Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 13 lipca 2025 22:24
  • Data zakończenia: 13 lipca 2025 23:00

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Załadunek paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera rozpoczął się o godzinie 8:00. Ładunek został rozmieszczony w kontenerze w dwóch warstwach, w każdej warstwie w liczbie zgodnej z przedstawionym rysunkiem. O której godzinie najwcześniej pojazd z kontenerem będzie mógł wyjechać w trasę, jeżeli załadunek 1 pjł trwa 2 minuty, a czas załadunku kontenera na środek transportu drogowego wynosi 10 minut?

Rozmieszczenie paletowych jednostek ładunkowych w kontenerze w jednej warstwie

Ilustracja do pytania
A. O godzinie 9:00
B. O godzinie 9:50
C. O godzinie 9:10
D. O godzinie 10:00
Jak się wybiera niepoprawną odpowiedź, to może się zdarzyć, że umkną najważniejsze rzeczy w całym procesie załadunku. Czasami ludzie myślą o całym czasie załadunku jak o prostej sumie minut dla każdej jednostki, zapominając o dodatkowym czasie na załadunek kontenera. To bardzo łatwo przeoczyć i prowadzi do błędnych decyzji. Czas załadunku trzeba patrzeć w kontekście całego procesu, a nie tylko pojedynczych elementów. W logistyce musisz pamiętać, że każde opóźnienie ma wpływ na czas transportu. Często zbyt optymistyczne założenia na temat czasu załadunku mogą skończyć się problemami z harmonogramem. Dlatego warto zawsze zostawić trochę zapasu czasowego w planowaniu, żeby uniknąć stresu i poprawić ogólne wyniki. Nie zapominaj też o standardach branżowych, które podpowiadają, żeby dokładnie planować czas każdego kroku – to naprawdę ułatwia zarządzanie całym procesem.

Pytanie 2

Jakiego rodzaju działania są realizowane przez wyspecjalizowane jednostki po przekroczeniu przez pojazd wskazanego w instrukcji przebiegu lub czasu eksploatacji?

A. Bieżące naprawy
B. Główne naprawy
C. Czynności diagnostyczne
D. Okresowe usługi techniczne
Okresowe obsługi techniczne to kluczowy element w zarządzaniu eksploatacją pojazdów. Te czynności mają na celu zapewnienie, że pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa i wydajności. Zwykle obejmują one przeglądy techniczne, wymianę oleju, kontrolę układów hamulcowych i zawieszenia, a także diagnostykę systemów elektronicznych. Regularne przeprowadzanie tych usług jest zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także wydłuża żywotność pojazdu. Przykładem może być samochód osobowy, który po przejechaniu 15 000 km powinien przejść przegląd okresowy. Dzięki temu możliwe jest wczesne wykrycie potencjalnych usterek, co w dłuższej perspektywie obniża koszty eksploatacji oraz zapobiega poważniejszym awariom. W związku z tym okresowe obsługi techniczne są fundamentem odpowiedzialnej eksploatacji pojazdów.

Pytanie 3

Jeśli zleceniodawca wynagradza za rzeczywistą lub wyliczoną wagę ładunku, a środek transportu jest wybierany przez spedytora i jego rozmiar nie wpływa na cenę przewozu, to mamy do czynienia z przewozem

A. tranzytowym
B. intermodalnym
C. drobnicowym
D. całopojazdowym
Przewóz tranzytowy odnosi się do sytuacji, w której towar jest transportowany przez terytorium jednego kraju w drodze do innego, a opłaty są związane z tranzytem, a nie specyficznym przewozem towarów. Przewóz całopojazdowy polega na tym, że cały pojazd jest zarezerwowany dla jednego klienta, co nie jest zgodne z opisanym przypadkiem, gdzie zleceniodawca płaci tylko za wagę towaru. Z kolei przewóz intermodalny angażuje różne środki transportu, co również nie ma miejsca w sytuacji, w której pojazd jest wybierany przez spedytora, a waga towaru jest jedynym czynnikiem wpływającym na koszt transportu. Typowe pomyłki w analizie tych opcji często wynikają z braku zrozumienia różnic między nimi oraz ich zastosowania w praktyce. Przewóz drobnicowy jest najczęściej stosowany dla małych ładunków, co czyni go właściwą odpowiedzią, natomiast inne formy przewozu mają swoje specyficzne zasady i warunki, które nie pasują do przedstawionej sytuacji.

Pytanie 4

Zgodnie z INCOTERMS 2010, zasada handlowa FOB jest stosowana w transakcjach handlowych realizowanych przy użyciu środków transportu

A. drogowego
B. morskiego
C. kolejowego i śródlądowego
D. morskiego i lotniczego
Formuła handlowa FOB (Free On Board) według INCOTERMS 2010 odnosi się do transakcji handlowych, w których dostawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów na pokład statku w porcie załadunku. Oznacza to, że ryzyko i koszty przenoszone są na nabywcę w momencie, gdy towar przekroczy burtę statku. Zastosowanie tej formuły ma miejsce wyłącznie w transporcie morskim, co wynika z jej charakterystyki, w której kluczowym elementem jest dostarczenie towaru do portu załadunku. W praktyce, dla firm zajmujących się importem lub eksportem, wybór FOB może być korzystny, ponieważ pozwala na lepszą kontrolę nad kosztami transportu oraz ryzykiem. Współczesne firmy logistyczne często stosują FOB w celu optymalizacji procesów transportowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Ponadto, ważne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w transakcję miały jasne zrozumienie warunków FOB, aby uniknąć nieporozumień dotyczących odpowiedzialności za transport.

Pytanie 5

Który system transmisji danych jest wykorzystywany do automatycznego rejestrowania jednostek logistycznych opuszczających magazyn i załadowanych do środków transportu, przy użyciu fal radiowych?

A. GPS
B. EDI
C. RFID
D. GSM
RFID, czyli Radio-Frequency Identification, to technologia, która umożliwia automatyczną identyfikację obiektów przy użyciu fal radiowych. W systemie RFID jednostki logistyczne są oznaczane tagami, które zawierają unikalne identyfikatory. Te tagi są odczytywane przez czytniki RFID zamontowane w strategicznych lokalizacjach, takich jak wyjścia z magazynów. Dzięki temu proces rejestracji jednostek logistycznych opuszczających magazyn jest szybki i precyzyjny, co przyczynia się do efektywności łańcucha dostaw. Przykłady zastosowania RFID obejmują zarządzanie zapasami w magazynach, śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym oraz automatyczne rozliczanie towarów przy załadunku do środków transportu. Technologie RFID są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak EPCglobal, co zapewnia interoperacyjność między różnymi systemami i producentami. Stosowanie RFID w logistyce pozwala na ograniczenie błędów ludzkich, zwiększa dokładność danych oraz umożliwia efektywne planowanie i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 6

Jaką maksymalną masę ładunku można przewieźć samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 25 ton, jeżeli jego masa własna wynosi 3 950 kilogramów?

