby transport kontenerowy działał sprawnie, potrzebna jest standaryzacja, która ułatwia przeładunek i transport. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe, żeby dobrze zarządzać łańcuchem dostaw i nie popełniać błędów w metodach transportowych.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Na podstawie danych w tabeli określ, który oddział przedsiębiorstwa transportowego osiągnął najniższy średni koszt przypadający na 1 kilometr?

OddziałKoszty wynagrodzenia
kierowców [zł]
Koszty eksploatacji
środków transportu [zł]
Łączne koszty [zł]Liczba przejechanych
kilometrów
A.279 055,00498 920,00777 975,00338 250
B.611 700,00674 200,001 285 900,00584 500
C.430 530,00483 470,00914 000,00365 600
D.505 000,00572 000,001 077 000,00538 500
A. Oddział A.
B. Oddział D.
C. Oddział B.
D. Oddział C.
Odpowiedź Oddział D. jest poprawna, ponieważ przy obliczaniu średniego kosztu przypadającego na 1 kilometr, kluczowe jest zrozumienie, że świadczy to o efektywności operacyjnej danego oddziału. Obliczenia wykonuje się poprzez podzielenie łącznych kosztów operacyjnych przez liczbę przejechanych kilometrów. W przypadku Oddziału D., średni koszt wyniósł 2,00 zł na kilometr, co oznacza, że oddział ten zarządza swoimi zasobami efektywniej niż pozostałe oddziały. W praktyce, tak niski koszt może wynikać z zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania flotą, które optymalizują trasy i zmniejszają zużycie paliwa. Warto również zauważyć, że niski koszt na kilometr wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku transportowym, co może przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć zyski. Przykładem zastosowania tej analizy w branży mogą być regularne audyty kosztów, które pozwalają identyfikować obszary do poprawy i wdrażanie strategii oszczędnościowych, wpływających na rentowność firmy.

Pytanie 12

Głównym dokumentem celnym wykorzystywanym w spedycji targowej jest

A. karnet TIR
B. dokument T1
C. dokument EUR
D. karnet ATA
Karnet TIR (Transport International Routier) jest dokumentem stosowanym w międzynarodowym transporcie drogowym, który umożliwia przewóz towarów przez wiele krajów bez konieczności ponownej odprawy celnej na granicach. Chociaż jest to ważny dokument w kontekście transportu międzynarodowego, nie znajduje zastosowania w spedycji targowej, gdzie kluczowe jest ulokowanie towarów na czas określony, a ich późniejszy powrót do kraju nadawcy. Dokument T1 jest używany do transakcji dotyczących towarów w tranzycie po Unii Europejskiej, jednak nie odpowiada na specyfikę spedycji targowej, gdzie istotne jest umożliwienie wprowadzenia towarów na rynek w celach promocji. Z kolei dokument EUR, który zazwyczaj odnosi się do standardów i certyfikatów zgodności produktów, również nie odnosi się bezpośrednio do procedur celnych związanych z targami. Użytkownicy często mylą funkcje tych dokumentów, co prowadzi do błędnych wniosków. Karnet ATA, w przeciwieństwie do wymienionych dokumentów, jest dedykowany szczególnie dla towarów wprowadzanych tymczasowo, co sprawia, że jest kluczowym narzędziem w procesie organizacji targów. Użycie niewłaściwych dokumentów może skutkować dodatkowymi kosztami związanymi z odprawą celną oraz potencjalnymi problemami prawnymi, co wskazuje na konieczność dokładnego zrozumienia specyfiki każdego z dokumentów w kontekście ich praktycznego zastosowania.

Pytanie 13

Na podstawie zamieszczonego cennika określ koszt przewozu 38 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) na odległość 325 km.

Cennik
Liczba przewożonych pjł [szt.]Opłata stała do 75 km [zł]Stawka za każdy kilometr
powyżej 75 km [zł]
od 1 do 10200,003,10
od 11 do 20280,003,50
od 21 do 40340,004,10
od 41 do 60420,004,50
powyżej 60470,004,60
A. 1 332,50 zł
B. 1 365,00 zł
C. 1 672,50 zł
D. 1 025,00 zł
Koszt przewozu 38 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 325 km wynosi 1 365,00 zł. W skład kosztów wchodzi opłata stała, która dla tej liczby jednostek wynosi 340,00 zł. Następnie, obliczamy dodatkowy koszt za przejechanie dystansu powyżej pierwszych 75 km. W przypadku 325 km, od 325 km odejmujemy 75 km, co daje nam 250 km, które są objęte dodatkową opłatą. Koszt za 250 km wynosi 1 025,00 zł, co dodane do opłaty stałej daje nam łączny koszt 1 365,00 zł. Takie podejście jest zgodne z praktykami branżowymi w logistyce, gdzie koszty transportu są często zróżnicowane w zależności od ilości jednostek ładunkowych oraz odległości. Warto zauważyć, że poprawne oszacowanie kosztów transportu jest kluczowe dla efektywności operacyjnej firmy oraz planowania budżetu. W praktyce, takie kalkulacje powinny być wspierane przez systemy informatyczne, które automatyzują proces obliczeń i minimalizują ryzyko błędów.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Czynności takie jak załadunek, transport i wyładunek są realizowane w trakcie procesu

