Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 5 maja 2025 21:53
  • Data zakończenia: 5 maja 2025 22:25

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest wykorzystanie zasobów produkcyjnych firmy, jeśli całkowita zdolność produkcyjna wynosi 50 000 sztuk, a liczba zleceń do realizacji osiągnęła 40 000 sztuk?

A. 25%
B. 80%
C. 100%
D. 125%
Odpowiedź 80% jest na pewno poprawna. Możemy to obliczyć, dzieląc liczbę przyjętych zleceń, czyli 40 000, przez całkowitą zdolność produkcyjną, która wynosi 50 000. Jak to zrobimy, to wychodzi nam 0,8 i po pomnożeniu przez 100 dostajemy 80%. To oznacza, że zakład wykorzystuje 80% swoich możliwości produkcyjnych, a to jest dość dobry wynik. W branży produkcyjnej ważne jest, żeby wykorzystanie zasobów było optymalne, bo to pomaga obniżyć koszty i zwiększyć zyski. Jak wskaźnik spada poniżej 70-75%, to jest sygnał, że coś jest nie tak i nie wykorzystują swoich mocy produkcyjnych. Natomiast jak przekraczają 85%, to mogą mieć problemy, jak przestoje, a jakość produkcji może ucierpieć. Dlatego warto cały czas to monitorować, żeby wiedzieć, gdzie się stoi.

Pytanie 2

Czym jest integracja w łańcuchu dostaw?

A. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
B. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
C. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
D. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
Wiele osób mylnie interpretuje integrację w łańcuchu dostaw jako proces skupiający się na funkcjonowaniu pojedynczych przedsiębiorstw. Często błędne jest postrzeganie integracji jako wyłącznie wewnętrznego usprawnienia, co wskazuje na niedostateczne zrozumienie koncepcji współpracy w sieci dostaw. Na przykład, odpowiedzi sugerujące tworzenie kolejnych etapów przemieszczania dóbr wskazują na podejście, które może prowadzić do zwiększenia złożoności procesów, a nie ich uproszczenia. W rzeczywistości, efektywność łańcucha dostaw polega na uproszczeniu procesów poprzez eliminację zbędnych kroków. Ponadto, koncepcje te często pomijają istotny aspekt współpracy między różnymi podmiotami w łańcuchu, co jest kluczowe dla osiągnięcia synergii. Zbyt duża koncentracja na wewnętrznych procesach przedsiębiorstw prowadzi do izolacji i braku komunikacji z innymi uczestnikami łańcucha, co może skutkować opóźnieniami i zwiększonymi kosztami. Warto zauważyć, że skuteczna integracja wymaga zaangażowania wszystkich uczestników łańcucha dostaw w dążeniu do wspólnych celów, co w konsekwencji prowadzi do lepszej koordynacji i płynności przepływu dóbr. W obliczu zmieniającego się rynku, zrozumienie i wdrażanie koncepcji integracji na poziomie całego łańcucha staje się nie tylko korzystne, ale wręcz niezbędne.

Pytanie 3

Firma transportowa "Smyk" używa następującego cennika przewozu: 1-10 palet 2,00 zł/km, 11-21 palet 2,50 zł/km. Jaką kwotę będzie musiało zapłacić przedsiębiorstwo za transport 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 240 zł
B. 250 zł
C. 300 zł
D. 270 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przewozu 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz, należy zastosować odpowiednią stawkę w zależności od liczby palet. W przypadku przewozu 19 palet stosuje się stawkę 2,50 zł/km, ponieważ mieści się ona w przedziale 11-21 palet. Dystans tej trasy wynosi 120 km. Zatem obliczenia przedstawiają się następująco: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Jest to poprawne podejście, które odzwierciedla standardowe praktyki w branży transportowej. Firmy przewozowe często ustalają cenniki w oparciu o ilość przewożonych ładunków, co pozwala na elastyczne dostosowanie kosztów do potrzeb klientów. Warto również zauważyć, że zrozumienie struktury cenników jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami transportu oraz dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych, co przekłada się na lepsze planowanie logistyczne oraz optymalizację wydatków.

Pytanie 4

W zakładzie zajmującym się produkcją napojów, surowce na linię produkcyjną z zbiorników magazynowych powinny być dostarczane przy pomocy

A. transportu szynowego
B. wózków widłowych
C. transportu przesyłowego
D. transportu bimodalnego
Wybór transportu szynowego, wózków widłowych czy transportu bimodalnego dla dostarczania surowców w zakładzie produkcyjnym wytwarzającym napoje może wydawać się na pierwszy rzut oka logiczny, jednak każdy z tych sposobów ma swoje ograniczenia w kontekście efektywności i bezpieczeństwa. Transport szynowy jest najczęściej wykorzystywany w dużych zakładach przemysłowych do przewozu ciężkich ładunków na długich dystansach, co w przypadku dostaw surowców do linii produkcyjnej może prowadzić do nieefektywności. Wózki widłowe mogą być użyteczne w transportowaniu surowców w obrębie magazynu, ale w przypadku cieczy, ich zastosowanie może być trudne, a ryzyko wycieków i zanieczyszczenia znacznie wzrasta. Transport bimodalny, łączący różne metody transportu, wymaga skomplikowanej logistyki i nie zawsze jest uzasadniony w przypadku płynnych surowców, co może prowadzić do zwiększenia czasu transportu i ryzyka uszkodzenia towarów. Wybór niewłaściwej metody transportu może skutkować nie tylko zwiększonymi kosztami operacyjnymi, ale również wpływem na jakość finalnych produktów, co jest absolutnie nieakceptowalne w przemyśle, w którym standardy jakości są kluczowe.

Pytanie 5

Który system zarządzania produkcją jest stosowany przez przedsiębiorstwo produkcyjne, które wyróżnia się zdolnością szybkiego reagowania na indywidualne potrzeby klientów oraz elastycznością w dostosowywaniu się do zmian w popycie?

A. Toyota Production System
B. Optimized Production Technology
C. Lean Production
D. Agile Production
Choć Lean Production, Toyota Production System oraz Optimized Production Technology to znane metody zarządzania produkcją, nie spełniają one wymogów dotyczących elastyczności i szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów tak, jak Agile Production. Lean Production koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co może ograniczać zdolność do szybkiego dostosowania się do zmieniających się wymagań rynkowych. Firmy wykorzystujące Lean często dążą do uproszczenia procesów i redukcji zapasów, co w sytuacji nagłych zmian w popycie może prowadzić do problemów z realizacją zamówień. Toyota Production System, chociaż jest znane z efektywności, również opiera się na stabilnych procesach i długoterminowym planowaniu. Jego zasady, takie jak Just-In-Time, mogą być niewystarczające w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Z kolei Optimized Production Technology jest bardziej zorientowana na planowanie i harmonogramowanie produkcji, co nie sprzyja elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie te metody są w stanie dostarczyć to samo, co Agile, podczas gdy różnią się one fundamentalnymi założeniami i podejściem do zarządzania produkcją. W praktyce, w sytuacjach wymagających szybkiej adaptacji, podejścia te mogą prowadzić do opóźnień i niezadowolenia klientów.

Pytanie 6

Jakie kwestie reguluje konwencja ATP?