A. 21,05 t
B. 25 000 kg
C. 28,95 t
D. 210 500 kg
Poprawna odpowiedź to 21,05 t, co oznacza, że maksymalna masa ładunku, jaką można przetransportować pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 25 ton, wynosi 21 050 kg. Aby obliczyć maksymalną masę ładunku, należy od DMC odjąć masę własną pojazdu. W tym przypadku mamy: 25000 kg (DMC) - 3950 kg (masa własna) = 21050 kg. To podejście jest zgodne z obowiązującymi normami w transporcie drogowym, które wymagają precyzyjnego obliczania masy ładunku w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Przykład praktyczny może obejmować transport towarów, gdzie nadmierna masa ładunku może prowadzić do problemów z kontrolą pojazdu oraz zwiększać ryzyko wypadków. Przestrzeganie limitów DMC jest nie tylko wymagane prawnie, ale także kluczowe dla efektywności transportu oraz ochrony infrastruktury drogowej.

Pytanie 7

Ile klas zagrożeń, zgodnie z umową ADR, wyróżnia się dla materiałów niebezpiecznych?

A. trzynaście klas
B. osiem klas
C. dziewięć klas
D. siedem klas
Zgodnie z umową ADR, materiały niebezpieczne są klasyfikowane w 13 klas zagrożeń. Każda klasa odnosi się do specyficznego typu ryzyka, jakie te materiały mogą stwarzać podczas transportu. Na przykład, klasa 1 dotyczy materiałów wybuchowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu tych substancji. Klasa 3 odnosi się do cieczy łatwopalnych, co również ma istotne znaczenie dla procedur transportowych. Przykłady praktycznego zastosowania tej klasyfikacji obejmują konieczność stosowania odpowiednich oznaczeń, zabezpieczeń i procedur transportowych, które są zgodne z międzynarodowymi standardami. Właściwe przypisanie materiału do odpowiedniej klasy zagrożenia jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków i zagrożeń dla zdrowia ludzkiego oraz środowiska. Dodatkowo, każda klasa ma swoje specyficzne wymagania dotyczące dokumentacji oraz szkoleń dla pracowników zajmujących się transportem tych substancji.

Pytanie 8

Z punktu widzenia kryteriów ekonomicznych transport dzieli się na

A. zarobkowy a także niezarobkowy
B. regularny oraz nieregularny
C. krajowy lub międzynarodowy
D. wewnętrzny oraz zewnętrzny
Odpowiedź 'zarobkowy i niezarobkowy' jest poprawna, ponieważ kryterium ekonomiczne transportu odnosi się do sposobu, w jaki przewóz towarów i osób generuje dochody. Transport zarobkowy to taki, który ma na celu osiągnięcie zysku, na przykład poprzez działalność przewozową świadczoną przez przedsiębiorstwa transportowe. Przykładem może być transport drogowy, morski czy lotniczy, gdzie usługi są świadczone na rzecz klientów w zamian za opłatę. Z kolei transport niezarobkowy to przewóz, który nie generuje przychodu, na przykład transport publiczny subsydiowany przez państwo, czy przewozy związane z działalnością nonprofit. Zrozumienie tej klasyfikacji jest kluczowe dla analizy rynku transportowego oraz planowania efektywnych strategii logistycznych, które uwzględniają zarówno potrzeby klientów, jak i aspekty ekonomiczne działalności transportowej. W praktyce, znajomość tych kategorii pozwala firmom lepiej dostosowywać swoje usługi do oczekiwań rynkowych oraz efektywniej alokować zasoby.

Pytanie 9

Jaką procedurę celną powinno się wybrać w związku z czasowym wwozem do strefy celnej Unii Europejskiej towarów spoza Unii w celu ich naprawy?

A. Odprawy czasowej
B. Składu celnego
C. Uszlachetniania czynnego
D. Uszlachetniania biernego
Odprawa czasowa jako procedura celna jest związana z czasowym wprowadzeniem towarów do obszaru celnego, jednak nie odnosi się bezpośrednio do ich naprawy. Procedura ta jest stosowana głównie w przypadku towarów, które będą wykorzystywane przez określony czas, po którym powinny być wywiezione, ale nie obejmuje czynności związanych z ich uszlachetnianiem. Skład celny z kolei to procedura, która pozwala na przechowywanie towarów w strefie celnej bez obowiązku uiszczenia należności celnych, ale nie dotyczy ona naprawy lub przetwarzania towarów, co czyni ją niewłaściwą w kontekście naprawy. Uszlachetnianie bierne jest procedurą, która dotyczy towarów unijnych, które są poddawane obróbce poza Unią Europejską, co również nie ma zastosowania w przypadku towarów nieunijnych przywożonych do UE w celu naprawy. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru niewłaściwych odpowiedzi, wynikają z mylenia procedur celnych oraz nieznajomości ich specyfiki. Każda z tych procedur ma swoje unikalne zasady i zastosowania, które są ściśle regulowane przez prawo celne, w tym przez Kodeks Celny Unii Europejskiej. Zrozumienie różnic między tymi procedurami oraz ich właściwego zastosowania jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką i obrotem towarami w ramach rynku unijnego.

Pytanie 10

Nadzór techniczny nad urządzeniami zainstalowanymi m.in. na terenach kolejowych, statkach morskich oraz śródlądowych, w dokach, a także na obszarze portów i przystani należy do

A. Urzędu Dozoru Technicznego
B. Wojskowego Dozoru Technicznego
C. Państwowego Dozoru Technicznego
D. Transportowego Dozoru Technicznego
Odpowiedź wskazująca na Urząd Dozoru Technicznego jest prawidłowa, gdyż instytucja ta odpowiada za nadzór techniczny nad różnorodnymi urządzeniami i instalacjami, w tym tymi zainstalowanymi na terenach kolejowych, statkach oraz w portach. Urząd Dozoru Technicznego jest odpowiedzialny za zapewnienie, że urządzenia te są zgodne z obowiązującymi normami, przepisami i standardami bezpieczeństwa. Przykładowo, przeprowadzają oni regularne kontrole techniczne, które są kluczowe dla bezpieczeństwa operacji transportowych oraz użytkowników. Działania te są zgodne z wymaganiami określonymi w polskich przepisach prawnych, takich jak Ustawa o dozorze technicznym, oraz międzynarodowymi standardami jakości i bezpieczeństwa, które mają na celu minimalizację ryzyka awarii. Dodatkowo, Urząd Dozoru Technicznego współpracuje z innymi instytucjami i organizacjami, aby zapewnić spójność i wysoką jakość procedur dozoru, co ma pozytywny wpływ na ogólną efektywność systemu transportowego.