A. przewozowego
B. reklamacyjnego
C. magazynowego
D. organizacyjnego
Załadunek, przewóz i wyładunek to kluczowe czynności realizowane w procesie przewozowym, które są niezbędne do efektywnego przemieszczania towarów z jednego miejsca do drugiego. W procesie tym, załadunek odnosi się do umieszczania ładunku na środek transportu, co wymaga starannego planowania, aby zapewnić bezpieczeństwo i optymalne wykorzystanie przestrzeni. Przewóz to sama operacja transportowa, która może odbywać się na różnych środkach transportu, takich jak samochody ciężarowe, pociągi czy statki, w zależności od specyfiki towaru oraz wymagań logistycznych. Wyładunek to proces usuwania ładunku z pojazdu transportowego, który również wymaga staranności, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić płynność operacji. Kluczowymi standardami w tym zakresie są normy ISO dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw oraz wytyczne dotyczące bezpieczeństwa transportu, które podkreślają znaczenie właściwego planowania oraz wykonywania tych czynności, aby zoptymalizować koszty i czas dostawy.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Posiadając informacje o posiadanych urządzeniach do mechanizacji prac i ofertach złożonych przez potencjalnych kontrahentów, dokonaj wyboru najkorzystniejszej oferty umożliwiającej załadunek 20 paletowych jednostek ładunkowych o jednostkowej masie brutto 900 kg każda, z magazynu na kryty samochód ciężarowy.

Kontrahent A.Kontrahent B.Kontrahent C.Kontrahent D.
Suwnica podwieszana – udźwig 10 t;
Wózek widłowy spalinowy – udźwig 800 kg.
Suwnica bramowa – udźwig 20 t;
Przenośnik rolkowy – udźwig 1500 kg.
Żuraw – udźwig 10 t;
Wózek widłowy elektryczny – udźwig 2,2 t.
Wózek ręczny – udźwig 850 kg;
Paletyzator.
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Wybór odpowiedzi C jest poprawny, ponieważ uwzględnia wymagania dotyczące załadunku 20 paletowych jednostek ładunkowych o masie brutto 900 kg każda. Łączna masa do załadunku wynosi 18 000 kg (20 x 900 kg). Kontrahent C oferuje żuraw o udźwigu 10 ton oraz wózek widłowy elektryczny o udźwigu 2,2 t, co w pełni pokrywa potrzebny udźwig, a nawet pozostawia zapas. Żurawie i wózki widłowe są powszechnie stosowane w logistyce i magazynowaniu do efektywnego zarządzania dużymi ładunkami. W praktyce, dobór odpowiednich urządzeń do załadunku jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy oraz optymalizacji procesów magazynowych. Standardy dotyczące udźwigu oraz ergonomii pracy wskazują na konieczność doboru sprzętu, który nie tylko spełnia wymagania masowe, ale również jest dostosowany do charakterystyki obiektów, z których odbywa się załadunek. Wybierając odpowiednią ofertę, należy zawsze zwracać uwagę na te aspekty, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów i uszkodzeń sprzętu.

Pytanie 18

Jaką ilość pracy przewozowej zrealizował środek transportu, który na trasie Toruń – Warszawa (280 km) przewiózł ładunek o wadze 24 ton, a w drodze powrotnej ładunek o wadze 16 ton?