A. międzynarodowego transportu artykułów żywnościowych o krótkim terminie przydatności.
B. transportu drogowego niebezpiecznych towarów.
C. prawa oraz obowiązki stron umowy w międzynarodowych przewozach.
D. czas pracy kierowców ciężarówek.
Konwencja ATP, czyli Agencja Transportu Przewoźników, zajmuje się międzynarodowym przewozem żywności, która łatwo psuje się. To naprawdę ważne z perspektywy bezpieczeństwa i jakości tego, co jemy. Wprowadzenie tej konwencji miało na celu ustalenie jednolitych reguł, które mówią jak przechowywać i transportować jedzenie, kiedy potrzebna jest odpowiednia temperatura i warunki, żeby wszystko było świeże. Na przykład, jeśli przewozimy ryby, warzywa czy mleko, muszą być w chłodnych warunkach, żeby nie straciły na jakości. Przewoźnicy, którzy stosują się do zasad tej konwencji, mają przewagę, bo klienci mogą być pewni, że dostaną towar w dobrym stanie. Ważne, żeby dokumentacja przewozowa zawierała info o temperaturze transportu oraz warunkach przechowywania, bo to kluczowe dla jakości. W branży logistycznej konwencja ATP uznawana jest za coś, co każdy powinien znać, zwłaszcza osoby zajmujące się transportem żywności.

Pytanie 7

Powierzchnia składowa magazynu wynosi nominalnie 895 m2. Po umiejscowieniu regałów, łączna powierzchnia składowa zajęta przez magazyn wyniosła 823,4 m2. Jaki wskaźnik wykorzystania powierzchni składowej osiągnie ten magazyn?

A. 0,08
B. 0,14
C. 1,09
D. 0,92
Wskaźnik wykorzystania powierzchni składowej oblicza się, dzieląc łączną wykorzystywaną powierzchnię składową przez nominalną powierzchnię składową. W tym przypadku obliczenie wygląda następująco: 823,4 m² / 895 m² = 0,92. Oznacza to, że magazyn wykorzystuje 92% dostępnej powierzchni do składowania towarów. Taki wskaźnik jest istotny w zarządzaniu magazynem, ponieważ wskazuje, jak efektywnie przestrzeń jest wykorzystywana. W praktyce, im wyższy wskaźnik, tym lepsze gospodarowanie przestrzenią, co przekłada się na mniejsze koszty operacyjne i lepszą organizację logistyki. Wysoki wskaźnik wykorzystania powierzchni sprzyja również optymalizacji procesów magazynowych, co jest kluczowe w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, monitorowanie tego wskaźnika pozwala na identyfikację obszarów, które mogą wymagać reorganizacji lub lepszego zarządzania przestrzenią. Warto również pamiętać, że wskaźnik ten powinien być regularnie analizowany w kontekście zmieniających się potrzeb operacyjnych firmy.

Pytanie 8

Cena wytworzenia jednego kalkulatora wynosi 20 zł. Producent dodaje marżę w wysokości 25%. Centrum dystrybucyjne dodaje następnie dodatkowe 20%, a sklep lokalny 10%. Ostatecznie klient płaci za kalkulator

A. 33 zł
B. 34 zł
C. 31 zł
D. 32 zł
Koszt wyprodukowania jednego kalkulatora wynosi 20 zł. Producent narzuca marżę 25%, co oznacza, że cena po dodaniu marży wynosi: 20 zł + (25% z 20 zł) = 20 zł + 5 zł = 25 zł. Następnie centrum dystrybucyjne dodaje kolejne 20% do tej ceny. Obliczamy 20% z 25 zł: 25 zł + (20% z 25 zł) = 25 zł + 5 zł = 30 zł. Wreszcie, sklep osiedlowy dodaje 10% do ceny, która wynosi 30 zł. Obliczamy 10% z 30 zł: 30 zł + (10% z 30 zł) = 30 zł + 3 zł = 33 zł. Klient zatem płaci 33 zł za kalkulator. To wyliczenie ilustruje, jak różne poziomy marż wpływają na ostateczną cenę produktu. Takie podejście jest standardem w branży detalicznej, gdzie każdy uczestnik łańcucha dostaw dodaje swoją marżę, co jest istotne dla zrozumienia struktury kosztów i cen na rynku.

Pytanie 9

Zasada wolnych miejsc składowania opiera się na

A. lokowaniu dostarczonych do magazynu towarów w dostępnych gniazdach regałowych
B. przechowywaniu w magazynach o niskim zróżnicowaniu asortymentowym
C. klasyfikowaniu asortymentów z uwzględnieniem ich rotacji
D. umieszczaniu tych samych produktów w jednym punkcie magazynowym
Zgubienie się w koncepcjach składowania może prowadzić do nieporozumień i decyzji, które nie wspierają efektywności operacyjnej magazynu. Propozycja składowania w magazynach o małym stopniu zróżnicowania asortymentowego ogranicza elastyczność i może prowadzić do niedopasowania zapasów do rzeczywistych potrzeb rynku. Składowanie tych samych towarów w jednym miejscu w magazynie, choć początkowo może wydawać się korzystne, nie uwzględnia zmiennej rotacji towarów i może w efekcie prowadzić do problemów z dostępnością produktów. Takie podejście może skutkować blokowaniem przestrzeni magazynowej dla towarów, które są potrzebne, a także wydłużeniem czasu kompletacji zamówień. W kontekście segregacji asortymentów uwzględniającej rotację, ważne jest, aby zrozumieć, że segregacja nie jest tożsama z metodą wolnych miejsc składowania. Użycie rotacji towarów, choć istotne w zarządzaniu zapasami, niekoniecznie oznacza, że należy je składować w ściśle określonych miejscach. W rzeczywistości, metoda wolnych miejsc składowania pozwala na lepsze dostosowanie do zmieniających się potrzeb logistycznych, dlatego skupienie się wyłącznie na stałych lokalizacjach może ograniczyć zdolność magazynu do adaptacji w dynamicznych warunkach rynkowych.

Pytanie 10

Dokumentem, który potwierdza wydanie towarów z magazynu do odbiorcy zewnętrznego, jest

A. WZ
B. PZ
C. RW
D. ZW
Dokument WZ, czyli Wydanie Zewnętrzne, to kluczowy dokument w procesie zarządzania magazynem, służący do potwierdzania wydania towarów z magazynu odbiorcy zewnętrznemu. Oświadcza on, że towary zostały fizycznie przekazane, co jest istotne nie tylko dla ewidencji wewnętrznej, ale także dla celów księgowych i podatkowych. W praktyce, WZ jest używany w wielu branżach, od handlu detalicznego po produkcję, gdzie proces przekazywania dóbr jest częsty. Warto zauważyć, że dokument ten powinien być poprawnie wypełniony, zawierając m.in. datę wydania, nazwy towarów, ilości oraz dane odbiorcy. Stosowanie systemów informatycznych wspierających zarządzanie magazynem, takich jak ERP, umożliwia automatyzację generowania WZ, co przyczynia się do zmniejszenia błędów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każda operacja magazynowa powinna być udokumentowana, aby zapewnić pełną przejrzystość i zgodność z przepisami.

Pytanie 11

Wyróżnia się dwa typy odzieży stosowanej w miejscu pracy: odzież roboczą i odzież ochronną. Które z poniższych twierdzeń odnosi się do odzieży ochronnej?