Pytanie 11

Przedstawiony znak manipulacyjny oznacza

Ilustracja do pytania
A. nie toczyć.
B. nie obejmować.
C. nie zawieszać.
D. nie owijać.
Znak manipulacyjny, który oznacza zakaz toczenia, jest kluczowym elementem w systemie transportu i magazynowania. Oznaczenie to służy do ochrony towarów, które mogłyby ulec uszkodzeniu w wyniku niewłaściwej manipulacji. Przykładowo, paczki zawierające delikatne przedmioty, takie jak szkło lub elektronika, są szczególnie wrażliwe na toczenie, co może prowadzić do ich zniszczenia. W praktyce, zastosowanie odpowiednich znaków manipulacyjnych, takich jak ten, jest zgodne z międzynarodowymi regulacjami, w tym z normą ISO 780, która dotyczy znakowania paczek. Użycie tego znaku w magazynach i podczas transportu pozwala pracownikom i kurierom na szybką identyfikację wymogów dotyczących obsługi towarów, co zwiększa bezpieczeństwo oraz efektywność procesów logistycznych. Zrozumienie tych znaków jest kluczowe dla wszystkich osób zaangażowanych w łańcuch dostaw, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń oraz zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi.

Pytanie 12

Firma zajmująca się transportem wystawiła fakturę na kwotę 1 230,00 zł brutto za przewóz towaru na trasie 200 km. Jaką stawkę netto za kilometr należy przyjąć, jeśli usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 6,15 zł
B. 23,00 zł
C. 5,00 zł
D. 244,00 zł
Aby obliczyć stawkę netto za kilometr w przypadku przewozu ładunku, należy najpierw ustalić kwotę netto faktury. Faktura wynosi 1 230,00 zł brutto, co obejmuje 23% VAT. Aby znaleźć wartość netto, musimy obliczyć kwotę brutto bez VAT. Można to zrobić, dzieląc kwotę brutto przez 1,23. W wyniku tego otrzymujemy 1 000,00 zł jako wartość netto. Następnie, aby uzyskać stawkę netto za kilometr, dzielenie kwoty netto przez liczbę kilometrów (200 km) prowadzi do wyniku 5,00 zł za kilometr. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być ustalanie kosztów transportu przy ofertach przewozu, gdzie precyzyjne obliczenie stawki netto jest kluczowe dla prawidłowego wyceny usług. Dobre praktyki w branży transportowej wymagają, aby przedsiębiorstwa jasno komunikowały stawki netto oraz uwzględniały VAT w ofertach, co pozwala na lepsze zrozumienie kosztów przez klientów i unika nieporozumień.

Pytanie 13

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do masowego przenoszenia kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy podkontenerowe?

A. żuraw słupowy
B. dźwig hydrauliczny
C. wóz transportowy
D. suwnica bramowa
Suwnica bramowa jest kluczowym urządzeniem w procesie masowego przeładunku kontenerów, które pozwala na efektywną i bezpieczną obsługę ładunków. Charakteryzuje się ona konstrukcją w formie bramy, co umożliwia jej przemieszczanie się wzdłuż torów i precyzyjne podnoszenie oraz przenoszenie kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy podkontenerowe. Dzięki zastosowaniu suwnic bramowych w terminalach kontenerowych, można znacznie zwiększyć wydajność operacyjną oraz skrócić czas przeładunku. Przykładem zastosowania suwnicy bramowej może być jej wykorzystanie w porcie morskim, gdzie kontenery są transportowane z jednostek pływających na platformy transportowe. W branży logistycznej i transportowej suwnice bramowe są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, co przekłada się na minimalizację ryzyka uszkodzenia ładunków oraz zapewnienie zgodności z regulacjami prawnymi. Warto zwrócić uwagę na możliwości automatyzacji tych urządzeń, co dodatkowo zwiększa ich efektywność i precyzję operacyjną.

Pytanie 14

Pierwsza kopia międzynarodowego listu przewozowego drogowego jest przeznaczona dla

A. odbiorcy towaru
B. przewoźnika
C. nadawcy
D. urzędu celnego
Pierwszy egzemplarz międzynarodowego drogowego listu przewozowego, znanego jako CMR, jest kluczowym dokumentem w międzynarodowym przewozie drogowym. Jego głównym celem jest dokumentowanie transakcji przewozu towarów pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem. Oryginał listu przewozowego jest przeznaczony dla nadawcy, który używa go jako dowodu zawarcia umowy przewozu oraz jako dokumentu wymagającego w przypadku ewentualnych reklamacji czy sporów. Przykładowo, nadawca może potrzebować tego dokumentu, aby wykazać, że towar został przekazany przewoźnikowi w odpowiednim stanie i ilości. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, szczególnie zgodnie z Konwencją CMR, nadawca ma prawo i obowiązek do otrzymania oryginału listu przewozowego, co zapewnia mu ochronę prawną. W praktyce każda strona transakcji musi znać i rozumieć znaczenie tego dokumentu, aby móc skutecznie zarządzać logistyką i transportem.

Pytanie 15

Urządzenie do przeładunku funkcjonuje w trybie trzech zmian, w trakcie których rozładowuje 36 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Ile pojazdów będzie rozładowanych w czasie jednej zmiany, jeżeli przeciętne wypełnienie jednego pojazdu wynosi 30 pjł?

A. 300 pojazdów
B. 400 pojazdów
C. 360 pojazdów
D. 900 pojazdów
Żeby policzyć, ile pojazdów można rozładować w ciągu jednej zmiany, trzeba najpierw zobaczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest rozładowywanych w trzech zmianach. Tutaj mamy 36 000 pjł. Dzieląc to przez trzy, dostajemy 12 000 pjł w jednej zmianie. A potem, żeby sprawdzić, ile pojazdów potrzebujemy do rozładunku, wystarczy podzielić tę liczbę przez średnie wypełnienie jednego pojazdu, które wynosi 30 pjł. Czyli 12 000 pjł dzielimy przez 30 pjł na pojazd i wychodzi nam 400 pojazdów. To ważne, żeby rozumieć te obliczenia, bo w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw takie rzeczy mają spore znaczenie. Dobry wgląd w to wszystko pozwala na lepsze planowanie i zwiększa efektywność w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Wydaje mi się, że im więcej takich obliczeń rozwiążesz, tym lepiej to wszystko zrozumiesz.

Pytanie 16

W Polsce regulacje dotyczące umowy spedycji znajdują się w Kodeksie

A. pracy
B. handlowym
C. celnym
D. cywilnym
Umowa spedycji nie jest regulowana przez Kodeks celny, który koncentruje się na przepisach dotyczących obrotu towarami i procedur celnych. Kodeks celny dotyczy ograniczeń w handlu międzynarodowym oraz zasad zwalniania towarów z cła, co nie ma bezpośredniego związku z regulowaniem umów spedycji jako takich. Również Kodeks pracy nie ma zastosowania w kontekście umowy spedycji, ponieważ reguluje on relacje między pracodawcami a pracownikami, a nie umowy o świadczenie usług transportowych. Kodeks handlowy, z drugiej strony, dotyczy działalności gospodarczej i przedsiębiorców, ale nie precyzuje szczegółowo zasad dotyczących umów spedycji, które są bardziej związane z umowami cywilnoprawnymi. W praktyce, osoby zajmujące się spedycją mogą mylić te kodeksy, co prowadzi do błędnych wniosków na temat obowiązujących przepisów. W kontekście spedycji, kluczowe jest zrozumienie, że umowy te są specyficznymi umowami cywilnymi z określonymi prawami i obowiązkami, które mogą być również regulowane przez dodatkowe przepisy takie jak Ustawa o przewozie towarów. Dlatego znajomość Kodeksu cywilnego jest niezbędna do prawidłowego zarządzania umowami spedycyjnymi.