A. 11 200 tkm
B. 13 440 tkm
C. 6 720 tkm
D. 8 960 tkm
Poprawna odpowiedź to 11 200 tkm, co oznacza, że pojazd wykonał 11 200 tonokilometrów. Aby obliczyć całkowitą pracę przewozową, musimy wziąć pod uwagę masę ładunków oraz odległość. W drodze do Warszawy pojazd przewiózł ładunek o masie 24 ton na dystansie 280 km, co daje 24 tony * 280 km = 6 720 tkm. W drodze powrotnej przewiózł ładunek o masie 16 ton na tej samej odległości, co daje 16 ton * 280 km = 4 480 tkm. Sumując obie wartości, otrzymujemy 6 720 tkm + 4 480 tkm = 11 200 tkm. To obliczenie jest zgodne z praktykami stosowanymi w branży transportowej, które kładą nacisk na dokładne obliczanie pracy przewozowej, co jest niezbędne do optymalizacji kosztów oraz efektywności transportu. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza wydajności floty transportowej, gdzie dokładne obliczenia tonokilometrów mogą pomóc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących tras i ładunków.

Pytanie 19

Formuły Incoterms 2010 są klasyfikowane na

A. trzy kategorie oznaczone literami A, F oraz C
B. cztery kategorie oznaczone literami A, F, C oraz D
C. cztery kategorie oznaczone literami E, F, C oraz D
D. dwie kategorie oznaczone loco oraz franco
Wielu uczestników rynku myli klasyfikację formuł Incoterms, co może prowadzić do nieporozumień oraz problemów w zakresie realizacji transakcji handlowych. Odpowiedzi wskazujące na podział na dwie grupy loco i franco są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają rzeczywistej struktury Incoterms 2010. Termin 'loco' oznacza 'na miejscu', co w praktyce odnosi się do warunków, które nie są zawarte w oficjalnej klasyfikacji Incoterms. Z kolei 'franco' jest terminem, który może być używany w kontekście zasad F, ale nie stanowi pełnej grupy w podziale Incoterms. Zastosowanie takich terminów może wprowadzać w błąd zarówno sprzedawców, jak i kupujących, co prowadzi do niewłaściwego określenia odpowiedzialności za koszty transportu i ryzyka. Ponadto koncepcje trzy grupy oznaczone literami A, F i C są także błędne, ponieważ pomijają kluczową grupę E i nie uwzględniają pełnego zestawu zasad, które powinny być znane każdemu profesjonalistowi zajmującemu się handlem międzynarodowym. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieznajomość pełnego zakresu Incoterms może skutkować dodatkowymi kosztami, opóźnieniami oraz problemami prawnymi, które mogą wpłynąć na reputację firmy i jej relacje z partnerami handlowymi.

Pytanie 20

W skład systemów kancelaryjnych wchodzi system

A. metryczny
B. księgowy
C. dziennikowy
D. bezgotówkowy
Odpowiedź 'dziennikowy' jest poprawna, ponieważ systemy kancelaryjne obejmują różnorodne mechanizmy służące do rejestracji oraz zarządzania dokumentami. System dziennikowy, jako kluczowy element w administracji, umożliwia systematyczne ewidencjonowanie wszystkich wpływających i wychodzących dokumentów. Przykładem zastosowania systemu dziennikowego może być tworzenie rejestru korespondencji, w którym zapisuje się datę, nadawcę, odbiorcę oraz krótki opis treści dokumentu. Takie podejście nie tylko zwiększa efektywność zarządzania dokumentami, ale także sprzyja przestrzeganiu standardów dotyczących przechowywania informacji, takich jak normy ISO 15489 dotyczące zarządzania dokumentacją. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również regularne audyty systemu dziennikowego oraz szkolenia dla pracowników, co pozwala na minimalizację ryzyka błędów oraz zagubienia ważnych dokumentów. Zastosowanie systemu dziennikowego jest kluczowe dla zapewnienia transparentności oraz zgodności z przepisami prawnymi.

Pytanie 21

Koszt usługi spedycyjnej wynosi 2 450,00 zł (netto). Wartość brutto tej usługi, obliczona przy stawce podatku VAT 23%, to

A. 3 013,50 zł
B. 2 780,00 zł
C. 563,50 zł
D. 1 013,50 zł
Wielu użytkowników popełnia błąd, myląc wartości netto i brutto oraz nieprawidłowo stosując stawkę VAT. Odpowiedzi, które nie odpowiadają oryginalnej wartości brutto, mogą wynikać z błędnych obliczeń, na przykład pomyłek w kalkulacji wartości VAT lub dodawaniu niewłaściwych kwot. Istnieją również powszechne mylne przekonania dotyczące obliczeń podatkowych, jak np. przekonanie, że wartość VAT można po prostu odjąć od wartości netto, co prowadzi do błędnych wniosków. Ponadto, niektórzy mogą nie mieć świadomości, że VAT jest obliczany jako procent wartości netto, a nie jako stała kwota. Ważne jest, aby pamiętać, że przy ustalaniu wartości brutto zawsze należy uwzględnić wartość netto oraz odpowiednią stawkę VAT, a nie opierać się na intuicyjnych założeniach. Użycie nieprawidłowych stawek VAT, takich jak 8% czy 5%, również prowadzi do błędnych obliczeń. Właściwe zrozumienie różnicy między wartościami netto i brutto oraz prawidłowe stosowanie stawek VAT jest kluczowe dla wszystkich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce, aby unikać problemów podatkowych i zachować zgodność z regulacjami fiskalnymi.