A. Oznaczona jest znakiem CE
B. Używana jest wyłącznie w transporcie materiałów niebezpiecznych
C. Nie ma wymogu certyfikacji
D. Chroni pracownika przed zabrudzeniem
W kontekście odzieży ochronnej, warto zrozumieć, że jej głównym celem jest zapewnienie ochrony przed różnorodnymi zagrożeniami, a nie tylko przed zabrudzeniami. Odzież robocza, z kolei, może być używana do ochrony przed zabrudzeniem, ale niekoniecznie oferuje te same standardy ochrony jak odzież oznaczona znakiem CE. Odpowiedź sugerująca brak obowiązku certyfikacji jest myląca, ponieważ odzież ochronna w rzeczywistości musi spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, co jest potwierdzone poprzez certyfikację znakiem CE. Ponadto, ograniczenie zastosowania odzieży ochronnej tylko do sytuacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych jest nieprecyzyjne; odzież ochronna jest używana w wielu branżach, takich jak budownictwo, przemysł chemiczny czy medycyna, gdzie istnieje potrzeba ochrony przed różnymi rodzajami ryzyk. Warto również zauważyć, że niektóre produkty są klasyfikowane jako odzież ochronna na podstawie specyfikacji użytkowania oraz potencjalnego zagrożenia, co czyni je szeroką kategorią obejmującą wiele zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a także dla przestrzegania odpowiednich przepisów prawnych i norm branżowych.

Pytanie 12

Zdefiniuj ilość towarów znajdujących się w firmie lub w łańcuchu dostaw, które nie są aktualnie wykorzystywane, ale są przeznaczone do dalszego przetworzenia lub sprzedaży, jako

A. produkty.
B. materiały.
C. surowce.
D. zapas.
Wybór odpowiedzi dotyczących produktów, materiałów czy surowców wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii używanej w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Produkty to gotowe wyroby, które są przeznaczone do sprzedaży i już przeszły proces produkcji, więc nie mogą być klasyfikowane jako zapasy, które obejmują zarówno surowce, półprodukty, jak i gotowe wyroby. Materiały odnoszą się do komponentów wykorzystywanych w procesie produkcyjnym, które mogą być częścią zapasów, ale same w sobie nie definiują zapasu jako całości. Surowce natomiast to podstawowe składniki, które są przetwarzane w procesie produkcyjnym, a ich ilość również może być częścią zapasów, ale nie wyczerpuje definicji tego pojęcia. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie zapasów z innymi kategoriami towarów, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania i planowania. Zrozumienie różnicy między zapasami a tymi pojęciami jest istotne dla skutecznego zarządzania operacjami w firmie, ponieważ wpływa na procesy takie jak prognozowanie, planowanie zakupów oraz zarządzanie produkcją.

Pytanie 13

Analizując wybór trasy transportu ładunku pod kątem czasu dostawy, należy zestawić czas przewozu pojazdem ciężarowym określonego przedsiębiorstwa logistycznego z czasem przewozu tego samego ładunku

A. tą samą trasą, transportem kolejowym tego samego przewoźnika
B. inną trasą, transportem kolejowym innego przewoźnika
C. tą samą trasą, transportem samochodowym innego przewoźnika
D. inną trasą, transportem samochodowym tego samego przewoźnika
Wybór błędnych opcji, takich jak porównywanie czasów transportu z innymi przedsiębiorstwami lub różnymi rodzajami transportu, prowadzi do zniekształcenia wyników oraz błędnych wniosków. Porównanie transportu samochodowego z transportem kolejowym, nawet jeśli są to różne przedsiębiorstwa, wprowadza dodatkowe zmienne, które mogą znacząco wpłynąć na czas przewozu. Każdy środek transportu ma swoje specyficzne parametry, takie jak prędkość, czas załadunku, rozładunku oraz różne czynniki zewnętrzne, które mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Na przykład, transport kolejowy ma zazwyczaj dłuższy czas przewozu, ale może mieć inne korzyści, takie jak większa pojemność lub mniejsze koszty na dłuższe dystanse. Podobnie, porównywanie dwóch różnych tras dla tego samego środka transportu bez uwzględnienia wpływu, jaki ma na czas przewozu, może wprowadzić w błąd. W praktyce, efektywne zarządzanie transportem opiera się na analizie danych i porównaniach, które są precyzyjne i spójne, dlatego krytycznie ważne jest, aby porównywać podobne warunki transportowe, aby móc wyciągać miarodajne i praktyczne wnioski.

Pytanie 14

Najbardziej precyzyjną techniką wyznaczania średniego stanu zapasów w centrum logistycznym jest metoda, która bierze pod uwagę

A. zapas początkowy i końcowy
B. zapas średni dzienny
C. zapas cykliczny i bezpieczeństwa
D. zapas minimalny i maksymalny
Zarządzanie zapasami w centrum dystrybucji wymaga zastosowania odpowiednich metod obliczeniowych, które uwzględniają różne aspekty zapasów. Odpowiedzi, które opierają się na zapasie początkowym i końcowym, zapasie cyklicznym i bezpieczeństwa, a także zapasie minimalnym i maksymalnym, mogą prowadzić do nieporozumień. Zapas początkowy i końcowy nie odzwierciedlają rzeczywistego zużycia towarów w czasie; są to jedynie wskaźniki stanów magazynowych na początku i końcu okresu. Takie podejście nie zapewnia dynamiki niezbędnej do skutecznego zarządzania zapasami, ponieważ nie uwzględnia codziennych fluktuacji w sprzedaży. Ponadto, zapas cykliczny i bezpieczeństwa skupia się na planowaniu zapasów w oparciu o określone cykle sowie o margines bezpieczeństwa, co może prowadzić do nadmiernych zapasów i generować dodatkowe koszty magazynowania, zwłaszcza gdy popyt jest niestabilny. Zapas minimalny i maksymalny z kolei sugeruje jedynie określenie granic, w których zapasy powinny się poruszać, co nie jest wystarczające do precyzyjnego określenia średniego zapasu. Niestety, te alternatywne metody często prowadzą do błędnych decyzji w procesie zarządzania zapasami, co może skutkować zarówno niedoborami, jak i nadwyżkami towarów. Kluczowym błędem jest brak uwzględnienia codziennego zużycia zapasów, co jest fundamentalne dla skutecznego zarządzania w dynamicznych warunkach rynkowych. Dlatego metody oparte na zapasie średnim dziennym stanowią bardziej efektywne narzędzie w optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 15

W I kwartale firma logistyczna poniosła wydatki na zatrudnienie 100 pracowników w wysokości 120 000 zł. W II kwartale planowany jest spadek liczby pracowników o 20%. Przy założeniu, że łączne koszty zatrudnienia nie ulegną obniżeniu, ile wyniesie średni koszt zatrudnienia 1 pracownika w II kwartale?