Pytanie 17

Na palecie EUR ważącej 15 kg znajduje się 4 jednolite sztuki ładunku, każda o ciężarze 100 kg. Wybierz urządzenie do mechanizacji prac transportowych, którym można przetransportować paletowe jednostki ładunkowe na pojazdy drogowe?

A. Odpowiedź 2: B
B. Odpowiedź 4: D
C. Odpowiedź 3: C
D. Odpowiedź 1: A
Dobór odpowiedniego urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych jest kluczowy dla efektywności operacji magazynowych. Wybór nieodpowiedniego sprzętu, jak w przypadku odpowiedzi A, B czy D, może prowadzić do wielu problemów. Na przykład, zastosowanie ręcznych wózków paletowych w sytuacji, gdy ładunki mają dużą masę, może skutkować nie tylko zwiększoną pracochłonnością, ale także ryzykiem urazów fizycznych operatorów. Ręczne wózki paletowe nie są w stanie bezpiecznie podnieść takiego obciążenia, co sprawia, że są nieodpowiednie w tej sytuacji. Z kolei odpowiedzi związane z innymi urządzeniami, takimi jak dźwigi czy podnośniki, mogą być teoretycznie użyteczne, ale w praktyce ich zastosowanie do codziennych operacji transportowych w magazynach może być nieracjonalne z uwagi na czasochłonność oraz logistykę. Dźwigi wymagają często dodatkowej infrastruktury i są mniej zwrotne w wąskich przestrzeniach magazynowych, co obniża ich użyteczność. Właściwa mechanizacja prac ładunkowych powinna bazować na ocenie specyfiki ładunku, warunków pracy oraz dostępnego sprzętu, aby zapewnić optymalną efektywność i bezpieczeństwo operacji. Wybór odpowiednich urządzeń, takich jak wózki widłowe, jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie ergonomii i bezpieczeństwa w logistyce.

Pytanie 18

Czas potrzebny na załadunek kontenera na naczepę wynosi 10 minut. Odległość między nadawcą a stacją kolejową to 30 km. Pojazd porusza się ze średnią prędkością 40 km/h. O której najpóźniej powinien być podstawiony pojazd pod załadunek kontenera u nadawcy, jeżeli kontener musi dotrzeć do stacji 30 minut przed odjazdem pojazdu? Pociąg odjeżdża o 17:05.

A. 15:55
B. 16:10
C. 15:40
D. 16:25
Aby obliczyć najpóźniejszy czas, w którym pojazd drogowy musi być podstawił pod załadunek kontenera, należy uwzględnić kilka kluczowych elementów. Pociąg odjeżdża o 17:05, więc kontener musi być dostarczony na stację kolejową najpóźniej o 16:35, aby umożliwić 30 minut na przygotowanie do transportu. Następnie, obliczamy czas potrzebny na przejazd 30 km przy średniej prędkości 40 km/h. Czas przejazdu wynosi 30 km / 40 km/h = 0,75 godziny, co daje 45 minut. Dodając ten czas do godziny 16:35, otrzymujemy 17:20 jako najpóźniejszy czas, w którym pojazd musiałby wyruszyć w trasę, co oznacza, że pojazd musi być załadowany najpóźniej o 16:25, biorąc pod uwagę 10 minut załadunku. Dlatego odpowiedzią na pytanie jest 15:40, co daje wystarczający zapas czasowy na ewentualne opóźnienia. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce, gdzie należy planować operacje, uwzględniając czas załadunku i transportu, aby zapewnić terminowe dostawy.

Pytanie 19

Wyznacz współczynnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego, który w ciągu jednego dnia (2 zmiany po 8 godzin) funkcjonuje średnio przez 12 godzin.

A. 0,50
B. 0,25
C. 1,33
D. 0,75
Wskaźnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego oblicza się, dzieląc rzeczywisty czas pracy wózka przez maksymalny czas dostępny w danym okresie. W przypadku dwóch ośmiogodzinnych zmian, maksymalny czas pracy wynosi 16 godzin dziennie. Jeśli wózek widłowy był wykorzystywany przez 12 godzin, obliczenia prezentują się następująco: 12 godzin (czas pracy) / 16 godzin (maksymalny czas) = 0,75. Taki wskaźnik pokazuje, że wózek był wykorzystywany w 75% czasu. Praktyczne zastosowanie wskaźnika wykorzystania czasu pracy jest kluczowe dla efektywności operacyjnej magazynów i zakładów produkcyjnych. Analiza tego wskaźnika pozwala na identyfikację możliwości optymalizacji i zwiększenia wydajności. Regularne monitorowanie wskaźników wykorzystania maszyn jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw i może przyczynić się do poprawy ogólnej efektywności operacyjnej.

Pytanie 20

Identyfikator umożliwiający monitorowanie pojedynczych jednostek logistycznych w łańcuchu dostaw to

A. GLN
B. SSCC
C. GTIN
D. GSRN
GLN, GTIN i GSRN to inne identyfikatory stosowane w logistyce, ale żaden z nich nie służy do śledzenia pojedynczych jednostek logistycznych tak, jak SSCC. GLN, czyli Global Location Number, jest używany do identyfikacji lokalizacji, takich jak magazyny czy punkty sprzedaży, a nie do pojedynczych jednostek ładunkowych. Umożliwia on efektywne zarządzanie informacjami o lokalizacji, ale nie służy do śledzenia transportowanych towarów. GTIN, czyli Global Trade Item Number, służy do identyfikacji produktów i ich wariantów, jak np. różne rozmiary czy kolory, co czyni go przydatnym w kontekście sprzedaży, ale nie w logistyce jednostkowej. GSRN, natomiast, to Global Service Relationship Number, który odnosi się do identyfikacji relacji usługowych, a nie bezpośrednio do jednostek logistycznych. W związku z tym, wybór któregokolwiek z tych identyfikatorów zamiast SSCC, prowadzi do braku precyzji w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Użytkownicy mogą mylić zastosowanie tych kodów, nie dostrzegając ich specyficznych ról w logistyce. W praktyce skutkuje to problemami w śledzeniu towarów, co może prowadzić do opóźnień, błędów w dostawach, a nawet strat finansowych. Zrozumienie, jak i kiedy używać każdego z tych kodów, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 21

Który typ kontenera pozwala na transport ładunków wrażliwych na zmiany temperatury w warunkach kontrolowanych?