Pytanie 22

Jaki jest najwyższy dozwolony nacisk na jedną oś, przy którym można przemieszczać pojazd z ładunkiem po wyznaczonych drogach krajowych, bez konieczności posiadania specjalnego zezwolenia?

A. 11,0 t
B. 11,5 t
C. 12,5 t
D. 10,0 t
Wybór odpowiedzi 10,0 t, 11,0 t czy 12,5 t opiera się na błędnych założeniach dotyczących regulacji transportowych i obliczeń związanych z naciskami na osie pojazdów. Nacisk na pojedynczą oś pojazdu jest kluczowym parametrem, który jest ściśle regulowany przepisami prawa, mającymi na celu ochronę infrastruktury drogowej oraz bezpieczeństwo ruchu. Odpowiedzi 10,0 t i 11,0 t są zbyt niskie, ponieważ sugerują, że istnieje możliwość przewozu ładunku większego niż dopuszczalne normy przy znacznie niższych naciskach, co jest niezgodne z rzeczywistością prawną. Natomiast odpowiedź 12,5 t przekracza maksymalny dozwolony nacisk na pojedynczą oś, co również jest niewłaściwe. W kontekście obliczeń technicznych, nadmierne obciążenie na oś może prowadzić do uszkodzeń nie tylko samego pojazdu, ale również nawierzchni dróg, co generuje dodatkowe koszty dla samorządów lokalnych odpowiedzialnych za utrzymanie dróg. Warto również pamiętać, że w przypadku transportu towarów na dużą skalę, przedsiębiorcy powinni zasięgnąć informacji na temat klasyfikacji dróg, która określa nośność oraz odpowiednie przepisy dotyczące przeładunku, aby uniknąć nieprzewidzianych konsekwencji prawnych i finansowych.

Pytanie 23

Jaki rodzaj marketingu koncentruje się na reklamowaniu produktów i usług za pomocą niestandardowych metod oraz ma na celu szybkie zapadnięcie produktu/usługi w pamięć grupy docelowej?

A. Wielopoziomowy
B. Partyzancki
C. Mobilny
D. Sportowy
Marketing partyzancki to strategia, która polega na stosowaniu kreatywnych i niekonwencjonalnych metod promocji, mających na celu szybkie dotarcie do grupy docelowej oraz utrwalenie marki w ich świadomości. Przykładem może być zaskakująca kampania reklamowa, która wykorzystuje elementy sztuki ulicznej, takie jak graffiti czy instalacje w przestrzeni publicznej, aby przyciągnąć uwagę przechodniów. Tego typu działania często są stosowane przez start-upy i małe firmy, które dysponują ograniczonym budżetem na reklamę, co zmusza je do myślenia poza schematami. W praktyce, marketing partyzancki jest zgodny z zasadami efektywności kosztowej oraz innowacyjności, które są kluczowe w dzisiejszym dynamicznym rynku. Warto również zauważyć, że efektem takich kampanii może być nie tylko wzrost świadomości marki, ale także zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie budowania związków z konsumentami.

Pytanie 24

W przypadku strat lub uszkodzenia towaru, zgodnie z kodeksem cywilnym, roszczenia wynikające z umowy spedycji przedawniają się po upływie

