Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 12 września 2025 21:03
  • Data zakończenia: 12 września 2025 21:48

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Firma spedycyjna zrealizowała w minionym miesiącu 60 zleceń dotyczących transportu ładunków. Z powodu zajętych środków przewozowych nie była w stanie zrealizować 20 zleceń. Jaką wartość ma wskaźnik elastyczności systemu transportowego?

A. 33%
B. 67%
C. 30%
D. 75%
Często ludzie mylą wskaźnik elastyczności systemu transportowego z innymi metrykami, a to prowadzi do różnych błędów. Na przykład, niektórzy mogą sądzić, że ten wskaźnik odnosi się tylko do zrealizowanych zleceń w porównaniu do wszystkich zleceń, zapominając, że równie ważne są zlecenia, które nie mogły być zrealizowane z powodu ograniczeń. Dlatego, jeżeli patrzymy tylko na zrealizowane, to wynik 60 zleceń w stosunku do 80 nie oddaje właściwego obrazu, bo nie uwzględnia tych brakujących. Jeszcze inna powszechna pomyłka to zrozumienie, co to tak naprawdę jest elastyczność. Nie chodzi tylko o wydajność, ale o zdolność do dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. Podejście powinno brać pod uwagę zarówno zrealizowane, jak i nie, żeby dobrze zobaczyć, jak firma jest na tym polu. Analiza elastyczności jest naprawdę ważna, gdy mowa o zarządzaniu w łańcuchu dostaw i optymalizacji logistyki, bo pozwala znaleźć miejsca, które można poprawić i lepiej planować przyszłe inwestycje w środki transportowe. I nie zapominajmy o relacjach z klientami – to, jak szybko potrafimy reagować na ich potrzeby, może być kluczowe w zdobywaniu przewagi nad konkurencją.

Pytanie 3

Transport ładunku od nadawcy do odbiorcy odbywa się na dystansie 320 km z przeciętną prędkością 40 km/h. Wyznacz czas dostarczenia ładunku, biorąc pod uwagę, że załadunek i rozładunek towaru trwają po 20 minut.

A. 8h i 40 minut
B. 7h i 20 minut
C. 7h i 40 minut
D. 8h i 30 minut
Czas dostawy ładunku można obliczyć, uwzględniając zarówno czas transportu, jak i czas załadunku oraz rozładunku. W tym przypadku przewożony ładunek przebywa odległość 320 km z prędkością średnią 40 km/h. Aby obliczyć czas transportu, należy zastosować wzór: czas = odległość / prędkość. Zatem czas transportu wynosi 320 km / 40 km/h = 8 godzin. Dodatkowo, czas załadunku wynoszący 20 minut oraz czas rozładunku wynoszący 20 minut razem dają 40 minut (20 minut + 20 minut). Przekształcając 40 minut na godziny, otrzymujemy 2/3 godziny. Suma czasu transportu (8 godzin) oraz czasu załadunku i rozładunku (2/3 godziny) wynosi: 8 godzin + 2/3 godziny, co daje 8 godzin i 40 minut. W branży transportowej i logistycznej kluczowe jest uwzględnianie wszystkich aspektów czasowych, aby zapewnić terminowość dostaw i efektywność operacyjną, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 4

Jaką kategorię działań podejmowanych przez spedytora obejmuje między innymi rozliczenie pieniędzy za transport?

A. Wykonawczych
B. Organizacyjnych przed przewozem
C. Handlowych
D. Organizacyjnych w trakcie przewozu
Odpowiedź 'Handlowych' jest prawidłowa, ponieważ rozliczenie należności za przewóz stanowi istotny element działalności handlowej spedytora. Spedytorzy w ramach swoich obowiązków nie tylko organizują transport, ale także zajmują się aspektami finansowymi związanymi z przewozem towarów. Rozliczenia należności obejmują wystawianie faktur, monitorowanie płatności oraz negocjowanie warunków finansowych z klientami i przewoźnikami. Przykładem mogą być sytuacje, w których spedytor musi ustalić ceny usług transportowych na podstawie zmieniających się kosztów paliwa czy opłat celnych. Dodatkowo, zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, skuteczne zarządzanie należnościami pozwala na utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa. W kontekście standardów ISO 9001, ważne jest, aby firmy spedycyjne miały jasno określone procedury dotyczące rozliczeń, co wpływa na jakość świadczonych usług oraz satysfakcję klientów, a także na długofalowe relacje z partnerami w branży logistycznej.

Pytanie 5

Zgodnie z konwencją ADR odbywa się transport

A. paliw płynnych
B. zwierząt
C. warzyw
D. ładunków ponadnormatywnych
Odpowiedź dotycząca przewozu paliw płynnych jest prawidłowa, ponieważ konwencja ADR, czyli Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, reguluje szczegółowe zasady transportu substancji chemicznych, w tym paliw. Zgodnie z tą konwencją, paliwa płynne, takie jak benzyna czy olej napędowy, są klasyfikowane jako materiały niebezpieczne, co oznacza, że ich transport wiąże się z określonymi wymogami bezpieczeństwa. Przykładowo, pojazdy przewożące te substancje muszą być odpowiednio oznakowane, a kierowcy muszą odbyć specjalne szkolenie dotyczące obsługi towarów niebezpiecznych. Ponadto, stosowanie odpowiednich pojemników i zabezpieczeń, a także przestrzeganie przepisów dotyczących godzin pracy kierowców i warunków przewozu, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu. Zastosowanie ADR w praktyce przyczynia się do minimalizacji ryzyka wypadków oraz ochrony środowiska.