A. Open top container
B. Refrigerated container
C. Open sided container
D. Platform container
Kontener chłodniczy to taki specyficzny pojemnik, który świetnie nadaje się do transportu rzeczy, które nie mogą się nagrzewać. Dzięki systemowi chłodzenia, w środku trzymana jest stała temperatura, co jest mega ważne dla produktów jak świeża żywność czy różne leki. Bez tego kontenery by się nie sprawdzały, bo niektóre rzeczy psują się bardzo szybko. Cortona i drogą, i koleją - wszędzie tam te chłodnicze kontenery są wykorzystywane, a ich użycie musi być zgodne z normami bezpieczeństwa. Przykładowo, przewozi się w nich ryby, owoce, a nawet mleko, które muszą być w odpowiednich warunkach, żeby nic się z nimi nie stało. Dlatego korzystanie z nich jest naprawdę kluczowe, żeby zachować jakość produktów i chronić zdrowie ludzi.

Pytanie 22

Funkcja „Eco-Driving” w systemie Satelitarnego Monitorowania Pojazdów pozwala na

A. organizację tras przejazdu pojazdu
B. rozliczenie czasu pracy kierowcy
C. obserwację stylu jazdy kierowcy
D. czas oczekiwania w punkcie załadunku
Odpowiedź, że Eco-Driving w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdów umożliwia monitorowanie stylu jazdy kierowcy, jest prawidłowa, ponieważ ta funkcja koncentruje się na analizie zachowań kierowców w czasie rzeczywistym. Eco-Driving to zestaw praktyk i technologii mających na celu poprawę efektywności paliwowej oraz redukcję emisji spalin. Monitorowanie stylu jazdy pozwala na identyfikację nieefektywnych nawyków, takich jak gwałtowne przyspieszanie, hamowanie czy zbyt wysokie prędkości, co ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji kosztów operacyjnych floty. Przykładowo, systemy Eco-Driving mogą generować raporty dotyczące zachowań kierowców, które mogą być użyte do szkolenia w zakresie bardziej ekologicznych technik jazdy. Wdrożenie takich praktyk nie tylko wspiera cele zrównoważonego rozwoju, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów paliwa oraz poprawy bezpieczeństwa na drogach. W kontekście branżowym, wiele firm transportowych wprowadza te systemy zgodnie z zaleceniami organizacji ekologicznych oraz standardami ISO 14001, które promują zarządzanie środowiskowe.

Pytanie 23

O której godzinie należy zacząć realizację usługi transportowej, jeśli kierowca poruszający się ze średnią prędkością 50 km/h ma do przebycia dystans 200 km, a dostawa powinna być zrealizowana w systemie "Just in time" między godziną 14.00 a 15.00?

A. Najpóźniej o godzinie 10.00
B. Najwcześniej o godzinie 10.30
C. Najpóźniej o godzinie 11.30
D. Najwcześniej o godzinie 10.00
Odpowiedź "Najwcześniej o godzinie 10.00" jest poprawna, ponieważ aby dostarczyć ładunek w systemie Just in Time między godziną 14.00 a 15.00, musimy uwzględnić czas podróży. Kierowca jadąc ze średnią prędkością 50 km/h pokonuje odległość 200 km w czasie 4 godzin. Aby dotrzeć na czas, kierowca musi wyjechać najwcześniej o godzinie 10.00, co daje mu wystarczająco dużo czasu na pokonanie dystansu oraz na ewentualne nieprzewidziane opóźnienia. W praktyce, w logistyce, kluczowe jest planowanie transportu, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i zapewnić terminowość dostaw. Zasady zarządzania łańcuchem dostaw oraz techniki takie jak Lean Management podkreślają znaczenie punktualności i efektywności w realizacji dostaw. Dlatego ważne jest, aby planować wyjazdy z odpowiednim zapasem czasowym, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z nieprzewidywalnymi sytuacjami na drodze.

Pytanie 24

Transport wewnętrzny zasobów w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się mianem transportu

A. dalekim
B. zewnętrznym
C. bezpośrednim
D. bliskim
Rozważając inne odpowiedzi, warto zauważyć, że transport daleki odnosi się do przemieszczania towarów na dłuższe dystanse, zazwyczaj między różnymi lokalizacjami geograficznymi. To podejście nie dotyczy jednak wewnętrznego transportu zapasów w obrębie jednego przedsiębiorstwa, co jest kluczowym punktem w zrozumieniu transportu bliskiego. Często mylone jest również pojęcie transportu bezpośredniego, które sugeruje przewóz towarów bez jakiejkolwiek dodatkowej obsługi czy przestojów pomiędzy punktami A i B. W kontekście transportu wewnętrznego, nie jest to adekwatne, ponieważ zazwyczaj obejmuje różne etapy, takie jak załadunek, transport i rozładunek, które są integralną częścią procesu. Transport zewnętrzny, z kolei, odnosi się do przewozu towarów poza granice danej organizacji, co również nie jest zgodne z definicją transportu bliskiego. Takie pomyłki często wynikają z niepełnego zrozumienia terminów branżowych oraz ich praktycznego zastosowania w kontekście logistyki. Kluczowym błędem myślowym jest brak rozróżnienia między transportem wewnętrznym a zewnętrznym, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz nieoptymalnych decyzji operacyjnych.

Pytanie 25

Przewoźnik zgodnie z umową przewozu powinien dostarczyć odbiorcy przesyłkę 23.04.2022 r. Zgodnie z przedstawionym fragmentem Kodeksu cywilnego zleceniodawcy przysługuje roszczenie z tytułu utraty przesyłki do dnia

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
Art. 792. Roszczenia z umowy przewozu rzeczy przedawniają się z upływem roku od dnia dostarczenia przesyłki, a w razie całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia, kiedy przesyłka miała być dostarczona.
Art. 793. Roszczenia przysługujące przewoźnikowi przeciwko innym przewoźnikom, którzy uczestniczyli w przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym przewoźnik naprawił szkodę, albo od dnia, w którym wytoczono przeciwko niemu powództwo.
A. 22.10.2022 r.
B. 22.04.2023 r.
C. 23.10.2022 r.
D. 23.04.2023 r.
W przypadku odpowiedzi wskazujących daty takie jak 23.04.2023 r., 23.10.2022 r., 22.10.2022 r. lub 22.04.2023 r., kluczowym błędem jest nieprawidłowe zrozumienie terminu przedawnienia roszczeń związanych z utratą przesyłki. Umożliwienie zleceniodawcy dochodzenia roszczenia przez rok od daty planowanego dostarczenia przesyłki jest istotnym elementem ochrony prawnej w umowach przewozu. Zgłoszenie roszczenia w innym terminie, jak np. do 23.10.2022 r., sugeruje niezrozumienie podstawowego mechanizmu, jakim jest liczenie terminu na podstawie daty dostarczenia, co prowadzi do niewłaściwego wyliczenia. Ponadto, odpowiedzi takie jak 22.10.2022 r. czy 22.04.2023 r. ignorują istotny aspekt, iż roszczenie musi zostać zgłoszone na podstawie wyraźnych przepisów Kodeksu cywilnego. W praktyce, nieznajomość tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym braku możliwości dochodzenia swoich praw. Rekomenduje się, aby osoby pracujące w branży transportowej regularnie aktualizowały swoją wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących przewozów, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych strat finansowych.