A. 1 900 zł
B. 1 500 zł
C. 1 200 zł
D. 1 000 zł
Obliczenia dotyczące przeciętnego kosztu zatrudnienia jednego pracownika w II kwartale wskazują, że odpowiedź 1 500 zł jest poprawna. W I kwartale zatrudniono 100 pracowników przy łącznych kosztach wynoszących 120 000 zł, co daje przeciętny koszt zatrudnienia 1 200 zł. W II kwartale planowane jest zmniejszenie zatrudnienia o 20%, co oznacza, że przedsiębiorstwo zatrudni 80 pracowników. Jeśli łączny koszt pozostanie na poziomie 120 000 zł, to przeciętny koszt zatrudnienia jednego pracownika wyniesie 120 000 zł / 80 = 1 500 zł. Zrozumienie tej kalkulacji jest kluczowe, ponieważ odzwierciedla ono zasadę zarządzania kosztami w przedsiębiorstwach logistycznych, gdzie kontrola wydatków na zatrudnienie ma duże znaczenie dla rentowności. Przy planowaniu budżetu i strategii HR, kluczowe jest dostosowanie liczby pracowników do potrzeb operacyjnych, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów finansowych.

Pytanie 16

W pojemnikach przechowywane są substancje

A. stałe luzem
B. sypkie w opakowaniach
C. ciekłe luzem
D. ciekłe w opakowaniach
Przechowywanie cieczy luzem w zbiornikach magazynowych jest powszechną praktyką w wielu branżach, w tym w przemyśle chemicznym, petrochemicznym i spożywczym. Ta metoda magazynowania jest stosowana, gdy objętość cieczy jest zbyt duża, by można ją było efektywnie przechowywać w opakowaniach. Zbiorniki do przechowywania cieczy luzem są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz regulacjami dotyczącymi składowania substancji niebezpiecznych. Wymagają one odpowiedniej konstrukcji, aby zminimalizować ryzyko wycieków oraz zapewnić łatwy dostęp do przechowywanych materiałów. Przykładem mogą być zbiorniki stalowe wykorzystywane do przechowywania wody, olejów czy chemikaliów. Kluczowe znaczenie ma również odpowiednie oznakowanie zbiorników oraz przestrzeganie procedur BHP, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników i środowiska.

Pytanie 17

Seryjny Numer Kontenera Wysyłkowego (SSCC - Serial Shipping Container Code) jest wykorzystywany do identyfikacji

A. położenia obiektów fizycznych
B. firm
C. towarów postrzeganych jako jednostki handlowe na całym globie
D. jednostek logistycznych
Wybór towarów rozumianych jako jednostki handlowe na całym świecie jako odpowiedzi prowadzi do nieporozumienia dotyczącego funkcji SSCC. SSCC nie jest przeznaczony do identyfikacji towarów jako takich, ale do zarządzania jednostkami logistycznymi, które mogą zawierać różne towary. Odpowiedź dotycząca przedsiębiorstwa ignoruje fakt, że SSCC jest przypisany do konkretnej jednostki wysyłkowej, a nie do całej organizacji. Identyfikacja lokalizacji jednostek fizycznych również nie jest zgodna z zasadami stosowania SSCC; ten kod nie zawiera informacji o geolokalizacji. SSCC koncentruje się na identyfikacji i śledzeniu przesyłek w ruchu, a nie na lokalizacji w sensie geograficznym. Zadaniem SSCC jest umożliwienie efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i monitorowanie przesyłek w czasie rzeczywistym, co jest niezbędne w nowoczesnym przemyśle logistycznym. Rozumienie tej funkcji jest podstawą skutecznego zastosowania systemów opartych na kodach GS1, które są szeroko stosowane w różnych branżach, w tym w logistyce, handlu detalicznym oraz produkcji. Właściwe interpretowanie roli SSCC w systemie logistycznym jest kluczowe dla optymalizacji procesów oraz zapewnienia ciągłości dostaw.

Pytanie 18

W tabeli przedstawiono dane dotyczące obrotu zapasami w magazynie. Na podstawie tych informacji ustal wartość rozchodu zapasu 13 lutego metodą LIFO.

PrzychodyRozchody
6 lutego – 300 kg po 10,00 zł/kg8 lutego – 185 kg
12 lutego – 200 kg po 12,00 zł/kg13 lutego – 250 kg
18 lutego – 300 kg po 8,00 zł/kg20 lutego – 300 kg
A. 2 000,00 zł
B. 2 800,00 zł
C. 2 500,00 zł
D. 2 900,00 zł
Każda z podanych niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na różne błędne podejścia do ustalania wartości rozchodu zapasu metodą LIFO. Wartością 2 800,00 zł można sugerować, że przyjęto zaniżoną wartość jednostkową lub niewłaściwe ilości jednostek do obliczeń. Z kolei odpowiedź 2 500,00 zł może wynikać z błędnego rozumienia, które zapasy powinny być pierwsze w rozchodzie, co jest kluczowe w metodzie LIFO. Możliwe, że uwzględniono przychody z wcześniejszych okresów, co w tej metodzie nie powinno mieć miejsca. Odpowiedź 2 000,00 zł jest skrajnym przypadkiem, który może sugerować całkowite pominięcie ostatnich dostaw w obliczeniach. Błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą obejmować niedostateczne zrozumienie przyjętych zasad księgowych oraz nieprawidłowe ustalanie wartości rynkowej zapasów. Ważne jest, aby poprawnie identyfikować, które zapasy są najnowsze i jakie mają ceny w momencie rozchodu, a także znać odpowiednie standardy księgowe, które regulują te procedury. Zastosowanie się do tych zasad pozwala uniknąć błędów w raportowaniu finansowym i zapewnia zgodność z przepisami prawa.

Pytanie 19

Cyklem dostaw realizowanym przez dostawcę określamy czas, który mija od momentu

A. złożenia zamówienia do momentu jego potwierdzenia
B. potwierdzenia zamówienia do momentu dostarczenia towaru do odbiorcy
C. złożenia zamówienia do czasu jego weryfikacji
D. planowania dostaw surowców aż do chwili akceptacji zamówienia
Cyklem dostawy dla dostawcy określamy czas, który zaczyna się od momentu potwierdzenia zamówienia przez dostawcę i kończy się w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw, które akcentują znaczenie monitorowania poszczególnych etapów procesu logistycznego. Przykładowo, w branży produkcyjnej, precyzyjne śledzenie cyklu dostawy pozwala na lepsze planowanie zapasów oraz ograniczenie kosztów związanych z opóźnieniami. Warto zaznaczyć, że efektywne zarządzanie cyklem dostaw wpływa nie tylko na zadowolenie klientów, ale także na wydajność całego procesu. W praktyce, dostawcy często korzystają z systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które automatyzują procesy związane z potwierdzaniem zamówień i monitorowaniem dostaw. W rezultacie, zrozumienie cyklu dostawy jako kluczowego elementu łańcucha dostaw jest niezbędne dla dostawców, chcących utrzymać konkurencyjność na rynku.