Pytanie 6

Na zakończenie przewozu oraz przekazania ładunku, według konwencji CMR, odbiorca zobowiązany jest

A. odebrać towar i zweryfikować ładunek, list przewozowy zostanie dostarczony pocztą
B. jedynie potwierdzić odbiór ładunku na liście przewozowym przewoźnika
C. otrzymać kopię listu przewozowego i potwierdzić odbiór ładunku
D. otrzymać jeden egzemplarz listu przewozowego
Odbiorca ładunku, zgodnie z konwencją CMR, powinien otrzymać egzemplarz listu przewozowego i potwierdzić odbiór ładunku. Taki proces jest kluczowy dla zabezpieczenia praw i obowiązków wszystkich stron zaangażowanych w przewóz. List przewozowy stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy o przewóz, a także dowód wydania towaru. Przykładowo, w przypadku sporów dotyczących jakości lub ilości ładunku, posiadanie potwierdzenia odbioru w postaci podpisanego listu przewozowego może być kluczowe w procesie dochodzenia roszczeń. W praktyce, proces ten powinien być realizowany z zachowaniem wszelkich standardów bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami prawa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego dokumentowania wszystkich transakcji w branży transportowej. Dobre praktyki wskazują na konieczność udostępnienia odbiorcy jednego egzemplarza dokumentu, co może być również pomocne w przyszłych audytach oraz kontrolach, zapewniając transparentność operacji transportowych.

Pytanie 7

Jaką największą objętość kruszywa o gęstości 1,6 t/m3 można załadować do wagonu dysponującego pojemnością 75 m3 i ładownością wynoszącą 60 t?

A. 60,000 m3
B. 75,000 m3
C. 37,500 m3
D. 46,875 m3
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na większe objętości, takich jak 75,000 m³, 46,875 m³ czy 60,000 m³, jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, odpowiedź 75,000 m³ sugeruje, że wagon jest w stanie pomieścić tę ilość materiału bez uwzględnienia gęstości kruszywa, co jest nieprawidłowe. Pojemność wagonu określa jedynie maksymalną objętość, nie biorąc pod uwagę, że różne materiały mają różne gęstości. Dlatego kluczowe jest, aby przy obliczeniach uwzględniać gęstość kruszywa, co prowadzi do sytuacji, w której, jeśli odpowiedzią byłaby objętość kruszywa w t/m³, to należałoby użyć odpowiednich przeliczeń opartych na gęstości. Przy gęstości 1,6 t/m³ maksymalna ładowność wagonu wynosząca 60 t oznacza, że możemy załadować tylko 37,5 m³ kruszywa, co jest zgodne z normami transportu. Odpowiedzi takie jak 46,875 m³ wynikają z niewłaściwego obliczenia, gdzie nie zrozumiano, że maksymalna ładowność ma bezpośredni wpływ na ładunek, który można załadować w zależności od gęstości. Właściwe podejście do obliczeń ładowności materiałów sypkich opiera się na dokładnym zrozumieniu relacji między objętością, masą a gęstością, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej w branży transportowej.

Pytanie 8

Termin "Bag in box" odnosi się do

A. "szkła w pudełku"
B. "szkła w worku"
C. "worka w szkle"
D. "worka w pudełku"
Opakowanie 'Bag in box' to naprawdę ciekawe rozwiązanie. Wygląda to tak, że mamy worek z elastycznego materiału, a to wszystko schowane w sztywnym pudełku. Dzięki temu napoje, jak wina czy soki, długo zachowują świeżość. Worek zmniejsza się, gdy używamy jego zawartości, więc powietrze nie ma szans na kontakt z produktem, co ogranicza psucie się. Myślę, że to świetna opcja dla wszystkich, którzy chcą dbać o jakość swoich napojów. Co więcej, 'Bag in box' jest ekologiczne – mniej odpadów niż tradycyjne butelki, co się teraz liczy. A transport i przechowywanie też są łatwiejsze, więc można zaoszczędzić pieniądze na logistyce.

Pytanie 9

Transportowiec zobowiązał się dostarczyć ładunek od nadawcy do odbiorcy w systemie just in time na godzinę 17:00. Kiedy najpóźniej powinien wyjechać z bazy do nadawcy ładunku, jeśli czas załadunku wynosi 45 minut, odległość między bazą a nadawcą to 40 km, a odległość nadawca – odbiorca wynosi 160 km? Pojazd porusza się z prędkością średnią 50 km/h.

A. O godzinie 13:00
B. O godzinie 12:45
C. O godzinie 12:15
D. O godzinie 11:30
Aby określić, o której godzinie najpóźniej przewoźnik musi wyjechać z bazy do nadawcy, należy uwzględnić czas załadunku, czas przejazdu między bazą a nadawcą oraz czas przejazdu między nadawcą a odbiorcą. Czas załadunku wynosi 45 minut, więc jeśli ładunek ma być dostarczony o godzinie 17:00, to przewoźnik musi zakończyć załadunek najpóźniej o 16:15. Odległość z bazy do nadawcy wynosi 40 km, a przy średniej prędkości 50 km/h, czas przejazdu wynosi 0,8 godziny (48 minut). Zatem, aby dotrzeć do nadawcy na czas, przewoźnik musi wyjechać z bazy o godzinie 15:27 (16:15 - 0:48). Następnie czas przejazdu z nadawcy do odbiorcy na odległość 160 km również wynosi 3,2 godziny (192 minuty), co oznacza, że przewoźnik musi wyjechać z nadawcy o godzinie 12:15, aby dotrzeć na czas do odbiorcy. Ostatecznie, odpowiedź o godzinie 12:15 jest prawidłowa, jako że uwzględnia wszystkie kluczowe aspekty planowania transportu w systemie just in time, gdzie czas dostawy jest krytyczny.

Pytanie 10

Spedytor, który zawrze kontrakt spedycyjny z klientem, odpowiada za potencjalne szkody zgodnie z regulacjami

A. kodeksu karnego
B. kodeksu cywilnego
C. umowy AETR
D. umowy CMR
Odpowiedź 'kodeks cywilny' jest jak najbardziej na miejscu. Wiesz, zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie cywilnym, spedytor ma swoją odpowiedzialność za zadane zlecenie spedycyjne. To wszystko jest opisane w artykułach od 794 do 805, które mówią o umowie spedycji. Spedytor, to nie tylko ktoś, kto przekazuje towar, ale też profesjonalista, który powinien dbać o to, żeby wszystko szło sprawnie i według umowy. Przykładowo, jeśli spedytor zleca transport towaru i ten się uszkadza przez złe pakowanie, to właśnie on może być pociągnięty do odpowiedzialności za te straty. To pokazuje, że spedytorzy muszą trzymać się dobrych praktyk, czyli np. odpowiednio zabezpieczać ładunki i kontrolować ich stan na bieżąco. Tak więc, znajomość Kodeksu cywilnego i wiedza, jak to zastosować w praktyce, są kluczowe, jeśli chodzi o zarządzanie odpowiedzialnością w branży spedycyjnej.