A. jednego roku od daty j ego dostarczenia
B. dwóch lat od daty jego dostarczenia
C. dwóch lat od dnia, w którym towar miał być dostarczony zgodnie z umową
D. jednego roku od dnia, w którym towar miał być dostarczony według umowy
Odpowiedzi sugerujące, że roszczenia przedawniają się w terminie dwóch lat, zarówno od daty dostarczenia, jak i od daty, w której towar miał być dostarczony, są nieprawidłowe. Często błąd ten wynika z mylnych założeń dotyczących okresów przedawnienia w innych kontekstach prawnych, co prowadzi do niedoprecyzowania przepisów odnoszących się do umowy spedycji. Warto zauważyć, że przepisy w Kodeksie cywilnym dotyczące umowy spedycji wyraźnie wskazują, że okres przedawnienia wynosi jeden rok. Użytkownicy mogą mylnie przyjąć, że ogólne przepisy o przedawnieniu, które mogą przewidywać dłuższe terminy, mają zastosowanie do umowy spedycji. Dodatkowo, błędem jest także myślenie, że termin przedawnienia liczony od daty, w której towar miał być dostarczony, jest adekwatny, ponieważ umowa spedycji koncentruje się na rzeczywistym dostarczeniu towaru, a nie na planowanej dacie. W praktyce, błędne zrozumienie tych zasad może prowadzić do utraty możliwości dochodzenia roszczeń, co jest szczególnie istotne w relacjach handlowych, gdzie terminowość i precyzja w zgłaszaniu roszczeń mają kluczowe znaczenie dla ochrony interesów stron.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Zgodnie z którą zasadą INCOTERMS 2020 sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek, zawarcia umowy przewozu drogą wodną oraz poniesienia kosztów transportu do portu przeznaczenia, podczas gdy kupujący odpowiada za przesyłkę od chwili, gdy towar znajdzie się na statku?

A. DAP
B. CFR
C. DDP
D. FCA
Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS 2020 sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru na statek oraz za pokrycie kosztów frachtu i transportu do portu przeznaczenia. Oznacza to, że sprzedający musi zorganizować i opłacić transport morski, jednak ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek. W praktyce oznacza to, że sprzedający zobowiązany jest do zapewnienia, że towar dotrze do portu przeznaczenia, ale wszelkie ewentualne szkody czy straty ponosi kupujący od momentu załadunku. Przykładem zastosowania formuły CFR może być sytuacja, gdy europejski producent wysyła towar do klienta w Azji. Producent organizuje transport morski, lecz odpowiedzialność za towar spoczywa na kliencie w momencie, gdy towar zostaje załadowany na statek. Poznanie i zrozumienie tej formuły jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem w międzynarodowej wymianie towarowej, a jej stosowanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 28

Skrót określający Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej to

A. SSCC
B. CPID
C. RFID
D. GRAI
Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC) jest kluczowym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw. SSCC to unikalny identyfikator, który może być przypisany do jednostki wysyłkowej, co umożliwia jej jednoznaczną identyfikację w systemach informacyjnych. Ten numer jest zgodny z normami GS1, co oznacza, że spełnia międzynarodowe standardy dla identyfikacji towarów. Dzięki SSCC, przedsiębiorstwa mogą efektywnie śledzić swoje produkty na każdym etapie łańcucha dostaw, co jest niezbędne dla zapewnienia transparentności i optymalizacji procesów logistycznych. Na przykład, w kontekście wysyłki towarów, każda jednostka wysyłkowa może być oznaczona SSCC, co pozwala na łatwe skanowanie jej przy odbiorze i wydaniu. Ponadto, implementacja SSCC w systemach magazynowych ułatwia zarządzanie zapasami oraz przyspiesza procesy inwentaryzacyjne, co wpływa na poprawę efektywności operacyjnej.

Pytanie 29

W podanym fragmencie ustawy definiowany jest transport

13) transport ........................- przewóz rzeczy, podczas którego samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener 20-stopowy lub większy korzysta z drogi w początkowym lub końcowym odcinku przewozu, a na innym odcinku z usług kolei, żeglugi śródlądowej lub transportu morskiego, przy czym odcinek morski przekracza 100 km w linii prostej; odcinek przewozu początkowego lub końcowego oznacza przewóz:

a) pomiędzy punktem, gdzie rzeczy są załadowane, i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią kolejową stacją wyładunkową a punktem, gdzie rzeczy są wyładowane, dla końcowego odcinka lub

b) wewnątrz promienia nieprzekraczającego 150 km w linii prostej ze śródlądowego lub morskiego portu załadunku lub wyładunku;
A. intermodalny.
B. kombinowany.
C. multimodalny.
D. kontynentalny.
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia różnic między różnymi formami transportu. Transport intermodalny, na przykład, choć brzmi podobnie do transportu kombinowanego, zasadniczo różni się od niego tym, że wykorzystuje zamienne jednostki transportowe, takie jak kontenery, które są przewożone różnymi środkami transportu bez przeładunku towarów. W przypadku transportu multimodalnego mamy do czynienia z przewozem realizowanym przez różne środki transportu, jednakże w ramach umowy tylko jednego przewoźnika, co ogranicza możliwość elastycznego łączenia usług. Z kolei transport kontynentalny odnosi się do przewozów realizowanych wyłącznie na jednym kontynencie i nie obejmuje takich aspektów jak przewóz morski czy śródlądowy, co czyni go nieodpowiednim w kontekście ustawy, która odnosi się do transportu łączącego różne formy. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują nieznajomość terminologii oraz zbytnie uproszczenie definicji, co może prowadzić do przekroczenia granic pojęciowych, które są kluczowe dla zrozumienia złożoności procesów transportowych. Dlatego zrozumienie zasadniczych różnic między tymi pojęciami jest niezbędne dla skutecznego zarządzania procesami transportowymi.