Pytanie 20

Przy wymianie zniszczonego elementu regału w magazynie wysokiego składowania, powinno się

A. zabezpieczyć obszar wokół regału, bez potrzeby jego opróżniania
B. usunąć jednostki paletowe, które znajdują się powyżej uszkodzenia
C. zabezpieczyć obszar wokół regału i całkowicie go opróżnić
D. przeprowadzić naprawę samodzielnie, stosując metodę gospodarczą
Zabezpieczenie terenu wokół regału i całkowite jego opróżnienie przed przystąpieniem do wymiany uszkodzonego elementu regału magazynowego jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników oraz integralności pozostałych towarów. Tego rodzaju działania są zgodne z ogólnymi zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek minimalizowania ryzyka w miejscu pracy. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, gdy uszkodzenie regału może prowadzić do osunięcia się jednostek paletowych. Opróżnienie regału umożliwia nie tylko bezpieczne usunięcie uszkodzonego elementu, ale także przeprowadzenie dokładnej inspekcji pozostałych struktur nośnych, co jest niezbędne dla zachowania odpowiednich standardów jakości i bezpieczeństwa. Ponadto, taka praktyka pozwala na skuteczne zminimalizowanie ryzyka wypadków, które mogłyby wyniknąć z nieprzewidzianych ruchów towarów. W kontekście norm ISO, takie działania są również kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu jakości i bezpieczeństwa w logistyce magazynowej.

Pytanie 21

Korzystając z danych zawartych w tabelach, określ terminy zamówienia poszczególnych komponentów uwzględniając czas realizacji zamówień przez poszczególnych dostawców.

luty5678910111213
Komponent 1
Planowane rozpoczęcie produkcji100
Zamówienie surowców
Komponent 2
Planowane rozpoczęcie produkcji200
Zamówienie surowców

DostawcaPrzedmiot dostawyCzas realizacji zamówienia
Dostawca 1Komponent 15 dni
Dostawca 2Komponent 23 dni
A. Komponent 1 – 5 lutego, komponent 2 – 10 lutego
B. Komponent 1 – 6 lutego, komponent 2 – 13 lutego
C. Komponent 1 – 10 lutego, komponent 2 – 13 lutego
D. Komponent 1 – 7 lutego, komponent 2 – 10 lutego
Odpowiedź, która podała terminy zamówienia dla komponentu 1 na 5 lutego i dla komponentu 2 na 10 lutego, jest poprawna ze względu na precyzyjne obliczenie czasu realizacji zamówień. W procesie planowania produkcji kluczowe jest zrozumienie, jak czas oczekiwania na materiały wpływa na harmonogram. W tym przypadku, gdy mamy 5 dni na realizację zamówienia dla komponentu 1 i 3 dni dla komponentu 2, od daty planowanego rozpoczęcia produkcji (10 lutego) należy odjąć te czasy. Taki sposób działania jest zgodny z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie skrupulatne planowanie i analiza czasów realizacji zamówień są niezbędne do uniknięcia opóźnień w produkcji. Przykładowo, w branży motoryzacyjnej, nieprzewidziane opóźnienia w dostawach komponentów mogą prowadzić do przestojów na linii produkcyjnej oraz zwiększenia kosztów. Zrozumienie tego procesu pozwala na bardziej efektywne zarządzanie zapasami oraz optymalizację kosztów produkcji.

Pytanie 22

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie od sklepu RTV na 120 sztuk dekoderów.
W magazynie producenta znajduje się 50 sztuk wyrobu gotowego oraz 15 sztuk pamięci. Korzystając ze struktury wyrobu gotowego, oblicz zapotrzebowanie na pamięć do produkcji brakujących dekoderów.

Ilustracja do pytania
A. 140 sztuk.
B. 240 sztuk.
C. 125 sztuk.
D. 225 sztuk.
Odpowiedź 125 sztuk jest prawidłowa, ponieważ obliczenie zapotrzebowania na pamięć w kontekście produkcji brakujących dekoderów opiera się na kilku kluczowych krokach. Pierwszym krokiem jest obliczenie liczby brakujących dekoderów, co wynika z różnicy między zamówieniem a stanem magazynowym. Z zamówienia na 120 sztuk oraz posiadanych 50 sztuk wynika, że należy wyprodukować 70 sztuk. Następnie, w celu produkcji jednego dekodera, potrzebne są 2 sztuki pamięci. Dlatego całkowite zapotrzebowanie na pamięć do produkcji 70 dekoderów wynosi 140 sztuk. W końcowej fazie obliczeń uwzględniamy dostępne 15 sztuk pamięci w magazynie. Odejmując to od wcześniej obliczonego zapotrzebowania, otrzymujemy 125 sztuk pamięci, które są niezbędne do zrealizowania zamówienia. Tego typu obliczenia są istotne w zarządzaniu produkcją i zapasami, umożliwiając efektywne planowanie oraz minimalizowanie przestojów produkcyjnych. W praktyce, precyzyjne kalkulacje zapotrzebowania pomagają w optymalizacji procesów produkcyjnych oraz w utrzymaniu płynności dostaw.

Pytanie 23

Obowiązki pracownika wynikające z regulaminu pracy, za które ponosi on odpowiedzialność, określamy mianem odpowiedzialności

A. wspólnej
B. materialnej
C. szczególnej
D. porządkowej
Odpowiedzialność materialna odnosi się do sytuacji, w których pracownik ponosi konsekwencje finansowe za straty lub szkody, które wyrządził w mieniu pracodawcy. Koncentruje się głównie na aspektach związanych z mieniem i odpowiedzialnością finansową, a nie na przestrzeganiu regulaminu pracy. W praktyce oznacza to, że pracownik, który na przykład uszkodził sprzęt firmowy, może być zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy lub wymiany tego sprzętu. Nie jest to jednak odpowiedzialność związana z naruszeniem zasad organizacyjnych czy porządkowych, a bardziej z materialnym wymiarem odpowiedzialności. Odpowiedzialność wspólna z kolei dotyczy sytuacji, w których kilku pracowników może być pociągniętych do odpowiedzialności za dany czyn, co nie ma zastosowania w kontekście indywidualnych naruszeń regulaminu pracy. Odpowiedzialność szczególna oznacza natomiast, że w określonych sytuacjach, jak np. w przypadku pracowników zajmujących szczególne stanowiska, istnieją dodatkowe zasady i przepisy dotyczące odpowiedzialności. Zrozumienie tych kategorii odpowiedzialności jest kluczowe dla pracowników i pracodawców, aby mogli właściwie zarządzać relacjami w miejscu pracy oraz stosować odpowiednie procedury w przypadku naruszeń, a nie mylić ich z odpowiedzialnością porządkową.

Pytanie 24

Która metoda składowania wyróżnia się najniższym wskaźnikiem użycia przestrzeni magazynowej?

A. Składowanie w regałach przejezdnych
B. Składowanie rzędowe w regałach ramowych. Na której ilustracji przedstawiony jest stojak specjalizowany do przechowywania opon?
C. Składowanie blokowe bez regałów
D. Składowanie w regałach przepływowych
Wybór składowania w regałach przepływowych, przejezdnych czy składowania blokowego bez regałów jest związany z pewnymi nieporozumieniami w zakresie efektywności magazynowania. Składowanie w regałach przepływowych, które wykorzystują system grawitacji, pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią dzięki automatycznemu przesuwaniu towarów do przodu. W takim przypadku, wskaźnik wykorzystania powierzchni jest znacznie wyższy niż w przypadku składowania rzędowego, co czyni tę metodę bardziej praktyczną dla towarów o dużym rotowaniu. Z kolei składowanie w regałach przejezdnych, które pozwala na większą gęstość składowania, również oferuje lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej dzięki możliwości przesuwania regałów w celu uzyskania dostępu do towarów. Ponadto, składowanie blokowe, mimo że może wydawać się efektywne w niektórych przypadkach, wiąże się z ryzykiem uszkodzenia towarów podczas dostępu do tych z tyłu. W praktyce, skuteczne zarządzanie magazynem wymaga zrozumienia, że odpowiednie składowanie nie tylko optymalizuje wykorzystanie przestrzeni, ale również zwiększa efektywność operacyjną, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak Lean Management i Six Sigma. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać metody składowania, które nie tylko zaspokajają bieżące potrzeby, ale również przewidują przyszłe wymagania operacyjne.