Pytanie 11

Korzystając z fragmentu Kodeksu Cywilnego, wskaż zdanie prawdziwe.

Fragment Kodeksu Cywilnego
Art. 801.
§ 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia aż do wydania przewoźnikowi, dalszemu spedytorowi, dającemu zlecenie lub osobie przez niego wskazanej, nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa spedytora.
§ 2. Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za ubytek nieprzekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów - granic zwyczajowo przyjętych.
§ 3. Za utratę, ubytek lub uszkodzenie pieniędzy, kosztowności, papierów wartościowych albo rzeczy szczególnie cennych spedytor ponosi odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy właściwości przesyłki były podane przy zawarciu umowy, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa spedytora.
Art. 802.
§ 1. Dla zabezpieczenia roszczeń o przewoźne oraz roszczeń o prowizję, o zwrot wydatków i innych należności wynikłych ze zleceń spedycyjnych, jak również dla zabezpieczenia takich roszczeń przysługujących poprzednim spedytorom i przewoźnikom, przysługuje spedytorowi ustawowe prawo zastawu na przesyłce, dopóki przesyłka znajduje się u niego lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać za pomocą dokumentów.
A. Za utratę, ubytek lub uszkodzenie rzeczy szczególnie cennych spedytor ponosi odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy szkoda wynikła z działalności zleceniodawcy.
B. Spedytor ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie rzeczy szczególnie cennych jedynie wtedy, gdy właściwości przesyłki były podane przy zawarciu umowy.
C. Spedytor ponosi odpowiedzialność za ubytek nieprzekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów - granic zwyczajowo przyjętych.
D. Spedytor ponosi zawsze odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie pieniędzy, kosztowności, papierów wartościowych albo rzeczy szczególnie cennych.
Wybrane odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd, ponieważ ignorują kluczowe zasady dotyczące odpowiedzialności spedytora. Pierwsza opcja sugeruje, że spedytor ponosi odpowiedzialność za ubytek w granicach przepisów, co jest nieprecyzyjne, ponieważ odpowiedzialność jest uzależniona od informacji zawartych w umowie. Druga odpowiedź zakłada, że spedytor zawsze odpowiada za utratę rzeczy cennych, co jest sprzeczne z zapisami Kodeksu Cywilnego. Takie uogólnienia mogą prowadzić do nieporozumień w obszarze odpowiedzialności i mogą zniechęcać do dokładnego formułowania umów. W przypadku błędnego założenia, że spedytor ma zawsze pełną odpowiedzialność, zleceniodawcy mogą nie zastosować się do zaleceń dotyczących ubezpieczeń i zabezpieczeń dla przesyłek wartościowych. Ostatnia odpowiedź nawiązuje do odpowiedzialności spedytora wyłącznie w kontekście działalności zleceniodawcy, co jest błędne, ponieważ Kodeks określa konkretne warunki odpowiedzialności. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem w logistyce oraz uniknięcia nieporozumień w relacjach handlowych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Ile naczep potrzeba do transportu 198 pjł w jednej warstwie w naczepach o maksymalnej nośności 33 uformowanych pjł?

A. 4 naczepy
B. 3 naczepy
C. 6 naczep
D. 5 naczep
Aby obliczyć ilość naczep potrzebnych do przewozu 198 pjł w jednej warstwie, musimy podzielić całkowitą ilość pjł przez maksymalną ładowność jednej naczepy. W tym przypadku 198 pjł podzielone przez 33 pjł na naczepę daje nam około 6. W praktyce oznacza to, że potrzebujemy 6 naczep, aby skutecznie i zgodnie z normami przewieźć tę ilość. W transporcie drogowym kluczowe jest zapewnienie, że naczepy są odpowiednio załadowane, co nie tylko wpływa na bezpieczeństwo transportu, ale także na efektywność operacyjną. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zawsze warto zaokrąglić w górę, aby uniknąć przeciążenia naczepy i zapewnić odpowiednią przestrzeń na ewentualne manewry podczas załadunku oraz rozładunku. Dodatkowo, pamiętajmy, że zbyt mała ilość naczep może prowadzić do opóźnień w dostawach, a tym samym do nieefektywności operacyjnej.

Pytanie 15

Która z formuł INCOTERMS 2010 narzuca sprzedającemu obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia towaru oraz pokrycia związanych z tym kosztów?

A. CFR
B. DAP
C. CIF
D. FOB
Wybór odpowiedzi spośród DAP, CFR i FOB odnosi się do różnych aspektów odpowiedzialności w międzynarodowych transakcjach handlowych, które wyraźnie różnią się od CIF. DAP (Delivered At Place) oznacza, że sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru do określonego miejsca, ale nie obejmuje obowiązku ubezpieczenia, co czyni tę formułę mniej korzystną dla kupującego w kontekście zabezpieczenia towaru na czas transportu. CFR (Cost and Freight) to formuła, która również nie obejmuje obowiązku ubezpieczenia, a jedynie nakłada na sprzedającego obowiązek pokrycia kosztów transportu do portu przeznaczenia, co oznacza, że ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru przechodzi na kupującego w momencie załadunku na statek. Z kolei FOB (Free On Board) wskazuje, że sprzedający jest odpowiedzialny jedynie do momentu, gdy towar zostanie załadowany na statek, co również nie obejmuje ubezpieczenia towaru w czasie transportu. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych opcji to mylenie odpowiedzialności za transport z odpowiedzialnością za ubezpieczenie, co często wynika z braku zrozumienia różnic w tych formułach. Każda z tych formuł ma swoje zastosowanie w określonych sytuacjach handlowych, ale tylko CIF zapewnia pełne zabezpieczenie towaru przez sprzedającego na czas transportu.