Pytanie 30

Oblicz czas potrzebny na załadunek 20 palet na środki transportu drogowego, jeśli czas załadunku jednej palety to:
- podjęcie na placu: 0,10 min,
- umieszczenie na pojeździe: 0,20 min,
- przejazd w jedną stronę: 0,50 min
UWAGA: Wózek znajduje się w strefie składowania palet i musi wrócić tam po zakończeniu procesu ładunkowego.

A. 26 min
B. 16 min
C. 26 min 30 sek
D. 25 min 30 sek
Patrząc na odpowiedzi, które wybrałeś, widać, że niektóre mogą być efektem nie do końca precyzyjnych obliczeń albo niezrozumienia całego procesu załadunku. Na przykład, jeśli wybrałeś czas załadunku krótszy niż 26 minut, to pewnie nie wziąłeś pod uwagę, jak ważny jest czas przejazdu wózka. To, że wózek musi jeździć tam i z powrotem, jest kluczowe, bo załadunek każdej palety to nie tylko czas przy palecie, ale też transport. Dodatkowo po załadunku wózek wraca na plac, co wydłuża czas całej operacji. Typowo, można popełnić błąd myślowy, zapominając uwzględnić cały cykl działania wózka, co skutkuje zaniżeniem czasów. W logistyce ważne jest, by brać pod uwagę wszystkie aspekty operacyjne, wliczając czas transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Kiedy planujesz i obliczasz czasy operacyjne, możesz efektywniej zarządzać swoimi zasobami i optymalizować procesy.

Pytanie 31

Na palecie o masie 33 kg umieszczono 24 worki z suchą mieszanką betonową, z których każdy waży 50 kg. Jaka jest całkowita waga ładunku brutto w pojeździe, do którego załadowano 18 pjł?

A. 19 440 kg
B. 21 006 kg
C. 22 194 kg
D. 21 600 kg
Aby obliczyć wagę ładunku brutto w samochodzie, należy zsumować masę palety, masę worków z zaprawą betonową oraz uwzględnić liczbę załadowanych palet. W przypadku opisanego pytania, masa własna palety wynosi 33 kg, a każdy z 24 worków ma masę 50 kg. Całkowita masa worków można obliczyć jako 24 worki x 50 kg = 1200 kg. Następnie dodajemy masę palety: 1200 kg + 33 kg = 1233 kg na jedną paletę. W pytaniu wskazano, że załadunek dotyczy 18 palet, więc wykonujemy dalsze obliczenia: 1233 kg x 18 palet = 22 194 kg. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, gdzie precyzyjne wyliczenie masy ładunku jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności przewozu. Dodatkowo, znajomość zasad obliczania ładunków jest istotna przy planowaniu transportu, aby uniknąć przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, co może prowadzić do kar oraz problemów z bezpieczeństwem drogowym.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Nadawca przesyłki określił osiem kryteriów, które powinny być spełnione podczas transportu ładunku: terminowość, bezpieczeństwo, koszt, szybkość transportu, jakość świadczonej usługi, elastyczność dostaw, czas dostawy, możliwość monitorowania przewozu. Firma transportowa, która przyjęła zamówienie, nie zrealizowała dwóch z tych warunków. W jakim procencie spełnione zostały wymagania nadawcy?

A. 90%
B. 75%
C. 60%
D. 25%
Odpowiedź 75% jest prawidłowa, ponieważ przedsiębiorstwo transportowe spełniło 6 z 8 wymagań określonych przez nadawcę towaru. Aby obliczyć procent spełnionych wymagań, stosujemy prostą formułę: (liczba spełnionych wymagań / całkowita liczba wymagań) * 100%. W tym przypadku obliczenia wyglądają następująco: (6 / 8) * 100% = 75%. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny dążyć do jak najwyższego poziomu spełnienia wymagań klientów, aby utrzymać konkurencyjność na rynku. Ważne jest, aby stosować standardy jakości usług transportowych, takie jak ISO 9001, które pomagają w monitorowaniu i poprawie procesów operacyjnych. Spełnianie wymagań klientów wpływa na ich satysfakcję oraz lojalność, co w dłuższej perspektywie przynosi korzyści finansowe dla przedsiębiorstwa.