Pytanie 26

Przedstawiony znak, umieszczany na opakowaniach transportowych, oznacza

Ilustracja do pytania
A. "tu zakładać zawiesia".
B. "tu chwytać".
C. "góra nie przewracać".
D. "podnosić bezpośrednio za ładunek".
Znak przedstawiony na opakowaniach transportowych, który wskazuje na konieczność przechowywania i transportowania ładunku w określonej pozycji, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa zarówno towaru, jak i osób zajmujących się jego obsługą. Oznaczenie "góra nie przewracać" jest międzynarodowym symbolem stosowanym w logistyce i transporcie, który informuje, że opakowanie powinno być eksponowane zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki. Ignorowanie tego oznaczenia może prowadzić do przewrócenia się ładunku, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia towaru oraz potencjalnych wypadków w miejscu pracy. W praktyce, w przypadku delikatnych materiałów, takich jak szkło czy elektronika, przestrzeganie tego oznaczenia jest kluczowe dla minimalizacji strat. Zgodnie z normami ISO 780, które definiują piktogramy do oznaczania opakowań, prawidłowe stosowanie symboli transportowych jest istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw oraz zapewniania jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 27

Przewóz całego pociągu z kwasem siarkowym w luzie, załadunek u jednego nadawcy oraz z przeznaczeniem dla jednego odbiorcy, określa się jako przewóz

A. całopociągowym
B. wagonowym
C. niepełnopojazdowym
D. drobnicowym
Wybór odpowiedzi, które nie odnoszą się do przewozu całopociągowego, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii i klasyfikacji transportu kolejowego. Przewóz niepełnopojazdowy dotyczy z reguły sytuacji, w której ładunek nie wypełnia całej przestrzeni wagonu, a więc może być łączony z innymi ładunkami, co jest sprzeczne z definicją transportu całopociągowego. Drobnicowy transport, z drugiej strony, obejmuje mniejsze przesyłki, które są zazwyczaj realizowane w formie grupowych przewozów, co również nie pasuje do specyfiki jednorazowego przewozu dużej ilości substancji chemicznych. Wagonowy przewóz odnosi się do transportu, w którym ładunek może być przewożony w pojedynczym wagonie, co niekoniecznie oznacza, że jest to cały skład pociągu, co jest kluczowe dla zrozumienia pojęcia transportu całopociągowego. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków polegają na myleniu pojęć dotyczących wielkości ładunku oraz sposobu jego transportu. W praktyce, stosowanie właściwej terminologii ma kluczowe znaczenie dla skutecznej logistyki oraz zapewnienia bezpieczeństwa, dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi pojęciami.

Pytanie 28

Cross-docking to proces polegający na

A. zwiększeniu liczby pojazdów na drogach, co jest wynikiem zakorkowania niektórych odcinków dróg
B. transportowaniu towarów przez terytorium danego kraju
C. naklejaniu banderol na produkty lub ich opakowania
D. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy bezpośrednio po ich dostarczeniu do magazynu, bez potrzeby ich składowania
Cross-docking to nowoczesna metoda zarządzania łańcuchem dostaw, która polega na efektywnym przetwarzaniu towarów poprzez ich szybkie przeładowanie i wysyłkę do odbiorcy zaraz po dostarczeniu do magazynu, bez potrzeby ich składowania. Przykładem zastosowania cross-dockingu może być logistyka w centrach dystrybucyjnych, gdzie towary są przyjmowane, sortowane i natychmiast kierowane do odbiorców, co ogranicza czas przestoju. Metoda ta pozwala na znaczną redukcję kosztów magazynowania, zwiększa efektywność operacyjną i skraca czas realizacji zamówień, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym szybko zmieniającym się rynku. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, cross-docking może obejmować różne kategorie produktów, w tym świeże produkty spożywcze, które wymagają szybkiej dystrybucji. Wdrożenie odpowiednich technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz automatyzacja procesów, jest kluczowe dla sukcesu tej strategii.

Pytanie 29

Rysunek przedstawia fragment

DataLista przeprowadzonych czynnościStan licznika [mth]Opinia o stanie technicznymData następnego przegląduPodpis i pieczęć konserwatora
A. książki konserwacji wózka widłowego.
B. dziennika utrzymania wózka widłowego.
C. dziennika konserwacji wózka unoszącego.
D. wykazu przeglądów wózka unoszącego.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do dziennika konserwacji wózka unoszącego, może wynikać z niepełnego zrozumienia dokumentacji związanej z konserwacją sprzętu. Na przykład, odpowiedzi sugerujące wykaz przeglądów wózka unoszącego lub dziennik utrzymania wózka widłowego nie są adekwatne, ponieważ nie zawierają wszystkich kluczowych informacji wymaganych do skutecznej konserwacji. Wykaz przeglądów zazwyczaj ogranicza się do dat i punktów kontrolnych, co nie pozwala na szczegółową analizę stanu technicznego wózka. Z kolei dziennik utrzymania może obejmować szersze działania związane z eksploatacją, ale nie skupia się na specyficznych czynnościach konserwacyjnych. Książka konserwacji wózka widłowego, chociaż zawiera ważne informacje, często nie zawiera indywidualnych wpisów dotyczących konkretnego urządzenia, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania konserwacją. Niezrozumienie głównych różnic między tymi rodzajami dokumentacji może prowadzić do błędów w zarządzaniu konserwacją, co w konsekwencji może zagrażać bezpieczeństwu użytkowania sprzętu oraz zwiększać ryzyko awarii. Dlatego ważne jest, aby w każdym przypadku korzystać z odpowiednich dokumentów, które są zgodne z normami bezpieczeństwa oraz wymaganiami prawnymi branży.

Pytanie 30

Urządzenie do nadawania i odbierania, zainstalowane w pojazdach lub jednostkach ładunkowych, które przesyła dane przez sieć telefonii komórkowej z wykorzystaniem pakietowej transmisji danych, jest stosowane w systemie

A. radiotelefonicznym
B. GSM-GPRS
C. GSM-DATA
D. RFID
Odpowiedź GSM-GPRS jest poprawna, ponieważ odnosi się do systemu, który obsługuje przesyłanie danych w sieciach telefonii komórkowej w sposób efektywny i elastyczny. GPRS (General Packet Radio Service) to technologia dodana do GSM, która umożliwia pakietową transmisję danych, co jest kluczowe dla aplikacji wymagających stałej wymiany informacji, takich jak lokalizacja pojazdów czy monitorowanie ładunków. Przykładem zastosowania GPRS są systemy telematyczne, które umożliwiają śledzenie transportu w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność zarządzania flotą oraz bezpieczeństwo ładunków. GPRS pozwala na przesyłanie informacji o stanie pojazdu, danych GPS, a także komunikatów alarmowych z pojazdów do centralnych systemów zarządzania. W branży transportowej i logistycznej przyjęło się stosowanie GPRS jako standardu do komunikacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności zarządzania flotą i optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 31

Aby załadować 880 000 kg rudy, wykorzystano żuraw, który jest w stanie załadować 220 t w ciągu jednej godziny. Koszt za godzinę pracy żurawia wynosi 530,00 zł netto. Jaką kwotę brutto należy zapłacić za usługę załadunku, jeśli obowiązuje 23% stawka VAT?