Pytanie 16

Międzynarodowym dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy na przewóz ładunku pomiędzy nadawcą a przedsiębiorstwem kolejowym, jest list przewozowy

A. MAWB
B. CMR
C. CIM
D. HAWB
CIM, czyli Konwencja o międzynarodowym przewozie towarów koleją, reguluje zasady przewozu ładunków w transporcie kolejowym. List przewozowy CIM jest dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy przewozu między nadawcą a przedsiębiorstwem kolejowym. Zawiera kluczowe informacje, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, charakterystyka ładunku oraz warunki transportu. W praktyce, list przewozowy CIM pełni rolę dowodu dostarczenia towaru oraz jest niezbędny w przypadku reklamacji lub dochodzenia roszczeń. Znajomość tego dokumentu jest kluczowa dla wszystkich uczestników procesu logistycznego, w tym nadawców, spedytorów i przewoźników, a jego prawidłowe wypełnienie jest obowiązkowe w międzynarodowym przewozie kolejowym. Użycie listu przewozowego CIM zgodnie z obowiązującymi standardami przyspiesza proces odprawy celnej oraz ułatwia współpracę międzynarodową, co jest kluczowe w globalnym handlu.

Pytanie 17

Zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych termin zapłaty faktury nie może przekraczać

Art. 6. 1. Jeżeli strony transakcji handlowej nie przewidziały w umowie terminu zapłaty, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, po upływie 30 dni liczonych od dnia spełnienia przez niego świadczenia, do dnia zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1, upływ 30 dni liczony jest od dnia zakończenia badania.
Art. 7. 1. W transakcjach handlowych – z wyłączeniem transakcji, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny – wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki, za okres od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) wierzyciel spełnił swoje świadczenie;
2) wierzyciel nie otrzymał zapłaty w terminie określonym w umowie.
2. Termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, chyba że strony w umowie wyraźnie ustalą inaczej i pod warunkiem że ustalenie to nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.
A. 30 dni.
B. 60 dni.
C. 14 dni.
D. 7 dni.
Odpowiedź "60 dni." jest prawidłowa, gdyż zgodnie z Art. 7. 1. Ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, maksymalny termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni. W praktyce oznacza to, że w transakcjach handlowych strony umowy powinny szczegółowo określić termin płatności, który nie może być dłuższy niż ten, wskazany w ustawie. Przykładowo, w przypadku umowy między przedsiębiorcami, jeżeli termin płatności wynosi 30 dni, a strony ustalą go na 60 dni, to będzie to zgodne z przepisami. Warto zauważyć, że ustawa przewiduje, że w przypadku braku pisemnych ustaleń w umowie, obowiązuje termin 30 dni. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że zgodność z tą ustawą ma na celu poprawę płynności finansowej i zabezpieczenie interesów przedsiębiorców, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnego rynku, gdzie szybka reakcja na zobowiązania finansowe ma ogromne znaczenie dla utrzymania konkurencyjności.

Pytanie 18

W celu transportu pszenicy siewnej wykorzystując palety, należy użyć

A. worków jutowych
B. pudeł kartonowych
C. skrzyn metalowych
D. pojemników ażurowych
Worki jutowe to naprawdę fajny wybór do transportu pszenicy siewnej. Dlaczego? Bo mają świetne właściwości, które pomagają utrzymać nasiona w dobrej formie. Juta, z której są zrobione, to naturalne włókno, które świetnie wentyluje i odprowadza wilgoć. To mega ważne, żeby pszenica się nie zepsuła podczas transportu. Do tego te worki są wytrzymałe, nie łamią się łatwo, więc nie musisz się martwić, że coś się z nimi stanie. No i co fajne, można je wykorzystywać kilka razy, co jest korzystne zarówno dla portfela, jak i dla naszej planety. Standardy w branży, jak normy ISO, też zwracają uwagę na takie ekologiczne i efektywne rozwiązania. Można je spotkać w wielu gospodarstwach rolnych, które zajmują się sprzedażą nasion, a także w magazynach, gdzie trzeba te produkty przechowywać w odpowiednich warunkach.

Pytanie 19

W zakres działań handlowych w procesie transportowym wchodzi

A. przygotowanie i zabezpieczenie ładunku w pojeździe
B. wystawienie faktury za usługi oraz pobranie opłaty
C. dojazd do punktu załadunku oraz przygotowanie środka transportu do załadunku
D. przygotowanie dokumentacji oraz zaplanowanie trasy transportu
Wystawienie faktury za usługę i pobranie należności to kluczowy element czynności handlowych w procesie transportowym. Faktura jest dokumentem, który potwierdza dokonanie transakcji, a także zapewnia podstawę prawną do dalszych działań, takich jak egzekucja należności w przypadku opóźnień w płatności. W praktyce, poprawne wystawienie faktury wymaga znajomości regulacji prawnych, takich jak Ustawa o VAT, która reguluje zasady opodatkowania i wymogi formalne związane z fakturowaniem. Przykładowo, w przypadku świadczenia usług transportowych, na fakturze powinny znaleźć się szczegółowe informacje dotyczące przewożonego towaru, daty usługi oraz danych obu stron transakcji. Proces ten powinien być zgodny z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają przechowywanie kopii faktur oraz ich elektroniczne archiwizowanie w celu ułatwienia audytów i kontroli skarbowej. Zrozumienie tego etapu procesu handlowego jest niezbędne, aby zapewnić płynność finansową firmy oraz przestrzegać przepisów prawa.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jakiego typu ładunek obejmuje gotowe produkty, które mają własne opakowania jednostkowe lub zbiorcze oraz odznaczają się niewielką masą jednostkową i różnorodnością form i opakowań?