Pytanie 34

Oblicz, jaką maksymalną ilość ton ładunku można umieścić w pojeździe o masie własnej 4 900 kg oraz dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 16 ton?

A. 11,1 t
B. 20,9 t
C. 4,9 t
D. 16,0 t
Aby obliczyć maksymalną masę ładunku, którą można załadować do pojazdu, należy odjąć masę własną pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej. W tym przypadku, dopuszczalna masa całkowita wynosi 16 ton (czyli 16 000 kg), a masa własna pojazdu to 4 900 kg. Obliczenia przedstawiają się następująco: 16 000 kg - 4 900 kg = 11 100 kg, co odpowiada 11,1 tonom. Wiedza ta jest kluczowa w kontekście zarządzania flotą pojazdów oraz w logistyce, gdzie właściwe obliczenia masy ładunku są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa transportu. Przestrzeganie dopuszczalnych mas jest również istotne ze względu na przepisy prawa dotyczące transportu drogowego. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest firma transportowa, która musi planować ładunki zgodnie z przepisami, aby uniknąć kar finansowych oraz zagrożeń związanych z przeciążeniem pojazdów.

Pytanie 35

Dokument, który nie ma charakteru wiążącego i stanowi formę wyrażenia intencji stron w celu zawarcia w przyszłości umowy po przeprowadzonych negocjacjach, to

A. zamówienie
B. oferta
C. kwit sternika
D. list intencyjny
List intencyjny jest dokumentem, który nie ma charakteru wiążącego, ale jest ważnym narzędziem w procesie negocjacyjnym. Jego głównym celem jest wyrażenie intencji stron do zawarcia umowy w przyszłości, co umożliwia dalsze rokowania na temat szczegółów umowy. W praktyce często stosuje się go w przypadkach, gdy strony chcą zasygnalizować swoje zamiary, ale nie są jeszcze gotowe do zawarcia formalnej umowy. Przykładem zastosowania listu intencyjnego może być sytuacja, w której dwie firmy planują współpracę w zakresie dostaw, lecz muszą jeszcze ustalić szczegóły, takie jak ceny, terminy oraz warunki płatności. Warto zauważyć, że list intencyjny może zawierać klauzule dotyczące poufności czy zobowiązań do dalszych negocjacji, co czyni go cennym dokumentem w kontekście budowania relacji biznesowych. Standardy dobrej praktyki wskazują, że powinien być on jasno sformułowany, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić, że obie strony mają zrozumienie co do dalszych kroków.

Pytanie 36

Ile maksymalnie paletowych jednostek ładunkowych (pjł) stworzonych na paletach typu EUR można załadować na naczepę o wymiarach wewnętrznych skrzyni ładunkowej 13600 × 2450 × 2750 mm (dł. × szer. × wys.) oraz ładowności 24 000 kg? Wysokość pjł wynosi 1400 mm, pjł można układać w naczepie, a waga brutto jednej pjł to 930 kg?

A. 34 pjł
B. 25 pjł
C. 26 pjł
D. 33 pjł
Odpowiedź 25 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest prawidłowa z kilku powodów. Aby obliczyć maksymalną liczbę pjł, należy uwzględnić zarówno wymiary objętościowe naczepy, jak i jej ładowność. Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej naczepy wynoszą 13600 mm długości, 2450 mm szerokości oraz 2750 mm wysokości. Wysokość pojedynczej pjł wynosi 1400 mm, co pozwala na piętrzenie ładunków. Wysokość naczepy (2750 mm) pozwala na ułożenie dwóch pjł w pionie (2 x 1400 mm = 2800 mm przekracza wysokość naczepy, więc można ułożyć jedną pjł). Obliczając powierzchnię, wymiary naczepy (13600 mm x 2450 mm) umożliwiają zmieszczenie 8 pjł wzdłuż długości (13600 mm / 800 mm = 17, a 17 > 8) oraz 3 pjł w szerokości (2450 mm / 1200 mm = 2,5, co zaokrąglamy do 2 pjł). Całkowita liczba pjł w jednej warstwie to 8 x 2 = 16. Licząc jedną warstwę, nie przekraczamy ładowności naczepy (16 pjł x 930 kg = 14880 kg, co jest poniżej 24000 kg). Dlatego maksymalna liczba pjł, jaką można załadować, wynosi 25. Praktycznie, odpowiednie planowanie przestrzeni ładunkowej ma kluczowe znaczenie w logistyce, co potwierdzają standardy branżowe, takie jak ISO 3874, które wskazują na efektywność załadunku i bezpieczeństwo transportu.