Pytanie 25

Który typ towaru nie powinien być przechowywany w magazynie otwartym?

A. Cement w workach
B. Gaz płynny w butlach
C. Węgiel ułożony w stosach
D. Drewno na podkładach przykryte folią
Cement jest materiałem budowlanym, który powinien być składowany w sposób zapewniający jego ochronę przed wilgocią oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. Magazynowanie cementu w workach na otwartej przestrzeni naraża go na działanie deszczu, śniegu oraz wysokiej wilgotności, co prowadzi do jego aglomeracji i utraty właściwości użytkowych. Zgodnie z normami branżowymi, cement powinien być przechowywany w suchych, zamkniętych pomieszczeniach lub na podestach, które chronią go przed bezpośrednim kontaktem z wodą. Przykładem dobrych praktyk jest składowanie cementu w przeznaczonych do tego magazynach, które są wentylowane i zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych. Dzięki odpowiedniemu magazynowaniu cement zachowuje swoje parametry techniczne, co jest kluczowe dla jakości budowy, a także dla bezpieczeństwa konstrukcji. Ponadto, magazynowanie cementu w odpowiednich warunkach wpływa na ekonomikę procesów budowlanych poprzez zmniejszenie odpadów materiałowych oraz kosztów związanych z reklamacjami i naprawami.

Pytanie 26

W miesiącu lutym planuje się, że koszty magazynowania wzrosną o 5% w stosunku do miesiąca stycznia. Koszty stałe i koszty zmienne utrzymania zapasów w miesiącu lutym wyniosą odpowiednio

MiesiącCałkowite koszty w złotych
styczeńkoszty stałe utrzymania zapasówkoszty zmienne utrzymania zapasów
1 000,-2 000,-
A. koszty stałe 1 000 zł, koszty zmienne 2 100 zł
B. koszty stałe 2 100 zł, koszty zmienne 1 050 zł
C. koszty stałe 1 050 zł, koszty zmienne 2 100 zł
D. koszty stałe 1 050 zł, koszty zmienne 2 000 zł
Poprawna odpowiedź to koszty stałe wynoszące 1 050 zł oraz koszty zmienne na poziomie 2 100 zł. Aby obliczyć koszty w lutym, należy zastosować wzór uwzględniający wzrost o 5% w stosunku do kosztów styczniowych. Jeśli koszty stałe w styczniu wynosiły 1 000 zł, to po uwzględnieniu wzrostu obliczamy: 1 000 zł * 1,05 = 1 050 zł. Podobnie, jeśli koszty zmienne w styczniu wyniosły 2 000 zł, wzrost o 5% daje 2 000 zł * 1,05 = 2 100 zł. Takie podejście do analizy kosztów jest zgodne z praktykami zarządzania finansami w przedsiębiorstwach, gdzie dokładne prognozowanie kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania budżetu i optymalizacji wydatków. Właściwe podejście do zarządzania kosztami przyczynia się do lepszego zrozumienia struktury wydatków oraz pozwala na bardziej trafne podejmowanie decyzji dotyczących alokacji zasobów.

Pytanie 27

Który rodzaj z wymienionych skrzyń należy zastosować do transportu 96 szt. ładunku o wymiarach 30 x 15 x 15 cm (dł. x szer. x wys.), jeżeli ładunek będzie ułożony w skrzyniach w 4 warstwach?

Wymiary wewnętrzneSkrzynia 1.Skrzynia 2.Skrzynia 3.Skrzynia 4.
długość600 mm620 mm100 cm100 cm
szerokość320 mm300 mm35 cm40 cm
wysokość400 mm550 mm55 cm62 cm
Liczba sztuk w magazynie4354
A. Skrzynia 3
B. Skrzynia 1
C. Skrzynia 4
D. Skrzynia 2
Wybór skrzyni 4 jako odpowiedniego rozwiązania do transportu 96 sztuk ładunku o wymiarach 30 x 15 x 15 cm jest uzasadniony, ponieważ ta skrzynia jest w stanie pomieścić 24 ładunki w czterech warstwach. Przy obliczaniu pojemności skrzyni, uwzględniamy nie tylko wymiary skrzyni, ale również sposób ułożenia ładunku. Skrzynia 4 ma wymiary wewnętrzne 100 cm x 40 cm x 62 cm, co pozwala na umieszczenie w jednej warstwie 6 ładunków ułożonych w rzędzie (100 cm / 30 cm = 3, a 40 cm / 15 cm = 2, co daje 3 * 2 = 6). W czterech warstwach, możemy więc zmieścić 24 ładunki (6 ładunków w warstwie * 4 warstwy). Zastosowanie tej skrzyni jest zgodne z praktykami efektywnego transportu, które podkreślają znaczenie optymalizacji przestrzeni ładunkowej oraz zapewnienia bezpieczeństwa transportu. W przypadku transportu dużej ilości ładunków, zrozumienie wymagań dotyczących przestrzeni i organizacji ładunku jest kluczowe, aby uniknąć uszkodzeń i zwiększyć efektywność kosztową.

Pytanie 28

Jaką ilość ziemi uniwersalnej trzeba pobrać z magazynu, aby przygotować 10 800 sztuk doniczek do rozsady kwiatów ozdobnych, jeśli w jednej doniczce znajduje się 0,6 litra ziemi?

A. 30 worków o pojemności 200 litrów
B. 70 worków o pojemności 80 litrów
C. 115 worków o pojemności 50 litrów
D. 54 worki o pojemności 120 litrów
Wszystkie inne odpowiedzi, choć mogą wydawać się atrakcyjne, prowadzą do niepoprawnych wniosków w zakresie potrzebnej ilości ziemi. Przy analizie tych propozycji, kluczowym błędem jest niewłaściwe przeliczenie objętości, co skutkuje zaniżeniem lub zawyżeniem ilości potrzebnego materiału. Na przykład, odpowiedź sugerująca 70 worków o pojemności 80 litrów daje 5 600 litrów ziemi, co jest niewystarczające dla 10 800 doniczek, ponieważ brakuje około 880 litrów. Podobnie, 30 worków o pojemności 200 litrów dostarcza 6 000 litrów, co również nie spełnia wymagań. W przypadku 115 worków o pojemności 50 litrów, całkowita objętość wynosi tylko 5 750 litrów. Każda z tych odpowiedzi pomija kluczowe obliczenia wymagane do precyzyjnego określenia potrzebnej ilości ziemi, co skutkuje niedoszacowaniem lub nadmiarem materiału. W praktyce, dokładne obliczenia są niezbędne, aby uniknąć problemów związanych z brakiem materiałów lub marnotrawstwem, co jest zgodne z zasadami efektywności gospodarki materiałowej oraz zrównoważonego rozwoju w produkcji ogrodniczej.

Pytanie 29

Ile należy zapłacić firmie transportowej TRANS za przewóz 24 palet na trasie 180 km?