A. Masowy
B. Ponadgabarytowy
C. Drobnicowy
D. Całopojazdowy
Wybór odpowiedzi masowy jest błędny, ponieważ odnosi się do ładunków o dużej masie, które są transportowane luzem, bez opakowań jednostkowych. Tego rodzaju transport obejmuje produkty takie jak zboża, węgiel, czy chemikalia, które są zazwyczaj przesyłane w dużych ilościach. Z kolei odpowiedź ponadgabarytowy dotyczy towarów, które przekraczają standardowe wymiary transportowe, jak struktury budowlane czy maszyny, i wymagają specjalnych środków transportowych oraz zezwoleń. Całopojazdowy transport odnosi się do sytuacji, gdy cały pojazd zajmowany jest przez jeden ładunek, co różni się od drobnicowego, gdzie wiele różnych produktów może być transportowanych w jednym pojeździe. Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z mylnego założenia, że wszystkie ładunki można klasyfikować według jednego kryterium, nie uwzględniając ich charakterystyki i wymagań transportowych. Kluczowym błędem jest niezrozumienie, że różne rodzaje ładunków mają różne procedury pakowania, transportu i zarządzania, co jest istotne w efektywnej logistyce.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Podatek VAT dotyczący towarów i usług określany jest także jako podatek od wartości

A. ujemnej
B. dodanej
C. podzielonej
D. mnożonej
Podatek VAT, czyli podatek od towarów i usług, nazywany jest podatkiem od wartości dodanej, ponieważ obciążenie podatkowe jest nakładane na wartość, którą produkt lub usługa zyskuje na każdym etapie produkcji i dystrybucji. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy płacą podatek tylko od wartości, którą dodają do towaru, a nie od całkowitej wartości sprzedaży. Na przykład, jeśli producent wytwarza meble, płaci VAT od kosztów materiałów oraz wartości pracy, którą włożył w ich produkcję. Następnie, gdy sprzedaje te meble detalistom, dolicza VAT do ceny sprzedaży, a różnicę między VAT-em, który zapłacił, a tym, który pobrał, przekazuje do urzędów skarbowych. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania VAT i pozwala uniknąć błędów w obliczeniach oraz niepotrzebnych kosztów związanych z kontrolami skarbowymi. Warto dodać, że system VAT jest stosowany w wielu krajach na całym świecie i jest uregulowany przez dyrektywy Unii Europejskiej, które mają na celu ujednolicenie zasad opodatkowania.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W transporcie drogowym o objętości 19,2 m3 umieszczono 8 jednostek ładunkowych na paletach, z których każda ma wymiary 1,2 m x 0,8 m x 1,2 m (dł. x szer. x wys.). Oblicz, jaki jest współczynnik wypełnienia tego środka transportu?

A. 0,06
B. 2,08
C. 0,48
D. 0,40
W przypadku obliczenia współczynnika wypełnienia ważne jest zrozumienie, jak prawidłowo przeliczyć objętość ładunku oraz całkowitą pojemność środka transportu. Wiele osób może popełnić błąd, obliczając objętość jednej palety lub nie uwzględniając wszystkich jednostek ładunkowych. Wybór odpowiedzi 0,06 może sugerować, że ktoś przyjął niepoprawne wartości lub źle zinterpretował dane, co prowadzi do znacznego niedoszacowania wypełnienia. Z drugiej strony, odpowiedź 0,40 także nie oddaje rzeczywistego stosunku objętości ładunku do pojemności, co może wynikać z błędnego założenia o liczbie palet lub ich wymiarach. Takie podejścia często prowadzą do mylnych wniosków, ponieważ pomijają kluczowe aspekty, jak dokładne obliczenie objętości czy zrozumienie, jak ważne jest efektywne wykorzystanie przestrzeni transportowej. Aby uzyskać prawidłowy wynik, konieczne jest precyzyjne określenie wszystkich wymiarów oraz ich odpowiednie przeliczenie. W praktyce, analiza efektywności wypełnienia środków transportu powinna być prowadzona regularnie, aby zoptymalizować procesy logistyczne oraz zmniejszyć koszty operacyjne. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na szczegóły i upewnić się, że wszystkie obliczenia są przeprowadzane poprawnie. W przeciwnym razie ryzykujemy błędy, które mogą wpłynąć negatywnie na cały proces transportowy.

Pytanie 26

Czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę obejmuje czas trwania

A. załadunku i rozładunku oraz nadzór nad tymi czynnościami
B. kierowania pojazdem
C. pakowania i konfekcjonowania
D. oczekiwania na załadunek lub wyładunek
Wszelkie odpowiedzi, które sugerują, że czas prowadzenia pojazdu obejmuje czynności inne niż kierowanie, są niepoprawne i mogą prowadzić do nieporozumień w zakresie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Pakowanie i konfekcjonowanie to działania, które związane są z przygotowaniem towarów do transportu, ale nie mają one związku z samym prowadzeniem pojazdu. Oczekiwanie na załadunek lub wyładunek również nie jest częścią prowadzenia. W rzeczywistości, czas ten powinien być zarezerwowany na odpoczynek lub inne czynności administracyjne związane z pracą kierowcy. Co więcej, załadunek i rozładunek to zadania, które chociaż są kluczowe dla operacji transportowych, również nie są wliczane do czasu prowadzenia pojazdu. Wiele osób błędnie zakłada, że wszelkie czynności związane z transportem, w tym nadzór nad załadunkiem czy rozładunkiem, mogą być traktowane jako czas prowadzenia. To może prowadzić do nieprzestrzegania norm dotyczących czasu pracy i odpoczynku, co jest niezwykle istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Prawidłowe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania czasem pracy kierowcy, co jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także najlepszą praktyką w branży transportowej.

Pytanie 27

Podstawowa stawka VAT wynosi

A. 23%
B. 35%
C. 5%
D. 22%
W Polsce stawka VAT wynosi 23% i to jest ta, która najczęściej obowiązuje w handlu. Kiedy na przykład firma sprzedaje coś za 100 zł, to dolicza do tego 23 zł podatku, czyli razem wychodzi 123 zł. To jest naprawdę ważne do zrozumienia, zwłaszcza przy rozliczeniach. Ciekawostka: są też obniżone stawki VAT, jak 5% czy 8%, które stosuje się do różnych produktów, na przykład do żywności czy usług budowlanych. Ale ogólnie, 23% to ta stawka, z którą każdy przedsiębiorca powinien być na bieżąco, bo nieprzestrzeganie jej może prowadzić do kłopotów prawnych.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jaki styl negocjacji, oparty na wywieraniu presji na drugą stronę oraz zdecydowanej rezygnacji z jakichkolwiek kompromisów, stosują uczestnicy negocjacji?