Pytanie 37

Stawka podatku na usługi oferowane przez firmę transportową wynosi 23%. Jaki będzie całkowity koszt za usługi, które kosztują 1 900,00 zł, jeżeli marża stosowana przez firmę to 10%?

A. 2 103,30 zł
B. 2 570,70 zł
C. 2 337,00 zł
D. 2 090,00 zł
Aby obliczyć koszt brutto usług transportowych, należy najpierw uwzględnić marżę przedsiębiorstwa oraz stawkę podatku VAT. Koszt wytworzenia usług wynosi 1 900,00 zł. Przy marży 10% najpierw obliczamy wysokość marży: 1 900,00 zł * 10% = 190,00 zł. Dodając tę kwotę do kosztu wytworzenia, otrzymujemy cenę netto: 1 900,00 zł + 190,00 zł = 2 090,00 zł. Następnie, aby uzyskać cenę brutto, musimy doliczyć podatek VAT, który w przypadku usług transportowych wynosi 23%. Wartość VAT na poziomie 23% obliczamy jako: 2 090,00 zł * 23% = 479,70 zł. Zatem koszt brutto wynosi: 2 090,00 zł + 479,70 zł = 2 569,70 zł, co po zaokrągleniu daje 2 570,70 zł. Przy obliczeniach takich jak te, istotne jest stosowanie właściwych stawek podatkowych oraz uwzględnienie marży, co jest kluczowe w branży transportowej. Zrozumienie mechanizmów wyceny usług pozwala przedsiębiorstwom na efektywne planowanie finansowe i konkurencyjność na rynku.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ długość wewnętrzną kontenera ładunkowego typu 1BX.

TypDługość
zew. mm
Długość
wew. mm
Szerokość
zew. mm
Szerokość
wew. mm
Wysokość
zew. mm
Wysokość
wew. mm
1AA12192119982438233025912350
1A12192119982438233024382197
1AX121921199824382330<2438-
1BB912589312438233025912350
1B912589312438233024382197
1BX9125893124382330<2438-
1CC605858672438233025912350
1C605858672438233024382197
1CX6058586724382330<2438-
1D299128022438233024382197
1DX2991280224382330<2438-
A. 8 931 mm
B. 2 438 mm
C. 9 125 mm
D. 6 058 mm
Poprawna odpowiedź to 8 931 mm, ponieważ długość wewnętrzna kontenera ładunkowego typu 1BX zgodnie z danymi zawartymi w tabeli wynosi właśnie tę wartość. Wiedza na temat wymiarów kontenerów jest kluczowa w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na optymalne planowanie załadunku oraz efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową. W praktyce, znajomość tych wymiarów umożliwia również lepsze dopasowanie towarów do dostępnej przestrzeni, co z kolei zmniejsza ryzyko uszkodzeń podczas transportu. W branży transportowej stosuje się różne standardy, takie jak ISO, które regulują wymiary kontenerów, zapewniając ich kompatybilność oraz ułatwiając międzynarodowy handel. Zrozumienie tych norm jest niezbędne dla profesjonalistów zajmujących się logistyką, aby skutecznie zarządzać procesami transportowymi.

Pytanie 40

Kiedy zadanie transportowe realizowane jest przy użyciu przynajmniej dwóch rodzajów transportu, z wymianą środka transportowego, to mamy do czynienia z procesem transportowym

A. bimodalnym
B. multimodalnym
C. intermodalnym
D. łamanym
Wybór odpowiedzi bimodalnej, łamanej lub intermodalnej wskazuje na nieporozumienie dotyczące definicji i różnic między tymi pojęciami. Bimodalność odnosi się do transportu, który odbywa się wyłącznie za pomocą dwóch ścisłe określonych gałęzi transportu, co nie obejmuje sytuacji z wieloma różnymi jednostkami. Łamany transport często mylony jest z multimodalnym, jednak zazwyczaj dotyczy przewożenia towarów w jednostkach transportowych, które są podzielone na mniejsze części, co nie jest zgodne z definicją podaną w pytaniu. Z kolei intermodalność polega na wykorzystaniu różnych środków transportu bez zmiany jednostki ładunkowej, co jest istotną różnicą. Zrozumienie tych pojęć jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami logistycznymi i transportowymi. Często błędne zrozumienie terminologii wynika z braku znajomości standardów międzynarodowych oraz praktyk stosowanych w branży. Właściwe rozróżnienie tych terminów jest fundamentalne dla prawidłowego planowania i realizacji transportu, a także dla optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.