A. 2 607,60 zł
B. 26 076,00 zł
C. 2 120,00 zł
D. 1 632,40 zł
Aby obliczyć koszt brutto użycia żurawia do załadunku 880 000 kg rudy, najpierw musimy określić, ile godzin pracy żurawia jest potrzebne. Żuraw ładuje 220 ton na godzinę, więc do załadunku 880 000 kg, co odpowiada 880 ton, potrzebujemy: 880 t / 220 t/h = 4 godziny. Koszt jednej godziny pracy żurawia wynosi 530,00 zł netto, co oznacza, że koszt za 4 godziny wyniesie: 4 h * 530,00 zł/h = 2 120,00 zł netto. Aby obliczyć koszt brutto, musimy dodać 23% VAT: 2 120,00 zł * 0,23 = 487,60 zł. Zatem całkowity koszt brutto wynosi: 2 120,00 zł + 487,60 zł = 2 607,60 zł. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie podatków przy kalkulacji kosztów usług w branży budowlanej i transportowej, co jest standardem w prawidłowym zarządzaniu finansami projektów.

Pytanie 32

Czym jest Electronic Data Interchange?

A. bezpapierowa wymiana dokumentów oraz danych pomiędzy systemami informatycznymi współpracujących firm
B. elektroniczna współpraca między 'urzędem a obywatelem'
C. system umożliwiający bieżące monitorowanie transportu ładunków
D. sieć połączeń systemów do śledzenia przepływów materiałów
No więc, EDI, czyli Electronic Data Interchange, to naprawdę ważna sprawa w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki temu, zamiast z papierami, możemy wymieniać różne dokumenty i dane między systemami informatycznymi firm. To super ułatwia życie, bo pozwala automatyzować różne procesy. W efekcie zamówienia przetwarzają się dużo szybciej, koszty maleją, a błędów robi się znacznie mniej, w porównaniu do tego, gdy korzysta się z tradycyjnych metod jak faks czy mail. Można to łatwo zobaczyć w handlu detalicznym – tam dostawcy dostają zamówienia w czasie rzeczywistym, co sprawia, że wszystko działa sprawniej i lepiej. EDI działa na podstawie ustalonych standardów, takich jak EDIFACT czy ANSI X12, które określają, jak mają wyglądać te dokumenty, więc różne systemy mogą ze sobą współpracować. W dzisiejszych czasach, gdy wszystko cyfryzujemy, EDI jest wręcz nieodzownym narzędziem dla firm, które chcą być na bieżąco w wyścigu rynkowym.

Pytanie 33

Jaka jest minimalna szerokość drogi transportowej dla wózków silnikowych w przypadku jednokierunkowego ruchu środków transportu oraz pieszych, biorąc pod uwagę szerokość wózka (lub ładunku) powiększoną o

A. 2000 mm
B. 1500 mm
C. 500 mm
D. 1000 mm
Wybór błędnych opcji dotyczących minimalnej szerokości drogi transportowej wynika z niepełnego zrozumienia zasad dotyczących bezpieczeństwa i ergonomii w obszarze transportu. Zbyt małe wartości, takie jak 1500 mm, 500 mm czy 2000 mm, nie uwzględniają wszystkich aspektów związanych z koniecznością poruszania się zarówno wózków silnikowych, jak i pieszych. Na przykład, szerokość 500 mm jest zdecydowanie zbyt mała, aby jakiekolwiek pojazdy mogły swobodnie manewrować, co narażałoby pieszych na niebezpieczeństwo. Z kolei 1500 mm również nie jest wystarczające w przypadku szerszych wózków lub ładunków, co prowadzi do ryzyka kolizji. Wybór opcji 2000 mm, chociaż wydaje się być bardziej odpowiedni, może wciąż nie zapewnić optymalnej przestrzeni, jeśli nie uwzględni się pełnych wymagań dotyczących ruchu pieszych. W praktyce, jeśli nie zaimplementuje się standardowych wymogów dotyczących szerokości drogi transportowej, można napotkać poważne problemy, takie jak wąskie przejścia, które ograniczają swobodę ruchu oraz zwiększają ryzyko wypadków. Ważne jest, aby projektować drogi transportowe zgodnie z przyjętymi normami branżowymi, które jasno określają minimalne wymagania dla szerokości dróg w kontekście bezpieczeństwa transportu oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 34

Transport całopojazdowy został zrealizowany przy użyciu pojazdu drogowego o ładowności 24 t oraz wymiarach wewnętrznych naczepy 13 620 x 2 480 x 2 700 mm (dł. x szer. x wys.). Załadowano do naczepy: 40 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1 200 x 1 000 x 1 000 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 340 kg/pjł oraz 20 skrzyń o wymiarach 1 000 x 500 x 800 mm (dł. x szer. x wys.) i masie brutto 400 kg/skrzynię. Jakie jest, wyrażone w procentach, wykorzystanie ładowności pojazdu drogowego?

A. 90%
B. 44%
C. 61%
D. 95%
Jeżeli chcesz obliczyć wskaźnik wykorzystania ładowności zestawu drogowego, na początku musisz wiedzieć, jaka jest maksymalna ładowność pojazdu. Dla zestawu drogowego, który ma ładowność 24 t, ta informacja jest naprawdę ważna. W ładunku mamy 40 palet, każda o wymiarach 1200 x 1000 x 1000 mm i masie brutto 340 kg, a do tego 20 skrzyń o wymiarach 1000 x 500 x 800 mm i masie brutto 400 kg. Jak to policzymy? Całkowitą masę ładunku dostajemy tak: (40 * 340 kg) + (20 * 400 kg), czyli 13 600 kg + 8 000 kg, co daje razem 21 600 kg. Następnie dzielimy całkowitą masę ładunku przez maksymalną ładowność pojazdu: (21 600 kg / 24 000 kg) * 100% = 90%. Taki wskaźnik to w miarę dobre podejście, bo w logistyce warto mieć wskaźnik powyżej 85%, żeby transport był efektywny. Im lepsze wykorzystanie ładowności, tym mniejsze koszty i mniej emisji CO2, co w obecnych czasach jest dość istotne dla naszej planety.

Pytanie 35

W konosamencie, w sekcji 'Shipper' powinny być umieszczone dane

A. nadawcy
B. lokalizacji dostawy ładunku
C. odbiorcy
D. lokalizacji odbioru ładunku
W konosamencie pozycja 'Shipper' odnosi się do nadawcy przesyłki, co jest kluczowe w procesie transportowym. Nadawca jest osobą lub firmą, która zleca przewóz towaru oraz jest odpowiedzialna za dostarczenie wymaganych informacji dotyczących ładunku, takich jak jego specyfikacja, ilość oraz miejsce odbioru. W praktyce, poprawne wypełnienie danych nadawcy w konosamencie pozwala uniknąć wielu problemów podczas transportu, takich jak błędna identyfikacja ładunku lub opóźnienia w dostawie. Na przykład, w transporcie międzynarodowym, konieczne jest podanie pełnych danych nadawcy, aby spełnić wymogi celne i regulacje prawne. Ponadto, zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak Incoterms, jasne określenie strony odpowiedzialnej za przesyłkę jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu logistycznego. Właściwe zrozumienie roli nadawcy w konosamencie jest fundamentem dla każdej osoby pracującej w branży transportowej i logistycznej.