A. Skierowany.
B. Zgody.
C. Łagodny.
D. Twardy
Styl twardy w negocjacjach charakteryzuje się zdecydowanym dążeniem do osiągnięcia własnych celów, często z wykorzystaniem presji na drugą stronę. Osoby stosujące ten styl są nieustępliwe i rzadko sięgają po kompromisy, co może prowadzić do szybkiego osiągnięcia zakładanych celów. Przykładem może być sytuacja, w której jedna strona negocjuje warunki umowy, stawiając na ostrą rywalizację i nieprzyjemne presje, aby zmusić drugą stronę do ustępstw. Twardy styl często jest skuteczny w przypadku, gdy jedna ze stron ma przewagę, na przykład w negocjacjach dotyczących dużych kontraktów, gdzie jedna strona posiada kluczowe zasoby. Warto jednak pamiętać, że długotrwałe stosowanie tego stylu może prowadzić do pogorszenia relacji z partnerami, dlatego warto zrównoważyć go z innymi stylami, aby osiągnąć bardziej zrównoważone rezultaty.

Pytanie 30

Dokument, który jest wydawany przewoźnikowi drogowemu na podstawie umowy międzynarodowej i upoważnia go do przeprowadzania międzynarodowego transportu drogowego, jeden lub wielokrotnie, do lub z terytorium wskazanego w dokumencie, nazywany jest

A. licencją
B. konwencją celną
C. zezwoleniem tranzytowym
D. zezwoleniem zagranicznym
Zezwolenie zagraniczne jest dokumentem, który umożliwia przewoźnikowi drogowemu wykonywanie międzynarodowych transportów drogowych do lub z określonego państwa. Dokument ten jest istotny dla legalnego przewozu towarów oraz osób przez granice, a jego uzyskanie wiąże się z przestrzeganiem międzynarodowych regulacji oraz standardów transportowych. Przykładowo, w przypadku transportu międzynarodowego z Polski do Niemiec, przewoźnik musi posiadać zezwolenie zagraniczne, które potwierdza jego uprawnienia do wykonywania takiej usługi. Procedura uzyskania zezwolenia zwykle obejmuje rejestrację w odpowiednich instytucjach oraz spełnienie określonych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i jakości świadczonych usług. W praktyce, posiadanie zezwolenia zagranicznego nie tylko pozwala na legalny transport, ale również wpływa na reputację firmy transportowej, co jest kluczowe w konkurencyjnym rynku usług transportowych.

Pytanie 31

Jaką metodę badań marketingowych stosuje się do monitorowania zmian w sektorze transportowym?

A. grupa dyskusyjna.
B. eksperyment.
C. obserwacja.
D. badanie opinii.
Sondaż, będący jedną z popularnych metod badań marketingowych, opiera się na zbieraniu danych od respondentów w formie kwestionariuszy. Choć sondaże mogą dostarczać wartościowych informacji o preferencjach klientów, nie są one odpowiednie do działań wymagających ścisłego monitorowania zmian na rynku transportowym. Wynika to z tego, że sondaże są często ograniczone czasowo i mogą nie odzwierciedlać bieżących zachowań konsumentów, którymi zainteresowane są firmy transportowe. Z kolei panel, jako metoda badawcza, polega na długoterminowym zbieraniu danych od tych samych grup respondentów. Chociaż ta technika może oferować wgląd w zmiany zachowań na przestrzeni czasu, nie zawsze jest w stanie uchwycić nagłe zmiany na rynku, co jest istotne w dynamicznych branżach takich jak transport. Eksperyment, jako forma badania, skupia się na określonym działaniu i jego wpływie na uczestników, co może być użyteczne w testowaniu nowych usług czy produktów, ale także nie jest metodą do ciągłego monitorowania rynku. Dlatego błędnym podejściem jest zakładanie, że te metody mogą zastąpić obserwację, która bezpośrednio i na bieżąco rejestruje zmiany w zachowaniach i preferencjach klientów.

Pytanie 32

W celu transportu ładunków w wagonach należących do kolei z różnych krajów po europejskiej sieci kolejowej, państwa sygnatariusze COTIF podpisały umowę o wspólnym użytkowaniu wagonów towarowych, która w skrócie nosi oznaczenie

A. PPW
B. RID
C. RIP
D. RIV
RIV, czyli Regulamin użytkowania wagonów towarowych, to bardzo ważny dokument, który pozwala przewozić różne ładunki w wagonach będących własnością różnych kolei w Europie. Umowa ta, wchodząca w skład konwencji COTIF, ustala zasady i normy dla technicznych i organizacyjnych aspektów przewozu. Dzięki temu międzynarodowy transport kolejowy staje się prostszy. Weźmy na przykład sytuację, gdy towar musi przejechać z jednego kraju do drugiego. W takim przypadku wagony mogą być przekazywane między różnymi administracjami kolejowymi. RIV zapewnia jasne regulacje dotyczące odpowiedzialności za ładunek, warunków technicznych wagonów i procedur ich przekazywania. To wszystko sprawia, że zarządzanie logistyką transportu jest bardziej efektywne, co wpływa na niższe koszty i większą konkurencyjność. Moim zdaniem, RIV ma też spore znaczenie dla ekologii, bo promuje kolej jako lepszą alternatywę dla transportu drogowego.

Pytanie 33

Jakie urządzenie służy do mechanizacji procesów załadunkowych w trybie ciągłym?