Cennik firmy transportowej TRANS
Ilości palet
szt.
Cena
zł/km
1 ÷ 103,50
11 ÷ 204,20
21 ÷ 324,50
A. 630,00 zł
B. 610,00 zł
C. 810,00 zł
D. 756,00 zł
Odpowiedź 810,00 zł jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z cennikiem firmy transportowej TRANS, koszt przewozu 24 palet na trasie 180 km oblicza się na podstawie stawki wynoszącej 4,50 zł za kilometr, która obowiązuje dla transportów obejmujących od 21 do 32 palet. W celu obliczenia całkowitego kosztu, mnożymy liczbę kilometrów (180) przez koszt za kilometr (4,50 zł). Takie podejście jest standardem w branży transportowej, gdzie stawki za przewóz są często ustalane w zależności od liczby przewożonych jednostek ładunkowych oraz odległości. Wiedza ta jest kluczowa podczas planowania budżetu na transport i zarządzania kosztami logistycznymi, co ma istotne znaczenie dla efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Odpowiednie przeliczenie kosztów transportu pozwala na optymalizację wydatków i lepsze zarządzanie zasobami.

Pytanie 30

Korzystając z informacji zamieszczonych w tabelach, określ którego dnia Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę.

Informacje dotyczące sieci dostaw
WyszczególnienieZapas początkowy [szt.]Wielkość dostawy [szt.]Czas dostawy [dzień]
Centrum dystrybucji I2301002
Centrum dystrybucji II130501
Magazyn centralny2003004


Informacje dotyczące zapotrzebowania brutto w Centrum dystrybucji i
WyszczególnienieDzień
1011121314151617
Potrzeby brutto [szt.]3050402050302040
A. 17-go dnia.
B. 14-go dnia.
C. 10-go dnia.
D. 16-go dnia.
Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę 14-go dnia, aby zapewnić wystarczający zapas produktów i uniknąć sytuacji braku towaru. Początkowy zapas wynoszący 230 sztuk oraz potrzeby brutto na kolejne dni, które wynoszą odpowiednio 30, 50, 40, 20, 50, 30 i 20 sztuk, muszą być starannie analizowane. Po obliczeniu zapasu na każdy dzień okazuje się, że na 16-go dnia zapas spadnie do -10 sztuk, co oznacza, że Centrum dystrybucji I będzie miało poważny problem z zaopatrzeniem. Aby dostawa dotarła na czas, a potrzeby nie zostały zaspokojone, zamówienie musi być złożone 14-go dnia, mając na uwadze czas dostawy wynoszący 4 dni. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, które zaleca planowanie zamówień z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zminimalizować ryzyko związane z brakiem towaru. W praktyce, działając w oparciu o dane dotyczące zapotrzebowania i czasu realizacji zamówień, organizacje mogą efektywnie zarządzać swoim stanem magazynowym i zapewnić ciągłość dostaw.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Pojemność strefy składowania wynosi 460 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Długość stref składowania, przyjęć i wydań łącznie osiąga 44 m, a szerokość tych stref to 11,5 m. Jaki jest wskaźnik wykorzystania powierzchni użytkowej w magazynie?

A. 0,1 m/pjł
B. 1,1 m2/pjł
C. 40 pjł/m
D. 0,91 pjł/m3
Patrząc na Twoje odpowiedzi, widzę, że niektóre z nich opierają się na mylnych założeniach co do obliczeń powierzchni magazynu i wskaźnika wykorzystania. Na przykład, wartość 0,1 m/pjł wskazuje na to, że przeliczenia są błędne, bo myślisz, że wskaźnik wykorzystania to tylko długość podzielona przez liczbę pjł. To kompletnie nieprawidłowe podejście. Takie myślenie może prowadzić do tego, że źle oszacujesz wykorzystanie przestrzeni, co potem wpłynie na planowanie zasobów. A wartość 40 pjł/m? Wygląda na to, że źle przeliczyłeś przestrzeń na jednostki ładunkowe, bo nie uwzględniłeś rzeczywistej powierzchni magazynu. Te błędy mogą prowadzić do zamieszania i słabej organizacji stref składowania, co na pewno nie jest korzystne, jeżeli chodzi o efektywność całego procesu logistycznego. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem opierają się na rzetelnych obliczeniach, a to ważne, żeby unikać takich błędów i dobrze wykorzystać przestrzeń.

Pytanie 33

Harmonogram produkcji powstaje na podstawie planu

A. obciążenia możliwości przedsiębiorstwa
B. sprzedaży
C. budżetowego
D. zaopatrzenia materiałowego
Wybór odpowiedzi dotyczącej potrzeb materiałowych, finansowego planu czy obciążeń potencjału przedsiębiorstwa jako podstawy do tworzenia planu produkcji opiera się na mylnym założeniu, że te elementy są kluczowe w procesie planowania produkcji. Potrzeby materiałowe dotyczą głównie specyfikacji surowców niezbędnych do produkcji, a nie samego procesu planowania, co prowadzi do nieefektywności, jeśli traktowane są jako priorytet. Finansowy plan natomiast koncentruje się na budgetowaniu i kontrolowaniu kosztów, co jest niezbędne, ale nie definiuje, co tak naprawdę powinno być produkowane. Obciążenia potencjału przedsiębiorstwa również są istotne, jednak ich analiza powinna być drugim krokiem, a nie podstawą planowania, ponieważ mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych potrzeb rynkowych. Kluczowym błędem myślowym jest zatem założenie, że plan produkcji można skutecznie opracować bez znajomości aktualnych trendów sprzedażowych. Odpowiednie podejście powinno łączyć prognozy sprzedaży z innymi elementami planowania, aby zapewnić synchronizację wszystkich procesów w organizacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu produkcją.

Pytanie 34

Jaką maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm można ustawić w pionie, aby wypełnić przestrzeń regałową o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm?

A. 96 szt.
B. 480 szt.
C. 576 szt.
D. 120 szt.
Analiza błędnych odpowiedzi wskazuje na typowe nieporozumienia związane z obliczeniami przestrzennymi. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 120 szt. oraz 96 szt., mylono liczbę warstw z całkowitą liczbą pudełek. Źle założono, że pudełka mogą być ustawione tylko w jednym wymiarze, co ograniczyło perspektywę do jedynie dwóch wymiarów. To podejście omija istotny aspekt pełnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Odpowiedź 576 szt. również pokazuje błąd w zrozumieniu, ponieważ obejmuje nieprawidłowe założenia co do ilości pudełek w stosunku do całkowitej objętości regału. Poprawna strategia polega na podziale przestrzeni regałowej na różne wymiary oraz zwróceniu uwagi na orientację pudełek, co w tym przypadku pokazuje, że maksymalne wykorzystanie przestrzeni z uwagi na wymiary pudełek i regału doprowadzi do założenia, że maksimum wynosi 480 sztuk. Współczesne standardy w logistyce i magazynowaniu podkreślają znaczenie precyzyjnych obliczeń oraz rozważania praktycznych aspektów pakowania, co pozwala na zoptymalizowanie przestrzeni i efektywność operacyjną.

Pytanie 35

Jakie znaczenie ma skrót MRPII w kontekście wdrożonego systemu w przedsiębiorstwie?