Pytanie 36

System Globalnego Pozycjonowania daje możliwość firmom transportowym

A. zapisu danych z tachografów.
B. nadzoru nad pojazdem.
C. zwolnienia z używania tachografu.
D. przeciążenia ruchu pojazdów.
Globalny System Pozycjonowania (GPS) odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu pojazdów, co jest istotne dla przedsiębiorstw transportowych. Dzięki technologii GPS możliwe jest śledzenie lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, co pozwala na optymalizację tras, redukcję zużycia paliwa oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładowo, firmy transportowe mogą zdalnie monitorować prędkość, czas pracy kierowców oraz postojów, co przyczynia się do lepszego zarządzania flotą. W praktyce wykorzystanie GPS pomaga w minimalizacji opóźnień w dostawach, zwiększa poziom bezpieczeństwa, a także pozwala na bardziej precyzyjne planowanie i przewidywanie potrzeb klientów. Zastosowanie GPS w logistyce jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie technologii w zwiększaniu konkurencyjności na rynku.

Pytanie 37

Do działań związanych z procesem transportowym realizowanych w miejscu docelowym ładunku należą

A. załadunek
B. odbiór ładunku od nadawcy
C. rozładunek
D. zabezpieczenie ładunku w środku transportu
Rozładunek to naprawdę ważny etap w całym procesie transportowym. Dzieje się to w miejscu, gdzie ładunek ma trafić. Generalnie chodzi o to, żeby wyjąć towary z pojazdu i przenieść je do docelowego miejsca. Bez tego nie ma mowy o dalszym przetwarzaniu i dystrybucji. Ważne, żeby robić to według standardów bezpieczeństwa, żeby nie uszkodzić ładunku i by wszystkim było bezpiecznie. Fajnie jest używać odpowiednich narzędzi, na przykład wózków widłowych, a także dobrze jest mieć na uwadze, jak oznakowujemy i segregujemy towary. W logistyce to często łączy się z dokumentacją, jak protokoły odbioru, które mówią, że towar, który przyszedł, zgadza się z zamówieniem. Zrozumienie, jak działa rozładunek i dlaczego jest taki ważny w całym łańcuchu dostaw, naprawdę pomaga lepiej zarządzać logistyką.

Pytanie 38

Do transportu betonu powinno się użyć pojazdu o konstrukcji

A. uniwersalnej.
B. specjalistycznej.
C. furgonowej.
D. izotermicznej.
Odpowiedź "specjalistycznym" jest prawidłowa, ponieważ do przewozu betonu wymagane jest zastosowanie samochodu, który jest przystosowany do transportu materiałów budowlanych o specyficznych wymaganiach. Samochody specjalistyczne, takie jak betoniarki, są zaprojektowane z myślą o utrzymaniu odpowiedniej konsystencji betonu podczas transportu, co wymaga zastosowania odpowiednich mechanizmów mieszających oraz systemów izolacji. Dzięki temu beton nie tylko nie stwardnieje w trakcie transportu, ale także będzie transportowany w sposób, który minimalizuje ryzyko jego uszkodzenia. W praktyce, wybór odpowiedniego środka transportu ma kluczowe znaczenie w kontekście efektywności budowy oraz spełnienia norm budowlanych. Samochody specjalistyczne są również często wyposażone w systemy umożliwiające monitorowanie temperatury i wilgotności, co jest istotne dla jakości betonu. W branży budowlanej, zgodność z normami krajowymi i europejskimi dotyczącymi transportu materiałów budowlanych jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i jakości realizowanych projektów.

Pytanie 39

Nadawca ładunku 4 stycznia 2021 r. złożył u przewoźnika reklamację w formie pisemnej. Na podstawie przedstawionego fragmentu rozporządzenia określ do kiedy najpóźniej przewoźnik musi poinformować nadawcę o odrzuceniu reklamacji.

Fragment rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego
§ 5.1. Reklamację składa się w formie pisemnej.(...)
§ 6.1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

2. Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 5 ust. 1-4, przewoźnik wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.(...)
§ 10.Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
A. 15 lutego 2021 r.
B. 14 stycznia 2021 r.
C. 29 stycznia 2021 r.
D. 3 lutego 2021 r.
Odpowiedź "3 lutego 2021 r." jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, przewoźnik ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. W tym przypadku, reklamacja została złożona 4 stycznia 2021 r., co oznacza, że przewoźnik ma czas do 3 lutego 2021 r. na podjęcie decyzji. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ma kluczowe znaczenie w branży transportowej, gdzie przestrzeganie terminów reklamacyjnych wpływa na zaufanie klientów oraz reputację firmy. W przypadku, gdy przewoźnik nie odpowie w wyznaczonym terminie, może to prowadzić do niekorzystnych skutków, takich jak utrata wiarygodności lub konieczność wypłaty odszkodowania. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno nadawcy, jak i przewoźnicy dokładnie znali przepisy regulujące terminy odpowiedzi na reklamacje, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu transportem. Prawidłowe postępowanie w sytuacjach reklamacyjnych przyczynia się do efektywniejszego zarządzania procesami logistycznymi oraz budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 40

Koszt usługi transportowej wynosi 500 zł. Firma transportowa oferuje zniżkę w wysokości 10%. Ile będzie wynosić opłata za świadczoną usługę?

A. 400 zł
B. 475 zł
C. 550 zł
D. 450 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 450 zł. Aby uzyskać tę wartość, musimy najpierw obliczyć wysokość rabatu, który wynosi 10% z ceny usługi transportowej, czyli 500 zł. Obliczenia wykonujemy w następujący sposób: 10% z 500 zł to 0,10 * 500 zł = 50 zł. Następnie, aby obliczyć ostateczny koszt usługi po uwzględnieniu rabatu, należy od ceny początkowej odjąć wartość rabatu: 500 zł - 50 zł = 450 zł. Jest to przykład zastosowania podstawowych działań matematycznych w praktyce biznesowej, które są niezwykle istotne w zarządzaniu kosztami. W branży transportowej, gdzie rabaty mogą być powszechnie stosowane, umiejętność szybkiego obliczenia ostatecznej ceny jest kluczowa dla efektywnego podejmowania decyzji. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo transportowe wykona więcej zleceń na podstawie podobnych rabatów, może to znacząco wpłynąć na jego zyski. Efektywne zarządzanie kosztami oraz umiejętność obliczania rabatów jest fundamentalne dla utrzymania konkurencyjności na rynku.