A. suwnica
B. przenośnik rolkowy
C. wózek widłowy
D. wciągarka
Wciągarka, wózek widłowy i suwnica to urządzenia, które pełnią różne funkcje w mechanizacji prac ładunkowych, ale nie są to urządzenia o pracy ciągłej. Wciągarka jest używana do podnoszenia i opuszczania ładunków, co czyni ją bardziej odpowiednią do zadań wymagających zmiany wysokości, a nie ciągłego transportu. W przypadku wózków widłowych, ich główną funkcją jest przemieszczanie ładunków w obrębie ograniczonej przestrzeni, co również nie odpowiada definicji pracy ciągłej. Suwnica, z drugiej strony, jest wykorzystywana do podnoszenia i przenoszenia obiektów pionowo, ale rzadko wykonuje transport poziomy w sposób ciągły. Kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie mechanizacji z każdym rodzajem transportu materiałów. Przenośnik rolkowy różni się od tych urządzeń tym, że umożliwia nieprzerwany przepływ materiałów, co jest niezbędne w nowoczesnych procesach produkcyjnych i logistycznych. Użycie spójnych rozwiązań transportowych, takich jak przenośniki rolkowe, przyczynia się do osiągnięcia lepszej wydajności i organizacji pracy. Zrozumienie różnicy między tymi rodzajami urządzeń jest kluczowe dla optymalizacji procesów w zakładach przemysłowych.

Pytanie 34

W jakim przypadku czynności wykonywane przez kierowcę, załadowcę lub rozładowcę były realizowane poprawnie?

A. Załadunek mechaniczny z magazynu za pomocą rampy był przeprowadzany przez kierowcę
B. Kierowca uniemożliwił dodanie uwagi na liście przewozowym po wykryciu przez rozładowcę niezgodności w ilości sztuk przewozowych
C. Załadowca nie stosował się do wskazówek kierowcy dotyczących rozmieszczenia ładunku oraz jego mocowania
D. Załadowca pozwolił kierowcy na kontrolowanie załadunku i liczenie sztuk przewozowych przyjętych
Odpowiedź, w której załadowca umożliwił kierowcy nadzorowanie załadunku i liczenie sztuk przewozowych, jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami logistycznymi, współpraca pomiędzy kierowcą a załadowcą jest kluczowym elementem bezpiecznego i efektywnego procesu transportowego. Umożliwienie kierowcy nadzorowania załadunku pozwala na bieżąco weryfikować poprawność załadunku, co jest zgodne z zasadami odpowiedzialności i zabezpieczeń w trakcie transportu. Dobrą praktyką jest, aby kierowca również kontrolował ilość i rodzaj załadunku, aby uniknąć niezgodności, które mogą prowadzić do problemów na etapie rozładunku. Właściwe mocowanie ładunku i jego rozmieszczenie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podczas transportu, co jest szczególnie istotne w kontekście przepisów prawnych dotyczących transportu drogowego. Umożliwienie kierowcy tych działań wzmacnia również odpowiedzialność za ładunek, co jest istotne w przypadku ewentualnych reklamacji bądź strat.

Pytanie 35

Jaką strategię zarządzania przyjęło przedsiębiorstwo spedycyjno–transportowe, decydując się na rezygnację z posiadania własnej floty transportowej oraz zlecanie przewozów zewnętrznej firmie w celu obniżenia i skuteczniejszej kontroli kosztów operacyjnych?

A. Reengineering
B. Benchmarking
C. Outsourcing
D. Searching
Outsourcing to proces przenoszenia niektórych funkcji lub procesów biznesowych do zewnętrznych dostawców w celu obniżenia kosztów i zwiększenia efektywności. W przypadku przedsiębiorstwa spedycyjno-transportowego, decyzja o rezygnacji z utrzymania własnej bazy transportowej na rzecz zlecania przewozów firmie zewnętrznej jest typowym przykładem outsourcowania. Taki model pozwala firmie skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, a także ograniczyć wydatki związane z posiadaniem floty pojazdów, utrzymaniem infrastruktury oraz zatrudnianiem pracowników odpowiedzialnych za te czynności. W praktyce, korzystanie z usług zewnętrznych dostawców transportowych może prowadzić do zwiększenia elastyczności operacyjnej, umożliwiając lepsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. W branży logistycznej, outsourcing stał się standardem, pozwalając firmom na korzystanie z zaawansowanych technologii i innowacji oferowanych przez specjalistyczne przedsiębiorstwa.

Pytanie 36

W minionym kwartale firma transportowa zrealizowała 180 zleceń przewozowych, z czego 36 z nich zostało zrealizowanych z opóźnieniem lub nie zrealizowano ich wcale. Jaki procent stanowią zlecenia, które zostały wykonane prawidłowo?

A. 60%
B. 20%
C. 40%
D. 80%
Przy analizowaniu błędnych odpowiedzi można zauważyć, że wiele z nich wynika z niepoprawnych założeń dotyczących obliczeń procentowych. Na przykład, wybór odpowiedzi 40% mógłby sugerować, że ktoś przypuszczał, iż zlecenia wykonane prawidłowo to 72 (co stanowi 40% z 180), jednak to nie uwzględnia faktu, że 36 zleceń to nieudane lub opóźnione, a nie wykonane. Wybór 20% wskazuje na dramatyczne zaniżenie tej liczby i może być wynikiem pomyłki w obliczeniach. Osoby wybierające tę odpowiedź mogą mylić całkowitą liczbę zleceń z tymi wykonanymi poprawnie. Z kolei przy odpowiedzi 60% można zauważyć, że osoba mogła myśleć, iż 108 (co stanowi 60% z 180) zleceń zostało zrealizowanych prawidłowo, co również jest błędne. W każdym z tych przypadków kluczowym błędem jest niepoprawne rozumienie, co oznacza procent wykonanych zleceń. Warto podkreślić, że umiejętność poprawnego obliczania takich wskaźników jest niezbędna w zarządzaniu projektami i operacjami, a także w ocenie efektywności działań organizacji w branży transportowej. Zrozumienie podstawowych zasad procentowania oraz umiejętność analizowania danych mogą znacznie poprawić jakość podejmowanych decyzji w zarządzaniu logistyką.

Pytanie 37

Jaką formułę handlową należy zastosować, gdy sprzedawca pokrywa koszty transportu i dostarcza towar do miejsca wskazanego przez nabywcę?