A. organizowanie zdolności produkcyjnych
B. prognozowanie zapotrzebowania materiałowego
C. prognozowanie zapotrzebowania dystrybucji
D. planowanie zasobów wytwórczych
MRPII, czyli Manufacturing Resource Planning II, odnosi się do planowania zasobów wytwórczych, co jest kluczowym elementem zarządzania produkcją w przedsiębiorstwach. System ten umożliwia integrowanie danych dotyczących produkcji, zapotrzebowania, zasobów ludzkich oraz materiałów, co pozwala na efektywne planowanie i koordynację procesów wytwórczych. Przykładowo, w firmach zajmujących się produkcją przemysłową, MRPII pozwala na dokładne przewidywanie potrzeb materiałowych oraz alokację zasobów, co minimalizuje przestoje i zwiększa efektywność produkcji. Dobre praktyki w implementacji MRPII obejmują regularne aktualizacje danych oraz ciągłe monitorowanie wyników produkcji w celu identyfikacji potencjalnych problemów i usprawnienia procesów. Zastosowanie MRPII jest zgodne z normą ISO 9001, która koncentruje się na zarządzaniu jakością oraz efektywności procesów.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jeśli całkowity koszt przechowywania wynosi 100 000 zł, a powierzchnia magazynu to 1 000 m2, to jaki jest wskaźnik kosztu utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 1000 zł/m2
B. 10 zł/m2
C. 10 000 zł/m2
D. 100 zł/m2
Wskaźnik kosztu utrzymania powierzchni magazynowej obliczamy, dzieląc całkowity koszt magazynowania przez powierzchnię magazynu. W tym przypadku mamy koszt na poziomie 100 000 zł i powierzchnię 1 000 m2. Obliczenia wyglądają tak: 100 000 zł podzielone przez 1 000 m2 daje nam 100 zł/m2. To oznacza, że na każdy metr kwadratowy przypada koszt 100 zł. To jest ważne, bo pomaga w analizie, jak rentowny jest nasz magazyn. W praktyce, znajomość tego wskaźnika jest kluczowa do lepszego zarządzania kosztami i poprawy efektywności działania magazynu. Firmy powinny regularnie sprawdzać ten wskaźnik, porównując go z tym, co jest typowe w branży. Jeśli jest znacznie wyższy niż średnia, to może oznaczać, że warto pomyśleć o działaniach, które mogą obniżyć koszty, na przykład renegocjuje umowy najmu, optymalizuje procesy magazynowe, a nawet inwestuje w nowe technologie.

Pytanie 38

W kontekście systemu ekologicznego "czystej produkcji poprzez ruch" nie powinno się podejmować działań, które wiążą się z

A. zmniejszeniem wpływu produktu na środowisko w trakcie całego cyklu życia, zaczynając od pozyskiwania surowców, poprzez procesy przetwarzania, aż do składowania lub wykorzystania zużytego produktu.
B. udoskonalaniem procesów produkcyjnych z perspektywy ich wpływu na środowisko.
C. zwiększaniem jakości i funkcjonalności produktu kosztem środowiska.
D. wykorzystywaniem technologii, które wytwarzają mniejsze ilości odpadów oraz szkodliwych emisji substancji do powietrza i wód.
Podnoszenie jakości i funkcjonalności produktu kosztem środowiska jest podejściem, które stoi w sprzeczności z zasadami czystej produkcji, które zakładają dążenie do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Czysta produkcja to strategia, która koncentruje się na projektowaniu procesów produkcyjnych w taki sposób, aby ograniczyć generację odpadów oraz emisji substancji szkodliwych. Przykładem może być wdrożenie cyklu życia produktu, uwzględniającego wszystkie etapy - od pozyskania surowców, przez produkcję, aż po utylizację. W branży odzieżowej, zamiast wybierać tańsze materiały, które mogą być mniej ekologiczne, przedsiębiorstwa powinny decydować się na materiały z recyklingu lub organiczne, co nie tylko poprawi jakość produktu, ale również zminimalizuje wpływ na środowisko. Zasady odpowiedzialnego projektowania w duchu zrównoważonego rozwoju i innowacji ekologicznych są kluczowe dla osiągnięcia długoterminowego sukcesu. Zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 14001, skupiającymi się na zarządzaniu środowiskowym, może również pomóc firmom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 39

Które z poniższych elementów wchodzą w skład infrastruktury kolejowej punktowej?

A. drogi szynowe, urządzenia do przeładunku, magazyny
B. sieć stacji, urządzenia przeładunkowe, magazyny
C. stacje graniczne o dwóch i więcej torach, szlaki
D. stacje graniczne, trasy, szlaki, odstępy
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie odnoszą się do rzeczywistych elementów infrastruktury kolejowej punktowej, co może prowadzić do mylnych interpretacji i nieporozumień. Stacje graniczne, magistrale, szlaki i odstępy dotyczą bardziej ogólnej infrastruktury kolejowej, a nie specyficznych elementów punktowych. Na przykład, magistrale odnoszą się do głównych linii kolejowych, które łączą różne regiony, a nie do samych stacji czy urządzeń przeładunkowych. Odpowiedzi sugerujące drogi szynowe oraz urządzenia przeładunkowe, jako jedyne elementy punktowe, również są mylące. Drogi szynowe to infrastruktura transportowa, która nie jest uważana za punktową, lecz liniową, a same urządzenia przeładunkowe to tylko część większego systemu. Kolejnym błędem myślowym jest skupienie się na stacjach granicznych dwu- i wielotorowych, które, mimo że mają znaczenie w kontekście sieci kolejowej, nie odzwierciedlają pełnego zakresu infrastruktury punktowej. Kluczowe jest zrozumienie, że infrastruktura kolejowa punktowa dotyczy specyficznych miejsc, które wykonują funkcje obsługi pasażerów i towarów, a nie jedynie organizacji ruchu kolejowego. Dla efektywnego działania systemu transportowego, ważne jest wiedzieć, jak te różne elementy współdziałają, co jest podstawą do optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 40

Zjawiska zachodzące w ramach całej gospodarki narodowej określamy jako

A. logistykę globalną
B. makrologistykę
C. mikrologistykę
D. mezologistykę
Mezologia, mikrologistyka oraz logistyka globalna to terminy, które odnoszą się do różnych aspektów zarządzania logistyką, jednak nie dotyczą one procesów w obrębie całej gospodarki krajowej. Mezologia, jako dziedzina naukowa, koncentruje się głównie na badaniach dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, co nie obejmuje pełnego spektrum procesów gospodarczych. Z kolei mikrologistyka to podejście, które analizuje procesy logistyczne z perspektywy poszczególnych przedsiębiorstw lub sektorów, co ogranicza jej zastosowanie do lokalnych kontekstów. Natomiast logistyka globalna, mimo że odnosi się do międzynarodowych łańcuchów dostaw, nie koncentruje się na aspektach krajowych, co również czyni ją niewłaściwą odpowiedzią. Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia zakresu pojęć logistycznych oraz ich zastosowania w praktyce. Kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie logistyki jako całości z jej poszczególnymi aspektami, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistego obrazu procesów gospodarczych. Efektywne zarządzanie logistyką wymaga zatem znajomości zarówno lokalnych, jak i globalnych aspektów, a także umiejętności integrowania tych informacji w kontekście całościowym.