A. fi-fo
B. li-fo
C. franco
D. loco
Odpowiedzi fi-fo, loco i li-fo są błędne, ponieważ nie dotyczą sytuacji, w której sprzedający ponosi koszty transportu i dostarcza towar do wskazanego przez kupującego miejsca. Fi-fo (first in, first out) odnosi się do metody zarządzania zapasami, w której najwcześniej nabyte towary są sprzedawane jako pierwsze, co ma zastosowanie w kontekście gospodarki magazynowej, a nie odpowiedzialności za transport. Z kolei loco (z łac. loco, czyli 'w miejscu') oznacza, że sprzedający dostarcza towar do określonego miejsca, ale koszty transportu ponosi kupujący. Jest to sytuacja, która może prowadzić do nieporozumień, zwłaszcza w handlu zagranicznym, gdzie dodatkowe opłaty mogą znacząco wpłynąć na całkowity koszt zakupu. Li-fo (last in, first out) to kolejna metoda zarządzania zapasami, która działa na odwrotnej zasadzie niż fi-fo, a jej zastosowanie również nie ma związku z kosztami transportu. Typowe błędy myślowe przy wyborze odpowiedzi mogą wynikać z mylenia terminologii związanej z transportem z terminologią używaną w logistyce i zarządzaniu zapasami. Dobrze jest pamiętać, że każda forma handlowa niesie ze sobą konkretne warunki dotyczące odpowiedzialności za koszty i ryzyka, dlatego kluczowe jest zrozumienie ich znaczenia w kontekście transakcji.

Pytanie 38

Który organ jest odpowiedzialny za wydawanie licencji wspólnotowej umożliwiającej prowadzenie transportu drogowego towarów?

A. Wójt odpowiedni na podstawie miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
B. Główny Inspektor Transportu Drogowego
C. Dyrektor Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Drogowego
D. Starosta odpowiedni na podstawie miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
Główny Inspektor Transportu Drogowego (GITD) jest odpowiedzialny za wydawanie licencji wspólnotowych, które umożliwiają przedsiębiorcom podejmowanie i wykonywanie transportu drogowego towarów w ramach Unii Europejskiej. Licencja ta jest kluczowym dokumentem, który potwierdza, że przedsiębiorca spełnia wszystkie wymogi prawne dotyczące transportu drogowego. Wydanie licencji następuje po przeprowadzeniu stosownych kontroli, które obejmują sprawdzenie zdolności finansowej, kwalifikacji zawodowych oraz przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa transportu. Z perspektywy praktycznej, posiadanie licencji wspólnotowej jest niezbędne dla każdej firmy transportowej, która planuje prowadzenie działalności na terenie UE, co wiąże się z dużymi obowiązkami administracyjnymi i regulacyjnymi. Przykładowo, przedsiębiorca, który zdobył taką licencję, ma prawo do wykonywania przewozów międzynarodowych, co otwiera możliwości ekspansji na rynki zagraniczne oraz współpracy z różnymi partnerami w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 39

Na podstawie fragmentu "Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych" określ, w jakiej formie i jakim terminie powinno być złożone roszczenie zleceniodawcy w stosunku do spedytora w związku z uszkodzeniem przesyłki podczas przewozu.

REKLAMACJE
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.
24.3. Procedura reklamacyjna związana z wykonywaniem przez spedytora funkcji przewoźnika umownego uregulowana jest odrębnymi przepisami.
A. Na piśmie w terminie 6 dni.
B. Na piśmie w terminie 12 dni.
C. Ustnie w terminie 14 dni.
D. Ustnie w terminie 8 dni.
Odpowiedź "Na piśmie w terminie 6 dni" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z § 24.1 Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych, roszczenie zleceniodawcy w stosunku do spedytora w przypadku uszkodzenia przesyłki musi być złożone na piśmie w terminie 6 dni. Ważne jest, aby zleceniodawcy byli świadomi, że terminy te są ściśle określone, aby zapewnić skuteczną komunikację i umożliwić szybkie reagowanie na sytuacje związane z uszkodzeniem przesyłek. Przykładowo, jeśli zleceniodawca zauważy uszkodzenie przesyłki po dostawie, powinien niezwłocznie przygotować odpowiednie pismo reklamacyjne, w którym dokładnie opisze zaistniałą sytuację. Warto również dołączyć dokumentację fotograficzną oraz inne dowody, które mogą pomóc w procesie reklamacyjnym. Tego rodzaju praktyki są zgodne z najlepszymi standardami branżowymi, które kładą duży nacisk na dokumentację i terminowość zgłoszeń reklamacyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania ryzykiem w transportach.

Pytanie 40

Jaką formułę INCOTERMS 2020 należy wybrać, gdy ustalono, że sprzedawca udostępnia towar kupującemu w swoim magazynie, a od tego momentu kupujący bierze na siebie ryzyko i wszelkie koszty oraz obowiązki, w tym załadunek towaru na środek transportu oraz realizację formalności celnych w eksporcie?

A. FOB
B. DAT
C. CPT
D. EXW
Formuła EXW (Ex Works) w definicji INCOTERMS 2020 oznacza, że sprzedający udostępnia towar kupującemu w swoim zakładzie lub w innym określonym miejscu, co dokładnie odpowiada opisanej sytuacji. Sprzedający ma minimalne zobowiązania, a całość ryzyka oraz koszty związane z transportem, załadunkiem oraz formalnościami celnymi ponosi kupujący. Przykładem zastosowania EXW może być sytuacja, w której producent towarów wyprodukowanych w Polsce udostępnia swoje produkty w swoim magazynie, a kupujący z Niemiec jest odpowiedzialny za wszystkie dalsze kroki, od transportu do jego siedziby, po odprawę celną. W praktyce, korzystając z EXW, kupujący powinien być świadomy, że ma pełną kontrolę nad procesem logistycznym i musi przejąć odpowiedzialność za wszelkie formalności, co często wymaga zaawansowanej wiedzy o przepisach celnych i logistyce międzynarodowej.